Dinamik inkişaf edən Azərbaycan
iqtisadiyyatının bu günü və sabahı
Azərbaycan Milli Elmlər Akademiyasının
İqtisadiyyat İnstitutunda
Əsası ulu öndərimiz
Heydər Əliyev tərəfindən qoyulmuş sosial-iqtisadi
inkişaf strategiyasının uğurla davam etdirilməsi Azərbaycanın
dünyada mövqeyini getdikcə möhkəmləndirir. Ölkə
Prezidenti İlham Əliyevin rəhbərliyi ilə həyata
keçirilən məqsədyönlü,
düşünülmüş və çevik islahatlar nəticəsində
bu gün respublikamız sürətli inkişaf mərhələsini
yaşayır. Bu fikri son illərdə yeni müəssisələrin
yaradılması, iş yerlərinin açılması,
istehsal və xidmət sahələrinin genişləndirilməsi,
əhalinin rifah halının yüksəldilməsi də təsdiqləyir.
Bir sözlə, iqtisadiyyatda, sosial sahədə son illər
müşahidə olunan dinamik inkişaf artıq dönməz
xarakter almış, ölkəmiz regional əhəmiyyətli
iqtisadi güc mərkəzinə çevrilmişdir. Bütün
bu uğurların əldə olunmasında gənc alimlərin
də əməyi az olmamışdır. Ali məktəblərdə,
elmi-tədqiqat institutlarında, idarəetmə
strukturlarında fəal mövqe tutan gənc iqtisadçılar
Azərbaycanın dünənini, bugününü necə
xarakterizə edirlər? Onlar müsbət göstəricilərin
qazanılmasını hansı amillərlə əlaqələndirirlər?
Sabahımız, gələcək iqtisadi uğurlarımız
barədə hansı mülahizələri yürüdürlər?
AMEA-nın İqtisadiyyat İnstitutunda gənc
iqtisadçıların iştirak etdiyi “dəyirmi masa”da bu
suallara ətraflı cavablar axtarıldı.“Dəyirmi masa” ətrafında
söhbətdə İqtisadiyyat İnstitutunun direktoru, iqtisad
elmləri doktoru İsa Alıyev, institutun elmi işlər
üzrə direktor müavini, iqtisad elmləri namizədi
Allahyar Muradov, iqtisad elmləri namizədləri Rəsmiyyə
Abdullayeva, Rüfət Əfəndiyev, Emin Məmmədzadə,
Arzu İsmayılova, Ülvi Bayramov, Aqil Əsədov, Kamran
İsayev, Asif Mustafayev, “Gənc alimlər şurası”nın
sədri Pərviz Həsənov, İqtisadiyyat İnstitutunun əməkdaşları
Fərqanə Musayeva və Mahir Zeynalov iştirak edirdilər.
İsa ALIYEV, AMEA-nın
İqtisadiyyat İnstitutunun direktoru, iqtisad elmləri doktoru: —
Hörmətli “dəyirmi masa” iştirakçıları, mən
ilk növbədə dünya iqtisadiyyatında sürətli dəyişikliklərin
baş verdiyi, dünyanın maliyyə böhranı ilə
mübarizə apardığı bir zamanda gənc
iqtisadçıların belə bir tədbir keçirməsini,
“dəyirmi masa” ətrafında Azərbaycan
iqtisadiyyatının bu günü və sabahı haqqında
fikir mübadiləsi aparmasını alqışlamaqla, bu tədbirə
informasiya dəstəyi verən “Xalq qəzeti”nin rəhbərliyinə,
kollektivin hər bir üzvünə minnətdarlığımı
bildirir, eləcə də bu “dəyirmi masa”nın təşkil
edilməsində təşəbbüs göstərənlərə
təşəkkür edirəm.
Hörmətli gənc
iqtisadçılar, hər birinizə məlumdur ki, Azərbaycan
Respublikası 70 ilə yaxın keçmiş SSRİ-nin tərkibində
olmuş, bu dövrdə də milli iqtisadiyyatın
inkişafından, regional inkişafdan və s. danışmaq
qeyri-mümkün idi. Yəni hər bir respublika özlüyündə
SSRİ-nin bir regionu idi. Bu gün isə artıq Azərbaycan
Respublikası müstəqil, sürətlə inkişaf edən,
dünyanın nüfuzlu təşkilatlarında öz
sözünü deməyi bacaran qüdrətli bir dövlətdir.
Hər birimizə məlumdur ki, hazırkı inkişaf səviyyəsinə
asanlıqla nail olunmamışdır, bu yolda sonsuz sayda çətinliklər,
maliyyə çatışmazlıqları, ölkəmizin
inkişafını qəbul edə bilməyən dövlətlər
tərəfindən süni yolla yaradılan maneələr və
s. olmuşdur. Amma bir həqiqət vardır ki, Azərbaycan
dövlətinin hazırkı səviyyəyə
çatmasında və bundan sonra da dinamik inkişaf etməsində
məhz uğurla həyata keçirilən neft
strategiyasının və bu strategiyanı reallaşdıran
dahi şəxsiyyət, xalqımızın ümummilli lideri
Heydər Əliyevin misilsiz xidmətləri olmuşdur. Ulu
öndərin apardığı məqsədyönlü
daxili və xarici siyasət nəticəsində 1995-ci ildən
etibarən milli iqtisadiyyatda dirçəliş
başlamış və ÜDM, valyuta ehtiyatları, büdcə
gəlirləri və s. kimi mühüm göstəricilərdə
dəfələrlə artıma nail olunmuşdur.
Sevindirici haldır ki, bu
gün də ulu öndərin ideyaları yaşayır,
xalqımız və dövlətimiz üçün önəmli
rol oynayan Heydər Əliyev strategiyası uğurla davam
etdirilir. Azərbaycan Respublikasının son illər ərzində
əldə etdiyi makroiqtisadi uğurlara nəzər saldıqda
aydın olur ki, son beş il ərzində ÜDM 5,8 dəfə,
ölkənin valyuta ehtiyatları 10,9 dəfə, büdcə
gəlirləri 8,6 dəfə, xərcləri isə 9 dəfə
artmışdır. Nəticədə büdcə gəlirlərinin
ÜDM-də payı 1998-ci ildəki 13-14 faizdən, 2008-ci ildə
27-28 faizə yüksəlmişdir. Bütün bunların
arxasında isə təbii ki, cənab İlham Əliyevin rəhbərliyi
altında Azərbaycan hökumətinin apardığı
uğurlu siyasət durur və əldə edilən uğurlar
ölkəmizin inkişaf strategiyasının müvəffəqiyyətlə
həyata keçirilməsınin nəticəsi kimi qiymətləndirilməlidir.
Hörmətli gənc
iqtisadçılar, istər ümummilli lider Heydər Əliyevin,
istərsə də hazırkı dövlət
başçısı cənab İlham Əliyevin fəaliyyəti
dövründə gənclərin fəaliyyəti həmişə
yüksək qiymətləndirilmiş, onlara diqqət və
qayğı göstərilməsi dövlət siyasətinin
prioritet istiqamətlərindən biri olmuşdur. Hələ
1995-ci ildə respublika gəncləri ilə görüşən
ulu öndərimiz onların sağlam ruhda tərbiyə
almaları və əsl vətəndaş kimi yetişmələri
naminə əlindən gələni əsirgəməyəcəyini
bəyan etdi. “Azərbaycanın dövlət
başçısı kimi mən özümü xoşbəxt
hesab edirəm ki, bu gün Azərbaycan xalqının
sağlam, gözəl, istedadlı gəncləri var” söyləyən
ümummilli liderimizin bu bəyanatının real təzahürləri
1996-cı ilin 2 fevralından, yəni Azərbaycan Gənclərinin
I forumundan etibarən ölkə gənclərinin həyatında
ciddi dönüş yaratdı. Məhz həmin gündən
sonra ölkə gənclərinin həyatında mühüm əhəmiyyət
kəsb edən bir çox məsələlər - hər
üç ildən bir gənclər forumunun təşkil
edilməsi, ölkədə Gənclər Gününün təsis
edilməsi, ölkə gəncliyinin problemlərınin həllinə
yönələn çoxsaylı fərman və sərəncamların
imzalanması, qanunların qəbulu, gənclərin dövlət
quruculuğu proseslərinə cəlb edilməsi və s.
reallığa çevrildi.
Bu gün də gənclər
ölkə həyatında xüsusi rol oynayır,
ayrı-ayrı sahələrin inkişaf etdirilməsində,
dövlət idarəçiliyində, vətəndaş cəmiyyətinin
formalaşmasında yaxından iştirak edir. Bu mənada gənc
iqtisadçıların da üzərinə ciddi vəzifələr
düşür. Mən bu yolda sizə uğurlar arzu edirəm,
sizi və sizin timsalınızda bütün Azərbaycan gənclərini
qarşıdan gələn Gənclər Günü
münasibəti ilə təbrik edirəm. Diqqətinizə
görə çox sağ olun.
