Üzeyir
Hacıbəyov da erməni vəhşiliyinin qurbanı ola bilərdi
Üzeyir Hacıbəyov
1905-ci ildə Hadrut kəndində müəllim işlədiyi
zaman yaşadığı ev beş dəfə erməni
hücumuna məruz qalmışdı. Xeyirxah
insanların köməyi ilə gecə yarısı
qaçıb ölümdən xilas olan Üzeyir bəy siyasi
publisistikasında qatı millətçi erməni
daşnaklarının Azərbaycana ərazi iddiaları ilə
əlaqədar törətdikləri faciəli aksiyaları, vəhşiliyi
ardıcıl olaraq ifşa edir, lənətləyirdi.
“Daşnaksütyun”
partiyasının və Qriqoryan kilsəsinin böyük
dövlətçilik ideologiyasının təsiri ilə erməni
ideoloqları XIX əsrin ikinci yarısında “dənizdən-dənizə”
daşnak imperiyasının yaradılması planını
bütün ermənilərin ümumi-milli məqsədi elan
edərək köçürmə və soyqırımı
strategiyasını hazırlayıb həyata keçirməyə
basladılar.
Erməni
milyonçuları Balabek Lalayev, Artyom Bahayans, Isay Ter Osipov,
Ter-Qukasov,Melikyans daşnakları ərzaq, pul və silahla təchiz
edir, amansız qətllərə təhrik edirdilər. Belə
təhlükəli şəraitdə Üzeyir bəy
ağsaqqalların təkidi ilə Hadrut kəndini tərk etdi
və Bakıya yollandı.
Üzeyir Hacıbəyov
ikinci dəfə I9I8-ci ilin mart ayında qətlə yetiriləcək
ziyalıların siyahısına daxil edildi və 8 dəfə
erməni daşnaklarının terror aksiyasına məruz
qaldı. Gecə yarısı onun mənzili dəfələrlə
bir neçə nöqtədən atəşə tutuldu, ev
sahibi iş otağında yaradıcılıqla məşğul
olduğu üçün yataq otağına atılan mindən
çox güllə ona xətər yetirmədi.
Üzeyir Hacıbəyova
qarsı erməni terrorunun davam etdiriləcəyini bilən Nəriman
Nərimanov onun müvəqqəti İrana köçməsini
tövsiyə etdi. Üzeyir bəy böyük hörmət bəslədiyi
Nəriman Nərimanovun xeyirxah təklifini yerə sala bilməyib
qastrol adı ilə həmkarlarını götürüb
Irana səfər etdi, Azərbaycanın professional musiqi mədəniyyətinin
nailiyyətlərini təblig etdi, yerli musiqişünaslarda
yeni janrlarda əsərlər yazmaq həvəsi yaratdı və
8 aydan sonra vətənə qayıtdı.
1918-ci ildə
Naxçıvanda, Zəngəzurda, Qarabağda, Salyanda, Lənkəranda,
Göyçayda, Şamaxıda, Qubada başlanan erməni-daşnak
soyqırımı bolseviklərin və onların dəstəyi
ilə silahlı erməni dəstələrinin
toplaşdığı Bakı şəhərində daha təhlükəli
xarakter almışdı. Burada silahı erməni dəstələrinin
törətdikləri kütləvi soyqırımının
həyata keçirilməsi üçün ilk addım kimi
Petroqrad Xalq Komissarları Soveti I9I7-ci ilin dekabr ayının
I7-də fəhlə və kəndlilərin ittifaqını
yaratmaq pərdəsi altında türklərin və azərbaycanlıların
tarixi düşməni, qatı millətçi Stepan
Şaumyanı Qafqazın fövqəladə komissarı təyin
etdi.
Dövlət səviyyəsində
böyük səlahiyyətlər əldə edən Stepan
Şaumyan sovetləri müdafiə pərdəsi altında
Qızıl Ordu hissələrinə əvvəlcə 8 min,
sonra isə 20 min silahlı ermənini daxil etdi, daşnak
Z.Avetisyanı ordunun qərargah rəisi, Hamazaspı
üçüncü briqadanın komandiri, polkovnik Qazarovu
korpus komandiri vəzifələrinə təyin etdi, müsəlman
korpusunun komandiri general Talışınskini isə həbsə
saldırıb azərbaycanlıları müdafiə edən
dəstəni dağıtdı.
