Dramaturgiyamızın yaradıcılıq problemləri
elmi-nəzəri düşüncə müstəvisində
Zəngin və yaşarı ənənələr
axarında boy göstərən Azərbaycan
dramaturgiyasının misilsiz uğurları həm də
Hüseyn Cavid, Cəfər Cabbarlı və Səməd
Vurğunun yaradıcılıq axtarışları ilə bağlıdır.
Bunu dünya dramaturgiyasının inciləri sırasında
yer tuta biləcək milli örnəklərimiz bir daha isbat
edir. Dünya klassik dramaturgiyasının poetik ənənələrini
dərindən mənimsəyən, milli folklorun ölməz
qaynaqlarından güc alan Azərbaycan dramaturgiyası
böyük Mirzə Fətəli Axundzadənin, Nəcəf
bəy Vəzirovun, Mirzə Cəlilin, Əbdürrəhim bəy
Haqverdiyevin, Üzeyir bəy Hacıbəylinin
yaratdıqları ölməz səhnə əsərləri
ilə bu gün də öyünməyə tam
haqlıdır.
Yeni milli dramaturji dəyərlər
konteksti H.Cavid, C.Cabbarlı və S.Vurğun örnəklərində
ideallıqla reallığı mahiyyət müstəvisində
bir araya gətirmiş, janr-üslub əlvanlığı
axarında dramaturgiyamızın daxili nəfəs
genişliyinə münbit zəmin yaratmışdır.
Azərbaycan
dramaturgiyasının yaradıcılıq problemlərinin
istedadlı tədqiqatçısı kimi tanınan Ramin Əhmədovun
da “Azərbaycan dramaturgiyası: ideallıqla
reallığın vəhdəti (H.Cavid, C.Cabbarlı və
S.Vurğunun pyesləri əsasında)” adlı
monoqrafiyasında dramaturgiyamızın möhtəşəm
bədii tarixinin yazılmasında önəmli rol oynayan bu ədiblərimizin
səhnə əsərlərini yeni araşdırma predmetinə
çevirməsi bu baxımdan təqdirəlayiqdir. Monoqrafiya
milli dramaturgiyamızın özəl poetik dəyərlərini
bir araya gətirməklə yeni konseptual mövqe ortaya
qoymuşdur.
Ramin müəllim
dramaturji örnəklərlə
sıx təmasda olan, bədii söz sənətinin bu növündə meydana çıxan yeni, bədii nümunələri peşəkarlıqla
izləyən, onları
elmi tədqiqat predmetinə çevirməyə
çalışan çox
zəhmətsevər alimlərdəndir.
Çağdaş ədəbiyyatşünaslıq düşüncəsinə
malik olan Ramin Əhmədov monoqrafiyalarında yer alan bəzi konseptual məsələləri
hələ öncədən
elmi konfranslardakı məruzə və çıxışlarında, dövri mətbuat səhifələrindəki yazılarında
sərgiləyir, oxucu
və dinləyicilər
ilə fikir bölüşdürməyə önəm verən araşdırıcı
kimi tanınır. Ali məktəbdə öz peşəsinə son dərəcədə məsuliyyətlə
yanaşan bir pedaqoq olaraq çalışdığı 37 il ərzində ən çox tədris etdiyi də məhz dramaturgiya və onun yaradıcılıq problemləri ilə bağlı məsələlər
olmuşdur. Azərbaycan dramaturgiyasının
yaradıcılıq problemlərinin
tədqiqinə dair yüzdən artıq elmi-tənqidi məqalə, altı kitab nəşr etdirən R.Əhmədov yuxarıda adı çəkilən monoqrafiyası
ilə isbat etdi ki, axtarışlarını
yeni məqamlar müstəvisində davam
və inkişaf etdirmək iqtidarındadır.
Monoqrafiyada tədqiq olunan problem H.Cavid, C.Cabbarlı və S.Vurğunun pyesləri kontekstində, tarixiliyə önəm verilməklə incələnir,
örnəklər özəl
janr biçimləri baxımından elmi-nəzəri düşüncə
predmetinə çevrilir.
Dörd fəsli və bunların müxtəlif təyinatlı bölmələrini
əhatə edən bu tədqiqat işində müəllif
XX əsr Azərbaycan
dramaturgiyasının üç
nəhəng ədəbi
simasının nümayiş
etdirdikləri bədii
məziyyətləri ideallıqla
reallığın tipologiyası
kontekstində mənalandırmışdır. Bu həm də o deməkdir ki, monoqrafiyanın strukturu öncədən tədqiq obyektinin nəfəs genişliyinə
hesablanmışdır. Bu
struktur müəllifə
dramatik növ və onun janr
modelləri barədə
yeni konsepsiya formalaşdırmaq, başqa
sözlə, elmi-nəzəri mülahizələri
konseptual məcraya yönəltmək imkanı
vermişdir.
Diqqəti çəkən
əsas cəhət tədqiqatçının H.Cavid,
C.Cabbarlı və S.Vurğunun dramaturji örnəklərini ideallıqla
reallığın vəhdəti
müstəvisində bir
araya gətirməsi və bu kontekstdə
dramaturqların yaradıcılıq
tərcümeyi-hallarına
yeni baxış bucağı altında dəyər verməsidir. Bu baxış bucağına söykənən
tədqiqatçının ən sonda “romantik” və “realist” düşüncə
tərzinin böyük
sənət üçün
heç də sədd olmadığı
qənaətinə gəlməsi
təbiidir. Dramaturgiyanın janr biçimləri
barədə söylənilən
mülahizələrdə subyektiv
məqamları saf-çürük
edən R.Əhmədovun,
məsələn, faciə
janrında yazılan əsərin dram, yaxud melodram kimi qələmə verilməsinin fəsadlar doğura biləcəyi barədə xəbərdarlığı
da başadüşüləndir.
