Təqvim yada salır
Nəğmələrdə yaşayan Müslüm Maqomayev
Əgər
yaşasaydı avqustun 17-də 67 yaşı tamam olacaqdı. Lakin
həyatını vaxtından xeyli əvvəl tərk etməklə
onu hərarətlə sevənləri dərindən kədərləndirdi.
17 avqust unudulmaz Maqomayevin doğum günü kimi hər zaman əlamətdar
olacaq.Bu günlərdə dahi müğənninin doğum
günü ərəfəsində Azərbaycan Prezidenti
İlham Əliyevin “Müslüm Maqomayevin xatirəsinin əbədiləşdirilməsi
barədə” sərəncam verməsi həmvətənlərinin
unudulmaz sənətkara ehtiramının təzahürü
kimi səsləndi və hamını sevindirdi.
Müslüm həyata səhnədə
parlamaq üçün gəlmişdi. 17 yaşından
başlayaraq onu dünyanın müxtəlif səhnələrində
gurultulu və sürəkli alqışlar müşayiət
edirdi. Babasının adını daşıyan sənətkar
Dövlət Filarmoniyasının gül-çiçəklərə
qərq olmuş səhnəsindən son mənzilə də
xalqın gurultulu alqışları altında getdi. Matəm mərasimi
zamanı Müslümün ancaq ona xas üslubda səslənən
“Əlvida Bakı, mən səni bir daha görməyəcəyəm”
mahnısı ürəkləri göynətməklə
yanaşı, öz dərin səmimiyyəti ilə də
hamını mat qoydu. Həmin
anda hamıya agah oldu ki, bu dünyadan o dünyaya təkcə
bənzərsiz istedad deyil, həm də BÖYÜK İNSAN
köçür.
Tarixdən məlumdur ki, heç
də bütün dahilər yüksək insani keyfiyyətləri
ilə seçilməyib. Səmimiyyət kimi yüksək
insani keyfiyyət tanınmışlara nadir hallarda xas olub.
Müslümün əzəməti onun qəlbinin incəliyində
və səmimiliyində idi. Bütün bunlar ifa etdiyi
mahnılarda da özünü tam açıqlığı
ilə büruzə vermişdi. “Dost” sözünə
çox ciddi yanaşan ulu öndər Heydər Əliyev
Müslüm Maqomayevi bütün Azərbaycan xalqı
qarşısında “mənim dostum” adlandırırdı. Bu,
böyük şəxsiyyətin böyük insani keyfiyyətlərə
verdiyi qiymət idi.
Müslüm Maqomayev sovet
estradasının meqa ulduzu kimi şöhrətlənmişdi.
O, super professional müğənni idi, fantastik populyarlıq
qazanmışdı. SSRİ məkanında heç bir
müğənni Müslüm səviyyəsinə qalxa bilməmişdi.
Müslüm böyük tutumlu stadionlarda görünməmiş
uğurla konsertlər verən vaxtlarda Alla Puqaçova öz
karyerasına hələ təzə-təzə
başlayırdı. Hətta ən məşhur musiqi xadimləri
də sovet estradasını Müslümsüz təsəvvür
edə bilmirdilər. Müslüm həyatdan vaxtsız gedəndə
sanki, özü ilə böyük bir sənət
epoxasını da apardı. Moskvaya Maqomayevlə vidalaşmaq
arzusu ilə gələnləri Çaykovski adına Dövlət
Konservatoriyasının Böyük Konsert salonu da tutmurdu.
