Naxçıvan Muxtar Respublikası
— 85
Naxçıvan torpağı qədim
dövlətlərin tərkibində
Azərbaycanın siyasi, iqtisadi, mədəni və elmi həyatında özünəməxsus rol
oynayan Naxçıvanın
hər daşı, hər qayası tarixin canlı şahididir.
Heydər ƏLİYEV,
Ümummilli lider
Naxçıvan Muxtar Respublikasının 85 illik
yubileyinin keçirilməsi
haqqında Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti
cənab İlham Əliyevin 6 fevral 2009-cu il tarixli sərəncamında
deyildiyi kimi, “Azərbaycanın qədim
tarixə, zəngin mədəniyyətə və
çoxəsrlik dövlətçilik
ənənələrinə malik Naxçıvan diyarı, çətin,
mürəkkəb və
eyni zamanda, parlaq inkişaf yolu keçmişdir”. Bu sərəncam Naxçıvanın qədim
və şanlı tarixinin araşdırılmasına
yeni təkan vermiş, bu sahədə aparılan tədqiqatlar üçün
dəyərli bir stimul olmuşdur. Sərəncamda xüsusi vurğulandığı kimi,
Naxçıvan tarixinin
əlamətdar cəhətlərindən
biri Vətənimizin qədim dövlətçilik
ənənələri ilə
bağlı olmasıdır.
Bu barədə ümummilli liderimizin sözlərini xatırlatmaq
yerinə düşərdi:
“Naxçıvanın qədim
dövlətçilik tarixi
vardır. Bu, Azərbaycanın dövlətçilik
tarixidir”.
Naxçıvan qədim
dünyanın ilkin sivilizasiya ocaqlarından sayılan Manna,
Midiya və Atropatena ilə sıx əlaqə şəraitində,
onlarla bir iqtisadi, mədəni inkişaf dairəsində təşəkkül
tapmışdır.
Qədim
Naxçıvan mədəniyyəti öz zənginliyinə
və yüksək inkişaf səviyyəsinə görə
Midiya mədəniyyəti ilə eyniyyət təşkil edir.
Bu cəhət Naxçıvanın b.e.ə. II-I minilliklərə
aid dulusçuluq, metalişləmə kimi mühüm sənət
növlərində, xüsusilə, boyalı qablar mədəniyyətində
özünü daha aydın göstərir. Naxçıvanın
Şahtaxtı, Kültəpə, Məhəcir, Qarabağlar,
Şortəpə, Yaycı, Kərki, Plovtəpə və b.
abidələrinin incə naxışlı, boyalı
qabları Midiyanın mühüm mədəniyyət mərkəzləri
Govurtəpə, Sialk və Təpə Ciyamın qədim
dulusçuluq sənəti nümunələri ilə eyni səviyyədədir.
Midiyanın qədim mədəniyyət mərkəzləri
ilə qədim Azərbaycan şəhərləri Urmiya və
Naxçıvanın əsas mədəniyyət ocaqları
arasında sıx əlaqə olmuşdur.
Görkəmli
tarixçi İ.M.Dyakokovun fikrincə, Midiyanın şimal sərhədi
e.ə. VI əsrin birinci yarısında Araz çayından
şimalda yerləşirdi. Deməli, tarixin müəyyən
mərhələsində Naxçıvan Midiya dövlətinin
tərkibinə daxil olmuşdur. Lakin Naxçıvanın qədim
maddi mədəniyyət abidələrinin tədqiqi göstərir
ki, bu qədim diyarın iqtisadi-mədəni inkişafı
müstəqil xarakter daşımışdır.
