Heydər Əliyevin
azərbaycançılıq fəlsəfəsində dil və
dövlətçiliyin dialektikası
Prezident
İlham Əliyev andiçmə mərasimindəki nitqində
Heydər Əliyevin azərbaycançılıq fəlsəfəsinin
müasir quruculuq fəaliyyətinin də təməlində
dayandığını vurğulamaqla Azərbaycan dövlətçiliyində
siyasi və mədəni-mənəvi varislik prinsipinin
sarsılmaz olduğunu bir daha nümayiş etdirdi. Konkret
situasiyadan asılı olan siyasi və iqtisadi islahatlar, təbii
ki, dəyişir. Hər bir inkişaf mərhələsində
zamanın diqtə etdiyi ən düzgün mövqeyin
seçilməsi siyasi rəhbərlikdən məsələlərə
yaradıcı münasibət tələb edir. İqtisadi
inkişafın yüksək tempi, vətəndaş cəmiyyətinin
formalaşması ölkəmizdə əvvəllər həyata
keçirilməsi mümkün olmayan yeni keyfiyyətli layihələrin
irəli sürülməsinə və reallaşdırılmasına
imkan yaradır.
Ölkəmizdə
gedən quruculuq proseslərinin ana xətti, təməli
böyük öndər Heydər Əliyev tərəfindən
qoyulmuşdur. Onun rəhbər tutduğu dövlətçilik
kursu və azərbaycançılıq fəlsəfəsi
öz bəhrəsini bu gün də verməkdədir. Üstündən
neçə illər keçdikdən sonra Heydər Əliyevin
irəli sürdüyü prinsiplərin, verdiyi qərarların
nə dərəcədə düşünülmüş və
uzun müddətə hesablanmış olması
özünü daha aydın göstərir.
Daha
böyük miqyaslı, mütəşəkkil ictimai sistemin
özünüdərk səviyyəsindən baxdıqda bəşəriyyətin
tarixən keçmiş olduğu yola bir işıq
düşür, ayrı-ayrı xalqların, məmləkətlərin,
bəlkə də, özünü dərk etmədən
keçdikləri yollar indi artıq ilkin bir ideyanın
reallaşması prosesi kimi, ictimai-tarixi zərurət kimi nəzərimizdə
canlanır. Böyük mütəfəkkir Kantın bəşəriyyətin
inkişaf tarixinə təbiətin özünüdərk və
özünütəsdiq prosesi kimi yanaşması, Hegelin
ictimai inkişafı mütləq ideyanın reallaşma
aspektlərindən biri kimi təqdim etməsi, Herderin
ümumdünya tarixinin vahid konseptual sistemini yaratmaq cəhdləri
ona görə real, pozitiv nəticələrə gətirə
bilmirdi ki, bəşəriyyət hələ
özünüdərk üçün yetişməmişdi.
Bu təfəkkür nəhəngləri, sadəcə olaraq,
zamanı qabaqlamağa çalışırdılar. Zaman isə
öz ritmindən kənara çıxmırdı. Lakin indi
bu böyük ideyaların reallaşması vaxtı artıq
gəlib çatmışdır.
Tarixi sınaq məqamında
əhalinin çoxluğu, məmləkətin
böyüklüyü deyil, onun sükanı arxasında kimin
dayanması daha önəmli olur. Əsas məsələ həmin
tarixi sınaq məqamında xalqın içərisindən
çıxmış və onun milli mənafeyini dərk etmək
və qoruyub-saxlamaq iqtidarında olan mütəfəkkir liderin mövcud olmasıdır.
Bu liderin uzunmüddətli proqramları həyata keçirə
bilməsi üçün böyük siyasi ömür tələb
olunur. Azərbaycan qismətindən Heydər Əliyev
şəxsən özü də möhkəm təməl
yaratmağa kifayət edəcək dərəcədə
üzün ömür yaşadı, düz 10 il müstəqil
Azərbaycan dövlətinin sükanı arxasında
dayandı. İlham Əliyevin şəxsində onun
ömrü, sanki daha da uzanmış oldu. Başladığı
bütün işlər İlham Əliyevin səyləri nəticəsində
uğurla davam etdirildi və üstəlik, yeni dövrün tələblərinə
uyğun olaraq yeni ideyalar irəli sürüldü. Başqa
sözlə desək, İlham Əliyev Heydər Əliyev
irsini qoruyub saxlamaq və onun ideyalarını həyata
keçirməklə kifayətlənmir. O, Heydər
Əliyevin azərbaycançılıq fəlsəfəsini,
onun siyasi-iqtisadi və mənəvi-mədəni quruculuq
işləri ilə bağlı strategiyasını
yaradıcı surətdə inkişaf etdirir. Ötən
beş il ərzində Prezident İlham Əliyev
açılmış imkanların realizasiyası sahəsində
böyük əzm və yüksək vüsət
nümayiş etdirmişdir.
