“26
Bakı komissarları” barədə tarixi həqiqət
Yaxud 3 məzarsız
komissar kimdir?
1989-cu ildə Azərbaycan
Tarix Muzeyinin keçmiş direktoru akademik Püstəxanım
Əzizbəyova dövlət nümayəndə heyətinin tərkibində
Hindistanda səfərdə olmuşdu. O Vətənə
döndükdən sonra Azərbaycan Televiziyasında
sensasiyalı çıxışı ilə dinləyiciləri
həyəcana gətirdi. Akademikin özü də həyəcanla
danışırdı. P.Əzizbəyova Dehlidə Dövlət
Muzeyində “26 Bakı komissarları”nın
başçısı erməni Stepan Şaumyanın son illərin
nəşri olan irihəcmli kitabının
saxlandığına şahidlik edirdi.
Püstəxanım Əzizbəyovanın
şahidliyi məni bu yöndə axtarışlara vadar etdi.
Bakının mərkəzi hissəsində yerləşən
“26-lar”in dəfn edildiyi bağda son aylarda yenidənqurma işləri
aparılarkən ümumi məzarlıqda mütəxəssislərin
apardıqları araşdırmalar vaxtilə məqsədli
şəkildə üstü örtülmüş
tarixçə ilə bağlı yeni fikirlərin meydana
çıxmasına səbəb oldu.Məhz buna görə də
Püstəxanım Əzizbəyovanın şahidliyinə əsaslanaraq,daşnaq-bolşevik
lideri erməni Stepan Şaumyanın “müəmmalı şəkildə”
aradan çıxarılması barədə çoxillik
axtarışların yekununu “Xalq qəzeti”nin oxucularına təqdim
edirəm.
“26-lar”ın güllələnməsi
barədə o illərdə Cənubi Qafqazda çıxan
“İskra”,"Znamya Truda","Narodnı Znamen" və
başqa qəzetlərdə yazılar verilmişdi. Lakin
yazıların heç birində Mərkəzikaspi
Diktaturasının Aşqabad türməsində
saxladığı 26 komissarın və onlarla birlikdə həbs
etdiyi başqa bolşevik liderlərinin taleyi barədə
doğru-düzgün məlumat verilmirdi.
Məqalələr
Krasnovodskdan gələn və ağızdan-ağıza gəzən
xəbərlər əsasında tərtib edilirdi.Dövri mətbuatda
bir-birini tutmayan, rəngarəng məlumatlar həqiqəti
olduğu kimi verə bilmədi. Çünki o
yazıların bir qismində komissarların “izsiz yox
olmalarından”, bəzisində onların “güllələnmələrindən”,
digərlərində bolşevik liderlərinin “Hindistan”a
aparılmaları ətrafında söz-söhbətdən
başqa heç bir rəsmi sənədə söykənilmirdi.
Lakin məsul şəxs
olaraq eser Vadim Çaykin apardığı geniş
araşdırmalardan, qanlı hadisəni törədən bəzi
şəxslərdən aldığı ifadələrdən
sonra “İskra” və “Znamya truda” qəzetlərində 12 mart
tarixli sayında çap etdirdiyi “26 Bakı
Komissarlarının edamı” adlı məqaləsində
Bakı fəhləsinin liderlərinin ingilislər tərəfindən
Ağcaqum çöllərində güllələndikləri
nəticəsinə gəlirdi.V.Çaykin bu tarixi cinayətin
səbəbkarları olaraq yerli satqınlarla yanaşı,
Böyük Britaniya hökumətinin Şərqdə
işğalçı siyasətini həyata keçirən hərbi
missiyanın başçılarından Aşqabadda oturan
kapitan Tiq Consu və onun Məşhəddəki hamisi general
Mallesonu təqsirli bilirdi.
Bununla əlaqədar “Azərbaycan”
qəzetində çap edilmiş Böyük Britaniya Baş
Qərargahının bəyanatında deyilirdi ki, Tiq Consu
“26-lar”ı güllələməkdə ittiham edən
V.Çaykinin “bəyanatı başdan-başa yalandır və
burada başlıca məqsəd ingilisləri ictimaiyyətin hədəfinə
çevirməkdir”.
“Kapitan Cons
komissarları Hindistana göndərməyi təklif etdi və
bunun cavabında Aşqabad (icraiyyə) komitəsinin üzvlərindən
biri cavab verdi ki, o öz sərəncamını verə bilər...