S.Şaumyanın təkidi
ilə inqilab ərəfəsində Qafqazdan
çıxarılan rus ordusunun bütün silahları və
təchizat sistemi erməni hərbi birləşmələrinə
verildi. Onun tapşırığı ilə Azərbaycanın
bütün bolgələrinə göndərilən
silahlanmış erməni hərbi hissələri kəndləri
yandırdı, dinc əhalini son nəfərinə qədər
qətlə yetirdilər. 1918-ci ilin mart ayının 30-da
Bakıda qırğınlara rəhbərlik etmək
üçün S.Şaumyan, A.Caparidze, Q.Korqanov,
İ.Suxartsev, S.Saakyandan və Yolçuyandan ibarət Bakı
Soveti yanında İnqilabi Müdafiə Komitəsi
yaradıldı və ertəsi gün, yəni martın 31-də
rus və erməni silahlı qüvvələri Bakının
bütün məhəllələrində və şəhərətrafı
yaşayış məntəqələrində kütləvi
qırğın aksiyalarına basladılar, evləri, sosial
obyektləri yandırdılar, silahsız insanları güllələdilər.
Şəhərin Məhəmmədli, Çəmbərəkənd
və bütün mərkəzi məhəlIələri
dağıdıldı, onların sakinləri qətlə
yetirildi, ictimai binalar, məktəblər, mədəniyyət
ocaqları, “Kaspi” qəzetinin mətbəəsi,
“Açıq söz” qəzetinin redaksiyası, “İslamiyyə”
binası, “Təzə pir” məscidinin minarələri
yandırıldı, dağıdıldı. Qatı millətçi,
qəddar terrorist Stepan Şaumyanın əmri ilə 1918-ci
ilin mart ayında ermənilərin “Qafqaz qırmızı
ordusu” Bakı şəhərində 30 min azərbaycanlını
qətlə yetirdi. Qətlə yetirilən 18 min azərbaycanlı
şəhərin Dağüstü parkında dəfn
edilmişdi.
1918-ci ilin mart ayında
Bakıda törədilən soyqırımının
canlı şahidi olan Üzeyir Hacıbəyov yazırdı:
“Bolşeviklər daşnaklarla birləşib mart
qırğınını törətdilər və
Bakını xarabazara döndərdilər”. Ü.Hacıbəyovun
publisistikasında “Böyük Ermənistan” imperiyası
bayrağı altında ermənilərin Azərbaycana ərazi
iddiaları ilə əlaqədar törətdikləri təxribatların
və terror aksiyalarının faciəli nəticələrinin
araşdırılması və onların genis ictimaiyyətə
çatdırılması xüsusi yer tuturdu. O, “Erməni-
müsəlman sülh məsələsinə dair” məqaləsində
yazırdı ki, “tamam bir il ərzində minlərlə
yasayış məntəqələri ermənilərin
hücumları nəticəsində od tutub
yandırıldı , neçə min canlar tələf oldu,
neçə-neçə ailələr başsız,
ata-analar oğulsuz, bacılar qardaşsız, qardaşlar
bacısiz qaldılar, evlər talan oldu, oda yaxıldı, abad
şəhər və köylərimiz xarabaya döndü,
yurd itdi, yuva dağıldı... göz yaşı qana
qatışdı, qan qurşağa çıxdı”.
Üzeyir Hacıbəyov yazırdı ki, bu qanlı aksiyalar
Andranikin, Lalayanın, Dzonun, Şaumyanın əli ilə icra
edilirdi.
Mafiyanın təhriki ilə
Peterburq teleqraf agentliyi Naxçıvan qəzasından bir
şeytan dilindən aldığı xəbərə istinadən
yazırdı ki, fevral ayının 23-də bir dəstə
müsəlman qulduru dörd nəfər gəlin aparan ermənini
öldürüb gəlini bihörmət edib qətlə
yetiriblər. Üzeyir Hacıbəyov yazırdı ki,
“bu xəbəri şeytan dilindən adam dilinə tərcümə
edəndə belə çıxır: ay ermənilər, siz
nə bişüur tayfasınız ki, müsəlmanları
qırmırsınız? Neyçün qırğın
salmırsınız? Neyçün rahat oturmusunuz?”
