Naxçıvan Muxtar Respublikası - 85
Naxçıvan Atabəylər dövründə
“Naxçıvan Azərbaycanın ən qədim
diyarlarından biridir, çox zəngin tarixə malik olan Azərbaycanın
bir hissəsidir, 3500 il tarixi olan Azərbaycan
torpağıdır. Bu tarix çox zəngin hadisələrlə
doludur”.
Heydər Əliyev,
Ümummilli lider
Naxçıvan
Muxtar Respublikasının 85 illik yubileyinin keçirilməsi
haqqında Azərbaycan Respublikasının Prezidenti cənab
İlham Əliyevin 6 fevral 2009-cu il tarixli sərəncamında
Vətənimizin şanlı tarixində bu qədim diyarın
mühüm rolu çox yüksək qiymətləndirilmişdir: “Azərbaycanın
qədim tarixə, zəngin mədəniyyətə və
çoxəsrlik dövlətçilik ənənələrinə
malik Naxçıvan diyarı çətin, mürəkkəb
və eyni zamanda parlaq inkişaf yolu keçmişdir. Əsrlərdən
bəri Şərq aləminin elmi-mədəni mərkəzlərindən
biri olaraq şöhrət tapan bu torpaq neçə-neçə
görkəmli alim, sənətkar və tarixi şəxsiyyət
yetirmişdir”.
Naxçıvan tarixinin ən
mühüm mərhələlərindən biri Atabəylər
dövləti (1136-1225) dövrünə düşür. Bu
dövlət XII əsrin ortalarından Eldənizlər xanədanının
hökmranlığı altında təşəkkül
tapmışdır. Həmin əsrin 30-70-ci illərində
Naxçıvan şəhəri bu dövlətin əsas mərkəzi
şəhəri, paytaxtı olmuşdur. Eldənizlər
dövlətinin banisi Atabəy Şəmsəddin Eldənizin
hakimiyyətinin ilk dövründən dövlətin siyasi mərkəzi,
“padşahlıq iqamətgahı” Naxçıvan şəhərində
yerləşmişdir. “Əcaib-əd-dünya” adlı tarixi mənbədə
bu barədə belə yazılır: “Naxçıvan
Eldənizin dövründə tam tərəqqiyə
çatdı. Orada padşahlıq iqamətgahı
(darülmülk) yaratdılar və dövlətxana təsis
etdilər”.
Azərbaycan
tarixinin Atabəylər dövrü görkəmli
tarixçi-şərqşünas, akademik Ziya Bünyadovun
orijinal orta əsr məxəzləri və digər dəyərli
mənbələr əsasında yazdığı monumental
“Azərbaycan Atabəylər dövləti” adlı əsərində
yüksək elmi səviyyədə tədqiq olunmuşdur.
Azərbaycan Atabəylər
dövlətinin banisi Şəmsəddin Eldəniz haqqında
tarixi mənbələrdə və elmi araşdırmalarda
maraqlı məlumatlar vardır. Səlcuq hökmdarı Sultan
Mahmudun hakimiyyəti dövründə (1118-1131) kiçik
yaşlı Eldəniz qıpçaqlar ölkəsindən
bir tacir tərəfindən qul kimi alınaraq İraqa gətirilmişdi.
Qıpçaqların adətinə görə, tacir bir dəfəyə
40 qul alanda qul sahibi onların 39-nun pulunu alır,
qırxıncını isə pulsuz verirdi. Rəvayətə
görə, İraqda Sultanın vəziri qulları tacirdən
satın alır. Balaca Eldəniz ağlayaraq yalvarır ki, onu
da götürsün. Vəzir razılaşır.
