Əməlləri ilə əbədiyaşar
insan
Respublikamızın tanınmış publisisti, Prezident təqaüdçüsü və əməkdar jurnalist Rəşid Mahmudovun haqqa qovuşduğu gündən düz 40 gün keçir. Bu ötən qırx gündə onun yeri daha aydın görünür, dostlarını, doğmalarını daha dərindən kədərləndirir. İstər-istəməz bir bayatının yanıqlı misraları yada düşür:
- Burdan bir atlı keçdi,
Atın oynatdı keçdi.
Gün kimi şəfəq saçdı,
Ay kimi batdı getdi...
Rəşid müəllimlə arabir filarmoniyanın bağında yerləşən “Vahid” poeziya evinin qabağında oturar, fəvvarənin səsinə qulaq asardıq. Gəlişindən xəbər tutan keçmiş partiya işçiləri, şairlər, sənət adamları onun başına yığışardılar. Rəşid müəllim də adəti üzrə hamıya konfet paylayar, ağzınızı şirin edin, deyərdi. Söhbət tarixdən, fəlsəfədən, şeir-sənətdən və ölkədə gedən quruculuq işlərindən düşərdi. Kimsə nədənsə narazılıq etmək istəyəndə Rəşid müəllim böyük ustalıqla mövzunu dəyişər, keçmiş müəllimlərindən maraqlı xatirələr danışmaqla hamının diqqətini cəlb edərdi. Mikayıl Rəfilidən, Məmməd Cəfərdən, Həsən Şahgəldiyevdən, Əlövsət Quliyevdən, Zülfəli İbrahimovdan danışar, uzun müddət çalışdığı ”Xalq qəzeti”ndə (keçmiş “Kommunist” qəzetində) redaktor işləmiş Rza Qliyev, Əli Vəliyev, Xasay Vəzirov və Ağababa Rzayevin iş metodu, idarəçilik qabiliyyəti və qayğıkeşliklərindən söhbət açardı.
Gözləri gördüyü vaxtlarda “Xalq qəzeti”nin hər nömrəsini diqqətlə oxuyar, fikirlərini mənimlə bölüşər, xoşu gəldiyi yazıların müəlliflərinə zəng vurub minnətdarlıq edərdi. Sonrakı dövrlərdə bəzi yazıları mənə oxutdurardı.
Mahmudovlar ailəsi ilə dostluğum görkəmli mineroloq alim Ədhəm müəllimlə 70-ci illərdən başlasa da, Rəşid müəllimlə tanışlığım 22 il əvvəl olmuş və ata-oğul qədər yaxın münasibətlərimiz o, Dövlət Mətbuat Komitəsinin sədri vəzifəsindən uzaqlaşdırıldıqdan sonra da davam etmişdir. Yeri gəlmişkən, onun vəzifədən uzaqlaşdırılması ilə bağlı bu günə qədər heç yerdə qeyd olunmayan və yazılmayan bir məsələni diqqətinizə çatdırmağı özümə borc bilirəm.
Sağlığında bu barədə danışmağa mənə icazə verməmişdi. Ayaz Mütəllibovun prezidentliyi dövründə, ulu öndər Heydər Əliyevin Naxçıvan Muxtar Respublikası Ali Sovetinin sədri və Milli Məclisin deputatı kimi iştirak etdiyi sessiyada günün birinci yarısı hökumət üzvlərinin siyahısı Milli Məclis üzvlərinə paylanır. Rəşid müəllimin də adı həmin siyahıda olur. Fasilə zamanı tək-tək deputatlar Heydər Əliyevə yaxınlaşır. Rəşid müəllim də böyük hörmət və məhəbbət bəslədiyi Heydər Əliyevə yaxınlaşaraq çox səmimi görüşüb hal-əhval tutur.