Bundan iki gün sonra Tiq Consa məlum oldu ki, komissarlarla
bağlı tədbirlər görülüb, özü də
bu zaman onların qətlinə işarə edilirdi. Bu barədə kapitan Tiq Cons
dərhal general Mallesonu xəbərdar etdi. Bir müddət
keçdikdən sonra Aşqabad komitəsinin həmin
üzvü kapitan Tiq Consun yanına həyəcanlı vəziyyətdə
gələrək bildirdi ki, Şaumyanın qohumları onun
harada olduğu barədə soruşurlar və Tiq Consdan
komissarların Hindistana göndərilməsi xəbərinin dəqiq
olmasını təsdiq etməsini xahiş etmişlər. Tiq
Cons bundan narazılıqla imtina etdi. Kapitan Tiq Consun
komissarların qətlinə bütün aidiyyatı bununla da
bitir”.
Bu bəyanat təbii suallar
doğurur: “Şaumyanın qohumlarının xahişi” barədə
səsləndirilən fikir daşnaq-bolşevik lideri
S.Şaumyanın ömrünün sonunadək Hindistanda
yaşadığı barədə zaman-zaman ictimaiyyət
arasında dolaşan fikirlərə, o cümlədən,
“güllələnmiş” komissarın son illərdə
yazdığı kitabın Hindistan muzeyində
saxlandığına şahidlik edən Püstəxanım Əzizbəyovaya
haqq qazandırmırmı? Komissarların 26 nəfəri o
vaxt güllələnmişdimi?
Əlimizdə olan teleqram mətnlərində,
rəsmi sənəd olaraq, bu suallara aydın cavab verilir.
Teleqram P.¹M.D 00538, vaxtı
18/ alınıb 19 sentyabr 1918-ci il/.General Mallesondan, Məşhəd
— Baş Qərargahın rəisinə. Simla.
1. Sentyabrın 17-də Battin
Krasnovodskdan teleqraf vasitəsilə bildirib ki, Bakıdan bura gələnlər
arasında onlar bolşevik rəhbərləri Petrov,
Şaumyan, Avakyan, Caparidze, Karqanovu həbs etmişlər. Bu
zaman sursatla bərabər iki pulemyot və silah müsadirə
edilib. 2. Aşqabad hökumətinə yuxarıda adı
çəkilən liderlərin Hindistana göndərilməsi
ilə əlaqədar onların mənə verilməsi ilə
bağlı sorğu göndəririk, çünki indiki
vaxtda onların Zakaspidə olmaları olduqca təhlükəlidir".
Söhbət 18—19 sentyabr
1918-ci ilə aid olan bu teleqramda göstərilən liderlərin
Hindistana — ingilis müstəmləkəçilərinin Şərqdəki
baş qərargahına aparılmalarından gedir.Məsələ
belə olduğu halda adı gedən komissarların ingilis qərargahının
göstərişi ilə aradan bir neçə saat keçəndən
sonra, yəni 20-nə keçən gecə xüsusi qatarda
Aşqabaddan 207 kilometr aralıda tarixi ad almış yerə —
“Ağcaqum çölləri”nə gətirilərək orada
başqa komissarlarla bir yerdə “güllələnmələri”
heç cür ağıla sığası deyildir.
Çünki teleqramda bu liderlərin təcili güllələnmələri
deyil, onların Zakaspi Diktaturasında
saxlanılmalarının fövqəladə təhlükəli
olduğu qeyd edilirdi.
Törədilən qanlı
cinayətdən 3 gün sonra Hindistana Məşhəddən
vurulan teleqram “güllələnmənin” üstündən 90
il (1918-2009) keçəndən sonra tarixi həqiqətə
aydınlıq gətirir. Təəssüf ki, teleqramın nəşr
mətnində son fikirlər buraxılmışdı.
“Teleqram P.N M.D. 00581 23 sentyabr
1918-ci il. General Malleson. Məşhəd — Baş Qərargahının
rəisinə. Simla. Məxfi. Sizin 1 75457 M.O.İ. 21 sentyabr
tarixli sorğunuzda məruzə edilir ki, 26 keçmiş Bakı
bolşevik rəhbəri güllələnib, beş və ya
altı nəfər az nüfuzlu şəxslərə rəhm
edilib”.
Əvvəla, bu
“bağışlanmış” adamlar kimlərdirlər və
onların hansı səbəbdən, nəyin bahasına qəddar
ingilis müstəmləkəçilərinin qanlı
caynağından xilas olmaları sənəddən bəlli
olmur. Bəlli olan budur ki, ingilis imperializminə qəti
düşmən olmuş bolşevik liderlərinə
“çox əhəmiyyətli”,"az əhəmiyyətli"
bölgüsü ilə yanaşılacağına
ağılı başında olan kimsə inanmaz. İkincisi,
teleqramda “beş-altı az əhəmiyyətli adamın
bağışlanması” qeyd olunur ki, bu da birinci sənəddə
adları çəkilən liderlərin sayına tam uyğun
gəlir.