Miaddan əvvəl
553-cü ildə Midiya hökmdarı Astiyaqın
dövründə farslar üsyan etmişlər. E.ə. 550-ci
ildə Midiya dövləti tənəzzülə
uğramışdır. Bu dövrdən etibarən Midiya
torpaqları ilə birlikdə Naxçıvan da Əhəməni
fars dövlətinin tərkibinə daxil olmuşdur. Əsir
edilmiş Midiya hökmdarı Astiyaqın ailəsi, yaxın
adamları, saray əyanları, nökərləri, qulam və
kənizləri, eləcə də on mindən çox
midiyalı Naxçıvana sürgün edilmiş, əksəriyyəti
Araz çayının sahilindəki kəndlərdə yerləşdirilmişdir.
Astiyaqın oğlu isə əsir edilərək Şərura
göndərilmişdir.
Şərurdakı
Oğlanqala Midiya dövründə Naxçıvanın əsas
şəhərlərindən biri olmuşdur. Bu şəhərin
möhtəşəm qala sistemi, bürcləri öz tikinti
xüsusiyyətlərinə görə Midiya qalalarına
oxşayır. Naxçıvan e.ə. IV əsrin 30-cu illərinədək
Əhəməni dövlətinin tərkibində olmuşdur.
Əhəməni
monarxiyası dövründə Naxçıvan və Gilan
şəhərləri sənətkarlıq mərkəzləri
kimi tanınmış, Yaxın Şərqlə Cənubi
Qafqaz arasındakı ticarət əlaqələrində
mühüm rol oynamışdır. Bu dövrdə
Naxçıvanda mədəniyyət xeyli inkişaf etmiş,
ictimai binalar — saraylar, məbədlər tikilmiş,
Naxçıvanın qədim qalaları bərpa
edilmişdir.
Əlincəçay
vadisindəki Zağalı abidəsindən antik dövrə
aid sütun altlıqları ilə birlikdə aşkar
olunmuş iki tunc qrifon Əhəməni mədəniyyəti
abidələri ilə səsləşir. Nadir və gözəl
incəsənət əsərləri olan bu qrifonlar ictimai və
yaxud dini mərkəzə başçılıq edən səltənət
sahibinə məxsus taxtın hissəsi hesab edilir. Əzəmətli
zoomorfik obrazların (qartal, şir, at) vəhdətindən
ibarət olan bu qriflər hakimiyyət, böyük səltənət
qoruyucusu simvoludur.
Zağalı
qrifonları Bakıda Nizami adına Azərbaycan Ədəbiyyatı
Muzeyində və Sankt-Peterburqdakı Dövlət
Ermitajında ən qiymətli mədəniyyət abidələri
kimi qorunub saxlanılır.
Miladdan öncə IV əsrdə
Əhəmənilər dövləti Makedoniyalı İsgəndər
tərəfindən süquta yetirildikdən sonra
Naxçıvan yeni meydana gəlmiş Atropaten dövlətinin
tərkibinə daxil oldu. Eramızdan əvvəl III-I əsrlərdə
Naxçıvan torpaqları bu dövlətin tərkibində
olmuşdur.
Azərbaycan
xalqının qədim təşəkkülü tarixində
Atropaten dövrü çox mühüm bir mərhələdir.
Naxçıvan bu dövlətin əsas əyalətlərindən,
iqtisadi və mədəni mərkəzlərindən
olmuşdur. Azərbaycanın iki mühüm iqtisadi regionu —
Urmiya ilə Naxçıvanın yaxınlığı, əlaqələri
daha da möhkəmlənmişdir.
Atropatenin əsas mərkəzi
şəhəri Qazaka Urmiya gölünün cənub-şərq
sahilində yerləşirdi. Naxçıvan və Qazaka şəhərləri
Makedoniyalı İsgəndərə tabe olan Yaxın Şərq
şəhərləri ilə geniş iqtisadi-mədəni əlaqələr
yaratmışdılar.
Naxçıvan şəhərində,
Xaraba Gilanda, Oğlanqalada və bir çox kənd tipli
yaşayış məskənlərində Atropaten mədəniyyətinə
aid abidələr, eləcə də Makedoniyalı İsgəndərin
adına kəsilmiş gümüş sikkələr
aşkara çıxarılmışdır.
