Azərbaycan iqtisadiyyatı dinamik inkişafına görə 2008-ci ildə MDB ölkələri arasında birinci yerdədir

 

Bir neçə gün bundan əvvəl Moskvada keçirilmiş MDB ölkələrinin maliyyə nazirlərinin iclasında Rusiya Federasiyası Baş nazirinin müavini — maliyyə naziri Aleksey Kudrin Azərbaycanın MDB ölkələri arasında ən yüksək sürətlə inkişaf edən iqtisadiyyata malik olduğunu demişdir.

MDB Hökumətlərarası Statistika Komitəsinin hesablamalarına görə, Azərbaycan iqtisadiyyatı 2008-ci ildə Birlik ölkələri arasında ən yüksək irəliləmə tempi ilə seçilmişdir. Belə ki, bu rəqəm il ərzində 10,8 faiz olmuş, əsas kapital 34,7 faiz artmışdır. Avropa Yenidənqurma və İnkişaf Bankının qiymətləndirməsinə görə isə iqtisadi artım 15 faiz təşkil etmişdir. Xatırladaq ki, bu bankın proqnozuna əsasən, 2009-cu ildə Azərbaycan iqtisadiyyatında artım 8 faiz olacaqdır. Bu da o deməkdir ki, ölkəmiz dünyanı bürümüş maliyyə böhranından daha az zərərlə çıxmaqla yanaşı, iqtisadiyyatını da inkişaf etdirəcəkdir.

Yuxarıda adı çəkilən iclasda həmçinin ölkəmiz üçün əhəmiyyətli bir fikir də səsləndirilmişdir. Rusiya Təbiət Elmləri Akademiyasının müxbir üzvü Y.Qoden vurğulamışdır ki, neftin qiymətinin düşməsi təbii ki, Azərbaycanın iqtisadiyyatına təsir etmişdir. Lakin ötən ilin birinci yarısında toplanmış ehtiyatlar bu böhrandan daha az itki ilə keçməyə imkan vermişdir. Həm də unudulmamalıdır ki, Azərbaycan dünyanın bir çox ölkələri ilə fəal əməkdaşlıq edir, qeyri-neft sektorunu gücləndirir.

Onu da deyək ki, Azərbaycan öz iqtisadiyyatının inkişafı naminə mühüm islahatlara da xüsusi önəm verir. Diqqəti belə bir məqama yönəldək. Dünya Bankı və Beynəlxalq Maliyyə Korporasiyasının son “Duinq biznes-2009 hesabatına görə Azərbaycan 2008-ci ilin ən islahatçı ölkəsi elan edilib. Bu, nə deməkdir? Azərbaycan bu uğura hansı amillər hesabına nail olub? Dünya Bankının nümayəndəsi P.Brukun kütləvi informasiya vasitələrinə bildirdiyinə görə, ölkəmizin ”ən islahatçı" hesab olunması onu göstərir ki, Azərbaycanda işgüzar mühitin təkmilləşdirilməsi sahəsində əhəmiyyətli islahatlar həyata keçirilib. Yəni mülkiyyət hüquqlarının qeydiyyatı sahəsində müxtəlif bürokratik əngəllər aradan qaldırılıb. Elə buna görə də Azərbaycan 2007-ci illə müqayisədə öz reytinqini 64 pillə yaxşılaşdırıb. Bu, misli görünməmiş nailiyyətdir. Ümumiyyətlə, belə bir uğur artıq həyata keçirilmiş diplomatik və geniş islahatların nəticəsidir.

Onu da qeyd edək ki, ölkəmizin “ən islahatçı” adını alması Azərbaycan üçün mühüm əhəmiyyət daşıyır. Dünya Bankının yuxarıda adı çəkilən nümayəndəsinin fikrincə, son illər ərzində həyata keçirilən islahatların ən böyük faydası ölkə daxilində sahibkarların fəaliyyəti üçün daha əlverişli mühitin yaradılmasıdır. Digər tərəfdən, ən çox islahatlar keçirmiş ölkələr başqa ölkələr üçün bir nümunəvi modelə çevrilir. Yəni, bu ölkələrin təcrübəsini digər dövlətlər öyrənməyə çalışır. Eyni zamanda, investorlar bir qayda olaraq bu hesabatda yaxşı nəticələr əldə etmiş ölkələrə daha çox maraq göstərirlər.

Ümumiyyətlə, son beş ildə əldə edilən uğurlar Azərbaycanda həyata keçirilən məqsədyönlü islahatların, iqtisadi strategiyanın, qəbul olunmuş ümummilli proqramların uğurla reallaşdırılmasının məntiqi nəticəsidir. Təkcə onu demək kifayətdir ki, 2004-2008-ci illərdə ölkə həyatının bir çox sahələrinin inkişafını əhatə edən 70-dən artıq dövlət proqramı qəbul edilmiş, onların bir çoxu çevik şəkildə icra olunmuş, digərləri isə tamamlanmaq üzrədir. Məhz bütün bunların nəticəsidir ki, 2006-2007-ci illərdə Azərbaycanda iqtisadi artım müvafiq olaraq 34,5 faiz və 25 təşkil etmişdir.

