Peşə, ixtisas və ziyalılıq
Bütün dövrlərdə cəmiyyətlərin
həyatında ən çox müzakirə olunan məsələlərdən
biri təhsil və elm olmuş və olaraq qalmaqdadır. Bu isə
özlüyündə çox təbii bir məsələdir.
Çünki insan cəmiyyəti meydana gələndən dərk
etmişdir ki, onun inkişafı, həyatının
rahatlığı düşüncədən və bu
düşüncə nəticəsində düzəldə
bildiyi alət və qurğuların müxtəlif işlər
üçün tətbiq olunmasından, içərisində
yaşadığı təbiətin sirlərinin öyrənilməsindən,
özü ilə dünya arasındakı harmoniyanı
duymasından asılıdır. Buna görə də hələ
ilkin insanlar onları əhatə edən təbiətdəki
predmetlər və hadisələr aləmini öyrənməklə,
yaxud mənalandırmaqla yanaşı, musiqi və nəğmələr
də yaratmışlar. Biz bunu eradan əvvəl VI əsrdə
qədim Yunanıstanda olan Pifaqor məktəbinə məxsus
filosofların yaradıcılığında aydın şəkildə
görürük. Onlar bir tərəfdən təbiətin və
cəmiyyətin bütövlüyünü (fəlsəfə),
digər tərəfdən bu bütövlüyü yaradan kəmiyyət
ölçülərini (riyaziyyat), üçüncü bir
tərəfdən təbiətlə insan arasında olan
harmoniyanı (musiqi) öyrənməklə məşğul
olmuşlar və bununla da sonrakı dövrlər
üçün də insan düşüncəsi
qarşısında ciddi problemlər qoymuşlar.
Çünki dünyaya onun mövcud bütövlüyündə
yanaşma metodunu biz ilk dəfə Pifaqor məktəbində
görürük.
Elmə və təhsilə
qarşı olan münasibətlərdə, gözləntilərdə
müxtəlifliklər də özünü göstərir.
Bu isə həmişə hər hansı bir cəmiyyətin
mövcud olduğu sosial məkan (təbii-coğrafi şərait,
adət-ənənə, etiqad, həyat tərzi, fəaliyyət
sahələri və s.) və sosial zamanla (demoqrafik say və tərkib,
ümumi ruhi durum, yaxud ictimai şüur, istehsal və istehlak
səviyyəsi, sağlamlıq, elmin və texnikanın nə
dərəcədə inkişafı, ümumi-mədəni və
sivilizasion səviyyə və s.) ilə bağlı olur.
Bütün bunların hamısı bir yerdə, vəhdət
halında təhsilin təşkilini və onun məzmununu
müəyyənləşdirən amillərdir. Buna görə
də təhsilin təşkili və məzmununu müəyyənləşdirərkən
kimə isə oxşamaq, kimi isə təqlid etmək yox,
ölkənin real vəziyyətindən, onun ictimai-psixologiya və
ictimai şüur səviyyəsindən çıxış
etmək daha düzgün və daha çox fayda verir.
Qabaqcıl təcrübəyə gəldikdə isə bu təcrübənin
götürülməsi və tətbiqi həmişə
olmuş və olmalıdır da. Burada təqlidçilik yolu
ilə deyil, təhlil və sintez yolu ilə getmək daha
çox fayda verir.
Əslində bizim təhsil
sistemimizin məzmunu elə əvvəldən Avropa təcrübəsinə
və elminə əsaslanıb. Çünki təbiətşünaslıq
və texniki elmlərin məzmunu əsasən Avropa alimlərinin
elmi nəzəriyyə və ideyalarına əsaslanır.
