Konstitusiyaya əlavələrə və dəyişikliklərə
“hə!” deyək
Azərbaycan
Respublikası Milli Məclisi 26 dekabr 2008-ci il tarixli
iclasında Azərbaycan Respublikasının Konstitusiyasına əlavə
və dəyişikliklər edilməsi haqqında referendum
Aktı layihəsinin ümumxalq səsverməsinə
çıxarılması barədə qərar qəbul
etmişdir. Təklif olunan əlavə və dəyişikliklər
hüquqi və demokratik cəmiyyət quruculuğunun
inkişafına təkan verməklə Azərbaycan dövlətinin
konstitusion quruluşunun möhkəmlənməsinə xidmət
edir. 29 maddədə nəzərdə tutulmuş dəyişikliklər
və əlavələr hüquqi baxımdan Konstitusiyanın
bir çox normalarını təkmilləşdirmək məqsədi
daşımaqla, əsasən dövlətin sosial siyasətinin
genişlənməsinə , insan hüquq və
azadlıqlarının daha etibarlı müdafiə və təminatına,
ali dövlət hakimiyyəti orqanlarının, habelə məhkəmə
hakimiyyəti orqanlarının və bələdiyyələrin
işinin təkmilləşməsinə yönəlmişdir.
Hüquqi dövlətdə
şəxsiyyətin hüquqları təmin olunur, qanunun
aliliyi tanınır. Dövlət xalq və şəxsiyyət
kateqoriyası nəzərə alınmaqla qiymətləndirilir.
Konstitusiya cəmiyyətin əsaslarını nizama salmaqla bir
növ insanın, şəxsiyyətin yaşadığı
sosial mühiti qaydaya salır və insan üçün daha
münasib şərait yaradır, yəni dövlət tərəfindən
siyasi hüquqi, sosial hüquqi əsaslar göstərilir. Bu
baxımdan Konstitusiyanın 12-ci maddəsinə təklif olunan
dəyişiklikdə dövlətin ali məqsədi kimi
“insan və vətəndaş hüquqlarının və
azadlıqlarının, Azərbaycan Respublikasının vətəndaşlarına
layiqli həyat səviyyəsinin” təmin edilməsi göstərilmişdir.
Dövlətin konstitusion
əsaslara söykənərək əhalinin layiqli həyat səviyyəsini
və sosial rifahını qanunvericiliklə təsbit edilməsinin
mühüm hüquqi əhəmiyyəti var. Birinci növbədə
bu vətəndaşların hüquq və
azadlıqlarının daha yüksək səviyyədə təmin
olunmasına xidmət edir. Əgər nəzərə
alınsa ki, Azərbaycan Respublikası çoxlu sayda beynəlxalq
konvensiyalara qoşulub və bu konvensiyalardan irəli gələn
müddəaları həyata keçirmək
üçün respublika qanunvericiliyində boşluq
mövcuddur, onda Konstitusiyanın 12-ci maddəsinə təklif
olunmuş əlavələr bu boşluğu aradan
çıxarır.
Uşaq
hüquqlarının müdafiəsinin gücləndirilməsi
və konstitusion qaydada müəyyən edilməsi
üçün Azərbaycan Respublikası
Konstitusiyasının 17-ci maddəsinə bir neçə əlavələr
və dəyişikliklər təklifi olunmuşdur. Belə
ki, III bənddə göstərilir ki, “Valideynləri və qəyyumları
olmayan, valideyn qayğısından məhrum olan uşaqlar
dövlətin himayəsindədirlər”. IV bənddə isə
deyilir “Uşaqları onların həyatına,
sağlamlığına və ya mənəviyyatına təhlükə
törədə bilən fəaliyyətə cəlb etmək
qadağandır”. V bənddə göstərilir ki, “15
yaşına çatmamış uşaqlar işə
götürülə bilməzlər" və nəhayət
VI bəndində deyilir: “Uşaq hüquqlarının həyata
keçirilməsinə dövlət nəzarət edir".