Naxçıvan şəhəri
antik dövrdə xeyli böyümüş, ərazicə
genişlənmiş, Azərbaycanın əsas ticarət mərkəzlərindən
birinə çevrilmişdir.
Şəhərin
şimal qurtaracağında yerləşən antik dövr
nekropolunda 1970-1972-ci illərdə arxeoloji tədqiqatlar
aparılmış, e.ə. IV-III əsrlərə aid küp
qəbir abidələri üzə
çıxarılmışdır. Bu abidələrdən zəngin
tunc, gümüş bəzək əşyaları (bilərziklər,
boyunbağılar, sırğalar, üzüklər və s.),
müxtəlif keramika məmulatları, möhürlər,
şüşə muncuqlar, Makedoniyalı İsgəndərin
adına kəsilmiş gümüş pullar aşkar
edilmişidr. Naxçıvan şəhərinin ətrafında
antik dövrə aid bir neçə nekropol vardır.
Antik dövrdə
Naxçıvanla yanaşı, bu bölgədə yerləşən
Gilan şəhəri də mühüm ticarətt və sənətkarlıq
mərkəzi olmuşdur. Oğlanqala, Govurqala, Qazançı
qalası və digər qala-şəhərlər antik
dövrdə bu qədim diyarın iqtisadi, siyasi, mədəni
həyatında, xüsusilə Naxçıvana qarşı
olan yadelli basqınların qarşısının
alınmasında çox böyük rol oynamışdır.
Bununla belə, müharibələr nəticəsində antik
dövrdə Naxçıvanın bir sıra qədim
qala-şəhərləri dağıdılmış, tədricən
tənəzüllə uğrayıb süqut etmişlər. Naxçıvan
şəhəri isə bu çətin tarixi dövrdə
öz mərkəzi mövqeyini qoruyub saxlamış və
sonrakı tarixi mərhələlərdə daha da inkişaf
etmişdir. E.ə. 150-ci ildən eramızın III əsrinədək
Naxçıvan Parfiya çarlığının aramsız
təzyiqlərinə qarşı rəşadətlə
müqavimət göstərmişdir.
E.ə. I əsrdə
romalılar Cənubi Qafqaza yiyələnmək
üçün parfiyalılarla müharibələr aparan
zaman Naxçıvana böyük zərbə dəymiş,
çoxlu yaşayış məntəqələri
dağıdılmışdır. Eramızın əvvəllərindən
etibarən Naxçıvan şəhəri yenidən
dirçəlmiş və Azərbaycanın iri iqtisadi-mədəni
mərkəzlərindən biri kimi tanınmışdır.
İlk orta əsrlər
dövründə Naxçıvan Sasanilər dövlətinin
tərkibinə daxil olmuşdur. Sasanilərlə romalılar
arasında gedən müharibə 283-cü ildə
romalıların qələbəsi ilə nəticələndi
və Naxçıvan bir müddət Sasanilərin
hökmranlığından xilas oldu.
Bu dövrdə
mühüm strateji əhəmiyyətə malik olan
Naxçıvan dəfələrlə
işğalçı İran və Roma ordularının
döyüş meydanına çevrilmiş, həmçinin
digər basqınçıların hücumlarına məruz
qalmışdı.
389-cu ildə Sasani və
Roma imperiyaları arasında sülh müqaviləsi
bağlandıqdan sonra Naxçıvan yenidən Sasani dövlətinin
tərkibinə daxil olmuşdur. İlk orta əsrlər
dövründə Naxçıvanın iqtisadi, mədəni
həyatında böyük canlanma baş vermişdir. Yaxın
Şərqin ticarət mərkəzləri ilə Cənubi
Qafqazı, Orta Asiyanı və Uzaq Şərq ölkələrini
(Hindistan, Çin) əlaqələndirən əsas karvan
yollarından biri Naxçıvandan keçirdi. Həmədandan
gələn ticarət yolları üzərində ən
mühüm məntəqə olan Naxçıvan şəhəri
ilə Qara dəniz limanları, Kiçik Asiya şəhərləri
arasında da sıx əlaqələr yaranmışdı.
