Konstitusiyaya əlavə və dəyişikliklər cəmiyyətin
sosial sifarişidir
Azərbaycan xalqı
2008-ci il 15 oktyabr tarixli seçimi ilə populist və irreal vədlərə
deyil, əməli işə, konkret nəticəyə səs
vermişdir. Bu tarixi seçim xalqımızın təkamülə
əsaslanan demokratik inkişaf tərəfdarı olduğunu,
ölkənin taleyini yalnız konkret proqramlara malik, çevik,
işlək və monolit komandaya etibar etdiyini bir daha göstərdi.
Ən müxtəlif sahələrdə səmərəli
islahatlar apararaq, Azərbaycanın dinamik sosial-iqtisadi yüksəlişinin
əsasını qoymuş Heydər Əliyev siyasi kursunun
davam etdirilməsi 2008-ci il 15 oktyabr prezident seçkilərində
cəmiyyətin böyük həlledici çoxluğunun
prinsıpial iradəsi kimi önə çıxdı.
2008-ci ilin mühüm
siyasi hadisələrindən biri də ölkə ictimaiyyətinin
geniş müzakirə predmetınə çevirdiyi
Konstitusiya islahatları ilə bağlı təşəbbüsə
aydınlıq gətirilməsi oldu. 2008-ci ilin
axırlarına doğru Konstitusiya islahatları ilə
bağlı müzakirələr daha da intensivləşdi və
Milli Məclisin payız sessiyasının son iclaslarında “Azərbaycan
Respublikasının Konstitusiyasına əlavə və dəyişikliklər
edilməsi haqqında” Referendum Aktının layihəsi
müzakirə edilərək qəbul olundu.
Əsas Qanuna dəyişikliklərlə
tanışlıqdan aydın olur ki, irəli sürülən
mühüm müddəalar xalqın və dövlətin mənafeyinə,
insanların hüquq və azadlıqlarının daha
etibarlı təminatına, gələcəkdə daha sürətli
inkişafımıza xidmət edir. Ölkəmizdə Əsas
Qanuna indiyə qədər bir dəfə, 2002-ci ildə əlavə
və dəyişikliklər edilib. Amma Azərbaycanın
inkişafı, sürətlə həyata keçirilən
iqtısadi və siyasi islahatlar, demokratik tərəqqi sahəsində
əldə edilən uğurlar bu gün Konstitusiyaya bir daha nəzər
salmağı, Əsas Qanunu daha da təkmilləşdirməyi
zərurətə çevirib. Məlumdur ki, konstıtusiya
islahatı yeni Konstitusiyanın qəbulu və ya Konstitusiya
qanunlarının təftişi demək deyildir. Bu islahatın
məğzi Konstitusiyada öz əksini tapmış müddəaları
genişləndirmək, insan hüquq və
azadlıqlarının təminatına daha geniş şərait
yaratmaq və beləliklə, Azərbaycan dövlətinin
konstıtusıon əsaslarını daha da möhkəmləndirməkdir.
Aydındır ki, Konstitusiya təkcə bir hüquqi akt deyil,
ideoloji bir sənəd olmaqla milli qanunverıciliyin mənbəyidir.
Ona görə də bu sənədə edilən hər
hansı bir dəyişikliyə çox ciddi münasibət
bəslənilməli, geniş müzakirələr aparılmalı
və cəmiyyətin bütün təbəqələrinin
münasibəti öyrənilməlidir. Bu mənada
Konstitusiyaya təklif edilən dəyişikliklər, eləcə
də dəyişikliklərin qəbulu ilə bağlı 18
mart 2009-cu il tarixdə keçirıləcək referendum uzun
müddətdir ki, cəmiyyətdə müzakirə edilməkdədir
və müzakirələrin nəticəsi sübut edir ki,
konstitusiya islahatları artıq cəmiyyətin sosial
sifarişinə çevrilmişdir.
Ayrı-ayrı
inkişaf etmiş dövlətlərin təcrübəsi, eləcə
də Azərbaycan Respublikasındakı mövcud şərait
Konstitusiyanın 12, 15, 17, 25, 32, 48, 50, 67, 71-ci və s. maddələrinə
təklif edilən əlavə və dəyişikliklərin
mühüm xarakterik xüsusiyyətlərə və Azərbaycanın
davamlı inkişafı üçün çox vacib əhəmiyyətə
malik olduğunu sübut edir. Təbii ki, bu dəyişikliklərin
ən ümdə məqsədi, qeyd olunduğu kimi, Əsas
Qanunu dəyişdirmək yox, sadəcə, Konstitusiyada əks
olunmuş müddəaları dövrün, zamanın tələbinə,
eləcə də Azərbaycanın dünyadakı
mövqeyinə, milli və beynəlxalq qanunvericiliyin tələblərinə
uyğun olaraq təkmilləşdirməkdir.