O, dəfələrlə etiraf etmişdi ki, qazandığım uğurlara görə Uca Allaha və sonra Heydər Əliyevə borcluyam. 1982-ci ildə SSRİ Nazirlər Soveti sədrinin birinci müavini, Sov. İKP MK Siyasi Bürosunun üzvü seçilməmişdən bir neçə gün əvvəl mənzil şəraitimlə bağlı ona ərizə yazmışdım. Moskvaya getdiyinin ikinci günü Azərbaycan KP MK-nın işlər müdiri rəhmətlik Balabəy Mirzəcanova zəng vuraraq mənim mənzil məsələmlə maraqlanır, həll olunmadığını eşitdikdə ona tapşırır ki, Rəşidi təcili özünün bəyəndiyi yerdə mənzillə təmin edin və qoy öz evindən mənimlə telefon əlaqəsi saxlasın. Ertəsi gün indi yaşadığım mənzili mənə verdilər və mən bu evdən Mirzəcanovla birlikdə Heydər Əliyevə zəng vurub minnətdarlığımı bildirdim. Mən bilirdim ki, Heydər Əliyevlə görüşməyim elə-belə ötüb keçməyəcək. Ancaq mən onunla görüşməyə bilməzdim.
...Fasilədən sonra hökumət üzvlərinin yeni siyahısı paylanır və Rəşid İsmayıl oğlu Mahmudovun adı həmin siyahıda olmur.
Yazının bu yerinə çatanda Rəşid müəllimdən sonra Dövlət Mətbuat Komitəsinin sədri təyin olunmuş xalq şairi, Milli Məclisin deputatı Sabir Rüstəmxanlıya zəng çaldım. Mənə məlum idi ki, Rəşid müəllim Dövlət Mətbuat Komitəsinin sədri vəzifəsindən gedərkən otağını bir daha səliqəyə salmış və özündən sonra bu quruma rəhbərlik edəcək şəxsə müraciət yazaraq stolunun üstündəki şüşənin altında qoyubmuş. Sabir müəllimdən bu barədə soruşanda dedi: “Doğrudan da belə bir müraciət yazılmışdı və məzmunu təxminən belə idi.
“Məndən sonra bu vəzifəyə gələn bəy! Sənin kimliyini bilmirəm, ancaq mən bu vəzifədə işlədiyim dövrdə bacardığım qədər vətənimə, xalqıma və Azərbaycan dövlətinə sədaqətlə xidmət etmişəm. Kitab işi xalqın təşəkkül və tərəqqisində, tarixinin yaşadılmasında çox mühüm əhəmiyyət kəsb edir. Sən də bacardığın qədər xalqına, millətinə, Azərbaycan dövlətçiliyinə xidmət etməklə ölkəmizdə kitab işinin daha da təşəkkül tapmasına, xalqın tərəqqisinə xidmət göstər”.
O vaxt bu müraciət məni çox mütəəssir etdi və daha məsuliyyətlə, daha həvəslə işləməyə ruhlandırdı. Allah Rəşid müəllimə rəhmət eləsin, çox gözəl insan, işgüzar rəhbər, naşir və böyük jurnalist idi.
Sabir müəllimin bu sözləri Rəşid müəllimlə “Kommunist” qəzeti redaksiyasında, redaktorun otağında onunla ilk görüşümü xatirimdə canlandırdı...
Dörd il idi ki, “Kommunist” nəşriyyatında işləyirdim, sex rəisi idim, işim də, maaşım da yaxşı idi. 1986-cı ilin əvvəllərində vaxtilə mənə dərs demiş müəllimim, görkəmli şərqşünas alim, ”Qurani-Kərim”in gözəl bilicisi Əli Fəhminin “Quran”dan “Bəgərə” surəsinin Azərbaycan dilinə tərcümə etdiyi hissəsi əlimə düşmüşdü. O illərdə nəinki “Quran”ın tərcüməsi yox idi, bu bir növ yasaq idi. Buna baxmayaraq, mən nəşriyyatda surət çıxaran qızdan müəyyən məbləğ hesabına həmin tərcümədən on nüsxə çıxarmağı xahiş etmişdim. Direktor bu işdən xəbər tutaraq, bərk qəzəblənmiş, məni təhlükəsizlik orqanları ilə hədələmişdi. Üç körpə uşağım vardı, məni tutdura bilərdi. Özümə iş axtarmağa başladım. “Kommunist” qəzetində buraxıcı yeri boş idi. Rəşid müəllimlə otağında görüşərkən artıq mənim vəziyyətimlə onu tanış etmişdilər. Otağa girəndə yazı üzərində işləyirdi. Bir anlığa gözlərini qarşısındakı səhifədən ayırıb mehriban nəzərlərlə mənə baxdı.