“Teleqram P. ¹ M.D. 00595 24
sentyabr 1918-ci il . General Malleson, Məşhəd — Baş Qərargahın
rəisinə. Simla.
Xətti azad edin: Sizin 24
sentyabr ¹ 76488 — M.O.Z. sorğunuzda...
Məlumatlara görə
sadaladığımız şəxslər artıq
Göründüyü kimi,
üçüncü sənəd aydınlaşan məsələnin
üstünə yenidən qara örtük salır, fikrin kələfini
dolaşdırır və bizi sual qarşısında qoyur.
Düşünürük, əvvəla, görəsən
bağışlanmış “beş,ya altı nəfər az əhəmiyyətli”
bolşevik bircə gün sonra, bəlkə də, bir
neçə saat keçməmiş hansı səbəbdən
təkrarən “bağışlanma mərasimində”
saf-çürük edilir; ikincisi, kimlər yenidən
“bağışlanırlar” və “nə üçün
bağışlanırlar”- bəlli olmur.
Lakin həmin illərdə kələfi
məharətlə düyünə salanların ustadı
olmuş Anastas Mikoyan istəməsə də özü bunu
açır.Bu baxımdan onun “Bakinski raboçi” qəzetində
yerləşdirilmiş məqaləsi (26-ların matəm
gününə həsr edilmiş “Qanlı
ildönümü münasibətilə” adlı məqalə)
maraqlıdır. Guya o, ingilislərin və Mərkəzikaspi
Diktaturasının Aşqabadda yaratdıqları həbsxananın
ölüm kameralarına yerləşdirilmiş “26 Baki
komissarları”ndan olan 16 nəfərlə bir yerdə
olmuşdu.Lakin o illərdə “26-lar”la əlaqədar
aparılan istintaq materiallarında A.Mikoyanın Aşqabad həbsxanasında
olması barədə heç bir qeyd yoxdur.
Hadisə ətrafında
toplanmış rəsmi sənədlər təsdiq edir ki,
A.Mikoyanın özü bolşevizmin amansız düşmənləri
olan ingilislərin və Mərkəzikaspi Diktaturasının
Bayıl həbsxanasına atdıqları “26-ları” həmin
qurumların verdikləri rəsmi sənəd əsasında həbsxanadan
cıxararaq, silah altında Həştərxana gedəcək
“Sevan” gəmisinə deyil, düşmənlərin
hazırladıqları “ölüm konveyerinə”— Krasnovodska
yol alacaq “Türkmənistan” gəmisinə mindirmişdi.
Bəs bu külli- ixtiyar ona
haradandı? Məkrli, hiyləgər siyasətlə Kremlin “rəşadətli
bolşeviklər” siyahısında yer almış
A.Mikoyanın siyasi simasızlığını meydana qoyan rəsmi
sənədlərlə,"26-lar"ı qətlə yetirən
41 nəfər məhkumun məhkəmə prosesində verilən
ifadələrlə, özünün müstəntiqə
şəxsən verdiyi izahatla tanış olduqda bu sualın
cavabı aşkarlanır. O, Mərkəzikaspi
Diktaturasının məsul işçilərindən,mauzerist
canilərinindən olmuşdu. Bütün bu təkzibedilməz
gerçəkliklə S.Şaumyanın və onun başqa iki
soydaşının,habelə özünün tarixi
satqınlığını gizlətmək üçün
A.Mikoyanın süni şəkildə
düzüb-qoşduğu “həbsxana tərcümeyi-halı”
“faktı” antifakta çevrilir.
Məqalədən parçalar:
“Üç gün idi ki,biz
bu zindana düşmüşdük. Şaumyan, Çaparidze,
Fioletov və başqa yoldaşlar bizim kamerada idilər–cəmi
on altı adam var idi. ...Sentyabrın 20-sinə keçən
gecə idi.Kamerada olan bütün məhbusları üç
qrupa böldülər.Birinci iki qrupu sıralarımızdan
qopararaq kameradan çıxardılar.”
Aparılan iki qrupa daxil edilənlər,
Mikoyanla üçüncü qrupa ayrılanlar kimlər idilər
bəlli olmur. Bəs Mikoyanın şahidlik etdiyi üç
qrupa ayrılmış on altı nəfərdən başqa
yerdə qalan bolşeviklər harada saxlanılırdılar ?
O,bu barədə də məlumat vermir. Aparılanların
taleyi də qaranlıq qalır.
Məqalədə oxuyuruq:
“Əzablı günlər və
həftələr ötüb keçir, bir xəbər gəlmir.”