Planetin bugünkü mənzərəsində
heç də yalnız siyasi və iqtisadi maraqlar kəsişmir.
Bu meydanda həm də milli ideyalar qarşılaşır. Ən
böyük qabiliyyət də siyasi, iqtisadi mənafe ilə
yanaşı, milli maraqların da qorunub saxlanmasına nail olmaq
və millətlər birliyinə öz simasını itirmədən
daxil olmağı bacarmaqdır. Düzdür, bunu əngəlləyən
qüvvələr çoxdur. Lakin şəxsiyyətin
böyüklüyü də özünü məhz belə
çətin vəzifələrin həllində göstərir.
Heydər Əliyev ilk dəfə azərbaycançılıq
ideyasını dövlətin strateji xətti kimi irəli
sürəndə bu ideyanın həqiqi böyük mənası
çoxları üçün anlaşılmaz idi. Bu gün
də qismən belədir. Çünki bu ideya adi şüur
səviyyəsində üzə çıxmayıb, yaxud
deklarativ bir şüar olmayıb, çox dərin kökləri
olan mükəmməl bir fəlsəfi-konseptual sistemin ifadəsidir.
Akademik Ramiz Mehdiyevin sözləri ilə
desək: "Heydər Əliyevin sayəsində Azərbaycanda
dövlətçilik özünü təkcə
siyasi-hüquqi hadisə kimi deyil, həm də konkret milli-mənəvi
gerçəkliyin təsbit olunması kimi göstərir. Bu gerçəkliyin milli ideologiya səviyyəsində
təzahürü isə azərbaycançılıq təlimidir"
("Heydər Əliyev və azərbaycançılıq məfkurəsi".
Bakı, 2002, s. 24). Məqsəd bu təlimi
hərtərəfli şərh etmək və bütün
xalqın, dünyada yaşayan azərbaycanlıların bu
ideyaya yiyələnməsinə çalışmaqdır.
Bu gün Azərbaycana təkcə
öz daxili problemləri çərçivəsində
baxmaq düzgün deyil. Azərbaycanın
seçdiyi, həyata keçirməyə
çalışdığı siyasi kurs, inkişaf yolu – onun
Şərq dünyasında, xüsusən, islam ölkələri
içərisində mövqeyinin və rolunun ilkin müəyyənliyini
tələb edir. Şərq ilə Qərb arasında vəhdət
modelinin təbii nümunəsi olmaqla, Azərbaycan
xüsusi strateji mövqeyə malikdir. Bu günlərdə
Bakıda keçirilən "Mədəniyyətlərarası
dialoq Avropa və onun qonşu regionlarında davamlı
inkişafın və sülhün əsasıdır"
mövzusundakı beynəlxalq konfransda Prezident İlham Əliyev
demişdir: "...Bizim tariximiz, mədəniyyətimiz, ədəbiyyatımız,
ana dilimiz – bu amillər azərbaycanlıları bir millət
kimi assimilyasiyadan qorudu və bu gün müstəqil ölkəmizdə
Azərbaycan xalqı öz taleyinin sahibidir" ("Xalq qəzeti"
3 dekabr, 2008-ci il).
Müstəqillik əldə
etmiş, xarici və daxili siyasətini öz milli mənafelərinə,
ümumxalq, ümumdövlət mənafeyinə uyğun olaraq
qurmaq imkanı qazanmış xalq, heç şübhəsiz,
birinci növbədə təhlükəsizlik və maddi təminatla
yanaşı, öz dilini, milli mədəniyyətini, adət-ənənələrini
də inkişaf
etdirməyə - özünə qaytarmağa
çalışır. Lakin bu işi görməyə
müstəqilliyin ilk illərində olduğu kimi, budaqdan
deyil, kökdən, gövdədən başlamaq lazım idi. Əvvəlcə
dövlətçiliyi möhkəmləndirmədən,
xarici ölkələrlə münasibətləri ümumbəşəri
dəyərlər və beynəlxalq normalar əsasında quraraq dünya birliyinə bərabər
hüquqlu üzv kimi daxil olmadan, yeni iqtisadi münasibətlərə
keçid strategiyasını müəyyənləşdirmədən,
hər şeydən öncə milli mədəniyyəti,
milli dili və s. inkişaf etdirmək mövqeyi real ictimai tərəqqi
üçün təməl ola bilməzdi.