Onun səsi yeri gələndə
bas-bariton kimi gurlayır, yeri gələndə də ona
tenorsayağı oxu texnikası nümayiş etdirməyə
imkan verirdi. Səsini tədricən gücləndirib, sonra
yavaş-yavaş zəiflətməklə uzatmaq( buna vokalda
filirovka deyilir), mahnı təranələrini dəqiq
canlandırmaq, sözlərin tələffüzü zamanı
dürüst diksiya nümayiş etdirmək, vokal cümlələrini
ürəkdən duymaqla düzgün nizamlamaq, mahnının
ovqatını tam incəliyi ilə çatdırmaq qabiliyyəti
sayəsində Müslüm dinləyicilərin sevimlisinə
çevrilmişdi. O, Azərbaycan bəstəkarlarının
mahnılarını oxuyarkən muğam ifası texnikası
elementlərindən də bacarıqla istifadə etməklə,
onları dəfələrlə gözəlləşdirməsi
sayəsində musiqisevərlərin böyük məhəbbətini
qazanmışdı.
Müslüm bu və ya digər
mahnının tempini ləngitmək, yaxud sürətləndirməklə
, ona bəstəkarın nəzərə ala bilmədiyi incə
məqamlar qoşmaqla ifa xarüqəsi yarada bilirdi. O, hərtərəfli
savad , yüksək bədii mədəniyyət sahibi kimi
oxuduğu mahnıların— rus, italyan, alman, Qafqaz
mahnılarının milli xüsusiyyətlərindən bacarıqla
yararlanırdı. Müslümün qeyri-adi, geniş
intonasiyalı bariton səsi nadir olduğu üçün dərhal
tanınırdı. Konsertlər zamanı konferansye növbəti
nömrəni elan etmək üçün səhnəyə
çıxıb “Oxuyur Müslüm...” ifadəsini tam dilə
gətirməmiş ”Maqomayev” kəlməsi tamaşaçı-dinləyicilərin
gurultulu və sürəkli alqışları altında
eşidilməz olurdu.Çox hallarda Müslümü
tamaşaçılar ayaq üstə
qarşılayırdılar. Bütün bunlar böyük
ifaçıya böyük xalq məhəbbətinin bariz
nümayişi idi.
Müslüm ən
tanınmış sovet bəstəkarlarının mahnılarını
yüksək ifa zirvələrində
reallaşdırırdı. Onun ən sevimli bəstəkarı
A. Paxmutova idi. Müslüm A. Paxmutovanın hər bir
mahnısının simfoniya qədər tutarlı olduğunu
söyləyirdi. M.Maqomayev bütün mahnı
janrlarının böyük xiridarı idi. Onun
mahnılarını heç bir müğənni həmin
gözəllikdə oxuya bilmirdi.
1960—1970-ci illərdə əcnəbi
ölkələrdə və Sovet İttifaqında
böyük müvəffəqiyyətlə konsertlər verən
Maqomayev həddindən artıq şöhrət
qazanmışdı. Ona olan məhəbbət “sitayiş” səviyyəsinə
yüksələrək Sovet İttifaqının hər yerinə
“epidemiya” kimi yayılmışdı. İndiki
otuzyaşlıların analarının, demək olar ki, əksəriyyəti
Müslümə dəlicəsinə vurulmuşdu. Onun konsertlərinə
bilet tapmaq müşkül bir işə çevrilmişdi.
Müslümün oxuma manerası, xarici görkəmi,
özünü səhnədə aparması, qabiliyyəti,
bir sözlə, hər bir hərəkəti adamların
ağlını aparırdı. O, ideal artist və ideal
centlemen idi. Böyük Tanrı ona gözəl səs,
böyük istedad və xüsusən, qadınları heyran
qoyan atletik görkəm vermişdi. Müslüm oxuyanda
bütün enerjisini sərf etməkdən çəkinmirdi,
səs tellərinə rəhmi gəlmirdi. Səsi bəmdə
də, ortada da , zildə də öz gözəlliyini və məlahətini
saxlayırdı. Çünki bu səs, Allah vergisi idi. Allah
vergisi isə hər musiqiçiyə qismət olmur.
Müslüm operada da müvəffəqiyyətlə
çıxış edirdi. Böyük italyan bəstəkarı
Coakino Rossininin XIX əsrin ən yaxşı komik
oprelarından sayılan “Sevilya bərbəri” operasında
Fiqaronun böyük diapazonlu səs tələb edən
çoxkeçidli kavatinasını Müslüm kimi
xüsusi şövqlə və böyük məharətlə
oxuyan olmamışdır. Bəzi məqamlarda bariton səsin
onun üçün səciyyəvi olmayan soprano keçidləri
Müslümün ifasını əlçatmaz edirdi.
