Naxçıvan Muxtar Respublikası — 85
Naxçıvan monqol yürüşləri və Teymurilər
dövründə
Naxçıvan qədim zamanlardan Azərbaycanın ən mötəbər bölgələrindən biri olmuşdur. Azərbaycana, o cümlədən Naxçıvana əsrlər boyu dəfələrlə yadellilərin basqınları olmuş, müharibələr, döyüşlər zamanı insanlar qırılmışdır. Naxçıvan dəfələrlə məhv olub külə dönmüş, amma insanlar yenə də bu külün içindən çıxıb Naxçıvanı yaşatmışlar.
Heydər ƏLİYEV
Ümummilli lider
Naxçıvan Muxtar
Respublikasının 85 illik yubileyinin keçirilməsi haqqında
Azərbaycan Respublikasının Prezidenti İlham Əliyevin 6
fevral 2009-cu il tarixli sərəncamı bu qədim diyarın
şanlı tarixinin araşdırılması işinə
yeni təkan vermişdir. Naxçıvanın qədim
və ilkin orta əsrlər dövrü
tarixşünaslıq elmimizdə kifayət qədər dərindən
və geniş tədqiq olunsa da, Vətənimizin bu qədim və
tarixilik baxımdan zəngin bölgəsinin XIII-XIV əsrlər
tarixi, tarixi coğrafiyası, ərazi hüdudları, inzibati
bölgüsü ilə bağlı bu fikri birmənalı
şəkildə təsdiqləmək olmaz.
Orta əsr mənbələrində
verildiyi kimi, Cənubi Azərbaycan inzibati-ərazi
bölümü baxımından doqquz tümənə
bölünmüşdü. Həmdullah Qəzvini (1282-1345) həmin
tümənlərdən bir neçəsinin — Təbriz, Ərdəbil,
Xoy, Sərab, Marağa, Mərənd və
Naxçıvanın adını çəkərək onların
hər biri barədə müfəssəl məlumat verir.
Çoxmənalı “tümən” sözü orta əsrlərdə
bir neçə mənada işlənərək həm 10.000
döyüşçünü birləşdirən hərbi
bölümü, həm 10.000 dinara bərabər pul vahidini,
həm də 10.000 əsgər verə biləcək inzibati-ərazi
vahidini bildirirdi. Göründüyü kimi, Naxçıvan
bölgəsi Azərbaycanın bir tüməni idi və
dövlətə 10.000 döyüşçü vermək
qüdrətinə malik idi. Naxçıvan tüməninə
Azərbaycanın o zamankı 27 iri şəhərindən
beşi — Naxçıvan, Ordubad, Azad, Əncan və Maquyə
şəhərləri daxil idi.
Naxçıvan tüməni Araz
çayının hər iki sahilində geniş ərazini əhatə
edirdi. Onun hüdudları Makudan Qafan dağlarına,
Qarabağa və Göyçə gölünə qədər
uzanırdı. Maku, Dvin və Qafan əraziləri
Naxçıvan tüməninə daxil idi.
Naxçıvanın qərb hüdudlarına Dvin (Dəbil, Dəvil)
şəhərinin də daxil olduğu o dövrün tarixi mənbələrində
birmənalı şəkildə əks olunmuşdur. Bu faktlar həmin ərazilərə ermənilərin
iddialarının tam əsassız olduğunu sübut edir. Ərəb
coğrafiyaşünası Yaqut Həməvinin (1179-1229)
yazdığına görə, Dvin Arran vilayətində, Azərbaycanın
ucqar hüdudlarında yerləşmişdir. Ərəb
müəlliflərindən Əbu Bəkr əl-Əhəri,
əl-İmarı, əl-Məkrizi, Əbu-l-Fida,
İbn Xəlqun və başqaları da bədxah
qonşularımızın “qədim erməni dövlətinin
mərkəzi” deyə iddia etdikləri Dvin şəhərinin
orta əsrlərdə Naxçıvanın, deməli, Azərbaycanın
tərkibində olduğunu söyləməyə əsas
verir. Fəzullah Rəşidəddinin (1247-1318) məlumatına
görə, həmin dövrdə Qafan ərazisi də
Naxçıvan tüməninə daxil olmuşdur.