Pərviz HƏSƏNOV, “Gənc
alimlər şurası”nın sədri: — İlk növbədə
sizin hər birinizi qarşıdan gələn 2 fevral — Gənclər
Günü münasibətilə təbrik edirəm və fəaliyyətinizdə
uğurlar arzulayıram. Belə ki, 1996-cı il 2 fevral Gənclər
Gününün təsis edilməsi və ümumiyyətlə,
gənclərə dövlət qayğısı ümummilli
liderimiz Heydər Əliyevin həyata kecirdiyi siyasətin
başlıca istiqamətlərindən biri olmuşdur. Bu siyasəti
uğurla davam etdirən cənab İlham Əliyev isə gənclərə
cəmiyyətimizin bütün sahələrində
iştirakına yer ayırmaqla onlara daha geniş imkanlar
vermişdir. Bizim çalışdığımız
institutda da bu istiqamət əsas götürülmüş və
təsadüfi deyildir ki, 70 nəfərə yaxın əməkdaşımız
gənclik yaşı həddindədir.
Fürsətdən istifadə
edərək mən də bugünkü “dəyirmi masa”nın
mahiyyətinə uyğun olaraq aktual və qlobal problemlərdən
birini sizin diqqətinizə çatdırmar istərdim.
Bildiyimiz kimi, Azərbaycan Respublikası iqtisadi münasibətlərini
daha çox sosial yönümlü iqtisadi modelə
uyğunlaşdırmışdır ki, bu da öz növbəsində
bazar iqtisadiyyatı sistemini tətbiq edən ölkəmiz
üçün çox önəmlidir. Belə ki, uzun
müddət qapalı, inzibati idarəçilik metodları ilə
idarə olunan iqtisadiyyatda çalışan insanların rifah
halının yaxşılaşdırılmasının
tamamilə bazar münasibətlərinin öhdəsinə
buraxılması, fikrimizcə, ciddi problemlər yaratmış
olardı. Bu baxımdan yoxsulluqla mübarizənin səmərəliliyi
birbaşa dövlətin iqtisadi və sosial siyasətindən
asılı olur. Təsadüfi deyildir ki, son zamanlar hətta
liberal modelə üstünlük verən ölkələrdə
insanların rifah halının
yaxşılaşdırılması və sosial sferanın
davamlı inkişafına yönələn sosial siyasət həyata
keçirilir.
Qeyd etmək yerinə
düşərdi ki, bu ilin 18 martında keçirilməsi nəzərdə
tutulan Azərbaycan Respublikası Konstitusiyasına əlavələr
və dəyişikliklər edilməsi haqqında Azərbaycan
Respublikası Referendum Aktının ilk birinci və ikinci bəndi
müvafiq olaraq “Vətəndaşların layiqli həyat səviyyəsınin
təmin edilməsi dövlətin ali məqsədidir" və
“Azərbaycan dövləti bazar münasibətləri əsasında
sosial yönümlü iqtisadiyyatın inkişafına şərait
yaradır” müddəaları öz əksini
tapmışdır. Bütün bunlar Azərbaycan hökumətinin
xalqın yaşayış səviyyəsinin daim
yaxşılaşdırılması üzrə siyasət həyata
keçirdiyini sübut edir.
2000-ci ildən başlayaraq
Azərbaycana daxil olan neft gəlirləri dövlətin maliyyə
imkanlarını genişləndirdi və qeyd olunan problemlərin,
o cümlədən yoxsulluğun azaldılması istiqamətində
sistemli tədbirlər həyata keçirilməyə
başlanıldı. Ölkədə yoxsulluğun
azaldılmasına daha sistemli yanaşma 2003-cü ildə Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti, ümummilli lider Heydər Əliyev
tərəfindən “Yoxsulluğun Azaldılması və
İqtisadi İnkişaf üzrə Dövlət Proqramı
(2003-2005-ci illər)” nın qəbul edilməsi ilə
başlanmışdır. Bundan başqa, əhalinin rifah
halının yüksəldilməsinə bilavasitə xidmət
edən “Azərbaycan Respublikasında sosial-iqtisadi
inkişafın sürətləndirilməsi tədbirləri
haqqında” Azərbaycan Respublikası Prezidentinin fərmanı,
“Azərbaycan Respublikası regionlarının sosial-iqtisadi
inkişafı Dövlət Proqramı (2004-2008-ci illər)”,
“Yaşayış minimumu”, “Ünvanlı dövlət sosial
yardımı”, “Sosial müavinətlər” haqqında və
s. qanunlar mühüm rol oynamışdır. Bunlardan əlavə,
Azərbaycan Respublikasının bir sıra beynəlxalq
konvensiya və tövsiyələrə, xartiyalara
qoşulması yoxsulluğun azaldılması ilə
bağlı tədbirlərin gücləndirilməsinə
imkan vermişdir.
Bu sadalananların məntiqi
nəticəsi kimi və hökumətin apardığı
uğurlu siyasət nəticəsində 1995-2007-ci illərdə
adambaşına düşən gəlirlər 177,2 manatdan
1890,3 manata, orta aylıq əmək haqqı 12,5 manatdan 215,8
manata, ÜDM-in adambaşına düşən həcmi 282,1
manatdan 3168,5 manata, təyin olunmuş aylıq pensiyaların
orta məbləği 3,5 manatdan 62,9 manata yüksəlmişdir.
Xüsusilə qeyd etmək lazımdır ki, yoxsulluğun
ölçülməsində istifadə olunan hədd
2001-2008-ci illərdə 24 manatdan 64 manatadək artırılmışdır.
Yoxsulluğun azaldılmasında tətbiq olunan mexanizmlərdən
biri olan “Ünvanlı dövlət sosial yardımı
haqqında” Qanunun qəbul edilməsi aztəminatlı əhali
qruplarının sosial müdafiəsini gücləndirmək
məqsədi daşımaqla, ehtiyac meyarına - yəni əhalinin
əsas sosial-demoqrafik qrupları üzrə yaşayış
minimumundan asılı olaraq dövlət büdcəsi ilə
birgə hər il təsdiqlənən hədd normasına əsaslanmaqla
həyata keçirilir. Bu yardımın məbləği
2006-cı ildə 30 manat təşkil edirdisə 2009-cu ildə
bu rəqəm 60 manat olmuşdur.
Bütün bunların nəticəsində
Azərbaycan əhalisinin tərkibində yoxsulluq həddində
yaşayanların xüsusi çəkisi 2001-2008-ci illərdə
49 faizdən 13,2 faizə enmişdir.
Çıxışımı hökumətin rəsmi
mövqeyi kimi qəbul edilə bilən Azərbaycan Prezidenti cənab
İlham Əliyevin bir fikri ilə bitirmək istəyirəm:
“İnsanların sosial vəziyyəti, ilk növbədə
kasıb təbəqələrin sosial vəziyyəti bizi daim
düşündürməlidir. Elə etməliyik ki, Azərbaycanda
kasıblar təbəqəsi olmasın, yoxsulluq aradan
qaldırılsın... Yoxsul o adam ola bilər ki, o sadəcə
işləmək istəmir, işləmək istəyən
işlə təmin olunmalıdır”.
Allahyar MURADOV, AMEA
İqtisadiyyat İnstitutunun elmi məsələlər üzrə
direktor müavini, iqtisad elmləri namizədi: — İqtisad
elminin gələcək inkişafı bu gün buraya
toplaşan gənclərin üzərinə çətin və
şərəfli vəzifələr qoyur. Yadda
saxlamalıyıq ki, alimlərin üzərinə düşən
məsuliyyət təkcə elmin inkişafı ilə bitmir.
Burada Azərbaycan cəmiyyətinin, iqtisadiyyatının,
sosial həyatının inkişafı kimi mühüm
dövləti əhəmiyyət kəsb edən məsələlər
də əsas yer tutur. Deməli, bizim üzərimizə
iqtisad elminin inkişafı ilə yanaşı, ölkənin
sosial-iqtisadi inkişafında da yaxından iştirak etmək
vəzifələri düşür.
Hər bir ölkə
özünün davamlı iqtisadi yüksəlişini təmin
etmək üçün ilk növbədə elmin müasir tələblərə
uyğun inkişafına nail olmağa çalışır.
Çünki iqtisadi inkişaf istiqamətlərinin müəyyən
edilməsi, insan kapitalının formalaşması, intellektual
potensialdan səmərəli istifadə edilməsi, elmi-tədqiqat
işlərinin keyfiyyəti, rəqabətə davamlı məhsul
istehsalı, yaşayış keyfiyyətinin yüksəldilməsi
və s. bu kimi aktual problemlərin həlli məhz elmin və
elmi biliklərin inkişaf səviyyəsindən
asılıdır. Bu fikri bir qədər də konkretləşdirsək
onda cəmiyyətdə baş verən sosial, iqtisadi, siyasi
problemlərin və münaqişələrin uğurlu həllinin
elmi biliklərdən kənarda qeyri-mümkün olduğunu
söyləmək olar. Çünki elmi fəaliyyət həm
spesifik xüsusiyyətə malik olması, həm biliklər
sisteminin məcmusu, həm sosial institut, həm də xüsusi
fəaliyyət forması kimi xalq təsərrüfatının
digər sahələrindən fərqlənir. Bununla
yanaşı, elmi fəaliyyətin spesifikliyi, özünü
yeni biliklər istehsal etmək, yeni texnika və texnologiyalar
yaratmaq, onların tətbiq olunması metodları, cəmiyyətin
inkişafı, ətraf mühitin qorunması kimi
çoxsaylı məsələlərin həllində də
aparıcı rola malikdir.