— Hər şeyi bilirəm, - dedi, - heç kefini pozma, burada sənə gözün üstə qaşın var deyən olmaz. Sabahdan işə çıx, nə problemin də olsa çəkinmə, mənə de.
Rəşid müəllim mənə bərk-bərk tapşırsa da, onun tabeçiliyində çalışdığım dövrlərdə – istər “Kommunist” qəzetində, istərsə də Dövlət Mətbuat Komitəsində işlədiyim illərdə onu özümlə bağlı bir dəfə də narahat etmədim. Ancaq o özü həmişə məni axtarıb tapırdı, yol göstərirdi. Çətin vaxtlarımda, əlimdə səlahiyyət olmadığı dövrlərdə mənə gündə iki dəfə zəng edərək təsəlli verər, ruhdan düşməməyi tövsiyə edərdi.
“Kommunist” qəzetində işlədiyi 1980-ci illərin sonlarında mərkəzi mətbuat orqanları olan “Oqonyok” jurnalı, “İzvestiya”, “Komsomolskaya pravda” və “Selskaya jizn”, “Trud” qəzetləri öz səhifələrində Dağlıq Qarabağı Ermənistan ərazisi kimi göstərirdilər. İttifaq rəhbərliyindən dəstək görən “Selskaya jizn” qəzeti lap ağ eləmişdi. Qəzetin müxbiri əvvəlcə Yerevana, oradan da Dağlıq Qarabağa gedərək burada kənd təsərrüfatının problemləri ilə bağlı söhbət apardıqdan sonra iki qəzet səhifəsi həcmində material dərc etdirmişdi. Ermənistanda çap olunan kitablarda Dağlıq Qarabağ Ermənistan ərazisi kimi göstərilir. Dağlıq Qarabağın özündə orta məktəb attestatları erməni dilində yazılırdı. Bu məsələlər redaksiyada da müzakirə olunur və əməkdaşları, xüsusilə, Rəşid müəllimi çox narahat edirdi. M.Qorbaçov hər yerdə aşkarlıqdan danışsa da, Azərbaycanda bu yox idi.
Belə bir dövrdə Rəşid müəllim yazıçı-publisist Zeydulla Ağayevin “Aşkarlıq”, “Azərinform”un “Coğrafiyadan 2”, ”Coğrafiyanı səhv salanda” məqalələrini “Kommunist” qəzetində dərc etdi. Bu hadisə respublikada böyük əks-səda doğurdu və müsbət qarşılandı. Ancaq bu, mərkəzi hökumətin və Azərbaycan KP MK-nin bəzi ermənipərəst və kölgəsindən qorxan məmurlarının xoşuna gəlmədi. Çox maraqlıdır, o illərdə ermənilər yalanı həqiqət kimi öz qəzetlərində, kitablarında, dərsliklərində və mərkəzi məbuatda yazırdılar, onlara gözün üstə qaşın var deyən olmurdu, biz əsl həqiqəti yazanda isə gözümçıxdıya salıb cəzalandırırdılar.
1990-cı ilin 20 Yanvar faciəsi zamanı Rəşid müəllim Dövlət Mətbuat Komitəsinin sədri idi. Respublikada fövqəladə vəziyyət elan olunmuşdu, bütün nəşrlərə hərbi senzura nəzarət edirdi. Belə bir çətin dövrdə Rəşid Mahmudov görkəmli xalq yazıçısı Çingiz Abdullayev, İbrahim Şükürov, Əjdər Xanbabayev, Vahid Əziz, Hidayət Orucov və digər ziyalıların, nəşriyyat və mətbəələrdə çalışan fədakar insanların birgə səyi ilə çox qısa bir zamanda “Qanlı 20 Yanvar” kitabını nəşr edərək SSRİ Ali Sovetinin sessiyasına çatdırdı. Həmin kitab deputatlara paylandı, Moskvada və respublikada yayıldı.