Keçid
dövründə, böyük ictimai təbəddülatlar
zamanı imperiya buxovlarından yenicə azad olaraq müstəqillik
əldə etmiş xalqda milli hisslərin aktivləşməsi
təbii hal idi. Üstəlik, başqa bir dövlət tərəfindən
qatı millətçi ideologiyanın təsiri ilə istəmədən müharibəyə
cəlb olunan, ərazisinə, əhalisinə qəsd olunan bir
xalqda milli hisslərin inkişafı öz normal axarından
çıxır, yatağına sığmırdı. Lakin
hələ hissiyyat səviyyəsindən yüksəyə
qalxmamış, milli ideya kimi formalaşmamış, milli
dövlətçilik prizmasında sınaraq siyasi və
iqtisadi düşüncə ilə
çulğalaşmamış onun faydası çox az ola
bilərdi. Ona görə də, Heydər Əliyev
quruculuğa əvvəlcə bazisdən, siyasi-iqtisadi təməlin
möhkəmləndirilməsindən başladı.
Milli ruhun inkişafı
üçün konkret ictimai gerçəkliyin öz
inkişaf məntiqindən doğan milli bir ideologiya tələb
olunur. Burada milli siyasi liderin üzərinə Şərq
düşüncəsi ilə Qərb düşüncə tərzinin
vəhdətinə nail olmaq, milli ideologiyanı ümumbəşəri
dəyərlər kontekstinə salmaq kimi çətin bir vəzifə
düşür. Bu vəzifə Şərqlə Qərb
arasında İpək yolunu bərpa etmək qədər və
bəlkə, ondan daha çətindir. Biz bu müqayisəni təsadüfi
olaraq aparmırıq. Məsələ
burasındadır ki, əslində, İpək yolunun bərpası
ideyası da, Bakı – Ceyhan layihəsi də məhz qlobal
miqyas almış ideologiyanın tərkib hissələridir və
bu qlobal ideologiyanın müəllifi Heydər Əliyev
olmuşdur. Çünki o özü universal sintetik bir fenomen
idi. O, şərqçilik və qərbçiliyin,
millilik və ümumbəşəriliyin, ənənəvilik
və novatorluğun vəhdəti, sintetik azərbaycançılıq
məfkurəsinin ən parlaq nümunəsi, ən ali
daşıyıcısı, qloballaşan dünyada milli
müəyyənliyin qarantı, azərbaycançılığın
simvolu idi.
Bəli, azərbaycançılıq
məfkurədir. Lakin bu məfkurə fəlsəfi
idrakın, elmi-məntiqi təfəkkürün məhsulu
olan mükəmməl bir konseptual sistemin yolu birinci keçmək
istəyən bir millət üçün konkretləşmiş
variantıdır. Azərbaycançılığın mahiyyətini
dərk etmək üçün bir etnosun, xalqın, millətin
qarşısında duran vəzifələri ümumiləşdirmək
kifayət etmir. Məsələyə bütün bəşəriyyətin
inkişaf qanunauyğunluğu kontekstində baxmaq lazım gəlir.
Azərbaycançılıq
həyat tərzində, əxlaqda, mənəviyyatda, dildə,
dində, ədəbiyyatda - mənəvi mədəniyyətin
bütün sahələrində əsas istiqamətləndirici
məfkurə kimi çıxış edir. Şifahi xalq ədəbiyyatı,
el sənəti, milli musiqi, millətin mədəni-mənəvi
mövcudluğunun bütün təzahürləri bu gün vahid
bir ideya ətrafında sıx surətdə birləşməkdədir.
Əsrlərdən bizə miras qalmış milli-mənəvi
dəyərlər nəinki təkcə müasir milli
mövcudluğumuzun, həm də siyasi mövcudluğumuzun,
dövlətçiliyimizin qarantına çevrilir. Və
əksinə, milli-mənəvi varlığımızın
qorunub saxlanması da dövlətin ən əsas
funksiyalarından biridir. Azərbaycançılıq Azərbaycan
dövlətinin milli-siyasi məfkurəsi kimi formalaşır.