Keçən əsrin əvvəlində
erməni mafiyasının böyük dövlətçilik
ideologiyasının reallaşması yolunda Üzeyir Hacıbəyovu
keçilməz sədd hesab edən daşnak mafiyası və
erməni kilsəsi bu nüfuzlu, cəsarətli
ziyalının aradan götürülməsini Azərbaycanın
xüsusi xidmət orqanlarına soxulmuş saqqallı erməni
zabitlərinə həvalə etmişdi. Üzeyir bəy
tez-tez çıxan məqalələrində yazırdı
ki, bolşeviklərin hərbi-siyasi yardımı ilə
yaşayan erməni mafiyası Azərbaycanın əzəli
torpaqlarını zəbt etmək, onun görkəmli
ziyalılarını aradan götürmək
üçün təxribatın bütün formalarından
istifadə edir, ən alçaq fitfalara əl atırdılar.
Satqın, hiyləgər
ermənilər məkrli məqsədlərinə nail olmaq
üçün gözəl qadınlarını imkanlı
azərbaycanlı kişilərə “bağışlayaraq” bu
izdivacdan içimizdə xainlər, düşmənlər, təxribatçılar
yaradırdılar. Üzeyir Hacıbəyov
“İçimizdəki denikinlər” adlı məqaləsində
erməniləri və sapı özümüzdən olan
baltaları birlikdə “içimizdəki denikinlər”
adlandırırdı. O yazırdı : “Xaricdəki Denikin ilə
aramızda bir müharibə başlanarsa, heç şübhə
edilməsin ki, daxilimizdə yemləyib bəslədiyimiz
”denikinlər" öz həsrətkeşlərinin yolunu
asanlaşdırmaqdan ötrü içimizdə cürbəcür
xəyanət və cinayətlərə mürtəkib olub,
bizə arxadan xəncər yaraları vurmaq və zərbələr
endirmək təşəbbüslərindən çəkinməyəcəklər".
Dahi söz, sənət
sahibi Üzeyir Hacıbəyovun böyük uzaqgörənliklə
yazdığı məqaləni oxuyub yaxın
keçmişimizi və bu günümüzü
xatırlayırıq ki, bu gün də içimizdə və
xaricimizdə müstəqil dövlətçiliyimizə
qarşı düşmən kəsilən müxtəlif millətlərdən
olan “denikinlər” çoxdur. Xarici erməni
diasporasının, kilsəsinin və daşnak mafiyasinin təhriki
ilə Azərbaycan ərazisinin hir hissəsini işğal etmək
istəyən qatı millətçilərin terror
aksiyalarının, silahlı hücumlarının faciəli
nəticələri haqqında Üzeyir Hacıbəyov
“Bakı müsəlmanlarına və daşnaksütyun firqəsinə
məlum olsun ki”, “biz hamımız qafqazlı
balalarıyıq”, “Erməni-müsəlman sülh məclisinə
dair”, “Şusa qovğasına dair”, “Qarabağda yer məsələsi”,
“Andranik məsələsi”, “Qarabağ haqqında”, “Qarabağ
hadisəsi”, “Ermənistan və Azərbaycan münasibətləri”
və s. adlı xəbərdaredici məqalələr yazaraq,
sovet rejiminin dəstəyinə arxalanan erməni
mafiyasının və satqın daxili denikinlərımızin
mənəvi və silahlı terror aksiyalarını ifşa
edirdi.
1919-cu ildə Əlimərdan
bəy Topçubaşovun basçıliğı ilə
Versal sülh konfransında iştirak edəcək nümayəndə
heyətinin tərkibi məlum olanda Üzeyir Hacıbəyov
nümayəndə heyətinə ünvanlanan tövsiyələrindən
ibarət iki məktub yazmışdı.
O bilirdi ki, ermənilər
terrorçuluq və soyqırımı aksiyaları ilə bərabər
Azərbaycan musiqisini mənimsəyən peşəkar
oğrudurlar. Üzeyir bəy “El musiqisi” adlı məqaləsində
keçən əsrin əvvəllərində ermənilərin
bizim milli sərvətlərimizi oğurladıqlarını,
mahnılarımızı öz adlarına
çıxdıqlarını nəzərə
çatdırmış, bu barədə müəyyən təşkilatlara
rəsmi müraciət etmiş, erməniləri oğru, əyri,
tamahkar, hiyləgər millət adlandırmışdı. O,
musiqi əsərlərimizin ermənilər tərəfindən
oğurlanmasına şərait yaradan səbəblər
haqqında da yazırdı : Hal-hazıra qədər Azərbaycan
xalqının bir çox nəğmələri və rəqsləri
aradan çıxaraq get-gedə əhali arasında intişar
tapmayıb axırda əskilir. Onların yerinə yeni-yeni
şeylər gəlir. Hərgah, biz istəsək ki, bir
neçə il bundan qabaq Azərbaycanda oxunan mahnılardan xəbərdar
olaq, ola bilər ki, onları xatırlaya bilməyək. Buna
səbəb musiqi əsərlərini
toplamamağımızdır".