Hazırda Azərbaycan
Respublikasında bazar münasibətlərinə əsaslanan
iqtisadi inkişafa nail olunması və onun dünya təsərrüfat
sisteminə səmərəli inteqrasiya olunması məqsədilə
köklü islahatlar aparılır. Bu islahatların əsas
istiqamətlərindən biri də elm sahəsində
islahatların aparılması, sənayenin texniki və
texnoloji səviyyəsinin yüksəldilməsi, innovasiya fəallığının
artırılması yolu ilə istehsalın rəqabətqabiliyyətliliyinin
artırılmasıdır. Azərbaycan Respublikası Prezidenti
İlham Əliyevin “Azərbaycan elmində islahatların
aparılması ilə bağlı Dövlət
Komissiyasının yaradılması haqqında” 10 aprel 2008-ci
il tarixli 2756 saylı sərəncamı da müasir dövrdə
bu gün nail olduğumuz inkişafın
davamlılığının təmin olunması
üçün elmin inkişafının zəruri
olduğunu və bu istiqamətdə islahatların sürətləndirilməsinin
vacib olduğunu göstərir.
Əvvəldə də qeyd
etdiyim kimi, elmin gələcək inkişafı bugünkü
gənclərin üzərinə böyük məsuliyyət
qoyur. Məhz onlar bu nəsillər arasında biliklərin nəsildən-nəslə
ötürülməsinin vasitəçiləridir, belə
demək mümkünsə rabitəçiləridirlər.
Bu, həqiqətən də məsuliyyətli və şərəfli
bir işdir. Onu deyə bilərəm ki, hazırda Azərbaycanda
elm və təhsil sahəsində aparılan islahatlar yəqin
ki, yaxın gələcəkdə öz bəhrəsini verəcəkdir.
Kamran İSAYEV, iqtisad elmləri
namizədi: — Məlumdur ki, sənaye məhsulunun həcmi, sənaye
istehsalının artım tempi ölkə
iqtisadiyyatının inkişaf səviyyəsini xarakterizə
edən mühüm göstəricilərdən biridir.
Hamımıza məlumdur ki, güclü potensiala malik olan Azərbaycan
sənayesi SSRİ-nin dağılması və ölkələrarası
əlaqələrin pozulması səbəbindən müstəqilliyin
ilk illərində acınacaqlı vəziyyətə
düşmüşdür. Yeyinti, metallurgiya,
maşınqayırma, neft-qaz və s. sahələr kimi
mühüm istiqamətləri əhatə edən sənaye
sektoru istər məşğulluğun, istər ÜDM-in, istərsə
də əhali tələbatının əsas hissəsini təşkil
edir. Başqa sözlə desək, ölkə
iqtisadiyyatının əsasını sənaye təşkil
edir. Məhz bu səbəbdəndir ki, yuxarıda qeyd
olunduğu kimi, hər bir ölkənin iqtisadi inkişafını
xarakterizə edərkən makroiqtisadi göstəricilər
içərisində sənaye məhsulunun miqdarına diqqət
yetirilir, bu yolla həmin ölkədə istehsal və
iqtisadiyyat haqqında dəqiq təsəvvür əldə
olunur.
Azərbaycan sənayesinin
inkişafı, əsas etibarilə, neft sənayesinin
inkişafı ilə başlanmışdır. Ölkəmizin
neft ehtiyatlarına maraq göstərən xarici neft şirkətləri
ilə danışıqlar hələ ötən əsrin
80-ci illərinin axırlarından başlamışdır və
artıq 1993-cü ilin yazında başa çatmaq üzrə
idi. Ancaq həmin dövrdə Azərbaycan elə bir
müqavilənin imzalanması ərəfəsində idi ki, o
nəinki xalqın və dövlətin mənafelərini nəzərə
almır, həmçinin ölkənin qiymətli təbii sərvətini
talan edərək milli iqtisadiyyata böyük ziyan vura bilərdi.
Ümummilli lider Heydər Əliyevin hakimiyyətə qayıdışı
ilə Azərbaycan dövlətinin və xalqının siyasi
və iqtisadi həyatında taleyüklü dəyişikliklərin
başlanğıcı qoyuldu. Hakimiyyətin ilk dövrlərindən
etibarən neft müqavilələri üzrə müzakirələrə,
danışıqlara faktiki olaraq yenidən başlandı və
nəhayət, çətin danışıqlar prosesindən
sonra Azərbaycan xalqının və dövlətinin
maraqlarına tamamilə cavab verən müqavilə şərtləri
əldə edildi.
Məhz o çətin,
ağır günlərdə “Əsrin müqaviləsi”nin
bağlanması ilə Azərbaycan Respublikası dünya
birliyinə, dünya iqtisadiyyatına uğurla inteqrasiya etməyə
başlamış və siyasi dividendlərlə
yanaşı, çox böyük iqtisadi imkanlar da əldə
etmişdir. Bu yolda ölkəmiz ciddi çətinliklərlə
rastlaşsa da, böyük sınaqlardan keçməli olsa da
bu gün qürur hissi ilə deyə bilərik ki, nəzərdə
tutulmuş bütün proqram və layihələr real həyatda
öz əksini tapmışdır. Artıq Azərbaycan nefti
və qazı dünya bazarlarına çıxarılır,
eləcə də ölkəmiz öz enerji təhlükəsizliyini
təmin etmək məqsədilə lazım olan bütün
tədbirləri uğurla həyata keçirməkdədir.
Ölkədə ümumi daxili
məhsulun formalaşmasında aparıcı rol oynayan sənaye
sahələrində məhsul istehsalı keçən illə
müqayisədə 6 faiz artmışdır. O cümlədən,
statistik məlumatlara əsasən, 2008-ci ildə sənaye məhsulunun
76,6 faizi və ya 21,5 milyard manatı mədənçıxarma
bölməsində, 18,7 faizi və ya 5,2 milyard manatı emal
bölməsində, 4,7 faizi və ya 1,3 milyard manatı
elektrik enerjisi, qaz və suyun istehsalı və
bölüşdürülməsi bölməsində istehsal
olunmuşdur. Mədənçıxarma bölməsində məhsul
istehsalı 5,3 faiz artmışdır. Ölkədə neft
hasilatı 4,6 faiz, qaz hasilatı 50,4 faiz, digər faydalı
qazıntılar hasilatı 22,8 faiz artmış və il ərzində
44,5 milyon ton neft, 16,2 milyard kubmetr əmtəəlik qaz hasil
olunmuşdur. Analoji olaraq, emal bölməsində məhsul
istehsalı 7,4 faiz, o cümlədən qida məhsulları
istehsalı 0,6 faiz, neft məhsulları istehsalı 8,4 faiz,
metallurgiya sənayesi və hazır metal məmulatları
istehsalı 27,9 faiz, maşın və avadanlıqlar
istehsalı 10,1 faiz artmışdır. İlin əvvəlindən
ölkənin elektrik stansiyalarında 20,2 milyard kv.saat elektrik
enerjisi istehsal olunmuşdur . Göründüyü kimi, 2008-ci
il sənaye sektoru üçün uğurlu olmuş və əvvəlki
illərdə əldə edilmiş nailiyyətlər ötən
ildə də davam etdirilmişdir.
Asif MUSTAFAYEV, iqtisad elmləri
namizədi: — Məlumdur ki, sosializm cəmiyyətindən
kapitalizmə keçid iqtisadiyyatın bütün sahələrində
islahatları zəruri etmişdir. Artıq müstəqilliyini
bərpa etmiş Azərbaycan Respublikasında özəl
mülkiyyətin üstünlük təşkil etdiyi bazar
iqtisadiyyatına keçid tarixi zərurətə
çevrilmiş və bu istiqamətdə 1990-cı ilin əvvəllərindən
başlayaraq ardıcıl tədbirlər görülməyə
başlanılmışdır. Bildiyimiz kimi, müstəqilliyin
ilk illərində milli iqtisadiyyatın bütün sahələri
ilə yanaşı, mülkiyyət münasibətlərində
də bir xaotiklik, başıpozuqluluq var idi. Ümummilli lider
Heydər Əliyevin hakimiyyətə yenidən
qayıdışı ilə 1993-cü ildən Azərbaycan
iqtisadiyyatında təşəkkül tapan irəliləyişlər
mülkiyyət münasibətlərinə də öz
müsbət təsirlərini göstərdi.
Azərbaycanda özəl
sektorun inkişaf etməsinə və mülkiyyət münasibətlərinin
bazar iqtisadiyyatı tələblərinə uyğun
formalaşdırılmasına dövlət mülkiyyətinin
özəlləşdirilməsinə dair dövlət
proqramlarının qəbul edilməsi ilə start verildi. Beləliklə
də silsilə şəklində özəlləşdirmələrin
aparılması tədricən sosial-iqtisadi sahələrdə
özəl sektorun inkişafına təkan verdi və özəl
sektor milli iqtisadiyyatın, ölkənin iqtisadi
inkişafının aparıcı qüvvəsinə
çevrildi.
