Prezidentin iki dəfədən
artıq seçilməsi
təklifi
xalqın iradəsinin ifadəsidir
Məlum olduğu kimi,
Milli Məclisin 16 dekabr 2008-ci il tarixli iclasında millət vəkilləri
Konstitusiyada prezidentlik müddətinə qoyulan məhdudiyyətin
aradan qaldırılması ilə bağlı təkliflərlə
çıxış etmişlər. Yeni Azərbaycan
Partiyası sədrinin müavini — icra katibi, millət vəkili
Əli Əhmədov bu məsələnin Milli Məclisdə
müzakirə olunmasını təklif etmişdir. O qeyd
etmişdir ki, Azərbaycan vətəndaşlarının
mütləq əksəriyyəti bir şəxsin iki dəfədən
artıq prezident seçilməsinə qoyulan məhdudiyyətin
aradan qaldırılmasının vaxtı çatmış
reallıq olduğunu açıq şəkildə ifadə
edir.
Əslində, bir şəxsin
iki müddətdən artıq prezident seçilməsinə
məhdudiyyətin qoyulması bir yandan vətəndaşların
seçilmək hüququna, digər yandan xalqın seçmək
hüququna məhdudiyyətin qoyulması anlamına gətirib
çıxarır. İkinci bir tərəfdən, belə məhdudiyyətin
tətbiq edilməsi xalqın öz iradəsini tam şəkildə
ifadə etməsinə imkan vermir. Eyni zamanda, bir şəxsin
iki dəfədən artıq prezident seçilməsinə məhdudiyyətin
olduğu bir şəraitdə xalqın həqiqi mənada
prezident görmək istədiyi şəxsə səs vermək
şansı olmadığından başqa bir şəxsin — bəlkə
də, prezident qiyafəsində görmək istəmədiyi
şəxsin dövlət başçısı seçilmək
şansı yaranır ki, bu da xalqın və ölkənin gələcəyinin
taleyin hökmünə buraxılması demək olardı.
Millət vəkilinin bu
təklifinə münasibət bildirən deputatlardan Zahid Oruc,
Sabir Hacıyev, Siyavuş Novruzov, Həvva Məmmədova, Qənirə
Paşayeva, Hüseynbala Mirələmov, Mübariz Qurbanlı
və başqaları Konstitusiya dəyişikliyinə ehtiyac
olduğunu bildirmişlər. İclasda qərara
alınmışdır ki, sözügedən məhdudiyyətin
aradan qaldırılması ilə bağlı təkliflərə
Milli Məclisin müvafiq komissiyalarında baxılsın və
sonradan məsələ müzakirəyə çıxarılsın.
Həmin məsələ ilə bağlı mən də bir
vətəndaş mövqeyi bildirməyə ehtiyac duydum.
Müasir dövlətlər
konstitusiyalarını qəbul etməklə öz cəmiyyətlərində
demokratik quruluşu yaradırlar. Azərbaycan Respublikası da
dünya birliyinin üzvü olaraq özünün dövlət
quruluşunu konstitusiyaya əsasən yaratmışdır və
formalaşdırmaqdadır.