İctimai və humanitar elmlərə gəldikdə isə
bunların da əsas konsepsiya və konstruksiyaları Avropa elmlərinə
əsaslanır. Bunların qurulması, tikilməsi, sistemləşdirilməsi,
müəyyən bir məzmun və formaya salınması isə
yerli materiallara əsaslanır. Təsadüfi deyildir ki, istənilən
elm sahəsinin həm meydana gəlməsi və inkişaf
tarixini, həm də müasir səviyyəsini
araşdırdıqda biz mütləq Avropaya müraciət
etməli oluruq. Başqa yol yoxdur. Onlar bu işə daha tez
başlayıblar və irəli gediblər. Biz isə velosipedi
yenidən kəşf etmək üçün baş
sındırmaqdan, vaxt itirməkdənsə, hazır olandan
istifadə etməliyik. Lakin fikirləşməliyik ki,
dünya elmini biz yalnız erudisiya, bilik naminə bilik kimi,
hansısa ehkamlar sistemi kimi deyil, bizim həyatımıza,
varlığımıza tətbiq etmək üçün,
öz varlığımızdan, həyatımızdan irəli
gələn məsələlərin həlli
üçün öyrənməliyik. Avropa elmi XVI-XVII əsrlərdən
başlayaraq məhz Avropa həyatının, Avropa
düşüncəsinin tələblərini ödəmək
yolu ilə inkişaf etmişdir. Bu elm öz inkişaf tələblərini
ödəmək üçün elmi laboratoriyalarla
yanaşı həm də elmin daxili məntiqi bazasını,
onun nəzəriyyə sahəsini yaratmışdır. Buna
görə biz fikirləşməliyik ki, bu gün biz elmin və
təhsilin hansı sahələrinə üstünlük verməliyik
və bu sahədə ehtiyac və tələbləri ödəyə
biləcək təhsil sistemi və ən yeni avadanlıqlarla
təchiz olunmuş tədqiqat mərkəzləri
yaratmalıyıq. Burada kimə isə oxşamaq, kimi isə təqlid
etmək çətin ki, gözlənilən səmərəni
verə bilsin. Yadda saxlamaq lazımdır ki, təhsilin və
elmin inkişafı iki mühüm amillə
bağlıdır: 1) cəmiyyətin real həyatından irəli
gələn problemlərin həlli; 2) elmin özünün
daxili məntiqindən irəli gələn problemlərin həlli.
Həm də bunlar heç də ayrı-ayrılıqda
mövcud olmayıb, vahid vəhdətdə olan məsələlərdir,
cəmiyyətin hərəkət, dəyişkənlik və
inkişaf sürətinin ağırlıq mərkəzini bu
iki amil müəyyənləşdirir və ən azı
XVI-XVII əsrlərdən başlayan dünya təcrübəsi
bunu təsdiq edir.
Bəli, sosial varlıq,
yaxud cəmiyyət həyatı fikrin, düşüncənin
və bunun həyata keçirilməsi üzərində
yaranır, qurulur və yaşanılır. Lakin
düşüncə heç vaxt yalnız hazır, sistemləşdirilmiş,
proqramlaşdırılmış biliklər hüdudunda
mövcud olmur. Çünki bu biliklər düşüncədən
çox yaddaşa əsaslanır və belə biliklər əsasında
hər hansı konkret bir situasiyada meydana çıxan həyati
problemi təhlil edərkən hansısa optimal bir variant tapmaq
mümkün deyildir. Hazır biliklər yalnız standart
situasiyalara, funksiyalara aiddir. Burada təfəkkür prosesi yox,
verilən tapşırığı yerinə yetirmək,
icraçılıq funksiyası işə düşür.
Belə olduqda isə, insanın özü bir mexanizmə,
robota çevrilir. Başqa sözlə, insanların çox
qismi, az qismdə olan adamların yaratdığı mexanizmə
çevrilir. Belə halda koqnitiv proses, yaxud təfəkkür
prosesi, yaxud düşünmə qabiliyyəti öz təbii
funksiyasını itirməyə başlayır. Belə
olduqda, hələ eradan əvvəl V əsrdə Sokrat tərəfindən
təhsil prosesinə daxil edilən və bu gün də aktual
olaraq qalan düşünmə qabiliyyətini inkişaf etdirmək
qanunauyğunluğu sıxışdırılaraq zəifləmiş
olur.
Bu fikirlər ona görə
söylənilir ki, indi biz kompyuter erasına daxil olmuşuq və
kompyuter ətrafında böyük bir hay-küy yaranıb. Hətta
başqa miflər kimi “informasiya cəmiyyəti” mifi də
yaranıb. Yaddan çıxarılır ki, cəmiyyət həyatı
informasiya ilə deyil, düşüncə və istehsalla
müəyyənləşir. Bu hay-küydə yaddan
çıxarılır ki, kompyuter də telefon-teleqraf,
avtomobil, təyyarə və s. kimi texniki yeniliklərdən
biridir və bu yeniliyin yükü, əvvəlkilərdən
fərqli olaraq, informasiya daşımaq və
çatdırmaqdır. Lakin bu informasiyanı toplamaq,
qruplaşdırmaq, yoxlamaq, dəqiqləşdirmək və
onun əsasında hansısa bir iş qurmaq üçün dərindən
düşünə bilmək bacarığı
lazımdır. Kompyuter isə bu düşüncəni vermək
iqtidarında deyildir. Çünki bu, insan beyninə xas olan
keyfiyyətdir və təxminən yüz milyard beyin hüceyrəsinin
fəaliyyəti nəticəsində hasil olan hadisədir. Bu
keyfiyyəti şüurun hazırladığı hansı bir
qurğu iləsə almaq mümkün deyildir. Beynin sonsuz
potensialı açıldıqca o, hələ daha mürəkkəb,
daha böyük surətlə işləyən qurğular,
mexanizmlər yaradacaqdır. Lakin özünü əvəz
edə biləcək bir qurğu yaratması mümkün
deyildir. Çünki insan beyni təbiətin
yaratdığı ən unikal, ən nadir bir substansiyadır
və onun iş fəaliyyəti birinci mərhələdə
informasiya almaqdırsa, ikinci daha yüksək mərhələdə
bu informasiyanı təhlil etmək, düşünməkdir.