Bütün bunlarla
yanaşı, əksər dövrlərin tarixi təcrübəsi
sübut etmişdir ki, dövlət sektoru istənilən
hakimiyyətdə dövlətin dayaq nöqtəsi olmaqla
yanaşı, onun idarəetməsinin vacib hissəsi kimi
çıxış edir. Bu da ondan irəli gəlir ki,
dövlət sektoru ölkələrə müstəqil
iqtisadi subyekt kimi formalaşmağa, digər ölkələrlə
bağlanmış müqavilələrin təminatçısı
olmağa, beynəlxalq maliyyə təşkilatlarından
dövlət zəmanətli kreditlər əldə etməyə
şərait yaradır, eyni zamanda sosial sahədə
qeyri-kommersiya subyektlərinin fəaliyyətinə də təminat
verir. Nəhayət, təbii resurslar üzərində
mülkiyyət hüququnu reallaşdırmaqla dövlət
bir çox yerli strukturlar arasında dayanıqlı əlaqələr
yaradır. İnkişaf etmiş ölkələrin təcrübəsindən
aydın olur ki, milli sərvətdə dövlət mülkiyyətinin
çəkisi ayrı-ayrı ölkələr üzrə 20
faizdən 35 faiz arasında tərəddüd edir. Dövlət
mülkiyyəti formasının tətbiqi bazası
iqtisadiyyatın əsasən tələbatların çox
olduğu sahələrində, dövlət investisiyalarına
tələbatın böyük olduğu sahələrdə,
mənfəətin bir o qədər də böyük rol
oynamadığı, lakin kifayət qədər ictimai
maraqların ödənildiyi sahələrdə möhkəm
olur. Ona görə də dövlət və özəl
sektorun paralel olaraq inkişaf etdirilməsi daha məqsədəuyğundur.
Başqa bir məsələni
də qeyd etmək istərdim ki, bütün sahələrdə
özəl sektorun, sahibkarlığın müxtəlif
istiqamətlərinin inkişafı ilə yanaşı,
tikinti sektorunda dövlətin payı artmışdır. Bu da
təbii ki, sürətlə inkişaf edən respublikada
sosial siyasətin gücləndirilməsi, insanların
sosial-rifah halının və yaşayış şəraitinin
yaxşılaşdırılması, ölkədə
sösial yönümlü bazar iqtisadiyyatının
formalaşdırılması istiqamətində həyata
keçirilən tədbirlərin nəticəsidir. Belə
ki, son illər ölkə başçısı cənab
İlham Əliyevin rəhbərliyi ilə əlillərə,
şəhid ailələrinə, məcburi
köçkünlərə və qayğıya ehtiyacı
olan digər əhali qrupuna göstərilən dövlət
qayğısı artmış, bu insanların mənzil şəraitinin
yaxşılaşdırılması istiqamətində
genişmiqyaslı layihələr həyata
keçirilmişdir. Bütün bunlar da təbii olaraq,
tikintidə dövlətin payının artmasına təsir
edir.
Arzu İSMAYILOVA, AMEA-nın
İqtisadiyyat İnstitutunun elmi işçisi: —
Hamımıza məlumdur ki, uzun illər inzibati amirlik sistemindən
çıxaraq bazar iqtisadiyyatı sisteminə keçid istər
iqtisadi, istərsə də idarəetmə sahələrində
ciddi qərarların qəbul edilməsini tələb edirdi. Məhz
bunları nəzərə alan ümummilli liderimiz Heydər Əliyev
Azərbaycan Respublikasının beynəlxalq iqtisadiyyata
yaxından inteqrasiya olunması, ölkədə demokratik idarəçilik
mühitinin formalaşması, vətəndaş cəmiyyətinin
fəallaşması və s. istiqamətlərdə
mühüm qərarlar qəbul etdi.
Bu gün Azərbaycan
dövlətinin iqtisadi və siyasi cəhətdən
inkişaf etdirilməsinin, eləcə də beynəlxalq aləmdə
layiqli nüfuza malik olmasının və güclü dövlətə
çevrilməsinin əsas amillərindən biri də ulu
öndər Heydər Əliyev tərəfindən vaxtında
və dəqiqliklə qəbul edilmiş qərarların bariz
nümunəsi kimi vətəndaş-məmur, sahibkar-məmur
münasibətlərinin düzgün qurulmasıdır. Məhz
bu məqsəddən irəli gələn zərurətdir ki,
daxili siyasətin əsas xəttini demokratik islahatların həyata
keçirilməsi və ölkədə demokratik mühitin
formalaşdırılması təşkil edir.
Hamımıza məlumdur ki,
bələdiyyələr öz mahiyyəti etibarilə
insanlara daha yaxın olduğu üçün yerli problemlərin
çevik həllində, o cümlədən ayrı-ayrı
regionların sosial-iqtisadi inkişafında mühüm rol
oynayır. Eyni zamanda, inkişaf etmiş ölkələrin təcrübəsi
göstərir ki, insanların mütərəqqi və
yaradıcı əməyə, iqtisadi dirçəlişə
nail olmasının ilkin şərti onlara qanunvericilik əsasında
yerli özünüidarəetmə imkanlarının verilməsidir.
Bələdiyyələr demokratiyanın, siyasi plüralizmin,
iqtisadi azadlığın, müstəqilliyin, təşəbbüskarlığın
bərqərar edilməsi baxımından məsuliyyətli,
habelə yerli problemlərin həllini təmin edən müstəqil
idarəetmə formasıdır. Bu gün bələdiyyə
orqanlarının fəaliyyətində yüzlərlə gənc
yaxından iştirak edir, öz bilik və
bacarığını yerli problemlərin həllinə sərf
edir.
Bütün bunların nəticəsidir
ki, bələdiyyə idarəçiliyi mərkəzdən
idarə olunma ilə geniş xalq kütlələri
arasında mövcud olan sədləri aradan qaldıraraq
demokratikləşmənin ən dəyərli və
faydalı məhsuluna çevrilmişdir. Məhz bunun nəticəsidir
ki, bu gün Azərbaycanda özəl sektorun,
sahibkarlığın inkişafı üçün hər
cür şərait yaradılmışdır. Ölkəmizdə
sahibkarlıq fəaliyyəti ilə məşğul olan
subyektlər Azərbaycan Prezidentinin böyük diqqət və
qayğısı ilə əhatə olunmuşdur.
Ülvi BAYRAMOV, iqtisad elmləri
namizədi: — Azərbaycan iqtisadiyyatı 2008-ci ildə də
sürətli inkişafını davam etdirmiş,
bütün sahələr üzrə böyük nailiyyətlər
əldə olunmuşdur. İl ərzində ümumi daxili məhsul
artımı 10,8 faiz, o cümlədən neft sektoru üzrə
7 faiz, qeyri-neft sektoru üzrə isə 15,7 faiz olmuşdur.
Ümumiyyətlə, iqtisadi inkişafın bu əsas göstəricisi
üzrə 2003-cü illə müqayisədə 2008-ci ildə
2,6 dəfə artım əldə edilmiş, ölkə
üzrə 38 milyard manatlıq məhsul istehsal olunmuşdur.
Ötən il ümumi daxili
məhsulun nominal həcmi də 2003-cü illə müqayisədə
5 dəfə artaraq adambaşına 4439,9 manat (5403,9 ABŞ
dolları) təşkil etmişdir. 2008-ci ildə sənaye sahəsində
istehsal olunmuş məhsulların həcmi 2003-cü illə
müqayisədə 2,5 dəfə, 2007-ci illə müqayisədə
isə 7 faiz artmışdır.
Bu uğurların
qazanılmasında Azərbaycan Respublikası Prezidenti cənab
İlham Əliyevin 11 fevral 2004-cü il tarixli fərmanı ilə
təsdiq edilmiş “Azərbaycan Respublikası
regionlarının sosial-iqtisadi inkişafı Dövlət
Proqramı”nın müstəsna rolu olmuşdur. 2004- 2008-ci illəri
əhatə edən bu mühüm dövlət sənədi
bölgələrin sürətli inkişafı sahəsində
yeni mərhələ açmışdır. İqtisadi
inkişafın regional baxımdan
tarazlılığının təmin edilməsi, bölgələrdə
əhalinin sosial rifahı və həyat səviyyəsinin daha
da yüksəldilməsi, ölkə iqtisadiyyatının,
xüsusən qeyri-neft sektorunun dinamik inkişafına yönəldilmiş
tədbirlərin ardıcıl və əlaqəli şəkildə
həyata keçirilməsi istiqamətində çox
mühüm işlər görülmüşdür.