Naxçıvan
şəhərinin təbii-coğrafi şəraiti, əhalisinin
sıx olması, islamın şafəi təriqətinə mənsub
olması, bədii oyma, ağac emalı sənətində
mahir olmaları, qorxmazlığı, qonaqpərvərliyi,
xoş xasiyyətləri ilə seçilmələri, rəftarının
xoşagələn olması və bir çox dillərdə danışa
bilmələri, eləcə də bu şəhərdə
çoxlu möhtəşəm tikililərin olması, torpağının
münbitliyi, havasının təmiz, suyunun dadlı olması
və digər xüsusiyyətlər barədə orta əsr
mənbələrində geniş və ətraflı məlumatlar
verilmişdir. Həmin dövrdə Naxçıvan
şəhəri Şərqin mühüm elm və mədəniyyət
mərkəzlərindən biri olmuşdur.
Mənbələrdə
Ordubadın bağlar arasında yerləşən bir şəhər
olduğu, Qarabağlardakı memarlıq kompleksində
Hülaku xanım arvadı, 1282-1284-cü illərdə Azərbaycanda
hakimiyyət sürmüş Əhməd Təkudarın
anası, dövrünün tanınmış şəxsiyyəti,
dövlət xadimi olmuş Quti Xatunun şərəfinə mavzoleyin (baştağın) tikildiyi, Vənənd
kəndində Şəmsəddin Məhəmməd
Güneyni (1225-1283) tərəfindən möhtəşəm
xanəgahın tikilməsi, müasir Culfanın həmin
dövrdə “Culahə” adlanması barədə tarixi məlumatlar
verilmişdir.
Araz çayı, onun üzərindəki
Xudafərin və Ziyaülmülk körpüləri
Naxçıvanın iqtisadi həyatında, qonşu ölkələrlə
əlaqələrində mühüm rol oynamışdır.
Dövrün mənbələrində onların təsviri və
baş vermiş hadisələr barədə kifayət qədər
məlumat vardır. Yaqut Həməvi Araz çayını
“möcüzəli çay” adlandırmışdır. Xudafərin
körpülərindən 11 aşırımlı
körpü XIII əsrdə bərpa olunmuşdur.
Ziyaülmülk körpüsündə 1387-ci ildə
çoxlu insan tələfatına səbəb olmuş
şiddətli yanğın törədildiyini xəbər verən
Şərafəddin Əli Yəzdi körpünü təsvir
edərkən yazır: “Naxçıvan vilayətində, Culahə
kəndi yanında Araz çayı dağın ətəyindən
keçən yerdə yonulmuş daşdan olduqca möhkəm
və dəyanətli, son dərəcə hamar və gözəl
körpü salmışlar. Körpünü elə
tikmişlər ki, dərrakəli ağıla malik mühəndis
belə onu müşahidə etdikdə heyran qalır. Bu
körpü asimanın göy səması altında tağ
salmış və heç kəsin cahanda tayı-bərabərini
göstərə bilmədiyi möhtəşəm bir
körpüdür”.
Həmin dövrdə
Naxçıvan və onun ətrafında Əlincə,
Sürməli, Gərni, Taqmar, Fəqnan kimi qala və
istehkamlar mövcud olmuşdur. Öz möhtəşəmliyi,
strateji mövqeyi, təbii şəraiti ilə fərqlənən
Əlincə qalası XIII-XIV əsrlərdə Azərbaycanda
mövcud olmuş dövlətlərin tarixində, eləcə
də
xalqımızın azadlıq mübarizəsində əvəzolunmaz
rol oynamışdır. Qalada dövlət xəzinələri
saxlanmış, ondan hakim təbəqənin sığınacaq
yeri, siyasi məhbuslar üçün həbsxana və nəhayət,
xarici düşmənlərə qarşı müdafiə
istehkamı kimi istifadə olunmuşdur. Qəddar
çobani əmiri Əmir Əşrəf 1357-ci ildə
ölkədən qaçarkən Əlincədəki xəzinəni
və əmlakı da özü ilə götürür, mənbələrin
yazdığına görə, bu var-dövləti
daşımaq üçün 400 qatır və 100 qatar dəvə
(hər qatarda azı 10 heyvan olurdu) lazım gəlmişdi.
