İsmayıl Şıxlı yaradıcılığının
milli-mənəvi qaynaqları
İsmayıl
Şıxlını mən ilk dəfə 1961-ci ilin sentyabr
ayının əvvəllərində auditoriyada dərs
zamanı görmüşdüm. Azərbaycan Dövlət
Pedaqoji Universitetinin tarix-filologiya fakültəsinin birinci kurs tələblərinə
“Qədim yunan ədəbiyyatı” fənnindən mühazirə
oxuyan çox əzəmətli və vüqarlı bir
görkəmə malik olan müəllimimizin həqiqətən
də məşhur “Ayrılan yollar” romanının, insanın
qəlbini coşduran müharibə hekayələrinin müəllifi
hörmətli yazıçımız İsmayıl
Şıxlı olduğunu bilib hədsiz sevindik. Az bir zaman
içində bizə bəlli oldu ki, o, nəinki
tanınmış yazıçıdır, həm də
gözəl müəllimdir, fənninin mahir bilicisidir.
Homerin, Esxilin, Evripidin,
Aristofanın və digər qədim yunan ədiblərinin
yaradıcılığını bütün incəliklərinə
qədər bilir və bu incəlikləri dərs prosesində
bizə çox mahiranə anlatmağa
çalışırdı. Tələbələr onun
mühazirələrini heyranlıqla dinləyirdilər. Biz
mühazirəni dinlərkən düşüncəmizdə
onu qədim yunan ədəbiyyatının qəhrəmanları
ilə müqayisə edir, hətta sözü gedən
çağların əlçatmaz qəhrəmanları ilə
eyniləşdirirdik. Ən sevimli müəllimimiz olaraq hər
birimizin qəlbində ona böyük bir ehtiram bəslənilirdi.
Seminar dərslərini özü aparar və heç zaman
imtahan xofu yaratmazdı. Onun dərslərinə
hazırlıqsız gəlmək hər kəsə utanc gətirəcək
bir hal hesab edilərdi. Ona görə də İsmayıl
müəllimin tədris etdiyi fəndən imtahanda tələbələrimizin
böyük əksəriyyəti yüksək qiymət
aldı.
Sonralar biz müəllimimizin
hekayə və romanlarında milli əxlaq, kişilik kimi mənəvi
dəyərlərin obrazlarda təcəssümü ilə
tanış olduqda ilk öncə mərdlik, vüqar,
qürur, qeyrət, milli xarakter, əsl azərbaycanlı
kişisi timsalı İsmayıl Şıxlı göz
önünə gəlirdi. Mən bunu eyni zamanda beş il tələbəlik
dövründə bilavasitə gördüm və
müşahidə etdim. Sonralar bir kafedrada, bir fakültədə
işləyəndə bir daha yəqin etdim ki, qəhrəmanlarına
örnək olan, milli-tarixi kimliyimizi canlı şəkildə
təcəssüm etdirən bu insanı görəndə fərəhlənib
qürur hissi keçirməyim təbiidir. Kursumuzda, fakültəmizdə
və universitetimizdə o zaman çox gözəl,
yaraşıqlı tələbə qızlar və aspirantlar
var idi. Onlar İsmayıl müəllimin möhtəşəm
görkəminə, nurani simasına heyranlıqla
baxırdılar. Lakin o, daim öz mənəvi məqamında,
öz ucalığında qalırdı. Şəxsi
davranışı, nümunəvi əxlaqi - mənəvi rəftarı
ilə kimsəyə başqa fikrə düşməyə
fürsət vermirdi. İsmayıl Şıxlı
könül evində bir insana yer ayırmışdı ki, bu
da zəngin tarixi və yaşarı ənənəsi olan bir
soyun yetirməsi olan Ümidə xanım idi.
İsmayıl
Şıxlı çox səxavətli, alicənab insan idi. Yadımdadır,
1972-ci ildə seçilmiş əsərlərinin iki cildliyi
çapdan çıxanda “Azərbaycan ədəbiyyatı
tarixi” kafedrasının bütün əməkdaşlarını
yığıb Azneft meydanındakı “İnturist” restoranında
böyük bir ziyafət verdi. Bu kimi ziyafətlərin sonralar
da təkrarlandığı yaxşı yadımdadır.
1973-cü ilin oktyabr ayında kafedramızın müdiri
akademik Feyzulla Qasımzadə məni yanına
çağırıb dedi ki, rektorla danışaraq qərara
gəlmişik ki, rus və xarici ölkələr ədəbiyyatı
fənləri əsasında ayrıca bir kafedra yaradaq. Çünki
həqiqətən də “Azərbaycan ədəbiyyatı
tarixi” kafedrası həddən artıq böyük idi və
burada çoxlu fənlər cəm olmuşdu. Bu baxımdan
bölünməsi başa düşülən idi. Professor
F.Qasımzadə mənə astadan dedi ki, yeni yaradılan
kafedraya görkəmli yazıçı, dosent İsmayıl
Şıxlının müdir olmasını nəzərdə
tutmuşuq. Ancaq bu məsələni hələlik gizli
saxlayaq.