Sovet dövlətinin rəhbərlərinin erməniləri bütün vasitələrlə himayə etdikləri bir dövrdə bu işi görmək böyük cəsarət tələb edirdi. Rəşid müəllim belə cəsarətli insan idi və bu cəsarət ona ulu babalarından keçmişdi. Rəşid müəllimin ulu babası Şeyx Hacı İsmayıl əfəndi dövrünün çox böyük alimi və din xadimi olmuş, Bağdadda, Bəsrədə, İstanbulda təhsil alaraq yüksək elmi-dini dərəcə ilə Şirvanın Kürdəmir kəndinə qayıtmışdı.
Bir neçə il bundan əvvəl Rəşid müəllimin yaxın dostu Sadıq Murtuzayevlə “İlisu ensiklopediyası”nı çapa hazırladıq. O, Rəşid müəllimin ulu babası ilə bağlı maraqlı bir yazı oxuduğunu bildirdi və sonra böyük İslam mücahidi Şeyx Şamilin 200 illiyi ilə əlaqədar nəşr olunmuş nəfis bir kitabı — “Şeyx Şamil ensiklopediyası”nı mənə verərək 37-ci səhifəni oxumağımı məsləhət gördü. Rəşid müəllimin özü hələ bu kitabı görməmişdi və məlumatla tanış deyildi. Kitabda yazılmışdı: ... Tarixçilərin verdikləri məlumata görə Şeyx Xalidin (“Xalid şah” davamçıları onu hörmətlə belə adlandırırdılar) Şirvanın Kürdəmir kəndindən ilahiyyət elmləri ilə məşğul olan Şeyx Hacı İsmayıl əfəndi adında tələbəsi olmuşdur. Son dərəcə bacarıqlı və istedadlı olduğundan Şeyx Xalid ona Siracəddin (dinin işığı) titulu verərək Şirvanda nəqşbəndi təriqətini təbliğ etmək üçün özünün davamçısı təyin edir. 1820-ci ildə Rusiya Şirvanı işğal etdikdən sonra burada Şeyx Hacı İsmayıl əfəndinin çox böyük nüfuzu ilə qarşılaşdıqda onun İran və Türkiyə tərəfindən dəstəklənməsindən ehtiyatlanaraq əvvəlcə Şeyx Hacı İsmayıl əfəndinin tələbələrinin, sonra da Şeyx Hacı İsmayıl əfəndinin vətəndən sürgün olunmasına nail oldu. Lakin Şeyx Türkiyəyə getməzdən əvvəl Dağıstanda özünə layiqli davamçılar taparaq üzərinə qoyulmuş missiyanı davam etdirmələrini onlara həvalə etdi. İsmayıl əfəndinin ilk müridi – davamçısı Məhəmməd Yaraqlı olmuşdur ki, Dağıstan xalqlarını çarizmlə mübarizəyə çağırmaqla Şamilə “biz təkcə təriqətlə xilas ola bilmərik, gəl qəzavat edək” deyə onu hərəkata sövq etmiş, sonralar xalqı cihada çağırmışdı.
...1823-cü ildə Molla Məhəmməd Yaraqlı və Cənubi Dağıstanın digər mollaları Dağıstanda müsəlmançılığın zəifləməsi ilə bağlı məsələnin müzakirəsi üçün Hacı İsmayıl əfəndinin yanına toplaşdılar. Müzakirədən sonra qərara gəldilər ki, müsəlmanlar şəriəti bilmədikləri üzündən təriqətin ali elminə doğru yüksələ bilmədiklərindən kafirlərə boyun əyməli olurlar. Şirvanın Kürdəmir kəndindən İsmayıl əfəndinin təbliği ilə qaynaqlanan, sonralar Şeyx Şamil tərəfindən davam etdirilən hərəkat uzun illər rus imperiyasını titrətdi. Rəşid müəllimin cəsarəti buradan qaynaqlanırdı. Rəşid müəllimin ulu babası Şeyx İsmayıl “Siracəddin” əfəndi sonrakı həyatını Türkiyənin Amasiya vilayətində davam etdirməklə burada övliya mərtəbəsinə yüksəlmiş, qəbrinin üstündə türbə tikilmişdir. İsmayıllı rayonunun Mican kəndində məskən salmış oğlu Hacı Mahmud əfəndi “Quran”ın dərin bilicisi olmaqla doğma kəndində məscid tikdirmişdir. Rəşid müəllimin atası İsmayıl müəllim də “Quran”ın gözəl bilicisi olmuş, Azərbaycan Demokratik Cümhuriyyəti ordusunda zabit kimi xidmət etmiş, sovet hakimiyyəti illərində isə özünün Mican kəndində təşkil etdiyi məktəbdə ömrünün sonuna qədər direktor olmaqla dərs demişdir.
