“Qalalıyam, qalalı!”
yaxud Üzeyir bəyin “arşın
malçı”sının prototipi
Behbudəli kişi
dünyasını dəyişəndən sonra bir
bölük külfətin bütün qayğıları
oğlu Məcidin üstünə düşdü.
Uşaqlıqdan fərli-başlı bir sənətə yiyələnmədiyindən
o, məcburiyyət qarşısında qalıb, varlı bir
tacirin mallarını satmaqla başsız qalmış ailəsini
dolandırmağa başladı. Məcid bu tacirin uzaq-yaxın
Şərq ölkələrindən alıb-gətirdiyi
müxtəlif çeşnili, allı-güllü, rəngarəng
parçaları boğçasına yığıb,
ağacdan düzəldilmiş xan arşınını da kəmərinə
keçirərək məhəlləbəməhəllə,
küçəbəküçə, evbəev
düşüb, xırıd eləyirdi.
Bu
yaraşıqlı arşınmalçı oğlanı
Şuşada artıq yaxşı tanıyırdılar.
Küçələrdən keçərkən “ay
arşın
Allah-taala başqa şuşalılar kimi Məcidə də gözəl səs əta eləmişdi. Onun zil, şaqraq, büllur kimi saf avazı, xüsusilə, din xadimlərinin diqqətindən yayınmamış və Məcidi Yuxarı Gövhər ağa məscidində minacat verməyə dəvət eləmişdilər. O həm də məhərrəmlik təziyadarlığında burda növhə oxuyar, şəhərdə böyük təmtəraqla keçirilən şəbih tamaşalarında çıxış edər, müxtəlif rollar oynayardı. Həmyerlilərinin gözəl səsi olduğunu eşidib-bilən qalalılar (o dövrdə Şuşaya el arasında belə deyərdilər — red.) artıq onu bir xanəndə kimi özlərinin toy şəhərinə və kef məclislərinə, tez-tez keçirilən el şənliklərinə, musiqili-ədəbi yığıncaqlara də dəvət edərdilər. Bütün bunlar isə gənc xanəndənin səsini get-gedə açır, cilalayır, püxtələşdirirdi. Məcid özü də hiss eləmədən xanəndəlik sənətinin çətin, enişli-yoxuşlu cığırları ilə irəliləyirdi. Lakin arşınmalçılıq onun çörək ağacına çevrildiyindən bu sənətin daşını ata bilmirdi.
Günlərin
bir günü, adəti üzrə, Məcid yenə də
arşın
Deyəsən,
axtardığını tapmışdı Məcid. Gecəni
də heç yata bilmədi, elə bil yerinə qor
dolmuşdu. Nə isə, səhəri birtəhər
açıb, ertəsi gün axşamüstü yolunu yenə
həmin səmtə saldı. Evin qarşısından
keçərkən gur bulaq kimi çağlayan səsini
cilovlaya bilmədi, yenə də məlahətli və
yanıqlı bir səslə “ay arşın
Məcid hələ
adını bilmədiyi və ürəyində gizli məhəbbət
bəslədiyi qızı görmək üçün
arşın
Alışıb-verişdilər,
ümumi razılığa gəldilər. Amma qız varlı
zadəgan nəslindən olduğu üçün bildirdi ki,
atası onu hansısa bir arşınmalçıya ərə
verməyəcək. Ona görə də özündən on
altı yaş böyük olan bu tacirə qoşulub-qaçmağa
razılıq verdi. Məcid də yaxşı bilirdi ki, ailəsini
atıb, başqası ilə evlənəndən sonra burda
qalmağa dəyməz. Axı bura
Əhvalat çörəyi qulaqlarının dibində yeməyən qalalıların söhbətlərinin uzun müddət mövzusuna çevrildi. Bu hadisə Şuşada Məcid Behbudovla qonşuluqda yaşamış gələcəyin dahi bəstəkarı Üzeyir bəy Hacıbəyovun da yaddaşına həmişəlik həkk olundu, sonralar yazacağı əsərlərin birinin süjet xəttinə çevrildi. O, doğulub boya-başa çatdığı doğma şəhərinin həyat və məişətinə həsr elədiyi növbəti əsərini yazmaq fikrinə düşəndə, ilk növbədə, uşaqlıq və gənclik dövrünün unudulmaz xatirələrini gözləri önündə canlandırmışdı və dünya şöhrətli “Arşın mal alan” operettasını qələmə almışdı. Əsərin qəhrəmanı tacir Əsgərin timsalında Məcid Behbudovun obrazını yaratmışdı. “Arşın mal alan” 1913-cü ildə Peterburq Konservatoriyasında oxuduğum zaman yazılmışdır. Bu əsər revolyusiyadan qabaq yazılmış sonuncu əsərimdir. Onun süjeti Qarabağın Şuşa şəhərinin həyatından alınmışdır" — sonralar Üzeyir bəy belə yazmışdı.
