Prezidentin iki dəfədən artıq seçilməsi
təklifi xalqın iradəsinin ifadəsidir
Azərbaycan Konstitusiyasının 101-ci maddəsinin
5-ci bəndinin dəyişdirilməsi və demokratik prinsiplər
Dövlətlərin konstitusiyalarının müqayisəsi
Dünya birliyinin
üzvü olan dövlətlər üçün məcburi
vahid bir Konstitusiya modeli mövcud deyildir və təcrübədə
də mümkün ola bilməz. Çünki dövlətlər
dövlət quruluşuna ( unitar, federativ) və dövləti
idarəetmə formasına (prezidentli, parlamentli, monarxik)
görə fərqli və oxşar xüsusiyyətlərə
malikdirlər. Bir sıra dövlətlərdə Konstitusiya
müddəaları geniş sahələri əks edir, digər
dövlətlərdə isə məhdud xarakterlidir və əlavə
sahələr digər qanunlarla tənzimlənir. Məsələn,
ABŞ Konstitusiyasında Azərbaycan Konstitusiyasından fərqli
olaraq insanların əsas hüquq və azadlıqları məhdud
səviyyədə öz əksini tapmışdır. 1787-ci
ildə qəbul edilmiş Konstitusiyada ABŞ-ın dövlət
hakimiyyətinin–qanunverici, icra və məhkəmə hakimiyyətinin
əsasları qeyd edilmişdir. Vətəndaş
hüquqları çox məhdud şəkildə göstərilmişdir.
Konstitusiyaya edilmiş 27 düzəlişdə də vətəndaşların
hüquq və azadlıqları geniş verilməmişdir.
Lakin bu, o demək deyil ki, ABŞ-da vətəndaşların
hüquqları təmin olunmur və qorunmur. Həmin
hüquqlar geniş əsaslarla digər qanunlarda öz əksini
tapır. ABŞ və Azərbaycan dövlət quruluşuna
görə prezidentli respublikalar olsalar da, inzibati cəhətdən
Azərbaycan unitar, ABŞ isə federativ dövlətdir.
ABŞ ştatlarının hər birinin özünün
qanunvericilik sistemi vardır. Bu dövlətlərin
qanunvericilik sistemində də prosedur fərqləri
mövcuddur. Azərbaycanda prezident 5, ABŞ-da isə 4 il
müddətinə seçilir. Prezident və qanunverici orqana
seçkilər də fərqli proseduralarla həyata
keçirilir. Ümumiyyətlə, oxşar xüsusiyyətlər
isə hər iki dövlətin vətəndaşlarının
demokratik qaydada təbii hüquq və azadlıqlarla təminatından
ibarətdir.
Konstitusiya islahatları
hər bir dövlətdə tarixi inkişaf zərurətindən
irəli gələrək həyata keçirilir. Bu
baxımdan 2008-ci ilin noyabr ayında Rusiyanın Dövlət
Dumasında prezidentin səlahiyyət müddətinin 4 ildən
6 ilədək uzadılması barədə qərar qəbul
edildi. Rusiyanın bu addımı atması məhz dövlətin
tarixi inkişaf zərurətindən irəli gəldi. Cəmiyyətdə
vətəndaşlar tərəfindən belə bir
addımın atılması həm də siyasi liderin şəxsi
keyfiyyətləri, idarəçilik bacarığı və
xidmət amili ilə də sıx bağlıdır.
