Heydər Əliyev Azərbaycanın
davamlı
inkişaf konsepsiyasının
banisidir
Ümummilli lider Heydər
Əliyevin xalqın iradəsi və
çağırışı ilə 1993-cü ildə
hakimiyyətə qayıdışı Azərbaycanın
siyasi və iqtisadi həyatında taleyüklü dəyişikliklərin
başlanğıcını qoydu. Azərbaycan dövlətini
və ölkə iqtisadiyyatını labüd fəlakətdən,
hərc-mərclikdən xilas edən dahi rəhbər ölkənin
iqtisadi yüksəlişi üçün də təcili tədbirlər
görməyə başladı. İttifaq səviyyəsində
mövcud olan iqtisadi əlaqələr dağıldıqdan
sonra milli iqtisadiyyatın dirçəldilməsi
üçün ölkənin malik olduğu təbii
resurslardan istifadə edilməsi və milli məhsulların
xarici bazarlara çıxışının təmin
olunması mühüm əhəmiyyət kəsb edirdi.
Məhz belə bir
dövrdə Azərbaycanın zəngin neft
ehtiyatlarının mövcudluğunu nəzərə alan
ümummilli lider Heydər Əliyev ilk vaxtlardan başlayaraq
danışıqlar prosesinə ARDNŞ-in vitse-prezidenti, millət
vəkili İlham Əliyevi də cəlb etdi. Beləliklə,
cənab İlham Əliyev yeni neft strategiyasının
hazırlanmasının və uğurla həyata keçirilməsinin
ən fəal iştirakçılarından oldu. Onun
bütün fəaliyyətinin mərkəzində
özünün dəfələrlə
vurğuladığı kimi bir ideya dururdu: “Bizim məqsədimiz
təkcə neft hasil etmək, onu nəql etmək, bundan vəsait
əldə etməkdən ibarət deyildir. Bizim məqsədimiz
neftdən gələn bütün mənfəətləri, həm
siyasi, həm iqtisadi, həm də başqa mənfəətləri
Azərbaycan xalqının gələcək mənafeyinə,
rifahına yönəltməkdən ibarətdir”.
Bu gün inamla həyata
keçirilən Heydər Əliyev strategiyasının nəticəsi
olaraq Azərbaycan dövləti müstəqilliyin möhkəmləndirilməsi,
ölkədə tarazlı inkişafın təmin edilməsi
istiqamətində atdığı addımları və
inanılmaz iqtisadi uğurları ilə beynəlxalq aləmdə
nüfuzlu söz sahibinə çevrilmişdir. Artıq
dünya birliyinə yaxından inteqrasiya olunan müstəqil
Azərbaycan Respublikasında bütün proseslər
xalqımızın milli mentalitetinə və dövlətçilik
prinsiplərinə uyğun olaraq beynəlxalq birliyin,
nüfuzlu beynəlxalq təşkilatların rəyləri nəzərə
alınmaqla qloballaşma dövrünün tələbləri
səviyyəsində qurulur. Ölkə
başçısı İlham Əliyevin təşəbbüsü
və rəhbərliyi ilə reallaşan iri yerli və regional
layihələr nəticəsində Azərbaycan dövləti
öz iqtisadi nəticələri ilə dünyanın
aparıcı dövlətləri sırasındadır.
Bu gün Azərbaycan
Respublikası sürətli iqtisadi inkişaf
dövrünü yaşayır. İqtisadi inkişaf göstəriciləri
ilə artıq nəinki regionda və ya MDB-də, hətta
dünyada lider dövlətlər sırasına
çıxan Azərbaycan Respublikasında əhalinin maddi
rifah halının yaxşılaşdırılması istiqamətində
çoxşaxəli islahatlar həyata keçirilir. “Biz
xalqın xidmətçiləriyik” deyən ölkə
başçısının hər bir addımı beynəlxalq
aləmdə Azərbaycanın mövqeyinin möhkəmləndirilməsinə,
ölkədə insan azadlığının, davamlı
inkişafın və sosial yönümlü iqtisadiyyatın
formalaşmasına hesablanmış məqsədyönlü
fəaliyyətdir. Son dövrlər ölkəmizin
sosial-iqtisadi sahədə əldə etdiyi uğurlar da bunun
bariz nümunəsidir. Qeyd olunanları 2008-ci ilin 9 ayının yekunlarına
dair statistik məlumatlar da bir daha təsdiq edir. Belə ki, ilin
9 ayı ərzində milli iqtisadiyyatın
inkişafını xarakterizə edən mühüm göstəricilərdən
olan sənaye istehsalının artımı 12 faiz təşkil
etmiş, kənd təsərrüfatında artım 8 faizdən
çox olmuş, əhalinin pul gəlirlərinin
artımı isə 34 faizə bərabər olmuşdur.
