Vaşinqton – Bakı əməkdaşlığı
qarşıdakı illərdə daha da genişlənəcək
Müstəqil Azərbaycanın
1993-cü ilin yayından etibarən həyata keçirdiyi
xarici siyasət dünyanın bütün guşələrində
hörmət və ehtiramla qəbul edilir. Bunun əsas səbəblərindən
biri rəsmi Bakının müstəqil xarici siyasət
yürütməsidirsə (yəni hansısa dövlətin
arzu və istəyindən asılı olaraq deyil, bilavasitə
Azərbaycan dövlətinin maraqlarına uyğun), digər səbəb
balanslaşdırıcı diplomatik addımların
atılmasıdır. Bu strateji xətdə ölkəmizin
Amerika Birləşmiş Ştatları ilə ikitərəfli
münasibətlərinin qurulması və uğurla inkişaf
etdirilməsi xüsusi əhəmiyyət kəsb edir.
Əslində Amerika Birləşmiş Ştatlarının Azərbaycana marağı son bir əsrin deyil, daha əvvəllərin məsələsidir. Hələ XIX əsrin ikinci yarısında Bakının neft şəhəri kimi ad çıxardığı illərdə ABŞ-ın iri neft şirkətləri Azərbaycan neftinə maraq göstəriblər. Məşhur amerikalı iş adamı Rokfellerin “Standart oyl” neft şirkəti xeyli müddət regionda neft məhsulları satışına nəzarəti ələ almışdı. Azərbaycan dövlət müstəqilliyi qazandıqdan sonra Vaşinqtonun bu ölkəyə marağı daha da artmış, 1919-cu il mayın 28-də ABŞ prezidenti Vilson Parisdə Əlimərdan bəy Topçubaşovun rəhbərlik etdiyi nümayəndə heyətimizlə görüşmüşdür. Görüşdə müzakirə edilən əsas məsələlərdən biri də Azərbaycan-ABŞ diplomatik münasibətlərinin yaradılması olmuşdur. Sonrakı il Bakıda ABŞ konsulluğu yaradılmışdı. Elə 1991-ci ildə Azərbaycan ikinci dəfə öz dövlət müstəqilliyini elan edəndə də onu ilk tanıyan ölkələrdən biri ABŞ olmuşdu (25 dekabr, 1991-ci il). Bir sözlə, Vaşinqtonun Azərbaycanla əməkdaşlığının çox zəngin tarixi vardır.
Ancaq bu tarixin Heydər Əliyev mərhələsi münasibətlərin iti sürətlə və daha geniş miqyasda irəliləməsi ilə xarakterizə edilir. Xəzərin Azərbaycan sektorundakı karbohidrogen ehtiyatlarının birgə işlənməsi üçün imzalanmış “Əsrin müqaviləsi”ndə ABŞ-ın iştirakı, Ermənistan-Azərbaycan, Dağlıq Qarabağ münaqişəsinin həll edilməsi üçün yaradılmış Minsk qrupunun üç həmsədrindən biri kimi ABŞ-a Azərbaycanda böyük inam ifadə edilməsi tarixi faktlardır. Ancaq ABŞ ekspertləri bir məqamı daha tez-tez yada salırlar. Belə ki, 1993-cü ilin yanvarında ABŞ Prezidenti vəzifəsinə seçilən Bill Klinton məhz elə həmin ayda Naxçıvan Muxtar Respublikası Ali Məclisinin sədri Heydər Əliyevdən məktub aldı. Ağ ev Naxçıvan rəhbərinin məktubuna dərhal cavab verdi. Cəmi bir neçə gün sonra ABŞ və Rusiya prezidentləri Dağlıq Qarabağ münaqişəsi ilə bağlı birgə bəyanat yaydılar. Daha sonra isə ATƏM-in Minsk Konfransının çağırılmasına tərəfdar olduqlarını bildirdilər. Bütün bunlar ölkələrarası siyasi anlaşmanın təzahürü idi. Ancaq ABŞ Prezidenti Bill Klintonun tapşırığı ilə həmin ölkənin Azərbaycandakı səfiri Riçard Maylsın fevralın 14-də Naxçıvana, Heydər Əliyevin görüşünə getməsi ulu öndərin siyasi nüfuzuna göstərilən ehtiramın ifadəsi idi. Öz dövlət başçısının məktubunu Naxçıvan rəhbərinə çatdıran səfir muxtar respublikaya tezliklə humanitar yardım göndəriləcəyi barədə Dövlət Departamentinin qərarı barədə də məlumat verdi. Beləliklə, ABŞ rəsmiləri Azərbaycanla əməkdaşlıq məsələsində Heydər Əliyev siyasi təcrübəsinə böyük inam və ümid bəslədiklərini ifadə etdilər. Heydər Əliyevin məktubuna layiqincə reaksiya verən Ağ ev “907-ci düzəlişə” baxmayaraq Naxçıvana humanitar yardım göndərdi.