Düşüncə olmadan görülən iş isə
müəyyən alqoritmlərə əsaslanan işlərdir.
Məsələn, telefon, yaxud kompyuter operatorlarının
işi belə işdir. Buna görə də tədris
işində şübhəsiz ki, kompyuterdən istifadə
etmək nəinki lazımdır, hətta vacibdir. Lakin kompyuterə
hər şeyi həll edən nə isə möcüzəli
bir şey kimi baxmaq və hər şeyi onun vasitəsilə həll
etmək uşaq sadəlövhlüyüdür. Kompyuter
böyük bir texniki yenilikdir, lakin bu texniki yeniliyi
bütövlükdə düşüncə hadisəsi, yaxud
prosesi kimi qəbul etmək olmaz. Düşüncə nitqlə,
danışıqla bağlı hadisədir və situasiyadan
asılı olaraq müxtəlif cürə qoyula bilən,
düşüncə qabiliyyətini və onun əsaslandırılmasını
yoxlaya bilən suallarla bağlıdır. Kompyuter isə
situasiya ilə bağlı deyildir. Onda məkan və zaman vəhdəti,
ruhi durum yoxdur. Çünki o sadəcə mexanizmdir. Buna
görə də canlı danışığı,
izahı, ünsiyyəti kompyuterlə əvəz etmək düşüncə
kasıblığına, faktlar içərisində
dolaşıb qalmağa, qarşlıqlı keçid və təsir
əlaqələrini görə bilməməyə gətirib
çıxarır. Bütün bunlar isə tədris prosesində
müəllimin aparıcı rolu ilə bağlı olan məsələlərdir
və buna görə də şagirdin və ya tələbənin
hər hansı bir məsələyə nə dərəcədə
müstəqil və yaradıcı yanaşma qabiliyyətini
tam halda yalnız müəllim müəyyənləşdirə
bilər. Burada mexanikləşdirmə və
avtomatlaşdırma arzu olunan nəticəni verə bilməz.
Çünki bunlar standart, təkrarlanan iş
üçündür. Buna görə də şagird və
tələbələrdən imtahan götürülərkən
kompyuterlə yanaşı daha hansısa bir üsuldan istifadə
etmək yaxşı olardı. Hamıya aydın olan
faktdır ki, qəbul imtahanlarında keçid balı toplayan
abituriyentlərin xeyli qismi sonradan ali məktəbdə zəif
oxuyurlar. Çünki onlar testlər üzrə
hazırlaşdıqları üçün materialı
sistemli surətdə öyrənməkdən daha çox onu
çoxlu təkrarlar nəticəsində ayrı-ayrı
fraqmentlər halında yadda saxlayırlar. Ali məktəbdə
əsaslı və sistemli halda keçilən kursları, bu
kursların daxili məntiqi əlaqələrini qavramaq
üçün isə yalnız yaddaş deyil, həm də
düşünə bilmək qabiliyyəti lazım gəlir.
Yadda saxlamaq lazımdır ki, tədris prosesində öyrənilənlərin
heç də hamısı yaddaşda qalmır, gec-tez silinir,
yox olur. Tədrisdən əldə olunan ən başlıca sərvət
isə düşüncə qabiliyyəti olur. Məşhur
alman fizika alimi Verner Heyzenberq də bunu nəzərə alaraq
deyirdi ki, təhsil, öyrəndiyiniz hər şeyi unutduqda
yerdə nə qalırsa odur, yaxud düşünə bilmək
qabiliyyətidir. Çünki bu qabiliyyət varsa, lazım gəldikdə
yaddan çıxanları asanlıqla bərpa etmək və
onlardan istifadə etmək mümkündür.