Üzeyir Hacıbəyov
qeyd edirdi ki, “Azərbaycanda özlərindən əsər
yaradan bir çox Avropa musiqişünaslarından başqa,
bir neçə Şərq musiqişünasları da
vardır. Bu musiqişünaslardan biri Avropada təhsil
görmüs və Bakıda xormeystr olan Anton Maliyandır ki,
o, bir neçə kiçik nəğməsi ilə fəxr etməklə
kifayətlənməyərək, basqalarının əsərlərini
də xorda oxuyaraq öz musiqisi adlandırır. Bu nəğmələrdən
biri “Şah İsmayıl” operasından “Haydı qızlar” nəğməsidir
ki, müsamirə vaxtı proqramda onu öz musiqisi kimi qələmə
verir. “Ay yoldaşlar” nəğməsini nota alaraq öz
adına çıxır. Bu nəğmə, əvvələn,
bir neçə il bundan əqdəm fars dilində oxunan və
fars ahəngilə gedən bir nəğmədir. Sonra nəğmə
Bakıya gətirilərək 1924-cü ildən etibarən
türkcə qoftələnib məktəblərdə oxunur.
El musiqi əsərlərinin
təhrif olunmasında, özgələr tərəfindən
mənimsənilməsində həpsinin səbəbi el nəğmələrinin
toplanmaması, nota salınmaması və nəğmə məcmuələri
şəklində həmişə saxlanılmamasıdır.
Əgər el nəğmələri nota salınaraq toplansa və
saxlansa, əlbəttə, heç kəs onu özünə
çıxa bilməz, o nəğmələr itib-batmaz, tez
unudulub məhv olmaz.
Ötən əsrin əvvəllərində
Üzeyir bəyin böyük həyəcan və qətiyyətlə
diqqətə çatdırdıgı bu problem, təəssüf
ki, bu gün də qalmaqdadır. Ermənilər öz
“klassik” peşələri ilə kifayətlənmir, xalq
mahnılarımızı, Azərbaycan bəstəkarlarının
musiqilərini oğurlamaqda, öz adlarına çıxmaqda
davam edirlər.
Üzeyir Hacıbəyov
böyük ürək ağrısı ilə qeyd edirdi ki, vətənimizi
təhlükələrdən qorumaq üçün
düşmənləririmizi tanımalı və onları
qabaqlayıb məhv etməliyik. O yazırdı: “Daşnaksaqanların
bizə qarşı etdikləri düşmənçilik əksərən
cismani bir düşmənçilikdir. Onların fəaliyyəti,
hüdudumuza soxulmaqla, əhalimizi qırmaqla və
başlarına müsibətlər gətirib, yer və
yurdlarından qaçmaq məcburiyyəti
qarşısında qoymağa yönəlmişdir. Düşmənlərimiz
və onların fəaliyyəti gözümüz
önündədir. Vəzifəmiz hər düşmənin
fəaliyyətinə qarşı əks fəaliyyət
göstərmək və bu növlə onların fəaliyyətini
batil etmək və əsərsiz buraxmaqdan ibarət
olmalıdır. Bu yolda hökumətimiz ilə bərabər
camaatımız dəxi kəmali ciddiyyətlə işləyib
hər kəs və hər bir partiya bu mübarizə işində
əlindən gələn köməyi hökumətimizdən
müzayiqə etməməlidir”.
Üzeyir Hacıbəyovun 83 il bundan əvvəl söylədiyi
tövsiyə bu gün də qüvvəsindədir. Zəbt
edilən torpaqların azad edilməsi, soydaşlarımızın
ata-baba torpaqlarına qaytarılması üçün
bütün millət birlikdə möhtərəm Prezidentimiz
İlham Əliyevə yardımçı olmalıdır.
İmran CƏFƏRZADƏ,
professor
Xalq qəzeti.- 2009.- 24 aprel.- S. 6.