Barak Obama və maliyyə
böhranı
ABŞ-da prezident seçkilərində qalib gəlmiş Barak Hüseyn Obama yanvarın 20-də səlahiyyətlərinin icrasına başlayacaq. İndi hamını belə bir sual maraqlandırır: Barak Obama dünyanın bir nömrəli iqtisadiyyatına sahib dövlətin lideri kimi bütün ölkələri cənginə almış böhrana qalib gələcəkmi? ABŞ çoxdan gözlənilən dəyişikliklərə açılacaqmı? Yoxsa oturuşmuş sistem qaradərili prezidentin vədlərini yerinə yetirməyə imkan verməyəcək? Bütün bu suallara birmənalı cavab vermək çətindir. Təbii ki, dəyişiklik vədiylə çıxdığı yolda Barak Obamanı çətinliklər gözləyir, amma dəyişikliklərin olacağı heç kimdə şübhə doğurmur. O ki qaldı maliyyə böhranına, onu qeyd etmək olar ki, dünya maliyyə böhranına təkbaşına qalib qəlmək mümkün olmayacaq. Bunu Barak Obama da yaxşı anlayır. Bizim də anlamağımız vacibdir.
Beləliklə, ABŞ növbəti 4 ilini Barak Obamanın hakimiyyəti altında keçirəcək. Onun təkcə qaradərili olması növbəti prezidentlik müddətinin tarixə düşməsinə kifayət edir. Son 400 ildə ilk dəfə ABŞ-da qaradərilinin ölkə başçısı seçilməsi, təbii ki, hadisənin tarixi dəyərini yüksəldir. Ancaq Barak Obama yalnız dərisinin rənginin fərqlənməsilə amerikalı seçicinin səsini qazanmadı. Seçki kampaniyasına “dəyişiklik” şüarıyla qatılan Barak Obama amerikalılara “Amerika arzusu”nu qaytaracağını vəd etdi. Son 8 ildə İraq və Əfqanıstan əməliyyatlarıyla beynəlxalq imici zədələnmiş ABŞ-da buna böyük ehtiyac duyulur. Səsini adı sıravi amerikalının qulağına uyuşmayan namizədə vermiş vətəndaşın dəyişikliklər arxasınca qaçması 4 noyabr seçkilərinin taleyini demokratların xeyrinə həll etdi. Lakin indi dünyanın siyasi və maliyyə dairələrində baş sındırırlar: dünyanı cənginə almış maliyyə böhranı fonunda Barak Obama seçki proqramının ana postulatlarını yerinə yetirə və maliyyə böhranının nəticələrini aradan qaldıra biləcəkmi?
Bu suala cavab verməzdən öncə baş vermiş maliyyə böhranının anatomiyasını araşdırmaq vacibdir. İlk növbədə böhranın geosiyasi spesifikasına nəzər yetirmək lazımdır. Bunu yaxşı anlamaq üçün indiki böhranı 1997-ci ildə baç vermiş beynəlxalq maliyyə böhranıyla müqayisə etmək zəruridir. Məlumdur ki, 1997-ci il böhranı Cənub-Şərqi Asiya korporativ sektorunda baş vermişdi. Oradan da Rusiyaya, Braziliyaya, Meksikaya, Türkiyəyə və digər inkişaf etməkdə olan ölkələrə yayılmışdı. Amma o zaman böhranı dünya statuslu yox, beynəlxalq statuslu adlandırmışdırlar. Yəni 1997-ci il böhranı total xarakter daşımamış və bütün dünya ölkələrinə yayılmamışdı. Bundan başqa, 1997-ci il böhranı dünya iqtisadiyyatını 2 seqmentə bölmüşdü, yəni iqtisadi artım problemi yaşayan ölkələr bu böhrandan daha da ciddi zərər görmüşdü, digər ölkələr, daha dəqiq desək, inkişaf etmiş ölkələrsə, əksinə, böhrandan artım üçün əlavə impuls kimi yararlanmışdı. Belə demək olarsa, həmin müddətdə “mərkəz-əyalət” modeli realizə olunmuşdu.
İndiki böhransa başqa
spesifikaya malikdir. Hər şeydən öncə onun mənbəyi
hansısa Asiya ölkəsində yox, dünyanın ən
qüdrətli ölkəsində—ABŞ-da yerləşir. Məhz
okeanın o tayında baş vermiş maliyyə böhranı
bütün dünya bazarlarına ildırım sürətilə
yayıldı. 1997-ci il böhranından fərqli olaraq, 2008-ci
il böhranı bütün dünyanı ağuşuna
aldı və dünya maliyyə böhranı statusunu
qazanmaqda gecikmədi. Beləliklə, 1997-ci il maliyyə
böhranı inkişaf etməkdə olan ölkələrdən
yayılmışdısa, 2008-ci il maliyyə
böhranının mənbəyi rolunda inkişaf etmiş
ölkələr çıxış etdi. Bununla da “mərkəz-əyalət”
modeli indiki böhranda işləmədi, yəni dünya
kapitalının qaçacağı yer qalmadı. Buna
müvafiq olaraq da böhranın nəticələri daha
gözlənilməz xarakter alır.