Cəmiyyət yerində
saymadığına, onun həyatında bu və ya digər dəyişikliklər
baş verdiyinə görə təhsildə heç vaxt həmişəlik
müəyyənləşmiş vahid prinsiplər, tələblər
sistemi ola bilməz. Onda qəbul edilən prinsiplər sistemi həmişə
bugünkü vəziyyətdən çıxış etməklə
yaxın gələcəyə hesablanır. Adətən təhsilin
strategiyası deyilən şey də elə budur. Lakin bu
strategiyanı hazırlamaq o qədər də asan bir məsələ
deyildir. Burada demoqrafiyadan tutmuş qloballaşmaya və ölkənin
iqtisadi, elmi və mədəni inkişafına, əhalinin
fiziki və mənəvi sağlamlığına qədər
hər şey dəqiq öyrənilməli, hesablanmalı,
planlaşdırılmalı və
proqnozlaşdırılmalıdır. Buna görə də təhsilin
planlaşdırılması, proqramlaşdırılması və
proqnozlaşdırılması makro və mikro iqtisadiyyat, elm,
maddi və mənəvi mədəniyyət, idarəetmə, əhalinin
sağlamlığı (tibb) və s. sahələrdə
aparılan ciddi elmi-fəlsəfi və sosioloji tədqiqatların
nəticələrinə əsaslanmalıdır. Təhsili
yalnız məktəbin və tədrisin təşkili sahəsində
görülən və görüləcək işlərlə
məhdudlaşdırmaq olmaz. Çünki bu işlər
artıq məzmunu və məqsədi müəyyənləşdirildikdən
sonra tədris işinin icra olunmasına, yaxud həyata
keçirilməsinə aiddir.
Təhsilin məzmun və
məqsədini, onun həcmini tam müəyyənləşdirməməyin
o qədər də yaxşı dərk etməməyin nəticəsidir
ki, bizdə peşə təhsili, orta ixtisas təhsili və
ali təhsil arasındakı spesifik fərqlərə o qədər
də ciddi əhəmiyyət verilmir, hətta bəzən ali
təhsili belə peşə və orta ixtisas təhsili səviyyəsinə
salan fikirlər də səslənir. Məsələn, nəzəri
predmetlərin sayının azaldılması kimi fikirlər
söylənilir. Yaddan çıxarırlar ki, ali təhsil
özündə həm peşəni, həm ixtisası birləşdirməklə
yanaşı həm də geniş
dünyagörüşünə, çevik zəkaya malik
ziyalı hazırlayır. Ziyalılıq isə yalnız
peşə və ixtisas təhsili ilə formalaşa bilməz.
Ziyalılıq birbaşa hansısa fəaliyyət sahəsi
ilə bağlı olmayıb, bütün həyati məsələlərdə
özünü təmkinli saxlamaq və yaranmış hər
hansı bir situasiyanı düzgün təhlil etməyi
bacarmaq və optimal çıxış yolu axtarıb
tapmağa çalışmaqdır. Bunun üçün isə
ali məktəbdə peşə və ixtisas bilikləri ilə
yanaşı düşüncə, fəaliyyət və
yaşayışın məzmun və mahiyyətini açan
fənlər də məcburi fənn kimi tədris
proqramlarına daxil edilməlidir. Bu fənlər
sırasına ilk növbədə fəlsəfə daxil
edilməlidir.
Təhsil sisteminə rəhbərlik
edənlərin arasında bəziləri fəlsəfəyə
münasibətdə təəccüb və təəssüf
doğuran qəribə fikirlər səsləndirirlər.
Onlar təxminən belə fikir söyləyirlər ki: 1)
bütün elmlər fəlsəfəni tərk etmiş və
fəlsəfə predmetsiz qalmışdır. Məlum deyildir
ki, o nə ilə məşğul olur; 2) artıq sosiologiya və
politologiya kimi elmlər də fəlsəfədən
ayrılmışdır və fəlsəfə deyilən
şey daha bir heçə, nəyə isə, kimə isə
lazım olmayan bir şeyə çevrilmişdir. Beləliklə,
həmişə fəlsəfənin predmeti haqqında gedən
müzakirələrdən ancaq ən bəsit və neqativ
olan şeyləri eşidən bu adamlar heç vaxt müasir
fəlsəfənin predmeti və cəmiyyət həyatında
rolu haqqında nəinki xarici ölkələrdə
yaşayan, hətta öz ölkəmizdə yaşayan filosof
alimlərin yazıları ilə belə tanış deyillər.