Buradan belə
çıxır ki, 20 sentyabr tarixindən, başqa sözlə,
“Ağcaqum”da baş vermiş qanlı hadisə günündən
“həftələr ötüb keçsə” də,
Mikoyanın məqsədli olaraq adlarını çəkmədiyi
onunla üçüncü qrupa ayrılmış
bolşeviklər hələ də həbsdə imişlər.
Şahidin “ifadəsindən” təbii sual doğur: hansı məqsədlə
Zakaspi Diktaturası və ingilis müstəmləkəçiləri
qatı düşmənləri olaraq həbs etdikləri
bolşeviklərin hamısını bir yerdə məhv etməmiş,
onları “üçüncü növə” ayırmış
və sonuncuları tarixə yazdıqları qanlı gündən
“həftələr ötüb keçsə də” mühafizə
altında saxlamışlar?! Şərti qəbul edək ki, həmin
“məhbus”lardan biri Mikoyan olmuşdu. Bəs o biri məhbuslar
kimlər idilər? Onlar da güllələnmişlərmi? Əgər
güllələnmişlərsə, bəs o zaman “Kremlin rəşadətli
bolşeviki” Mikoyanı hansı “möcüzə” xilas
etmişdi. Məqalədə bu məsələ də
aydınlaşmamış qalır.
Mikoyan 26 Bakı
komissarlarının, guya, onunla eyni kamerada yerləşdirilmiş
on altı nəfərini birinci və ikinci qrupa ayırır,
lakin onların ümumi sayı barədə məlumat vermir.
O, yazır: “...Onların harada olduqlarını,hara
aparıldıqlarını bilə bilmirik. Bəziləri
deyirlər ki, onlar Aşqabaddadırlar, başqaları deyirlər
ki, İrandadırlar...”
A.Mikoyanın şahidliyi
S.Şaumyanın sirli “ölümünün” Kreml tərəfindən
90 il xalqdan gizlədildiyini aşkara qoymuş olur. Lakin
o,"Alyoşa","Vaneçka" uydurması ilə,
başqa millətdən olan komissarların adlarını
çəkməklə həm özünün, həm də
S.Şaumyanla yanaşı iki soydaşının tarixi xəyanətlərinin
üstünü ört-basdır etməyə
çalışır.
Yalançı
“şahid” uydurmalarına davam edərək yazır: “Yaxın
dostlarımızın harada olduğunu bilmirik...şübhə
qəlbimizə girir, onu parçalayır. Stepanın,
Alyoşanın, Vaneçkanın daha sağ
olmadıqlarını düşünmək
ağırdır... Birdən birisi bayırdan qəflətən
bizə, həbsxanaya qorxunc bir həqiqəti gətirib xəbər
verir, eser cəlladların misli görünməmiş cinayətinin
dəhşətli mənzərəsini mənə təsvir
edir. Bu adam Krasnovodskda dəmir yolu fəhləsiydi, gərək
ki, bələdçi idi. Nə biz onu tanıyırıq, nə
də o bizi... Həmin gecə o, vağzalda imiş. O, burada
qiyafələrini dəyişmiş,başlarına ağ
çalma geymiş silahlı, şübhəli adamlar
görür. Vaqonlarda kürəklər var imiş. O, pis və
dəhşətli bir iş hazırlandığını
duyaraq, bu qanlı divanın şahidi olmaq qərarına gəlir."
A.Mikoyanın təsvir etdiyi ətraf
şəraiti, kənar adam üçün olduqca təhlükəli
vəziyyəti gözünüz qarşısında
canlandırın. Mikoyanın “şahidinin” keçirdiyi qorxulu
psixoloji vəziyyəti yaşayın və belə bir suala
cavab verin: “başlarına ağ çalma geymiş silahlı
adamlar” və “vaqonlarda kürəklər” görməklə
siz “pis və dəhşətli bir iş
hazırlandığını duya” bilərdinizmi?
Haradan bilərdiniz ki, “ağ
çalma geymiş” bu adamlar məhz “qanlı divan” tutmağa
hazırlaşırlar? Bunu bilmək üçün “vaqonda
kürəkləri” görmək lazım idimi? Bəlkə, həmin
adamlar qumlu səhrada kürəklə arx çəkməyə,
su gətirməyə və ya kürəklə görülə
biləcək başqa bir işin dalıyca gedirmişlər?
Bəs siz bilərdinizmi ki, o “başlarına ağ çalma
geymiş silahlı adamlar” hökmən “qiyafələrini dəyişmişlər?”
Əgər siz Mikoyanın uydurduğu “şahid ifadəsinə”
inanmış olsanız, o zaman gərək həmin
adamların əvvəlki keyim forması barədə də məlumatınız
ola.