Qalın kişi səsi - bariton üçün
yazılmış bu partiyanın müəyyən yerində
incə qadın soprano səsinə yer verilməsinin öhdəsindən
yalnız dünyanın bir neçə məşhur baritonu ,
o cümlədən musiqi ifaçılığı tarixində
silinməz iz buraxmış məşhur italyan baritonu Titta
Ruffo gələ bilirdi. Müslüm Maqomayevin də Fiqarosu
onun yüksək ifa texnikası sayəsində öz sevimli sələfindən
geri qalmırdı. Onu da deyək ki, uşaq ikən
müğənni olmaq arzusunun gerçəkləşməsi
üçün var qüvvəsini sərf edən
Müslümün gələcək karyerasına tenor Enriko
Karuzonun və bariton Titta Rufonun patefon valları öz həlledici
təsirini göstərmişdi. Həyatda paradokslar az olmur.
Musiqi məktəbində təhsil alan zaman uşaq xorunun
solisti olmaq istəyən Müslümü səs tembrinin
xoşagəlməzliyinə görə xordan kənarlaşdırmışdılar.
O, özünün gələcəkdə bir müğənni
kimi ad çıxaracağına inamını itirmədiyindən
həmişə dəniz kənarına gedir və saatlarla, həm
də var qüvvəsi ilə oxuyurdu. Mutasiya dövrü
yetişəndə yeniyetmənin səsi açıldı və
xoş tembrə büründü. Müslüm yeddinci sinifi
bitirdikdən sonra musiqi məktəbinin vokal şöbəsində
oxumağa başladı. Məktəbdə konsert
praktikasına geniş yer verildiyindən o, dinləyicilər
qarşısında çıxışlara başlamaq
imkanı tapmışdı.Vokal şöbəsini bitirdikdən
sonra müxtəlif mədəniyyət ocaqlarında
çıxışları ilə diqqəti cəlb edirdi.
Nəhayət ki, 1962-ci ildə gənc
ifaçının başına xoşbəxtlik quşu
qondu. Həmin ildə Kremlin qurultaylar sarayında keçirilən
Azərbaycan mədəniyyəti festivalında ona “Buhenvald
harayı” mahnısını və ”Sevilya bərbəri”
operasından Fiqaronun kavatinasını oxumaq nəsib oldu.
Müslüm Maqomayevin ilk solo konserti isə 10 noyabr 1963-cü
ildə Moskvanın Çaykovski adına konsert salonunda baş
tutdu. Baxın, Hendelin, Motsartın, Rossininin, Şubertin,
Çaykovskinin , Rahmaninovun, Hacıbəyovun vokal əsərlərini
sürpriz gözəlliyi ilə oxuyan gənc müğənni
sürəkli alqışlarla qiymətləndirildi.
Müğənni iki hissədən
ibarət konsertdə nəzərdə tutulmuş 16 mahnı
oxuyandan sonra proqram sona yetməli idi. Ancaq belə olmadı.
Dinləyici-tamaşaçılar konsert salonunu heç
cür tərk etmək istəmirdilər. Hamı ayaq üstə
alqışlar yağdırmaqla müğənnini geri
çağırmaq niyyətində idi. Müslümü
müşayiət edən orkestrin səhnəni tərk etməsini
görsələr də öz istəklərinə nail olmaq
niyyətindən əl çəkmək istəmirdilər.
Çaykovski adına konsert salonunda belə sürəkli
çağırışların olmasını heç kim
xatırlamırdı. Tamaşaçıların istəklərinə
etinasızlıq göstərə bilməyən
Müslüm planlaşdırılmamış
üçüncü şöbədə royal arxasına
keçərək özünün müşayiəti ilə
daha yeddi mahnı - italyan və sovet estradası mahnısı
oxudu. Bütün bunların şahidi olan SSRİ mədəniyyət
naziri Yekaterina Furtseva demişdi: “Nəhayət ki, bizdə də
əsl bariton peyda oldu”.