Rəşid müəllim fədai idi. Qəzet fədaisi, kitab fədaisi, millət fədaisi. Öz işində özünə qarşı hədsiz dərəcədə tələbkar idi. “Kommunist” qəzetində buraxıcı işlədiyim vaxtlarda saat 19-20 radələrində mətbəəyə gələr, gündüz oxuyub redaktə etdiyi materialları səhifədə təkrar oxuyar, bir çox hallarda gecə saat 1-ə qədər mətbəədə qalar, qəzetin çapa imzalanmasını gözləyərdi. Səhərə yaxın siqnal nüsxələrini evlərinə apararkən maşını bir qədər aralı saxlayardıq ki, oyanmasın, üçüncü mərtəbəyə qalxana qədər qapını açar və maşını nə üçün uzaqda saxladığımızı soruşardı. Qəzeti ona verib evə gedərdik.
Rəşid müəllim işçilərə, xüsusən mətbəədə işləyənlərə qarşı son dərəcə qayğıkeş idi. Dövlət Mətbuat Komitəsində işlədiyi dövrdə 20 Yanvar hadisələrindən bir qədər sonra məni yanına çağırıb dedi ki, bizdə istehsalat-təchizat və satış idarəsində müavin yeri boşdur, məsləhət bilirəm, gəlib işləyəsən. Mənim köçürmə yolu ilə bu vəzifəyə təyin olunmağım üçün məktub da hazır idi.
Həvəslə işə başladım. Bir neçə ay işlədikdən sonra bir gün təxminən saat 20-də yanına çağırdı. İş vaxtı qurtarmışdı. Kabinetin qapısı açıq idi, hansısa materialı redaktə edirdi. Ayaq səslərimi eşidib, keç otur, - dedi. Stolun üstündən bir kağızı götürüb, səni Moskvadakı nümayəndəliyimizə işləməyə dəvət edirlər, çox mühüm bir məsələdir. Sən özün respublikadakı vəziyyəti və ermənilərin fitnəkarlıqlarını görürsən. Biz burada qərara gəlmişik ki, Moskvada beş dildə Azərbaycan həqiqətlərini, xalqımızın tarixini, mədəniyyətini, Qarabağ olaylarını dünyaya çatdırmaq üçün “Panorama Azerbaydjana” adlı böyük tirajla qəzet nəşr edək. Qəzetin vaxtlı-vaxtında çapı, SSRİ ərazisində, xüsusilə Rusiyanın mərkəzi şəhərlərində, sonra isə respublikalarda və xarici ölkələrdə yayımı çox vacibdir.
Bir həftə ərzində qəzetin “Pravda” nəşriyyatında ofset kağızında rəngli çapını və yayımını təşkil etdik, ingilis dili variantının nəşri və xarici ölkələrdən üç min abunə məsələsi həll olundu. Redaksiyanı o dövr üçün ən müasir avadanlıqlarla təmin etdikdən sonra qəzetin ingilis dilindəki variantının işıq üzü görəcəyi ərəfədə Rəşid müəllimi işdən azad etdilər və bir qədər sonra mən geri çağırıldım. Çox böyük zəhmət və vəsait hesabına hasilə gətirdiyimiz iş yarımçıq qaldı. Qəzetin nəşri dayandı. Sonrakı illərdə bir neçə dəfə buna cəhd olunsa da, baş tutmadı.