Mikoyanın heç bir siyasi
məqsəd güdməyən şahidinin
(“yalançının şahidi yanında olar” — deyiblər)
marağı nə qədər dəlilik dərəcəsinə
çatır ki, o, şirin canını fəlakətə
atır. Yuxarıdakı cümlənin davamında oxuyuruq:
“Kimsənin gözünə görünmədən
vaqonların arasına girib buferlərin üstündə əyləşir.O,öz
gözləri ilə görür ki,qatarı uzaq bir səhrada
dayandırdılar, kommunizm uğrunda çarpışan
“mübarizləri” dəstə-dəstə vaqonlardan
çıxartdılar,dəmir yol xətti
yaxınlığında onlara vəhşicəsinə divan
tutdular.”
Bu “gözə görünməmək”
hara,"vaqonlarda kürəkləri görmək" hara?! 1.Əgər
“gözə görünməmək” lazım idisə, deməli
vaqonlar ciddi silahlı nəzarətdə idi, o ətrafa yaxınlaşmaq
da olduqca təhlükəli idi. 2. Əgər,hətta
“vaqonlarda kürəkləri görmək” təsadüfi adam
üçün adi məsələ imişsə, deməli,
vaqonlar nəzarətsiz imişlər və “gözə
görünməmək” də kimsəyə lazım
deyilmiş. Əcəb erməni nağılıdır!
Mikoyanın
nağılından belə çıxır ki, güllələnməyə
gətirilmiş bolşeviklər bir vaqona deyil, bir neçə
vaqona yerləşməsi mümkün olan sayda olmuş,
onları da guya “dəstə-dəstə” vaqonlardan
çıxartmışlar. Bəs elə isə nə
üçün daşnaq-bolşevik lideri S.Şaumyan
başda olmaqla “dostluq və qardaşlıq”
qurbanlarının kitablarda sayca 26 nəfərdən ibarət
olduğu yazılırdı? Bu məsələnin bir tərəfi.
Digər tərəfinə gəldikdə Zakaspi
Diktaturasının “üçüncü qrup”a Mikoyanla birlikdə
“seçdiyi” məhbuslar kimlərdir və onların son aqibətləri
necə olmuşdu?
SSRİ xalqlarından Kremlin
gizlin saxladığı tarixi həqiqət insanlara 90 ildən
sonra məlum oldu. “26 Bakı Komissarları”nın ümumi məzarı
başqa əraziyə köçürülərkən
tarixi sirr meydana çıxdı: “26-lar”dan 3 komissar məzarsızdı!
Bu faktı yuxarıda mətnini verdiyimiz rəsmi sənəd
də təsdiq edir: “24 sentyabr.
Məlumatlara görə, adı çəkilən şəxslər
artıq edam ediliblər.
Bolşeviklərdən
üçü burada həbsdədirlər”. A.Mikoyan Mərkəzikaspi
hökuməti tərəfindən həbs edilmiş
“26-lar”ı Bakıdan çıxarmaq üçün kim tərəfindən
səlahiyyətli şəxs edilmişdi? “26-lar” barədə
geniş istintaq araşdırmaları aparmaq səlahiyyəti
olmuş eser Vadim Çaykinin “26 Bakı Komissarlarının
e’damı” kitabında verilmiş məlumatlar “Böyük
Armeniya” naminə erməni liderlərinin bütün tarixi
çağlarda siyasi fahişə olduqlarını meydana
qoyan çox qiymətli tarixi faktlardır. Diqqət yetirək.
Lev Dalinin verdiyi yazılı
ifadə “26-lar”ın faciəli taleyinə səbəb
olmuş Anastas Mikoyanın Qafqazda inqilab alvovunu söndürmək
uğrunda vuruşan ingilis müstəmləkəçiləri
və Mərkəzikaspi Diktaturası ilə iş birliyində
olduğunu ifşa edən rəsmi sənəddir. Dalinin
öz əli ilə yazdığı ifadə bundan ibarətdir:
“1. Yoldaş V.A.Çaykinə:
Sizin tərəfinizdən 26 bolşevik komissarının
(Bakıdan) qətli ilə bağlı iş üzrə məhkəmə-istintaq
komissiyasının təşkili barədə məsələ
qaldırıldığına görə, Bakı şəhəri
fövqəladə istintaq komissiyasının sədrinə,
Lev Dalin, bu məsələnin tam mənzərəsi
yaranması üçün aşağıdakı məlumatları
nəzərinizə çatdırmağı öz borcum hesab
edirəm: Bakı Sentrokaspi diktaturasının sərəncamına
əsasən keçən ilin 16-18 avqustunda komissarlar və
bir sıra bolşevik rəhbərləri ələ
keçirilmiş gəmilərdən çıxarılaraq 1
nömrəli mərkəzi, 2 nömrəli Bayıl həbsxanalarına
gətirilmişdilər. Avqustun 25-də bolşeviklərin
hamısı Bayıl həbsxanasında idilər.