Əvvəlki dövrlərdə
olduğu kimi, son doqquz ayda da ölkədə sosial məsələlərin
həllinə, insanların yaşayış şəraitinin
daha da yaxşılaşdırılmasına çox
böyük diqqət göstərilmiş, bu məsələlər
prioritetlik kəsb etmişdir. Məhz bunun nəticəsidir ki,
yalnız iyul, avqust, sentyabr ayları ərzində minimum əmək
haqqı, minimum pensiyaların baza hissəsi, büdcə təşkilatlarında
çalışanların əmək haqqı
artırılmış, əhalinin sosial rifahının
yaxşılaşdırılması istiqamətində xeyli
sayda sosial təşəbbüslər irəli
sürülmüş, yeni məktəblər, xəstəxanalar
tikilərək istifadəyə verilmişdir.
İlin 9 ayı ərzində
müxtəlif istiqamətləri əhatə edən
infrastruktur layihələrinin icrası uğurla davam
etdirilmiş və nəhəng infrastruktur layihələri - nəqliyyat,
energetika, tikinti və s. sahələri əhatə edən
infrastruktur layihələri uğurla icra olunmuşdur. Belə
layihələrin həyata keçirilməsi ölkənin
uzun müddətli dayanıqlı inkişafını təmin
edir və şübhəsiz ki, qeyri-neft sektorunun
inkişafına ciddi təkan verir. Ümumiyyətlə, Azərbaycanda
son illər ərzində infrastruktur sahələrinin
inkişafına çox böyük vəsait qoyulmuşdur.
Demək olar ki, dövlət xərclərinin böyük əksəriyyəti
infrastruktur layihələrinə sərf olunmuş, çoxlu
elektrik stansiyaları tikilmiş, qaz xətləri çəkilmiş,
su və meliorasiya məsələlərinin həlli
üçün əməli-praktik işlər
görülmüşdür. Avtomobil yolları, dəmir yolu,
hava, dəniz nəqliyyatı və s. sahələrin
inkişafı isə göz qabağındadır.
Sevindirici haldır ki,
ümumilikdə ölkənin hərtərəfli
inkişafı, regionların inkişafı üçün həyata
keçirilən infrastruktur layihələri, eyni zamanda, nəhəng
transmilli layihələrlə paralel həyata keçirilir. Bu
da qarşıya qoyulmuş məqsədlərin
tamamlanmasında öz bəhrəsini verir. Məhz həyata
keçirilən layihələrin nəticəsidir ki, son
doqquz ayda da regionların sürətli inkişafı davam
etmişdir. Demək olar ki, regionların sosial-iqtisadi
inkişafı haqqında məlum Dövlət Proqramı
uğurla icra edilmiş, həm infrastruktur layihələri, həm
də özəl biznesin inkişafı üçün
aparılan işlər, qoyulan sərmayələr regional
inkişafı daha da sürətləndirmişdir.
Bütün bunlar isə onu göstərir ki, qeyri-neft
sektorunun inkişafına son beş il ərzində verilən
dəstək və diqqət öz gözəl bəhrəsini
verir və Azərbaycan iqtisadiyyatı artıq çoxşaxəli
istiqamətlərdə davamlı inkişaf etməkdədir.
Statistik araşdırmalardan
aydın olur ki, 2008-ci ilin yanvar-sentyabr aylarında Azərbaycanın
maliyyə mənbələri güclənmiş, valyuta
ehtiyatlarının həcmi xeyli çoxalmış və
daha geniş miqyaslı layihələrin həyata keçirilməsi
üçün münbit şərait yaranmışdır.