Rəşid
müəllim qurucu insan idi. Zaqatalada raykomun birinci katibi işlədiyi
dövrdə indi istirahət mərkəzi olan sənaye əsaslı
“Forel” balıqçılıq təsərrüfatı,
palmet
Rəşid
müəllim müqəddəs kitabımız “Qurani-Kərim”in
doğma dilimizə tərcümə edilərək çap
olunmasının təşkilində iştirak etməklə,
bu işə rəhbərlik edənlərdən biri
olmuşdur. “Vətən” nəşriyyatında işlədiyi
dövrdə bir axşam məni evlərinə dəvət
etmişdi. Çaydan sonra söhbətə
başladı:
- Ay oğul, mən Müdafiə
Nazirliyi üçün bu günə kimi 10-15 adda hərbi-texniki
ədəbiyyat və nizamnamələr nəşr etmişəm,
ancaq bununla ordunun kitaba olan ehtiyacını ödəmək
olmaz. Hərbi nəşriyyat yaratmaq və ordunu
lazımi ədəbiyyatla təmin etmək lazımdır.
Məndən bunun üçün namizəd istəyiblər.
Sənin adını vermişəm, gedərsən polkovnik
Mustafa Məhərrəmov və Çingiz Məmmədovla
“Hərbi nəşriyyat”ı
çox böyük çətinliklə yaratdıq. Müstəqil
olsaq da, ayrı-ayrı nazirliklərdə oturmuş bəzi
yüksək vəzifəli məmurlar nəşriyyatın
yaradılmasına razılıq vermək istəmirdilər.
Bir neçəsindən Rəşid müəllim
xahiş etmişdi. Nazirlər Sovetinin qərarını
isə yenə Rəşid müəllimin köməyilə
Heydər Əliyev hakimiyyətə gəldikdən sonra ala
bildik.
1995-ci ildə Rəşid
müəllim Böyük Vətən müharibəsində
qələbənin 50 illiyi ilə bağlı Azərbaycan və
rus dillərində hazırlanan “Ağır sınaq illəri”
adlı kitabının nəşri ilə bağlı tez-tez
yanıma gəlirdi. Kitabın
çapını mənə tapşırmışdı.
Rəşid müəllimin tələbi isə
çox yüksək idi, ağ-qara, keyfiyyətsiz, qəzet və
kitablardan surəti çıxarılmış fotoşəkillərlə
dolu olan kitabı təbaşirli kağızda nəfis şəkildə
çap etməyi tələb edirdi. Belə
kağızımız isə yox idi.
Ertəsi
gün birlikdə Dövlət Material Ehtiyatları Komitəsi
sədrinin yanına getdik. Ofset kağızının bir tonu
artıq Nazirlər Sovetinin təsdiq etdiyi tarifə görə
1 milyon 500 min manat olsa da, “Hərbi nəşriyyat”
üçün 40 ton kağızın köhnə qiymətlə,
yəni, tonu 180 min manat olmaqla ayrılmasına nail oldu. Bu, olduqca çətin və ordu üçün
vacib bir məsələ idi.
Rəşid
müəllim hamıya qarşı, xüsusilə,
yaşı 70-i keçmiş şair, yazıçı və
sənət adamlarına qarşı çox diqqətli idi. Bir dəfə zəng vurub
dedi ki, xalq şairi Nəbi Xəzri Mərdəkanda xəstə
yatır, onun xalqımızın mədəniyyətinin xarici
ölkələrdə təbliğində xidmətləri
böyükdür, həm də qəlbi qırıqdır,
yoldaşı da rəhmətə gedib, təkdir, gedək ona
baş çəkək. Yaxşı olar ki,
çəkiliş də olsun. Moskvada
yaşayan keçmiş diplomat yazıçı Əbdül
Hüseynov da qonağım idi. Hərbi
kinostudiyadan operator çağırıb Nəbi müəllimi
ziyarətə getdik. Çox sevindi, onu xəstəxanadan
çıxarıb Şüvəlanda, məhz bu
görüş üçün hazırlanmış ziyafətə
apardıq. Çox gözəl söhbətlər
oldu. Nəbi Xəzri son vaxtlar kitablarının az nəşr olunduğunu, “Atillanın
atlıları” poemasını təzə
tamamladığını qeyd etdi. Geriyə qayıdanda Rəşid
müəllim Nəbi müəllimdən təzə
yazdığı poemanın əlyazmasını alıb mənə
verdi və çox qısa bir vaxtda
çap olunmasını tapşırdı.