Müəllifi Azərbaycan xalqının milli lideri Heydər Əliyev olan Azərbaycan Respublikasının Konstitusiyasında demokratik prinsiplər geniş şəkildə təsbit olunmuşdur. Müstəqil dövlətin mövcud və gələcək inkişafı 1995-ci ildə xalqın ümumi iradəsi ilə qəbul edilmiş məhz bu qanunla müəyyən olunmuşdur. Artıq 13 ildir ki, müstəqil Azərbaycanın Əsas Qanunu fəaliyyət göstərərək, dövlətçiliyin və xalqın inkişafı yolunda cəmiyyətdə demokratiyanın norma və qaydalarının tətbiqi, daha da təkmilləşdirilməsi naminə mühüm qanunvericilik bazasının formalaşmasına zəmin yaratmışdır. Azərbaycan dövlətinin qanunları, Prezident fərmanları, sərəncamları, məhkəmə qərarları və digər icra strukturlarının qəbul etdikləri normativ-hüquqi aktlar, eləcə də, Azərbaycan dövlətinin beynəlxalq münasibətlərini tənzimləyən sənədlər (müqavilələr, sazişlər, bəyannamələr və s.) Konstitusiyanın əsas prinsipləri ilə müəyyən edilir və ona zidd ola bilməz. Məsələn, Azərbaycan Respublikasının Milli Məclisində Azərbaycan xalqının iradəsinin əksinə, Konstitusiya normalarına zidd qanun layihəsi qəbul edilə bilməz. Eləcə də, Azərbaycan Respublikasının Prezidenti tərəfindən qəbul edilən qərarlar Konstitusiyaya əsaslanır. Həmçinin dövlət xalqın iradəsinin əksinə olaraq xarici siyasət həyata keçirə bilməz. Xalqın iradəsi məhz Konstitusiyada öz əksini tapmışdır. Demokratiyanın əsası da bundan ibarətdir. Demokratiyanın özü xalqın hakimiyyəti deməkdir, bu hakimiyyəti xalq öz iradəsinə uyğun olaraq formalaşdırır. Azərbaycan Respublikasının Konstitusiyasında xalq hakimiyyəti, dövlətin əsasları, əsas insan və vətəndaş hüquqları və azadlıqları, vətəndaşların əsas vəzifələri, dövlət hakimiyyəti — qanunvericilik hakimiyyəti, icra hakimiyyəti, məhkəmə hakimiyyəti, qanunvericilik sisteminin əsasları geniş şəkildə və demokratik prinsiplərə, xalqın iradəsinə müvafiq olaraq öz əksini tapmışdır. Konstitusiyaya maddə və bəndlərin əlavə edilməsi (insanların hüquq və azadlıqlarını məhdudlaşdıran maddə və bəndlərdən başqa), maddə və bəndlərin dəyişdirilməsi (insan hüquqları və azadlıqlarını əks etdirən maddə və bəndlər istisna olmaqla) xalqın iradəsinə müvafiq olaraq həyata keçirilə bilər.
Ümumiyyətlə, konstitusiya islahatları zamanın tələbinə uyğun olaraq tarixən bütün cəmiyyətlərdə həyata keçirilmişdir və bu proses davam etməkdədir.
Azərbaycan Respublikasının
Konstitusiyasının 101-ci maddəsinin 5-ci bəndindəki
“heç kəs iki dəfədən artıq təkrarən
Azərbaycan Respublikasının Prezidenti seçilə bilməz”
ifadəsi dəyişdirilərək, “bir şəxsin bir
neçə dəfə təkrarən Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti seçilməsinə məhdudiyyət
qoyulmur” ifadəsi ilə əvəz edilə bilər. Deyə bilərlər ki, Konstitusiyada “heç kəs
iki dəfədən artıq təkrarən Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti seçilə bilməz” ifadəsinin
yazılması və bu prinsipin qəbul edilməsi də
demokratikdir. Çünki bu prinsip xalqın iradəsi ilə qəbul
edilibdir. Ancaq Konstitusiyanın bu maddəsinin ümumxalq səsverməsi
ilə dəyişməsi də demokratik prinsiplərlə
ziddiyyət təşkil etməz. Bunu aşağıdakı
şəkildə izah etmək olar:
Hüquqi əsasları
1. Konstitusiyada bu bəndin dəyişdirilməsi Əsas Qanunda nəzərdə tutulmuş qaydada xalqın hakimiyyəti, dövlətin əsasları, əsas insan və vətəndaş hüquqları və azadlıqları kimi demokratik hüquqları məhdudlaşdırmır. Məsələn, bir şəxsin üçüncü və s. müddətə təkrarən ümumxalq səsverməsi ilə prezident seçilməsi Konstitusiyanın III fəslində nəzərdə tutulmuş insan və vətəndaş hüquqlarının və azadlıqlarının əsas prinsipi, bərabərlik hüququ, insan və vətəndaş hüquqlarının və azadlıqlarının müdafiəsi, yaşamaq hüququ, azadlıq hüququ, mülkiyyət hüququ, əqli mülkiyyət hüququ, təhlükəsiz yaşamaq hüququ, şəxsi toxunulmazlıq hüququ, mənzil toxunulmazlığı hüququ, nikah