Belə ki, ilin əvvəli ilə müqayisədə ölkənin
valyuta ehtiyatları 10,3 milyard ABŞ dolları və ya 2,4 dəfə
artaraq, 17 milyard dollara çatmışdır. Sosial sferada əhalinin
rifah halının, maddi təminatının və
yaşayış səviyyəsinin
yaxşılaşdırılması məqsədilə həyata
keçirilən sosial-iqtisadi siyasətin nəticəsi olaraq
2007-ci ilin müvafiq dövrü ilə müqayisədə
2008-ci ilin yanvar-sentyabr ayları ərzində orta aylıq əmək
haqqı 23,1 faiz, əhalinin adambaşına düşən gəlirləri
34,1 faiz artmış, əhalinin sərəncamında qalan vəsaitlər
36,9 faiz çox olmuşdur. Bütün bunlar əhalinin pul gəlirlərinin
və bank əmanətlərinin artımına şərait
yaratmışdır. Hesabat dövründə əhalinin pul gəlirlərinin
artımı mövcud qiymət artımını 12,6 faiz
üstələmiş, əhalinin banklardakı əmanətlərinin
məbləği ötən ilin eyni dövrü ilə
müqayisədə 52,2 faiz, əhaliyə göstərilən
pullu xidmətlərin həcmi isə 29,7 faiz
artmışdır. Eyni zamanda ölkədə
sahibkarlığın daha da inkişaf etdirilməsi,
ixracyönümlü istehsal sahələrinin genişləndirilməsi
və investisiya mühitinin
yaxşılaşdırılması istiqamətində də
ardıcıl tədbirlər görülmüşdür ki,
bu da daxili sərmayələrin xarici investisiyaları üstələməsinə
imkan vermişdir. Belə ki, 2008-ci ilin doqquz ayında əsas
kapitala yönəldilən daxili investisiyalar 2007-ci ilin
müvafiq dövrü ilə müqayisədə 77,6 faiz
çox olmuşdur.
Aparılan
araşdırmalardan aydın olur ki, Azərbaycan hökumətinin
qeyri-neft sektorunun inkişafı istiqamətində
gördüyü işlər də artıq öz bəhrəsini
verməkdədir. Statistik məlumatlara görə, 2008-ci ilin
doqquz ayı ərzində təkcə qeyri-neft sektoru üzrə
büdcəyə 1 milyard 737 milyon manat vəsait daxil
olmuşdur ki, bu da 2007-ci ilin müvafiq dövrünün
göstəricisindən 566,8 milyon manat və ya 48,4 faiz
çoxdur. Nəticədə qeyri-neft sektorundan vergi
daxilolmalarının ÜDM-də xüsusi çəkisi
2008-ci ildə 17,6 faizə qədər artmışdır.
Vergi daxilolmalarında ciddi artım müşahidə edilən
sahələrdən biri də tikinti sektorudur. Bütün
ölkə ərazisində aparılan çox möhtəşəm
tikinti və quruculuq işlərinin nəticəsidir ki, tikinti
sektorundan daxilolmalar 7 dəfə artmış və təkcə
2008-ci ilin doqquz ayı ərzində bu sektordan 330,3 milyon manat
vergi hesablanmışdır.