Dövrün siyasi hadisələrinin mərkəzində
duran Əlincənin tarixində XIV əsrin son rübü
xüsusi yer tutur. Bu, Əmir Teymurun hücumları və
qalanın qəhrəmancasına müdafiəsi ilə
bağlıdır.
Göründüyü
kimi, Naxçıvan diyarı XIII-XIV əsrlərdə Azərbaycanın
inzibati-ərazi bölgüsündə əsas yerlərdən
birini tutmuş, Naxçıvan tüməni müasir
Naxçıvan ərazisinə nisbətən daha geniş ərazini
əhatə etmiş, onun qala və istehkamları, xüsusilə
Əlincə qalası diyarın və Azərbaycan
xalqının həyatında
və azadlıq mübarizəsində mühüm rol
oynamışdır.
XIII əsrin əvvəllərində
bütün Azərbaycan şəhərləri kimi
Naxçıvan da monqol ordularının hücumuna məruz
qaldı. Monqol sərkərdələrindən Cəbə
noyon və Sabutay bahadırın qoşunları 1120-ci ildə
Ərdəbili, Təbrizi və Naxçıvanı tutub qarət
etdilər. Eldəniz
hökmdarı Atabəy Özbək Təbrizdən
Naxçıvana qaçmış və Əlincə
qalasında gizlənmişdi.
Xarəzmşah Məhəmmədin
monqollar tərəfindən təqib olunan oğlu Cəlaləddin
1225-ci ildə Azərbaycana soxuldu. Atabəy
Özbək yenə də Təbrizi tərk edib
Naxçıvanda — Əlincə qalasında
sığınacaq tapdı. O, elə burada da, qalanın
müdafiəsi zamanı həlak oldu və bununla da ümumən
Azərbaycanın, eləcə də Naxçıvanın
tarixində mühüm rol oynamış Atabəylər
dövləti süqut etmiş oldu. Belə güman etmək
olar ki, Əlincə qalasında yerləşən, xalq
arasında “özbək qəbri” adlandırılan məzar
Atabəy Özbəyə məxsusdur. Əlincə qalası
XIII əsrdə Hülaku xanlarının, XIV əsrdə isə
Cəlairi əmirlərinin əlində olmuşdur.
Naxçıvan digər
Azərbaycan şəhərləri ilə birlikdə qısa
bir müddət Cəlaləddinin hakimiyyəti altında
qaldı. XIII əsrin 30-cu illərindən isə
monqolların yeni yürüşləri nəticəsində
bütün Azərbaycan torpaqları kimi Naxçıvan da
Ali Monqol xanlığının idarəsinə daxil oldu. Monqol hökmdarlarından
Hülaku xan (1258-1265) İranı və Azərbaycanı
öz hakimiyyətinə tabe etmişdi. Naxçıvan şəhəri
də Hülakular (Elxanilər) dövlətinin tərkibində
idi. Qızıl Orda xanları ilə Elxanilər arasında
gedən və yüz ilə yaxın davam edən müharibələr
nəticəsində bütün Azərbaycan şəhərləri
kimi Naxçıvan da böyük ziyan çəkərək
var-yoxdan çıxmışdı.