hüququ, əmək hüququ, tətil hüququ, istirahət hüququ, sosial təminat hüququ, sağlam ətraf mühitdə yaşamaq hüququ, mədəniyyət hüququ, sağlamlığın qorunması hüququ, mənzil hüququ, milli mənsubiyyət hüququ, ana dilindən istifadə, şərəf və ləyaqətin müdafiəsi, fikir və söz azadlığı, vicdan azadlığı, sərbəst toplaşmaq azadlığı, məlumat azadlığı, yaradıcılıq azadlığı, vətəndaşlıq, vətəndaşlıq hüququnun təminatı, cəmiyyətin və dövlətin siyasi həyatında iştirak, dövlətin idarə olunmasında iştirak etmək, seçki, müraciət etmək, birləşmək, azad sahibkarlıq, hüquq və azadlıqların məhkəmə təminatı və s. kimi vətəndaşların təbii hüquq və azadlıqlarını məhdudlaşdırmır. Sadalanan hüquqlar insanın təbii, anadangəlmə hüquqlarıdır, insan dünyaya gəlməsi anından həyatının sonuna qədər zaman-zaman bu hüquqlara sahib olur. İnsanın hüquq və azadlıqları və bu azadlıqların təminatı demokratiyanın əsasını təşkil edir;
2. Konstitusiyanın 101-ci maddəsinin 5-ci bəndinin dəyişdirilməsi vətəndaşların Əsas Qanunda əks olunmuş vəzifələrini dəyişdirmir;
3. Bəndin dəyişdirilməsi dövlət hakimiyyətinin əsasını təşkil edən və demokratik əsaslarla formalaşmış qanunvericilik, icra və məhkəmə hakimiyyətinin, yerli özünüidarəetmənin funksiyalarını dəyişdirmir;
4. Şəxsin üçüncü və s. müddətə təkrarən prezident seçilməsi dövlətin qanunvericilik sisteminin əsaslarını dəyişdirmir;
5. Şəxsin
üçüncü dəfə təkrarən namizədliyini
irəli sürməsi Konstitusiyanın 100-cü maddəsində
Azərbaycan Respublikasının prezidentliyinə aid olan tələbləri
dəyişdirmir və digər şəxslərin prezident
seçilməsini məhdudlaşdırmır.
Siyasi əsasları
Demokratiya cəmiyyətdə həyatın bütün sahələrini əhatə edən daim dinamik xüsusiyyətlərə malik müəyyən aktlar prosesini özündə cəmləşdirir. Azərbaycan cəmiyyətində demokratik islahatlar həyata keçirilməkdədir. Dövlət və vətəndaş cəmiyyətinin qarşılıqlı fəaliyyəti bu islahatların həyata keçirilməsini sürətləndirən əsas amillərdəndir. Qarşıda duran vəzifələr cəmiyyətdə demokratik prinsiplərin tam tətbiqi ilə müəyyən nailiyyətlərə sahib olmaqdır. Bu baxımdan Azərbaycanda demokratiyanın yüksək inkişaf formasına gəlib çatması üçün cəmiyyətdə ardıcıl olaraq kifayət qədər proseslərin reallaşdırılması tələb olunur. Demokratik cəmiyyətlərin yaranması və formalaşmasında ən mühüm şərt hüquqi dövlətçiliyin mövcudluğu, dövlət hakimiyyətinin (qanunverici, icraedici və məhkəmə) işinin vətəndaşların mənafeyini tam təmin edəcək səviyyədə təşkil edilməsidir. Bu siyasəti həyata keçirmək məqsədilə dövlət hakimiyyəti strukturlarının demokratik əsaslarla qarşılıqlı fəaliyyətini təmin etmək zəruridir. Dövlət hakimiyyətini xalq özünün hüquq və azadlıqlarının təminatı və təhlükəsizliyinin qorunması naminə təşkil edir. Hakimiyyətin təsisatları vətəndaşların hüquq və azadlıqlarının təminatı üçün qanunvericilik bazasını yaradır və onun icrasını təmin edir.
Azərbaycanda Konstitusiyaya əsasən, prezidentin həm dövlət rəhbəri, həm də icra hakimiyyətinin rəhbəri kimi üzərinə böyük məsuliyyət düşür. Prezident kifayət qədər mühüm səlahiyyətlərə malikdir. Dövlətin rəhbəri olaraq qanunları təsdiqləyir və icra hakimiyyətinin başçısı kimi onların icrasını təmin edir. Vətəndaşların təbii hüquq və azadlıqları məhz qanunla və digər hüquqi sənədlərlə təmin edildiyi üçün prezidentin cəmiyyətdə demokratik prinsiplərin tətbiqində üzərində mühüm vəzifə və məsuliyyət durur. Əgər cəmiyyətdə vətəndaşların hüquq və azadlıqları təmin olunursa, deməli, həmin cəmiyyət demokratik cəmiyyətdir. Qanunların icra mexanizmlərinin demokratiyanın tələblərinə müvafiq təşkil edilməsi mühüm əhəmiyyət kəsb edir. Azərbaycan Prezidenti məhz icra hakimiyyətinin rəhbəri olaraq bu qanunların icra mexanizmlərinin başlıca təşkilatçısı olduğundan da mühüm məsuliyyət daşıyır.