Müslüm 18 yaşında ikən
Helsinkidə keçirilən gənclər festivalında
uğurlu çıxışlarından sonra çox məşhurlaşmışdı.
Bunu nəzərə alan Moskva onun İtaliyanın musiqi mərkəzi
sayılan La Skala opera teatrında staj keçməsini
lazım bilmişdi. Neapolda ikən1964-1965-ci illərdə məşhur
vokal müəllimi maestro Cenarro Barradan mükəmməl vokal
dərsi almış,yüksək ifaçılıq
texnikasına yiyələnmişdi. O, həmçinin Coakkino
Rossininin məşhur “Sevilya bərbəri” operasından hiyləgər
bərbər Fiqaronun və Cakomo Puççininin
ümümdünya şöhrəti qazanmış “Toska” operasından
zülmkar polis rəisi Skarpianın partiyalarını və
s. hazırlamışdı.
1963-cü ildə Azərbaycan
Opera və Balet Teatrının solisti kimi fəaliyyətə
başlamış Müslüm Maqomayev, eyni zamanda, çox
sevilən estrada mahnılarından ibarət uğurlu konsert
proqramları ilə də tamaşaçıların
sevimlisinə çevrilmişdi. Opera solistinin həm də
estrada mahnıları ifaçısı kimi
çıxışları görünməmiş bir hadisə
idi. Dünyanın musiqi meridianlarında belə bir geniş
ifa imkanlı müğənni heç vaxt çox
olmamışdı.
Sonsuz populyarlıq qazanmış
Müslüm 1966-cı ildə Parisin möhtəşəm
“Olimpiya” konsert salonunda ilk konsertini vermişdi. ”Olimpiya”nın
direktoru Bruno Kokatris Müslümün daha bir il Parisin bu
salonunda oxuması üçün müqaviləni uzatmaq istəyini
bildirmiş, onun az bir müddətdən sonra beynəlxalq
miqyaslı ulduza çevriləcəyini vəd etmişdi.
SSRİ Mədəniyyət Nazirliyi bu təklifə
razılıq verməmişdi. Əsas səbəb kimi
Müslümün hökumət konsertlərində
çıxışlarının vacibliyi göstərilmişdi.
Parisin mühacir dairələri də müğənninin
Parisdə qalması və qeyri-leqal mühacirə çevrilməsi
təklifini irəli sürmüşdülər.
Müslüm onlara demişdi ki, “vətənim Azərbaycanı
canımdan artıq sevdiyim üçün vətənsiz qala
bilmərəm”.
Şöhrəti durmadan artan
müğənni ifa tərzinin təkrarsızlığı
ilə digər məşhur musiqiçiləri xeyli üstələmişdi.
Ona vətənində və uzaqlarda xalq məhəbbəti
durmadan artırdı. Müslüm 1969-cu ildə
Polşanın Sopot şəhərində keçirilən
beynəlxalq estrada mahnıları festivalında birinci
mükafata, Fransanın Kann şəhərində keçirilən
beynəlxalq festivalda isə “Qızıl val”a layiq
görülmüşdü.
Ötən əsrin 60-cı illərində
Müslüm SSRİ-nin böyük şəhərlərində
“Toska” və ”Sevilya bərbəri” tamaşalarında uğurla
iştirak etmişdi. O, “Bolşoy Teatr”ın truppasına
keçmək təklifi ilə razılaşmamış,
estrada müğənnisi kimi qalmağı üstün tutmuşdu.Müslüm
deyirdi ki, “həyatımın 2—3 ilini operaya sərf etmişəm.