Firuzə xanım əslən Qazax qəzasının Salahlı kəndindən — məşhur Vəkilovlar nəslindən olan rus ordusunun polkovniki Abbasqulu bəy Vəkilovun (1844 — 1927) qızı idi. O, Tiflisdə Müqəddəs Nina Qızlar Gimnaziyasını bitirmiş, rus və fransız dillərinə mükəmməl yiyələnmişdi. Firuzə xanım teatrı, musiqini də çox sevmiş, rus və Avropa ədəbiyyatına dərindən bələd olmuşdu...
Məcidlə
Firuzə Tiflisin azərbaycanlılar yaşayan Havlabar məhəlləsində
yerbəyer oldular və şuşalı gənc gələcək
həyatını bu şəhərlə bağladı. O,
burda yaşayan həmyerli musiqiçiləri tapdı. Onlarla
birlikdə toylara, el şənliklərinə getdi, az bir
zamanda musiqisevərlər arasında tanındı,
böyük nüfuz və hörmət qazandı. Görkəmli
aktyor və xanəndə, respublikanın əməkdar artisti
Cəlil bəy Bağdadbəyov öz xatirələrində
yazır: “1906-1907-ci illərdə Məcid rəsmi xanəndəliyə
getdi.
Məcid Behbudov sənət dostları — əzəmətli, şirin çalğısı ilə məşhur olan tarzən Məşədi Zeynal Haqverdiyev və Rzabala ilə Tiflisdən tutmuş Zaqafqaziyanın, demək olar ki, bütün şəhər və kəndlərində toy məclislərində iştirak edirdi. Müasirlərinin dediklərinə görə, bir neçə dil bilən və həmin dillərdə qüsursuz oxuyan xanəndə tez-tez gürcü və digər millətlərin məclislərini aparmaq üçün də dəvət olunurdu. Onun ən çox oxuduğu yer isə Tiflisin “Dvoryanski klubu” idi. Artıq iyirminci yüzilliyin ilk onilliyində Məcid Behbudov Gürcüstanda gözəl bir xanəndə kimi şöhrətlənmişdi.
1910-cu ildə rəngarəng və geniş repertuara malik olan Məcid Behbudov səsini vala yazdırmaq üçün “Qrammafon” cəmiyyəti tərəfindən tarzən Məşədi Cəmil Əmirov, qarmonçalan Kərbəlayı Lətif Əliyev, Malıbəyli Həmid, Malıbəyli Əsgər, Seyid Mirbabayev kimi xanəndələrlə birlikdə Riqa şəhərinə dəvət olundu. Görkəmli tarzən və xanəndə Məşədi Cəmil Əmirovun müşayiəti ilə bir neçə muğamı, xalq mahnısını və təsnifi vala yazdırdı. Ümumiyyətlə, həmin illərdə o, səsini vala yazdırmaq üçün dəfələrlə bir çox Avropa ölkələrinə dəvət almışdı və bu səfərlərdə xanəndəni rus və fransız dillərini gözəl bilən həyat yoldaşı Firuzə xanım müşayiət etmişdi.
