Hərbi-siyasi
bloklar və Azərbaycanın regional balanslaşdırma siyasətinin
əhəmiyyəti
I MƏQALƏ
Dövlətlər
arasında ittifaqlar, xüsusilə hərbi-siyasi ittifaqlar hər
zaman olmuşdur və bu gün də mövcuddur. Hərbi-siyasi
ittifaqların yaranmasında əsas səbəb bir-biriləri
ilə xoş münasibətlərdə olan və yaxud
xoş münasibətlər qurmaq niyyəti güdən,
yaxın və yaxud eyni coğrafi ərazilərdə yerləşən
dövlətlərin başqa dövlətlərdən öz
təhlükəsizliklərini qorumaq üçün və
eləcə də həmin coğrafi məkanlar üzrə
maraqları birləşdirmək, həmçinin güclənmək,
möhkəmlənmək naminə hərbi və siyasi
güclərin birləşdirilməsi marağının
olmasıdır.
İttifaqların
yaradılması zərurəti müəyyən proseslərlə
bağlı olur. Bəllidir ki, dövlət
böyüdükcə, iqtisadi və hərbi cəhətdən
gücləndikcə, ətraf bölgələrdə,
qonşu ölkələrdə, eləcə də strateji əhəmiyyət
kəsb edən kənar siyasi məkanlarda baş verən
siyasi proseslərdə maraqları da formalaşır. Dövlət
(dövlətlər) təbii olaraq müəyyən maraqlara cəlb
olunur. Eyni zamanda güclənmiş bir dövlət ətrafdakı
digər dövlətlərin də maraq obyektinə
çevrilir. Yəni, ətraf dövlətlər güclənmiş
bir dövlətdən öz maraqları üçün
faydalanmağa çalışırlar. Güclənmiş və
böyük olan dövlət də ətraf dövlətlərin
ona maraq göstərməsini nəzərə alaraq, onlardan
öz maraqlarının təmin olunması üçün
istifadə etməyə çalışır. Beləliklə,
qarşılıqlı maraq doğuran proseslər həyata
keçirilir. Hərbi ittifaqların yaradılması
üç mühüm zərurətdən irəli gəlir.
Birincisi, böyük dövlətlərin öz imperiya
maraqlarını genişləndirmək siyasətinin
mövcudluğu və bu yöndə əlverişli
coğrafi məkana və hərbi, iqtisadi gücə malik olan
dövlətləri öz tərəfinə çəkməsi
siyasəti, bununla, əlavə coğrafi məkanlar üzərində
siyasi üstünlüyün əldə edilməsi; ikincisi,
böyük dövlətlərin imperiya maraqlarının, ərazilərinin,
siyasi və hərbi nüfuz dairələrinin başqa bir
böyük dövlət və ya dövlətlər tərəfindən
qorunması siyasəti; üçüncüsü,
böyük dövlət ətrafında (sərhədlərində)
yerləşən və bu böyük dövlətin daim təhlükəsi
ilə üzləşən və yaxud da təhlükəni
hiss edən, gözləyən kiçik və orta gücə
malik olan, eyni coğrafi məkanda (bu məkan böyük
dövlətin sərhədi boyunca da nəzərdə tutula
bilər. Məsələn, Rusiya sərhədləri boyunca
yerləşən dövlətləri buna misal çəkmək
olar) yerləşən dövlətlərin həmin
böyük dövlətdən birgə qorunma istəyinin,
marağının olması zərurətidir. Hər
üç xarakterli siyasət tarixən dövlətlər tərəfindən
həyata keçirilibdir və bu gün də davam etməkdədir.