1253-cü ildə Naxçıvanda
olmuş avropalı səyyah Vilhelm de Rubruk bu
dağıntıları təsvir edərək yazır ki,
monqollar şəhəri, demək olar ki, boş səhraya
çeviriblər. Məhəmməd Naxçıvaninin məlumatlarından
da görünür ki, monqollar şəhərin əksər
hissəsini dağıdıb qarət etmişlər, onun əvvəlki
“nəqşi-cahanını” pozmuşlar. Bütün bunlara
baxmayaraq, Naxçıvanın möhtəşəm və
alınmaz qalaları monqol istilaları dövründə də
öz tarixi müdafiə şöhrətini
saxlamışdır. Qazan xanla (1295-1304) Baydu xan arasında
vuruşlar gedən zaman Naxçıvan yenə də əlverişli
sığınacaq rolu oynamışdır. Baydu xan xilas olmaq
üçün Naxçıvana qaçaraq Əlincə
qalasında gizlənmişdir. Onun hərbi rəisləri
Çoban Quqaçar və Buqday Qazan xanın tərəfinə
keçdilər, Baydu xan isə tutularaq edam edildi. Bundan sonra
Naxçıvan Qazan xanın hakimiyyəti altında
olmuşdur. Qazan xanın apardığı islahatlar nəticəsində
XIII əsrin sonlarından etibarən digər Azərbaycan
şəhərləri kimi Naxçıvan da bərpa olunur və
tədricən dirçəlməyə başlayır. Bu
dövrdə Naxçıvan öz əvvəlki şöhrətli
vəziyyətinə qayıda bilməsə də, Elxanilər
dövlətinin ticarət və sənətkarlıq mərkəzlərindən
biri kimi tanınırdı.
Məhəmməd Naxçıvani və
Həmdullah Qəzvininin məlumatlarına görə, bu
dövrdə Naxçıvanda duz, mis istehsal olunur, misgərlik
sənəti inkişaf edir, iri sənətkar emalatxanaları
fəaliyyət göstərirdi. Monqol istilaları
Naxçıvanın ticarət əlaqələrinə mənfi
təsir göstərsə də, tam mane ola bilməmişdi.
Qazan xanın 1303-cü ildə keçirdiyi pul islahatından
sonra Hülakular dövləti ərazisində
yaradılmış 75 zərbxanadan biri də
Naxçıvanda idi. Naxçıvanda ticarət ildən-ilə
genişlənirdi. Hülaku elxanları adından müxtəlif
dəyərli sikkələr kəsilirdi. Əbu Səidin hakimiyyəti
dövründə 1333-cü ildə Naxçıvanda ilk dəfə
qızıl sikkə zərb edilmişdi. Əsasən isə
gümüş dirhəmlər kəsilirdi.
XIV əsrin 30-cu illərində
Hülakular dövləti feodallıqlara parçalandı. Bu
dövrdə Naxçıvan müxtəlif feodal əmirlərinin
döyüş meydanına çevrilmişdi. XIV əsrin
50-ci illərindən başlayaraq Naxçıvan Çobanilər,
Cucilər, Cəlairilər, Müzəffərilər
arasında əldən-ələ keçmişdir.
Çobanilər
sülaləsindən olan Məlik Əşrəf (1344-1356)
Cuci xanı Canıbəy tərəfindən təqib olunarkən
Naxçıvana gələrək xəzinəsini Əlincə
qalasında mühafizə etməyə başladı. Lakin
1356-cı ildə ələ keçdi və Təbrizdə
edam edildi. Bundan
sonra Cuci Canıbəyin qüvvələri
Naxçıvanı tərk etdilər. Bu zaman Cəlairilər
və Müzəffərilər Naxçıvana yiyələnməyə
çalışırdılar. 1359-cu ildə Naxçıvan
Müzəffəri hökmdarı Mübarizəddin Məhəmmədin
hakimiyyəti altına keçdi. 1365-ci ildə isə Cəlairi
Sultan Üveys (1356-1374) Naxçıvanı ələ
keçirdi.
XIV əsrin
80-90-cı illərindən Azərbaycan və onun
Naxçıvan regionu böyük fatehlər Toxtamış və
Əmir Teymurun aramsız basqınlarına məruz
qalmışdır. Ölkədə mövcud olan feodal pərakəndəliyi
və daxili çəkişmələr xalqın yadellilərə
qarşı mübarizəsini, demək olar ki, mümkünsüz edirdi.