Sözü gedən sənətkarların
dramaturji irsinin məhz “ideallıqla reallığın vəhdəti”
kimi qlobal bir kontekstdə tədqiqi müəllifi bir sıra çətinliklərlə
qarşılaşdırsa da,
erudik imkanlarının
genişliyi ona keçidləri aşmaq,
arakəsmələri ortadan
götürüb boşluqları doldurmaq imkanı vermişdir. Monoqrafiya müəllifinin
ayrı-ayrı konseptual məqamların çözümündə polemikaya
meydan verməsi dramaturgiyamızın yaradıcılıq
problemlərinin çevrəsi
barədə biliyinin genişliyindən soraq verir. Bu tədqiqat
tərzi ona poetik biçimlər, fərdi bədii üslub daşıyıcıları,
sənət kredosu haqda konsepsiya formalaşdırmaq üçün
geniş zəmin yaratmışdır.
R.Əhmədovun
çeşidli xüsusiyyətləri
ilə fərqlənən
bu monoqrafiyası ilk növbədə tədqiqat obyektinə orijinal elmi yanaşma
və analitik təhlil-interpretasiya məziyyətinə görə
diqqəti cəlb edir. Burada janrın
özəl sənətkarlıq
xüsusiyyətləri ön
plana çəkilmiş,
Azərbaycan dramaturgiyası
H.Cavid, C.Cabbarlı, S.Vurğun pyesləri nümunəsində yeni janr-üslub mərhələ
faktı kimi meydana çıxarılmışdır.
H. Cavid, C.Cabbarlı və
S.Vurğun dramlarının
özəl xüsusiyyətlərini
janrın poetikası baxımından öyrənməklə
milli Azərbaycan dramaturgiyasının və
teatrının ən
qaynar, təbəddülatlı
bir mərhələsini
sənətkarlıq keyfiyyətləri
zəminində dəyərləndirmək
kifayət qədər
aktual hesab olunur. Bu sənətkarların dramaturgiyamıza gətirdiyi
milli və bəşəri ideyalar, fəlsəfi mənzum dram üslubunda özünü göstərən
novatorluq bir sıra araşdırmaların
obyekti olsa da, özəlliklərin ümumən janr baxımından ideallıqla
reallığın vəhdəti
kontekstində yeni nəzəri-estetik baxış müstəvisində tədqiqinə
böyük ehtiyac duyulurdu.
Kitabda üç dahi sənətkarın səhnə əsərləri
milli örnəklərlə
yanaşı, dünya
klassikası əsasında
da müqayisə predmetinə çevrilməklə
bu kontekstdə dramaturgiyanın ümumbəşəri
mahiyyyəti incələnmişdir.
Milli bədii düşüncəmizə məxsus
romantik faciə janrının estetikası
konseptual açıqlamalarda
bizi tam qane edir. Tədqiqatda
mühüm yeri olan bədii həqiqət, tarixilik və müasirlik anlayışları da konkret faktlar əsasında elmi izahını tapmışdır.
Tədqiqat predmetinin mürəkkəb, çoxşaxəli
olmasına baxmayaraq, müəllif qarşısına
qoyduğu elmi vəzifələri uğurla
yerinə yetirmişdir.
Bu cəhətdən də monoqrafiya milli ədəbiyyatşünaslığımızda
tamamilə yeni istiqamətli araşdırma
kimi diqqəti cəlb edir, mühüm elmi məsələlərin həlli
ilə şərtlənir.
R.Əhmədovun
çap etdirdiyi əsərlərin xoş
sədası respublikamızın
sərhədlərindən uzaqlarda da eşidilməkdədir.
Bunu deyərkən biz onun məqalələrinin
Almaniyada, İranda, Ukraynada, Qazaxıstanda çap olunmasını nəzərdə tuturuq. Ramin müəllimin bilavasitə bu tematika ilə bağlı 30-dan artıq
elmi jurnal məqaləsi, beş kitabı elmi-ədəbi ictimaiyyətin
diqqətini cəlb etmiş, haqqında kifayət qədər dəyərli rəylər
dərc olunmuşdur.
Araşdırmanın elmi-nəzəri sanbalına müsbət təsir göstərən bir sıra mühüm amilləri düşüncədən
keçirdikdə belə
bir əminlik yaranır ki, Ramin Əhmədovun “Azərbaycan dramaturgiyası:
ideallıqla reallığın
vəhdəti (H.Cavid,
C.Cabbarlı və S.Vurğunun pyesləri əsasında)” monoqrafiyası elmi-ədəbi ictimaiyyət tərəfindən böyük
rəğbətlə qarşılanacaq.
Himalay QASIMOV,
ADPU-nun Azərbaycan
və
dünya ədəbiyyatı
tarixi kafedrasının
müdiri,
filologiya elmləri doktoru, professor
Xalq qəzeti.- 2009.- 25 iyul.- S. 8.