Təbii ki, indiki böhran nə
ilk, nə də sonunsu olacaq. Artıq belə bir fikir də
aksioma çevrilib ki, müasir dünya iqtisadiyyatı ard-arda
sıralanmış maliyyə böhranları sayəsində
inkişaf edir. Yəni maliyyə bazarlarında qiymət
şişirdilməsi nəticəsində böhran baş
verir və dünya arzuolunmaz mənzərənin şahidinə
çevrilir. Lakin belə böhranların bəzən
başqa tərəfi ortaya çıxır. Belə ki, qiymətlərin
sabun köpüyü kimi şişərək sonradan
partlaması qısa zaman ərzində kapitalı müəyyən
sektorda mobilizə etmək imkanı yaradır ki, bu da həmin
sektorların sürətlə inkişaf etməsinə səbəb
olur. Bəs, o zaman problem nədədir? Problem ondadır ki,
bütün “sabun köpükləri” sahəvi xarakter
daşıyır, yəni onlar total təsir zonasına malik
olmurlar, ancaq müəyyən sektorlara təsir göstərirlər.
Təsir zonasına düşən yeni və qabaqcıl
sektorlardırsa, o zaman “sabun köpükləri” yeni
bazarların sürətli “işğalına” imkan yaradır.
Bu da öz növbəsində cəmiyyətin ümumi
maraqlarına cavab verir. Lakin “köpüklər” köhnə və
mühafizəkar bazarlara toxunursa, o zaman onlar kapitalı
perspektivsiz istiqamətlərə yönəldərək,
iqtisadiyyatda destruktiv rol oynamağa başlayır.
Yəqin 2001-ci ildə
yüksək texnologiya sektorunda baş vermiş dünya
böhranını xatırlayırsınız. O zaman bu sahədə
müşahidə edilmiş “köpüklər” yeni sahələrə
və fəaliyyət növlərinə
yayılmışdı. Doğrudur, o zaman bir çox şirkətlər
və ayrı-ayrı sərmayədarlar müflis
olmuşdular, lakin böhranın yüksək texnologiya sahəsində
yeniliklərə yol açması da sirr deyil. 20 il öncə
ucuz fərdi kompyuterlər, mobil əlaqəsi və internet
arzu kimi qəbul edilirdi, lakin indi sadaladıqlarımız
müasir insanın həyat normasına çevrilib. Bu
baxımdan 2001-ci il böhranını konstruktiv hesab etmək
olar. Lakin indiki böhran özündə heç bir yeniliyi
daşımayan və ənənəvi sektor hesab edilən mənzil-tikinti
sahəsində baş verib. Prinsipcə inkişaf etmiş
ölkələrdə mənzil bazarı çoxdan
formalaşıb və pis də fəaliyyət göstərməyib.
Lakin ənənəvi bazarlarda süni qiymət
şişirdilməsinə getmək özündə
böyük risk daşıyır və heç zaman
konstruktiv sayıla bilməz. Buna görə də, ABŞ-da mənzil-tikinti
sahəsində qiymət şişirdilməsi sərhədi
aşdı və nəticədə hamı böhranın
acı “simasını” gördü və bu dəfə irəliyə
yox, geriyə addım atıldı.
Mütəxəssislərin əksəriyyəti
indiki böhranın fundamental səbəblərinin ABŞ-da
siyasi hakimiyyətin müasir çağırışlara
adekvat reaksiya verə bilməməsində görürlər.
Belə düşünməyin əsasları da var. Axı,
indiki böhran birdən-birə baş vermədi. ABŞ maliyyə
bazarında hadisələrin xronologiyası göstərir ki,
böhran hər an baş verə bilər. Belə olduğu
halda qabaqlayıcı tədbirlər həyata keçirilə
bilməzdimi? Mütəxəssislərin fikrincə,
böhranın qarşısını almaq olardı. Sadəcə,
Ağ evin siyasi prioritetində iqtisadi problemlərin həll
edilməsi məsələsi dayanmadığından
böhranın qarşısı alınmadı. Bundan
başqa, ABŞ hökümətinin elan etdiyi “Hamının
evi olmalıdır” şüarı da okeanın o tayında mənzil-tikinti
bazarında atmosferi qızışdırırdı.