Məlum olduğu kimi, ümummilli lider Heydər Əliyevin rəhbərliyi ilə işlənib hazırlanmış yeni neft strategiyasının uğurla həyata keçirilməsi Azərbaycanın iqtisadi qüdrətini və beynəlxalq nüfuzunu xeyli artırmışdır. Artıq qlobal enerji layihələrinin mərkəzinə çevrilmiş Azərbaycan təkcə özünün deyil, həm də Avropa ölkələrinin enerji təhlükəsizliyinin təminatına mühüm töhfələr verir. Son illər neft gəlirlərinin əhəmiyyətli dərəcədə artması Azərbaycanda qeyri-neft sektorunun inkişaf etdirilməsi üçün çox yaxşı zəmin yaratmışdır. Elə son dövrlərdə ölkəmizdə qeyri-neft sektorunun inkişaf sürətinin 16 faizə çataraq neft sektorunu (7 faiz) üstələməsi də bunun bariz nümunəsidir. Hazırda Azərbaycanın valyuta ehtiyatlarının 18 milyard dolları ötməsi və bu məbləğin getdikcə artması belə deməyə əsas verir ki, ölkəmizin sosial-iqtisadi inkişafı, rifahlı cəmiyyətin möhkəmlənməsi tendensiyası qarşıdakı illərdə də davam edəcəkdir.

Son illər ölkəmizdə ardıcıl və sistemli şəkildə atılan bütün addımlar güclü iqtisadi potensialın yaradılmasına, dövlətin möhkəmlənməsinə və xalqın ictimai təhlükəsizlik və sabitlik şəraitində yaşamasına müsbət təsir göstərmişdir. Regionların tarazlı inkişafı, yoxsulluğun azaldılması, işsizliyin aradan qaldırılması istiqamətində mühüm uğurlar qazanılmışdır. Son beş ildə dünyada analoqu olmayan nəticələr əldə edilmiş, iqtisadiyyatın əsas makroiqtisadi göstəricisi olan ümumi daxili məhsul 2,6 dəfə artmışdır.

Maraqlı bir neçə rəqəmə də diqqət yetirək. 2008-ci ildə ümumi daxili məhsulun həcmi 38 milyard manat olmuş, əvvəlki ilə nisbətən real artım 10,8 faiz təşkil etmişdir. Qeyri-neft sektorundakı 15,7 faiz artım isə ölkə iqtisadiyyatının inkişafının və onun neft sektorundan asılılığının azaldılmasının nəticəsidir. Əsas kapitala 9,1 milyard manat investisiya yönəldilərək, əvvəlki illə müqayisədə 34,3 faiz artım əldə olunmuşdur. Burada diqqət çəkən ən əsas məqamlardan biri odur ki, əsas kapitala istiqamətlənmiş vəsaitin 75,5 faizini daxili investisiyalar təşkil etmişdir.

Ölkədə sosial məsələlərin həlli istiqamətində də mühüm göstəricilər əldə olunmuşdur. Belə ki, orta aylıq əmək haqqı 268 manata, əmək pensiyalarının orta aylıq məbləği isə 96 manata çatdırılmışdır. Son beş il ərzində minimum pensiya 3,8 dəfə, minimum əməkhaqqı 8 dəfə, orta aylıq əməkhaqqı isə 3,5 dəfə artmışdır. Əhalinin sosial müdafiəsinin təmin olunması, büdcə təşkilatlarında çalışan işçilərin əməkhaqlarının artırılması üçün Prezident İlham Əliyev tərəfindən silsilə sərəncamlar imzalanmışdır.

İqtisadi inkişafın əsas hədəflərindən biri də yoxsulluğun azaldılmasıdır. 2003-cü ildən icrasına başlanılan müvafiq dövlət proqramının həyata keçirilməsi nəticəsində yoxsulluğun səviyyəsi 3,4 dəfə azalaraq, ötən il 13,2 faizə enmişdir.

Yoxsulluğun azaldılmasında regionların sosial-iqtisadi inkişafına dair Dövlət Proqramının uğurla həyata keçirilməsi, yeni iş yerlərinin yaradılması müstəsna rol oynamışdır. Son beş ildə ölkə Prezidenti tərəfindən söz verilmiş 600 min iş yerinin müqabilində 766 min iş yeri açılmışdır ki, onlardan da 547 mini daimi iş yerləridir. Cənab İlham Əliyevin bütün digər məsələlərdə olduğu kimi, bu məsələdə də tutduğu prinsipial mövqe həm insanların rifah halının yaxşılaşmasına xidmət göstərir, həm də bölgələrdə gedən müsbət iqtisadi və sosial proseslərə güclü təkan verir.

