Bir çiçək
səhəri
Ramiz Qusarçaylı
da yüz yaşı yarı elədi. Əlli yaş bir igidin
sənət ömrüdür. Əllini haqlamaq şairlik
taleyində adicə bir ad günü, adicə bir yubiley tarixi
deyil. Əlli yaş şairlik istedadının yetkinlik məqamı,
ədəbiyyat və əbədiyyət qarşısında
hesabat anıdır.
İllər necə də
tez gəlib keçir. Ötən əsrin (Əvvəllər
biz “ötən əsr” XIX əsrə deyərdik. Görünür,
təkcə illər yox, elə əsrlər də tez
ötüb keçir.) 80-ci illərində peşəkar ədəbiyyata
gələn, mətbuatda çap olunan ilk şeirlərindən
bənzərsiz istedadı, orijinal düşüncə və
deyim tərzi ilə ədəbi mühitin diqqətini cəlb
edən, oxucu rəğbəti qazanan Ramiz Qusarçaylı
seçdiyi sənət yolunun hamar olmayacağını əvvəlcədən
duyaraq yazırdı:
Mən
düşdüyüm yol ayrıdı,
Yoxuşludu,
dolaylıdı,
Hər yan qoşma, gəraylıdı
—
Dərələrin bulaq
sazı
Dinir köklənə-köklənə.
Ürək fikirlə
xışlanıb,
Duyğu-duyğu
naxışlanıb,
Sinəmdə səpin
başlanıb —
Altdan
xışlana-xışlana,
Üstdən ləklənə-ləklənə.
Gənc şairin bədii
fikirlə xışlanaraq poetik duyğuyla ləklənən
ürəyi, bu təşbehlərdən də
göründüyü kimi, ilk növbədə təbiətə
bağlılıq, doğmalıq notları üzərində
köklənmişdi. Amma elə həmin ilk şeirlərdən
aydın görünürdü ki, Ramiz Qusarçaylı
poeziyasında təbiət obrazı adət etdiyimiz ənənəvi
tərənnüm obyektindən ciddi şəkildə fərqlənir.
O, təbiətin gözəlliklərini sadəcə vəsf
etməklə kifayətlənmir, poetik sözün vasitəsilə
təbiət görüntülərinin daxili mənasını
açmağa çalışırdı.
Nərgizlər məst
olub öz qoxusundan,
Hər naxış
üstünə yüz ilmə düşüb.
Bir arı oyanıb qış yuxusundan,
Bir gülün
canına üşütmə
düşüb.
Uğunur budaqda tumurcuq çatlar,
Qönçələr dartınıb
qınındın çıxır.
Cücərən toxumla, uzanan otla
Torpağın ağrısı
canından çıxır.
Duman bir dərənin dodaqlarında,
Bulud bir zirvənin qaşı üstədi.
Ürəyim quzeydə
qalan qarın da
Qaralan rəngini
yaşıl istədi.
Ənənəvi poeziya nümunələrindən fərqli
olaraq, Ramiz Qusarçaylı lirik “mən”in mənəvi aləmini əks etdirmək üçün
təbiət mənzərələrinin
onun ovqatı ilə uyarlığından,
ya da bədii
kontrast yaratmaq lazım gələndə
əksliyindən adi poetik priyom kimi
bəhrələnmirdi, insan
xarakterinin incəlikərini
açmaq, insan taleyinin görünməyən
guşələrinə işıq
salmaq, daha geniş mənada isə, həyatın fəlsəfi mahiyyətini
mənalandırmaq üçün
bir ümumiləşdirmə
vasitəsi kimi istifadə edirdi.
Ədəbiyyata mətbuat
işçisi kimi gələn Ramiz az sonra “Elm və
həyat” jurnalındakı
yazı-pozu işini qoyub tikintidə daşyonan fəhlə işinə keçməli
oldu. Bu “mənəvi mühacirət”in səbəbləri
barədə indi söhbət açmaq çox uzun çəkər. Təkcə
onu demək istəyirəm ki, bu addım Ramizin
onsuz da inadkar olan xarakterini
bir az da
mətinləşdirdi, poeziyasına
yeni mövzular, bədii üslubuna yeni ifadə vasitələri gətirdi.