Göründüyü kimi, siyasi prioritetlərin düzgün
müəyyənləşdirilməsi həyatı əhəmiyyət
daşıyır.
Təbii ki, günahı təkcə
ABŞ-da axtarmaq düzgün olmazdı. Böhran kollektiv fəaliyyətin
nəticəsində baş verib. Yəni okeanın bu
tayındakılar, daha dəqiq desək, Avropada nəyi
gözləyirdilər? Cavab sadədir: avropalılar da
amerikalılar kimi “köpük” üfürürdülər.
Uzun zaman ABŞ digər ölkələr üçün
etalon rolunu oynadığından Avropada da amerikalılarn hərəkətlərini
kopiyalamaqla məşğul olublar. Bir sözlə,
avropalılar da amerikalı sərmayədarların
addımlarını təqib edirdilər. Halbuki Avropa
kapitalını yeni bazarlara yatırmaqda cərbəst idi.
Ancaq onlar da dəbə uyğun hərəkət
olunmasını daha məqbul saydılar. Amma burada bir məqama
diqqət yetirmək lazımdır: böhran baş verdikdə
ABŞ fond birjalarında 32 faiz ucuzlaşma müşahidə
olundu. Halbuki bu rəqəm Çində 64 faiz, Rusiyada 73 faiz
təşkil etdi. Buradan belə nəticəyə gəlmək
olur ki, “köpüklərin” sürətli şişirdilməsində
təkcə ABŞ günahkar deyil.
Yuxarıda qeyd etdik ki,
böhranın baş verməsinin əsas səbəbi
dünya kapitalının səhv istiqamətlərə
yönəldilməsindədir. Bəs, nəyə görə
ünvanı səhv saldılar? Bəzi mütəxəssislər
cavabı insan psixologiyasında axtarmağı məsləhət
görürlər. Yəni böhranın baş verməsinə
təkan verən səbəblərdən biri də iqtisadi
agentlərin psixoloji transmutasiyasıdır. Bu prosesə də
dünyada rifahın artması təkan verib. Yəni rifah
halının artması istehlakçının sərmayadara
çevrilməsinə şərait yaradıb. Burada nəsə
pis olan bir şey varmı? İqtisadi ədəbiyyatda sərmayədarla
istehlakçı arasındakı fərq aydın şəkildə
izah edilir. Belə ki, sərmayədar cari xərclərdən
imtina edir və gələcəkdə gəlir gətirəcək
layihələrə kapital yatırır.
İstehlakçılarısa gələcək
maraqlandırmır, onlar pullarını bu gün xərcləyirlər.
Bunlar tamamilə fəqrli psixologiya və fərqli iqtisadi
strategiyalardır. Lakin istehlakçının gəliri
atrdıqca əlavə vəsait yaranır və bu pulları
hansısa sahəyə yatırmaq ehtiyacı meydana
çıxır. Bu zaman istər-istəməz
istehlakçı sərmayədara çevrilir və
davranış strategiyasını dəyişir.
Qısası, proses belə inkişaf edir: bazar qanunlarından
xəbərsiz olan vətəndaşlar fond birjasına gələrək
müxtəlif şirkətlərin səhmlərini
alırlar. Belə sərmayədarlarınsa səhv etmələri
təəccüb doğurmur.
Lakin burada ikinci vacib amil
ortaya çıxır. Həvəskar-sərmayədarın
olması maliyyə bazarı üçün o qədər də
təhlükəli olmaya bilər. Proses o zaman eybəcər
xarakter alır ki, həvəskar-sərmayədar spekulyant-sərmayədara
çevrilir. Spekulyantınsa əsas məqsədi qısa
zaman ərzində gəlir götürməkdən ibarətdir.
Mənzil-tikinti sektorunda müşahidə edilən artıma
görə bu sahənin səhmlərilə janqlyorluq edən
spekulyantlar son anda maliyyə böhranının baş verməsini
sürətləndirdilər. Təbii ki, istənilən
bazarda spekulyant var. Lakin inkişaf etmiş ölkələrin
bazarlarında daha çox normal strategiyanı təqib edən
sərmayədarlar üstünlük təşkil edirlər.