Dövlət Proqramı
üzrə 714 tədbirin icrası təmin edilmişdir. Həmin
tədbirlərin 46-cı makroiqtisadi sabitliyin və davamlı
inkişafın təmin olunması məqsədilə, 668-i isə
9 iqtisadi rayon və inzibati rayonlarda, o cümlədən 159-u
Aran, 98-i Şəki-Zaqatala, 90-ı Gəncə-Qazax, 82-si Lənkəran,
81-i Quba — Xaçmaz, 57-si Naxçıvan, 42-si Dağlıq
Şirvan, 36-sı Abşeron və 23-ü Yuxarı Qarabağ
iqtisadi rayonlarda həyata keçirilmişdir. Bu tədbirlər
əsasən yerli və xarici sahibkarların vəsaitləri,
Azərbaycan Respublikasının dövlət büdcəsi,
Sahibkarlığa Kömək Milli Fondu, büdcədənkənar
dövlət fondları, kommersiya bankları və bank olmayan
kredit təşkilatlarının kreditləri, beynəlxalq təşkilatların
və xarici dövlətlərin maliyyə vəsaitləri və
qanunvericiliklə qadağan olunmayan digər mənbələrdən
daxil olan vəsaitlər hesabına maliyyələşdirilmişdir.
Son beş ildə Sahibkarlığa Kömək Milli Fondunun vəsaiti
hesabına 82,3 faizi regionlarda olmaqla sahibkarlıq subyektlərinin
7350 investisiya layihəsinə 335,6 milyon manat güzəştli
kredit verilmiş və həmin layihələr üzrə 73
mindən artıq yeni iş yerləri
açılmışdır. 2009-cu ildə fond tərəfindən
verilən güzəştli kreditlərin həcmi daha da
artacaqdır. Belə ki, il ərzində sahibkarlara 120 milyon
manat məbləğində, o cümlədən 40 milyon manat
qaytarılan vəsaitlər hesabına kreditlər veriləcəkdir.
Bütün bu sadalananlar Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti cənab İlham Əliyevin
müəyyənləşdirdiyi iqtisadi inkişaf
strategiyasının nə qədər düzgün
olduğunu bir daha təsdiqləyir. Ötən beş ildə
ölkə iqtisadiyyatı dinamik inkişafını davam
etdirmiş, əhalinin rifah halı daha da
yaxşılaşmış, əmək haqları, pensiya və
müavinətlərin həcmi artmış, regionların
siması tamam dəyişmişdir. Dövlət Proqramına
uyğun olaraq iqtisadi rayonlarda, ayrı-ayrı şəhər
və yaşayış məntəqələrində
abadlıq-quruculuq işləri aparılmış, yeni meşə
zolaqları, parklar salınmış, qaz, su və elektrik
enerjisi təchizatının
yaxşılaşdırılması istiqamətində iri
layihələr həyata keçirilmişdir. Əhalinin məşğulluğunu
təmin etmək üçün yeni-yeni müəssisələr
işə salınmışdır. Son beş ildə ölkədə
766 min yeni iş yeri açılmışdır ki,
bunların 548 mini daimi iş yerləridir.
Böyük uğurla həyata
keçirilən və 2004-2008-ci illəri əhatə edən
Dövlət Proqramı regionların sosial-iqtisadi
inkişafı sahəsində görüləcək nəhəng
işlərin birinci mərhələsi idi. Dövlətimizin
başçısı cənab İlham Əliyevin qeyd etdiyi
kimi, yaxın vaxtlarda növbəti beş il üçün
də yeni geniş proqram təsdiq olunacaqdır. Bu isə o deməkdir
ki, ölkəmizin regionlarının sosial-iqtisadi
inkişafı sahəsində qarşıdakı beş ildə
də çox mühüm vəzifələr yerinə
yetirilməlidir. Həmin vəzifələrin həyata
keçirilməsinə gənc iqtisadçı alimlər də
öz layiqli töhfələrini verməlidirlər.
Aqil ƏSƏDOV, iqtisad elmləri
namizədi: — Mən ilk növbədə, Azərbaycan
iqtisadiyyatında sürətli inkişaf və güclü dəyişikliklərin
baş verdiyi bir zamanda belə aktual məsələlərin
müzakirəsinə həsr edilmiş “dəyirmi masa”nı təşkil
edənlərə, o cümlədən bizə verilən
informasiya dəstəyinə görə “Xalq qəzeti”nin
kollektivinə təşəkkürümü bildirirəm. Məlumdur
ki, cəmiyyətin həyatında milli iqtisadiyyatın
bütün sahələrinin özünəməxsus əhəmiyyəti
və rolu vardır. O cümlədən, xidmət sahələrinin.
Hamımıza aydındır ki, xidmət sahələri dedikdə
nəqliyyat, turizm və digər xidmət sektorları nəzərdə
tutulur.
Azərbaycanın nəqliyyat
sektorunda müsbət dəyişikliklərin əsası
ümummilli lıder Heydər Əliyevin təşəbbüsü
ilə 1998-ci ilin sentyabrında Bakı şəhərində
keçırilmiş və qədim “İpək yolun”un bərpasına
həsr edilmiş beynəlxalq konfransla qoyulmuşdur. Həmin
dövrdən etibarən isə nəqliyyat sistemində dinamik
inkişaf əldə edilmişdir. Statistik
araşdırmalardan aydın olur ki, yalnız 1998- 2002-ci illər
ərzində tranzit və yerli yük
daşımalarının həcmi 2 dəfə artaraq 2002-ci
ildə 98 milyon ton olmuşdur. Eyni zamanda, 1998-ci ildən təməli
qoyulmuş inkişaf 2002-ci ildən sonrakı dövrdə də
dinamik olaraq davam etdirilmişdir. Təkcə 2003- 2008-ci illər
ərzinndə Azərbaycan Respublikasının öz
investisiya cəlbediciliyinin qoruyub saxlanmasının, ölkədə
özəl sektorun inkişafı üçün münbit
şəraitin yaradılmasının nəticəsidir ki,
2003-2008-ci illərdə ölkə iqtisadiyyatına təxminən
44 milyard dollar investisiya qoyulmuşdur ki, bu da müstəqillik
illərində Azərbaycan iqtisadiyyatına investisiya
qoyuluşunun 77 faizi deməkdir.
Məlumdur ki, hər bir
ölkənin nəqliyyat sisteminin vəziyyəti, coğrafi
mövqeyi və tranzit imkanları onun dünyaya
inteqrasiyasında və iqtisadi inkişafında mühüm
rol oynayır. Bu baxımdan ölkəmizin əlverişli
coğrafi mövqeyi beynəlxalq tranzit əməliyyatlarında
yaxından iştirakına şərait yaradır. Belə ki,
TRASEKA, TASİS, İNOQEYT və s. proqramlar çərçivəsində
iri regional və yerli layihələrin reallaşması
artıq Azərbaycan Respublikasını tranzit ölkəyə
çevirmişdir. Bütün bunlarla yanaşı,
regionların abadlaşdırılması, yeni yolların
çəkilməsi sahibkarlıq və turizm kimi sahələrin
də inkişafına güclü təkan verir. Statistik
araşdırmalardan aydın olur ki, 2005-ci ildə respublikaya gələn
turistlərin sayı 2004-cü ilə nisbətən 1,7 dəfə
artmış və 50392 nəfərə
çatmışdır. Eyni zamanda, yerli turizmin
inkişafında da müsbət irəliləyişlərə
nail olunmuşdur ki, bu da gələcəkdə Azərbaycan
Respublikasının əlverişli mövqeyindən istifadə
edərək tranzit, turizm və s. xidmət sahələrini
dövlət büdcəsinin əsas gəlir mənbəyinə
çevirməyə imkan verəcəkdir.
Azərbaycan
Respublikasının Şərq-Qərb və Şimal-Cənub
nəqliyyat dəhlizlərinin qovşağında yerləşməsi,
ölkə daxilində bütün istiqamətlərdə
yolların yenidən qurulması turizmin inkişafı
üçün, eləcə də istər yerli, istərsə
də xarici turistlərin sayının yüksəldilməsi
üçün münbit şərait yaratmışdır.
Bu yerdə zəngin turizm pontensialına malik olan
Quba-Xaçmaz iqtisadi rayonunda Xınalıq yolunun
açılışı zamanı ölkə
başçısı cənab İlham Əliyevin avtomobil
yollarının əhəmiyyəti haqqında söylədiyi
bir fikri xatırlatmaq yerinə düşərdi: “Harada ki,
müasir yol var, o bölgədə mütləq və
mütləq inkişaf olacaqdır. Əgər yol yoxdursa, o
bölgə inkişaf edə bilməz. Orada istənilən təbii
sərvətlər, istənilən infrastruktur, gözəl
binalar, mehmanxanalar olsa da, əgər yol yoxdursa və ya bərbad
vəziyyətdədirsə, oraya heç kim gəlməyəcəkdir”.
Beləliklə, aparılan təhlil
və araşdırmalardan bu nəticəyə gəlinir ki,
reallaşmaqda olan Şərq-Qərb və Şimal-Cənub nəqliyyat
dəhlizləri, eləcə də ölkəmizin əlverişli
coğrafi mövqeyi milli iqtisadiyyatın mühüm qeyri-neft
sektoru olan turizm sektorunun sürətli inkişaf etdirilməsi,
ölkənin turizm potensialından daha da səmərəli
istifadə olunması istiqamətində ciddi tədbirlər
görməyə imkan verir.