Səhv etmirəmsə,
1986-cı ilin söhbətidir,
xalq şairi Bəxtiyar Vahabzadənin evində bir görüş zamanı ona həmin dövrün cavan şairlərinin şeirlərini
oxuyurdum. Rəhmətlik
Akif Səmədin — “Bircə qarış yol varıymış Adəmdən Akif Səmədə” — misrası
yaman tutmuşdu şairi. Bir də Ramizin “Daş” şeirini çox bəyəndi.
Hələ gücüm
çatır daş qaldırmağa,
Hələ daş yonmağa çatır hövsələm.
Bir harın
kefinə özüldən
çıxan
O günahsız
daşı yona bilmirəm.
Daş daşı
gəmirir,
daş daşı
yeyir —
Bu sirrin daşlaşan kökü
dərində.
Daşların tozudu,
Qəm tozu deyil —
Ağarır göyərən
sətirlərimdə.
Bəxtiyar müəllim
ürəyinə yatan
sonuncu bənzətmənin
nədən yarandığını
soruşdu. Dedim, müəllif tikintidə daşyonan işləyəndə
yazıb bu şeiri. Xəbər aldı ki, yenədəmi
orada işləyir? Dedim, xeyr, indi
onun misralarına ağ daşların yox, qara kömürün
tozu hopur. Çünki Ramiz artıq “mənəvi mühacirəti” həqiqi
mühacirətlə əvəz
etmişdi — Donbasda kömür şaxtasında
qazmaçı işləyirdi.
Və həyatın bu dönəmi də onun taleyində
və poeziyasında öz izini qoydu.
Əyriyə düz qoşub, düzü əymirəm,
Ürəyim boydayam,
Sözüm boydayam.
Torpağın üstündə
gözə dəymirəm,
Torpağın altında
özüm boydayam...
Orada yazdığı
şeirlərdə Ramizin
həmişə vətən
ətrinin, Vətən
sevgisinin simvolu kimi götürdüyü
çiçək obrazı
yeni bir ovqatla mənalandırılır:
Ramiz Donetskdə
yaşayanda onunla hərdən məktublaşırdıq.
Məktublarında məişət
və gün-güzəran
söhbətlərindən daha çox ədəbi mühit və cəmiyyətin həyatı ilə maraqlanırdı. Həmin
illərdə başlamış
Qarabağ uğrunda mübarizə və milli mücadilə Ramizin zehnini və qəlbini ən çox məşğul edən mövzular idi. Qürbətdə keçən
illər onun şeir politrasına yeni rəng çalarları gətirdi,
poeziyasında vətənpərvərlik
motivləri, ictimai mövzular ön plana çıxmağa başladı. O vaxtacan yurduna daha çox
ana torpaq, doğma təbiət kimi bağlı olan Ramiz Qusarçaylı
indi onu VƏTƏN kimi, mənəvi varlıq kimi sevməyə, onun ağrı-acılarından, problemlərindən,
millətinin dərd-sərindən
yazmağa başladı,
mübariz bir şair kimi formalaşdı.
Doxsanıncı illərin
əvvəllərində vətənə
döndükdən sonra
ölkəmizin həyatında
olduğu kimi, onun yaradıcılığında
da yeni bir
mərhələ başlandı
— publisist ruhlu vətəndaşlıq poeziyası
mərhələsi. Yeri
gəlmişkən, Azərbaycana
qayıdandan sonra Ramiz paytaxtda yox, bölgədə — həm torpağa, təbiətə yaxın
olan, həm də yamanlıqlardan qaçmağın və
gizlənməyin daha çətin olduğu, hər şeyin ovuc içi kimi göz qabağında
olduğu, haqq yolunda toqquşma və mübarizələrin
qaçılmaz, konkret
və əyani olduğu doğma Qubada yaşamaq qərarına gəldi. Orada bütün bölgənin ədəbi
həyatına bir canlanma gətirmiş “Ay işığı” ədəbi
birliyini yaratdı, öz kitabları ilə yanaşı yerli şairlərin almanaxlarını da nəşr etdirdi. Artıq neçə ildir ki, Yazıçılar
Birliyinin Quba bölməsinə rəhbərlik
edir.