Tarixdə prezidentlərin
dövlətə və xalqa uzun müddət rəhbərlik
etməsi nöqteyi-nəzərindən yanaşdıqda,
nümunə kimi onu qeyd etmək olar ki, ABŞ-ın Demokratlar
Partiyasından olan 32-ci prezidenti Franklin Ruzvelt 1932-1945-ci illərdə
( 13 il ) dövlətə rəhbərlik etmişdir. Onun
hakimiyyəti dövründə ölkə daxilində tətbiq
etdiyi “yeni kurs” siyasəti ölkənin demokratiyaya doğru
inkişafında mühüm rol oynadı. Onun siyasi kursu
1929-34-cü illərdə dərin iqtisadi böhran keçirmiş,
maliyyə vəziyyəti pisləşmiş ABŞ-ı
böhran vəziyyətindən çıxarmış,
ölkədə iqtisadi və sosial şəraitin sabitləşməsinə
səbəb olmuşdur. Ruzvelt ölkədə əldə
olunan ictimai və iqtisadi quruluşu möhkəmləndirmək
və inkişaf etdirmək, eləcə də, ABŞ-ın
bütün dünyada dominantlıq gücünü möhkəmləndirməyi
qarşısına məqsəd qoymuşdur. Ruzveltin ölkənin
xarici siyasətindəki xidmətlərindən biri də o
zaman SSRİ ilə “soyuq” münasibətlərinin
normallaşmasına nail olmaqdan ibarət olmuşdur. Məhz,
Ruzveltin rəhbərliyi ilə II Dünya müharibəsi
zamanı ABŞ faşizmə qarşı müharibə
apararaq, müttəfiqlərlə birlikdə Avropanı xilas
etmişdir. Ruzvelt ABŞ tarixində yeganə şəxsdir
ki, dörd dəfə prezident seçilmiş və ölənə
qədər bu vəzifədə işləmişdir. Buradan
görünür ki, ABŞ vətəndaşları Ruzveltin
siyasi kursuna inanmış, bu siyasi kursun müsbət nəticəsini
görmüş, bu səbəbdən də Ruzveltin uzun
müddətə dövlətə rəhbərlik etməsini
qəbul etmişlər.
İtaliya dövlət
quruluşuna görə parlamentli respublikadır. Parlament
Deputatlar Palatasından və Respublika Senatından ibarətdir.
İtaliya Konstitusiyasının 83-cü maddəsinə əsasən
respublikanın prezidenti parlament üzvlərinin birgə
yığıncağında seçilir. Azərbaycanda isə
ümumxalq səsverməsi ilə prezident seçilir. Lakin,
burada Azərbaycandan fərqli olaraq prezident seçilmək
üçün şəxsin yaş həddi 50-dir (84-cü
maddə). Prezident öz funksiyasını yerinə yetirə
bilmədikdə, həmin vəzifəni Senatın sədri
yerinə yetirir. ABŞ-da isə yeni prezident seçilənə
qədər vitse-prezident bu vəzifəni icra edir. İtaliyada
prezident 7 il müddətinə seçilir. İtaliya
parlamentli, Azərbaycan prezidentli respublika olmasına baxmayaraq, hər
iki dövlətdə prezident dövlətin
başçısı hesab olunur, xalqın vahidliyini təcəssüm
etdirir. Hər iki dövlət başçısı
silahlı qüvvələrin ali baş komandanı hesab
olunur. Hər iki dövlət başçısı
hökümətin sədrini və nazirlərini təyin edir.