Həmin dövrdə
Naxçıvanı Zəngəzür və Qarabağla birləşdirən
karvan yolu da böyük əhəmiyyət
daşıyırdı. Batabat aşırımından
keçən yolun üzərində salınmış,
bugünəcən qalan qədim karvansara buna sübutdur.
V əsrdə
Naxçıvan ticarət və sənətkarlıq mərkəzi
kimi bütün regionda tanınırdı. Şəhərdə
çoxlu bazarlar və karvansaralar vardı. Bu dövrdə
Naxçıvan şəhəri böyümüş,
abadlaşmış, əhalisinin sayı xeyli
artmışdı. Bəzi tarixi məlumatlara görə,
IV-VI əsrlərdə Naxçıvan şəhərində
30 minə qədər yaşayış evi, 150 mindən
artıq əhali olmuşdur.
VI əsrdə və VII
əsrin əvvəllərində Naxçıvanda Sasani
dövlətinin xüsusi zərbxanası olmuş, burada
“Naxç” işarəsi ilə gümüş sikkələr
kəsilmişdir. Sasani hökmdarları adından ilk
Naxçıvan sikkəsi şahənşah I Xosrovun (531-579)
hakimiyyəti dövründə kəsilmişdir. Ərəb
işğalına qədər Naxçıvanda Sasani
hökmdarlarından I Xosrov, II Hörmüzd (579-590), VI Bəhram
(590-591), II Xosrov Pərviz (591-628), II Qubad (628), II Əpdəşir
(628-630), Puranduxt (630-631), V Hörmüzd (631-632), III Xosrov (632)
və III Yezdəgürd (632-651) adından pullar kəsilmişdir.
Bu dövrdə Sasanilərlə
Bizans arasında müharibə gedirdi. Bizanslılar
Naxçıvanı mühasirəyə alsalar da, şəhər
II Xosrov Pərvizin qoşunları tərəfindən azad
edilmişdi. Lakin Bizans müharibədə qalib gəlmiş,
onların qoşunları 625-ci ildə Naxçıvanı və
digər yaşayış mənətəqələrini tutub
qarət etmişdilər.
İlk orta əsrlər
dövründə Naxçıvanda mədəniyyət, incəsənət
xeyli təşəkkül tapmışdı. Naxçıvan
şəhərində aparılmış arxeoloji
qazıntılar nəticəsində tapılmış tunc
atlı heykəli qədim dövrün nadir incəsənət
nümunəsi kimi Ermitaj muzeyində saxlanılır.
Görkəmli
albanşünas alim K.V.Treverin fikrincə, bu qiymətli sənət
nümunəsi Alban knyazı Cavanşirin heykəlidir. Atlı
heykəl dördkünc altlıq üzərində yerləşdirilmişdir.
Atlının geyimi, bəzəkləri, başındakı
tac, eləcə də atın bəzəkləri çox
yüksək sənətkarlıqla işlənmişdir. Heykəl
altılığının ön divarında
qarşı-qarşıya duran iki şir, onlardan
aşağıda dağ keçisi təsvir edilmişdir. Bu
kompozisiya, ehtimala görə, Cavanşirin gerbidir.
Altlığın yan divarlarından birində üzüm tənəkləri,
tülkü və fil rəsmləri, digər divarında isə
xəncər və qalxanla silahlanmış ovçunun
şirlə vuruşu səhnəsi, tənək və
ağac rəsmləri verilmişidir.
Culfa rayonunun
Zağalı kəndi ərazisində 1932-ci ildə
tapılmış qrifon tipli zoomorfik formalı tunc taxt
ayaqları da nadir incəsənət nümunələridir. Onların
yuxarısı qartal başına, boyun hissəsinin
üstü at yalmanına, ayağı şir pəncəsinə
oxşayır. Boğaz hissəsinin altına və döş
hissəsinə simvolik məzmunlu zolaqlar, meandz və yarpaqvari
naxışlar həkk olunmuşdur. Ümumilikdə bu qrif
başlı sənət nümunələrində qartal, at,
tülkü və şir ünsürləri birləşdirilmişdir.