Bütün bunları
bizə müasir Azərbaycan dövlətinin banisi Heydər Əliyev
öyrətmişdir - sözləri və əməlləri
ilə. Bu xətti qoruyub saxlamaq və inkişaf etdirmək
harada yaşamasından asılı olmayaraq hər bir azərbaycanlının
milli şərəf borcudur. Heydər Əliyev azərbaycançılığın
iki mühüm tərkib hissəsini - milli dövlətçilik
xəttini və mədəni-mənəvi dəyərlər
sistemini qarşılıqlı əlaqədə və vəhdətdə
götürürdü. Mədəni-mənəvi dəyərlər
içində ən mühüm yeri isə dil tutur. Heydər
Əliyev Azərbaycan dilini milli varlığımızın əsas
inteqrativ amili və azərbaycançılığın təməl
daşı hesab edirdi: "Müstəqil Azərbaycan
Respublikasının gələcəyi üçün ən
əsas vasitələrdən biri ana dilimizin, dövlət
dilimizin inkişaf etdirilməsidir".
Heydər Əliyev Azərbaycan dilini
bizim ən böyük milli sərvətimiz hesab edirdi. Təsadüfi deyildir ki, əsrlərin
sınağından çıxmış, böyük təzyiqlərə
və məhrumiyyətlərə baxmayaraq qorunub
saxlanmış və milli mənsubiyyətinmizin ən
böyük rəmzi və dəlil-sübutu kimi Azərbaycan
xalqının bir millət kimi formalaşmasında müstəsna
rol oynamış Azərbaycan dili öz həqiqi qiymətini
ancaq müstəqillik dövründə ala bilmişdir. Lakin müstəqillik illərində də Azərbaycan
dilini yeni sınaqlar gözləyirdi. Çünki məhz bu
dövrdə imperiya buxovlarından azad olmuş Azərbaycanın
qapıları bütün dünyaya açılır və
gənc bir dövlət möhtəşəm qloballaşma
dalğaları ilə üz-üzə gəlirdi.
Azərbaycan qloballaşma prosesi ilə
çox spesifik bir şəraitdə üzləşdi. XX əsrin son onilliyində imperiya buxovlarından azad
olan və siyasi müstəqillik əldə edən Azərbaycan
iqtisadi, mədəni, mənəvi sahələrdə də
müstəqilləşmək, habelə müstəqil dil
siyasəti yeritmək, milli dili inkişaf etdirmək
şansı qazandı. Lakin digər tərəfdən, dünya
iqtisadiyyatına inteqrasiya olunmaq zərurəti bizi yenidən
qapıları açmağa və xarici dillərin (əsasən
ingilis dili) təsir dairəsinə düşməyə vadar
etdi. Qarşı-qarşıya hərəkət
edən milliləşmə və qloballaşma
dalğalarının burulğanında rus dilinə
qarşı yönəlmiş mərkəzdəyişmə
qüvvələri səngidi və o da öz donunu dəyişərək
hələ tamamilə itirilməmiş mövqelərini yeni
ampluada möhkəmləndirməyə başladı.
Ənənəvi beynəlmiləl
Bakı öz milliləşmə missiyasını
qloballaşma kontekstində həyata keçirmək məcburiyyətində
qaldı. Lakin bizcə, burada narahatlıq üçün
ciddi əsas yoxdur. Əslində, bu proseslərin birgə getməsi,
mərkəzəqaçma və mərkəzdənqaçma
qüvvələrini bir-birini tarazlaşdırması bir qütbdən başqa qütbə
keçmək təhlükəsini aradan qaldırır və
dil sahəsində tarazlı siyasət yeridilməsinə
şərait yaradır.
Ən mühüm
şərt budur ki, ölkəmizin beynəlxalq münasibətlər
şəbəkəsində mövqeyinin möhkəmlənməsi
naminə xarici dillərin getdikcə daha çox öyrənilməsi
milli dilin unudulması və ya arxa plana keçməsi
hesabına deyil, onunla paralel surətdə həyata
keçirilsin.
Başqa dillər bizdən asılı olmadan, o dillərin
öz sahibləri tərəfindən inkişaf etdirilir. Biz
onlardan hazır şəkildə istifadə edirik. Öz
dilimizin inkişaf etdirilməsi məsuliyyəti isə bizim
üzərimizə düşür. Burada həm də belə
bir məqam nəzərə alınmalıdır ki, başqa
dillərin imkanlarından istifadə edilməsi səviyyəsi
bizim ilkin bilik və təfəkkür səviyyəmizlə məhdudlaşır.
Bu baxımdan, təfəkkürün öz
ölçülərini, hüdudlarını müəyyən
edən milli dilin zənginliyi və üslub rəngarəngliyi
bizim xarici dillərdən, həmin dillərdəki fikirlərdən
bəhrələnmək imkanlarımızın əsas
meyarlarından biridir.