Sonralar başa düşdüm ki, opera çərçivəsi
məni sıxır. Ona görə ki, oprea partiyası ən
çoxu 40 dəqiqə çəkir. Tamaşa qurtarır. Mən
isə elə hey oxumaq-oxumaq istəyirəm. Ona görə də
solo konsertlər verməklə istəyimi reallaşdıra
bildim. Solo konsertlərim olanda birinci şöbədə
klassik əsərlər, ikinci şöbədə isə
estrada mahnıları oxuyurdum. Buna görə də məni
gözügötürməyənlər məzəmmət
etməyə başladılar. Və etirazlarını o vaxtki
mədəniyyət naziri Yekaterina Furtsevaya
çatdırdılar. Nazir qadın bu bədxahlara belə
demişdi: “Bunun nəyi pisdir axı?! Oğlan yaxşı
oxuduğu üçün konsertlərinə
saysız-hesabsız tamaşaçı gəlir. Onlar estrada
mahnıları dinləmək üçün gəlirlər,
Müslüm də onları həm də klassikaya qonaq edir.
Buna ancaq sevinmək lazımdır”.
Müslüm SSRİ-də ilk
xarici pop-mahnılar oxuyan müğənnilərdən biri
idi. Bu, yüksək vəzifəli şəxslərin -
Xruşşovun, Brejnevin, Andropovun, habelə Furtsevanın gənc
müğənniyə yaxşı münasibətlərindən
irəli gəlirdi. Həmin vaxtlar Müslümü stadionda
verdiyi solo konsertinə görə pisniyyət məmurlara
çox görünən miqdarda qonorar alması səbəbindən
cəzalandırmışdılar. Onun yarım il ərzində
səhnəyə çıxmasına qadağa qoymuşdular.
Müğənni deyirdi ki, “bunun mənə xeyri o oldu ki,
Bakıya qayıdıb Konservatoriyanı bitirib diplom ala bildim”.
Bir dəfə SSRİ Dövlət
Təhlükəsizliyi Komitəsinin sədri Y. Andropov Y.
Furtsevaya zəng vurub demişdi: “Bu yaxınlarda DTK-nın
(Dövlət Təhlükəsizlik Komitəsinin) yubileyidir.
İşçilərim Maqomayevə qulaq asmaq istəyirlər”.
Y. Furtseva buna cavab olaraq demişdi ki, “Müslümün
çıxışına qadağa qoyulmuşdur”. Andropov :
“O, bizim siyahımızda son dərəcə təmizdir! Onun gəlişini
təmin edin”- deyə qətiyyətini bildirmişdi.
Müslüm Maqomayevin repertuarı çox rəngarəng idi.
Onun konsertlərində rus dilində populyar mahnılardan
savayı, italyan şlyagerləri və dünya xitləri ,
kinofilmlərdən , müziklərdən ən seçmə
mahnılar səslənirdi. Çox vaxt da özünü
fortepianoda müşayiət edirdi. Axı, Müslüm həm
də əla pianoçu idi, Azərbaycan
Konservatoriyasının eyni vaxtda fortepiano sinfini də beş
üstəgəl ilə bitirmişdi. Müslümün
ifasında Paxmutovanın, Feltsmanın və özünün
bir-birindən gözəl mahnıları dinləyicilərin
yaddaşlarında silinməz izlər buraxmışdı. Məşhur
müğənnilərin çoxuna mahnı yazmaqdan vaz
keçən məşhur bəstəkar Boris Feltsman
Müslüm Maqomayev haqqında belə demişdi: ”O, mənim
müğənnimdir. Yazdığım mahnıları mənim
istədiyimdən də yaxşı, ürəkdən
oxuyur".
Lakin aşağı
eşelonlardakı kiçik məmurların Müslümdən
xoşları gəlmir, ona hər cür pislik etmək məramlarında
qalırdılar. Ona görə də Müslümə,
“SSRİ xalq artisti” fəxri adı verilməsi
üçün sənədlər Moskvaya göndəriləndən
sonra bu təqdimata uzun müddət əhəmiyyət verilməmişdi.