Qrifon tipli maddi mədəniyyət
abidələri Hindistan, İran, Yunanıstan, Skif, Altay, Qara dəniz
sahilləri arxeoloji mədəniyyətlərindən də məlumdur.
Zağalı qrifon abidələri ilk orta əsrlərə
(IV-VII) aid edilir.
VII əsrdə Cənubi
Qafqazın digər regionları kimi Naxçıvan da Ərəb
xilafətinin işğalına məruz qaldı. 654-cü ildə
ərəb əmiri Həbib ibn Məsləmənin qoşunları
Naxçıvan şəhərini zəbt etdi. Bu dövrdə
bizanslılarla ərəblər arasında gedən müharibələr
Naxçıvanın iqtisadi və mədəni
inkişafını xeyli ləngitdi.
Bir müddət sonra
Naxçıvan regionda Ərəb xilafətinin hərbi və
inzibati mərkəzlərindən birinə çevrilmişdir.
Şəhərdə ərəb hakimlərinin iqamətgahı
yerləşir və burada xilafətin xüsusi hərbi dəstələri
saxlanılırdı.
IX əsrin əvvəllərində
Naxçıvan xilafət zülmü əleyhinə baş
qaldıran xürrəmilər — Babəkilər hərəkatının
geniş yayıldığı ərazilərdən biri
olmuşdur.
Babəkin adı ilə
bağlı Naxçıvan ərazisində qala,
yaşayış məskəni və s. abidələr var. Əzəmətli
Babək qalası Ordubad rayonu ərazisində,
Gilançayın sağ sahilində, Xudafərin
körpüsündən Gilan şəhərinə, oradan Əlincə
qalasına və Naxçıvan şəhərinə gedən
karvan yolu üzərində yerləşir.
Azərbaycan tarixinin ilk
orta əsrlər dövrünün öyrənilməsində
Naxçıvan Muxtar Respublikası ərazisindəki maddi mədəniyyət
abidləri xüsusi əhəmiyyət kəsb edir. Yaxın
Şərq ölkələrilə Qafqaz xalqlarının
iqtisadi-mədəni əlaqələrində mühüm rol
oynayan Naxçıvanın ilk orta əsr şəhərlərinin
qalıqları, onlara aid qalalar, istehkamlar, körpülər,
karvansaralar, türbələr, nekropollar xalqımızın
tarixinin yazılmamış səhifələrini
araşdırmağa imkan verir.
Belə maraqlı tarixi
abidələrin əksəriyyəti Ordubad rayonu ərazisində,
xüsusilə, onun füsünkar tibbi gözəlliyə
malik olan Gilançay vadisində yerləşir.
Xaraba Gilan, Aza, Biləv,
Dizə və s. kəndlərin ərazisində ilk orta əsrlər
dövrünə aid zəngin abidələr mövcuddur.
Cənubi Azərbaycanla
Naxçıvanı, eləcə də Qafqazın digər mədəniyyət
mərkəzlərini birləşdirən mühüm ticarət
yollarından biri məhz Gilançay vadisindəki Dizə və
Biləv kəndləri ərazisindən keçmişdir. Orta
əsrlərdə ticarət karvanlarının təhlükəsiz
hərəkəti üçün Biləv kəndi ərazisindəki
sıldırım zirvəli yalçın qayalar arasından Əlincə
qalası istiqamətində gedən yol böyük əhəmiyyətə
malik olmuşdur. Gilan-Naxçıvan karvan yolu
Gilançayın sol sahili boyunca şimal istiqamətində
uzanaraq indiki Biləv kəndinin cənubundan qərb istiqamətinə
— Əlincə qalasına doğru çevrilir. Gilançaydan
karvanların rahat keçməsi üçün burada
ikiaşırımlı daş körpü tikilmişdi. İndi
körpünün iri aşırımının üst hissəsi
uçulub dağılmışdır.
