Ömür ki var, bir yelkənli gəmidir...
Xarakterlər ustası Şahmar Ələkbərovun
xatirəsinə
Başlığa çıxardığım bu sözlər böyük aktyor, gözəl insan Şahmar Ələkbərov haqqında yazdığım şeirdəndir. O vaxt bu mehriban insanın ölümü sənətsevəçrləri hədsiz kədərləndirmişdi.
Yaradıcılığının çiçəkləndiyi bir dövrdə dünyasını dəyişdi Şahmar Ələkbərov. Onun milli kinomuzun inkişafındakı xidmətləri olduqca böyükdür. Bu istedadlı sənətkarın yaratdığı rollar və çəkdiyi filmlər kino sənətimizin çox qiymətli nümunələridir.
Şahmar Ələkbərovu Azərbaycanda tanımayan, sevməyən çətin tamaşaçı tapılardı. O, kinoya hədsiz həvəslə gəlmişdi və bu həvəslə də ömrünün sonuna kimi onun inkişafına xidmət etdi. Yaratdığı rolların əksəriyyəti özü kimi səmimi, qayğıkeş, mərd insanlar idi. Elə bil rolları onun boyuna biçilmişdi. Bəzən deyirdilər ki, Şahmar həmişə öz xarakterinə uyğun rolları seçir. Amma belə deyildi. Şahmar Ələkbərov xaraktercə müsbət adam olduğundan, müsbət qəhrəmanların rolları da ona çox yaraşırdı. Əslində bu ampluaya düşmək deyildi, sadəcə olaraq o oynadığı müsbət rollara elə çalarlar verirdi ki, heç biri digərinə bənzəmirdi. Onlar arasında tarixi qəhrəmanlar da var, müasir insanlar da. Deyirdi ki, bircə dəfə “Qaçaq Nəbi” filmində mənfi rol oynadım, o da gözümdən düşdü.
Elə bil ömrü bir nağıl idi. Biri
var idi, biri yox... Şam kimi yanıb, tez də
söndü. Amma bu nağıldan bizə üç
Şahmar Ələkbərov o qədər qayğıkeş, o qədər səmimi insan idi ki, onunla həmsöhbət olan hər kəs məmnunluqla ayrılardı ondan, həm də uzun müddət unutmazdı bu görüşün xoş məqamlarını. Bu nikbinlik ona tanrı vergisi idi. İnsanları sevirdi və bu sevgi onun təbiətində idi.
1943-cü il avqustun 23-də Gəncədə dünyaya gəlmişdi. Cəmi yarım əsr ömür yaşadı. Amma bu müddətdə yaratdığı obrazlar, çəkdiyi filmlər bəlkə də bir böyük ömrə sığası iş deyildi.
“Dağlarda döyüş”dən başlamışdı onun ilk aktyor karyerası. İncəsənət İnstitutunu təzəcə bitirsə də, kinoya hədsiz həvəsi onu studiyaya gətirmişdi. Həm də bu institutda Rza Təhmasibin kursunda təhsil almışdı. Bu o demək idi ki, Şahmar müəllim artıq püxtələşmiş bir aktyor idi və elə “Dağlarda döyüş”dəki debütündə də bu aydın görünürdü. 1967-ci ildə bu filmə kinorejissor Kamil Rüstəmbəyov quruluş vermişdi. Mərhum yazıçı-jurnalist Əhmədağa Qurbanov özünün “Tikanlı məftillər” povesti əsasında ssenari yazmışdı. Şahmar Ələkbərovun da qəhrəmanı sərhəd qoşunlarında xidmət edən sıravi əsgərdir. Maraqlı macəra süjeti var filmin. Sərhədi keçən bir nəfərin izinə düşən Fərrux böyük çətinliklərdən sonra onu yaxalayır və məlum olur ki, bu onun bir vaxtlar müharibə dövrü Vətəndən qaçaq düşmüş öz atasıdır. İlk rol, ilk çətinlik, ilk sınaq. Bunlar hamısı Şahmarın taleyində uğurlu alınmışdı və onun qəhrəmanı Fərruxun bütün xarakterik cizgiləri məhz aktyor məharətinin nəticəsi olaraq rəssam dəqiqliyi ilə yaradılmışdı. Bəli, sərhədçi obrazı ilə onun yaradıcılıq məkanının sərhədi başladı. Və bu sərhəd rejissor kimi tamamladığı “Qəzəlxan” filminə qədər uzun və keşməkeşli bir yol keçdi.
