Ermənistanın Azərbaycana təcavüzü və
ATƏT
Avropada Təhlükəsizlik
və Əməkdaşlıq Məsələlərinə
dair Müşavirənin (ATƏM) Helsinki Yekun Aktını 33
Avropa dövləti, ABŞ və Kanada imzalamışlar. Müşavirənin
ilkin mərhələsi 1973-cü il iyulun 3-də Helsinkidə
xarici işlər nazirlərinin görüşü ilə
başlanmışdır. 1973-cü ilin sentyabrından 1975-ci
ilin iyun ayınadək Cenevrədə siyasi sənədlər
hazırlanmış, 1975-ci il iyulun 30-dan avqustun 1-dək isə
Helsinkidə Yekun Akt imzalanmışdır.
1994-cü ildə ATƏM-in
Budapeştdə keçirilən zirvə toplantısında
bu təşkilatın statusu genişləndirildi və o,
Avropada Təhlükəsizlik və Əməkdaşlıq Təşkilatı
(ATƏT) adlandırıldı. 1975-ci ildən indiyədək
təşkilatın üzvlərinin sayı keçmiş
SSRİ və Yuqoslaviya respublikalarının hesabına artaraq
56-ya çatmışdır.
Yarandığı
vaxtdan ATƏT özünün yüksək səviyyədə
müntəzəm keçirilən görüşlərində
və zirvə toplantılarında (Belqrad 1977, Madrid 1980, Vyana
1986, Paris 1990, Helsinki 1992, Budapeşt 1994, Lissabon 1996,
İstanbul 1999) Avropada sülhün qorunub saxlanmasına,
regional və beynəlxalq münasibətlərin tənzimlənməsinə
dair əhəmiyyətli qərarlar qəbul etmişdir. ATƏT-in
mühüm nailiyyətlərindən biri də 1990-cı ildə
Avropada adi silahlar haqqında müqavilənin
imzalanmasıdır. Elə həmin il noyabrın 19- 21-də
ATƏT-in Parisdə keçirilən zirvə
toplantısında imzalanan “Paris Xartiyası” ATƏT tarixində
“Helsinki aktı”ndan sonra mühüm bir mərhələ oldu.
“Paris Xartiyası” ATƏT-in fəaliyyətinə yeni məzmun
gətirdi və Avropada “soyuq müharibə” dövrü
başa çatdı.
1990-cı il
“Paris Xartiyası”ndan sonra ATƏT-in ilk daimi fəaliyyət
institutları yaradıldı. Bunlar Münaqişələrin
Həlli Mərkəzi, Azad Seçki Bürosu (hazırda
Demokratik İnstitutlar və İnsan Haqları İdarəsi)
və Katiblikdən ibarətdir. Bundan başqa ATƏT-in daha 3
siyasi orqanı təsis edildi: ATƏT-in üzvü olan ölkələrin
xarici işlər nazirlərindən ibarət Nazirlər
Şurası; Nazirlər Şurasına kömək etmək
üçün Yüksək Vəzifəli Şəxslər
Komitəsi (1994-cü ilin dekabrından Ali Rəhbər
Şura) və ATƏT üzvü olan ölkələrin
dövlət və hökumət
başçılarının müntəzəm keçirilən
zirvə toplantısı.
1992-ci ilin
dekabrında Milli Azlıqların işi üzrə Ali Komissar
və ATƏT-in sülhü müdafiə missiya və əməliyyatlarına
nəzarətin həyata keçirilməsi üçün
baş katib vəzifələri təsis edildi. 1993-cü ilin
dekabrından Vyanada ATƏT-in Daimi Komitəsi (1994-cü ilin
dekabrından Daimi Şura) fəaliyyət göstərir və
burada bütün üzv olan dövlətlərin təmsilçiləri
vardır. Daimi Komitə ATƏT
üzvü olan dövlətlərdə siyasi məsələlərə
dair, o cümlədən, böhranlı vəziyyət və
silahlı münaqişələr olduqda məsləhətləşmələr
aparır və müvafiq qərarlar qəbul edir.