Məlumdur ki, təklif olunan
əlavə və dəyişikliklərin bir qismi insan
hüquq və azadlıqlarının Konstitusiya təminatının
daha da möhkəmləndirilməsinə xidmət edir. İnsan
hüquqlarının təminatının genişləndirilməsinin
bariz nümunəsini Konstitusiyanın 12-ci maddəsinə təklif
edılən dəyişiklikdə görmək olar. Bu maddəyə
təklif olunan (dövlətin ali məqsədi) dəyişikliyə
görə insan və vətəndaş hüquq və
azadlıqları ilə yanaşı, “Azərbaycan
Respublikasının vətəndaşlarının layiqli həyat
səviyyəsinin təmin edilməsi” dövlətin ali məqsədləri
sırasına daxil edilir. Bu dəyişiklik Azərbaycanda
insan hüquqlarının təminatı ilə bağlı məsələnin
özünün yüksək inkişaf mərhələsinə
keçdiyini göstərir. Eyni zamanda, bu maddədə
“layiqli həyat səviyyəsi” ifadəsi Azərbaycan
xalqının yüksək mənəvi, əxlaqi və mədəni
dəyərlərə malik olduğunu, eləcə də
bütün bu keyfiyyətlərin dövlətimiz tərəfindən
çox yüksək qiymətləndirildiyini nümayiş
etdirir.
Son illərdə Azərbaycan
iqtisadiyyatının dinamik inkişafı dövlətimizin
sosial siyasətinin də güclənməsinə yol
açmışdır. Təsadüfi deyildir ki, Konstitusiyaya
təklif olunan əlavə və dəyişikliklərdən
biri də məhz sosial siyasətin konstitusion təsbiti ilə
bağlıdır. Bu, iqtisadi nailiyyətlərin insanların
sosial rifahına yönəldilməsini dövlətin həm
də hüquqi öhdəlik kimi üzərinə
götürməsi deməkdir. Konstitusiyanın 15-ci maddəsinə
“sosialyönümlü” ifadəsinin daxil edilməsilə Azərbaycan
iqtısadiyyatının sosial yönümlü iqtisadiyyat kimi
konstitusion-hüquqi təsbitinin nəzərdə tutulması
dövlətin sosial siyasətindən və hər zaman bu
siyasətin Azərbaycan xalqının rifah halının
yaxşılaşdırılmasına xidmət edən məqsədindən
qaynaqlanır.
Konstitusiyanın “Bərabərlik
hüququ” adlanan 25-ci maddəsinə təklif edilən əlavələr
də respublikada insan və vətəndaş hüquq və
azadlıqlarının təminatı sahəsində indiyə
qədər həyata keçirilmiş məqsədyönlü
tədbirlər sisteminin mahiyyətindən irəli gəlir. “Mülkiyyət
hüququ” adlanan 29-cu maddənin IV hissəsinə təklif
edilən dəyişiklik isə hər kəsin mülkiyyət
hüququnun daha səmərəli və etıbarlı təminatına
xidmət edir. 32-ci (şəxsi toxunulmazlıq hüququ) maddəyə
təklif edilən əlavə və dəyişikliklər hər
kəsin şəxsi toxunulmazlıq hüququnun daha etibarlı
təminatına xidmət etməklə yanaşı, söz,
məlumat, informasiya azadlığının təminatı ilə
bağlı yaranan problemlərin aradan qaldırılmasına
yönəlmişdir. Bu maddənin II hissəsinə təklif
edilən dəyişikliyə əsasən, “Hər kəsin
şəxsi və ailə həyatının sirrini saxlamaq
hüququ vardır. Qanunla nəzərdə tutulan hallardan
başqa şəxsi və ailə həyatına müdaxilə
etmək qadağandır. Hər kəsin şəxsi və ailə
həyatına qanunsuz müdaxılədən müdafiə
hüququ vardır”. 32-ci maddənin III hissəsinə təklif
edilən dəyişikliyə görə öz
razılığı olmadan kimsənin şəxsi həyatı
haqqında məlumatın toplanılmasına,
saxlanılmasına, istifadəsinə və yayılmasına
yol verilmir: “Qanunla müəyyən edilmiş hallar istisna
olmaqla, heç kəs onun xəbəri olmadan və ya
etirazına baxmadan izlənilə bilməz, video və foto
çəkilişinə, səs yazısına və digər
bu cür hərəkətlərə məruz qoyula bilməz”.