Eldəniz fərasəti və
diribaşlığı ilə tezliklə ağasının
rəğbətini qazanır. 1122-ci ildə vəzir ismaililər
tərəfindən öldürüldükdən sonra Eldəniz
sultanın xidmətinə keçir. O, tezliklə qabiliyyəti
və xoş rəftarı ilə seçilir və sultan mətbəxinə
başçı təyin olunur. Burada da o, səliqə-səhman
və iş aparmaq bacarığı ilə fərqlənir və
Sultan II Toğrulun hakimiyyəti dövründə (1132-1135)
sultanın şəxsi məmlükləri sırasına
daxil olur. Məmlük-Şərq saraylarında yüksək mənsəbə
layiq görülmüş qullara verilən rütbə idi.
Sultanın xanımı və dövlət işlərində
onun ən yaxın məsləhətçisi olan Möminə
xatun gənc Eldənizə xüsusi iltifat göstərirdi.
Sultan Eldənizin sədaqətini və şəxsi keyfiyyətlərini
yüksək qiymətləndirərək onu azad edib əmir
rütbəsinə layiq görür və azyaşlı
oğlu Aslan şaha atabəy (himayəçi) təyin edir.
Həmin dövrdə səlcuq
dövləti bir-birindən asılı olmayan sultanlıqlara
parçalanmışdı. Bu yeni dövlətləri səlcuq
sultanlarının keçmiş məmlükləri
yaratmışdılar. Həmin dövlətlərin hakimləri
vəliəhd şahzadələrin atabəylərindən
(hami-tərbiyəçilərindən) olurdu. Zaman
keçdikcə atabəylərin siyasi nüfuzlu və
gücü artır, onlar dövlətin taleyini həll edən
əsas simaya çevrilirdilər. XII əsrdə meydana gəlmiş
belə dövlətlərdən biri də Azərbaycan Atabəylər
(Eldənizlər) dövləti oldu.
1134-cü ildə Sultan II
Toğrul öldükdən sonra Sultan Məsud (1135-1152)
hakimiyyətə gəldi. O, Şəmsəddin Eldənizi II
Toğrulun dul qadını Möminə xatunla evləndirdi.
Onların iki oğlu — Nüsrətəddin Məhəmməd
Cahan Pəhləvan və Müzəffərəddin Osman
Qızıl Arslan, eləcə də bir qızları
olmuşdu. Sultan Məsud 1136-cı ildə Arranı Atabəy
Eldənizə iqta (xidmətlərinə görə pay)
torpağı verdi. Həmin hadisə Atabəylər dövlətinin
yaranma tarixi sayılır. Şəmsəddin Eldəniz
nüfuz və hakimiyyət dairəsini getdikcə genişləndirərək
tezliklə bütün Azərbaycana sahib oldu. Süleyman
şah hakimiyyətdən salınıb
öldürüldükdən sonra Eldəniz oğulluğu
Arslan şahı sultanlıq taxtına çıxarmaq
üçün 1160-cı ildə 20.000-lik qoşunla Həmədana
gəldi. Arslan şaha tacqoyma mərasimi
keçirildi və Şəmsəddin Eldəniz rəsmi
olaraq “Böyük Atabəy” rütbəsinə layiq
görüldü. Onun oğulları — Məhəmməd Cahan
Pəhləvan sultanın əmir-hacibi, Qızıl Arslan isə
sultan ordularının baş komandanı təyin edildi.
Azərbaycan Atabəylər dövlətinin real
hökmdarı Şəmsəddin Eldəniz idi. Onun hakimiyyəti
dövründə Naxçıvan Atabəylər dövlətinin
əsas iqtisadi, siyasi və mədəniyyət mərkəzinə
çevrilmişdi. Şəmsəddin Eldənizin daimi
yaşayış yeri və sarayı Naxçıvanda idi.