Qızıl Orda
xanı Toxtamışın qoşunları 1385-ci ildə on
gün ərzində Təbriz və Marağa şəhərlərini
qarət etdikdən sonra Mərəndi və
Naxçıvanı taladı, buradan da Qarabağa üz tutdu.
1386-cı ildə Toxtamışın 90 minlik qoşunu yenidən
Azərbaycana soxuldu, Naxçıvanı, Təbrizi, Mərəndi, Marağanı tutub qarət
etdi. Teymur qoşunlarının hücumundan çəkinən
Toxtamış Azərbaycan şəhərlərini, o cümlədən
Naxçıvanı viran qoyaraq ölkəni tərk etdi. Bu
vaxt Sultan Əhməd Azərbaycandan Bağdada çəkilərkən
onun bir sıra əyanları yenə Əlincə qalasında
sığınacaq tapdılar.
Əmir Teymurun qoşunları
1386-cı ilin payızında Naxçıvana basqın etdi. Əhali
Şeyx Həsənin başçılığı
altında düşmənə qarşı mübarizəyə
qalxdı. Teymurun qoşunları naxçıvanlıların
müqavimətini çətinliklə qıra bildi.
Naxçıvanın Gərni və Sürməli
istehkamları dağıdıldı. Şeyx Həsən
tutularaq Əmir Teymurun hüzuruna gətirildi.
Teymurun qoşunları Əlincə
qalasına hücum etsələr də, tuta bilmədilər.
Qoşunlar Naxçıvandan Qarsa, oradan Tiflisə, sonra isə
Şəki üzərinə hərəkət etdilər.
1387-ci ildə Teymur Qarabağda
qışladıqdan sonra Göyçə gölünün
sahilinə, sonra isə Mərəndə getdi. Oradan da
Naxçıvana dönərək yenidən Əlincə
qalasına hücum etdi.
Əlincə
qalası Teymura qarşı bu mübarizədə axıra qədər
alınmaz qaldı. Sultan Əhməd xəzinəsini, ailəsini
və yaxın adamlarını qalada yerləşdirib onun
müdafiəsini Əmir Altuna tapşırmışdı. Əmir
Altunun ixtiyarında cəmi 300 igid döyüşçü
vardı. Teymur üç gün dağın ətəyində
gözlədikdən
sonra qoşunun qalaya həmlə etməsi barədə əmr
verdi. Ertəsi gün Teymur qoşunu ilə qala müdafiəçiləri
arasında döyüş oldu. Teymurun
döyüşçüləri qalanın aşağı səngərlərini
ələ keçirib dağıtdılar, müdafiəçilər
isə qalanın yuxarı hissəsinə çəkildilər.
Teymur qalanı mühasirəyə aldı. Qala daxilindəki
su ehtiyatı tükəndiyindən müdafiəçilər
çətin vəziyyətə düşdülər. Onlar
Teymurun yanına elçi göndərib danışıq
aparmağa məcbur oldular. Teymur qalanın təslim
olacağını yəqin edib qoşununu Əlincə
qalasının ətəklərinə endirdi. Lakin bu zaman
yağan güclü yağış qaladakı hovuzları su
ilə doldurdu. Beləliklə, müdafiəçilər
qalanı tərk etmədilər və düşmən Əlincəni
ala bilmədi. Teymur qalanın mühasirəsini daha da möhkəmləndirib
özü Naxçıvana çəkildi. Bundan
sonra o, qaraqoyunlu Qara Məhəmmədə qarşı
qoşun göndərdi. Ərzurumda və Ərzincanda qələbə
əldə etdikdən sonra 1387-ci ilin yazında Muşdan
keçərək Van və Vəstana gələn Teymur Urmiya
və Marağa istiqaməti ilə Gilana getdi, ordan isə Səmərqəndə
qayıtdı. Tezliklə Azərbaycanda xalq azadlıq hərəkatı
baş qaldırdı. Sultan Əhməd və onun Əlincə
qalasındakı əmirləri Teymurilərə qarşı
mübarizə aparırdılar. Teymur Əlincə
qalasının mühasirəsinə Məhəmməd Dərviş
Bərlasın başçılığı ilə yeni
qüvvələr göndərdi. Əlincənin müdafiə
əzminin sındırılmadığını görən
Teymur bir müddət sonra Sultaniyyəyə gedib xacə
Ağbuğanın başçılığı ilə
yeni qüvvələri Məhəmməd Dərvişin
köməyinə göndərdi.