Göstərilən əlavələr
valideyn himayəsindən məhrum olan uşaqların dövlət
himayəsinə və hərtərəfli qayğı ilə
əhatə olunmasına daha etibarlı zəmin yaradır. Respublikada
uşaq əməyinin istismarı hallarına qarşı
mübarizənin gücləndirilməsi və uşaq
hüquqlarının müdafiəsinə dövlət tərəfindən
nəzarətin həyata keçirilməsi baxımından müstəsna
əhəmiyyətə malik olmaqla bu sahədə Azərbaycan
Respublikasının qoşulduğu beynəlxalq
konvensiyaların tələbinə tam cavab verir.
Azərbaycan
Konstitusiyasının 17 və 34-cü maddələrində cəmiyyətin
əsas özəyi kimi, ailənin dövlətin xüsusi
himayəsində olması, valideynlərin, uşaqların
qayğısına qalmaq və onları tərbiyə etmək
vəzifələri, nikahın könüllülüyü, hər
kəsin qanunda nəzərdə tutulan yaşa
çatdıqda ailə qurmaq hüququnun olması, ər-arvadın
bərabər hüquqlu olması, analığın,
atalığın, uşaqların qanunla mühafizə edilməsi,
dövlətin çoxuşaqlı ailələrə
yardım göstərməsi tədqiq edilmişdir. Ailə cəmiyyətin
təbii və əsas nüvəsi olmaqla cəmiyyət və
dövlət tərəfindən mühafizə olunur və
analıq, uşaqlıq xüsusi himayə edilir.
Din insanların həyatında
mühüm rol oynayır, ictimai şüura təsir
imkanlarına malikdir. Ona görə də dövlət cəmiyyətdə
dindən, o cümlədən dini cərəyanlardan sui-istifadə
hallarına yol verə bilməz. Dini təriqətlər, dini
cərəyanlar azadlığı ictimai asayişi pozduqda,
habelə ictimai əxlaqa zidd olduqda dövlət vətəndaşların,
cəmiyyətin və ölkənin mənafeyi naminə
onların qarşısını almalıdır. Göstərilənləri
nəzərə alaraq, Konstitusiyanın 18-ci maddəsinə
olunmuş əlavə də dəstəklənməyə
layiqdir.
Konstitusiyada tətbiq
edilmiş ən mühüm hüquq və azadlıqlardan biri
də bərabərlik hüququdur. 25-ci maddədə nəzərdə
tutulan bu hüquq insanların müxtəlif amillərin təsiri
ilə əsas olmadan bir-birinə və dövlətə
münasibətdə fərqli qəbul edilməsini qadağan
edir. Dövlət hər kəs üçün bərabər
imkanlar, şərait yaradır. Bərabərlik hüququ fərdin
müxtəlif sosial, psixoloji, o cümlədən fizioloji amillərdən
yaranan fərqli xüsusiyyətlərini nəzərə
almadan onların hamısının eyni dəyərə malik
olmasını ifadə edir.
Beynəlxalq insan
hüquqları Bəyannaməsinin 7-ci maddəsində deyilir:
“Bütün insanlar qanun qarşısında bərabərdirlər
və heç bir fərq qoyulmadan qanun tərəfindən bərabər
müdafiə olunmaq hüququna malikdirlər. Bütün
insanlar, hazırkı Bəyannaməni pozan istənilən
ayrı-seçkilik aktından və belə bir
ayrı-seçkiliyə hər cür təhlikdən
müdafiə olunmaqda bərabər hüquqlara malikdirlər.”
Buna uyğun olaraq, Konstitusiyanın 25-ci maddəsinin III bəndində
göstərildiyi kimi “Dövlət irqindən, milliyətindən,
dinindən, dilindən, cinsindən, mənşəyindən, əmlak
vəziyyətindən, qulluq mövqeyindən, əqidəsindən,
siyasi partiyalara, həmkarlar ittifaqlarına və digər
ictimai birliklərə mənsubiyyətindən asılı
olmayaraq hər kəsin hüquq və azadlıqlarının
bərabərliyinə təminat verir.İnsan və vətəndaş
hüquqlarını və azadlıqlarını
irqi,milli.dini,dil,cinsi, mənşəyi, əqidə, siyasi və
sosial mənsubiyyətə görə məhdudlaşdırmaq
qadağandır.”