İki həftə
sonra Nizami muzeyində televiziyada verilmək şərtilə Nəbi
müəllimlə görüş və kitabın təqdimatı
keçirildi.
Rəşid müəllim görüşlə
bağlı tədbirin maliyyə məsələlərini
özu həll etdi. Çox gözəl
bir görüş və təqdimat oldu. Nəbi
Xəzri ürəkdən razılıq etdi. Gözləri gülürdü. Bu
elə bir dövr idi ki, Rəşid müəllimin
aldığı pensiya onun dərmanlarına
çatmırdı. Buna baxmayaraq qəlbən rahatlıq
tapdı ki, şairi sevindirə bilmişik...
Rəşid
müəllimin dostluq etdiyi əksər adamları
tanıyıram. İşimlə bağlı
yazıçı-şair, bəstəkar, rəssam, bir
sözlə, üzdə olan sənət adamlarının əksəriyyəti
ilə münasibətim var. Müxtəlif dövrlərdə
Rəşid müəllimlə işləmiş, partiya-sovet
işçiləri - Kamran Hüseynov, Sadıq Murtuzayev,
Çingiz Həsənov, Əlövsət Baxışov,
hüquq-mühafizə işçiləri Hacı Abdulla
İbrahimov, Bahadur Hüseynov, yazıçı Çingiz
Abdullayev, şair Bəxtiyar Vahabzadə, Nəbi Xəzri,
Qılman İlkin, Zəlimxan Yaqub və digər görkəmli
şəxsiyyətlər söhbətlərində Rəşid
müəllimdən danışarkən onu çox
işgüzar, savadlı, sözündə düz,
intizamlı, yüksək dərəcədə məlumatlı
və erudisiyalı, mehriban və qayğıkeş bir insan
kimi xarakterizə etmiş və edirlər.
Rəşid
müəllim özündən əvvəlki redaktorları
tez-tez xatırlayırdı və onların demək olar ki,
hamısı haqqında xatirə yazıb dərc
etdirmişdi.
Uzun müddət
Rəşid müəllimlə tez-tez
görüşmüş, hər gün zəngləşmişik. Babaları kimi Allaha
bağlı adam idi, hər gün beş dəfə
üzü qibləyə dayanaraq “Quran”dan bildiyi surələri
oxuyar, zikr edərdi. Haqqa qovuşmazdan iki gün
əvvəl zəng vurmuşdu.
— Noyabrın 1-də mənimlə
məşğul ol, ay Hacı, havaya çıxmaq
üçün darıxmışam, məni havaya
çıxar. Hər dəfə havaya
çıxmazdan əvvəl saqqalını təraş edər,
yuyunub qüsullanardı. O gün də belə
olmuşdu. Rəşid müəllim öz
ölümü və harada basdırılacağı ilə
bağlı mənimlə dəfələrlə söhbət
etmişdi. Deyirdi mən istəmirəm ki,
kimsə mənə görə əziyyət çəksin,
çox istərdim ki, atamın, anamın,
qardaşlarımın, Dilbər balamın yanında basdırılım,
ancaq bu böyük əziyyətdir. Bəhruz
da tək oğuldur, qayğıları çoxdur. İstəmirəm çətinliyə
düşsün, bir də ki, camaat buradan
İsmayıllıya gələcək. Lazım
deyil, elə buralarda basdırarsız. Həmişə
Allaha yalvarardı ki, onu yağışlı, çox soyuq və
çox isti havada dünyadan aparmasın. Camaatın
əziyyət çəkməsini istəmirdi.
Dünyasını
dəyişməzdən bir qədər əvvəl mənə
28 nəfərdən ibarət bir siyahı tərtib
etdirmişdi ki, onların ruhuna tanıdığım bir din
xadiminə yasin oxutdurum, pulunu da göndərmişdi. Doğmalarının
uyuduğu Mican qəbristanlığını ziyarət etməyi
çox sevərdi. Burada qəbirləri
bir-bir ziyarət edərək baş daşlarına əl
sürtər, salavat çevirər və yasin oxutdurardı.
Deyərdi ki, imkanım olsaydı, bu qəbristanlığı
daşdan gözəl hasara aldırar, bütün qəbirləri
səliqəyə salardım. Həmişə qəbristanlığa
baxana pul verib deyərdi ki, yiyəsiz qəbirlərin otunu təmizləsin...