Daha bir tarixi məqam
da qeyd edilməlidir. 1994-cü il sentyabrın 25-də BMT Baş Məclisinin
49-cu sessiyasında iştirak etmək üçün Amerika
Birləşmiş Ştatlarına səfərə yola
düşən Azərbaycan Prezidenti Heydər Əliyev Binə
hava limanında jurnalistin sualını cavablandırarkən
ABŞ-ın Azərbaycana marağını xarakterizə edən
fikirlər söyləmişdi: “Son vaxtlar Amerika Birləşmiş
Ştatları Azərbaycana daim müsbət münasibət
göstərir. Cənab Klinton mənə dəfələrlə
məktub göndərmişdir. Təkcə
sentyabr ayında ondan iki məktub almışam. Bunlar hamısı onu göstərir ki, Amerika Birləşmiş
Ştatlarında Azərbaycana münasibət müsbət
istiqamətdə dəyişir və güman edirəm ki, daha
da dəyişəcəkdir”.
Doğrudan da
sonra bu münasibət daha geniş miqyasda dəyişildi və
ABŞ-Azərbaycan əlaqələri dostluq və əməkdaşlıq
müstəvisindən müttəfiqlik və strateji tərəfdaşlıq
müstəvisinə qaldırıldı. Həm ulu
öndər Heydər Əliyevin, həm də Prezident
İlham Əliyevin Vaşinqtona səfərləri münasibətlərin
daha ha yaxşılaşmasına stimul vermişdir. Tarixçilər yazırlar ki, ABŞ-ın
müdafiə naziri Donald Ramsfeldin 2001-2005-ci illərdə
dörd dəfə Bakıya gəlməsi ölkələrarası
münasibətlərin səviyyəsindən xəbər
verir. Ümumiyyətlə isə ABŞ rəsmiləri
təkcə yeni əsrin ilk 8 ilində Azərbaycana 60 dəfəyə
qədər səfər etmişlər. Azərbaycan
rəsmilərinin Vaşinqtona etdiyi səfərlər də təxminən
elə bu qədərdir. Dövlət
başçılarımızın və dövlət rəsmilərinin
müxtəlif beynəlxalq sammit və görüşlərdə
iştirakı zamanı keçirdikləri ikitərəfli
görüşlər də əlavə edilərsə,
Bakı-Vaşinqton əməkdaşlığının bir
çox başqa dövlətlər üçün əlçatmaz
səviyyədə olduğu barədə söylənilən
fikirlərin təsdiqini görərik.
Azərbaycanla
ABŞ arasındakı əlaqələr təkcə hər
iki ölkənin maraq dairəsində olan məsələlərlə
bitmir. Eyni zamanda bütün dünyada baş verən
transmilli siyasi proseslərdə, demokratikləşmə sahəsində
və digər ictimai-siyasi əlaqələrin dərinləşməsində
birgə əməkdaşlığı da özündə
ehtiva edir. ABŞ-ın dünyada fövqəldövlətlərdən
biri kimi nüfuz qazanması, BMT Təhlükəsizlik
Şurası, NATO, ATƏT və digər qurumlarda söz sahibi
olması və digər amillər rəsmi Bakıya
yaxşı məlumdur. Vaşinqtona yaxşı məlum
olan məsələlər arasında isə Azərbaycanın
yerləşdiyi geosiyasi məkan, Şimal-Cənub, Şərq-Qərb
nəqliyyat dəhlizlərinin və enerji
daşıyıcıları infrastrukturunun bu ölkədən
keçməsi, Azərbaycanın regionda ən demokratik
ölkələrdən biri kimi nüfuz qazanması, istənilən
seçkinin əvvəlkinə nisbətən daha şəffaf
keçirilməsi, beynəlxalq terrorizmə qarşı
yaradılmış koalisiyada fəal iştirakı, narko-ticarətə
qarşı dünya ictimaiyyəti ilə birgə mübarizədə
göstərdiyimiz fəallıq, sülhməramlılarımızın
müxtəlif münaqişə bölgələrində
nümunəvi xidməti və bir çox başqa məsələlər
də vardır. Ona görə də ekspertlər
ABŞ-Azərbaycan münasibətlərinin getdikcə daha da
yaxşılaşacağını, ölkədə hakimiyyətin
dəyişilməsinin bu münasibətləri daha da
inkişaf etdirəcəyini söyləyirlər.