Yuxarıda sadalanan birinci və ikinci zərurətdən irəli
gələrək yaradılan hərbi-siyasi ittifaqlar
böyük dövlətlər tərəfindən təşkil
edildiyindən və rəhbərlik olunduğundan daha möhkəm
xüsusiyyətlərə malik olur. Üçüncü zərurətdən
irəli gələn ittifaqlar isə böyük ittifaqlara nisbətən
zəif olur və əksər hallarda səmərəli şəkildə
fəaliyyət göstərə bilmirlər. Bu zərurətdən
yaranan və əsasən kiçik və orta gücə malik
olan dövlətləri birləşdirən hərbi-siyasi
ittifaqlar əksər hallarda böyük dövlətlərin
bir-biri ilə maraqların bölüşdürülməsi
naminə həyata keçirdikləri mübarizəni daha da
möhkəmləndirmək üçün həmin
böyük dövlətlər tərəfindən himayə
edilir.
Nəzərə almaq
lazımdır ki, hərbi cəhətdən ittifaqların
yaradılması müəyyən coğrafi məkanlar
üzrə formalaşmış və vahid istiqamətli siyasətin
həyata keçirilməsini zəruri etdiyinə görə
hərbi ittifaqlar təbii olaraq siyasi bloka çevrilirlər.
Dövlətlərin hərbi - siyasi ittifaqlarda,
bloklarda cəmləşməsi
Belə bir prinsipdən
çıxış etmək olar: siyasi şərait
ittifaqların yaradılmasını zəruri edir, ittifaqlar
yeni siyasi şəraiti formalaşdırırlar. Beləcə,
qarşılıqlı tənzimləmə prosesləri həyata
keçirilir.
Xüsusilə, XX əsrin
əvvəllərində, yəni sənayenin inkişaf etdiyi
bir dövrdə, iqtisadi cəhətdən güclənmiş
dövlətlərin Birinci Dünya müharibəsindən
öncə hərbi -siyasi ittifaqlarda birləşmələri
xüsusi əhəmiyyət kəsb etməyə
başladı. Birinci Dünya müharibəsini məhz
“Antanta” və “Üçlər” ittifaqlarına daxil olan
dövlətlər törətdilər. Bu müharibədən
sonra dünyanın siyasi mənzərəsi də
köklü şəkildə dəyişdi. Yeni siyasi
mühit formalaşdı. Bir-birindən fərqlənən
kapitalizm və sosializm adlanan ideoloji rejimlər kəskin şəkildə
cəmiyyətlərə nüfuz etməyə başladı.
Dövlətlər isə cəmiyyətlərində bu
rejimlərin yaşaması uğrunda siyasi mübarizəni və
müharibələri həyata keçirdilər. İdeoloji
mübarizə, əslində yeni imperiyaların, məsələn,
SSRİ-nin yaranmasına gətirib çıxartdı.
İkinci Dünya
müharibəsindən sonra çox güclənmiş və
cəmiyyətlərində fərqli ideologiyaların hökm
sürdüyü ABŞ və SSRİ kimi nəhəng
dövlətlər iki böyük hərbi blok yaratdılar və
bloklardan istifadə edərək bir-biri ilə dünyanın
geniş şəkildə nüfuz dairələrinə
bölünməsi uğrunda müharibələrə və
siyasi mübarizələrə başladılar. NATO hərbi
bloku Avropa dövlətlərinin maraqlarının qorunması
naminə ABŞ-ın rəhbərliyi ilə 1949-cu ildə yarandı
və böyük hərbi potensiala malik olan bir quruma
çevrildi. Bu qurumdan ehtiyat edərək, həm
özünü qorumaq, həm də Şərqi Avropanın Qərbə
inteqrasiyasının qabağını kəsmək və
Avropadakı dayaqlarını möhkəmləndirmək naminə,
digər ideoloji cəmiyyətə xas olan SSRİ isə
1955-ci ildə özünün Şərqi Avropadakı
müttəfiq dövlətlərindən ibarət hərbi-siyasi
blok olan Varşava Müqaviləsi Təşkilatını
yaratdı.