Bu Bəyannaməyə
və Azərbaycan Respublikasının qoşulduğu digər
beynəlxalq konvensiyalara uyğun olaraq Konstitusiyanın 25-ci
maddəsinə təklif olunmuş əlavələr
böyük maraq doğurur. Bu maddənin təklif olunmuş
4-cü bəndində deyilir: “Heç kəsə bu maddənin
3-cü hissəsində göstərilən əsaslara görə
zərər vurula bilməz, güzəştlər və ya
imtiyazlar verilə bilməz, yaxud güzəştlərin və
ya imtiyazların verilməsindən imtina oluna bilməz”.
Təklif olunmuş V bənddə
isə göstərilir: “Hüquq və vəzifələrlə
bağlı qərarlar qəbul edən dövlət
orqanları və dövlət hakimiyyəti səlahiyyətlərinin
daşıyıcıları ilə münasibətlərdə
hər kəsin bərabər hüquqları təmin
edilir".
Məlum olduğu kimi,
Konstitusiya xalqın iradəsini bilavasitə əks etdirir, əsas
və vacib münasibətləri müəyyən edir,
başqa hüquq sahələri üçün
başlığa prinsiplər təyin edir. Bununla bağlı
13-cü maddədə nəzərdə tutulur ki, “Azərbaycan
Respublikasında mülkiyyət toxunulmazdır və dövlət
tərəfindən müdafiə olunur. Mülkiyyət
,dövlət mülkiyyəti,xüsusi mülkiyyət və
bələdiyyə mülkiyyəti növlərində ola bilər.
Mülkiyyətdən insan və vətəndaş
hüquqları və azadlıqları,cəmiyyətin və
dövlətin mənafeləri, şəxsiyyətin ləyaqəti
əleyhinə istifadə edilə bilməz”. Bununla əlaqədar
qeyd edilir ki, mülkiyyətin heç bir növünə
üstünlük verilmir. Mülkiyyət barədə
Konstitusiyada nəzərdə tutulan müddəalar mülkiyyət
münasibətlərinin tənzimlənməsi
qaydalarını müəyyənləşdirir. Yəni,
Mülki Məcəllə və mülkiyyət münasibətlərini
tənzimləyən başqa hüquqi aktlar Konstitusiyada nəzərdə
tutulmuş müddəaları inkişaf etdirməlidirlər.
Mülki hüquq
üçün ən əsas kateqoriya mülkiyyətdir. Bütün
digər mülki hüquq münasibətləri ya mülkiyyətdən
törəyir, ya da mülkiyyətə münasibətdə
mülki hüquq üçün ikinci dərəcəli
olur. Mülki hüquq mülkiyyətin bütün növləri
üçün eyni dərəcədə əsaslı
müdafiə rejimi müəyyən edir və müəyyənləşdirilən
normalarla cəmiyyətin və dövlətin mənafeyi
bir-birinə tarazlaşdırılır. Bu, Konstitusiyada
göstərilən mülkiyyətin sosial təyinatı ilə
bağlıdır. Qeyd etmək lazımdlır ki, əvvəlki
Konstitusiyada müddəalar ictimai mülkiyyəti daha ciddi və
əsaslı şəkildə tənzimləyirdi və
mülki qanunvericilikdə onunla bağlı daha güclü
rejim müəyyən edilirdi.