Bundan başqa,
1992-ci ilin iyulundan ATƏT-in Parlament Assambleyası fəaliyyət
göstərir ki, o, öz iclaslarını ildə bir dəfə
keçirir.
ATƏT-in fəaliyyətdə olan sədri (Nazirlər
Şurasının axırıncı iclası keçirilən
dövlətin xarici işlər naziri) bir il
müddətinə seçilir və onun operativ fəaliyyətinə
ümumi rəhbərlik edir.
1992-ci illərin
əvvəllərindən başlayaraq Ermənistan- Azərbaycan,
Dağlıq Qarabağ münaqişəsi daha çox beynəlxalq
əhəmiyyətli problemə çevrildi. 1992-ci il
yanvarın 30-da Azərbaycan Respublikası ATƏM-in
üzvü oldu və həmin il iyulun 8-10-da adı çəkilən
təşkilatın Helsinkidə keçirilən zirvə
toplantısında onun sənədlərini imzaladı.
Müstəqilliyini əldə
edən Azərbaycan Respublikası ATƏM-in üzvü
olduqdan sonra Ermənistan-Azərbaycan, Dağlıq Qarabağ
münaqişəsi bu təşkilatın prinsiplərinə
uyğun olaraq üzv olan dövlətlərin daha çox diqqət
obyektinə çevrildi. Bu məqsədlə
fevral ayının ortalarında ATƏM-in xüsusi
missiyası Azərbaycanda oldu. Fevralın 27-28-də
ATƏM-in Yüksək Vəzifəli Şəxslər Komitəsinin
(YVŞK) Praqada keçirilən 7-ci iclasında münaqişə
bölgəsində olan missiyanın məruzəsi dinlənildi.
Dağlıq Qarabağın Azərbaycan
Respublikasına mənsub olmasını təsdiq edən sənəddə,
sərhədlərin dəyişdirilməməsi şərti
ilə, münaqişənin sülh yolu ilə həllinə
çağırış öz əksini tapdı.
ATƏM-in
YVŞK-nın martın 13-14-də Helsinkidə keçirilən
8-ci iclasında Dağlıq Qarabağ münaqişəsinin
davam etməsi və onun dinc siyasi vasitələrlə aradan
qaldırılması yolları müzakirə olundu. Bu
görüşdən sonra ATƏM-in YVŞK-nın sədri
Yan Kubişin başçılıq etdiyi nümayəndə
heyəti martın 19-23-də ikinci dəfə münaqişə
bölgəsinə səfər etdi. Dağlıq
Qarabağ, Bakı və Yerevanda olan nümayəndəliyin məqsədi
Qarabağda atəşin dərhal dayandırılması, ATƏM
müşahidəçilərinin münaqişə bölgəsində
yerləşdirilməsi imkanlarını öyrənmək
idi.
1992-ci il martın 23-24-də
Helsinkidə ATƏM-in YVŞK- nın 9-cu iclasında
münaqişə bölgəsində atəşi dərhal
dayandırmaq və münaqişə edən bütün tərəfləri
ATƏM çərçivəsində Dağlıq Qarabağa
dair sülh konfransının tezliklə keçirilməsi
üçün hər cür şərait yaratmağa
çağırdılar.
ATƏM-in
Xarici İşlər Nazirləri Şurasının martın
24-də keçirilən birinci əlavə
görüşündə Dağlıq Qarabağda vəziyyət
müzakirə olundu. ATƏM-in Nazirlər Şurası YVŞK-nın zəmanəti
əsasında münaqişənin sülh yolu ilə
nizamlanması istiqamətində aparılan
danışıqların səmərəliliyini təmin etmək
üçün ATƏM-in Dağlıq Qarabağa dair
sülh konfransının çağırılması
haqqında qərar qəbul etdi. Sənəddə göstərilirdi
ki, Minskdə çağırılacaq konfrans ABŞ, Rusiya,
Türkiyə, Fransa, Almaniya, İtaliya, Çexiya, Slovakiya,
İsveç, Belarus, Azərbaycan və Ermənistan nümayəndələrinin
iştirakı ilə keçirilsin.