Almaniyanın
bölünməsi, Yaponiyanın məğlubiyyəti, Şərqi
Avropadakı hərbi və siyasi böhranlar, Çexoslavakiya
və Rumıniyadakı hərbi-siyasi hadisələr, Karib
böhranı, Koreya, Vyetnam, Əfqanıstan, İraq
müharibələri, Şərqi, Cənub- Şərqi
Asiyada, Afrika və Cənubi Amerika qitələrində baş
verən ideoloji inqilablar, müharibələr, mübarizələr,
eləcə də dövlətlərin və xalqların azadlıq
uğrunda həyata keçirdikləri müharibələr
iki siyasi qütbə bölünmə ilə müşahidə
olunan XX əsrin ikinci yarısının siyasi mənzərəsinə
xas olan xarakterik xüsusiyyətlər idi. Əsasən
Avro-Asiya məkanında siyasi mənzərənin
formalaşması proseslərini məhz bloklararası siyasi
mübarizələr həyata keçirirdi. Hərbi
blokların rəhbərləri dövlətləri öz tərəflərinə
çəkməklə, həmin dövlətlərdə cəmiyyətlərə
və siyasi mühitə təsir edirdilər. Bir məsələni
xüsusi olaraq qeyd etmək lazımdır ki, ideologiya
uğrunda radikal siyasi hərəkətlərin nəticəsi
olaraq, bir-birilə əks mübarizədə olan iki qütbə
başçılıq edən ABŞ və SSRİ hərbi
cəhətdən çox nəhəng dövlətlərə
çevrildilər və ümumilikdə planeti məhv edə
biləcək strateji təyinatlı kütləvi
qırğın silahlarına sahib oldular.
1990-cı illərin
başlanğıcında SSRİ-nin başçılıq
etdiyi Varşava Müqaviləsi Təşkilatı NATO hərbi
ittifaqı ilə mübarizədə məğlub oldu. NATO-ya
rəhbərlik edən ABŞ özünün və eləcə
də ittifaqın iqtisadi və hərbi potensialından istifadə
edərək Varşava Müqaviləsi Təşkilatının
vaxtilə hökm sürdüyü kiçik və orta
gücə malik olan dövlətləri öz tərəfinə
çəkməyə başladı. Bu anda iqtisadi cəhətdən
həddən artıq zəifləmiş Rusiya
özünün parçalanması təhlükəsi ilə
üzləşdi. Bu boşluqdan istifadə edən ABŞ
Şərqi Avropa dövlətlərini və eləcə də
keçmiş SSRİ-nin tərkibində olan müttəfiq
respublikaların bir neçəsini öz tərəfinə
çəkə bildi. 1990-cı illərin ikinci
yarısından 2000-ci illərin ortaları da daxil olmaqla, təqribən
10-12 il ərzində SSRİ-dən ayrılmış
Baltikyanı respublikaları, həmçinin Şərqi və
Cənub-Şərqi Avropanın bir neçə dövlətini
Avropa İttifaqına və NATO-ya tam hüquqlu üzv etdirdi. Bu
proses öz sürəti ilə o zamana kimi baş verdi ki,
Rusiya daxildə yaşanan iqtisadi böhranın
qarşısını ala bildi və daxildə ictimai-siyasi
sabitliyi təmin etdi.
2000-ci illərin ortalarından etibarən
isə iqtisadi cəhətdən zənginləşməyə
başlayan Rusiya hərbi qüdrətinə arxalanaraq, öz
tarixi imperiya maraqlarının təmini istiqamətində
“geriyə dönüş” siyasətini həyata keçirməyə
başladı. İlk növbədə keçmiş SSRİ
ərazisində, Baltikyanı respublikaları çıxmaq
şərtilə (Latviya, Litva, Estoniya NATO-nun və Avropa
İttifaqının üzvlərinə çevriliblər),
Şərqi Avropa, Cənubi Qafqaz, Mərkəzi Asiyada öz
itirilmiş nüfuzunun bərpası siyasətini həyata
keçirdi. Rusiya bu siyasətin reallaşdırılması
istiqamətində iqtisadi və hərbi güc tətbiqetmə
siyasətindən istifadə etməyə başladı. Əvvəlcə
Ukraynaya iqtisadi təzyiq göstərdi, Mərkəzi Asiya ilə
yaxınlığı bərpa etdi, hətta müəyyən
iqtisadi yardımlar göstərmək siyasətini də həyata
keçirdi, sonra isə Cənubi Qafqazda hərbi gücdən
istifadə etdi.