Sahibkarlıq subyektlərinin
inkişafı, sahibkarlıq fəaliyyətinə mane olan
halların aradan qaldırılması, müdaxilələrin
qarşısının alınması və ən əsası
bu sahədə “bir pəncərə” prinsipinin tətbiq edilməsi
və beləliklə də sahibkarlığa dövlət
qayğısının nəticəsi olaraq faktiki fəaliyyət
göstərən vergi ödəyicilərinin sayı
2003-cü ildəki 93 mindən 2008-ci ildə 200 minə qədər
artmışdır. Eləcə də sahibkarlara öz
hesabatlarının, vergi bəyannamələrinin təqdim
olunmasında və vergi ödənişlərində elektron
xidmətlərdən istifadə etmək şəraiti
yaradılmışdır. Sahibkarlığın inkişaf
etdirilməsi isə respublikamızda məşğulluğun
təmin olunmasına, büdcə gəlirlərinin
artımına və digər müsbət təsirlərə
səbəb olur. 2003-cü ilin oktyabrın 1-dən 2008-ci ilin
iyulun 1-i vəziyyətinə qədər olan dövr ərzində
cəmi 705711 iş yeri, o cümlədən 505150 daimi iş
yeri yaradılmışdır. Onu da qeyd etmək
lazımdır ki, ötən dövr ərzində yeni
açılmış daimi iş yerlərinin 20,1 faizi yeni
yaradılmış, 35 faizi mövcud, 3,7 faizi fəaliyyətini
bərpa etmiş müəssisə və təşkilatlarda,
41,2 faizi isə fiziki şəxslər tərəfindən
yaradılmışdır. Məhz rayonlara göstərilən
diqqətin, aparılan abadlıq işlərinin nəticəsidir
ki, yeni iş yerlərinin əksəriyyəti regionların
payına düşür. Belə ki, ölkədə regionların
inkişafına yönəldilmiş tədbirlərin müvəffəqiyyətlə
həyata keçirilməsinin nəticəsidir ki, yeni iş
yerlərinin 23,4 faizi Aran, 12,3 faizi Gəncə-Qazax, 9,6 faizi Lənkəran,
6,5 faizi Abşeron, 6 faizi Quba-Xaçmaz, 5,3 faizi Şəki-Zaqatala,
4,8 faizi Naxçıvan iqtisadi rayonlarında olmaqla, 80,1 faizi
regionlarda açılmışdır.
Heydər Əliyev siyasətini
uğurla davam etdirən ölkə başçısı cənab
İlham Əliyev ümummilli liderin “Təhsil millətin gələcəyidir”
sözlərini əldə rəhbər tutaraq bu sahəyə
də xüsusi diqqət və qayğı göstərir.
Ölkəmiz inkişaf etdikcə təhsilin keyfiyyətinin cəmiyyətin
tələblərinə, müasir dünyanın
standartlarına və milli siyasətin tələbatına
uyğunlaşdırılması məqsədilə təlim
texnologiyalarının və məzmunun yeniləşdirilməsinə
ciddi ehtiyac yaranmışdır. Təhsilin keyfiyyətinin
yüksəldilməsi istiqamətində həyata keçirilən
tədbirlərin nəticəsidir ki, ali təhsil sistemində,
ixtisaslı kadrların hazırlanmasında ciddi uğurlara
nail olunub, ali məktəblərə qəbulda 600-dən
çox bal toplayan abituriyentlərin sayı artıb. Ölkənin
gələcək savadlı, müasir texnika və texnologiyaya
bələd olan ixtisaslı kadrlarla təmin edilməsi istiqamətində
aparılan işlərin əsas istiqamətlərindən biri
də azərbaycanlı gənclərin xaricdə təhsil
alması ilə bağlı həyata keçirilən layihələrdir.
Araşdırmalardan aydın olur ki, hazırda 4000 nəfər
azərbaycanlı gənc dünyanın müxtəlif ölkələrinin
nüfuzlu ali məktəblərində təhsillərini davam
etdirir ki, onlardan da 1000 nəfəri dövlət hesabına təhsil
alır.
İqtisadi inkişafda
davamlılığın təmin olunması, xarici siyasət
sahəsində fəal diplomatiyanın həyata keçirilməsi,
qanunçuluğun, hüquq qaydalarının möhkəmləndirilməsi,
habelə dövlət idarəetmə sistemi üçün
yüksək ixtisaslı, bacarıqlı, müasir intellektual
səviyyəyə malik, vətənpərvər kadrların
hazırlanması elm və təhsil sahəsində də
dövrün tələbi ilə səsləşən
ardıcıl islahatların aparılmasını zəruri
etmişdir. “İnkişaf etmiş ölkələrin təcrübəsinə
nəzər salsaq görərik ki, onlarda uğurun əsas səbəbi
neft-qaz deyil, bilikdir, savaddır, müasirlikdir. Bizdə isə
həm bu olmalıdır, həm də əlbəttə ki, təbii
ehtiyatlar var. Bu amillərin sintezi Azərbaycanı çox
qabaqcıl, müasir ölkəyə çevirəcəkdir”
- deyən ölkə başçısının əsas məqsədi
Azərbaycan Respublikasında dayanıqlı və sabit
sosial-iqtisadi inkişafı təmin etməkdən ibarətdir.