1992-ci il mayın 1-də ATƏM-in
YVŞK-nın Helsinkidə keçirilən 10-cu iclasında
Dağlıq Qarabağa dair konfransın təşkili,
iclasların keçirilməsi şərtləri, sədrin səlahiyyətləri
və s. haqqında YVŞK- nın qərarı qəbul
edildi. Minsk konfransının reallaşması
üçün yaradılan eyni adlı qrup münaqişənin
nizamlanması istiqamətində fəaliyyət göstərməli,
münaqişə həll ediləndən sonra isə konfransa
üzv olan dövlətlər məsələnin həllində
neytral, regionda maraqlı dövlət olmadığını
nəzərə alaraq Belarusun paytaxtı Minsk şəhərində
toplanmalı və Yekun sənədi qəbul etməli idilər.
ATƏM-in Xarici İşlər Nazirləri Şurası Minskdə
keçiriləcək konfransa hazırlıq məqsədilə
Dağlıq Qarabağ münaqişəsi ilə əlaqədar
görüş keçirmək və məsələni həll
etmək barədə Mario Rafaelliyə mandat verdi.
1992-ci il mayın 7-də ATƏM-in
Dağlıq Qarabağa dair Minsk konfransının sədri
M.Rafaelli başda olmaqla ATƏM-in nümayəndə heyəti
Azərbaycanda səfərdə oldu. Səfər
zamanı o, bildirdi ki, regionda sülhün tezliklə bərqərar
olması üçün atəş uzun müddətə kəsilməli,
iyunun ortalarında keçiriləcək konfransın
çağırılması şərtləri və subyektləri
müəyyənləşdirilməlidir. Azərbaycan
tərəfi bildirdi ki, Dağlıq Qarabağ nümayəndələri
ancaq Azərbaycan nümayəndə heyətinin tərkibində
konfransda iştirak edə bilərlər.
1992-ci ilin mayında Ermənistan
silahlı qüvvələri tərəfindən Şuşa
və Laçının işğalı nəinki
münaqişənin hərbi tərəfini, eyni zamanda, onun
mahiyyətini də dəyişərək yeni siyasi problem
yaratdı və sülh missiyasını öz üzərinə
götürmüş
Çox təəssüf
ki, dünya birliyi Ermənistanın bu açıq-aşkar təcavüzkarlığına
göz yumdu və təcavüzkarın cilovlanması
üçün heç bir əməli tədbir görmədi. 1992-1993-cü illərdə
münaqişəni nizama salmaq üçün BMT Təhlükəsizlik
Şurasında aparılan müzakirələr zamanı və
sənədlər qəbul edilərkən şuranın daimi
üzvləri olan böyük dövlətlər Ermənistan-Azərbaycan,
Dağlıq Qarabağ münaqişəsinin kəskinləşməsinin
səbəblərinin, xarakterinin və məzmununun qiymətləndirilməsinə
birmənalı yanaşmadılar. Təhlükəsizlik
Şurası tərəfindən qəbul edilən
bütün sənədlərdə Ermənistanın Azərbaycana
qarşı təcavüzü “Dağlıq Qarabağ
regionunda və onun ətrafında münaqişə” kimi qiymətləndirdi.
Şuranın daimi üzvləri münaqişəyə
Azərbaycanla Dağlıq Qarabağ arasında olan
münaqişə kimi baxırdılar. BMT TŞ-nın
822, 853, 874, 884 saylı qətnamələri qəbul edilirkən
şuranın daimi üzvü olan böyük dövlətlər
Ermənistanın təcavüzkar dövlət kimi
tanınmasına razılıq verməyərək
münaqişənin ATƏT-in Minsk prosesi çərçivəsində
atəşkəs və danışıqlar yolu ilə həll
olunmasına üstünlük verdilər. Cəzasız
qaldığından ruhlanan və bundan istifadə edən Ermənistan
tərəfi BMT TŞ-nın münaqişəyə dair qəbul
etdiyi 4 qətnaməyə də məhəl qoymadı.