Yuqoslaviya
ittifaqının dağılması ilə Şərqi və
Cənubi-Şərqi Avropadakı maraqlarına ciddi zərbələr
vurulan Rusiya Avropanı tamamilə əldən verməmək
naminə müəyyən tədbirlərə əl atdı.
SSRİ dağıldıqdan
sonra Rusiya ABŞ başda olmaqla NATO-nun 1999-cu ildə
Yuqoslaviyada, 2002-ci illərdə Əfqanıstanda, 2003-cü
ildə İraqda həyata keçirdiyi hərbi əməliyyatlardan
ehtiyatlanaraq, öz təhlükəsizliyinin təmin edilməsi
uğrunda “güc toplama” siyasətini reallaşdırmağa
başladı. Bu məqsədlə özünün strateji
siyasətini iki istiqamətdə həyata keçirdi:
Birincisi, əsasən ABŞ-a soyuq münasibətdə olan, cəmiyyətində
kommunist idelogiyasının hökm sürdüyü və
kifayət qədər hərbi, iqtisadi qüdrətə,
siyasi çəkiyə malik olan Çini, vaxtilə SSRİ
ilə yüksək səviyyəli münasibətləri olan
və regionda orta səviyyəli güc sahibi olan Hindistanı
və ABŞ-a düşmən mövqedə olan və orta
gücə malik olan İranı (bu siyahıya Venesuela,
Şimali Koreya, Suriya kimi dövlətləri də aid etmək
olar) öz tərəfinə çəkmək; ikincisi,
keçmiş İttifaq respublikalarından istifadə etmək.
Birinci istiqamətdə Şanxay Əməkdaşlıq Təşkilatı
yarandı. Regionun nəhəng dövləti olan Çin bu təşkilata
daxil oldu. Bu təşkilata hətta Mərkəzi Asiya
respublikalarından da daxil oldular. İran və Hindistan həmin
qurumda müşahidəçi qismində iştirak etdilər.
İkinci istiqamətdə isə keçmiş SSRİ
respublikalarının bir neçəsinin (Rusiya, Belorusiya,
Qazaxıstan, Qırğızıstan, Tacikistan, Özbəkistan
və Ermənistan) daxil olduğu Kollektiv Təhlükəsizlik
Müqaviləsi Təşkilatını yaratdı. Şanxay Əməkdaşlıq
Təşkilatı çərçivəsində bir
sıra hərbi proqramlar həyata keçirildi. Çinlə
birlikdə hərbi təlimlər də baş tutdu.
Siyasi hadisələrin
gedişatı onu göstərir ki, beynəlxalq əhəmiyyətli
bir çox məsələlərdə, məsələn,
ABŞ-ın İran siyasətində Çin Rusiya ilə
eyni mövqe nümayiş etdirir. Eləcə də digər
prinsipial məsələlərdə də Çin Rusiyaya dəstək
verir. Lakin bu, o demək deyil ki, Çin regionda tamamilə
Rusiyanın maraqlarını müdafiə edir. Bir məsələni
unutmaq olmaz, Rusiyanın regiondakı təhlükəsizlik
maraqları Şanxay Əməkdaşlıq Təşkilatı
çərçivəsində zəmanətli şəkildə
təmin edilə bilməz və azı ona görə ki,
Çinin də özünü Mərkəzi Asiyada və
Rusiyada iqtisadi və siyasi maraqları, həmçinin indiki
zamanda gizli saxlasa da, gələcəkdə reallaşdırmaq
istədiyi bir ekspansionist niyyəti vardır. Müvafiq maraqlar
gələcəkdə Rusiya üçün təhlükə
törədə bilər. Bu gün Rusiya ilə Çinin
yaxın münasibətlərinin olması hər iki dövlətin
daha çox ABŞ-a qarşı eyni xarakterli siyasət yeritməsindən
irəli gəlir. Bu birliyin də kökündə tarixən
hər iki dövlətin cəmiyyətlərində hökm
sürmüş və Çində hal-hazırda da mövcud
olan sosialist-kommunist rejimli cəmiyyətlərin mövcud
olması ilə əlaqədardır. Bu baxımdan ABŞ-dan,
Yaponiyadan, ümumilikdə kapitalist dünyasından
ehtiyatlanmaq amili onları Asiyada birləşdirir. Nəzərə
almaq lazımdır ki, Çin Rusiyanın Avropada və Cənubi
Qafqazda təhlükəsizliyinin təmin edilməsində elə
də xüsusi rol oynaya bilməz və bu rolu oynamaqda da
maraqlı deyildir. Bu nöqteyi-nəzərdən Rusiya
özündən zəif olan keçmiş SSRİ
respublikalarından ibarət olaraq öz ətrafında “təhlükəsizlik
zonası” yaratmağın əlverişli olmasını hesab
edir.