Dörd görkəmli sərkərdənin
başçılığı ilə 40 min nəfərlik
Teymur ordusu qalaya hücum etdi. Bu zaman Altunun
başçılığı ilə qala müdafiəçilərindən
kiçik bir dəstə təsadüfən qaladan bayıra
çıxmışdı. Onlar geri qayıdarkən qala
qapılarının düşmən tərəfindən
tutulduğunu görüb teymurilərin üzərinə
hücum etdilər. Düzgün mövqe tutan Altunun cəsur
döyüşçüləri düşmənə
böyük tələfat verdilər, dörd düşmən
əmirinin ikisi öldürüldü. Altun isə öz dəstəsi
ilə qalaya qayıda bildi.
Azərbaycanın əksər ərazilərinin
teymurilər tərəfindən tutulmasına baxmayaraq, Əlincə
qalası uzun müddət təslim olmadı. Qalanı tutumaq
üçün Teymur oğlu Miranşahın Xorasandakı
qoşununu da Azərbaycana gətirdi. Onun topladığı
çoxsaylı qoşunun sağ cinahı Qarabağ —
Naxçıvan istiqamətindən Unik qalasına kimi, sol
cinahı isə Həmədana qədər çatıdrdı.
1396-cı ildə
Teymur qışı keçirdiyi Qarabağdan Ərdəbil-Sultaniyyə-Həmədan
yolu ilə Səmərqəndə qayıtdı. Bu vaxt
Miranşah Azərbaycanda, o cümlədən
Naxçıvanda qarətlər, dağıntıllar törədir,
xalq kütləsinin və yerli feodalların var-dövlətini,
əmlakını talan edirdi. Azərbaycanda Miranşaha qarşı
müqavimət və mübarizə genişlənirdi.
Əlincə
qalasının mühasirəsinə rəhbərlik edən
Sultan Səncər Şəki və gürcü
qoşunlarının hucumu qarşısında mühasirə
mövqelərini tərk edərək Təbrizə çəkilməyə
məcbur oldu. Əlincənin mühasirəsi qısa bir
müddətə aradan götürüldü. Bundan sonra qalanın
müdafiəsi Seyid Əli və Hacı Salehə
tapşırıldı. Miranşah oğlu Əbu Bəkri Əlincə
qalasının üzərinə göndərdi. Qalanın ətrafında
qanlı döyüşlər getdi. Şəki və
gürcü döyüşçülərinin də
iştirak etdiyi vuruşmada Miranşahın ordusu məğlub
oldu.
1399-cu ildə
Hindistan yürüşündən qayıdarkən
böyük strateji əhəmiyyət daşıyan Əlincə
qalasının hələ də
alınmadığını eşidən Əmir Teymur
dörd aydan sonra, həmin ilin payızında yenidən Azərbaycan
üzərinə basqın etdi. Əlincə qalası Teymurun
uzun illər apardığı
müharibələr ərzində hələ də zəbt
edə bilmədiyi yeganə istehkam olaraq qalırdı.
Teymur Əlincənin
alınmamasından qeyzlənərək bu işin öhdəsindən
gələ bilməmiş əmirləri cəzalandırdı.
O, 1400-cü ilin yazında Gürcüstanı talan etdi, sonra
Sivası, Misiri, Şamı, Hələbi, Mardini, Amidi və
başqa bölgələri zəbt etdikdən sonra daha
böyük
qüvvə ilə yenidən Əlincəyə yollandı.
