İsmayıl Şıxlı—90

 

Örnək şəxsiyyət

 

Onun adı çəkiləndə ağlıma gələn ilk fikir Şekspir qəhrəmanı Hamletin mərhum atası kral haqqında söylədiyi: “O, kişilər içərisində bir kişi idi” sözləri olur. Bəli, İsmayıl Şıxlı kişilər içərisində seçilən, öz sözü-səsi, görkəmi ilə fərqlənən bir şəxsiyyət idi.

Yaşasaydı 90 yaşlı nurani bir qoca olardı İsmayıl Şıxlı! Amma yaşamadı. Hər günü, hər saatı müxtəlif rəngə düşən o günlərdə yaşaya da bilməzdi. Böyük həyat sənət təcrübəsi olan bu insan qeyrətli bir vətəndaş kimi hər şeyin dəyişəcəyinəXeyrin Şər üzərində qələbə çalacağına bütün varlığı ilə inanırdı. O da illər uzunu tədris etdiyi V.Hüqo, O.Balzak... kimi qələmi ilə realla idealın qovuşuğunda öz millətinin mənəvi tarixini zənginləşdirmək arzısu ilə yaşayırdı... Lakin...

Lakin, necə deyərlər, sən saydığını say, gör fələk nə sayır. Tüfəngi görəndə Koroğlu demişkən, mərdlik zəmanəsi keçib, şeytan əməlləri peyda olub. Koroğlunun par-par parlayan Misri qılıncını yarısı ağac, yarısı dəmir olan şeytan əməli əvəz edib. Daha düşmənlə üz-üzə gəlməyə ehtiyac qalmamış, indi gizlicə uzaqdan, həm də arxadan da vurub öldürmək olur. Milli müstəqillik və demokratiya uğrunda qələmini polad qılınca çevirən, zaman-zaman bu günün reallaşmasını arzulayan və bu yolda çarpışan İsmayıl Şıxlı bu quruluşun elə ilk illərində “quyruqlu şeytan balalarının” (H.Cavid. “İblisin intiqamı”) fitnə-fəsad oxunun qurbanı oldu...

Sərasər bir il mənəvi və cismani iflic vəziyyətində “yaşadı”. O nəhəng insan, tuncdan tökülmüş sima doğmalarının gözü önündə mum kimi saraldı, şam kimi yavaş-yavaş əridi...

Ömrünün son günlərini yaşayırdı. Növbəti dəfə yoluxmağa getmişdim. Zahirən çox dəyişmiş, xeyli arıqlamışdı. Amma həssaslığını itirməmişdi. Hal-əhval tutdum. Yalandan: “Daha yaxşılaşırsınız”, dedim. Sönük bir istehza gəzdi üzündə. Heç nə demədi. Ani sükutdan sonra:

“İşlərin necədir? Oğlanların böyüyürmü? İnstitutda nə var, nə yox?” — deyə aralığa söz qatdı. Mən hər şeyin yaxşı olduğunu bildirdim. Ümidə xanım çay və piroq gətirdi. O, kresloda stola doğru dikəlib, məni də süfrəyə dəvət etdi. Mən: “Ay İsmayıl müəllim, narahat olmayın mən ac deyiləm” — deyib ayağa qalxmaq istədikdə təkidlə: “İşdən gəlmisən, ac olarsan, bir qismət ye!”dedi. Özü çayla bir kəsim çörək yedi...

Eşitmişdim ki, xəstə yeyirsə, qorxusu yoxdur, sağalacaq. Bir qədər ruhlandım. Ordan-burdan söhbət etdik. Sonra onun yorulduğunu hiss edib ayağa qalxdım, ümidverici sözlərlə xudahafizləşib çıxanda məni qapıya ötürən həyat yoldaşı Ümidə xanım kədərli halda sakitcə dedi ki, çox əzab-əziyyət çəkir. O gün deyirdi ki, Milli Məclisdə bizə silah paylayanda gərək mən götürəydim! Mən bu sözü o dəqiqə anlamadan xudahafizləşib evi tərk etdim. Yolda bu sözləri yadıma salıb mənasını başa düşdüm, çox məyus oldum. Axı niyə? Müharibədə ön cəbhədə barıt qoxulu şinelə bürünüb faşist toplarının gurultusundan qorxmadan vətəni, neçə-neçə insanın həyatını xilas edən, Cahandar ağa kimi mərd bir milli xarakter yaradan, millət balalarını dünya ədəbiyyatının nəhəngləri iləgörüşdürən”, mərdlik cəsarət simvolu olan bu insan üçün belə çıxılmaz vəziyyətə düşsün?! Axı o, illər uzunu arzuladığı bu dövrana gəlib çatanək onun barınıbəhrəsini görmək əvəzinə üçün acısını-ağrısını çəkməli oldu? Bu məqamda özümdən asılı olmayaraq böyük Səməd Vurğunun bu misrasını xatırlamalı oldum: “Yarəb!... yazıq olarmış insan”! — deyərək dərin bir ah çəkib qəmli xəyala cumdum.