2. Bolşeviklərin işi
üzrə istintaqı fövqəladə komissiyanın
müstəntiqi, hələ bolşeviklər tərəfindən
dəvət edilmiş vətəndaş Çukov
aparırdı.
3. Sentyabrın 14-də saat
10-11 radələrində bolşevik Mikoyan Sentrokaspi
Diktaturası və İcraiyyə Komitəsindən mənim
ünvanıma A.Velunun və katib A.Ter-Karapetyanın imzası
ilə bütün həbsdə olan bolşeviklərin “Sevan”
gəmisinə yerləşdirilməsi barədə sərəncam
gətirdi. Gəminin komandiri haraya getmək barədə sərəncamı
sonra biləcəkdi. Burada həmçinin dayandığı
yer göstərilmişdi.
5. Yoldaş Mikoyanın
imzasına əsasən həbsxananın siyasi korpusunda
bütün saxlanılanların buraxılması barədə
icazəni imzalayaraq mən ona Bakı komissarlarının gəmiyə
mindirilməsi zamanı müşayiət və qorunma
üçün 12 nəfərdən ibarət 1-ci bölməni
özü ilə götürməyi təklif etdim.
Petrovskdə, komissarları
müşayiət edən bölmə rəisinin mənə
etdiyi məruzədən müəyyənləşdirdim ki,
a) onlar göstərilən
yerə gəldikləri vaxt “Sevan” paraxodu orada
olmamışdır;
b) bunun
yaxınlığında olan yerdə onlar “Türkmən” və
ya “Torkan” (dəqiq yadımda deyil) gəmisinə minərək
dənizə çıxdılar;
v) onlarla eyni vaxtda partizan T.Əmirov
öz dəstəsinin bir hissəsi ilə həbsxanaya
yaxınlaşdı (gəmidə olan Əmirovlardan biri);
q) yol boyu mübarizə
başladı: bir tərəfdən Həştərxana tərəf
yönəlmək təklifi edən
Əmirovun təhdidləri və
rüşvət təklifləri, digər tərəfdən
isə gəmi komandirinin yanacaq qıtlığı səbəbindən
Həştərxana getməmək bəyanatları —
özü də komandir iki istiqamət göstərdi — Petrovsk
və ya Krasnovodsk; nəhayət Krasnovodska getmək qərara
alındı, belə ki, Biçeraxov Petrovskda idi;
d) Krasnovodska çatan kimi
onların hamısı İcraiyyə Komitəsi tərəfindən
saxlanıldı.
Vicdan və namus borcu qarşısında bütün dediklərimi
təsdiq edirəm. L.Dalin
Tiflis şəhəri, 4 iyun, 1919-cu il.
Vadim Çaykin A.Mikoyanın
tarixi satqınlığını Mərkəzikaspi dövlətinin
əsas simalarından olan Abram Veluntsla əlaqədar
araşdırmalarına və L.Dalinin yuxarıda verdiyimiz rəsmi
ifadəsinə yekun olaraq aşağıdakı nəticə
ilə təsdiq edir. Bu nəticəyə yuxarıda adı
çəkilən Abram Veluntsun şəxsi ifadəsi əsasında
gəlinib. Onun dediyi Mikoyan tərəfindən azad edilən və
onunla birgə Bakıdan gedən komissarla bağlı faktla
ümumilikdə tam üst-üstə düşür.
Yuxarıda nümunə gətirdiyimiz
rəsmi sənədlər və A.Mikoyanın “canlı
şahidliyi” əsas verir söyləyək ki, Mərkəzikaspi
Diktaturası Bayıl həbsxanasına atdığı
komissarların və başqa bolşevik liderlərinin
Bakıdan çıxarılması üçün ona elə-belə,səbəbsiz
icazə verməmişdir. Hadisələrin sonu göstərir
ki,ingilis müstəmləkəçilərinin əlaltısı
olmuş yerli satqın diktaturanın məhbusları
çaşbaş salmaq üçün əvvəlcə səsləndirdikləri
“Sevan” gəmisində deyil,"Türkmən" gəmisində
yola salması da təsadüfi hadisə deyildir. Bu, dünya
erməni diasporunun ideoloji savaş maşınının
hazırladığı, lakin gözləmədikləri halda
ingilis bayrağı altında Qafqazda fırtınaya
düşmüş “Böyük Hayastan” “gəmisinin” batmaq
(Nuru paşanın komandanlığı altında türk
ordusunun Bakıya olan müzəffər yürüşü
ilə) ərəfəsində olduğunu erməni həssaslığı
ilə hiss edən S.Şaumyanla A.Mikoyanın Lenin
Rusiyasının, eyni zamanda, Bakı fəhləsinin
gözündə pərdə asmaq üçün əcnəbi
və yerli satqın ağaları ilə birgə tərtib
etdikləri plana uyğun idi.