Ümumiyyətlə, Konstitusiyanın 101-ci maddəsinin 5-ci bəndinin dəyişdirilməsi ilə bağlı bəzi siyasi məsələləri aşağıdakı şəkildə qeyd etmək olar:
1. Azərbaycan Respublikası gənc bir dövlət olduğundan dövləti idarəetmədə sistemlərin, metodların və mexanizmlərin formalaşması prosesləri həyata keçməkdədir. Cəmiyyətdə keçid dövrünün bir çox problemləri həll edilsə də, lakin bu istiqamətdə görüləsi işlər çoxdur. Ona görə də dövlət idarəçiliyində prezidentin rolunun çox mühüm əhəmiyyət kəsb etdiyini nəzərə alaraq, həmin işlərin bir çoxunun başa çatdırılması naminə 10 il bu vəzifəni tutmuş, kifayət qədər təcrübə əldə etmiş bir şəxsə xalqın iradəsinə əsasən, təkrarən yenə prezident seçilmək imkanlarını vermək demokratiyaya zidd hesab oluna bilməz. Əgər demokratiya vətəndaşların mənafeyini təmin edən qanunların qəbulu və icrasını tələb edirsə, belə olan halda, əsas olaraq, qanunların yüksək səviyyədə icrası lazımdır. Qanunların yüksək səviyyədə icrasını isə daha çox təcrübə əldə etmiş şəxs və onun formalaşdırdığı hakim elita yerinə yetirə bilər.
2. Məlumdur ki, cəmiyyətdə demokratiyanın inkişafı, insanların hüquq və azadlıqlarının təminatı həmin cəmiyyətdə iqtisadiyyatın inkişafı ilə sıx bağlıdır. Demokratiya özünün yüksək inkişaf mərhələsinə o zaman çatır ki, cəmiyyətdə iqtisadiyyatın yüksək səviyyədə inkişafını təmin edən qanunlar qəbul edilərək onların icrası reallaşdırılsın. Qanunlar demokratiyanı yaradır, demokratik proseslər davam etdikcə, buna müvafiq qanunlar yaradılır. Hüquq normaları ilə demokratiya özlüyündə bir-birini ardıcıl olaraq tamamlayan prosesləri ehtiva edir. Azərbaycanın hazırkı iqtisadi siyasəti insanların sosial-rifah halının daha da yüksəldilməsini qarşısına məqsəd qoymuşdur. Maddi-sosial cəhətdən yüksək təmin olunmuş, hüquqları qorunan şəxs özünü demokratik cəmiyyətdə hiss edə bilər. Bir şəxsin (şəxslərin) iqtisadi və siyasi cəhətdən inkişaf etmiş, güclü xarici siyasət yeridən dövləti, təkmilləşdirilmiş hüquq sistemi, qanunların icrasını həyata keçirən icra orqanları, hüquqlarını ədalətli müdafiə edən məhkəmə qurumları, elm və təhsil sistemi, səhiyyə sistemi, mühüm iqtisadiyyat sahələri və s. varsa, həmin şəxs (şəxslər) demokratiyaya sahib olmuş hesab edilir. Azərbaycan cəmiyyətində qeyd edilən demokratiyanın yüksək səviyyəsinə çatmaq naminə dövlətçilik gücləndirilməkdə davam edir, bir çox iqtisadi-sosial proqramlar qəbul edilərək onların icrası təmin edilir və yeni proqramların qəbul edilməsi üçün mühüm layihələr işlənib hazırlanmaqdadır. Həmin iqtisadi proqramların uğurla reallaşdırılması məqsədilə xalq tərəfindən seçilərək 10 il prezident işləmiş bir şəxsə növbəti dəfə bu vəzifəni tutmaq imkanlarının verilməsi demokratiyaya zidd ola bilməz.