Birdən elə bil bu gərgin anda daxilimdən gələn səs məni xəyaldan ayıltdı: Bu nə ağır fikirlərdir, səni çulğalamışdır?!. Sən kimin haqqında belə yazıq-yazıq, bədbin-bədbin düşünürsən?! Axı, sən özün şahid deyilsənmi, bu parlaq zəka, yanar ürək sahibi neçə-neçə qəlbləri işıqlandırıb, nə qədər ziyalı — yazıçı, jurnalist, ictimai xadim, müəllim, akademik yetişdirmişdir! Onun zəhmindən əli-əyrilər və vicdanı ləkəlilər, rüşvətxor və yaltaqlar həmişə gizlənməyə yer axtarmışlar. O, “Azərbaycan” jurnalının baş redaktoru, Yazıçılar İttifaqının birinci katibi olduğu zamanlarda neçə-neçə istedadla yazılmış əsər işıq üzü görmüş, neçə-neçə cızma-qaralar zibil qabına atılmışdır. 50 ildən artıq ali məktəb auditoriyaları onun ahəngdar, mənalı səsini, sözünü yeni-yeni gənc nəsillərə çatdırmış, “İliada”, “Prometey”, “Tiran Edip”, “Hamlet”, “Kral Lir”, “Səfillər”, “Bəşəri komediya”... kimi dünya sənət inciləri ilə gəncliyin mənəvi dünyasını zənginləşdirmişdir. O, İsmayıl müəllim deyildimi, imtahandan kəsiri olan bir tələbənin kimsəsiz olduğunu bildikdə bir il onu öz hesabına təqaüdlə təmin etmişdi. O, İsmayıl müəllim deyildimi, bircə dəfə seminarda “Xarici ölkələr ədəbiyyatı”ndan “Otello” əsərini danışmaqla səni fərqləndirib, sonra Nizami adına yüksək tələbə təqaüdçüsü olmağına kömək edən, Azərbaycan Pedaqoji İnstitutunda ilk dəfə “Rus və xarici ölkələr ədəbiyyatı” kafedrası açıb heç bir təmənna güdmədən tanıdığı bir tələbəsi kimi səni ora işə götürən, filoloq alim — pedaqoq kimi yetişməyinə səbəb olan?! Yadında deyilmi, bədxahlar o zaman rektora məlumat vermişdilər ki, İ.Şıxlı yerliçilik edir, işə öz qazaxlısını götürüb. Rektor da səni çağırtdırıb məsələni ayırd etdikdə ki, sən Qazaxdan yox, Vartaşen (indiki Oğuz) rayonundansan, İsmayıl müəllimdən də, səndən də üzr istəyib, yerli komitə sədrini və kadrlar şöbəsinin müdirini danlayan?! İsmayıl müəllim deyildimi, institut partiya komitəsinin büro iclaslarında...sözü üzə şax deyən, haqqı nahaqqın məngənəsindən qurtaran?!.

Sovet ideologiyasının tüğyan etdiyi bir zamanda İsmayıl Şıxlı deyildimi Cahandar ağa simasında mərd, cəsur milli bəy obrazı yaradaraq xarakterinin bir çox cizgilərini və faciəli taleyini bu surətdə qabaqcadan əks etdirən?!. İsmayıl müəllim deyildimi, xalqını “Sapı özümüzdəndir” alleqorik novellası ilə sərvaxtlığa, həssaslığa çağıran? Hansını deyim, bir deyil, iki deyil onun əbədi yaşarılığına səbəb olan amillər. Hələ əvvəlki nəsli demirəm, 1970-ci ildən bu yana yetişdirdiyi məzunların səsi Milli Məclisdən, hərbi akademiyadan, mətbuatdan, ədəbi mühitdən, neçə-neçə orta və ali məktəb auditoriyalarından... gəlir. Bu tələbələrinin uğurları deyilmi bu böyük pedaqoqu yaşadan?!.

Millilik və bəşərilik, Azərbaycançılıq, ziyalılıq və kübarlıq, əqidə və xarakter bütövlüyü, sadəlikdə müdriklik onun şəxsiyyətinin atributları deyilmi?! Milli xəyanətə, dövlətçiliyə qəsdə, simasızlığa, şəxsi mənafeyi naminə qatığa qara deyən simasızlara, mənəvi əxlaqsılığa qarşı son dərəcə kəskin olan İsmayıl Şıxlı prinsipiallığı bir mənəvi örnək kimi bu gün yaşamamalıdırmı?!.

Beləliklə, nikbin bir ovqatla evə doğru yol başladım və daha neçə-neçə anları xatırlamalı oldum...

İndi həmin xatirələr çözələndikcə bir həqiqət mənə bir daha aydın olur ki, İsmayıl Şıxlını zaman bizdən ayırsa da o bir dağ əzəməti ilə getdikcə bizə yaxşılaşır! Çünki onun həyatının hər anı bizim üçün örnəkdir!

 

 

Ramin ƏHMƏDOV,

filologiya elmləri namizədi

 

Xalq qəzeti.- 2009.- 19 aprel.- S. 7.