Bu mərhələdə
Vətən sevgisi Ramiz Qusarçaylı poeziyasının əsas qayəsidir. Amma, nə yazıqlar, həyatımızın reallığı
budur ki, xəbis ürəyini Vətənə yük eləyən, torpağı
özəlləşdirmək adına yurdu satışa çıxaran,
Dərbəndin yolunu tanımayan, qaçqın
çadırlarını arvad
çadrası kimi üzünə tutan, namaz qılıb rüşvət alan, Vətəni yüz yerə bölüb şairin ürək naləsini də yüz yerə yozan “adamlar” Vətəni sevməyə
qoymurlar.
Bax Araz dünyanın
Dərdi Vətən-Vətən
düzürəm hələ.
Qarışıb payızın
meşə rənginə
Sözümün rəngini
gəzirəm hələ
—
Vətəni sevməyə
qoymurlar məni.
Şairi nə qədər yükləmək
olar,
Şairi nə qədər təkləmək
olar,
Bu şər
qulaqları,
Şür qulaqları
Şairə nə qədər şəkləmək
olar? —
Vətəni sevməyə
qoymurlar məni.
Kəskin ictimai motivli şeirləri ilə təkcə təmsil etdiyi ədəbi nəslin nümayəndələri içərisində
deyil, ümumən müasir poeziyamızda sözün müsbət mənasında hamıdan seçilən Ramiz Qusarçaylı söz qırmancının təsir
gücünü artırmaq
üçün bəzən
hətta satira motivlərindən də istifadə etməli olur.
Yekə-yekə itlərinə
uymayın,
Başdan-başa təhlükədi
hər keçid.
Bu sürünü
belə başsız qoymayın,
Çox sürünü
qurda verib bir keçi...
Bu zaman Ramiz ədəbiyyatımızda
çox rast gəlinən bir mərəzdən də yan keçməyi bacarır. Şeirlərin
estetik keyfiyyətini ictimai siqlətinə qurban vermir. Məsələn, həyatın
və dünyanın xeyir-şər qarşıdurmasını
bədii təzadlar vasitəsilə ifadə etmək üçün şair “...və” şeirində modern ruhlu
son dərəcə orijinal
poetik forma tapmağa müvəffəq olmuşdur.
Bir həqiqəti
etiraf etmək lazımdır ki, bu sayaq poetik
forma tapıntılarına müasir poeziyamızda çox nadir hallarda rast gəlinir. Bununla belə, ağ dünyamızın
üzərindəki qara
ləkələr şairin
mübarizə əzmini
sarsıda bilmir, o, dünya qəminə kinayə ilə gülür, onun qarşısından qaçmır:
Nə dərəyəm
dumansız,
Nə ürəyəm
gümansız,
Sən dinsiz, mən imansız...
Xoş gəlmisən,
qəmciyəz.
Ramiz Qusarçaylı
şəxsiyyəti və
sənəti ilə vaxtında yaşayan və sözünü vaxtında deyən bir şairdir. O, bir şeirində bir az hissə
qapılaraq — “Vaxtında
ölə bilmədim,
yaman qorxuram özümdən”, — deyir.
Şairin hünəri
yalnız vaxtında ölmək yox, həm də vaxtında yaşamaqdır.
Qardaş, sən vaxtında yaşa, qoy səni istəməyənlər
qorxsunlar. Başqa bir şeirində özünü daha dəqiq xarakterizə etmisən:
Tən gələ
bilmədim,
gərək gen gələm
—
Sinəmi gülləyə
açıq verirəm.
Mən tənbəl
şairəm,
elə tənbələm
—
Az yazıb
çoxuna acıq verirəm.
Pislərin və pisliklərin acığına
YAŞAMAQ və YARATMAQ lazımdır.
Dan üzü üstünə
zərli şehlər
qonmuş çiçək
kimi açılan səhərə, gələn
günə ümidlə,
inamla...
İlham ABBASOV
Xalq qəzeti.-2008.-20 dekabr.-S.7.