Hər hansı bir xalqın müstəqil
dövlətə malik olması və onun dilinin “dövlət
dili” elan olunması özü-özlüyündə bu dilin
kamillik dərəcəsinə dəlalət etmir. Söhbət
ancaq dilin kamilləşməsi üçün
açılan imkanlardan, yaradılan şəraitdən gedə
bilər. Dilin real inkişaf səviyyəsi
aşağıdırsa, millət bu və ya digər fəaliyyət
sahələrində ya başqa dillərdən istifadə etmək
məcburiyyətində qalır, ya da öz dili inkişaf
üçün buxova çevrilir. Tarixdən yaxşı məlumdur
ki, bir sıra ölkələr bu və ya digər fəaliyyət
sahəsində daha çox inkişaf etmiş və daha əlverişli
olan vahid dildən istifadəyə üstünlük
vermişlər. Elə ölkələr məlumdur ki, müəyyən
tarixi dövrlərdə onların ərazisində dövlət
dili bir, elmi dil başqa, poeziya, sənət dili isə
başqa bir dil olmuşdur. Orta əsrlərdə bir çox
ölkələrdə fars dili poeziya dili kimi, ərəb dili
elm dili kimi qəbul olunmuşdur. Qərb intibahından sonra demək
olar ki, bütün Avropa ölkələrində latın dili
elm dili kimi istifadə edilmişdir. Müasir dövrdə bu
funksiyanı ingilis dili öz üzərinə
götürmüşdür. Bir çox ölkələr
öz dillərini adi danışıq vasitəsi kimi saxlamaqla
təkcə elm sahəsində deyil, dövlət dili kimi də
ingilis dilindən istifadə edirlər. Dövlətçiliyin
inkişaf səviyyəsi ilə mədəniyyətin bu və
ya digər sahəsinin inkişaf səviyyəsi uzlaşmadıqda
belə hallar labüddür. Böyük dil o dil
sayılır ki, onun qoynunda bütün peşəkar fəaliyyət
sahələri sərbəst inkişaf edə bilsin. Bizim dilimiz əsrlərin sınağından
çıxaraq bir sıra istiqamətlərdə peşəkar
dil üslublarını ehtiva edə bilmişdir. Ədəbi
dilimizin böyük daxili potensialı və zəngin söz
ehtiyatı, habelə tarixin ayrı-ayrı dövrlərindəki
dövlətçilik ənənəmiz bu gün bizim
heç bir başqa dilə müraciət etmədən
bütün fəaliyyət sahələrini əhatə edən
mükəmməl milli dil səviyyəsinə
qalxmağımıza imkan verir. Əsas vəzifə bu
imkanın vaxtında reallaşdırılmasıdır.
Milli dövlət quruculuğunun
çox mühüm şərtlərindən biri milli ədəbi
dilin zəminində xüsusi rəsmi dil üslubunun
formalaşmasıdır. Burada biz aydınlıq
üçün “dövlət dili” anlamının iki fərqli
mənasını nəzərə almalıyıq. Hər
hansı bir dilin hüquqi aktla “dövlət dili” elan
olunması heç də bütün sahələrdə ancaq
həmin dildən istifadə olunmasını nəzərdə
tutmur. Elmdə, sənətdə, iqtisadiyyatda, ticarətdə,
özəl şirkətlərdə insanlar ünsiyyət dili
seçməkdə azaddırlar. Söhbət dövlət
idarələrindən, rəsmi dövlət tədbirlərindən,
rəsmi yazışmalardan gedir. Dövlət dilini bilmək tələbi
məcburi akt kimi ancaq dövlət məmurlarına, vəzifəli
şəxslərə tətbiq oluna bilər. Lakin onların
bilməli olduğu dil necə bir dildir? Azərbaycan dilini bilməyin
çox müxtəlif səviyyələri ola bilər. Azərbaycan
dilində çox müxtəlif dil üslubları vardır
ki, dövlət idarələrində bunlardan birini - rəsmi
dil üslubunu xüsusilə mükəmməl bilmək tələb
olunur. Məsələn, bədii dili, hətta ümumiyyətlə,
ədəbi dili çox gözəl bilən bir şəxs,
şair və ya yazıçı rəsmi sənədləri
tərtib etməkdə çətinlik çəkə bilər.
Deməli, bədii dil, elmi dil üslubları ilə
yanaşı, rəsmi dil üslubunu hamılıqla öyrənməyə
böyük ehtiyac var. Bundan sonra biz “dövlət dili” ifadəsini
məhz rəsmi dil üslubu mənasında işlədəcəyik.