Buna görə də müasir fəlsəfə elmi və
onun əhəmiyyəti haqqında ən adi təsəvvürə
belə malik deyillər. Hətta bir nəfər
hay-küylü təhsil işçisi mənə sübut
etməyə çalışdı ki, indi filosof həm yas mərasimində
dualar oxuyan, həm dua yazan, həm cadu quran köhnə kənd
mollasından başqa bir şey deyil. Əlbəttə, mən
bu sözlərdən sonra onunla mübahisə edərək nəyi
isə sübut etmək fikrindən əl çəkdim. O,
öz monoloqunu qurtardıqdan sonra təzədən məndən
soruşdu ki, siz deyə bilərsinizmi fəlsəfənin
predmeti nədir. Mən yaxa qurtarmaq və məsələni
uzatmamaq üçün, həm də doğrusu bir qədər
rişxəndlə fəlsəfə təfəkkür,
düşüncə tərzi və mədəniyyətidir
deyə cavab verdim. Beləliklə, başa salmaq istəyirdim
ki, sənin dediklərin əslində ətrafdakıların
kefli İsgəndərə dediklərindən başqa bir
şey deyil və sən özün də Kəlbalıdan
heç nə ilə fərqlənmirsən. Lakin o, heç nə
başa düşmədi və dedi ki, necə yəni, bəyəm
fəlsəfə olmasa camaat fikirləşə bilmir ki? Mən
daha cavab verməyi artıq saydım ki, camaat
düşünür, lakin çox vaxt Novruzəli (C.Məmmədquluzadə)
və Kəlbalı (Ə.Haqverdiyev) kimi
düşünür. Həm də vay o gündən ki, bizim
adını ziyalı qoyanlarımız, müəllimlərimiz,
həkimlərimiz, mühəndislərimiz, hətta alimlərimizin
bir qismi və şübhəsiz ki, onların arasından
çıxan dövlət məmurlarımızın da bir
qismi belə düşünməyə başlaya. Bu
düşüncənin üstünə müxtəlif
növlü kleptomaniya xəstəliyini də gəlsək
onda doğrudan da vay bizim halımıza. Çünki
külli miqdarda Ostap Benderlər əmələ gələcək
və onlar hər yerdə peyda olacaqlar.
Hər hansı bir
mexaniki qurğu ona verilən hər hansı bir təcillə
hərəkətə gətirildiyi kimi, hər hansı bir
konkret cəmiyyət də ona verilən təcil və bu təcilin
gücündən asılı olaraq hərəkətə gəlir,
dəyişir, kiçik və ya böyük sürətlə
irəli getməyə, inkişaf etməyə başlayır.
Cəmiyyət həyatına verilən bu təcilin mənbəyini
kimlərsə fövqəltəbii qüvvədə, kimlərsə
maddi istehsalda və onun bölüşdürülməsi
prinsiplərində, kimlərsə də insan zəkasının
gücündə axtarırlar. Şübhəsiz ki, bu cür
baxışların ayrı-ayrılıqda hər birində
başqalarının da məzmununa daxil olan elementlər tapmaq
mümkündür. Lakin bütövlükdə bunlar
varlığa, o cümlədən ictimai varlığa, yaxud cəmiyyət
həyatına baxışda müxtəlif səpgili
yanaşmalar, yaxud konsepsiyalardır. Bu konsepsiyaları burada təhlil
etməyə lüzum görmürəm. Lakin onu qeyd edə
bilərəm ki, XVII-XVIII əsrlərdən, cəmiyyətin
irəliyə doğru tərəqqisi, inkişafı problemi
elmə daxil edilən vaxtdan indiyə qədər bu
inkişafın mənbəyinin, mühərrikinin insan zəkası
olması tarixin özü tərəfindən də təsdiqlənmişdir
və bunu qəbul etməmək mümkün deyildir. Buna
görə mən bu konsepsiyanın üzərində
dayanıram və şübhəsiz ki, ona əsaslanıram.
Bir halda ki, bütün
sahələri ilə birlikdə cəmiyyətin tərəqqisinin,
inkişafının, irəliyə doğru getməsinin əsas
mənbəyi ağıl, düşüncə və zəkadır.
Bəs bu ağlın, düşüncənin, zəkanın
özünün mənbəyi, əsası nədir? O
hansı yolla əldə edilir? İndi hamıya məlumdur ki,
burada yeganə mənbə, amil təhsil və onun təşkili
sistemidir. Bu məsələ XVII-XVIII əsrlərdən
başlayaraq bu günə qədər maarifçilik və təhsil
fəlsəfəsinin həmişə müzakirə etdiyi
problemlərindən biri olmuş və belə olaraq da
qalacaqdır. Çünki nə cəmiyyətin, nə də
təhsilin inkişafında hansısa bir son hədd vardır.