Şəmsəddin Eldənizin
xanımı Möminə xatun 1175-ci ildə
Naxçıvanda vəfat etdi. Atabəy Eldəniz onun məzarı
üzərində möhtəşəm məqbərə
tikdirməyə başladı. Lakin arvadından bir ay sonra Atabəy
Şəmsəddin Eldəniz özü də vəfat etdi. Məqbərənin tikintisini 1176-cı ilin aprelində
onların böyük oğlu Atabəy Məhəmməd
Cahan Pəhləvan başa çatdırdı. Möminə
Xatun türbəsini tək Azərbaycanın deyil, ümumən
Şərqin böyük memarı Əcəmi Əbu Bəkr
oğlu Naxçıvanı inşa etmişdir. Məqbərənin
tikintisi gedən zaman, Atabəy Şəmsəddin Eldənizin
ölümündən iki ay sonra onun himayədarlıq etdiyi
sultan Arslan şah da vəfat etdi. Azərbaycan
Atabəylər dövlətinin yaradıcısı Şəmsəddin
Eldəniz öz dövrünün çox görkəmli
dövlət xadimi olmuş, sultanın qəyyumu kimi əsasını
qoyduğu sülalənin siyasi hakimiyyətinin, qurduğu
dövlətin ərazilərinin genişləndirilməsi
üçün böyük işlər
görmüşdür.
Ərəb tarixçisi İbn Əl-Əsir
“Əl-Kamal fi-t-tarix” ( “Mükəmməl
tarix” ) adlı əsərində Atabəy Şəmsəddin
Eldəniz haqqında yazırdı: “...O, Azərbaycan, Arran və
Şirvana, Cibəl ölkəsinə, İraq, Həmədan,
Gilan, Mazandaran, İsfahan və Reyə sahib olmuşdu. Xilat,
Fars, Xuzistan,
XII əsrdə yadellilərin Azərbaycana tez-tez baş verən basqınlarına Naxçıvan daha çox məruz qalırdı. Buna görə də Şəmsəddin Eldənizin ölümündən sonra oğlu Məhəmməd Cahan Pəhləvanın zamanında (1174-1186) Atabəylər dövlətinin paytaxtı Naxçıvandan Həmədana köçürüldü. Məhəmməd Cahan Pəhləvanın vəfatından sonra hakimiyyətə onun kiçik qardaşı Qızıl Arslan gəldi (1186-1191). Məhəmməd Cahan Pəhləvanın oğulları Əbubəkrin (1191-1210) və Özbəyin (1219-1225) hakimiyyəti dövründə paytaxt Təbrizdə yerləşsə də, Naxçıvan ölkənin iqtisadi və mədəni həyatında mühüm rol oynamaqda davam edirdi. Eldənizlərin bütün hakimiyyəti dövrü Naxçıvanda hakimiyyət iqamətgahı fəaliyyət göstərirdi və bu şəhər bir növ ikinci paytaxt statusunu axıracan qoruyub saxlamışdı.
XI-XII əsrlərdə Naxçıvan əhalisinin sayına görə Yaxın Şərqin iri şəhərləri ilə eyni səviyyədə dururdu. Məhəmməd Naxçıvani şəhərin bu dövrü haqqında yazır: “Təbrizdən və Bağdaddan sonra Naxçıvan kimi cəlallı və əzəmətli şəhər yox idi.” Bəzi mülahizələrə görə, həmin dövrdə Naxçıvan şəhərində təxminən 150-200 min əhali yaşamışdır. Əhalinin tam əksəriyyəti islam dininə mənsub olan Azərbaycan türklərindən ibarət idi. Bundan başqa, şəhərdə farslar və səlcuq türkləri və az sayda digər etnoslar da yaşayırdılar. Bu faktı Naxçıvanın qədim şəhər qəbiristanlıqları da təsdiq edir. Şəhərdə çoxlu məscid və mədrəsələr inşa edilmişdi. Əhalinin sosial tərkibi şəhər zadəganları, ruhanilər, sənətkarlar, tacirlər, məmurlar, hərbiçilər və şəhər yoxsullarından ibarət idi.