3. Azərbaycan dövləti
gərgin bir geosiyasi regionda yerləşmişdir. Burada Qərb dövlətlərinin, Rusiya, Türkiyə
və İranın strateji maraqları
formalaşmışdır. Azərbaycan
regionda bu dövlətlərin maraqlarını nəzərə
alaraq, münasibətlərdə balanslaşdırma siyasəti
həyata keçirir. Milli liderimiz Heydər
Əliyevin balanslaşdırma siyasəti artıq 15 ildir ki, Azərbaycanın
dövlətçiliyinə lazımi xidmət göstərir
və dövlətin regional və qlobal səviyyədə
beynəlxalq gücünü artırır. Birtərəfli xarici siyasət kursu isə Azərbaycanın
dövlətçiliyinə təhlükə törədə
bilər. Beynəlxalq münasibətlərdə
tarazlaşdırma kursunun saxlanması naminə xalqın
razılığı ilə bir şəxsin
üçüncü dəfə təkrarən prezidentliyə
namizəd kimi irəli sürülməsi demokratiyanın
prinsiplərinin əleyhinə deyil.
4. Azərbaycanda demokratik cəmiyyətlərə
xas olan siyasi mühit formalaşmışdır. Ümumiyyətlə, prezident postunu tutmaq istəyən
şəxs cəmiyyət tərəfindən
hazırlanmalıdır. Həmin şəxs
prezident seçilməsinə qədər cəmiyyətdə
özünün müsbət ictimai və siyasi fəaliyyəti
ilə tanınmalı, müəyyən sınaqlardan
keçməlidir. Hazırda Azərbaycanın
siyasi səhnəsində hakimiyyətdə olan, müxalifət
və bitərəf siyasət yeridən çoxlu sayda siyasi
qurumlar, partiyalar fəaliyyət göstərirlər ki, həmin
qurumlar hakimiyyətdə təmsil olunmanı
qarşılarına məqsəd qoymuşlar. Azərbaycanda siyasi mühit plüralizm, yəni
müxtəliflik prinsipləri əsasında
formalaşmışdır. Siyasətçilər
içərisində prezident postunu tutmaq iddiasında olan və
bu istiqamətdə ictimai-siyasi fəaliyyət göstərən
şəxslər vardır. Konstitusiyanın
101-ci maddəsinin 5-ci bəndinin dəyişdirilməsi həmin
şəxslərin fəaliyyətini məhdudlaşdırmır
və prezident seçilmək üçün namizədliklərini
irəli sürmək imkanlarına qadağa qoymur.
Azərbaycan Respublikası Konstitusiyasının 101-ci
maddəsinin 5-ci bəndinin dəyişdirilməsinin Azərbaycan
dövlətçiliyi üçün müsbət tərəfləri
1. Məlumdur ki, Azərbaycan
Respublikası Konstitusiyasının 100-cü maddəsinə əsasən
yaşı otuz beşdən aşağı olmayan Azərbaycan
Respublikasının vətəndaşı Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti seçilə bilər. Bu zaman 35 və ya bu yaşdan bir qədər
yuxarı yaş həddində olmuş şəxs iki dəfə
təkrarən prezident seçilə bilirsə, 10 ildən
sonra prezident postunu tutmuş həmin şəxsin yaşı
45 və ya bu yaşdan bir qədər yuxarı olur. Hamımıza məlumdur ki, 45 yaşdan yuxarı yaş
həddi insanın kamillik, müdriklik dövrü hesab olunur.
Şəxs həmin yaş dövründə
prezident postunda daha da səmərəli xidmət göstərə
bilər.
2. Azərbaycanın xarici
dövlətlərlə münasibətlərdə
balanslaşdırma siyasəti davam etdirilər və dövlətin
beynəlxalq mövqeyi daha da möhkəmlənər, dövlətə
gələcəkdə edilə biləcək təhlükələrin
qarşısı alınar.
3. İnsanların sosial-rifah
halının yüksəldilməsinə doğru istiqamətlənmiş
mövcud siyasi kurs daha da təkmilləşdirilər və Azərbaycan
iqtisadiyyatına görə dünyanın inkişaf etmiş
dövlətləri səviyyəsinə yüksələr.