Müslümə belə bir münasibət Azərbaycan
xalqının ümummilli lideri Heydər Əliyevi çox
narahat etmişdi. Bir dəfə L.İ. Brejnevlə söhbət
zamanı Heydər Əliyev soruşmuşdu: “Bəlkə
Müslümə bu adın verilməsini onun azərbaycanlı
olmasına görə süründürməçiliyə
salıblar?”. Ulu öndərimizin sözləri baş katibə
təsir etdiyindən o, 31 yaşlı Müslüm Maqomayevə
dərhal SSRİ xalq artisti fəxri adı vermişdi.
Müslüm Maqomayev həmin yaşda bu böyük ada layiq
görülmüş ilk ifaçı idi.
1960-1970-ci illərdə SSRİ-də
Müslüm Maqomayevin populyarlığı görünməmiş
həddə yüksəlmişdi. Onun stadionlarda verdiyi konsertlərə
ən gözəl estrada mahnılarını dinləyib
zövq almaq üçün on minlərlə adam gəlirdi.
Hətta bir dəfə Lujniki stadionunda konsert vermək
üçün stadiona gələn müğənninin
avtomobilini fanatlar başları üzərində havaya
qaldıraraq xeyli aparmış və sonra da ehmalca yerə
qoymuşdular.
Maqomayev bir neçə nəslin sevimlisi idi. Onun konsert repertuarında 600-dən artıq əsər — rus romansları, klassik mahnılar, estrada və neapolitan mahnıları yer almışdı. O, “Nizami”, “Oxuyur Müslüm Maqomayev” və “Moskva notlarda” filmlərində çəkilmişdi. Maqomayev 20-dən artıq mahnı müəllifi idi, kinofilmlərə musiqilər yazmışdı. Onun məşhur “Toy” mahnısını dinləyən musiqiçi dostları zarafatla deyirdilər ki, əgər Müslüm bu mahnını toylarda oxusaydı yaxşı qazanardı. Müğənni telemüsahibələrinin birində həmin mahnını bir o qədər də sevmədiyini etiraf etmişdi. O, Amerika müğənnisi Mario Lansanın sənətinin vurğunu idi. Bu məşhur müğənninin həyat və yaradıcılığına həsr olunmuş televerilişlərin müəllifi və aparıcısı olmuşdu. Mario Lansa haqqında kitab da yazmışdı.
Müslümdə heykəltəraş və qrafika ustası istedadı da vardı. O, yaxşı şəkillər çəkir, heykəllər yapırdı. Yaxşı təşkilatçı kimi də tanınırdı. Yaratdığı Azərbaycan Dövlət Simfonik-Estrada Orkestrinin 1975-ci ildən başlayaraq 1989-cu ilədək bədii rəhbəri olmuş, SSRİ şəhərlərində dəfələrlə konsertlər vermişdi. Onun mahnıları yazılmış vallar böyük tirajlarla çıxırdı.
Azərbaycanın məşhur bəstəkarı və dirijoru Müslüm Maqomayevin şərəfinə Müslüm adı verilmiş bu zəkalı nəvə uşaqlıq və məktəb illərini doğma əmisi Camaləddin Maqomayevin himayəsində keçirmişdi. Müslümün teatr rəssamı olan atası Məhəmməd almanlarla savaş meydanında, müharibənin qurtarmasına 2-3 gün qalmış düşmən gülləsinə tuş gəlib həlak olmuşdu. O, müharibəyə gedəndə Müslüm bələkdə idi, oğlunun xoşbəxt gələcəyinə inam bəsləyən ata döyüş bölgəsindən ona məktub da yazmışdı. O, həmin məktubunda oğluna ədalətli və xoşniyyət insan kimi böyüyəcəyinə inam bəslədiyini bildirmişdi. Onun bir arzusu da Müslümün yaxın gələcəkdə həmin məktubu oxuya biləcəyi ümidi idi.