ATƏM-in Minsk qrupunun bu illərdəki
fəaliyyətinə nəzər salsaq, demək olar ki, onun
BMT Təhlükəsizlik Şurasının məlum qətnamələrini
yerinə yeritmək üçün hazırladığı
“Təxirəsalınmaz tədbirlər cədvəli”
heç bir təsir gücünə malik deyildi. ATƏM-in başlıca
çatışmazlıqlarından biri də, məhz ATƏM
çərçivəsində və onun himayəsi
altında müqaviləni yerinə yetirməkdən imtina edən
tərəfə qarşı sanksiya qəbuletmə mexanizminin
olmaması idi.
Ermənistan-Azərbaycan,
Dağlıq Qarabağ münaqişəsinin vasitəçilik
tarixinə nəzər salsaq və bunu şərti olaraq mərhələlərə
bölsək, bu mərhələlərin hər biri xeyli dərəcədə
Rusiya-Qərb qarşıdurması kontekstində qiymətləndirilə
bilər. 1992-ci ilin martında
Rusiya ATƏM-in Minsk qrupunun
üzvü olsa da, 1993-cü ildə özünün müstəsna
rolunu israr etməklə, istər BMT, istərsə də ATƏM
çərçivəsində regionda “sülhün və
sabitliyin təminatçısı” statusunu almağa səy
göstərirdi. Rusiya ATƏM çərçivəsində
vasitəçiliyi bitərəfləşdirməklə
özünün münaqişənin nizama salınması
planına aşkar üstünlük verirdi. Münaqişənin həllinə dair planlarda ATƏM
ilə Rusiya arasında yaranmış fikir
ayrılığı ondan ibarət idi ki, ATƏM münaqişənin
nizama salınmasında çoxtərəfli vasitəçiliyin
olmasını istəyir, sülh prosesinin beynəlxalq
müşahidəçilərin nəzarəti altında
aparılmasına və çoxmillətli sülhməramlı
qüvvələrin formalaşmasına
çalışırdı. Rusiya isə əksinə,
münaqişənin nizamlanmasını öz nəzarətində
saxlamaq və regionda geosiyasi maraqlarını təmin etmək
üçün münaqişə bölgələrində
yalnız rus qoşunlarının yerləşdirilməsini
istəyirdi. Lakin bu məqsədinə nail olmayan Rusiya
Ermənistanda öz qoşunlarını yerləşdirmiş,
onu gizli və aşkar yolla silahlandıraraq Azərbaycan ərazilərinin
işğal olunmasına imkan yaratmışdır. 1997-ci ilin əvvələrində Rusiyadan Ermənistana
qanunsuz olaraq dəyəri 1 milyard dollardan çox olan
müasir silahların verilməsi haqqında faktlar üzə
çıxdı. Məlum oldu ki, bu silahlar 1993-cü ildən
etibarən, yəni Ermənistan ilə Azərbaycan arasında
qızğın hərbi əməliyyatlar getdiyi bir zamanda
göndərilməyə başlanmış və bu da Ermənistan
silahlı qüvvələri tərəfindən Azərbaycan
ərazilərinin işğal edilməsinə şərait
yaratmış, sonralar atəşkəs elan ediləndən
sonra da bu proses davam etmişdir.
Ermənistan-Azərbaycan,
Dağlıq Qarabağ münaqişəsinin dinc vasitələrlə
nizama salınması ümummilli liderimiz Heydər Əliyevin
xarici siyasət fəaliyyətində mühüm yer tuturdu. Bu məqsədlə
1993-cü ilin ikinci yarısından başlayaraq Prezident Heydər
Əliyev respublikamızın təhlükəsizlik problemlərini,
xüsusilə, Ermənistanın ərazi iddiaları və hərbi
təcavüzü məsələsini beynəlxalq aləmə
çıxararaq, regionda sülhün bərqərar olması
üçün nüfuzlu beynəlxalq təşkilatların
təsirini artırmağa çalışırdı.