Bu mənada başa düşdükdə dövlət dilini,
sadəcə ,elan etməklə iş düzəlmir. Həm də
bu dili formalaşdırmaq lazım gəlir.
Daha böyük
miqyasda gedən sosial-tarixi prosesin zəruri nəticəsi
olaraq Azərbaycanın siyasi müstəqillik əldə
etdiyi və dilimizin, sözün həqiqi mənasında,
dövlət dili olmaq şansı qanzandığı bir
vaxtda başqa sahələr (siyasi, iqtisadi, mədəni-mənəvi
və s.) kimi dilimizin də
belə məsul rol oynaması üçün
hələ tam hazır olmadığı üzə
çıxdı. Sovet dövründə – neçə onilliklər
ərzində dövlət dili kimi rus dilindən istifadə
olunması (hətta hüquqi cəhətdən dövlət
dili Azərbaycan dili elan olunduqda da), bütün rəsmi sənədlərin
rus dilində yazılması, dövnlət idarələrində
rəhbər vəzifələrdə çalışan
adamların çoxunun rus təhsilli olması dilimizin bir
dövlət dili kimi formalaşmasına imkan verməmişdir.
Sovet imperiyası daxilində olarkən xarici dövlətlərlə
müstəqil münasibətlər
yaradılmadığından beynəlxalq əlaqələr,
dövlətlərarası münasibətlər
üçün spesifik peşəkar dil, milli diplomatik dil də
formalaşmamışdır.
Bununla belə, bir
sıra rəsmi sənədlər, qanunlar, hüquqi aktlar və
dövlət rəhbərlərinin məruzə və
çıxışları Azərbaycan dilinə tərcümə
olunub nəşr edilirdi ki, bu da dilimizdə siyasi, hüquqi
üslubların, habelə dəftərxana üslubunun qismən
də olsa inkişaf etməsinə kömək edirdi. Lakin bu, az idi. Tərcümə
dilin əsl inkişafı üçün tam meydan aça
bilməz. Dil o zaman, həqiqətən, inkişaf edir ki, mətnlər
məhz həmin dildə, yaradıcı təfəkkürlə
vəhdətdə yazılmış olsun. Ona görə də,
rəsmi sənədlər əvvəlcə rus dilində
meydana gəldiyindən, onları bilavasitə rusca oxuyub
başa düşmək Azərbaycan dilindəki tərcüməni
başa düşməkdən asan idi. Nəticədə, hətta
rus dilini pis bilənlər də rəsmi sənədlərlə
işləyəndə bu dildən istifadə etməyi
üstün tuturdular.
Bir bədii dil olaraq Azərbaycan dili
nə qədər zəngin idisə, bir elmi dil, fəlsəfi
dil, siyasət dili olaraq, ən başlıcası isə
dövlətçilik dili kimi bir o qədər məhdud idi.
Qarşıda böyük bir vəzifə dururdu: - Dövlətçiliyin
inkişafı ilə yanaşı, dövlət dilini də
inkişaf etdirmək. Lakin bu işin öhdəsindən kim gələ
bilərdi? Dilçilər, ədəbiyyatçılarmı?
— Xeyr. Söhbət dilin inkişafının başqa aspektindən
gedirdi. Bu işi dövlət adamları, diplomatlar həyata
keçirməli idilər. Lakin bu sahədə peşəkar
kadrlar yox dərəcəsində idi. Bax, belə
bir çətin məqamda dilimizin dövlət dili kimi
inkişaf etdirilməsi yükünü də Heydər Əliyev
öz üzərinə götürdü. Biz yalnız fərmanları,
dilin inkişafı ilə bağlı sərəncamları,
ona münbit şərait yaradılmasını nəzərdə
tutmuruq. Baxmayaraq ki, bu istiqamət də Heydər Əliyevin
çoxşaxəli qurucu, yaradıcı fəaliyyət sahələri
içərisində önəmli yer tutur. Bu, ayrıca bir
mövzudur. Heydər Əliyevin bu yöndəki fəaliyyəti
Ramiz Mehdiyevin “Elimizin və dilimizin xilaskarı” məqaləsində
(“Azərbaycan” qəzeti, 19 sentyabr 1996-cı il) geniş və
hərtərəfli
işıqlandırılmışdır. Biz diqqəti ancaq
bir məqama yönəltmək istəyirik. Dövlət
dilini inkişaf etdirmək üçün dövlətçilik
təfəkkürü lazım idi. Bu təfəkkür isə
ən yüksək səviyyədə Heydər Əliyevin
özünə xas idi. Sonrakı illərdə ulu öndər
bu təcrübəni gənc nəslə də öyrətmək,
insanların dövlətçilik təfəkkürünü
inkişaf etdirmək sahəsində böyük işlər
görmüşdür.