Amma bu da bir həqiqətdir ki, spekulyantların sayı sərmayədarların
sayını üstələyirsə, o zaman maliyyə
bazarı gözlənilməz inkişaf trayektoriyasına qədəm
qoyur. Yəni bazar da spekulyativ olur. Belə görünür,
böhran ərəfəsində ABŞ bazarlarında
üstünlük daha çox spekulyantlar tərəfində
olub. Bir daha qeyd etmək lazımdır ki, spekulyantlar təkcə
ABŞ-da hökmranlıq etməyiblər. Avropa və Asiya
birjalarında da tez gəlir götürmək istəyənlərin
sayı çox olub. Bəs, bununla bağlı nə etmək
lazımdır? Birmənalı cavab vermək çətindir.Aydın
olan budur ki, bu gün altruizm kimi fəlsəfi keyfiyyət tələb
olunur. Lakin etiraf etmək lazım gəlir ki, 21-ci əsrdə
bu keyfiyyətə tələb aşağı səviyyədədir,
daha doğrusu, dəbdə deyil. Bir sözlə, böhran
sivil xarakter daşıyır və onun aradan
qaldırılması müasir səmayədarın indiki
mental modelində prinsipial dəyişikliklərin
olunmasını tələb edir. Burada gəlirlərin
düzgün bölüşdürülməməsi amilini də
unutmaq olmaz. Birinin ayda 20 milyon dollar, digərininsə ildə
20 min dollar qazanması, xüsusilə də bərabər
imkanlar şəraitində, asan pul arxasısnca qaçanların
sayını artırır. Bölüşdürmə
sistemində baş vermiş bu əyrilik stimullaşdırma və
motivasiya kimi vacib amillərin əhəmiyyətini
aşağı salır. Belə bir şəraitdə mental
modeldə hansısa dəyişikliyin ola biləcəyini
gözləmək çoxları üçün yolverilməzdir.
Bu cür halların baş verməsi də istənilən cəmiyyətin
lokomotivi funksiyasını daşıyan orta sinfə
ağır zərbələr vurur. Nəticədə meydanda
ancaq daha varlı və daha kasıb təbəqələrin
nümayəndələri qalırlar. Təbii ki, belə
sosial strukturda sabit iqtisadi inkişaf mümkün deyil və
böhran qaçılmazdır. Kapitalizmin tarixi göstərir
ki, sosial və iqtisadi inkişaf yalnız orta təbəqəsi
güclü olan ölkələrdə müşahidə
edilib. Əks təqdirdə böhran və rihaf halının
aşağı düşməsi dönməz xarakter
alır.
Beləliklə,
yazdıqlarımız qısa da olsa, indiki böhranın
anatomiyasına nəzər yetirə bildik. Bunlardan
göründüyü kimi, Barak Obama seçki
proqramının ana postulatlarını yerinə yetirmədə
və maliyyə böhranının nəticələrini
aradan qaldırmaqda çətinliklərlə üzləşəcək.
Qeyd etdiyimiz kimi, böhranın aradan qaldırılması yeni
hökumətin siyasi və iqtisadi prioritetlərində
vurğuların düzgün qoyulmasından asılı
olacaq. Bu prosesə yeni hökumətin
“ağırlığı” da təsir göstərəcək.
Barak Obamanın açıqladığı kabinetsə yetərincə
“ağırdır”. Hətta onu gənc Obamanın “ağ
saçlı” höküməti adlandıranlar da var. Cozef
Bayden, Hillari Klinton, Lourens Sammers, Robert Qeyts, Ceyms Cons və digər
təcrübəli simalar yeni prezidentə vədlərini yerinə
yetirməkdə kömək edəcəklər. Lakin yeni
prezident vədlərini yerinə yetirməkdə bir qədər
tələsməyəcək. Çünki böhranın
aradan qaldırılması sistemli və
tarazlaşdırılmış addımların
atılmasını tələb edir ki, bu da vaxt və zaman
aparacaq. Bundan başqa, Barak Obama Amerikanın sistemli
böhranlara dirəniş gücünü tükətmiş
İraq və Əfqanıstan əməliyyatlarına dərindən
nəzər salmalıdır. Belə görünür, yeni
prezident dünyanın siyasi palitrasını toza
bürümüş layihələrlə bağlı qəti
qərar qəbul edəcək. Onun “Ölkə vergiödəyicilərin
milyardlarla dollarını xərcləyən sistemi dəsləkləyə
bilməz” sözlərini də dediklərimizin təsdiqi kimi
göstərmək olar. Böhranın aradan
qaldırılması həm də inkişaf etmiş və
inkişaf etməkdə olan ölkələrin atacaqları
addımlarla dünya maliyyə sisteminin normal məcraya yönəlməsinə
töhfələrini vermiş olacaqlar. Məhz o zaman uduzan tərəfin
kim olacağı aydınlaşacaq.
Səbuhi MƏMMƏDOV
Xalq qəzeti.-2008.-25 dekabr.- S.10.