Münaqişənin sülh
yolu ilə həll edilməsi üçün Prezident Heydər
Əliyevin ən yüksək səviyyədə dövlət
başçıları və nümayəndə heyətləri
ilə ikitərəfli, eləcə də çoxtərəfli
görüşlərdə ATƏT-in zirvə
toplantılarında, Minsk qrupunun həmsədrləri ilə
aparılan müzakirələrdə, eyni zamanda, Ermənistan
prezidenti ilə birbaşa danışıqlarda göstərdiyi
səylər dövlət başçısının
apardığı ardıcıl və məqsədyönlü
siyasətin mühüm tərkib hissəsini təşkil
edirdi.
Ermənistan-Azərbaycan,
Dağlıq Qarabağ münaqişəsinin dinc vasitələrlə
nizamlanması məqsədi ilə məhz Prezident Heydər Əliyevin
qətiyyəti, əzmkarlığı və gərgin fəaliyyəti
sayəsində 1994-cü ilin mayın 12-də atəşkəs
haqqında razılıq əldə edildikdən sonra ATƏT-in
1994-cü ilin dekabrın
5-6-da ATƏT-in Budapeştdə keçirilən zirvə
toplantısında Prezident Heydər Əliyevin çevik
diplomatiyasının təsiri ilə “Dağlıq Qarabağ
münaqişəsi ilə əlaqədar ATƏT-in fəaliyyətinin
intensivləşdirilməsi” barədə qərar qəbul
olundu. Həmin qərarda münaqişə
bölgəsində sabitliyin təmin edilməsi
üçün ATƏT-in çoxmillətli sülhməramlı
qüvvələrinin yerləşdirilməsi haqqında maddə
də öz əksini tapdı. Bundan
başqa, Budapeştdə həmsədrlik institutu da təsis
edildi.
1996-cı ilin dekabrın
2-3-də ATƏT-in Lissabonda keçirilən zirvə
toplantısında qəbul edilən və münaqişənin
nizama salınmasının beynəlxalq-hüquqi
bazasını təşkil etmiş olan sənəd Ermənistan-Azərbaycan,
Dağlıq Qarabağ münaqişəsini ədalətlə
aradan qaldırmaq yolunda böyük siyasi nailiyyət sayıla
bilər. Zirvə toplantısı zamanı
Prezident Heydər Əliyevin gərgin əməyi və
diplomatik istedadı sayəsində münaqişənin həllinin
siyasi-hüquqi çərçivələrini müəyyənləşdirən
xüsusi bir sənəd qəbul edildi. Ermənistan-Azərbaycan
Dağlıq Qarabağ münaqişəsinin həllinə
dair 3 əsas prinsipi özündə əks etdirən və
ATƏT-in fəaliyyətdə olan sədri, İsveçrənin
xarici işlər naziri Flavio Kottinin adından verilən bu bəyanat
Ermənistan istisna olmaqla, dünyanın 53 dövləti tərəfindən
müdafiə olundu və Lissabon sammitinin yekun sənədlərinə
əlavə edildi.
ATƏT-in
Lissabon zirvə görüşündən sonra Rusiya ilə
yanaşı Fransa və ABŞ nümayəndələri də
1998-ci ilin noyabrın 9-da həmsədrlər
beynəlxalq hüquq normalarına zidd, həmçinin Azərbaycan
üçün qətiyyən qəbul edilməz olan və
danışıqların davam etdirilməsinə imkan yaratmayan
üçüncü təklifi irəli sürdülər. Bu təklif dünya praktikasında mövcud olmayan
“ümumi dövlət” ideyasına əsaslanırdı.
Azərbaycan Prezidenti Heydər Əliyev tərəfindən qətiyyətlə
rədd edilən süni “ümumi dövlət” təklifi Azərbaycanın
mənafeyinə zidd olmaqla yanaşı, ATƏT-in Budapeşt
və Lissabon zirvə toplantılarında qəbul edilən sənədlərə
də etinasız yanaşılması demək idi.