Məhz bu baxımdan cənab İlham Əliyevin 19 oktyabr
2006-cı il tarixli sərəncamı ilə təsdiq edilən
“Azərbaycan gənclərinin xarici ölkələrdə təhsil
almasına dair Dövlət Proqramı” xüsusi əhəmiyyət
kəsb edir. Dövlət başçısının da
vurğuladığı kimi, bu proqram 5-10 ildən sonra, bəlkə
də daha da gec bəhrə verəcəkdir, amma intellektual gələcəyə
yönəldilən investisiya kimi mütləq
özünü doğruldacaqdır.
2008-ci ilin doqquz ayında təhsil
sahəsi ilə yanaşı, digər sosial sahələrdə
də aparılan islahatlar daha da sürətləndirilmiş,
sığorta-pensiya sisteminin yenidən qurulması, əmək
pensiyaçılarının sosial müdafiəsinin gücləndirilməsi
diqqət mərkəzində olmuşdur. Bunun nəticəsidir
ki, 2008-ci ilin yanvar-sentyabr aylarında Dövlət Sosial
Müdafiə Fondunun gəlirləri keçən ilin
müvafiq dövrü ilə müqayisədə 34 faiz artaraq
959 milyon manat olmuşdur. Sosial sığorta haqları üzrə
gəlirlər 2007-ci ilin doqquz ayına nisbətən 31 faiz
artaraq 623 milyon manata çatmışdır. Gəlirlərin
59 faizi qeyri-büdcə təşkilatlarının payına
düşür. Bu həmin təşkilatlardan
daxilolmaların əvvəlki ilin müvafiq dövrünə
nisbətən 29 faiz artması deməkdir. Eyni zamanda, ilkin məlumatlara
əsasən, 2008-ci ilin ötən doqquz ayında fondun xərcləri
980 milyon manat təşkil etmiş, həmin vəsaitin 97 faizi
və ya 949 milyon manatı əhaliyə ödənişlərə
yönəldilmişdir. Əhaliyə ödənişlər
2007-ci ilin müvafiq dövrünə nisbətən 37 faiz
çoxdur ki, bu da sosial sferanın hər zaman olduğu kimi,
son doqquz ayda da dövlətin diqqət mərkəzində
olduğunu sübut edir.
Bütün bunlar isə bütövlükdə
doqquz ayın yekunlarının ürəkaçan və
müsbət olması deməkdir. Araşdırmalar göstərir
ki, 2008-ci il üçün qarşıya qoyulmuş məsələlərin
həlli uğurla icra edilməkdədir. Bütün istiqamətlərdə
ən müasir infrastruktur layihələri uğurla həyata
keçirilir. Bütün bunlar Azərbaycan dövlətinin
indiki və gələcək inkişafında mühüm rol
oynayacaqdır. Artıq başa çatmaqda olan regional
inkişaf proqramının davamı kimi, nəzərdə
tutulmuş işlərin yekunlaşdırılması məqsədilə
2009-2013-cü illər üçün regionların sosial-iqtisadi
inkişafı Dövlət Proqramının
hazırlanması istiqamətində müvafiq göstərişlər
verilmişdir. Təbii ki, yeni proqram mövcud proqramın məntiqi
davamıdır, həll olunmamış və ya
tamamlanmamış məsələləri əhatə edəcəkdir.
Bu da növbəti beş il ərzində regionların bütün
sosial, iqtisadi, infrastruktur problemlərinin həlli deməkdir.
Başqa sözlə desək, həyata keçirilən
iqtisadi siyasət belə deməyə əsas verir ki, regional
inkişaf və sahibkarlığın inkişaf etdirilməsi
məsələləri, əvvəlki illərdə olduğu
kimi, növbəti illərdə də prioritet sahələr
olacaqdır.
Aparılan təhlil və
araşdırmalardan aydın olur ki, bu gün bütün
dünyanın diqqət mərkəzində olan məsələlərdən
biri də ərzaq təhlükəsizliyi məsələləridir.