Müslümə ata nəvazişini duymaq xoşbəxtliyi nəsib olmadı. Əmisi Camaləddin Müslümü atadan da yaxşı saxladı və ərköyün böyütdü. Müslüm musiqi məktəbində dəcəl şagird kimi tanınırdı. Hətta bir dəfə onu cəzalandırmış, bir müddət pioner qalstuku taxmaması qərarını vermişdilər. Bundan sonra Müslüm özünü çox rahat hiss etməyə başlamışdı. Demişdi ki, qalstuk taxmamaq daha yaxşıdır, çünki yazı yazanda onun ucları mürəkkəb qabının içinə girərək bulaşır.
Müslüm telemüsahibələrinin birində söyləmişdi ki, Camaləddin əmisi dünyasını dəyişəndən sonra bir müddət özünü tənha hiss edən Müslümə Azərbaycan xalqının ulu öndəri Heydər Əliyev ata qayğısı göstərmiş, onun uğurlarına yol açmaq üçün əlindən gələni əsirgəməmişdi. Hətta Müslüm evlənib Tamara Sinyavskayanı alandan sonra toy səyahətinə öz vətəni Bakıya gələndə SSRİ xalq artisti, beynəlxalq mükafatlar laureatı, “Bolşoy Teatr”ın primadonnası Tamara xanımı bütün Azərbaycanın gəlini kimi hərarətlə qarşılamışdılar. Hətta ulu öndər şəxsən gənc ər-arvadın şərəfinə öz bağında məclis düzəltmişdi.
Doğma Azərbaycanı bütün varlığı ilə sevən və onu ana vətəni hesab edən Müslüm obyektiv səbəblərdən Moskvada bir bakılı kimi yaşamalı olmuş, Rusiya vətəndaşlığı almamışdı. O, Heydər Əliyevin yanına gəlib demişdi: “Bilirsiniz ki, mən çoxdandır ki, Moskvada yaşayıram , lakin oranın vətəndaşı deyiləm. Gördüyünüz kimi, Rusiyada ehtiraslar getdikcə qızışır. Ola bilsin ki, günlərin bir günü kimsə gəlib mənə desin ki, nə üçün burada qeydiyyatsız yaşayırsan? Ona görə də Moskva qeydiyyatına düşmək istəyirəm” . Ulu öndərimiz Müslümə belə cavab vermişdi: “Sən çoxdanın moskvalısısan, sənin Moskva pasportun olmalıdır”. Müslüm Bakı bağlarının birində dincələn zaman gətirib ona Azərbaycan pasportu təqdim etmişdilər. Müslüm Heydər Əliyevdən bunun səbəbini soruşanda belə bir cavab almışdı: “Sən Rusiya vətəndaşısan, lakin biz səni heç yerə buraxmarıq. Ancaq bilməlisən ki, sən həm də Azərbaycan vətəndaşısan”.
Ümummilli lider Heydər Əliyev Müslümün ifaçılıq karyerasına son qoymasından sonra ona və arvadına aylıq dövlət müavinəti ayırmışdı. Müslüm Prezident İlham Əliyevin atasının qoyduğu ənənəyə sadiq qalaraq maddi təminat məbləğini bir qədər də artırmasından çox razılıq edirdi.
Müslüm səhnə fəaliyyətini dayandırdıqdan sonra bəzi sözgəzdirənlər şayiə yaymağa başlamışdılar ki, guya müğənninin səsi batıb. Amma onun səsi əvvəlki kimi yerində idi. O, səhnədən ləyaqətlə getməyə üstünlük vermişdi. Hamının yaddaşında bülbül səsi ilə oxuyan Müslüm kimi qalmasını istəmişdi. Bir dəfə görkəmli incəsənət xadimlərindən kiminsə doğum günü münasibətilə təşkil olunmuş məclisdə özü də gözləmədən royal arxasına keçərək “Piter boyu”, “İtalyano” və daha bir neçə mahnı oxumuşdu. Salonda əyləşənlər Müslümün tam dolğun və çox məlahətli səslə oxuduqlarından vəcdə gəlib gurultulu alqış qoparmışdılar. Məşhur bariton İosif Kobzon heyranlıqla demişdi: “Belə səsi olan da səhnədən gedərmi?” Müslümün cavabı belə olmuşdu: ”Gedər, vaxtında gedər. Adamların səni fikrən yola salmasını gözləmədən gedər. Bir də ki, mən, böyük çıxmasın, bülbül xislətliyəm. İstəyəndə oxuyuram, istəməyəndə yox”.