ATƏT-in Minsk qrupunun son təklifindən
Azərbaycan tərəfi birmənalı şəkildə
imtina etdikdən sonra, 1999-cu il fevralın 8-də Azərbaycan
Prezidenti Heydər Əliyev Minsk qrupunun həmsədrləri
olan dövlətlərin (ABŞ, Rusiya, Fransa)
başçılarına eyni məzmunlu məktubla müraciət
etdi. Minsk qrupunun fəaliyyətini, xüsusilə həmsədrlərin
axırıncı təklifini ciddi surətdə tənqid edən
Azərbaycanın dövlət başçısı
“ümumi dövlət” ideyasının ATƏT-in prinsiplərinə
uyğun olmadığını və sülh prosesinə
xeyli zərər verdiyini göstərməklə
yanaşı, ABŞ, Fransa və Rusiya dövlət
başçılarını münaqişənin ədalətlə
və tezliklə aradan qaldırılması üçün
səylərini ciddi surətdə artırmağa
çağırdı. “Ümumi dövlət”
prinsipi nizamasalma prosesinə ciddi maneə törətməklə
yanaşı, münaqişənin həlli yollarına dair tərəflərin
mövqeyindəki ziddiyyətləri daha da dərinləşdirdi.
Nəticədə, danışıqlar prosesində
bir durğunluq yarandı və münaqişənin nizama
salınması istiqamətində müsbət irəliləyiş
əldə etmək mümkün olmadı.
Ümumiyyətlə, 1992-ci
ildən başlayaraq ATƏT-in Minsk qrupu çərçivəsində
aparılan danışıqlar və bu qurumla
qarşılıqlı əməkdaşlıq Prezident Heydər
Əliyevin ciddi səyləri ilə Azrəbaycanın xarici
siyasət kursunun mühüm tərkib hissələrindən
birinə çevrilmişdir. Yalnız onu qeyd
etmək kifayətdir ki, 1993-2003-cü illər ərzində
Azərbaycanın dövlət başçısı ATƏT-in
rəhbərliyi və
Ümummili
liderimiz Heydər Əliyevin siyasi kursunu uğurla davam etdirən
Azərbaycan Prezidenti İlham Əliyev Ermənistan-Azərbaycan,
Dağlıq Qarabağ münaqişəsinin nizama
salınmasında yalnız respublikamızın milli və
dövlətçilik maraqlarını daim üstün
tutduğunu nümayiş etdirir. Azərbaycan Prezidenti bütün
xarici səfərlərdə, eləcə də Bakıda
keçirdiyi çoxsaylı görüşlərdə Ermənistanın
hərbi təcavüzü məsələsini daim önə
çəkərək Azərbaycan xalqının öz
torpaqlarının işğalı ilə heç zaman
razılaşmayacağını, ehtiyac yarandığı
halda, hərbi əməliyyatların başlanmasına qərar
verəcəyini vurğulamışdır. Bununla
yanaşı, Azərbaycanın dövlət
başçısı münaqişənin dinc vasitələrlə
nizama salınmasının tərəfdarı olduğunu
bildirmiş, beynəlxalq təşkilatların bu sahədə
səylərini gücləndirməsinin zəruriliyini bəyan
etmişdir.
Belə ki, 2004-cü il fevralın 4-də ATƏT-in Parlament
Assambleyası sədrinin Dağlıq Qarabağ üzrə
xüsusi nümayəndəsi Qoran Lenmarkerin Azərbaycana səfəri
zamanı dövlət başçısı İlham Əliyev
qeyd etdi ki, münaqişənin nizama salınması prosesində
əsas vasitəçi olan ATƏT-in Minsk qrupu ilə
yanaşı, digər beynəlxalq qurumlar - ATƏT- in Parlament
Assambleyası, Avropa Şurası və Avropa
İttifaqının da fəaliyyətinin gücləndirilməsi
böyük əhəmiyyətə malikdir. ATƏT-in
Parlament Assambleyasının fevralın ortalarında
keçirilən iclası zamanı Qoran Lenmarkerin məruzəsində
Azərbaycanın ərazi bütövlüyü dəstəklənmiş
və işğal olunmuş ərazilərin
qaytarılmasının zəruriliyi ön plana çəkilmişdir.