Demokratik dövlətin
mühüm şərtlərindən biri sayılan vicdan
azadlığı məsələsinə bu gün dünyada
müəyyən hüquqi yanaşma formalaşıb. Bu
yanaşmaya əsasən, hər kəs dini etiqad məsələsində
sərbəstliyə malikdir və heç kim dini
baxışlarına görə təqib edilə və
özünün dinə münasibətini bildirməyə məcbur
edilə bilməz. Konstitusiyanın 48-ci maddəsinə
“Heç kəs öz dini etiqadını və əqidəsini
ifadə etməyə (nümayiş etdirməyə), dini ayinləri
yerinə yetirməyə və ya dini mərasimlərdə
iştirak etməyə məcbur edilə bilməz” məzmunda
V hissənin təklif edilməsi Azərbaycan dövlətinin
hər kəsin vicdan azadlığına necə həssaslıqla
yanaşdığını, dini tolerantlıq prinsiplərinə
sadiqliyini bir daha təsdiqləyir.
Konstitusiya
islahatlarının vətəndaş hüquq və
azadlıqlarının təminatına yönəldiyi 71-ci
maddəyə təklif edilən dəyişikliklərdə
özünü bir daha göstərir. Belə ki, 71-ci maddənin
II hissəsinə təklif olunan “Hər kəsin hüquq və
azadlıqları bu Konstitusiyada və qanunlarda müəyyən
edilmiş əsaslarla, habelə digərlərinin hüquq və
azadlıqları ilə məhdudlaşır” məzmunlu əlavə
hər kəsin cəmiyyətdəki hüquq və
azadlıqlarının çərçivəsini müəyyənləşdirir.
Bu maddənin IX hissəsinə təklif olunan əlavədə
qeyd olunur: “Hər kəs qanunla qadağan olunmayan hərəkətləri
edə bilər və heç kəs qanunla nəzərdə
tutulmayan hərəkətləri etməyə məcbur edilə
bilməz”. Bu isə insan hüquqları baxımından
xüsusi önəm kəsb edir.
75-ci maddəyə ikinci
bir bəndin “Dövlət rəmzlərinə hörmətsizliyin
nümayiş etdirilməsi qanunla müəyyən edilmiş
məsuliyyətə səbəb olur” sözlərinin əlavə
edilməsi tam qanunauyğun, vacib və mənəvi-əxlaqi
dəyərlərə söykənən bir təklifdir. Eyni
zamanda, qanunvericilik hakimiyyəti bölməsinə təklif
edilən düzəlişlər də ciddi maraq doğurur. Belə
ki, 84-cü maddənin yeni formatına belə bir əlavənin
edilməsi nəzərdə tutulur: “Müharibə şəraitində
hərbi əməliyyatların aparılması Azərbaycan
Respublikasının Milli Məclisinə seçkilərin
keçirilməsini mümkün etmədikdə Azərbaycan
Respublikası Milli Məclisinin
çağırışının səlahiyyət müddəti
hərbi əməliyyatların sonunadək uzadılır. Bu
barədə qərar seçkilərin (referendumun) keçirilməsini
təmin edən dövlət orqanının müraciətinə
əsasən Azərbaycan Respublikasının Konstitusiya Məhkəməsi
tərəfindən qəbul edilir”. Təbii ki, belə bir əlavənin
Əsas Qanunda nəzərdə tutulması müharibə
şəraitində olan bütün ölkələr
üçün, o cümlədən də Azərbaycan
Respublikası üçün çox vacibdir.
Xalqımız üçün həyati əhəmiyyət kəsb edən mühüm dəyişikliklərdən biri də 101-ci maddədə nəzərdə tutulmuşdur. Cəmiyyətdə aparılan geniş müzakirələrdən də aydın olur ki, 101-ci maddənin beşinci bəndində ifadəsini tapan “Heç kəs iki dəfədən artıq təkrarən Azərbaycan Respublikasının Prezidenti seçilə bilməz” müddəası həqiqətən də demokratik prinsiplərə uyğun deyildir və xalqın seçim hüququnu məhdudlaşdırır. Belə bir müddəanın Konstıtusıyadan çıxarılması cəmiyyətin, zamanın və Azərbaycanda start götürmüş inkişaf dinamikasının tələbidir. Ölkəmizin təşəbbüsü, eləcə də yaxından iştirakı ilə genişmiqyaslı və uzunmüddətli beynəlxalq və regional layihələrin həyata keçirildiyi, bu layihələrdən Azərbaycan xalqının və dövlətinin daha da inkişaf etməsi, qüdrətlənməsi istiqamətində istifadə edildiyi bir vaxtda digər tərəfdən bütün dünyanın insanların seçmək və seçilmək hüququna ciddi yanaşdığı bir dövrdə öz vəzifəsini şərəflə yerinə yetirən, xalqın etimadını qazanan, seçicilərin dəstəyini alan Prezidentin yalnız iki dəfə deyil, uzun müddətə Prezident seçilməsi xalq, ölkə və cəmiyyət üçün çox faydalıdır. Təbii ki, belə bir seçim istər ölkəyə, istərsə də ayrı-ayrı vətəndaşlara yalnız xeyir gətirər, onun inkişafı, tərəqqisi üçün daha əlverişli mühit formalaşdırar.
