Azərbaycan diplomatiyasının qətiyyəti
Dağlıq Qarabağ münaqişəsinin ədalətli həllini
yaxınlaşdırır
Həmsədrlər ermənilərə başa
salırlar ki, Yerevanın tutduğu mövqe tamamilə
perspektivsizdir
Nəticə etibarilə ilk mərhələdə
bütün yeddi rayon Azərbaycana qaytarılacaq və hər
hansı ərazi dəyişiklikləri və ya sərhədlərə
yenidən baxılması nəzərdə tutulmur.
ATƏT-in Minsk qrupunun amerikalı həmsədri Mətyu
Brayzənin “Novosti Armenii” agentliyinə verdiyi müsahibədən
Hələ 10–12 il əvvəl ümummilli liderimiz Heydər Əliyev Ermənistan – Azərbaycan, Dağlıq
Qarabağ münaqişəsinin
həlli yollarının
axtarılması prosesində
maraqlı fikirlər,
siyasi uzaqgörənliklə
söylənilmiş proqnozlar
səsləndirmişdi. Böyük
siyasətçi adı
çəkilən münaqişənin
ədalətli şəkildə
həll ediləcəyinə
əminliyini dilə gətirmiş, ancaq bunun üçün zamana ehtiyac olduğunu xatırlatmışdı:
“Yaxın beş-on
il ərzində dünya siyasətində ikili standartlardan əl çəkilməsi
prosesi başlanacaq, münaqişələrin həlli
üçün aparılan
danışıqlarda kiminsə
marağı deyil, beynəlxalq hüququn normaları əsas götürüləcəkdir. Üstəlik, Azərbaycan
yaxın beş-on ildə elə bir sosial-iqtisadi inkişafa nail olacaq, beynəlxalq aləmdə elə nüfuz qazanacaq ki, bu münaqişənin
həllinə çalışanlar
gündən-günə
çoxalacaqdır”.
Tarix yaradan siyasətçinin proqnozlaşdırdığı
siyasi imkanlar artıq yaranmışdır.
Artıq
dünya siyasətçiləri
təkcə Qafqazdakı
və postsovet məkanındakı münaqişələrin
deyil, ümumiyyətlə,
bütün münaqişələrin
sülh yolu ilə, ədalətli şəkildə, ən başlıcası ölkələrin
ərazi bütövlüyünün
pozulmaması şərtilə
həllini tələb
edirlər. Artıq elə
bir dövr yetişmişdir ki, Ermənistan–Azərbaycan, Dağlıq Qarabağ münaqişəsinin Azərbaycanın
ərazi bütövlüyünün
bərpası çərçivəsində
həllini bütün
beynəlxalq təşkilatlarla
yanaşı bütün
aparıcı dövlətlər
də tələb edirlər. ATƏT-in
Minsk qrupunun həmsədri olan ölkələrin siyasətçiləri
isə bu məsələnin həllində
daha konkret və daha ədalətli
mövqe tuturlar. Elə ABŞ təmsilçisi
Mətyu Brayzədən
yuxarıda gətirdiyimiz
sitat da məhz həmin tendensiyadan xəbər verir.
Əvvəlcə Minsk qrupunun yaranma tarixini yada salaq.
Digər etnik və ərazi iddiaları üzündən
yaranan münaqişələr
kimi, Dağlıq Qarabağ münaqişəsi
də dünyada gedən qarşısıalınmaz
ictimai-siyasi proseslər
nəticəsində yaranmışdır.
Soyuq müharibənin
bitməsi və SSRİ-nin çökməsi
nəticəsində yaranan
yeni ölkələrin
hamısı öz sərhədlərini tanıyır,
qonşuları və
həmsərhəd ölkələrlə
mehribancasına əməkdaşlıq
edirdilər. Ancaq SSRİ-nin parçalanacağını
və yeni müstəqil dövlətlər
yaranacağını bir
qədər əvvəlcədən
ehtimal edən ermənilər hələ
müstəqillik əldə
edilənə qədər
– yəni Kremldəki havadarlarının köməyi
ilə Azərbaycandan
xeyli torpaq qoparmaq üçün bütün alçaqlıqları məqbul
sayırdılar.