4. 10 il müddətində
prezident işləmiş və bu sahədə zəngin idarəçilik
təcrübəsi əldə etmiş, düzgün siyasi
kurs seçmiş, öz proqramları ilə dövlətin
inkişafına təkan vermiş, cəmiyyətdə, eləcə
də beynəlxalq aləmdə nüfuz qazanmış bir
şəxsin üçüncü dəfə təkrarən
prezident seçilmək imkanlarının olmaması, onun təcrübəsindən
faydalanmamaq dövlət və cəmiyyətin tərəqqisinə
mənfi təsirlərini göstərə bilər. Bununla yanaşı, dövlət idarəçilik təcrübəsi
və təkmil xarici siyasət proqramı olmayan bir şəxsin
Azərbaycana rəhbər seçilməsi dövlətdə
iqtisadi geriləmə əmələ gətirər,
ictimai-siyasi sabitlik pozular, dövlətçilik təhlükələrə
məruz qalar.
5. Azərbaycan kimi gənc
bir dövlətdə bir şəxsin uzun müddət
dövlətə rəhbərlik etməsi ilə onun dövlətin
idarə olunmasında formalaşdırdığı sistem,
metod və mexanizmlərin səmərəli şəkildə
yüksək formalaşma mərhələsinə gəlib
çatması dövlətin ümumi inkişafına
güclü təkan olar.
Konstitusiya dəyişikliyi və ictimai təklif
Konstitusiya
dövlətin Əsas Qanunu olduğu üçün bu sənədin
qəbulu, sənədə dəyişikliklərin edilməsi
yalnız xalqın ümumi razılığı ilə həyata
keçirilə bilər. Təbii ki, digər
qanunların hazırlanmasında da xalq iştirak edir. 1995-ci ildə Azərbaycan Respublikasının
Konstitusiyası qəbul edilməmişdən öncə,
layihə xalqın müzakirəsinə təqdim edildi. İctimaiyyətdə müzakirə zamanı müəyyən
təkliflər nəzərə alındı. Azərbaycanın mövcud Konstitusiyasına əsasən
konstitusiyaya əlavələrin edilməsi konstitusiya
qanunlarının qəbul edilməsi ilə qanunvericilik
orqanında həyata keçirilir. Digər
qanunlar da qanunvericilik orqanında qəbul edilir. Həmin orqan xalqın seçdiyi nümayəndələrdən
(millət vəkillərindən) ibarətdir. Qanunun təsdiqini isə xalqın seçdiyi
prezident həyata keçirir. Xalq nümayəndələri
vasitəsilə qanunların yaradılması və
icrasında iştirak edir. Demokratiyanın əsas
mahiyyəti məhz bundan ibarətdir.
Konstitusiya
dövlətin əsas qanunu olaraq dövlətin və
xalqın mövcudluğuna, inkişafına xidmət edir. Cəmiyyət
inkişaf etdikcə buna müvafiq olaraq hüquq normalarında
da dəyişiklik etmək zəruridir. Konstitusiya
islahatları bir çox dövlətlərdə həyata
keçirilir və bu normal bir proses kimi qəbul edilir. Əsas odur ki, bu dəyişikliklər dövlətin
mövcudluğuna, xalqın hakimiyyətinə, vətəndaşların
əsas hüquq və azadlıqlarına, dövlətin beynəlxalq
münasibətlərdə iştirakına xələl gətirməsin.
Konstitusiya xalqın iradəsi ilə qəbul
edildiyi üçün dəyişikliklərin edilməsində
də xalqın rəyi nəzərə alınmalıdır.
Hal-hazırda Azərbaycan cəmiyyətində
prezidentin Konstitusiyada nəzərdə tutulmuş səlahiyyət
müddətinin uzadılması, onun bir neçə dəfə
dövlətə rəhbərlik etməsi, hətta,
ömürlük seçilməsi ilə bağlı təkliflər
səslənməkdədir. Həmin təkliflər
daha çox sadə vətəndaşlar tərəfindən
irəli sürülür. Belə təkliflərin
zaman-zaman meydana gəlməsi cəmiyyətin mövcud
inkişafına baxışlardan irəli gəlir. Getdikcə belə xarakterli təkliflərin sayı
artmaqdadır. Hətta Azərbaycan
Respublikasının Milli Məclisinə 2008-ci ilin aprel
ayında səsvermə hüququna malik min nəfərdən
çox vətəndaşın bir şəxsin iki dəfədən
çox təkrarən prezident seçilməsinə məhdudiyyət
qoyan konstitusiya bəndinin dəyişdirilməsi təklifi də
ünvanlanmışdır. Bu təklif
olduqca real görünür. Nəzərə
almaq lazımdır ki, prezident konstitusiyanın
mövcudluğunun və onun fəaliyyət göstərməsinin
qarantıdır. Azərbaycan kimi dövlətçilik
sisteminin, dövləti idarəetmə mexanizminin
formalaşmaqda olduğu gənc bir dövlətdə bu proseslərin
uzun müddət və səmərəli olaraq həyata
keçirilməsi üçün prosesləri həyata
keçirən rəhbərin uzun müddətli işləməsi
reallığın tələbidir. Məhz
bu amilləri nəzərə alaraq, Azərbaycan dövləti
öz gələcək siyasətində ictimai fikirləri, vətəndaşların
təklifini nəzərə almalıdır. Bütün sivil dövlətlərdə dövlət
siyasətinin formalaşmasında ictimaiyyətlə dövlət
birlikdə iştirak edir. Yəni vətəndaş
cəmiyyəti ilə dövlət birlikdə ümumi siyasəti
müəyyənləşdirir. Bu fakt
özlüyündə xalqın dövlət siyasətində
təmsil olunmasıdır. Bu amil
demokratiyanın əsaslarını təşkil edir.