Tarixdən bəllidir ki, erməni
“Qnçak” partiyasının nüfuzu Avropada iflasa
uğradıqdan sonra onun bir çox lideri Rusiya Sosial Demokrat Fəhlə
Partiyasına soxulmuşdu.
Dövrün iki gücünə
— bir tərəfdən ingilis, digər tərəfdən rus
imperializminə söykənən dünya ernəni diasporunun
siyasəti uğrunda mübarizə aparan “Bakı
komissarları”nın 26-sından 3 nəfərinin —
S.Şaumyan başda olmaqla əlavə iki erməni
komissarının Bakıda “şanlı bolşeviklər” məzarlığında
olmamaları, A.Mikoyanın Kremldə yüksək məqama
çatması, Şaumyanın və inqilaba xəyanət
etmiş başqa satqınların ailələrini
stalinçi Kremlin himayə etməsi əsla təəccüb
doğurmamalıdır.
Əlbəttə,"A.Mikoyanın
iltizamı" ilə həbsxana rəisinin 26-ları türmədən
azad etməsi və onun sərəncamına verməsi,
inqilabçı liderlərin “Sevan” adlı gəmi ilə
deyil, gözlənilmədən “Türkmən”lə, həm də
Tatevos Amiryanın başçılıq etdiyi daşnak
bandasının nəzarətı ilə düşmən
ocağına — Krasnovodska istiqamətləndirilməsi
üç “məzarsız komissarın” kimliyinə
aydınlıq gətirmiş olur. Şahidlə “qonaqların”
Mərkəzikaspi dövlətinin Aşqabaddakı nümayəndələri
tərəfindən qarşılanmaları məsləhətləşdirilmiş
plana uyğun idi.
Məhkəmənin birinci
iclası 19-26 aprel 1921-ci ildə Krasnovodskda
olmuşdu.A.Mikoyanın Bakı komissarlarının xaincəsinə
güllələnməsində xüsusi rolunu gözəl bilən
Stalin öz seminarist yoldaşını xulas etmək
üçün məhkəmənin əsas hissəsini Lenin
aradan götürülənədək yubatmağa nail olur.
Beləliklə, məhkəmə prosesi Bakıda 1926-cı
ilin 17-27 aprelində və 1-6 martında davam etdirilir.
“26-lar”ın güllələnməsində
ittiham olunan 41 nəfərdən bəzilərinin məhkəmə
prosesi zamanı verdikləri ifadədən bir neçə məqamı
xatırlasaq, bolşevik S.Şaumyanla A.Mikoyanın ingilislərlə
və “Mərkəzikaspi Diktaturası” ilə əlaqələri
və “Bakı komissarları”nın tərkibində erməni
millətindən olmayan şəxslərin faciəli
sonluğunda xüsusi rol oynadıqları bir daha təsdiq ediləcəkdir.
1.Şahid
B.Şeboldayevin ifadəsindən: "Şaumyan yoldaş başda
olmaqla Bakı Xalq Komissarları Soveti Biçeraxovun dəstəsinin
ingilislərin ön dəstəsi olduğunu çox gözəl
bilirdi.Lakin cəbhədəki uğursuzluqların təsiri
altında (şahid Bakının müdafəsində
dayanmış Mərkəzikaspi dövlətinin ermənilərdən
ibarət olan silahlı bandasını Nuru paşanın
komandanlığı altında türk ordusunun
darmadağın etməsini xatırladır) və ictimai rəyi
nəzə almaq zərurəti üzündən bu
addımı atmağa məcbur oldu".
2.
Şahid Suren Ağamirovun ifadəsindən: “O zaman 20 batalyon əsgərimiz”
vardı, onlar 3 briqadada birləşmişdilər, əksəriyyəti
cəbhəçi erməni əsgərləri idi. Onların
cüzi hissəsi partiya əlamətinə görə öz
dəstələrini yaradan bakılı erməni fəhlələri
(qnçakistlər, daşnaklar) idi, sonra bu drujinalar nizami
qoşun hissələri ilə birləşdi. Birinci
briqadanın komandanı Hamazasp idi, ikinci briqadaya Arutyunov və
üçüncü briqadaya, səhv etmirəmsə,
keçmiş zabit Beknazarov komandanlıq edirdi..."
3.