Yuxarıda qeyd edilənlərlə yanaşı, diqqəti dövlət büdcəsində nəzərə çarpan dinamikaya da yönəldək. Ölkə Prezidentinin xüsusi diqqəti və qayğısı nəticəsində dövlət büdcəsi investisiya yönümlü büdcəyə, inkişaf və quruculuq büdcəsinə çevrilmişdir. Büdcənin gəlir və xərclərinin səmərəli və şəffaf şəkildə icrasında əhəmiyyətli irəliləyiş əldə olunmuşdur. Belə ki, son beş ildə dövlət büdcəsi on dəfədən çox artmışdır. Əgər 2003-cü ildə Azərbaycanın dövlət büdcəsi 1,2 milyard dollar təşkil edirdisə, 2008-ci ildə 13 milyard dollar olmuşdur. Dövlət büdcəsinin xərclərində böyük əhəmiyyət kəsb edən səhiyyə xərcləri 6,3 dəfə, kənd təsərrüfatı və meşə təsərrüfatı xərcləri 5,2 dəfə, təhsil xərcləri 4,8 dəfə, sosial müdafiə və sosial təminat xərcləri 3,9 dəfə, müdafiə xərcləri isə 9,7 dəfə artmışdır.

Son illər bank sektorunun da dinamik inkişafı davam etmişdir. Onun aktivləri 53 faiz, kapitalı 47,8 faiz, əhalinin əmanətləri isə 29,6 faiz artmışdır. Bankların regional əhatəsi genişlənmiş, göstərilən xidmətlərin növü keyfiyyəti xeyli yaxşılaşdırılmışdır. Milli Bankın Dövlət Neft Fondunun vəsaitləri hesabına formalaşan strateji valyuta ehtiyatları ötən ilin sonuna 18 milyard dolları ötmüşdür. İl ərzində valyuta ehtiyatlarının idarə olunmasından 412 milyon dollardan artıq gəlir götürülmüşdür.

Bazar iqtisadiyyatı prinsiplərinin tam bərqərar olduğu Azərbaycan Respublikasında özəl bölmənin inkişaf etdirilməsi, sahibkarlığın dəstəklənməsi dövlətin qarşısında duran prioritet istiqamətlərdən biridir. Son illər sahibkarlara böyük həcmdə güzəştli kreditlərin verilməsi, xüsusən yerli istehsalın stimullaşdırılması, aqrar sektora dövlət subsidiyalarının yönəldilməsi, yeni texnikaların gətirilməsi, ölkədə biznes mühitinin təkmilləşdirilməsi məqsədilə “bir pəncərə” sisteminin tətbiqi müsbət nəticələr vermiş, bu da qeyri-neft sektorunun inkişafını bir qədər də sürətləndirmişdir.

Onu da deyək ki, 2008-ci ildə ölkə iqtisadiyyatının ən mühüm sahələrindən olan yanacaq-energetika kompleksinin inkişafı da davamlı xarakter almışdır. Bütövlükdə isə son beş ildə Azərbaycanda neft hasilatı 2,9 dəfə, qaz hasilatı isə 3 dəfədən çox artmışdır. Qaz hasilatındakı belə yüksək artım Azərbaycanı qaz ixrac edən dövlətə çevirməklə yanaşı, daxili tələbatın ödənilməsini də xeyli yaxşılaşdırmışdır. Təsadüfi deyil ki, indi ölkəmizdə qazlaşdırmanın səviyyəsi 86 faizə çatdırılmış, bütün rayon mərkəzləri “mavi yanacaq”la təmin olunmuşdur. Son beş ildə Azərbaycanın elektroenergetika sənayesi də xeyli inkişaf etmiş, ölkəmizin elektrik enerjisi idxalından asılılığı tam aradan qaldırılmışdır. Bu sahədə infrastruktur imkanları xeyli yaxşılaşdırılmış, ümumi gücü 750 meqavat olan 6 yeni elektrik stansiyası tikilmiş, istismar gücü 24,3 faiz artırılmışdır.

Həyata keçirilən uğurlu islahatlar nəticəsində aqrar sahədə də müsbət nəticələr əldə olunmuşdur. Ötən il kənd təsərrüfatı məhsulları istehsalında 6,1 faiz, o cümlədən bitkiçilik məhsulları istehsalında 7,2 faiz, heyvandarlıqda isə 4,1 faiz artım əldə olunmuşdur. Meliorasiya və irriqasiya sistemlərinin, kollektor-drenaj şəbəkələrinin, su anbarlarının tikintisi, yenidən qurulması və əsaslı təmiri istiqamətində mühüm tədbirlər həyata keçirilmişdir. Ümumiyyətlə, 2008-ci ildə kənd təsərrüfatına güzəştli şərtlərlə 152,5 milyon manat büdcə vəsaiti yönəldilmişdir.

Son illərdə istifadəyə verilmiş, böyük tarixi əhəmiyyət kəsb edən, transmilli infrastruktur layihələri olan Bakı—Tbilisi—Geyhan neft və Bakı—Tbilisi—Ərzurum qaz kəmərləri dövlətimizin iqtisadi qüdrətini artırmış, geosiyasi mövqeyini xeyli möhkəmləndirmişdir.

 

 

Vaqif BAYRAMOV

 

Xalq qəzeti.- 2009.- 5 aprel.- S. 1.