Eyni zamanda, sürətli iqtisadi inkişaf yolunda olan, əldə
edilmiş inkişafı davamlı iqtisadi inkişafa
çevirmək məqsədi ilə vaxtaşırı olaraq
geniş, əhatəli tədbirlər planı qəbul edən
və həyata keçirən Azərbaycan Respublikasında əsas
məsələlərdən biri də əhalinin ərzaq məhsulları
ilə təminatını yaxşılaşdırmaq, istehsal
edilən ərzaq məhsullarının keyfiyyətini yüksəltmək,
bir sözlə, ölkənin ərzaq təhlükəsizliyini
təmin etməkdir. Bu baxımdan ölkə
başçısının 25 avqust 2008-ci il tarixli sərəncamı
ilə təsdiq edilən “2008-2015-ci illərdə Azərbaycan
Respublikasında əhalinin ərzaq məhsulları ilə
etibarlı təminatına dair Dövlət Proqramı”nda cəmiyyəti
narahat edən aktual problemlərin həlli nəzərdə
tutulmuşdur və həmin proqram davamlı inkişafın təmin
edilməsində xüsusi əhəmiyyətə malikdir. Həm
də ərzaq təhlükəsizliyinin təmin edilməsi
ölkənin milli təhlükəsizliyinin ayrılmaz tərkib
hissəsi olan iqtisadi təhlükəsizliyin təmin edilməsidir.
Məlumdur ki, iqtisadi təhlükəsizliyin
əsasında cəmiyyətin və ölkənin iqtisadi
maraqları durur. Eyni zamanda, iqtisadi təhlükəsizlik
iqtisadi maraqların təmin olunmasına mane olan daxili və
xarici amillərin zərərsizləşdirilməsidir. Deməli,
iqtisadi təhlükəsizlik, həm də iqtisadiyyatın səmərəli
fəaliyyətinin təmin olunmasını tələb edir.
İqtisadiyyat əgər inkişaf etmirsə və ya ölkənin
resurs ehtiyatlarının imkan verdiyi lazımi sürətlə
inkişaf etmirsə, onun daxili və xarici təhlükələrə
müqavimət göstərmək və uyğunlaşmaq
imkanları məhdudlaşır. Eyni zamanda, iqtisadi maraqlar
yalnız iqtisadiyyatın səmərəli fəaliyyət
göstərdıyi bir halda təmin olunur. İqtisadiyyatın
səmərəli fəaliyyəti dedikdə isə ölkədə
geniş təkrar istehsalın həyata keçirilməsi,
ölkənin resurs potensialının səmərəli
bölgüsü və istifadə olunması, dünya təsərrüfatında
səmərəli iştirakın və
sosialyönümlü iqtisadiyyatın təmin olunması və.
s nəzərdə tutulur. Azərbaycan hökumətinin
iqtısadi siyasətinin də əsas məqsədi, məhz
yuxarıda qeyd olunanların təmin edilməsi, əhalinin
bütün əsas ərzaq məhsullarına olan tələbatının
tam şəkildə təmin olunmasıdır. Təbii ki, bu
istiqamətdə vacib məsələlərdən biri ölkənin
taxılla təmin edilməsidir ki, bu da dövlətin diqqət
mərkəzində olan və demək olar ki, artıq həll
edilmiş bir problemdir.
Ümumilikdə istər son
illər, istərsə də axırıncı doqquz ayda əldə
edilmiş iqtisadi uğurların əsas səbəbi
bünövrəsi ümummilli lider Heydər Əliyev tərəfindən
qoyulmuş iqtisadi strategiyanın uğurla davam etdirilməsidir.