Gilançayın sol
sahilindəki sıldırım yamaclı qayalar karvan yolu
boyunca möhtəşəm təbii sədd əmələ
gətirir. Körpüdən 3 km cənubda Gilançayın
sağ sahilində ucalan monolit qaya sütunu insan əlilə
qurulmuş alınmaz möhtəşəm qalanı
xatırladır. Buradan Gilançay vadisi Araz çayına qədər
aydın görünür. Strateji cəhətdən çox əlverişli
olan bu qayanın zirvəsindəki tikilini xalq Babək
qalası adlandırır. Silindrik formalı nəhəng
sütunu xatırladan bu qaya Gilançay vadisindən 500 m
hündürlükdədir. Onun yamacları əsrlər boyu təbiətin
əlilə yonulub sıldırımlara çevrilmişdir.
Qayanın zirvəsinə
qalxmaq üçün yeganə yol onun şimal-şərq
yamaclarındakı dolayı cığırlardır. Burada
müdafiə sədlərinin və müxtəlif maddi mədəniyyət
abidələrinin qalıqları vardır. Bir zamanlar cəsur
Gilan cəngavərləri qayanın zirvəsini alınmaz
qalaya çevirmişdilər.
Qalanın tikilməsində
tikinti materialı kimi müxtəlif ölçülü
qaya parçalarından istifadə olunmuşdur. Divarlar bərkidici
materialdan istifadə edilmədən
hörülmüşdür. Dairəvi və dördkünc
formalı binalar monolit qaya üzərində tikildiyindən
bünövrə qurmağa ehtiyac olmamışdır. Bu
xüsusiyyət Naxçıvanın hündür qayalar
üzərində tikilmiş qədim və orta əsr qala
şəhərlərinin memarlığı üçün
çox səciyyəvidir. Babək qalasındakı tikililərin
üst hissəsi, çox ehtimal ki, alaçıq tipli
olmuşdur. Beləliklə, qayanın üzərinə qalxan
yeganə cığırın zirvədəki keçidi hər
iki yandan ciddi nəzarətdə saxlanmışdır. Naxçıvanın
ən qədim müdafiə istehkamlarının çoxu məhz
bu cür dağ zirvələrindəndir.
Babək qalası öz
strateji mövqeyinə və tikinti xüsusiyyətlərinə
görə Arpaçayın sol sahilində,
Gümüşlüdən şimal-şərqdə yerləşən
Qalacıq adlı abidə ilə eyniyyət təşkil edir.
Hər iki qala e.ə. II-I minilliklərə və orta əsrlərin
müxtəlif dövrlərinə aid maddi mədəniyyət
qalıqları ilə zəngindir.
Babək qalasında
aparılmış arxeoloji qazıntılar zamanı dən
daşları, çoxlu miqdarda boz və qırmızı rəngli
sadə və şirəli gil qab qalıqları aşkar
edilmişdir. Buradan tapılmış daş əmək adətləri
və obsidan məmulatları e.ə. II -I minilliklərə
aiddir. Keramika məmulatlarına gəlincə, onların əksəriyyəti
ilk orta əsrlər dövrü üçün səciyyəvidir.
Babək qalası və
onu şimal tərəfdən əhatə edən Ballı
qaya təbii istehkam xətti Xudafərin – Gilan –
Naxçıvan yolu üzərində birinci mühüm nəzarət
məntəqəsidir. Burada Cənubi Azərbaycandan gələn
əsas ticarət yolundan ayrılan digər karvan yolu
Gilançayın yuxarı axarı boyunca, Qapıcıq
aşırımının qərb ətəyindəki
Göy gölün və Qazan gölün sahilindən
keçərək vaxtilə Qafqaz Albaniyasının əsas
knyazlıqlarından biri olmuş Şünikə gedib
çıxırdı.