Təhsilin müxtəlif
səviyyələri beyin potensialının
açılması, bu potensialın bir tərəfdən
özünün özünü hərəkətə gətirməsi,
digər tərəfdən isə bu potensialın
açılması üçün ona kənardan verilən
sistemli biliklərdir. Təbii ki, bu biliklər sadədən
mürəkkəbə doğru verilir. Bu isə bir tərəfdən
yaş, digər tərəfdən isə mənimsəmə
bacarığı və meyllə, maraqla bağlıdır.
Beyin potensialına gəldikdə isə bu heç də
hamıda eyni deyildir və burada ağ lövhə dedikdə
heç də hamıda bunun eyni olması deyil, yalnız
başlanğıcda, körpəlikdə olan eynilik nəzərdə
tutulur. Təhsil, öyrətmə və tərbiyə prosesi
isə beynin gücünü, marağı və meyli
aşkarlayır. Təhsil prosesi ona görə müxtəlif
mərhələlərə bölünür ki, icbari təhsil
mərhələsindən sonrakılar artıq
toplanmış bilik potensialına, beynin gücünə, meyl
və marağa əsaslansın. Burada məcburiliklə
heç nə əldə etmək mümkün deyil. Əksinə,
psixi və fiziki şikəstlik əldə etmək olar.
Yuxarıda “icbari təhsil” anlayışından istifadə
etdikdə heç də hamının icbari bilikləri eyni səviyyədə
mənimsəməsindən söhbət getmir. Burada təhsil
prosesi eyni proqram və tələblər əsasında qurulsa
da öyrədilən biliklərin mənimsənilməsi
müxtəlif olur və bu faktla razılaşmaq lazım gəlir.
Burada izahı, müxtəlif pedaqoji və psixoloji
üsulları heç də hər hansı bir
zorakılıqla əvəz etmək olmaz. Fikrimcə, təhsildə
demokratiyanın, yaxud demokratik təhsil üsulunun nüvəsini
də elə bu təşkil edir.
Təhsil və tərbiyə
heç də bilavasitə məktəblə
hüdudlanmır və hüdudlana da bilməz. Burada ailə və
cəmiyyət də öz işini, öz üzərinə
düşən vəzifəni yerinə yetirmək səviyyəsində
olmalı və bunu bacarmalıdır. Məktəb isə bu
işlə peşəkar səviyyədə ardıcıl və
sistemli halda məşğul olan bir təsisatdır. Lakin ailə
və cəmiyyət məktəbin işinə kömək
etməzsə, yardımçı olmazsa, məktəb daha
böyük çətinliklərlə
qarşılaşmalı olar və öz vəzifəsini istənilən
səviyyədə yerinə yetirə bilməz. Əgər məktəb
daha çox təlimə və intizamlı olmağa diqqət
verirsə, ailə və cəmiyyət daha çox mənəvi
keyfiyyətlərin formalaşmasına xidmət göstərir.
Tarixi dövrlərin dəyişməsi
bilavasitə cəmiyyət həyatında gedən sosial
proseslərlə, yeni ictimai keyfiyyətlərin və dəyərlərin
yaranması ilə müşayiət olunur ki, bu da indiki sosial
zamanın məzmunun, onun aparıcı amillərinin müəyyənləşdirilməsi
zərurətini qarşıya qoyur. Belə amillərin müəyyənləşdirilməsi
isə istər cəmiyyət həyatına və istərsə
də onun getdikcə daha böyük əhəmiyyət kəsb
edən təhsil sahəsinə sinergetik yanaşmanı tələb
edir. Sinergiya isə hər hansı bir obyektə onun strukturunu
təşkil edən bütün elementlərin mövcud
sistemi daxilində qarşılıqlı əlaqə və təsir
halında, onların vahid birliyi əsasında yanaşmaqdır.
Burada başlanğıc, yaxud çıxış nöqtəsi
heç də ayrılıqda götürülən hər
hansı bir element, hər hansı bir cəhət olmayıb,
elementlər, cəhətlər, xüsusiyyətlər
arasındakı əlaqədir. Burada ənənəvi olan
öndən başlamalı sualı nələrdən
başlamalı sualına çevrilir. Buna görə də
sinergizm konkret elm sahələrindən fəlsəfi
düşüncə və fəlsəfi yanaşma,
metodologiya səviyyəsinə qalxan yeni elm sahəsidir. Və
təsadüfi deyil ki, bu elm sahəsi XX əsrin sonu və XXI əsrin
əvvəllərini yaşadığımız indiki sosial
zamanda intensiv halda işlənilir və tətbiq olunur. Əgər
biz Azərbaycan təhsil sisteminə məhz Azərbaycan
gerçəkliyində mövcud olan bütün
reallıqları nəzərə almadan yanaşsaq onda biz həmişə
gah ərəbləşəcəyik, gah
farslaşacağıq, gah ruslaşacağıq, gah da
avropalaşacağıq, daha doğrusu, ingilisləşəcəyik.