Emin MƏMMƏDZADƏ,
iqtisad elmləri namizədi: — Hazırda müstəqil Azərbaycan
Respublikası özünün sürətli inkişaf
dövrünü yaşayır. Sosial-iqtısadi sahədə,
o cümlədən elmin, mədəniyyətin, səhiyyənin,
təhsilin, idmanın inkişafında, bir sıra iri regional
layihələrin həyata keçirilməsində, əhalinin
sosial rifahının yaxşılaşdırılmasında,
işsizliyin aradan qaldırılmasında, ümumən
ölkə başçısının son vaxtlar
imzaladığı bir sıra dövlət
proqramlarının reallaşdırılmasında nəzərəçarpan
nailiyyətlər qazanılmışdır. Bu inkişaf
özünün çoxspektrliliyi, əhatəliliyi və
miqyası ilə diqqəti daha çox çəkir.
Xüsusən, mühüm dəyişikliklər özəl
sektorun inkişafında müşahidə olunur.
Bir məsələni nəzərdən
qaçırmaq olmaz ki, sürətlə qloballaşan
dünyada informasiya texnologıiyalarının rolu
artmaqdadır. Bu baxımdan iqtisadiyyatın bu sektorunun
inkişafı olduqca zəruridir. Ümumiyyətlə, hər
bir elmi kəşfin başlanğıcı informasiya modelindən
(hipotezadan) irəli gəlir, eləcə də informasiya-kommunikasiya
texnologiyalarının (İKT) təsiri elmin bütün sahələrinə
çox sürətlə yayılır. Odur ki, Azərbaycan
dövlətinin bu sahədə də apardığı siyasət
təqdirəlayiqdir. Çünki bütün problemlərin
başlıca həlli həmin problem haqqında əldə
edilmiş informasiyanın vaxtında və dolğun
olmasından çox asılıdır. Bu baxımdan
İKT-nin müxtəlif istiqamətlərinin inkişafı
ölkənin ümumi tərəqqisində də
mühüm rol oynayır. Son beş il ərzində
bütün iqtisadi göstəricilərlə yanaşı,
Azərbaycanın internet resurslarının və virtual məkanının
həcmi də 20 dəfəyə qədər artıb.
Ölkə başçısı cənab İlham Əliyevin
xüsusi diqqət və qayğısı sayəsində
İKT və təhsil sahələri ölkənin ən
sürətlə inkişaf edən sektorlarına
çevrilibdir. Statistik araşdırmalardan aydın olur ki,
2003- 2008-ci illər ərzində İKT-nin illik artım tempi
33-35 faiz təşkil etmişdir. Ümumilikdə isə sahə
üzrə 4,5 dəfə artım müşahidə
olunmuşdur. Bu gün Azərbaycanda 1,5 milyon internet istifadəçisi
var. Neft sektorundan sonra İKT ən iri vergiödəyici sahəsidir.
Bu sahədə “100 ailəyə 100 telefon” və digər
infrastruktur layihələri həyata keçirilməkdədir
ki, bu da xidmət sahələrini inkişaf etdirməklə
insanların sosial tələbatlarının daha dolğun
ödənilməsinə kömək edir.
Qeyd edək ki, möhtərəm
Prezidentimiz İlham Əliyevin rəhbərliyi ilə həyata
keçirilən strateji kursa uyğun olaraq yeni təcrübələrin,
demokratik, texnoloji, elmi dəyərlərin Azərbaycana
transformasiyası üçün görülən tədbirlər
novatorluğa, modernləşməyə və yeni
texnologiyaların tətbiqinə geniş imkanlar yaradır.
“İnformasiya cəmiyyəti” adlanan müasir cəmiyyətdə
ETT-nin nailiyyətləri əsasında istehsal prosesinin
bütün mərhələlərində, texnoloji istehsal
üsulunun transformasiyası baş verir, ayrı-ayrı
ölkələrdə iqtisadiyyatın strukturu, iqtisadi
inkişafın xarakteri, vətəndaşların həyat tərzi,
dəyərlər sistemi keyfiyyətcə yenilənir, “ictimai
tərəqqi” anlayışı və onun meyarları
haqqında təsəvvürlər dəyişilir. Müasir
dünyanın gerçəklikləri sübut edir ki, Azərbaycan
hökuməti çox düzgün istiqamət
seçmişdir və yeni modernləşmə müasir
iqtisadi sistemlərin dayanıqlı inkişafının həlledici
amilidir. Cənab İlham Əliyev ən qabaqcıl
texnologiyaların ölkəmizə gətirilməsi məsələsini
kəskinliklə qarşıya qoymuşdur. Bu məsələ,
resurs amillərinə əsaslanan iqtisadiyyatdan qlobal proseslərin
tələb etdiyi innovasiya yolu ilə inkişaf edən
iqtisadiyyata keçid üçün olduqca vacibdir. Cənab
Prezıdentin təkidlə tələb etdiyi bir mühüm məsələnin
- iqtisadiyyatın neft amilindən
asılılığının azaldılması, qeyri-neft
sektorunun inkişaf etdirilməsi probleminin həlli də modernləşmə
və innovasiyaların intensiv tətbiqi ilə əlaqədardır.
Təbii ki, bütün
bunlar ölkənin qarşısında duran sosial, iqtisadi,
siyasi və s. məsələlərin həlli
üçün ilk növbədə yüksək
ixtisaslı mütəxəssislərin yetişdirilməsini tələb
edir. Belə mütəxəssislər ən qabaqcıl ali məktəblərdə,
respublikamızın elm və təhsil ocaqlarında nəzəri
cəhətdən hazırlanmalı, eyni zamanda müasir
praktiki təcrübəyə malik olmalıdır. Başqa
sözlə desək, yeni iqtısadiyyat, iqtisadiyyatın
davamlı inkişafı müasir texnologiyalara dərindən
və hərtərəfli bələd olan mütəxəssislər
tələb edir. Bütün bunlar həm də bu gün
uğurla reallaşdırılan, eləcə də Azərbaycan
xalqını və dövlətini inkişafa, parlaq gələcəyə
aparan ümummilli liderimiz Heydər Əliyev
stategıyasından irəli gələn tələblərdir.
Fərqanə MUSAYEVA,
AMEA-nın İqtisadiyyat İnstitutunun əməkdaşı,
gənc tədqiqatçı: — Məlum olduğu kimi, bazar
iqtisadiyyatı sisteminin yüksək inkişaf etdiyi ölkələrdə
bir qayda olaraq qeyri-dövlət bölməsi ÜDM-in tərkibində
üstün paya malik olmaqla dövlətin sosial-iqtisadi
inkişafının əsasını təşkil edir. Bu səbəbdən
də bazar iqtisadiyyatına keçid alan ölkələrdə
islahatların ilk mərhələsi qeyri-dövlət bölməsinin
inkişafından başlayır. Hamımıza məlumdur ki,
qeyri-dövlət sektorunun səmərəli fəaliyyəti,
təkmil rəqabət mühitinin
formalaşdırılması, istehlakçıların və
mülkiyyətçilərin mənafelərinin gözlənilməsi,
istehlak bazarında bolluğun təmin edilməsi və digər
məqsədlərin həlli sahibkarlığın müxtəlif
formalarının inkişafı üçün zəruri
sosial-iqtisadi mühit yaradılmadan mümkün deyildir.
Ölkəmizdə də müstəqilliyin ilk illərindən
etibarən qeyri-dövlət bölməsinin, xüsusilə
kiçik və orta sahibkarlığın inkişafı
istiqamətində əsaslı islahatlar həyata keçirilməyə
başlanmışdır.
Sahibkarlığın
inkişafı və ona yardım göstərilməsi
Prezident tərəfindən dövlətin əsas vəzifələrindən
biri kimi müəyyən olunmuşdur. Ötən dövr ərzində
ölkəmizdə qeyri-dövlət bölməsinin
inkişafı üçün vacib olan qanunvericilik bazası
yaradılmış, sahibkarların hüquq və qanuni mənafelərinin
müdafiəsini, bu fəaliyyətin dövlət tənzimlənməsinin
təkmilləşdirilməsini və sahibkarlıq
mühitinin sağlamlaşdırılmasını təmin edən
müvafiq normativ hüquqi aktlar qəbul edilmişdir.