XI əsrdə Naxçıvanda hakim sülalə Əbu Dülafilər, XII əsrdə isə Eldənizlər olmuşdur. Azərbaycanın tarixi məğrurluq rəmzi sayılan, “Kitabi-Dədə Qorqud” dastanında möhtəşəm və yenilməz bir istehkam kimi təsvir edilən Əlincə qalası Eldənizlərin iqamətgahlarından biri idi. Ən təhlükəli məqamlarda dövlətin xəzinəsi və hökmdarın əhli-əyalı bu qalada qorunurdu. Əlincənin ən yüksək pilləsində qutval (qala rəisi), yaxud qorçubaşı üçün nəzərdə tutulmuş qəsr yerləşir. Bu tikinti kompleksi yerli əhali tərəfindən Şahtaxtı adlandırılır. Əlincə qalasında minə yaxın döyüşçü yerləşdirilə bilirdi. Bundan başqa, qalada silah hazırlayan karxanalar, ilxı və mal-qara üçün fövlələr də vardı.
Məhəmməd Cahan Pəhləvanın arvadı, Nüsrətəddin Əbubəkrin anası Zahidə xatunun əsas iqamətgahı da Əlincə qalasında yerləşirdi. Bu bacarıqlı diplomat qadın dövrünün tanınmış şəxslərindən biri olmaqla, Eldənizlər dövlətinin siyasi həyatında mühüm mövqeyə malik idi. Zahidə xatun əsasən Naxçıvanda yaşamış, hakim kimi Azərbaycanın bu vilayətini idarə etmişdi. Eldənizlər dövlətinin Əlincə qalasındakı xəzinəsi Zahidə xatunun sərəncamında idi. Zahidə xatun vəfat etdikdən sonra Naxçıvanın hakimi vəzifəsini bir müddət əl-Cəlaliyyə tutmuşdur. Ehtimala görə, əl-Cəlaliyyə Zahidə xatunla Məhəmməd Cahan Pəhləvanın qızıdır.
“Əcaib əd-dünya” adlı tarixi mənbədə Naxçıvan şəhərindən bəhs edilərkən yazılır: “Orada çoxlu saray, köşk, eyvan vardır. Şəhərin yaxınlığında daşdan qala tikilmişdir. Qalada mədrəsə və məscid vardır. Bütün binalar gəcdən və bişmiş kərpicdən inşa edilmişdir. Köşklərin çoxu qəsrlər kimi üç-dörd mərtəbəlidir.”
Naxçıvanın cənub səmtində salamat qalmış orta əsrlərə aid qala divarları hazırda Möminə Xatun türbəsinə xüsusi əzəmət və yaraşıq verir. Naxçıvan XI-XII əsrlərdə Azərbaycanın Təbriz, Ərdəbil, Marağa, Gəncə, Şamaxı şəhərləri ilə bir sırada iri sənətkarlıq və ticarət mərkəzi kimi tanınmışdı.
Bu dövrdə Naxçıvan mühüm sənətkarlıq mərkəzinə çevrilmişdi. Şəhər görkəmli memarları, dülgərləri, bənnaları, bəzzazları, dulusçuları, dəmirçiləri, dabbaqları, başmaqçıları, xalçaçıları, zərgərləri, boyaqçıları ilə məşhur idi.
Naxçıvanda istehsal olunan gözəl parçalar,örtüklər, keçə, çuxa, kasa, ağac tabaqlar və s. məmulatları bir çox qonşu ölkələrə də aparılırdı. Naxçıvan sənətkarları tərəfindən nadir sənətkarlıq nümunəsi olan xalçalar, keyfiyyətli yun, ipək və pambıq parçalar toxunurdu. Dulusçuluq, misgərlik kimi mühüm sənət növləri də yüksək səviyyədə inkişaf etmişdi.
Möminə Xatun türbəsi yaxınlığında, şəhərin orta əsr Narın qalasında aparılan arxeoloji qazıntılar nəticəsində dulusçu kürələrinin qalıqları, zəngin çeşidli, əsasən həndəsi və nəbati naxışlarla bəzədilmiş şirəli və sadə saxsı qablar, müxtəlif mis qab nümunələri aşkara çıxarılmışdır.