Lakin yadda saxlamaq lazımdır ki, bunların hamısı həmin
xalqların tarixi və bu tarixdən sızıb gələn,
formalaşan həyat tərzi, mentalitetlə
bağlıdır. Bizim isə yaxşı və pis cəhətləri
ilə birlikdə öz həyat tərzimiz və mentalitetimiz
vardır və olmalıdır da.
Çalışmalıyıq ki, bu mentalitetdəki bu gün
üçün lazımsız olan şeyləri aradan
çıxaraq.
İndi biz
hamımız deyirik və yazırıq ki, Avropaya inteqrasiya
oluruq. Gəlin baxaq görək biz Avropadan demokratiya və
insan hüquqları saqqızından başqa nə
götürə bilmişik. Avropa hər şeydən əvvəl,
onun elm və texnologiyasıdır. Bizim isə Avropadan
götürdüyümüz hələlik şit, duzsuz, dəyərsiz
şoular, kosmetika və geyimdir. Avropa öz məişəti
üçün hər şeyi özü istehsal edir. Bəs,
biz bəh-bəhlə bir neçə ev əşyalarından,
avtomobillərdən, ərzaq məhsullarından tutmuş hər
şeyi qərbdən və şərqdn alırıq,
danışanda isə hələlik məzmunu, mahiyyəti o qədər
də aydın olmayan milli Azərbaycan mentalitetindən
danışırıq. Bəyəm bu milli Azərbaycan
mentalitetinə yüksək səviyyəli mühəndislik,
həkimlik, müəllimlik, dövlətçilik elementləri
daxil deyildirmi? Milli mentalitetin məzmunu, mahiyyəti
özünü peşə, ixtisas, ziyalılıq səviyyəsində
göstərməməlidirmi? Axı, mentalitet
anlayışı, hər şeydən əvvəl
ağıl, düşüncə deməkdir . Bu ağıl,
düşüncə isə özünü dövrün,
zamanın ən qabaqcıl elm sahələrində, texnika və
texnologiyasında, sosial istiqamətli fərdi
işgüzarlıq bacarığında göstərməlidir.
Bəzən deyirlər ki, biz qərbin elmini, texnika və
texnologiyasını götürməli, ancaq öz mentalitetimizi
qoruyub saxlamalıyıq. Bu mentalitet anlayışına
yarımçıq yanaşmadır. Həm də xoş
arzudur, xəyaldır. Hamımız görürük ki, biz hələlik
qərbin elm və texnologiyasını deyil, onların
özündə tənqid olunan yüngül və dəyərsiz
şeyləri götürürük.
Azərbaycan təhsili
özünün müxtəlif səviyyələrində məhz
Azərbaycan mentalitetini formalaşdırmalıdır. Bu
mentalitetin məzmununa müasir səviyyədə olan peşə
və ixtisas bilikləri qazanmaq, müasir texniki və texnoloji
biliklərə yiyələnmək, nəyi isə istehsal etmək
və məhz bu istehsaldan əldə edilən gəlirlə
yaşamaq, təşəbbüskarlıq, sərbəst
düşünə bilmək, iradəlilik keyfiyyətləri
daxil edilməlidir. Halallıq, qanunilik, başqasına qərəzli
halda ziyan verməmək, öz işini daha yaxşı halda
qura bilmək yolu ilə fəaliyyətdə olmaq, fərqlənmək,
özünü təsdiqləmək və yaşamaq bu
mentalitetin nüvəsini təşkil etməlidir.
Bugünkü Azərbaycan mentalitetində rast gəlinən
yazıqlıq, ələ baxımlıq, xeyir götürmək
naminə hər yola getmək, istehsal etməkdən daha
çox alver etməklə qazanmaq, hazır mala göz dikmək,
yerliçilik, regionçuluq, tayfabazlıq və s. kimi
xüsusiyyətləri çıxarıb atmaq
lazımdır. Bunlar bütövlükdə ölkənin,
xalqın birliyini, dövlətçiliyi daxildən didib
parçalayan, onu zəif salan, tərəqqisinə mane olan cəhətlərdir.