Ustad xanəndə o dövrün bir çox musiqiçiləri kimi opera səhnəsində də fəaliyyət göstərirdi. O, 1911-ci il martın 6-da Saşa Oqanazeşvilinin Bakıda “Nikitin qardaşlarının teatrında tamaşaya qoyulan ”Fərhad və Şirin" operasında Xosrov rolunda çıxış etmiş, 1915-ci ildə Gəncədə Məşədi Cəmil Əmirovun “Seyfəl-mülk” operasının ilk tamaşasında Ələsgər Abdullayev və o vaxtlar hələ çox gənc olan Bülbül Məmmədovla tərəf-müqabil olmuşdu. Üzeyir bəy Hacıbəyovun opera və operettalarında müntəzəm olaraq müxtəlif rollar oynamışdı. O dövrün mətbuatında xanəndə-aktyorun səhnə fəaliyyətinə də yüksək qiymət verilmişdi.
Məcid Behbudov sənətinin səsi-sorağı İrana da gedib çıxmışdı. O, Məşədi Zeynal Haqverdiyevlə birlikdə dəfələrlə Arazın o tayına toy məclislərinə dəvət edilmiş, cənublu tamaşaçıların da hüsn-rəğbətini qazanmışdı. Bununla bağlı Firudin Şuşinskinin qələmə aldığı maraqlı bir epizodu oxucuların nəzərinə çatdırmaq burda yerinə düşər: “Xanəndənin oğlu Rəşid Behbudov 1942-ci ilin yazında İranın Xoy şəhərində qastrol səfərində olarkən vilayətin adlı-sanlı əyanlarından Analı xan onu evinə qonaq dəvət edir. Məclisdə Rəşidin məlahətli səslə oxuması hamıdan çox xanın arvadını heyrətə salır. Rəşid oxuyub qurtarandan sonra xanın arvadı böyük bir sandığı açıb, uzun illərdən bəri qoruyub-saxladığı cavan bir oğlanın şəklini və bir qrammafon valını Rəşidə göstərir. Bu şəkil Məcidin şəkli idi... Analı xanın arvadı Rəşidə deyir ki, mən Naxçıvanda anamla birlikdə bir məclisdə olanda Məcid elə gözəl oxudu ki, anam onu İrana — Xoy şəhərinə mənim toyuma dəvət elədi. Toy şənliyindən sonra Məcid şəkillə valı mənə yadigar verdi. Bu əhvalat 1912-ci ildə olmuşdu”.
Gürcüstanda Sovet hakimiyyəti qurulandan sonra Məcid Behbudov musiqi, Firuzə xanım Vəkilova isə maarif sahəsində çalışmağa başladılar. Görkəmli xanəndə yeni hökumətin həyata keçirdiyi bütün mədəni-kütləvi tədbirlərin fəal iştirakçısına çevrildi. O, Tiflisin, eləcə də Gürcüstanın azərbaycanlılar yaşayan rayonlarının, demək olar ki, bütün teatr və konsert salonlarında çıxış edir, zəhmətkeşlərə mədəni xidmət göstərir, əhali arasında xalq musiqimizi və muğamlarımızı təbliğ edirdi. Firuzə xanım isə şəhərin Azərbaycan məktəblərində rus və fransız dili dərslərini deməklə yanaşı, əsl ziyalı kimi Tiflisin mədəni və ictimai həyatının da fəal iştirakçısı idi. O, Nəriman Nərimanovun təşəbbüsü ilə yaradılmış Klara Setkin adına Türk Qadınlar Klubuna rəhbərlik edirdi. Bu ziyalı qadının səyi və çalışqanlığı sayəsində klubun nəzdində tikmə, biçmə, musiqi, dram və sair dərnəklər, uşaq bağçası yaradılmış, savad kursları açılmışdı.