Ölkə iqtisadiyyatında
qeyri-dövlət bölməsinin rolunun artırılması
və inkişafı istiqamətində aparılan islahatlar
(özəlləşdirmə və torpaq islahatları) nəticəsində
son dövrlərdə milli iqtisadiyyatın strukturunda
köklü dəyişikliklər baş vermişdir. Belə
ki, özəl bölmənin xüsusi çəkisi ÜDM-də
85 faizə, məşğulluqda isə 69 faizə gəlib
çatmışdır. Lakin buna baxmayaraq qeyri-dövlət
sektorunda səmərəlilik baxımından məşğulluğun
təmin edilməsində hələ də bir sıra problemlər
qalmaqdadır. Əvvəla, qeyd edək ki, bazar mexanizminin səmərəliliyini
və iqtisadiyyatın rəqabət qabiliyyətliyini xarakterizə
edən amillərdən biri sahibkarlıq sektoruna cəlb
olunmuş əhalinin sayıdır. Özəl sektorun bəlli
bir “kütləsinin” formalaşdırılması sağlam rəqabət
mühitinin yaradılmasının əsası kimi
çıxış edir. Məhz bu məqsədlə ölkə
Prezidentinin 1997-ci il 24 iyun tarixli fərmanı ilə
“Kiçik və orta sahibkarlığa kömək haqqında
Dövlət Proqramı (1997-2000-ci illər)”, 17 avqust 2002-ci il
tarixli fərmanı ilə “Kiçik və orta
sahibkarlığın inkişafının Dövlət
Proqramı (2002-2005-ci illər)”, əhalinin sahibkarlıq fəaliyyətinə
cəlb edilməsinin təşviqi məqsədilə
“Sahibkarlıq fəaliyyəti subyektlərinin fəaliyyətinin
”bir pəncərə" prinsipi üzrə təşkilinin
təmin edilməsi tədbirləri" haqqında 25 oktyabr
2007-ci il tarixli sərəncam qəbul edilmiş və 2008-ci
il yanvarın 1-dən etibarən “bir pəncərə” sisteminin
tətbiqinə başlanılmışdır. Adı çəkilən
dövlət proqramlarının qəbul edilməsində
başlıca məqsəd sahibkarlığın
ardıcıl inkışafı, Azərbaycan
iqtisadiyyatında onun rolunun gücləndirilməsi və tədricən
dünya iqtisadiyyatına inteqrasiya olunması üçün
əlverişli mühitin formalaşdırılmasından ibarət
idi. Həyata keçirilən sosial-iqtisadi tədbirlərin nəticəsi
olaraq ölkədə 2000-ci illə müqayisədə
qeydiyyatdan keçmiş müəssisələrin sayı
47,2 faiz artaraq 79,2 minə çatmışdır.
Hazırkı mərhələdə
qarşıda duran vəzifələrin yerinə yetirilməsi
sahibkarlığın inkişafının sürətləndirilməsini,
ölkənin sosial-iqtisadi problemlərinin həllində bu
sektorun rolunun gücləndirilməsini, onun fəaliyyətinin
ölkə iqtisadiyyatının inkişafı tələblərinə
daha da uyğunlaşdırılmasını, dövlət köməyi
tədbirlərinin genişləndirilməsini və bu sahədə
ünvanlılığın daha da
artırılmasını, regionlarda sahibkarlığın
inkişafı sahəsində mövcud potensialın tam və
səmərəli reallaşdırılmasını tələb
edir.
Qeyri-dövlət bölməsində
məşğul olanlar mülkiyyət və iqtisadi fəaliyyət
növləri üzrə qeyri-səmərəli şəkildə
bölünmüşdür. Məşğul əhalinin tərkibində
sərbəst və fərdi məşğulların,
başqa cür desək, özünüməşğul əhalinin
xüsusi çəkisi üstünlük təşkil etsə
də hesab edirik ki, onların əmək fəaliyyəti səmərəsizliklə
və qeyri-məhsuldarlıqla xarakterizə olunur. Bildiyimiz
kimi, kənd təsərrüfatı və ticarət sektorunda
məşğul əhalinin əsas hissəsini fərdi məşğul
əhali təşkil edir.
Ümumiyyətlə,
araşdırmalardan bu nəticəyə gəlinir ki, Azərbaycan
Respublikasının mövcud inkişaf mərhələsində
iqtisadi tərəqqinin əsas amili olan sahibkarlıq fəaliyyətinin
daha da genişləndirilməsi istiqamətində
görüləcək işlər çoxdur. Təbii ki, bu
istiqamətdə biz gənclərin də üzərinə
xeyli məsuliyyət düşür. Xüsusilə, regional
sahibkarlığın inkişafı istiqamətində
geniş araşdırmalar aparılması, regionlarda mövcud
olan potensialın tam üzə çıxarılması, bu
potensialdan səmərəli istifadə istiqamətində elmi
əsaslandırılmış təkliflər verilməsi bu
gün gənc iqtisadçılar qarşısında duran
mühüm vəzifələrdən biridir.
Rəsmiyyə ABDULLAYEVA,
iqtisad elmləri namizədi: — Müstəqilliyin ilk illrəində
ölkədə yaranmış vəziyyət sosial problemlərin
kəskinləşməsinə, insanların
yaşayış şəraitinin pisləşməsinə səbəb
olmuşdur. 1993-cü ildə yenidən ölkəyə rəhbərlik
etməyə başlayan ümummilli lider Heydər Əliyev
ölkədəki hərc-mərcliyi, vətəndaş
müharibəsi təhlükəsini aradan qaldıraraq 1995-ci
ildən etibarən genişmiqyaslı sosial-iqtisadi
islahatların həyata keçirilməsinə dair
mühüm qərarlar qəbul etdi. Bu gün də cənab
İlham Əliyev tərəfindən uğurla davam etdirilən
Heydər Əliyev strategiyasının nəticəsidir ki,
artıq Azərbaycan iqtisadiyyatı sürətlə
inkişaf edir, eləcə də əldə edilən iqtisadi
nailiyyətlər dövlətin sosial siyasətinə də
öz müsbət təsirini göstərir. Maliyyə
imkanlarının genişlənməsi sosial sahələrə
yönəldilən resursların əhəmiyyətli dərəcədə
artırılmasını, əhalinin rifah halının
davamlı olaraq yaxşılaşdırılmasını,
yeni iş yerləri yaratmaqla məşğulluq səviyyəsinin
yüksəldilməsini, yoxsulluğun azaldılmasını təmin
edir.
Məhz həyata keçirilən
məqsədyönlü islahatların nəticəsidir ki,
büdcə gəlirləri artdıqca, sosial müdafiə və
təminata ayrılan vəsaitlərin payı da
artmışdır. Belə ki, 2008-ci ilin dövlət büdcəsindən
əhalinin sosial müdafiəsinə yönəldilmiş xərclərin
məbləği 2003-cü illə müqayısədə
5,2 dəfə çox olmuş, eləcə də 2008-ci ildə
sosialyönümlü tədbirlər üzrə xərclərin
maliyyələşdirilməsinə xüsusi diqqət
ayrılmışdır.
Qeyd etmək lazımdır
ki, 2003-cü ildə əhalınin adambaşına
düşən gəlirləri inflyasıyanın səviyyəsini
11,3 faiz, 2008- ci ildə isə 15,4 faiz üstələmişdir.
2008-ci ildə əhalinin adambaşına düşən gəlirləri
əvvəlki illə müqayisədə 36,2 faiz artaraq 2343
manat təşkil etmişdir. 2008-ci ildə əhalinin sosial vəziyyətinin
yaxşılaşdırılması, büdcədən maliyyələşən
təşkilatlarda çalışan işçilərin əmək
haqlarının artırılması üçün ölkə
Prezidenti tərəfindən bir sıra fərman və sərəncamlar
imzalanmışdır. Bu sərəncamlarda minimum aylıq əmək
haqqı 50 faiz, elm, təhsil, səhiyyə, sosial təminat, mədəniyyət
sahələrində, habelə dövlət büdcəsindən
maliyyələşən digər təşkilatlarda
çalışanların aylıq əmək haqları orta
hesabla 50 faiz, Milli Elmlər Akademiyasının tabeliyində
olan elmi tədqiqat müəssislərində
çalışanların əmək haqları 50 faiz, ali təhsil
müəssisələrində çalışanların əmək
haqları iş stajından, tələbə və şagirdlərin
sayından asılı olaraq 50 faizdən 2 dəfəyə qədər
artırılmışdır. Aspirantlara, ali, orta ixtisas,
peşə məktəbləri və peşə liseylərinin
tələblərinə və şagirdlərinə verilən
təqaüdlərin aylıq məbləği orta hesabla 40
faiz artırılmışdır ki, bu da Azərbaycan dövlətinin
elmə, təhsilə, bütövlükdə büdcə təşkilatlarında
çalışanlara diqqət və qayğısını
sübut edir. Eyni zamanda, son illər sosial islahatların
miqyası daha da genişləndirilmiş, aztəminatlı əhali
qruplarının sosial müdafiəsinin
yaxşılaşdırılması üçün bir
sıra islahatlar aparılmışdır.
Çıxışımı
ölkə Prezidenti İlham Əliyevin bir fikri ilə
bıtirmək istəyirəm: “Əlbəttə ki, növbəti
illərdə bizim iqtisadiyyatımız artdıqca,
bütün sosial məsələlər daha da uğurla icra
olunacaqdır”. Biz də ölkəmizin gənc
iqtisadçı alimləri olaraq bu sosial-iqtisadi problemlərin
həllinə öz töhfələrimizi verməliyik.