Yeni kafedranın təşkili
çox sürətlə gerçəkləşdi. Mən
bir tərəfdən bu bölücüliyə sevindim ki, yeni
yaranan kafedranın müdiri məhz sevimli müəllimim
İsmayıl Şıxlı olacaq. Digər tərəfdən
belə bir müdrik, alicənab və xeyirxah insanın ana
kafedradan ayrı düşməsini istəmirdim. Bir gün
İsmayıl müəllim ağır-ağayana yerişlə
mənə yanaşdı, öncə bığına
yüngülcə bir sığal çəkdi və azca
gülümsər halda dedi: “Himalay, bu nədi, gizli işlər
görürsüz”. Mən müəllimimin nəyə eyham
vurduğunu anladım və tez də dedim: “İsmayıl
müəllim, bu iş mənlik deyil”. Həm də anladım
ki, professor Feyzulla Qasımzadə nəyə görə bu
işin gizli saxlamasını istəyirmiş. Çünki
bilirdi ki, İsmayıl müəllim kafedra müdiri olmaq istəməyəcək
və nəticədə bölgünü reallaşdırmaq
müşgülə çevriləcək. İsmayıl
müəllim yeni təşkil olunan kafedrada müdir kimi
çox az işlədi. “Azərbaycan” jurnalına baş
redaktor təyin olunandan sonra kafedra müdirliyindən imtina
etdi. Bir müddət keçdikdən sonra İsmayıl
müəllim Azərbaycan Yazıçılar
İttifaqının birinci katibi seçilsə də,
doğma universitetini, tələbəsi, aspirantı, dosenti
olduğu təhsil ocağını və qəlbən
yaxın olduğu gəncləri unutmur, auditoriyalarda
müdrikanə mühazirələri ilə tələbələrə
sevinc bəxş edirdi.
İsmayıl
Şıxlının böyüklüyü ilkinlikdən
qaynaqlanırdı və şəxsiyyətinin
bütünlüklə dərk olunması hər adama müyəssər
olan xoşbəxtlik deyildi. Yaxşı yadımdadır,
universitetimizin elmi şurası onu professorluğa təqdim edəndə
İsmayıl müəllim nəinki həmin iclasda iştirak
etmədi, heç sənədlərini də hazırlamaq istəyində
olmadı. Daxilindəki ruhi-mənəvi azadlıq onu vəzifədən
və vaxtdan ucaya qaldırmışdı. Buna görə də
o, gəldi-gedər məqamlara mənsub olduğu ucalıqdan
baxırdı. Vətən, millət fədaisi İsmayıl
Şıxlı insan dərdlərinə biganə olanlara
qarşı barışmaz idi, başlıca düşməni
erməni qəsbkarları idi. Azərbaycanın müstəqilliyi
uğrunda mücadilənin önündə gedən
İsmayıl Şıxlının işıqlı aurasına
cəm olan insanlar bu müdrik el ağsaqqalına ümidlə
baxırdılar, çarə yollarını aramaq
üçün onun tövsiyələrini, ağayana,
aramlı nitqini dinləməkdən zövq alırdılar. 80-ci
illərin sonu, 90-cı illərin əvvəllərində Azərbaycan
cəmiyyətində baş verən dramatik olayların kəsgin
vətəndaş qarşıdurmasına çevrilməsinin
qarşısının alınmasında İsmayıl
Şıxlı şəxsiyyətinin mühüm tarixi rolu
olmuşdur. Bu kimi taleyönlü məqamda İsmayıl
Şıxlının göstərdiyi xidmət hədsizdir və
əvəzsizdir. Məni üzən əziz müəllimim,
böyük yazıçı-vətəndaş
İsmayıl Şıxlı haqqında keçmiş zamanda
danışmaq məcburiyyətində qalmağımdır. Çünki
o cismani mənada konkret bir zaman kəsiyində yaşasa da, əslində,
vaxtdan çox uca idi və bu ona daim zamanın fövqündə
dayanmaq iqtidarı verirdi. Tarixi zaman dalğa kimi ötüb
keçir, İsmayıl Şıxlı bütün əzəməti
ilə məramında qalırdı.
Hədsiz təvazökar,
saf qəlbli insan idi İsmayıl Şıxlı. 1982-ci ilin
sentyabr günlərinin birində dərsarası fasilə
zamanı mən müəllimimə yaxınlaşaraq fərəhlə
dedim: “İsmayıl müəllim, mən Azərbaycan sovet ədəbiyyatından
mühazirə mövzularına dair təqvim-tematik plan tərtib
edərkən Sizinlə İsa Hüseynovun həyat və
yaradıcılığının tədrisinə bir qoşa
saat ayırmışam. İsmayıl müəllim
gülümsünərək mehriban səsi ilə dedi:
“Himalay, çox sağ ol, lakin xahiş edirəm məni həmin
qoşa saatdan çıxar, İsa Hüseynovu saxla,
çünki o, çox böyük
yazıçıdır”. Məlum olduğu kimi, ədəbiyyatın
ideologiyanın yedəyinə alındığı
çağlarda tədris proqramlarında yalnız Azərbaycan
sovet ədəbiyyatının “baniləri”, “klassikləri”
geniş yer alırdılar. Orta nəsil isə o
çağlarda proqram və dərsliklərdə icmal
halında təmsil olunurdu. Əlbəttə, bu gün ölkəmizin
müstəqilliyi imkan verir ki, yeni dövr ədəbiyyatının
banilərindən olan İsmayıl Şıxlının,
İsa Muğannanın və bu qəbildən olan digərlərinin
həyat və yaradıcılığına tədris
proqramında ayrıca yer ayırıb, müstəqil şəkildə
tədris edək. Biz hal-hazırda nəinki 40-cı illərin
sonu, 50-ci illərin əvvəllərində ədəbiyyata
gəlişləri ilə yeni bədii ovqat yaradanları, eyni
zamanda, “altmışıncılar”ın aparıcı
simalarını da həm “Müasir Azərbaycan ədəbiyyatı
tarixi”, həm də “Ən yeni Azərbaycan ədəbiyyatı”
kurslarında məxsusi tədris edirik.