Eyni zamanda, son beş ildə qazanılmış nailiyyətlər
ölkə başçısı cənab İlham Əliyevin
həyata keçirdiyi balanslaşdırılmış daxili
və xarici siyasətin bəhrəsidir. Məhz düzgün
siyasətin nəticəsidir ki, artıq Azərbaycan nəinki
regionda, hətta dünyada söz sahibi olan, özünəməxsus
mövqeyə malik islahatçı bir ölkə kimi qəbul
edilir. Təbii ki, güclü iqtisadi dayağı olmayan siyasət
lazımi səmərə verə bilməz. Bunu çox
düzgün qiymətləndirən Azərbaycan hökuməti
iqtisadi və siyasi sahədə atdığı
addımları uzlaşdırmış və nəticədə
məqsədə nail olmuşdur. Belə ki, 2003-2008-ci illərdə
Azərbaycanın ümumi daxili məhsulu 2,7 dəfə
artmış, adambaşına düşən ümumi daxili məhsulun
həcmi 5800 dollara çatmışdır ki, bu da ölkənin
inkişafını sübut edən makroiqtisadi
reallıqdır. Digər tərəfdən, son beş il ərzində
sənaye istehsalı 2,7 dəfə artmış, dövlət
büdcəsinin xərcləri 2003-cü ildəki 1 milyard 200
milyon dollardan 2008-ci ildə 15 milyard dollara qədər artmışdır.
Axırıncı beş
ilin iqtisadi uğurlarından biri də Azərbaycan
Respublikasının investisiya cəlbediciliyinin qorunub
saxlanması və artırılmasıdır. Statistik
araşdırmalardan aydın olur ki, məhz investisiya cəlbediciliyinin
nəticəsidir ki, 2003-2008-ci illərdə ölkə
iqtisadiyyatına təxmınən 44 milyard dollar investisiya
qoyulmuşdur ki, bu da müstəqillik illərində Azərbaycan
iqtisadiyyatına investisiya qoyuluşunun 77 faizi deməkdir.
2003-cü ildə Azərbaycanın valyuta ehtiyatları 1
milyard 600 milyon dollar təşkil etməsinə baxmayaraq,
2008-ci ilin oktyabr ayında bu rəqəm, təxminən 17
milyard dollara bərabər olmuşdur.
Bütün bunlar Azərbaycanda
dinamik iqtisadi inkişafın əldə olunduğunu və
yoxsulluğun azaldılması istiqamətində
ardıcıl işlər görüldüyünü
sübut edir. Yoxsulluğun azaldılması isə keçid
iqtisadiyyatını yaşayan başqa ölkələrdə
olduğu kimi, Azərbaycan Respublikasında da insan
inkişafının əsas aspektlərindən biridir.
Çünki yoxsulluq insan inkişafını məhdudlaşdıran,
normal yaşayış şəraitini pozan əsas amillərdən
biridir.
Ümumiyyətlə, son illər
yoxsulluq və onun azaldılması problemi qloballaşan
dünyanın ümumbəşəri bir probleminə
çevrilmişdir. Bu problemin həlli istiqamətində
ardıcıl tədbirlər görüldüyü halda, yenə
də hazırda dünyanın bir çox ölkələrində
yoxsulluq həddi yüksək olaraq qalmaqdadır. Bu səbəbdən
də Dünya Birliyi ölkələri 1992-ci ildən Rio
de-Janeyro şəhərində ətraf mühit və
inkişaf üzrə keçirilən ümumdünya sammitində
yoxsulluğun azaldılması problemınə ciddi diqqət
yetirərək onu davamlı inkişafın həlledici amili
hesab etmişlər. Belə ki, Rio sammitində qəbul
edilmiş “XX əsrin gündəliyi” sənədində
sosial, iqtisadi və ekoloji cəhətdən davamlı
inkişafa nail olunması məqsədilə yoxsulluğun
azaldılması zərurəti xüsusi qeyd edilmişdir.
Rio sammitindən sonra BMT-nin
sosial inkişafa həsr olunmuş Kopenhagen (1995) zirvə
toplantısında yoxsulluq, işsizlik və s. bu kimi sosial bəlaların
aradan qaldırılması problemləri geniş müzakirə
edilmişdir. BMT-nin Kopenhagen konfransı yoxsulluğa
qarşı mübarizəni, ilk dəfə olaraq dünya
ölkələri qarşısında duran mühüm
problemlərdən biri hesab etmiş və davamlı insan
inkişafına nail olmaq üçün yoxsulluğa
qarşı mübarizənin yeni yollarını müəyyənləşdirmişdir.