Bu arada Əlincənin
müdafiəsinə rəhbərlik edən Sultan Tahir və əmir
Altun arasında baş verən çəkişmələr nəticəsində
qala, demək olar ki, müdafiəsiz qalmışdı. Beləliklə,
14 illik qəhrəmancasına mübarizədən sonra 1401-ci
ildə Əlincə qalası Teymur qoşunları tərəfindən tutuldu.
1385-1401-ci illər ərzində Azərbaycanda on böyük
vuruşma olmuşdu. Bunlardan dördü (1387,
1393, 1397, 1400-cu illərdə) bilavasitə Əlincədə,
biri isə (1386) Naxçıvan şəhərində
baş vermişdi. Əlincənin, eləcə də Azərbaycanın
digər möhtəşəm qalalarının süqutunun əsas
səbəblərindən biri daxili feodal çəkişmələri,
qüvvələrimiz arasında birliyin olmaması idi.
Teymur Əlincəni alandan sonra
Gürcüstana və Bağdada yürüşlər edib Təbrizə
qayıdır. Buradan Naxçıvana gəlir, Əlincə
qalasına qalxır. Tarixi mənbələr yazır ki, Əlincə
qalasının əzəməti Teymuru heyran etmişdi.
Əmir Teymurun
ölümündən sonra xələfləri arasında gedən
çəkişmələr, ara müharibələri, eləcə
də nəhəng imperiyanın bir çox ərazilərində,
o cümlədən Azərbaycanda gedən xalq azadlıq hərəkatı
nəticəsində teymurilər istila etdikləri torpaqlarda möhkəmlənə bilmədilər.
Onlar 1407-ci ildə qaraqoyunlu Qara Yusif və onun müttəfiqi,
Ərdəbil hakimi Əmir Rüstəm tərəfindən məğlubiyyətə
uğradılaraq hakimiyyətlərini itirdilər.
Azərbaycanda
teymurilərə qarşı xalq hərəkatında fəal
iştirak edən hürufilərin rəhbəri, böyük
mütəfəkkir Fəzlullah Nəimi 1394-cü ildə Miranşah
tərəfindən Əlincə qalası
yaxınlığında vəhşicəsinə edam
edilmişdi. Nəiminin
dəfn olunduğu Xanəgah türbəsi Əlincə
qalasından şərqdə, Əlincəçayın sol
sahilində yerləşir. Xalq arasında “Şeyx Xorasani”
adı ilə məşhur olan bu türbə müqəddəs
ziyarətgah sayılır.
1406-cı ildə Naxçıvan yenidən
cəlairi Sultan Əhmədin hakimiyyəti altına
keçdi. Bu dövrdə Əlincə qalası bərpa
edildi.
1412-ci ildə
Naxçıvan Qaraqoyunlu dövlətinin tərkibinə daxil
oldu. Əlincə qalası bir müddət qaraqoyunlularla
ağqoyunlular arasında gedən mübarizələrin
meydanına çevrildi. 1491-ci ildə qaraqoyunlu sülaləsinin
hakimiyyəti sona çatdıqdan sonra Naxçıvan
Ağqoyunluların hakimiyyəti altına düşdü.
Naxçıvanda Qaraqoyunlu və
Ağqoyunlu sülalələrinin hakimiyyəti dövrünə
aid tarixi dəyərə malik çoxlu qoç hekyəlləri
və qəbirüstü sənduqələr vardır. Bu
qoç heykəlləri və sənduqələrin bir
qisminin üzərində ərəb əlifbası ilə
yazılmış kitabələr verilmişdir. Sənduqələrin
çoxu adi daşdan, bəziləri isə ağ mərmərdən
ustalıqla yonularaq hazırlanmış, üzəri nəbati
naxışlarla bəzədilmişdir. Bu heykəl və sənduqələr
qiymətli tarixi yadigarlar olmaqla bərabər həm də
çox yüksək zövqlə yaradılmış dəyərli
sənət əsərləridir.
Əliyev V.
Xalq qəzeti.- 2009.- 9 avqust.- S. 5.