Firuzə xanım Vəkilovanın (1889-1933) cavan ikən həyatdan vaxtsız getməsi onun sevimli ərinin belini qırdı. Bu itkidən bir müddət özünə gələ bilmədi. Vəfalı ömür-gün dostunun xoşbəxt gələcəyə gedən yolda onu tək-tənha qoyması, “bivəfa” çıxması gen dünyanı başına dar elədi.
Məcid Behbudov Firuzə xanımın ölümündən sonra Tiflisdə qərar tuta bilməyib, İrəvana üz tutdu. Ermənistan İncəsənət İşçiləri İttifaqının Şərq orkestrində işə düzəldi, bir müddət burda çalışdı. Lakin istəkli arvadının ruhu daim başı üzərində dolaşır, onu geriyə — Vətənə səsləyirdi. Ona görə də Firuzə xanımın ruhunu intizarda qoymamaq üçün geri döndü, lakin Tiflisə yox, sevimli Firuzəsinin iyini-qoxusunu almaq üçün onun vətəni Qazağa gəldi, rayon mədəniyyət evində çalışmağa başladı.
Yaşamaq
həvəsindən, ruhdan düşmüş qocaman sənətkar,
necə deyərlər, günlərini sayırdı. Yolunu ləyaqətlə
davam etdirən övladlarının, xüsusilə də,
ortancılı Rəşidin qazandığı sənət
uğurları isə onu fərəhləndirir,
yaşamağa səsləyirdi. Oğlunun dünya şöhrətli
“Arşın mal alan”da baş rola çəkilməsi və
atasının gənclik obrazını yaratması onu, sanki,
qanad açıb uçmağa həvəsləndirirdi.
Amma... Amma filmin çəkilişi başa çatmağa az
qalmış düşmənləri - ermənilər çəkilişə
mane olmaq, Rəşidin uğurlarının
qarşısını almaq, onu ruhdan salmaq üçün
teleqram vurdular ki, “atan rəhmətə gedib, durma gəl”.
Özünü başılovlu Qazağa çatdıran Rəşid
evlərinin həyətinə girəndə atasının
artırmada oturub, çay içdiyini gördü. Ata-bala
bir-birinə sarıldı. Məlum oldu ki, bu, düşmən
işidir. Rəşid atasına “eyb etməz, ata, qoy bildiklərini
eləsinlər, bu, əksinə, elə sənin
ömrünü uzatmaq deməkdir”,- deyib, vidalaşaraq
Bakıya çəkilişə qayıtdı. Ancaq
oğlunun dediyi kimi olmadı. Dərd-qüssə içərisində
qovrulan görkəmli sənətkar Rəşidlə
görüşündən az sonra ömrünü başa
vurdu.
Məcid Behbudovun (1873-6.IX.1945) ailəsində üç övlad doğulub boya-başa çatdı. RSFSR-nin ilk azərbaycanlı xalq artisti, görkəmli rejissor Ənvər Behbudov, SSRİ xalq artisti, Sosialist Əməyi Qəhrəmanı Rəşid Behbudov, respublikanın əməkdar artisti, teatr və kino aktrisası Nəcibə xanım Behbudova bu ocaqdan pərvazlandılar, bu evə başucalığı gətirdilər. Xanəndənin nəvəsi, müğənni Rəşidə xanım Behbudova isə bu gün öz nəslinin şöhrət estafetini davam etdirir.
Görkəmli
muğam ustası alnına yazılmış ömür
payını layiqincə yaşadı. Bir xanəndə kimi
adı musiqi tariximizə həkk olundu, Allah-təalanın
verdiyi o gözəl səsi bizə yadigar qoyub getdi. Səsi yazılmış
onlarca val indi ən məşhur muzeylərdə və şəxsi
kolleksiyalarda, o cümlədən, Böyük Britaniyanın məşhur
Kral Kitabxanasında qorunub saxlanılır. İyirminci əsrin
əvvəllərində İngiltərənin
“Qrammafon-Rekords” şirkəti tərəfindən
buraxılmış qırxdan artıq valın içərisində
“
Vasif QULİYEV
Xalq qəzeti.- 2009.- 5 iyul.- S. 8.