Bu amilləri nəzərə
alaraq, Rusiya hətta son zamanlarda, dəqiq desək, 2009-cu ilin
fevral ayının başlanğıcında Kollektiv Təhlükəsizlik
Müqaviləsi Təşkilatı çərçivəsində
vahid ordunun— kollektiv çevik qüvvələr kontingentinin
yaradılması siyasətinə başlayıb. Rusiya
Prezidenti Dmitri Medvedevin fikrincə, həmin qüvvələr
Rusiya ərazisində dislokasiya olunacaqlar (Kollektiv Təhlükəsizlik
Müqaviləsi Təşkilatı çevik kollektiv qüvvələr
yaradılması haqqında layihəni
razılaşdırıblar -APA-nın məlumatı. 4 fevral
2009-cu il). Rusiya gələcəkdə bu ittifaqı NATO-ya
alternativ bir quruma çevirməkdə maraqlıdır. Bu
baxımdan Rusiya Prezidentinin köməkçisi Sergey Prixodko
qeyd edib ki, kolektiv çevik qüvvələr kontingenti hərbi
təcavüzün dəf edilməsi, beynəlxalq terrorizmə
qarşı mübarizə məqsədilə xüsusi əməliyyatların
keçirilməsində, böhran vəziyyətlərinin nəticələrinin
aradan qaldırılmasında istifadə olunacaq. Göründüyü
kimi, həmin qüvvə NATO-nun hərbi gücünə
alternativ olaraq nəzərdə tutulur. Təbii ki, Rusiya ilkin mərhələdə
özündə 25-dən çox dövləti birləşdirən
NATO-ya bərabər hərbi gücə malik olan ittifaqı
formalaşdırmaq iqtidarında ola bilməz. Azı ona
görə ki, Rusiyanın rəhbərlik etdiyi ittifaqa daxil
olan dövlətlərin özləri hərbi potensial və
iqtisadi baxımdan çox zəifdir. Lakin bunlara baxmayaraq,
Rusiya SSRİ dönəmindəki hərbi qüdrətini bərpa
etməklə müəyyən müddətə kifayətlənmək
məqsədini güdür. Onun əsas məqsədi
keçmiş SSRİ respublikalarının NATO-ya
inteqrasiyasının qarşısını almaqdan ibarətdir.
Bir məsələni
unutmaq olmaz ki, imperiya gücünə malik olan dövlətin
imperiya siyasəti aparacağı gözləniləndir. Dünyada
qütbləşməni, müxtəlif istiqamətli (buna bəzən
“çoxvektorlu siyasət” də deyirlər) siyasətə xas
olan cəbhələri də məhz imperiya dövlətləri
yaradırlar. Nəzərə almaq lazımdır ki, qütbləşməni,
çoxvektorlu siyasətin yaranmasını zəruri edən
amillər-fərqli ideoloji cəmiyyətlər, geosiyasi şərait,
milli və dövlət maraqları, tarixi inkişaf mərhələləri
və xüsusiyyətlər, o cümlədən tarixi
münasibətlər və s. faktorlardır. Bu gün qlobal
siyasi mühitin formalaşmasında, imperiyalar arasında
dünyada çoxvektorlu siyasətin həyata keçirilməsində
əsas səbəb kimi cəmiyyətlərdəki ideoloji
strukturlar bir qədər arxa plana keçsə də, digər
amillər mühüm rol oynayırlar.