Yeri gəlmişkən, Birləşmiş
Ştatların yeni seçilmiş Prezidenti cənab Barak Obama
bir çox siyasətçilərin narahatlıq və həyəcanla
gözlədiyi məsələlər barədə söz
açarkən söyləyib ki, biz Amerika Birləşmiş
Ştatlarının dövlət maraqları çərçivəsindən
kənar heç bir addım atmayacağıq. Bu
maraqlar isə uzun illərdən bəri
formalaşıbdır və ənənəvi ABŞ siyasəti
mövcuddur. Ənənəvi ABŞ siyasətinin
Qafqaz və Mərkəzi Asiya üçün xarakterik olan
cizgiləri isə SSRİ-nin çökdüyü günlərdə
elan edilib və həmin xətt bütün dövlət
başçıları tərəfindən davam etdirilir.
Cənab Obamanın dünyaya vəd etdiyi bircə
məsələ var ki, o da münaqişələrin ədalətli
şəkildə çözülməsi məsələsində
ABŞ-ın imkanlarından daha geniş şəkildə
istifadə edilməsidir. Deməli,
Təbii ki,
Amerika Birləşmiş Ştatlarının xarici siyasətinin
bir çox məqamlarının
formalaşdırılmasında Dövlət Departamentinin
xüsusi rolu vardır. Bu qurumun yeni rəhbəri, xanım Hillari
Klinton isə hələ cənab Bill Klintonun dövründən
Ermənistan-Azərbaycan, Dağlıq Qarabağ
münaqişəsinin səbəbləri, nəticələri
və danışıqların nəticəsiz qalmasına səbəb
olan amillər barədə ətraflı məlumata malikdir.
Üstəlik, xanım Klintonun əhatəsində
xarizmatik fiqur kimi tanınan bir çox siyasətçilər
vardır. Məsələn, Azərbaycanın və Cənubi
Qafqazın ABŞ üçün əhəmiyyətini həddən
artıq yüksək qiymətləndirən, ölkəmizə
xüsusi marağı, ümummilli liderimiz Heydər Əliyevin
siyasi təcrübəsinə hədsiz ehtiramı olan
keçmiş dövlət katibi Madlen Olbrayt ulu öndərin
dövründə Azərbaycana gəlmiş, ölkələrarası
münasibətlərin genişləndirilməsi
üçün geniş danışıqlar
aparmışdır. Bundan başqa, xanım
Klintonun əhatəsində olan siyasətçilərdən
bir neçəsi Azərbaycanın yeni neft
strategiyasının reallaşdırılmasında xüsusi
xidmətləri olan şəxslərdir. Məsələn,
Bill Klintonun ikinci dəfə prezidentliyi dövründə onun
milli təhlükəsizlik üzrə müşaviri vəzifəsində
işləmiş Sandi Bergeri Azərbaycanla bağlayan məqamlar
vardır. Belə ki, cənab Berger Azərbaycanda
da geniş fəaliyyət şəbəkəsi olan “Amoko”
neft şirkətinin səhmlərinə malikdir. Bu şəxs Bakı—
Bir sözlə,
ABŞ rəsmilərinin bu ölkədəki erməni
lobbisinin uydurduğu saxta “maraqlarına” deyil, bilavasitə Birləşmiş
Ştatların həqiqi maraqlarına xidmət edəcəyi
şəksizdir. Bu maraqlar isə rəsmi Vaşinqtonun Azərbaycanla
əməkdaşlığa daha böyük önəm verməsini
təmin edəcəkdir.
İttifaq MİRZƏBƏYLİ.
Xalq qəzeti.-2008.-6 dekabr.-S.3.