Ümumxalq referendumunu təyin edirlər. Bununla yanaşı,
dövlət rəhbərləri ölkələrinin
konstitusiyalarının qarantıdırlar. İtaliya prezidenti
qanunları təsdiq edir, qanun qüvvəli dekretlər
imzalayır, diplomatik nümayəndələri qəbul və
akkreditə edir, qanunverici orqanın razılığı ilə
beynəlxalq müqavilələri təsdiqləyir. Ümumiyyətlə,
İtaliya Konstitusiyasının prezident səlahiyyətlərinin
və vəzifəsini müəyyən edən 83-91-ci maddələrində
bir şəxsin bir və ya bir neçə dəfə
prezident seçilməsi məsələsi öz əksini
tapmamışdır. 1948-ci il yanvar ayının 1-dən fəaliyyət
göstərən mövcud İtaliya Konstitusiyasında vətəndaşların
hüquq və azadlıqları ABŞ Konstitusiyasına nisbətən
daha geniş və məzmunlu şəkildə əks
olunmuşdur. Fransa Konstitusiyasına əsasən də ölkə
prezidenti milli müstəqilliyin, ərazi
bütövlüyünün və beynəlxalq müqavilələrə
əməl olunmasının qarantıdır. Fransa parlamenti
milli yığıncaq və Senatdan ibarətdir. Fransa
prezidentinin mili yığıncağı buraxmaq səlahiyyəti
vardır. Fransada prezident ümumxalq səsverməsi ilə 5
il müddətinə seçilir. Prezidentin səlahiyyət
müddətinin 5 ilə endirilməsi 2000-ci ilin 2
oktyabrında qəbul edilmiş konstitusiya qanunu ilə həyata
keçirilmişdir. Fransa prezidenti silahlı qüvvələrin
başçısı hesab olunur. Prezident dövlətin rəhbəri
olaraq ölkə konstitusiyasına əməl olunmasına nəzarət
edir, referendum təyin edir, baş naziri təyin edir, baş
nazirin təqdimatı ilə hökumətin üzvlərini təyin
və vəzifədən azad edir, Nazirlər Şurasına sədrlik
edir, şəxsləri mülki və hərbi vəzifələrə
təyin edir, xarici ölkələrdə səfirləri və
fövqəladə elçiləri akkreditə edir, xarici
ölkə səfirlərinin və fövqəladə
elçilərin etimadnamələrini qəbul edir. Prezident əfvetmə
səlahiyyətinə malikdir. Bundan başqa prezidentin bir
çox səlahiyyətləri vardır. Şarl De-Qollun
hökumətə rəhbərlik etməsi zamanı 1958-ci
ilin 4 oktyabrında yeni qəbul edilmiş Fransa
Konstitusiyasında 1960-2005-ci illərdə 20-dən çox
Konstitusiya dəyişikliyini nəzərdə tutan qanun və
konstitusiya qanunları qəbul edilmişdir. Ümumiyyətlə,
Fransa Konstitusiyasının respublika prezidentinə aid 5-19-cu
maddələrində bir şəxsin bir və ya bir neçə
dəfə prezident seçilməsi ilə bağlı fikir
yoxdur.
Hindistan Konstitusiyası
20 hissədən və bu hissələrə aid bəndlərin
toplandığı 368 maddədən və əlavələrdən
ibarətdir. Ölkə konstutusiyasında ştatlar, ittifaq ərazilər,
danışıq dilləri öz əksini
tapmışdır. Hindistanda prezident 5 il müddətinə
seçilir. Ölkə Konstitusiyasına əsasən bir
şəxsin yenə də prezident seçilməsinə icazə
verilir. Lakin bir şəxsin neçə dəfə təkrarən
və ya fasilələrlə prezident seçilməsi
konstitusiyada qeyd edilməmişdir.
Ümumiyyətlə, bəzi
ölkələrin konstitusiyalarını şərh etməkdə
başlıca məqsəd dünya dövlətləri
üçün vahid konstitusiya modelinin olmamasını
sübut etməkdən ibarətdir. Konstitusiya əsas qanun
olaraq hər bir dövlətin tarixi inkişaf mərhələsinə,
siyasi mühitinə müvafiq olaraq yaranır və
formalaşır. Konstutusiya islahatları, edilən əlavələr
və dəyişikliklər istənilən dövlətin
iqtisadi, siyasi və ictimai vəziyyəti ilə əlaqədar
olaraq həyata keçirilir.
Qeyd edilənləri nəzərə
alaraq, Azərbaycanda da dövlətçiliyin daha da möhkəmləndirilməsi,
siyasi kursun saxlanması naminə yaxın zamanlarda konstitusiya dəyişikliyinə
getmək olar.
Elşən NƏSİBOV, politoloq
Xalq qəzeti.-2008.- 19 dekabr.- S.4.