Son illərdə məhz
Rusiya ilə ABŞ arasında münasibətlərin gərginləşməsi
və tarixi əvəz edən yeni qütbləşmə mənzərəsinin
yaranması NATO-nun Şərqə doğru genişlənməsi,
Kosovonun müstəqilliyinin tanınması, Xəzər
regionunda enerji layihələrində Rusiyanın iştirakdan kənarda
qalması, Gürcüstan hadisələri ilə zəruriləşdi.
Super və böyük gücə malik olan bu iki dövlət
arasında münasibətlərin gərginləşməsində
həm də ABŞ-ın Çexiya və Polşada raket əleyhinə
müdafiə sistemini quraşdırmaq siyasəti həlledici
rol oynayır. Bu baxımdan son zamanlarda Rusiya ABŞ-ın
müvafiq siyasətinə cavab olaraq özünün
Kalininqrad vilayətində “İsgəndər” tipli raketin quraşdıracağını
bəyan etməkdədir. 2009-cu ilin fevral ayında Münhendə
keçirilən Təhlükəsizlik konfransında
Rusiyanın Baş nazirinin müavini Sergey İvanov bəyan
etmişdir ki, əgər, ABŞ özünün Çexiya
və Polşada RƏM elementlərini quraşdırmaq siyasətindən
əl çəkərsə, Rusiya da öz növbəsində
Kalininqrad vilayətində “İsgəndər” adlanan raketlərin
quraşdırılması siyasətinə xitam verər. Lakin
ABŞ-ın vitse-prezidenti Cozef Bayden ABŞ-ın öz siyasətindən
əl çəkməyəcəyini bildirmişdi. Bununla
yanaşı, Ukrayna və Gürcüstanın NATO-ya daxil
olmaq istəkləri Rusiyanın dövlət təhlükəsizliyinə
zidd hesab olunur və bölgə maraqlarını təhlükə
altında qoyur. Rusiya Gürcüstana təzyiq vasitəsi
olaraq Abxaziya və Cənubi Osetiyanın müstəqilliyini
tanıyıb və bu qondarma qurumlarda özünün hərbi
bazalarını yerləşdirir. Beləliklə, siyasi
mübarizə davam etməkdədir. Belə xarakterli
mübarizələr iki dövlət arasında güclü
silahlanmaya gətirib çıxarır.
Nəzərə almaq
lazımdır ki, böyük gücə malik olan iki dövlətin
bir-birindən ehtiyatlanmaq siyasətinə görə hər
iki tərəfdən strateji təyinatlı silahların məhdudlaşdırılması
siyasəti təxirə salınıbdır. Hətta bəzi
siyasi şərhçilər son dövrlərdə
dünyada baş verən iqtisadi böhranı siyasi hadisələrlə
əlaqələndirirlər və Gürcüstan hadisələrindən
sonra dünya iqtisadi böhranının sürətlənməsi
və dünya bazarında neftin qiymətinin kəskin şəkildə
aşağı düşməsini də ABŞ-la Rusiya və
İran arasındakı münasibətlərin məzmunundan
irəli gəldiyi fikrini irəli sürürlər.