Bu ədalətsiz
ideya ilə qətiyyən razılaşmayan
Azərbaycan Yerevanın
himayədarları tərəfindən
rəzilliklə müharibəyə
sürükləndi. Çox
təəssüf ki, münaqişənin başlanmasına
göz yuman, bir çox hallarda bu münaqişəni
körükləyən qüvvələr sonradan Qarabağ düyününün
açılması yollarını
axtardılar və düyünü daha da qəlizləşdirdilər.
Belə olanda, Azərbaycan 1992-ci ilin yanvarında Avropada Təhlükəsizlik
və Əməkdaşlıq
Müşavirəsinin üzvlüyünü
qəbul etdi. 1992-ci ilin iyulunda Helsinkidə
keçirilən zirvə
toplantısında isə
bu quruma üzvlük barədə
sənədlər imzalandı.
Əsas məqsəd bu təşkilatın təməl prinsiplərindən bəhrələnərək
silahlı münaqişənin
qarşısının alınması
idi.
1992-ci ilin mart ayında ATƏM-in Xarici İşlər Nazirləri
Şurası belə bir qərar qəbul etdi ki, Dağlıq Qarabağdakı vəziyyəti
müzakirə etmək
üçün xüsusi
bir sülh konfransı çağırılsın.
Belə qərara alındı ki, sülh konfransı Minsk şəhərində
olsun və orada ABŞ, Rusiya, Türkiyə, Fransa, Almaniya, İtaliya, Çexiya, Slovakiya, İsveç, Azərbaycan
və Ermənistan nümayəndələri iştirak
etsinlər. Həm Ermənistanın öz işğalçılıq
siyasətini davam etdirməsi (Şuşa və Laçın məhz bu qərarın
qəbul edilməsindən
dərhal sonra işğal edilmişdir),
rəsmi Yerevanın qeyri-konstruktiv mövqedən
əl çəkməməsi,
eləcə də, Minsk qrupuna üzv
olan dövlətlərin mövqeyində yekdil fikrin olmaması
sülh danışıqlarının
ləngidilməsinə və
münaqişənin dondurulmuş
vəziyyətdə qalmasına
gətirib çıxartd.
Münaqişənin həll
edilməmiş qalmasında
əsas səbəblərdən
biri də 90-cı illərin əvvəllərində genişmiqyaslı
şəkildə davam
edən Rusiya-Qərb qarşıdurması
idi.
Azərbaycana Heydər
Əliyevin rəhbərlik
etdiyi dövrdə isə (artıq həm ATƏM-in adı dəyişdirilərək
Avropada Təhlükəsizlik
və Əməkdaşlıq
Təşkilatı – ATƏT olmuşdu, həm də Minsk konfransı
Minsk qrupu adlandırılmışdı) bu qurumun fəaliyyətində
Qarabağ münaqişəsinin həlli önəmli bir məsələyə çevrilə
bildi.
Heydər Əliyevin
təşəbbüsü ilə bu məsələ
beynəlxalq ictimaiyyətin
tez-tez gündəliyə
gətirdiyi problemə
çevrildi. 1994-cü ilin
dekabrında (Budapeşt
zirvə toplantısında)
artıq Minsk qrupunun həmsədrlik institutu təsis edildi. 1996-cı ilin dekabrında Lissabon şəhərində
keçirilən zirvə
toplantısında isə
Azərbaycan Prezidenti Heydər Əliyev artıq münaqişənin
həllinin siyasi-hüquqi
çərçivələrini müəyyənləşdirən xüsusi bir bəyanat qəbul edilməsinə nail oldu. Bəyanat Ermənistandan başqa, bütün dövlətlər
– təşkilatda təmsil
olunan 54 ölkədən
53-ü tərəfindən qəbul edildi. Həmin toplantıdan sonra Rusiya ilə
yanaşı, ABŞ və
Fransa təmsilçiləri
də Minsk qrupunun həmsədri təyin olundular (əvvəlcə Rusiya və Finlandiya həmsədrlik edirdilər).