Konstitusiya dəyişikliyinə beynəlxalq mövqe
Müasir
dövlətlərarası münasibətlər beynəlxalq
hüquq normaları ilə tənzimlənir. Normaları
dövlətlərin özləri yaradırlar. Beynəlxalq hüquq normalarına əsasən
dövlətlər və xalqlar öz müqəddəratlarını
sərbəst müəyyən edirlər. Bir dövlətin digər dövlətin daxili
işlərinə qarışmaq haqqı yoxdur. Dövlət öz daxili qanunlarını sərbəst
olaraq qəbul edir. Konstitusiya elə bir
qanundur ki, dövlətin əsaslarını müəyyən
edir. Konstitusiya dövlətin vətəndaşlarının
daxili müqəddəratını həll etdiyindən
mövcud qanun yalnız həmin dövlətin vətəndaşları
tərəfindən qəbul edilir. Beynəlxalq
aləmdə belə bir praktika və qayda yoxdur ki, bir dövlətin
konstitusiyasına başqa bir dövlət müdaxilə etsin.
Bu sahədə yalnız beynəlxalq təcrübə
öyrənilə və tətbiq edilə bilər. Konstitusiya dəyişikliyi hər bir dövlətin
və xalqın öz tarixi inkişaf mərhələsinə
bağlıdır.
Konstitusiyaya dəyişiklik etməklə:
1.Azərbaycan Respublikası
Konstitusiyasının 101-ci maddəsinin 5-ci bəndinin dəyişdirilməsi
ilə Azərbaycan dövlətinin beynəlxalq hüquq
normalarına əsasən xarici siyasət kursu dəyişmir
və bu, hər hansı bir dövlətin mənafeyinə
zidd deyil. Bu səbəbdən digər bir
dövlət və ümumilikdə, beynəlxalq hüququn
subyektləri olan dövlətlər dəyişikliyin əleyhinə
çıxa bilməz.
2. Bu dəyişikliklə hər
hansı bir dövlətin Azərbaycandakı maraqları təhlükə
altında qalmır. Qeyd edilən səbəbdən
heç bir dövlətin hüquqi və siyasi cəhətdən
buna etiraz etmək səlahiyyəti yoxdur.
3. Həmin bəndin dəyişməsi
ilə digər dövlətlərin Azərbaycanda yaşayan vətəndaşlarının
və iqtisadi fəaliyyət göstərən şirkətlərinin
mənafeyi zərbə altında qalmır. Bu
baxımdan dövlətlər dəyişikliyə etiraz edə
bilməzlər.
4. Bəndin dəyişməsi
ilə ölkə vətəndaşlarının hüquq və
vəzifələri məhdudlaşdırılmadığı
üçün beynəlxalq ictimaiyyət bu addıma
qarşı ola bilməz.
5. Azərbaycan
Respublikası öz Konstitusiyasına aid heç bir beynəlxalq
təşkilat qarşısında öhdəlik götürməmişdir. Beynəlxalq hüquqda belə
bir norma da yoxdur. Bu
nöqteyi-nəzərdən bəndin dəyişməsi beynəlxalq
aləmdə (dövlətlərin rəsmi mövqelərində)
etirazla qarşılana bilməz.
(ardı var)
Elşən NƏSİBOV, politoloq
Xalq qəzeti.-2008.-18 dekabr.- S.3.