Keramika məmulatları içərisində zər naxışlı nəfis bədii tərtibatlı qablar və seladon qablar xüsusilə diqqəti cəlb edir. Seladon qablar Naxçıvana ticarət əlaqələri nəticəsində Çindən gətirilmişdir. Gildən hazırlanmış müxtəlif formalı bəzək kərpicləri, kaşılar Naxçıvan memarlığında geniş istifadə edilmişdir. Həmin dövrdə Naxçıvan şəhərində şüşə istehsalı sənətkarlığı da təşəkkül tapmışdı.
Sənətkarlığın inkişafı Naxçıvanın qonşu ölkələrlə ticarət əlaqələrinin güclənməsinə təkan vermişdi. Naxçıvan sənətkarlarının hazırladıqları zərif parçalar, zinyət əşyaları, incə naxışlı qablar, keramika və metal məmulatları, həmçinin duz, pambıq, taxıl, quru meyvə və s. məhsullar Azərbaycanın digər bölgələrinə və qonşu regionlara aparılırdı.
Ticarətin inkişafı nəticəsində Naxçıvanda çoxlu karvansaralar tikilir, yollar çəkilir, körpülər salınırdı.
Naxçıvan İran, Bizans, Orta Asiya, eləcə də qonşu Cənubi Qafqaz şəhərləri ilə ticarət əlaqələri saxlamış, Mərənd, Xoy, Təbriz, Marağa, Urmiya, Səlmas, Dəbil və başqa şəhərlərə gedən ticarət yolu üzərində yerləşəni əsas mərkəz olmuşdur. Ticarət əlaqələrinin inkişafı sayəsində pul dövriyyəsi də xeyli genişlənmişdi. Naxçıvan şəhərindən, Şərur ərazisindən tapılmış çoxlu pul dəfinələri, X-XII əsrlərə aid mis, gümüş, qızıl sikkələr buna əyani sübutdur. Bu sikkələr Abbasi xəlifələri, Bizans çarları, sacilər, salarilər, səmanilər, səlcuq sultanları, atabəylər və başqaları tərəfindən zərb etdirilmişdir.
Naxçıvan Azərbaycanın əsas elm və mədəniyyət mərkəzlərindən biri olmuşdur. Burada mədrəsələr, ruhani məhəllə məktəbləri, təkyələr mövcud idi.
Eldənizlərin hakimiyyəti dövründə Naxçıvan şəhərində iki böyük mədrəsə açılmışdı. Bu mədrəsələrin xərcləri Möminə Xatın və Yusif ibn Küseyir türbələrinin vəqfləri, gəliri hesabına ödənilirdi.
Naxçıvan Eldənizlər dövlətinin paytaxtı olanda burada elm və mədəniyyətin inkişafına gözəl şərait yaradılmışdı. Şəhərdə çoxlu alim, mütəfəkkir, şair, memar yaşayırdı. XI əsrin ikinci yarısında Azərbaycanın görkəmli mütəfəkkirləri Şeyx Abdulla Bakuvi, Pir Hüseyn Şirvani, Baba Kuhi Bakuvi, Əbü Nəsir Şirvani ilə yanaşı naxçıvanlı filosof Əbu Ömərin də xüsusi yeri vardı. Bu dövrdə görkəmli həkim Əkmələddin Naxçıvani “təbiblərin sultanı” kimi vəsf edilərək böyük şöhrət qazanmışdı.