Beləliklə, ATƏT və
onun Minsk qrupu Ermənistan– Azərbaycan, Dağlıq
Qarabağ münaqişəsinin
həllində aparıcı
söz sahibi oldular. Həmin dövrdən bəri
qəzetlərin tez- tez yazdığı kimi, çox təəssüf ki, bəzi siyasi qüvvələrin təsiri
və təzyiqi ilə indiyədək münaqişənin ədalətli
şəkildə həll
edilməsi üçün
konkret və kəsərli addımlar atılmamışdı. Ancaq
son zamanlar...
Son zamanlar isə Minsk qrupunun həmsədri olan ölkələrin hamısı Ermənistan–Azərbaycan, Dağlıq
Qarabağ münaqişəsinin
həll edilməsi, üstəlik, ədalətli
şəkildə həll
edilməsi üçün
konkret addımlar atmaq üzrədirlər. Bunu artıq Azərbaycanın beynəlxalq
aləmdəki nüfuzunun
artması və Avropa ölkələrinin
enerji təhlükəsizliyinin
təmin edilməsində
xüsusi rol oynaması ilə yanaşı, həmsədr
ölkələrin öz
maraqları da tələb edir. Fransa Avropa Birliyinin
ümumi prinsiplərindən
kənara çıxa
bilmir. Bu prinsiplər isə Qafqazda sabitliyin təmin edilməsi, xüsusən, Xəzərin
karbohidrogen ehtiyatlarının
Avropaya nəqlini təmin edən bölgədə hər hansı münaqişənin
qalmaması zərurətini
ortaya qoyur. Ekspertlər Fransanın Minsk qrupunda fəallaşmasını məhz
bu amillə bağlayırlar.
Amerika Birləşmiş
Ştatlarının siyasətində
bütün dünya ilə dostluq etmək, münaqişələrin
aradan qaldırılmasını
tezləşdirmək, beynəlxalq
aləmdə təhlükə
mənbəyi olan təbii kataklizmlər, terrorçuluq, iqtisadi böhran və bu kimi problemlərə
qarşı birgə mübarizə aparmaq səyləri getdikcə daha da genişlənir.
Bu baxımdan Qafqazın ən inkişaf etmiş ölkəsi olan Azərbaycanın yeganə
probleminin həlli Vaşinqtonda diqqət mərkəzinə gətirilir.
Rusiya Federasiyasının
Azərbaycanla dostluq və əməkdaşlıq
münasibətlərindəki yeni çalarlar dünya politoloqlarının
gözü qarşısında
az qala hər
gün artır. Prezident Dmitri Medvedevin öz azərbaycanlı həmkarı
ilə Moskvada və Bakıda görüşərək ölkələrarası
münasibətlərin perspektivini
müzakirə etməsi
tərəfdaşlığın uğurlu sabahından xəbər verir. Bu dövlət başçılarının
elə bir görüşü ola bilməz ki, orada Dağlıq Qarabağ münaqişəsinin
tezliklə həll edilməsi məsələsi
gündəliyə gətirilməsin.
Üstəlik, son iki ildə Rusiya
rəhbərliyi Dağlıq
Qarabağ münaqişəsinin
həlli barədə
danışarkən
ölkələrin ərazi
bütövlüyünün qorunması məsələsini
də qeyd edirlər.
Bütün bunların
məntiqi nəticəsi
ondan ibarətdir ki, Azərbaycan dövlətinin yeritdiyi xarici siyasət, nümayiş etdirdiyi diplomatik qətiyyət nəticəsində Ermənistan–Azərbaycan, Dağlıq
Qarabağ münaqişəsinin
həlli üçün
aparılan müzakirələr
artıq müsbət
məcraya yönəlməkdədir. Bunu ABŞ-dan olan həmsədr Mətyu Brayzənin “Novosti Armenii” agentliyinə verdiyi müsahibədə
daha aydın görürük: “Yerevan hər şeyi danışıqsız
qaytarmalı, sonra Dağlıq Qarabağa qayıdan daxili köçkünlərin üzünə
qapıları taybatay
açmalı və yalnız bundan sonra danışıqlar masası arxasında əyləşərək axırıncı
məsələnin (Qarabağın
statusu – red.) müzakirəsinə başlamalıdır”.
Fikrimizcə, əlavə
şərhə ehtiyac
qalmır.
İrzəbəyli
İ.
Xalq qəzeti.-2009.- 9 avqust.- S. 1.