BMT-nin təşəbbüsü
ilə 2000-ci ilin sentyabrında 147 ölkənin dövlət
və hökumət başçılarının
iştirakı ilə keçirilən “Minilliyin Forumu”nda
davamlı insan inkişafına nail olmaq üçün
yoxsulluğun azaldılması probleminə ciddi diqqət
yetirilmişdir. “Minilliyin Forumu”nda BMT-nin bütün üzv
dövlətləri gündəlik gəliri bir ABŞ
dollarından aşağı olan və aclıqdan əzab
çəkən insanların sayını 2015-ci ilə qədər
yarıyadək azaltmağı öhdələrinə
götürmüşlər.
Minilliyin inkişaf məqsədlərində
BMT-nin üzvü olan dövlətlər 2005-ci ilədək
yoxsulluğun azaldılması ilə əlaqədar
aşağıdakı vəzifələrin yerinə yetirilməsinə
dair öhdəlik götürmüşdülər:
1.İfrat yoxsulluğu və aclığı aradan
qaldırmaq; 2.Ümumi ibtidai təhsilə nail olmaq; 3.Gender bərabərliyini
təmin etmək və qadınlara səlahiyyət vermək;
4.Uşaq ölümü hallarını azaltmaq; 5.Ana
sağlamlığını yaxşılaşdırmaq; 6.
HİV, AİDS, malyariya, vərəm və s. xəstəliklərə
qarşı mübarizə aparmaq; 7. Ətraf mühitin
davamlılığını təmin etmək; 8. Davamlı
inkişaf üçün qlobal tərəfdaşlığı
genişləndirmək.
Bundan sonra 2002-ci ilin 26
avqust-4 sentyabr tarixində Cənubi Afrika Respublikasının
Yohannesburq şəhərində BMT-nin davamlı inkişafa həsr
edilmiş beynəlxalq sammitində dünya ölkələri
2015-ci ilədək yoxsulluğun səviyyəsınin iki dəfə
azaldılmasını əsas vəzifə kimi müəyyən
etmişlər. Mötəbər beynəlxalq tədbirlərdə
yoxsulluğun azaldılması ilə əlaqədar irəli
sürülən bu tövsiyələri nəzərə alan
ümummilli lider Heydər Əliyev Azərbaycanda yoxsulluğun
azaldılması sahəsində Dövlət Proqramı
hazırlamaq üçün 2 mart 2001-ci il tarixli, 636 saylı
sərəncam imzalamışdır. Sərəncamın
icrası ilə əlaqədar olaraq müvafiq Dövlət
Komissiyası və işçi qrupu yaradılaraq
yoxsulluğun azaldılması üzrə Dövlət
Proqramı hazırlamışdır. Bu proqramda dövlətin
əsas vəzifəsi iqtisadi islahatların əsas istiqamətlərini
sosial problemlərin həlli istiqamətləri ilə əlaqələndirməkdən,
bazar iqtisadiyyatının tələblərinə cavab verən
sosial müdafiə sisteminin formalaşdırılmasından,
məşğulluq səviyyəsinin yüksəldilməsindən
ibarət olmuşdur. Proqramda 2003-2005-ci illər
üçün Azərbaycan Respublikasında yoxsulluğun
azaldılması sahəsində həyata keçiriləcək
strateji tədbirlər müəyyən olunmuş, Azərbaycandakı
mövcud yoxsulluq səviyyəsi və onun müxtəlif
aspektləri təhlil edilmiş, yoxsulluğun
azaldılması məqsədilə sosial-iqtisadi
islahatların əsas istiqamətləri müəyyənləşdirilmiş,
əhalinin həssas qruplarının, ilk növbədə,
qaçqın və məcburi köçkünlərin
problemlərinin həlli ön plana çəkilmişdir.
İsa ALIYEV,
AMEA-nın İqtisadiyyat İnstitutunun direktoru, iqtisad
elmləri doktoru,
Sakit HÜSEYNOV,
AMEA-nın Fəlsəfə və Siyasi-Hüquqi Tədqiqatlar
İnstitutunun baş elmi işçisi, fəlsəfə
elmləri doktoru
Xalq qəzeti.-2008.-14 dekabr.- S.4.