Mülkiyyət hüququ ilə bağlı Konstitusiyanın 29-cu maddəsinin IV bəndinə dəyişiklik təklif olunaraq “mülkiyyətin özgəninkiləşdirilməsinə dövlət ehtiyacları üçün yalnız qabaqcadan onun dəyərini ədalətli ödəmə şərti ilə yol verilə bilər” qeyd olunur və mülkiyyət hüququnun təminatı kimi göstərilir ki, heç kəs məhkəmənin qərarı olmadan mülkiyyət hüququndan məhrum ola bilməz, əmlak tam şəkildə müsadirə oluna bilməz.
Konstitusiyanın 32-ci maddəsinə təklif olunmuş əlavələrlə bağlı qeyd etmək lazımdır ki, toxunulmazlıq vətəndaşın və ona aid olan xüsusiyyətlərin elə vəziyyətini ifadə edir ki, bu zaman onun fəaliyyəti üçün kənar müdaxilə istisna olunur və insan normal fəaliyyət göstərə bilir, şəxs üçün toxunulmazlıq şəraiti yaradır və ona şəxsiyyət kimi müstəqillik təmin edlir. Vətəndaşın birbaşa özü və yaxın saydığı insanlarla bağlı olan, açıqlanması onların mənafeyinə, hər hansı şəkildə ziyan vuran hər cür həyati məsələlər şəxsi həyat anlayışı ilə bağlı olur. İnsan öz fəaliyyətinin bir çox tərəflərini özünün xüsusiyyətlərinə görə daim gizli saxlamaq istəyir (məsələn ailə münasibətlərini ). Bu baxımdan Konstitusiyanın 32-ci maddəsinin 1-ci bəndinə təklif olunmuş əlavə böyük marağa səbəb olur. Orada deyilir ki, qanunla nəzərdə tutulan hallardan başqa şəxsi və ailə həyatına müdaxilə etmək qadağandır. Hər kəsin şəxsi və ailə həyatının qanunsuz müdaxilədən müdafiə hüququ vardır.
İnformasiya vasitələrində şəxsi həyatla bağlı materialların, informasiyaların verilməsi iki halda ola bilər: həyatı ilə bağlı məlumatlar yayılan şəxsin yazılı razılığı olduqda və bu informasiyalar məhkəmənin qərarında öz əksini tapdıqda. Bununla bağlı Konstitusiyanın 32-ci maddəsinin III bəndinə əlavə olunmuşdur: “Qanunla müəyyən edilmiş hallar istisna olmaqla, heç kəs onun xəbəri olmadan və ya etirazına baxmadan izlənilə bilməz, video və foto çəkilişinə, səs yazısına və digər bu cür hərəkətlərə məruz qoyula bilməz” V bəndə isə bunlar əlavə edilmişdir: “Qanunla müəyyən edilmiş hallar istisna olmaqla, hər kəs onun haqqında toplanmış məlumatlarla tanış ola bilməz. Hər kəsin onun barəsində toplanmış və həqiqətə uyğun olmayan, tam olmayan, habelə qanun tələbləri pozulmaqla əldə edilmiş məlumatların düzəldilməsini və ya çıxarılmasını (ləğv edilməsini) tələb etmək hüququ vardır”. Göstərilən əlavələr cəmiyyətin toxunulmazlığının fərdin toxunulmazlığından keçdiyini nəzərə alaraq insanların toxunulmazlıq hüququnu həyatın hər sahəsində təmin edir.
Təklif olunmuş dəyişikliklər Azərbaycan Respublikasının daha güclü dövlətə çevrilməsi , vətəndaşların hüquq və azadlıqlarının genişləndirilməsi, iqtisadi inkişafının daha da möhkəmləndirilməsi, ölkənin beynəlxalq miqyasda təhlükəsizliyinin təmin edilməsinə xidmət edən müddəalar “Şəhər” təşəbbüs qrupu tərəfindən qəbul edilir və təşəbbüs qrupu bu yöndə təbliğat fəaliyyətinə qoşulur.
RƏİSƏ DÜNYAMALIYEVA,
“Şəhər” təşviqat qrupundan vəkil
edilmiş
şəxs, hüquq elmləri namizədi, dosent
Xalq qəzeti.-2009.-21 fevral.-S.6.