Konstitusiyaya təklif edilən mühüm dəyişikliklərdən biri də əvvəllər Azərbaycan Respublikasının Prezidenti seçilmiş şəxlərin təminatı ilə bağlıdır. 108-ci maddəyə təklif olunan əlavədə nəzərdə tutulur ki, “Əvvəllər Azərbaycan Respublikasının Prezidenti seçilmiş şəxsin təminatı qaydaları Konstitusiya qanunu ilə müəyyən edilir”. Bu, həm də ayrı-ayrı dövrlərdə cəmiyyətin müxtəlif təbəqələri, o cümlədən, müxalifət nümayənləri tərəfindən səslənən fikirlərdir ki, onun da qəbul olunması Konstitusiya islahatlarının bütün cəmiyyətin mövqeyini əks etdirdiyini bir daha sübut edir.
Konstitusiyanın 96-cı maddəsinə (qanunvericilik təşəbbüsü hüququ) təklif edilən dəyişikliyə görə, Azərbaycan Respublikasının seçki hüququ olan hər 40 min vətəndaşına qanunvericilik təşəbbüsü hüququnun verilməsi xalqın hüquqi mənafeyi baxımından təqdirəlayiqdir. Azərbaycanda demokratiyanın inkişafının indiki mərhələsində bu, demokratik inkişafa verilən çox mühüm töhfə kimi siyasi islahatlar baxımından da əhəmiyyətli bir dəyişiklik kimi qiymətləndirilə bilər.
Konstitusiyanın 146-cı maddəsinə bələdiyyələrin müstəqilliyinin təminatı ilə əlaqədar təklif olunan əlavələr də xüsusi əhəmiyyət kəsb edir. Bələdiyyələr yerli özünüidarəetmə orqanları kimi, ayrı-ayrı inzibati ərazilərin sosial-iqtisadi inkişafında mühüm rol oynayır. Bələdiyyələrin keçdiyi yol, əldə olunan nəticələr, eləcə də yerli özünüidarəetmə orqanlarının fəaliyyətində özünü göstərən müəyyən meyillər bu zərurəti doğurmuşdur. Bələdiyyələrin öz səlahiyyətlərini müstəqil həyata keçıriməsi əlbəttə ki, Azərbaycan dövlətinin suverenliyinə xələl gətirə bilməz. Bununla yanaşı, təbii ki, bələdiyyələrin fəaliyyətinə dövlətin nəzarəti də vacibdir. Həm də müəyyən edilmiş hallarda və qaydada bələdiyyələrin öz fəaliyyəti barədə Milli Məclisə hesabat verməsi yerli özünüidarəetmə orqanlarının öz seçiciləri, insanlar qarşısında məsuliyyətinin artırılmasına, eləcə də onların fəaliyyətinin təkmilləşdirilməsinə xidmət edir.
Göründüyü kimi, Azərbaycan Respublikası Konstitusiyasına təklif edilən əlavə və dəyişikliklər ölkəmizin və xalqımızın inkişafı, dövlətçiliyimizin möhkəmləndirilməsi, milli maraqlarımızın təmin olunması baxımından əhəmiyyətli bir sənəddir. Ona görə də martın 18-də keçiriləcək referendumda səsvermə hüququna malik Azərbaycan vətəndaşlarının əlavə və dəyişikliklərə bildirəcəyi münasibət Azərbaycan Respublikasının iqtisadi inkişafının daha da sürətlənməsinə, ölkədə sosial islahatların miqyasının genişlənməsinə, o cümlədən hüquqi dövlət prinsiplərinin daha da möhkəmlənməsinə, insan hüquq və azadlıqlarının daha səmərəli təmin olunmasına geniş imkanlar yaradacaqdır. Ən əsası, bu əlavə və dəyişikliklər Azərbaycan dövlətçiliyinin konstitusion əsaslarını daha da möhkəmləndirəcəkdir.
İsa ALIYEV,
“Zəka” referendum üzrə təşviqat
qrupundan vəkil edilmiş şəxs,
AMEA İqtisadiyyat İnstitutunun
direktoru, iqtisad elmləri doktoru
Xalq qəzeti.-2009.-22 fevral.-S.6.