2004-cü ilin
martın 16-da ATƏT-in fəaliyyətdə olan sədri,
Bolqarıstanın xarici işlər naziri Solomon Passinin Azərbaycana
səfəri zamanı dövlət başçısı cənab
İlham Əliyevlə görüşündə
Məhz bu səbəbədən
də dövlət başçısı cənab İlham Əliyev
ATƏT-in fəaliyyətdə olan sədrini qəbul edərkən
bir daha Minsk qrupunun fəaliyyətini tənqid etmiş və
Azərbaycanın ümummilli lideri Heydər Əliyev tərəfindən
müəyyənləşdirilmiş prinsiplərə sadiq
qalaraq, münaqişənin yalnız beynəlxalq hüquq
normaları əsasında respublikamızın ərazi
bütövlüyünün təmin edilməsi şərti
ilə nizama salınmasının vacibliyini bildirmişdir.
ATƏT-in
Çox təəssüf
ki, yarandığı vaxtdan etibarən ATƏT-in Minsk qrupunun
qəbul etdiyi sənədlərdə Azərbaycanın ərazi
bütövlüyünün, sərhədlərinin
toxunulmazlığının, suverenliyinin bərpasının
zəruriliyi bildirilsə də, indiyə qədər bu qurumun
fəaliyyəti sülh prosesində arzu olunan nəticəni
verməmişdir. ATƏT çərçivəsində
yaradılan
Ermənistan-Azərbaycan,
Dağlıq Qarabağ münaqişəsinin nizama
salınması istiqamətində beynəlxalg təşkilatlarin
səyləri ilə yanaşi, 1999-cu ilin aprelindən
başlayaraq, yeni formada addımlar atılmişdır. Bu, Azərbaycan
və Ermənistan prezidentlərinin birbaşa dialoqunun
aparılması oldu. Həmin vaxtdan bu günə qədər
iki respublikanın prezidentləri Moskvada, Vaşinqtonda, Cenevrədə,
Yaltada, İstanbulda, Davosda, Nyu-Yorkda, Minskdə, Parisdə,
Ki-Uestdə, Soçidə, Kişinyovda, Praqada, Strasburqda,
Rambuyedə, Sankt-Peterburqda, Sürixdə və habelə iki
respublikanın sərhədi - Sədərəkdə 30-dan
çox görüş keçirmişlər.
Çox
ağır və çətin keçən
danışıqlar zamanı Azərbaycan tərəfi öz
haqlı mövqeyini müdafiə edərkən bir sıra
çətinliklərlə qarşılaşır. Çünki
münaqişə başlayandan keçən dövr ərzində
aparılan danışıqlarda təcavüzkar Ermənistan
qeyri-konstruktiv mövqedən çıxış edərək
işğalçılıq siyasətindən əl çəkmir.
Digər tərəfdən isə dünya
birliyinin “ikili standartlar” prinsipindən çıxış
etməsi, BMT və ATƏT kimi beynəlxalq təşkilatların
öz təklif və qətnamələrini həyata
keçirmək üçün konkret fəaliyyət
göstərməməsi danışıqlar prosesində irəliləyişin
əldə olunmasına maneçilik törədir.
Ona görə
də beynəlxalq birlik təcavüzün
qarşısını almaq üçün BMT Nizamnaməsinin
7-ci fəslinə müvafiq tədbirlər görməlidir. Əgər
böyük dövlətlər müasir beynəlxalq
münasibətlər üçün təhlükəli olan
təcavüzkarın qarşısını almaq istəyirlərsə,
qəti praktik addımlar atmalı və Ermənistanı beynəlxalq
birliyin iradəsinə tabe etdirməlidirlər. Təcavüzkarın qarşısı alınmazsa,
son vaxtlar Avropanın mərkəzində, o cümlədən
Cənubi Qafqazda sabitliyin bərqərar edilməsinə
yönəldilmiş səylər münaqişənin
bütün regiona yayılması nəticəsində
heçə endirilə bilər.
Elçin ƏHMƏDOV,
Azərbaycan Respublikasının
Prezidenti yanında Dövlət
İdarəçilik Akademiyası
beynəlxalq
münasibətlər
və xarici siyasət
kafedrasının
dosenti, siyasi elmlər
namizədi
Xalq qəzeti.- 2009.- 1 aprel.- S. 3.