XII-XIII əsrlərdə Naxçıvan Azərbaycanın əsas memarlıq mərkəzlərindən biri kimi məşhur olmuşdur. Naxçıvanın orta əsrlərə aid memarlıq abidələri öz möhtəşəmliyi, qeyri-adi gözəlliyi və zərifliyi ilə diqqəti cəlb edir. Bu dövrdə Naxçıvanda şəhərsalma, qalatikmə, körpüsalma, monumental çoxmərtəbəli sarayların, türbələrin, məscidlərin inşası, təsviri və tətbiqi sənət çox yüksək səviyyədə inkişaf tapmışdı. Naxçıvan şəhərinin orta əsr qala divarları, Yusif ibn Küseyir, Möminə Xatun türbələri, İmamzadə kompleksi, Əlincə qalası, Xaraba Gilan istehkamları və türbələri, Aza məqbərələri, Gülüstan türbəsi, Araz, Gilançay və Əlincəçay üzərindəki körpülər və digər memarlıq abidələri bunu parlaq şəkildə göstərir. Naxçıvan memarlıq məktəbinin banisi, dahi sənətkar Əcəmi Əbubəkr oğlu Naxçıvani XII əsrdə yaşayıb yaratmışdır.
Naxçıvan memarlığı özünəməxsus orijinal xüsusiyyətləri ilə diqqəti cəlb edir. Bişmiş kərpicdən və rəngarən kaşılardan həndəsi motivlərdə, monumental kompozisiyalarda qurulmuş memarlıq ontamentləri zərifliyi və yüksək bədii tərtibatı ilə zövq oxşayır.
Araşdırmalar göstərir ki, XII əsrdə Naxçıvan şəhərinin mərkəzi Möminə Xatun türbəsinin yerləşdiyi sahədə olmuşdur. Burada meydan ətrafında bir sıra binalar kompleksi — hökmdar sarayı, böyük Cümə məscidi və ticarət binaları yerləşirmiş. Buradakı ictimai binalar, möhtəşəm Cümə məscidi, eləcə də kompleksə aid qala, minarələr və digər tikililər orta əsrlərin sonrakı mərhələlərində müharibələr nəticəsində dağıdılaraq məhv edilmişdir.
Böyük memar Əcəminin yaratdığı Möminə Xatun və Yusif Küseyir oğlu türbələri Şərq memarlığının nadir inciləri sayılır və XII əsrdə Naxçıvanın ölkəmizin əsas mədəniyyət mərkəzlərindən olduğunu təsdiq edir.
Yusif Küseyir oğlunun türbəsi 1162-ci, Möminə Xatun türbəsi isə 1186-cı ildə inşa edilmişdir. Möminə Xatun türbəsinin hündürlüyü 26 metrdir. Yeraltı sərdabə onbucaqlı formasındadır. Türbənin yerüstü qurğusu xaricdən onguşəli, daxildən isə dairəvi plandadır. Türbənin xarici səthi müxtəlif ölçülü kərpiclərdən qurulmuş ərəb əlifbasından ibarət kitabələr, həndəsi ornamentlər və nəbati təsvirlərlə çox yüksək bədii tərtibatda bəzədilmişdir. Abidənin bəzədilməsində firuzəyi kaşılardan istifadə olunmuşdur.
Möminə Xatun türbəsi üzərindəki bəzəklər Əcəminin tükənməz yaradıcılıq fantaziyasına malik sənətkar olduğunu göstərir. Memarın adını daşıyan kitabə giriş tağından yuxarıda verilmişdir. Türbənin yuxarı hissəsi kufi xətli yazılarla və firuzəyi kaşılarla bəzədilmiş qurşaqla əhatələnir. Türbənin daxilində günbəzin mərkəzi hissəsindəki medalyonda (qönçədə) yazılıb.
Biz gedəcəyik, dünya duracaq,
Biz öləcəyik, bu yadigar qalacaq.