Ötən
çağların yaz günlərinin birində mən
AMEA-nın Nizami adına Ədəbiyyat İnstitutunda xalq
yazıçısı Muğanna ilə görüşərkən
İsmayıl müəllimin onun barəsində dilə gətirdiyi
xoş sözü təkrar edərkən Muğanna öncə
İsmayıl müəllimin cismani yoxluğundan doğan qəmi
sinəsinə çəkərək dedi: “İsmayıl
Şıxlı çox mərd və olduqca təvazökar
insan idi. Mən ona
özüm kimi inanırdım”.
1994-cü ilin mart
ayında Azərbaycan Dövlət Pedaqoji Universiteti
böyük ədibin anadan olmasının 75 illiyinə
hazırlaşırdı. Universitetin rəhbərliyi Xalq
yazıçısı haqqında təbriknaməni
hazırlamağı mənə həvalə etmişdi. Mən
təbriknaməni böyük sevinc duyğusu və
böyük məsuliyyət hissi ilə tərtib etdim. Başqa
sözlə, ən sevimli müəllimim haqqında
özümün və kollektivin ürək sözlərini
yazıya çevirdim. Lakin xəbər gəldi ki,
İsmayıl Şıxlı xəstə olduğu
üçün bizimlə mənzilində görüşmək
istəyir. Bizi evində qarşılayan vüqarlı, əzəmətli,
nurani simasına baxmaqdan doymadığımız ustadın
sınıxması halımızı pərişan etdi. Xəstəlik
zor göstərsə də, onun xoş rəftarı, gəlişimizdən
sevindiyindən soraq verirdi. Ümidə xanımın
kübarçasına hazırladığı çay
süfrəsi bu ailənin alicənablığından
doğan qonaqpərvərliyi nümayiş etdirirdi. Məsləhət
bilindi ki, möhtərəm yazıçımız
haqqında ilk sözü mən deyim və təbriknaməni
təqdim edim. İsmayıl müəllimin xəstələnməsindən
doğan kədəri köksümün altında gizlədərək
yubiley günündə könül açan sözlər deməli
oldum.
İsmayıl müəllimlə söhbətlərimiz çox maraqlı alındı. O bizə “Ölən dünyam” romanı üzərində aramsız çalışdığını dedi və romanın süjeti, bəzi obrazların real-tarixi qaynaqları barədə bilgi verdi. Biz çox xoş təəssüratla ayrıldıq. İsmayıl müəllim hər birimizlə əl verib görüşdü, qapıya qədər özü bizi müşayiət etdi. Biz İsmayıl müəllimin şəkərdən əziyyət çəkdiyini bilirdik. Xəstəxanada yatanda mərhum dostum İsrail Mustafayevlə bir neçə dəfə onu yoluxmağa getmişdik. Lakin hardan biləydik ki, budəfəki görüşümüz sonuncu olacaq. Nə edəsən ki, ömür fanidir. Hətta ən dahi insanlar da cismani dünyada yalnız onun üçün ayrılmış ömür payını yaşamağa məhkumdurlar. Ölümün haqq olduğunu bilsək də, çox əfsus ki, İsmayıl müəllimi onun caynağından xilas etmək zorunda deyildik. Lakin nə qəm, İsmayıl Şıxlının ülvi şəxsiyyəti, milli və bəşəri sənəti ilə əbədi diriliyini, müasirliyini və təravətini qoruyub saxlayacağına əminik.
Haqq işi uğrunda bu yorulmaz yolçuya rəbbi aman verdi ki,
son mənzilə köçməzdən
öncə “Ölən
dünyam”ı yazıb
tariximizin və taleyimizin faciəli məqamında xalq, millət naminə canlarını fəda edən vətən oğullarının ölməz
bədii obrazlarını
yaratsın və torpaq altında bəxtiyar yatsın.
Himalay QASIMOV
Azərbaycan Dövlət Pedaqoji
Universitetinin “Azərbaycan
və dünya ədəbiyyatı tarixi”
kafedrasının müdiri, filologiya
elmləri doktoru, professor
Xalq qəzeti.- 2009.- 8 aprel.- S. 7.