Bəziləri Heydər Əliyevin səlis,
rəvan nitqinə qibtə ilə, həsədlə
yanaşmaqla bərabər, bunu, sadəcə olaraq natiqlik məharətinin
yüksək səviyyəsi kimi dəyərləndirirlər.
Heydər Əliyevin xarici nümayəndə heyətlərilə
görüşlərinin, rəsmi tədbirlərdə
çıxışlarının televiziya ilə, radio ilə
dönə-dönə təkrar olunmasının faydası
tam mənası ilə özünü indi göstərir. Bu çıxışların dövlətçilik
təfəkkürünün inkişafı, siyasi mədəniyyətin
formalaşdırılması, dövlət dilinin bir dil
üslubu kimi yetişməsi və yayılması
üçün nə dərəcədə böyük əhəmiyyət
daşıdığı, bütün əhali
üçün böyük bir məktəb, universitet
rolunu oynadığı tam mənası ilə indi dərk
edilir. Bəli, çağdaş tariximizin
memarı olan, Azərbaycanda dövlətçilik təfəkkürünün,
milli və ictimai-siyasi özünüdərkin
inkişafında misilsiz xidmətlər göstərən Heydər
Əliyev, eyni zamanda, siyasət dilinin, milli dövlət dilinin
müstəqil üslub istiqaməti kimi formalaşmasının
da əsasını qoymuşdur.
Azərbaycan dili zəngin dildir və
Azərbaycanda bəlağətlə danışan gözəl
natiqlər çoxdur. Bədii qiraət ustaları, toylarda, məclislərdə,
mərasimlərdə çıxış edənlər
çoxdur. Lakin rəsmi dövlət dilinin, diplomatik dilin
özünəməxsus incəlikləri var. Hər
sözə xüsusi diqqət verilməsi, hər ifadənin hətta
yaxınmənalı sözlər içərisindən daha dəqiq
seçilib tapılması, incə mətləblərin
maksimal bir dəqiqliklə çatdırılması
üçün dilin bütün imkanlarının səfərbər
edilməsini çoxları ancaq daha mükəmməl
dil axtarışı kimi, natiqlik məharətinin
nümayiş etdirilməsi kimi izah edir.
Lakin bu belə deyil. Dilin kamilliyi məqsəd
deyil, məqsədə çatmaq üçün vasitədir.
İncə mətləblər ancaq mükəmməl dillə
çatdırıla bilər.
Biz, əlbəttə, belə hesab
etmirik ki, Heydər Əliyev milli dilin inkişaf etdirilməsini,
dövlət dilinin bir dil üslubu kimi
formalaşdırılmasını qarşısına
xüsusi məqsəd qoymuşdu. O, dövlət
işini görərkən, dövlətin siyasi xəttini
müəyyənləşdirərkən və bu xətti
icraçılara, dövlət işçilərinə,
xalqa və bütün dünyaya bəyan edərkən, istər-istəməz
dili də inkişaf etdirir, dövlət işini yerinə
yetirərkən dövlət dilini də xüsusi üslub
kimi formalaşdırır və bu mühüm işi ən
yüksək səviyyədə şəxsən özü həyata
keçirirdi. Zira, düşünən kimdirsə quran,
yaradan kimdirsə, yaradıcı təfəkkürün dəqiq
şərhi üçün daha mükəmməl dil arayan
da məhz həmin şəxs olmalıdır. Çünki
dil təfəkkürlə, yaradıcılıqla vəhdətdədir.
Və əksinə, dilin imkanları genişləndikcə həmin
dildə danışan adamların düşüncə diapazonunun
genişlənməsi, siyasi mədəniyyətin artması
üçün də yeni imkanlar açılır.
Burada biz başqa bir sualın da
cavabını tapmış oluruq. Belə ki,
Heydər Əliyevin qeyri-adi natiqlik qabiliyyətinin səbəbini
dilçiliyin təfərrüatında deyil, dövlətçiliyin
inkişaf yollarında axtarmaq lazımdır. Çünki
onun təfəkkürü, düşüncələri ən
çox bu istiqamətdə köklənmişdi.