Biləv kəndi
yaxınlığındakı qalanın Babək qalası
adlandırılması təsadüfi olmayıb, tarixi həqiqətlə
bağlıdır. Azərbaycanın qəhrəman oğlu
Babəkin döyüşçüləri Naxçıvan ərazisində
ərəb qoşunlarına dəfələrlə zərbələr
endirmişlər. Görünür, Babək Bəzz
qalasından şimala çəkilərkən öz
döyüşçüləri ilə bu qalada müdafiə
olunmuş və son döyüşü ərəfəsində
Sünikin mərkəzi Şəkiyə buradan keçərək
getmişdir.
Gəmiqayanın cənub
ətəyindən keçən qədim dağ yolu üzərində,
Qaranquş yaylağındakı orta əsr qəbir abidələrini
də yerli əhali Babəkin döyüşlərinə aid
edir. Babəkilər hərəkatı ilə bağlı
tarixi abidələr Naxçıvan MR-nın Şərur
rayonu ərazisində də vardır.
Ərəb xilafətinin
tərkibində olduğu IX-X əsrlərdə
Naxçıvan şəhəri məhsuldar qüvvələrin
inkişafı nəticəsində yenidən dürçəlmiş,
bərpa edilmiş və Azərbaycanın əsas ticarət və
sənətkarlıq mərkəzlərindən birinə
çevrilmişidir. Həmin dövrdə Naxçıvan
Yaxın şərqin mühüm şəhərləri ilə
iqtisadi-mədəni əlaqə saxlamışdır. Məxəzlərdə
göstərilir ki, Naxçıvandan keçən ticarət
yolu Təbrizə çatdıqdan sonra haçalanaraq bir qolu Ərəbistana,
digəri isə Hindistana və Çinə gedirdi.
X əsrin ikinci
yarısından etibarən Abbasilər xilafətinin zəifləməsi
nəticəsində Azərbaycanda yerli feodal dövlətlər
təşəkkül tapmağa başlamışdır. Şəhərlər
getdikcə müstəqil inkişaf etmiş, Azərbaycan
feodal dövlətlərinin iqtisadi, siyasi və mədəni mərkəzlərinə
çevrilmişdir. Bu dövrdən etibarən
Naxçıvan da ölkənin Təbriz, Bərdə, Gəncə,
Şamaxı, Dərbənd, Marağa, Ərdəbil kimi şəhərləri
ilə bir sırada Azərbaycan xalqının həyatında
çox böyük rol oynamışdır.
Naxçıvan IX əsrin
sonlarından X əsrin 30-cü illərinə qədər
Sacilər dövlətinin, sonralar Salarilər dövlətinin
(941-981) tərkibinə daxil olmuşdur. X əsrin 80-ci illərindən
etibarən isə “Naxçıvan şahlığı”
adlanan kiçik feodal dövlətinin mərkəzinə
çevrilmişdir. Bu feodal dövlətinin
başçısı Əbu Dülaf idi. Onun haqqında Qətran
Təbrizi, Əsədi Tusi və Nizami Gəncəvinin (“Yeddi
gözəl”) əsərlərində məlumat vardır.
Səlcuq hökmdarı
Toğrul bəyin varisi Alp Aslanın hakimiyyəti
dövründə (1063-1072) Azərbaycanın cənub ərazilərində
Rəvvadilər sülaləsinin hakimiyyətinə son
qoyulduqdan sonra Naxçıvan 1064-cü ildən Səlcuq
dövlətinin tərkibinə daxil oldu. Alp Arslanın
oğlu Məlik şahın hakimiyyəti dövründə
Naxçıvanda əmirlik yaradıldı və
Naxçıvanın bundan sonrakı tarixi bir müddət bu
böyük türk imperiyası ilə bağlı oldu.
Vəli ƏLİYEV,
AMEA-nın müxbir
üzvü,
tarix elmləri doktoru,
professor
Xalq qəzeti.- 2009.- 21 iyul.- S. 6.