Yuxarıda qeyd edilənlərlə
yanaşı, onu da bildirmək lazımdır ki, ABŞ
Rusiyaya 1990-cı illərdəki qədər təzyiq göstərə
bilmir və buna imkanı çatmır. Təzyiqlər
Rusiyanın adekvat cavabı ilə nəticələnir. Məsələn,
Gürcüstan hadisələrindən sonra ABŞ hərbi gəmilərinin
Qara dənizə gəlməsinə cavab olaraq, Rusiya Venesuelaya
hərbi gəmilərini göndərmiş və 2008-ci ilin
noyabr ayında birgə təlimlər keçirilmişdir. Bu
ABŞ-ın region maraqlarına zidd bir siyasət idi. Bununla
yanaşı, Rusiyanın NABUCCO layihəsininin
reallaşmasının qarşısını almaq məqsədilə
Mərkəzi Asiya respublikalarını öz tərəfinə
çəkmək siyasəti və hətta bu məqsədlə
müəyyən iqtisadi güzəştlər etmək,
maliyyə yardımları göstərmək siyasəti də
onu göstərir ki, ABŞ-ın təzyiqlərinə cavab
olaraq Rusiya adekvat tədbirlərə əl atmaq imkanlarına
sahibdir. Bir məsələni də qeyd etmək
lazımdır ki, Rusiya özünün Mərkəzi Asiya
siyasətini gücləndirmək və burada ABŞ-ın
maraqlarına zərbə vurmaq üçün
Qırğızıstan hökumətini ABŞ-ın “Manas” hərbi
bazasını bağlatmaq üçün müəyyən
addımlar atmağa sövq etdi. Qırğızıstan
parlamenti müvafiq qərar qəbul etdı. Rusiya
Qırğızıstana təqribən iki milyard dollar məbləğində
kredit ayırdı. Buradan görünür ki, Rusiya
keçmiş SSRİ respublikalarını təkrarən
öz orbitinə çəkmək üçün maliyyə
amilindən istifadə edir. Bu siyasəti tarixən daha
çox ABŞ həyata keçiribdir. Rusiya, eyni zamanda,
özünün adət etdiyi enerji siyasətindən Avropaya təzyiq
vasitəsi kimi istifadə edir. 2009-cu ilin
başlanğıcında yaşanan Rusiya-Ukrayna gərginlikləri
və Avropanın bir müddət qazsız qalması buna əyani
sübutdur. Yuxarıda qeyd edilənləri nəzərə
alaraq, ABŞ və ələlxüsus, Qərbi Avropa dövlətləri
Rusiya ilə münasibətlərin məzmununa yeni çalar
qatmaq məqsədilə balanslaşdırma siyasətini daha
da gücləndirmək siyasəti güdürlər. Buna bir
nümunə olaraq qeyd etmək olar ki, 2009-cu il yanvar ayının
27-28-də NABUCCO layihəsinə dair Budapeşt sammitində
Çexiyanın Baş naziri Mirek Topolanek qeyd etmişdir ki,
layihə Rusiyaya qarşı yönəldilməyib.Avropa
Rusiyanın təklif etdiyi “Cənub axını” layihəsinə
də diqqət yetirir və bu layihə üzrə də
sammitin keçirilməsi nəzərdə tutulmuşdur.
Balanslaşdırma siyasəti
həmçinin təhlükəsizlik məsələlərində
də özünü büruzə verir. Belə ki, 2009-cu ilin
mart ayının 4-də NATO-ya üzv ölkələrin
xarici işlər nazirlərinin Brüssel toplantısında
Rusiya ilə münasibətlərin yüksək səviyyədə
bərpasına dair qərar qəbul olundu.
Məlumdur ki, 2008-ci ilin
avqust hadisələrindən sonra NATO Rusiya ilə əməkdaşlığı
dondurmaq barədə qərar qəbul etmişdi və Alyans
öz qərarını Rusiyanın Gürcüstana hərbi
təcavüzü ilə əsaslandırmışdı. Brüssel
toplantısında həmçinin Rusiya-NATO
Şurasının fəaliyyətinin bərpası da təklif
olunub. Bundan əvvəl Böyük Britaniya, Fransa, Almaniya,
İtaliya, Norveç və İspaniya bəyan etmişdilər
ki, Rusiyaya qarşı tətbiq olunan sanksiyalar əks-səmərə
verir.
Elşən NƏSİBOV,
politoloq
Xalq qəzeti.- 2009.- 12 aprel.- S. 3.