“Mən ki, gözəl deyildim” filminin qəhrəmanı, sadə, səmimi gənc Məzahirin obrazı elə bil Şahmar Ələkbərovun xarakterinə biçilmişdi. Aktyor heç bir impovizəyə yol vermədən bu sadə sürücünün bütün daxili dünyasını, ətrafdakılara münasibətini çox canlı ştrixlərlə tamaşaçılara çatdırır. Müharibənin ağır günlərində uzaq dağ kəndlərindən birində baş verən hadisələri əks etdirən bu lirik-dramatik filmin qəhrəmanları arasında nikbin xarakteri ilə seçilən Məzahirin öz yeri var. Məzahir kinomuzda yeni bir obraz idi.
20 illik yaradıcılığı dövründə
müxtəlif rejissorlarla işləmişdi Şahmar müəllim.
Bütün bu yaradıcı “ittifaqlar” çox
uğurlu alınmışdı. Bunlar
haqqında o öz “Xatirələrim” adlı yazısında
çox gözəl açıqlamalar vermişdi. Mən
həmin bioqrafik yazı ilə
Onun rollarını
xatırlayıram: Qəzənfər (“Yeddi
oğul istərəm”), Oğul (“İntizar”), İman
(“Axırıncı aşırım”), Arif (“Həyat bizi
sınayır”), Rizvan (“Qızıl qaz”), oğlanlardan biri
(“Bizim küçənin oğlanları”), Azad (“Bakıda
küləklər əsir”), Qatır Məmməd (“Gəncəbasarlı
qisasçı”), Feyzi (“Firəngiz”), Gündüz Kərimli
(“Arxadan vurulan zərbə”), Cavidan (“Babək”), Nuru (“Qəribə
adam”), Tahir (“Gözlə məni”), Xaliq (“Qocalar, qocalar...”),
Cümşüd (“Avqust gələndə”), İbrahim
(“Atları yəhərləyin”) kimi obrazlar bir-birindən fərqli,
xarakter və dünyagörüşcə müxtəlif
insanlardır. Ancaq onları birləşdirən Şahmar Ələkbərovun
aktyor istedadı, gözəl ifa tərzi və bir də sənətinə
olan hədsiz məhəbbəti idi.
Bu rolların hər birini
ayrıca xarakterizə etməyə, məncə, heç
ehtiyac yoxdur. Ancaq Şahmar müəllimin elə
qəhrəmanları var ki, onları xatırlamamaq qəbahət
olardı. “Yeddi oğul istərəm” filminə tamaşa edəndə
hamınız Qəqəninin “Ölmə, Qəzənfər
dayı, ölmə!” deyə onu yaralı halda
qucaqladığı səhnəni səbirsizliklə gözləyirsiniz.
Bu çox nadir səhnələrdəndir ki, hətta
ölüm anında aktyor tamaşaçını faciənin
içərisindən qoparıb, təbəssümə
qovuşdurur. Şahmar müəllim bunu bacarırdı, bu hər
aktyora xas olan keyfiyyət deyildi.
Şahmar müəllim kinoda
rejissor kimi də sözünü demək istəyirdi. Deyirdi
ki, bir dəfə studiyanın direktoru Adil İsgəndərovun
yanına bir ssenari də apardım. Dedim ki, Ədil müəllim,
film çəkmək istəyirəm. Nə cavab versə
yaxşıdır: “Sənin nə gözəl kostyumun var” -
dedi. Yaxınlaşıb əlini kostyumun parçasına
sürtərək, “Gözəl materialı var, birini də mənə
tikdirək” - dedi. Bildim ki, məsələ artıq həll
olundu və o gediş bir müddət rejissorluq barədə
düşünmədim.
Amma sərbəst film çəkmək
arzusu onu rahat buraxmırdı. Bir az da xəstələnmişdi.