... Rəşid
müəllimin dəfni günü Mican qəbristanlığı
iki tərəfdən maşınlarla əhatə
olunmuşdu. Gələnlərin əksəriyyəti
maşınları baş yolda saxlayıb qəbristanlığın
yerləşdiyi təpəyə piyada qalxırdı. Rəşid müəllim buranı “dağ”
adlandırırdı. Respublikanın hər
yerindən gələn Rəşidsevərlər onunla son
vidaya, onu son əbədi mənzilinə tapşırmaq
üçün buraya yığışmışdılar.
Rəşid müəllim bu yeri çox sevirdi.
Deyirdi gözəl mənzərəsi və
havası var. Əsl həqiqətdə də belədir.
Mican kəndi çökəklikdə, qəbristanlıq
isə mənzərəli bir təpənin üstündədir.
Və bu təbiəti, havası, mənzərəsi gözəl
təpənin üstündə, doğmaların yanında
“Quran” sədaları altında Rəşid müəllimi
torpağa tapşırdıqdan sonra vaxtilə Rəşid
müəllimin himayə etdiyi din xadimi Hacı Bəhruz axund mərhumun
respublikada və habelə İsmayıllıda məscidlərin
açılması, “Quran”ın və elmi-dini ədəbiyyatın
nəşri ilə bağlı İslam dini yolundakı xidmətlərindən
danışaraq ruhuna bir daha dualar oxudu. Respublikanın
əməkdar müəllimi Şəfaqət Rəşid
müəllimin tərcümeyi-halını oxuyub keçdiyi
ömür yolundan danışdı. Şair-publisist
Taleh Həmid və bu sətirlərin müəllifi mərhumun
yaradıcılığı, xidmətləri və xeyirxah əməllərindən
söhbət açdılar. Mahmudovlar nəslinin Rəşid
müəllimdən sonrakı ağsaqqalı,
geologiya-minerologiya elmləri doktoru, professor, şair Hikmət
Mahmud Rəşid müəllimin bütün Mahmudovlara
atalıq qayğısından, gənclik illərindən
danışdıqdan sonra mərasimə gələnlərin
hamısına ailələri adından minnətdarlıq etdi.
Beləcə, mərasim başa çatdı.
...İnsanlar
doğulur, yaşayır, yaradır və haqqa qovuşurlar. Elə insanlar
var ki, olumu ilə ölümü bilinmir. Bəzən
dünyasını dəyişən kimi, ya da qırxı
çıxan kimi unudulur. Elə insanlar da
var ki, onları unutmaq istəsən də, bu mümkün
olmur. Əməlləri ilə
yaşayır. Yazdığı kitablarda, əkdiyi
ağaclarda, tikdiyi evlərdə, insanların qəlbində,
özündən sonra boya-başa
çatdırdığı övladlarının
simasında yaşayır. Rəşid
müəllim həyatının müxtəlif dönəmlərində
həm jurnalistlik fəaliyyəti göstərmiş, həm də
məsul partiya və dövlət vəzifələrində
çalışmışdır. Yaşlı
nəsildən olan təkcə jurnalistlər deyil, elm, təhsil,
mədəniyyət, iqtisadiyyat və idarəetmə sahələrində
çalışmış insanların əksəriyyəti
onu yaxşı tanıyır və ehtiramla xatırlayır.
Bu da təbiidir. Çoxillik
əməyi, zəngin həyat təcrübəsi, biliyi, səriştəsi,
əliaçıqlığı ilə tanınan Rəşid
müəllimin həyat fəlsəfəsi təvazökarlıq
və xalqa, insanlara təmənnasız xidmət etmək
olmuşdur. O, həmişə etdiyi
yaxşılığı unutmağa çalışırdı.
Əlində olanı Allah yolunda verməklə
insanlara, çətinlikdə olanlara dayaq durmaq istəyir və
bunu hiss etdirməməklə varını gözəl əməllərə
sərf edirdi.
Allah Rəşid müəllimə
rəhmət eləsin!
Hacı Mehman FƏRZULLAYEV
Xalq qəzeti.-2008.-11 dekabr.- S.7.