Təbii sual meydana
çıxır ki, bəs bütün bu göstərilənlərə
hansı vaxtdan və haradan başlamaq lazımdır. Bunlara
uşaqlıq dövründən, ailədən, adamlar
arasında olan münasibətdən, məktəb
skamyasından başlanmalı və təhsilin son ali pilləsinə
qədər davam etməlidir. Böyüyən nəsil
görməlidir ki, doğrudan da öz işini bilən,
bacarıqlı, təşəbbüskar və fədakar
adamlar böyük hörmətə layiqdirlər və
dolanacaqları da yaxşıdır. Üzündən-gözündən,
üst-başından yazıqlıq, kasıblıq
tökülən müəllimi və heç də müəllimdən
çox əmək haqqı almayan, lakin harın həyat tərzi
keçirən, bahalı maşında gəzən bir
başqasını gördükdə uşağın
psixologiyası, düşüncə tərzi alt-üst olur.
O, həyatda düz yolla, halal zəhmətlə yaxşı
yaşamağın mümkün olmadığı qərarına
gəlir. Yalan, kələk, fırıldaq, dələduzluq,
üzdə bir cürə, əslində isə başqa
cürə olmaq kimi keyfiyyətsiz keyfiyyətlər onun
psixologiyasına yol tapır. Bu isə şübhəsiz ki, hələ
ontogenezdə formalaşan mentalitetə çevrilir.
Ali təhsilə gəldikdə
isə nəzərə almaq lazımdır ki, bakalavr və
magistratura səviyyəsində təhsil alanlar sabah cəmiyyətin
düşüncə, praktik fəaliyyət, idarəetmə
sistemində əsas ağırlıq mərkəzini öz
üzərinə götürəcək adamlardırlar. Bu
adamlar həm də əsas ziyalı təbəqəsini təşkil
edəcəklər. Belə adamlara geniş
dünyagörüşü, ictimai şüurun bütün
incəlikləri, fərdi şüur və maraqla ictimai
şüur və ictimai marağın vəhdət və
uzlaşdırılması kimi məsələlər öyrədilməlidir,
onların psixologiya və düşüncə tərzinə
hopdurulmalıdır. Burada isə fəlsəfənin əvəzedilməz
rolu və funksiyası meydana çıxır. Təəssüf
hissi ilə qeyd etmək lazımdır ki, hələ bizim təhsil
sistemində fəlsəfənin funksiyası və əhəmiyyəti
lazımınca başa düşülməmişdir. Buna
görə də ali təhsil müəssisələrində
fəlsəfənin saatları azaldılır, bəzilərində
isə tamamilə götürülür. Fəlsəfə ilə
fəlsəfədən dərs deyənləri eyniləşdirmək
olmaz. Burada bir fənn kimi fəlsəfəni
sıxışdırmaq yox, fəlsəfədən dərs
deyən kadrlara qarşı tələbləri artırmaq
lazımdır. Yadda saxlamaq lazımdır ki, fəlsəfə
predmetini tədris etmədən ziyalı hazırlamaq
mümkün deyil. Ali təhsilin bütün mahiyyəti
peşəkar mütəxəssis hazırlamaqla yanaşı
eyni zamanda həm də ziyalı hazırlamaqdır.
Çünki məhz ziyalılar cəmiyyətin
düşünən və düşündürən hissəsidir,
cəmiyyəti irəliyə doğru aparan qüvvədir.
Ziyalılığa, ziyalı hazırlığına
lazımınca diqqət və qiymət verməyən cəmiyyət
özü öz tərəqqisini zəiflədər, problemlərinin
həllini çətinləşdirər. Obıvatellik,
meşşanlıq, düşüncə dayazlığı
və bəsitlik baş alıb gedər. Buna görə də
həmişə yüksək ictimai şüura, ölkə,
millət və dövlət səviyyəsində
düşünə bilən peşəkar mütəxəssislər
yetişdirmək ali təhsilin ümdə vəzifələrindən
biri olmuşdur və olaraq qalmaqdadır. İndi hər yerdə
müasir səviyyəli ziyalı elitanın yetişdirilməsinə
ciddi diqqət verilir. Bu isə nəzəri kursların, o
cümlədən fəlsəfənin tədrisini zəruri
edir. Bizə zombilər, kiborqlar, Ostap Benderlər deyil, müstəqil,
dərin və işgüzar ictimai şüura malik ziyalı
vətəndaşlar lazımdır.
Aydın ŞİRİNOV,
professor
Xalq qəzeti.- 2009.- 13 iyun.- S. 5.