Möminə Xatun türbəsi əsrlər boyu Naxçıvana gəlmiş Şərq və Avropa səyyahları və alimlərinin böyük marağına səbəb olmuş, onları heyrətə salmışdır. Onların fikrincə, Möminə Xatun türbəsi orta əsr memarlıq sənətinin şah əsəridir. Məşhur şərqşunas alim, akademik M. V. Alpatov “Ümumdünya incəsənət tarixi” əsərində bu abidə haqqında yazır: “Belə yüksək memarlıq forması duyğusuna, kompozisiyanın belə klassik kamilliyinə və mükəmməl işlənməsinə bu zamanlar Avropada təsadüf etmək mümkün deyildir. Naxçıvan türbəsindən klassik Şərq ədəbiyyatının ən yaxşı əsərlərində olduğu kimi insanpərvərlik nəfəsi gəlir”.
Naxçıvan şəhərində ən möhtəşəm memarlıq abidəsi olan Cümə məscidi də Möminə Xatun türbəsinin yaxınlığında yerləşirmiş. Məscidin əsas günbəzinin hündürlüyü 30 metrə yaxın olmuşdur. Bu nadir abidə, təəssüf ki, zəmanəmizədək gəlib çatmamışdır. XVII əsr fransız səyyahı Tavernye Naxçıvan Cümə məscidini Asiyada ən möhtəşəm məscidlərdən biri kimi qiymətləndirmişdir. XI-XIII əsrlərdə tikilmiş bu nəhəng abidə XIX əsrin ortalarında dağılmağa başlamış, o dövrün hakimiyyət orqanları tərəfindən heç bir qayğı göstərilmədiyindən XX əsrin əvvəllərində tamam dağılaraq sıradan çıxmışdır.
Naxçıvanın mərkəzi memarlıq ansamblının əsas və möhtəşəm tikililərindən biri də Eldənizlərin saray kompleksi olmuşdur. Şəhərin digər memarlıq abidələri məhz bu sarayla bağlı olub, onun ətrafında salınmışdı. Təəssüf ki, bu möhtəşəm abidə də bizim günlərə qədər gəlib çatmamışdır.
Əcəmi memarlıq məktəbinin təsiri altında sonrakı əsrlərdə Naxçıvanda bir sıra orijinal monumental memarlıq abidələri ucaldılmışdır. Belə abidələrdən biri Culfa rayonu ərazisində, Arazın sol sahilində yerləşən Gülüstan türbəsi XIII əsrdə tikilmişdir. Kirnə kəndindəki möhtəşəm məscid binası da bu əsrin yadigarıdır. Naxçıvan memarlığının ən qiymətli nümunələrindən biri sayılan Qarabağlar türbəsi XIV əsrin əvvəllərində inşa edilmişdir.
Naxçıvan memarlıq məktəbinin Azərbaycan, eləcə də bütün Yaxın Şərq memarlığına böyük təsiri olmuşdur. Azərbaycanda bu təsir şimalda Bərdəyə, cənubda isə Həmədan və Zəncana qədər geniş şəkildə yayılmışdır. Məşhur Avstriya sənətşünası Ernest Dits “Türk sənət tarixi” əsərində göstərir ki, böyük türk memarı Sinanın İstanbulda tikdiyi bəzi türbələr, şübhəsiz ki, Naxçıvan türbələrinin təsiri altında inşa edilmişdir.
Atabəylər dövründə Naxçıvanda incəsənətin rəssamlıq, nəqqaşlıq, zərgərlik kimi sahələri də yüksək səviyyədə inkişaf etmişdi. Naxçıvan, Xaraba Gilan, Şərur orta əsr abidələrindən tapılmış bir çox mis qab nümunələrinin üzəri kəsmə və oyma üsulları ilə nəbati motivlərlə incə zövqlə bəzədilmişdir. Orta əsrlərdə Təbriz miniatür məktəbinin təsiri ilə Naxçıvanda da miniatür rəssamlıq nümunələri meydana gəlmişdir.
Azərbaycanın dövlətçilik tarixində çox böyük rol oynamış Atabəylər dövrü siyasi, iqtisadi, mədəni inkişaf baxımından Naxçıvan tarixinin intibah dövrü sayıla bilər.
Vəli Əliyev
Xalq qəzeti.- 2009.- 8 avqust.- S. 5.