Müslümü xeyli müddət qastrollarda müşayiət etmiş istedadlı pianoçu Çingiz Sadıxov danışırdı ki, Moldovanın paytaxtı Kişinyovda təntənəli konsertdən sonra otelə qayıdan Müslüm küçədən onu çağıranların kimlər olduğunu bilmək üçün pəncərədən baxanda görmüşdü ki, az qala böyük bir tamaşaçı ordusu yığışıb onun oxumasını inadla tələb edir. Bu adamlar Müslümün konsertinə düşə bilmədikləri üçün onu otelin eyvanından dinləmək arzusunda olanlar idi. O, Çingizdən soruşmuşdu: “Musiqi müşayiəti olmadan necə oxuyum? Onda gəl belə edək, sən get restoran çalğıçılarından akkordeonlarını al gətir, çal, mən də oxuyum”. Dinləyicilərini heç vaxt naümid qoymaq istəməyən Müslüm qaldığı otel nömrəsinin eyvanından akkordeonun müşayiəti ilə əsl konsert vermişdi.
Bir dəfə də Moskva
restoranlarının birində keçirilən Tamara Sinyavskaya
ilə toy mərasimində küçədə
toplaşmış fanatlarının təkidi ilə pəncərəni
açıb mahnılar oxumuşdu. Soyuq havada verdiyi “konsert” nəticəsində
əməlli-başlı soyuqlamışdı. Müslüm
fanatlarını son dərəcə çox sevən və
onlar tərəfindən dəlicəsinə sevilən
müğənni idi. Əfsanəvi müğənni son
zamanlar ürəyinin işemik xəstəliyindən və
qan damarlarının aterosklerozundan əziyyət çəkirdi.
Buna görə də dəfələrlə xəstəxanada
yatmalı olmuşdu. 2008-ci ilin oktyabr ayının 25-də
Müslümün ölüm xəbəri bütün pərəstişkarlarını
sarsıtdı. Moskvanın Çaykovski adına konsert
salonunda – onun gənc yaşlarında solo konsertlə
çıxış etdiyi musiqi məkanında təntənə
ilə keçən vida mərasimi sonradan babasının
adını daşıyan Azərbaycan Dövlət
Filarmoniyasında davam etdirildi. Azərbaycan Prezidenti İlham Əliyevin
inadlı təkidi ilə ( ona görə ki, həm də
Rusiya vətəndaşı olan Müslüm Maqomayevi
böyük rus balerinası Aqreppina Vaqanovanın adı ilə
tanınan Vaqanova məzarlığında dəfn etmək qərara
alınmışdı) əfsanəvi müğənninin cənazəsi
xüsusi təyyarə ilə Bakıya gətirildi və 29
oktyabr 2008-ci ildə Fəxri Xiyabanda, babası Müslüm
Maqomayevin yanında Vətən torpağına
tapşırıldı. Bu zaman əfsanəvi sənət fədaisinin
66 yaşı vardı...
1997-ci ildə Günəş
sisteminin kiçik planetlərindən birinə “974 SP” kodu
altında “4980 Maqomayev” adı verilmişdi . Onu sevənlərə
elə gəlir ki, Müslüm Maqomayev ölməmişdir,
ruhu onun adını daşıyan planetin trayektoriyası ilə
kainatı dolaşır və kosmosdan bütün dünyaya
mahnılar ərməğan edir.
Arif Hüseynov
Xalq qəzeti.- 2009.- 16 avqust.- S. 5.