Bəli, Heydər Əliyev
dilçiliyi də bilirdi, dilimizin, ədəbiyyatımızın
tarixini də, müasir problemlərini də. Bu, əlbəttə,
ona daha gözəl danışmağa, yeri gələndə
zəngin bədii dil üslubunun böyük imkanlarından bəhrələnməyə
imkan verirdi. Lakin onun
natiqliyinin izahı dildə yox, fikirdə
axtarılmalıdır. Dil ona görə aydın və səlis
idi ki, fikir, ideya aydın idi. İdeya ona görə aydın
idi ki, başqalarından əxz olunmayaraq, onun öz şəxsi
düşüncəsinin və əməli təcrübəsinin
məhsulu idi. Digər tərəfdən, dil əməlin və
fikrin məhsulu olmaqla yanaşı, həm əməl, həm
də fikir üçün ilkin zəruri şərtlərdən
biridir, nisbi müstəqil bir hadisə olmaqla özü
“böyük bir aləmdir”.
Beynəlxalq maraqlar sistemindəki
labirintlərdən ustalıqla, ehmalca keçmək, milli mənafeyin
konturlarını incə ştrixlərlə cızmaq hər
sözün yüz ölçülüb, bir biçilməsini
tələb edir. Dövlətin, millətin mənafeyini,
marağını, onunla bir müstəvidə olan başqa
maraqlara toxunmadan ifadə edə bilmək iynə gözündən
sap keçirmək qədər çətindir. Burada fikirlərin
incə-mürəkkəb quruluşu sözün, cümlənin
də incə-mürəkkəb quruluşunu tələb edir.
Hər hansı yonulmamış fikir, qaba söz sonradan
qarşısı alınması çox çətin olan
problemlər törədə bilər.
Siyasətdə səhv edib üzr
istəmək olmaz. Burada hər
şey zəncirvarı reaksiya kimidir. Bir
səhvdən onlarca səhv doğulur. Bəs
belə məsul və incə siyasi mövqeləri şərh
etmək hər hansı bir milli dilin imkanları çərçivəsindədirmi?
-Xeyr. Bunun üçün zəngin ədəbi
dil mənbəyi, bədii və elmi dil vərdişləri
olmalıdır. Məhz həmin dildə
yaradılan fəlsəfi, ictimai-siyasi fikir ənənələri
olmalıdır. Diplomatik ənənələr
olmalıdır. Bir çox xalqların
dilləri bu tələblərə cavab vermədiyindən
dövlət dili kimi ingilis, fransız, ispan, rus dillərini
seçiblər. Lakin nə yaxşı
ki, Azərbaycan dili bütün bu tələblərə cavab
verir. Daha doğrusu, onun böyük
potensialı buna imkan verir və o artıq “dünya dilləri
içərisində öz layiqli yerini tutmuşdur” (Heydər
Əliyev).
Lakin millət öz poeziyası, ədəbiyyatı, hətta
elmi ilə nə qədər qabağa getsə də, onun
dövlətçilik təcrübəsi yoxdursa, deməli,
milli dövlət dili də hələ formalaşmayıb. Yaxşı bələdçilər, yol
açanlar olmazsa, dövlətçiliyin və milli dövlət
dilinin formalaşması prosesi çox uzun sürə bilər.
Yalnız milli dövlətçilik ənənələrimizin
tarixinə yaxşı bələd olan və irəlicədən,
neçə onilliklər ərzində başqa bir dövlətin
tərkibində müasir dövlətçilik təcrübəsini
mənimsəmiş olan yaradıcı dövlət xadimi
qısa bir tarixi dövrdə müstəqil milli dövlət
formalaşdırmağa nail ola bilərdi. Təsadüfi deyil ki, məhz Heydər Əliyev bu vəzifəni
qısa bir müddətdə çox böyük əzmlə
həyata keçirdi və rəsmi dövlət dilinin
inkişaf etdirilməsi işini də dövlətçiliyin
atributlarından biri kimi ön plana çəkdi. Sonrakı
illərdə bu iş Prezident İlham Əliyev tərəfindən
də uğurla davam etdirildi və hazırda bu sahədə əldə
edilmiş nailiyyətlər dövlət dili ilə dövlətçilik
təfəkkürünün daha sıx birliyinə dəlalət
edir.
Bu gün dilimizin inkişafının əsas qarantı
dövlətimizdir. Lakin dünya dilləri
arasında həm tarixilik, həm də müasirlik
baxımından olduqca önəmli yer tutan türk dili və
onun ən çox inkişaf etmiş qollarından biri olan Azərbaycan
dili də öz növbəsində dövlət müstəqilliyimizin
mühüm qarantlarından biridir.
Səlahəddin XƏLİLOV,
AMEA-nın müxbir üzvü,
professor
Xalq qəzeti.-2008.- 21 dekabr.-
S.5.