Şahid Pleşakovun ifadəsindən: “Yadımdadır, qoşunlar
Şamaxının həndəvərində Ağsu kəndinə
yaxınlaşanda 2-ci briqadanın məmurları məni
müstəqim rabitə aparatının yanına
çağırdılar. Onlar komandir Hamazaspı və
komissarı bərk axtarırdılar. Əlimizin altında
olan kuryerlərin, çaparların hamısını göndərdik
və komandir Hamazaspı tapa bilmədik. Yalnız gecə saat
5-də A.Mikoyan ilə Hamazaspı qatarın dal vaqonunda 3 şəfqət
bacısının yanında tapdıq”.
4.
Şahid Artakın ifadəsindən: “Sovet hakimiyyətini devirən
ingilislər və Sentrokaspi diktaturası Bakıda eserlərin
”Znamya truda" və menşeviklərin “İskra” qəzetində
xəbər vermişdilər ki, guya, Bakıya Şaumyan
üçün məktub gətirən alman casusları həbs
edilmişdir.
5.
Şahid Anastas Mikoyanın müstəntiqə verdiyi ifadəsindən:
“Axırıncı
gün, sentyabrın 14-də (14—16 sentyabrda Nuru paşanın və
Mürsəl paşanın türk hərbi birləşməsi
Bakıya daxil olur — V.Çaykin) ”Sentrokaspi" artıq gəmiyə
yüklənmişdi və onun binasında məsul şəxslərdən
kimsə qalmamışdı, mən tək idim, rota komandirim
Veluntsu gözləyirdim. O, cəbhədən qayıtmalı
idi. Onu danladım, dedim ki, ya mənimlə getməlidir, ya da vəhşiliklər
törətdiyini sübut edən materialları türklərə
çatdıracam. Bu sözlərin təsirindən Velunts mənimlə
İstintaq
Komissariatlığına
getdi. Orada Dalindən və əsgərlərdən başqa
kimsə yox idi. Nəticədə onlar mənə icazə
verdilər ki, məhbusları (söhbət Bayıl türməsində
saxlanan Bakı komissarlarından və başqa bolşevik
liderlərindən gedir. Sənəddən məlum olur ki, Mərkəzikaspi
diktaturası inqilabçı Bakı fəhləsinin 65 nəfər
liderini həbs etmişdir.) azadlığa buraxmadan
keşikçilərin müşayiəti ilə Bakıdan
çıxarıb aparım".
Yuxarıda dediklərimizi təsdiq
edən A.Mikoyanın ifadəsindən də açıq
görsənir ki, “26 Bakı komissarları”nın və
onların başqa bolşevik yoldaşlarının “Sevan” gəmisilə
Həştərxana deyil, “Türkmən” gəmisilə
Aşqabada aparılmaları təsadüfi deyildi.
Bakını ingilislərdən və erməni qəddarlardan
xilas etməyə gəlmiş türk ordusunun qorxusundan tələm-tələsik
Bakı ofisini Aşqabaddakı mərkəzinə
köçürən Mərkəzikaspi diktaturası, belə
demək mümkünsə, ona məxsus olan məhbusları
da Bayıl türməsindən oraya köçürməli
olmuşdu.
Sənədlərdən gətirdiyimiz
bir neçə nümunə canlı şahidə çevrilərək
sübut edir ki, günümüzədək SSRİ
xalqlarına “Kremlin rəşadətli bolşeviki” kimi
tanıdılan Anastas Mikoyan bolşevizmin qəti düşmənləri
olmuş “Qnçak” və “Daşnak” partiyaları ilə, əsas
tərkibini ermənilər təşkil edən eser və
menşeviklərlə fəal əlaqə saxlayan, “Mərkəzikaspi
Diktaturasının” erməni millətindən olan başqa
öncül adamları ilə eyni sırada “məsul
işçisi” və mauzeristi olmuşdu.
İdealı “Böyük
Hayastan” uğrunda mübarizə olan S.Şaumyanın yuxarıda
adı gedən siyasi təşkilatlarda birləşən ermənilərlə,
xüsusən Lenin hökumətinin amansız düşməni
olmuş ingilislərlə birlikdə hərbi ittifaqda olmuş
Biçeraxovla sazişə gəlməsi, onun Bakı fəhləsinin
başqa liderləri ilə birlikdə həbs edilməsi,
onlarla birlikdə Aşqabada aparılması, heç
şübhəsiz, Zaqafqaziyada bolşevizmin etibarlı
dayaqları olan qeyri-erməni liderlərə qarşı
törədiləcək faciəli hadisələrin
önünə tutulan xüsusi planla hazırlanmış məkrli
pərdədir. Gətirdiyimiz təkzibedilməz bütün
faktlar Bakıda “26-lar”dan üç məzarsız
komissarın hansı xalqa mənsub olduğuna işıq
salmış olur.
Əjdər TAĞIOĞLU,
professor
Xalq qəzeti..- 2009.- 19 aprel.- S. 4.