Mahir ZEYNALOV, Gənc alimlər
şurasının üzvü: — 1995-ci ildən başlayaraq
ümummilli lider Heydər Əliyevin rəhbərliyi ilə
ölkəmizin sosial-iqtisadi inkişafı istiqamətində
mühüm qərarlar qəbul edilmişdir. Qəbul edilən
qərar və proqramların uğurla icra edilməsinin nəticəsidir
ki, istər ulu öndər Heydər Əliyevin, istərsə
də onun siyasi kursunu müvəffəqiyyətlə davam
etdirən İlham Əliyevin Azərbaycana rəhbərliyi
dövründə milli iqtisadiyyat inkişaf etmiş, ölkə
iqtisadi cəhətdən beynəlxalq aləmə geniş
inteqrasiya olunmuşdur. Bu dövrdə dinamik inkişaf edən
sahələrdən biri də iqtisadiyyatın mühüm qolu
olan xidmət sferasıdır.
Statistik araşdırmalar da
sübut edir ki, xidmət sferasında əldə edilən
dinamizm ötən il də davam etmişdir. Belə ki, 2008- ci
ilin yanvar-sentyabr ayları ərzində Azərbaycanda istehsal
olunan ümumi daxili məhsulun (ÜDM) həcmi əvvəlki
ilin eyni dövrünə nisbətən 0,8 faiz artaraq 38 milyard
manata çatmış, ÜDM-in adambaşına düşən
həcmi 4439,9 manat təşkil etmişdir. 2008-ci ilin əvvəlindən
Azərbaycanda kommersiya hüquqi şəxslərin “bir pəncərə”
prinsipi ilə dövlət qeydiyyatına alınması sistemi
tətbiq olunmuşdur ki, bu da ölkədə sahibkarlığın
inkişafı istiqamətində atılan çox ciddi
addımlardan biridir.
Bir məsələni də
qeyd etmək istərdim ki, istər xidmət sahələrinin,
istərsə də milli iqtisadiyyatın digər sahələrinin
inkişaf göstəriciləri ilə kifayətlənmək
olmaz və yeni inkişaf imkanları barədə fıkirləşmək,
bu istiqamətdə elmi araşdırmalar aparmaq
lazımdır. Bütün bunlar isə biz gənclərdən
xüsusi bacarıq, yenilikçi olmaq və əhatəli elmi
araşdırmalar aparmaqla ölkəmizin mövcud
potensialından daha səmərəli istifadəyə nail
olmaq tələb edir.
Rüfət ƏFƏNDİYEV,
iqtisad elmləri namizədi: — Azərbaycan Respublikası
özünün sosial-iqtisadi inkişafında keyfiyyətcə
yeni mərhələyə qədəm qoymuşdur. Ölkədə
bütün resurslardan, o cümlədən əmək
ehtiyatlarından səmərəli istifadəni təmin etməklə,
iqtisadi cəhətdən güclü və yüksək
sosial dayaqlara malik cəmiyyətin qurulması bu mərhələnin
əsas məqsədidir. Bu mənada ölkədə
işsizliyin azaldılması və səmərəli məşğulluğun
təmin edilməsi Azərbaycan hökumətinin həyata
keçirdiyi islahatların prioritet istiqamətidir. Yeni iqtisadi
reallıqlar şəraitində dövlətin məşğulluq
siyasətinin hüquqi, iqtisadi və təşkilatı əsaslarının
əsas müddəaları 2001-ci il iyulun 2-də qəbul
olunmuş “Məşğulluq haqqında” Azərbaycan
Respublikasının Qanununda və həmin qanunun tətbiq
edilməsi barədə Azərbaycan Respublikası Prezidentinin
2001-ci il 9 avqust tarixli fərmanında öz əksini
tapmışdır.
Eyni zamanda, yeni iş yerlərinin
açılması və müvəqqəti sərbəstləşmiş
işçi qüvvəsinin sosial mündafiəsi məsələləri
sahəsində görülən tədbirlərlə
yanaşı, bu gün əmək bazarının
sosial-iqtisadi inkişaf templərinə və xüsusiyyətlərinə
uyğunlaşma mexanizminin müasir səviyyədə
qurulması, ölkənin əmək potensialından daha
dolğun istifadə edilməsi də dövlətin diqqət
mərkəzində olan məsələlərdəndir. Məhz
bu məqsədlə də ölkəmizdə 2006- 2015-ci illəri
əhatə edən Məşğulluq Strategiyası qəbul
edilmişdir.
Ümumiyyətlə, təcrübə
və araşdırmalardan bu nəticəyə gəlinir ki,
ya dövlət özəl təsərrüfatların
işsizlik probleminin həllində yaxından iştirak etmək
məqsədilə stimullaşdırıcı təkliflər
irəli sürməli, ya da məşğulluq probleminin aradan
qaldırılmasında digər istiqamətlərdə tədbirlər
görməlidir. Məsələn, işsizlərin dövlət
hesabına hər hansı ixtisasa yiyələnməsi, əmək
yarmarkalarının daha tez-tez təşkil edilməsi, işə
götürənlər qarşısında işçinin
işdən azad olunması ilə bağlı müəyyən
tələblər qoyulması və s. tədbirlər məşğulluq
probleminin həllində müəyyən rol oynaya bilər.
Eyni zamanda, stimullaşdırıcı amil kimi, müəyyən
edilmiş saydan çox insanı işlə təmin edən
sahibkarlara vergi və ya digər güzəştlərin təklif
edilməsi nəzərdən keçirilə bilər.
Təbii ki, məşğulluq
kimi ciddi sosial problemin həllində gənc iqtisadçı
alimlərin də üzərinə müəyyən vəzifələr
düşür. Hər birimiz Azərbaycan dövlətinin həyata
keçirdyi siyasətə uyğun olaraq, bu yolda əlimizdən
gələni etməli, yeni iş yerlərinin
yaradılması, istehsal sahələrinin genişləndirilməsi,
iş qüvvəsinin ixtisaslaşdırılması və s.
istiqamətlərdə geniş əhatəli elmi
araşdırmalar aparmalı, müvafiq xarici təcrübəni
öyrənməli, eləcə də bu sahədə Azərbaycan
hökuməti qarşısında elmi cəhətdən əsaslandırılmış
nəzəri və praktiki əhəmiyyətə malik təkliflərlə
çıxış etməliyik.
İsa ALIYEV — Hörmətli
həmkarlar, əziz gənc iqtisadçılar! Mən bir daha
“dəyirmi masa” iştirakçılarına Azərbaycanın
iqtisadi inkişaf perspektivlərinə həsr edilən
müzakirələrə belə yekdilliklə
qoşulduqlarına görə təşəkkürümü
bildirirəm. Bu gün burada gənclərin milli
iqtisadiyyatın müxtəlif istiqamətlərinə dair dəyərli
fikirlər səsləndirməsi, onların iqtisadi problemlərə
dair polemikalara belə həssaslıqla yanaşması gənclərimizin
öz məsuliyyətlərini dərindən dərk etdiyini,
Azərbaycan hökumətinin həyata keçirdiyi dövlət
gənclər siyasətindən irəli gələn vəzifələrin
öhdəsindən layiqincə gəlməyə
çalışdıqlarını sübut edir. Gənclərin
bu “dəyirmi masa” da fəal iştirakı onu göstərir
ki, Azərbaycan gəncliyi ona göstərilən diqqət və
qayğını cavabsız qoymur, Azərbaycan dövlətinin
və iqtisadiyyatının inkişafı naminə əllərindən
gələni etməyə çalışır. Bu da
müstəqil dövlətimizin daha uğurlu və parlaq gələcəyindən
xəbər verir. Biz çalışacağıq ki, belə
tədbirlər tez-tez keçirilsin və silsilə xarakteri
daşısın.
Gələcəkdə də
belə “dəyirmi masa”lar keçirəcəyik, problemləri
müzakirə etsək, birlikdə çıxış
yolları axtaracaq və beləliklə də Azərbaycanın
iqtısadi inkişafına bir elmi tədqiqat mərkəzi
olaraq öz töhfələrimizi verək. Əlbəttə,
bizim milli inkışafa ən böyük töhfəmiz
geniş elmi araşdırmalar və tədqiqatlar aparmaq, elmi əsaslandırılmış
təklif və tövsiyələr verməkdən ibarətdir.
Bu baxımdan, təbii ki, gələcək siz gənclərindir.
Bu yolda sizin üzərinizə şərəfli, eyni zamanda, məsuliyyətli
və çətin bir iş düşür. Hər biriniz
elmi yeniliklərə can atmalı, elmi axtarışları
sürətləndirməli və ölkəmizin iqtisadi
inkişafı üçün əlinizdən gələni
etməlisiniz. Gənc iqtisadçıların bugünkü
çıxışları onların buna qadir
olduqlarını sübut edir. Bir daha hər birinizə təşəkkürümü
bildirirəm və sizə gələcək fəaliyyətinizdə
uğurlar arzulayıram.
Hazırladılar:
Əlipənah BAYRAMOV,
Vaqif BAYRAMOV,
Mirbağır YAQUBZADƏ,
Xalq qəzeti.-2009.-1 fevral.-S.4-5.