Səhhətində baş verən problemlər ona aktyor kimi
işləmək imkanı vermirdi. Beləliklə o rejissor
kimi işləməyə qərar verdi və ilk dəfə
Gülbəniz Əzimzadə ilə birgə “İmtahan”
filmini çəkdi. Bu ictimai motivli filmdə Şahmar müəllim
çox böyük həvəslə işləmişdi. Hər
şey ona tanış idi. Kamera da, operator işi də,
dekorasiyaların qurulması da, aktyor oyunları da ki, öz
peşəsi idi. Amma narahatçılığı var idi.
Ssenarini Anar özünün “Şəhərin yay günləri”
povesti əsasında yazmışdı. Amma Gülbəniz
xanımla elə rahat işləyirdi ki, elə bil uzun illər
rejissorluq etmişdi. Film ekranlara çıxanda artıq
bütün təşvişlərə son qoyuldu. Ssenari
müəllifi də, Gülbəniz xanım da,
tamaşaçılar da filmdən razı
qalmışdılar. Şahmar Ələkbərova da bu
lazım idi.
Sonra isə Elçin
özünün “Toyuğun diri qalması” povesti əsasında
ssenarisini yazdığı “Sahilsiz gecə”ni çəkdi. Bu
isə 1989-cu il idi. O vaxt Şahmar müəllimə dəhşətli
xəstəlik əzab versə də, işləyirdi. Elə
bil tələsirdi. Filmi çox az müddətə çəkdi.
Amma film hazır olanda çox ciddi münaqişələrlə
qarşılandı. Səbəb isə müharibə
dövründə qadınların həyatında bəzi məqamların
göstərilməsi idi.
Filmdə həqiqətən
çox ciddi ictimai motivlər vardır. Bəli, müharibə
hər bir vəziyyətdə insanlara faciələr gətirir.
Ailələri başsız qoyur, taleləri bədbəxt
edir. Elə filmin qəhrəmanı Zibeydə kimi. Rejissor bu
obraz üçün Özbəkistandan Oğludurdun Məmmədquliyevanı
dəvət etmişdi. Mehriban Xanlarovanı isə ilk dəfə
kinoya gətirmişdi.
“Sahilsiz gecə”nin xoş təəssüratları
onun ağrılı cisminə bir yüngüllük gətirsə
də, bunlar da ötəri oldu. Cərrahiyyə əməliyyatı
üçün Almaniyaya gedəsi oldu. Yaxşı idi.
Çoxdan qəlbində gəzdirdiyi bir arzunu
reallaşdırmaq istəyirdi. Bu məşhur qəzəlxan
Vahidin ekran obrazını yaratmaqdan ibarət idi. Və günlərin
birində eşitdik ki, Şahmar Ələkbərov öz
ssenarisi əsasında “Qəzəlxan”ı çəkməyə
başlayıb. 1990-cı il idi. O, xəstəhal vəziyyətdə
işləyirdi. Yenə də elə bil harasa tələsirdi.
Baş rola gənc aktyor Loğman Kərimovu dəvət
etmişdi. Çəkilişlər dayanmadan gedir, hər
şey öz qaydasında idi. Film qurtaranda məlum
oldu ki, material çoxdur. Şahmar müəllim filmi iki hissədə
çəkməyi qərara aldı. 1991-ci ildə isə film
ekranlara çıxdı. “Qəzəlxan” Azərbaycanın
görkəmli şairi Vahidin həyat və
yaradıcılığının müxtəlif
anlarını canlandırır. Burada Bakı kəndlərinin
adət-ənənələri, XX əsr ədəbi
mühiti çox real əks olunmuşdu. Əfsus ki, Şahmar
Ələkbərov filmin ekran taleyini izləyə bilmədi.
Amansız ölüm onu aramızdan apardı. 1992-ci ildə
Şahmar Ələkbərovun ömrü əbədiyyətə
qovuşdu. Çox idi arzuları. Bir ssenari
yazmışdı. Özü çəkmək istəyirdi
onu. Məşhur Bakı milyoneri Ağamusa Nağıyevə
həsr etmişdi. Doğrudur, ölümündən sonra bu ssenari
çəkildi. Rejissor Rövşən Almuradov çəkdi
bu filmi. Özü də 1995-ci ildə.
Mükərrəmoğlu M.
Xalq qəzeti.- 2009.- 22 avqust.- S. 6.