Xatırlama
O, bəzən səhnədə
mərmər abidəyə
bənzəyirdi
Bu da
taleyin işidir. Hərə ömrü bir
cür başa vurur. Tale insana
güclü istedad bəxş edəndə və bu istedad
xalqa xidmətə yönələndə əsil
xoşbəxtlik yaranır.
Başqaları üçün yaşayanlar əsil səadətə qovuşurlar.
Ömrünü çıraq kimi
xalqına xidmət yolunda yandıran belə insanlardan biri idi Hökumə
Qurbanova.
Hökumə
xanım Qurbanova əvəzsiz aktrisa idi. Onun səhnədə görünüşü həmişə
gur alqışlarla qarşılanardı. Aktrisanın oynadığı
tamaşaları saymaqla
qurtaran deyil. Demək olar ki, Akademik
Dram Teatrının 60-80-ci illərdəki
tamaşalarının əksəriyyətində
baş qadın rollarının ifaçısı
olmuşdu. O, səhnədə
yalnız rol oynamırdı, obrazın
taleyi ilə yaşayırdı. Öz coşqun
temperamenti, dağ şəlaləsi kimi şaqraq səsi ilə auditoriyanı çox asanlıqla ələ alırdı.
Zalda həmişə
çox qəribə
bir sükut olardı.
Hökumə Qurbanova əslində klassik aktyor məktəbinin yetirməsi idi. Amma müasir ənənələrdən də
bəhrələnə bilirdi.
Onun rolları müxtəlif xarakterli qadınlardır. Onlar arasında taleyin min bir əzabına
düçar olanlar da var, yüngül
həyat sürən qadınlar da, sədaqətli analar, vəfalı həyat yoldaşları da.
Hökumə xanım çox zəngin bir həyat yolu keçmişdir.
1913-cü il iyun ayının 11-də Bakıda ziyalı ailəsində doğulmuşdu.
Teatrda ilk illər aktyor Ələsgər Ələkbərovda
ərdə olduğu üçün “Ələkbərova”
soyadıyla çıxış
edib. Hökumə xanım Bakı Pedaqoji Texnikumunu bitirib (1931). Elə həmin il Azərbaycan
Dövlət Konservatoriyasına
daxil olaraq iki il fortepiano
sinifində təhsil alıb. Onun güclü musiqi yaddaşı var idi. Konservatoriyada təhsil alarkən dramaturq və teatr xadimi Cəfər
Cabbarlının ciddi
təşəbbüsü ilə “Almaz” filmində Yaxşı roluna çəkilib. Ancaq film ekranlara
ədibin ölümündən
sonra, 1936-cı ildə buraxılıb.
Milli Dram Teatrının tamaşalarında
əvvəllər ara-sıra çıxış
edən Hökumə Qurbanova 1938-ci ildən ömrünün sonunadək
bu kollektivin əvəzolunmaz aktrisası
kimi şöhrətlənib.
Hökumə xanımın
xırda-para epizod rollarını nəzərə almasaq, o, 1940-cı illərdən əsas rolların ifaçısına
çevrilib. Teatr tariximizdə Hökumə
Qurbanova kimi gözəl və məlahətli səsi ilə oynaya bilən ikinci qadın sənətkar olmayıb. Tamaşaçı
salonunun arxa sıralarında əyləşən
sənətsevərlər də
onun məşəl kimi yanan, alovlu
və ağıllı
gözlərindəki mənaları
aydınca görür,
duyur və dərk edirdilər. Aktrisa lazım gələndə səhnədə
dəqiqələrlə mərmər
abidə kimi “donub” qala bilirdi
(məsələn, Şekspirin
“Qış nağılı”nda Hermiona rolunda)...
Hökumə Qurbanova romantik aktyor məktəbinin poetika göstəricilərini lirik-psixoloji
aktyor məktəbinin
ifadə vasitələri
ilə qovuşduran, onları harmonik ayrılmazlıqda, estetik prinsiplərdə təqdim
edən ilk aktrisadır. Ehtirası, fikirləri, məhəbbəti,
həyat kredosu müxtəlif müstəvi
kəsiklərində çarpazlaşan
Kleopatra səpkili mürəkkəb faciə
obrazlarının ən
dramatik səhnələrində
də aktrisa səslə daxili ehtirasını paralel işlətməkdə, onları
obrazın mürəkkəb,
psixoloji, ziddiyyətli
mənəvi aləminin
açılmasına istiqamətləndirməkdə
mahir ustad idi. Psixoloji rollarda obrazın ovqatını tamamlamaq üçün səsləndirilən
musiqinin ritm və ahəngini, təranə düzümünü
Hökumə xanım
səsinin cingiltili, titrəyişli musiqisi ilə eyni kökdə,
not dəqiqliyi ilə qururdu. Komediya rollarında (Bənövşə, Xanuma...)
səhnəyə çıxan
Hökumə Qurbanovanın
məlahətli yumoru,
sərrast və dürüst istiqamətli
satirası sanki səhnəyə sığmırdı,
vəziyyətin ovqatı
bütün salona sirayət edirdi. Onun yumorlu ifası əsərin məhvərinə
çevrilir, tamaşadakı
bütün personajları
öz gülüşünün
oxu ətrafında fırlanmaq cazibəsinə
salırdı. Mənalı,
zərif və cazibəli plastikası vardı. Hərəkətlərini
personajın ictimai-sosial
mənsubiyyətinə, mənəvi-əxlaqi xüsusiyyətlərinə,
hadisələrin psixoloji
dramatizminə ahəngdar
həssaslıqla bağlayıb
əlaqələndirirdi. Hökumə
Qurbanovanın çöhrəsində
Cakondanın sirli təbəssümü vardı.
Aktrisa o təbəssümün sehrindən
və hüsnündən
dramatik rollarda məharətlə istifadə
edirdi. O dramatik rollarda ki, onların
həyat amalları insanpərvərliklə, xeyirxah
əməllərlə yoğrulub.
Romantik faciə rollarının əvəzsiz
ifaçısı idi.
Hökumə xanımın Hüseyn
Cavidin “Şeyx Sənan” (Xumar), “Səyavuş” (Südabə),
Vilyam Şekspirin “Antoni və Kleopatra” (Kleopatra), “Qış nağılı”
(Hermiona), Fridrix Şillerin “Orlean qızı” (Janna d’Are), Səməd Vurğunun “Fərhad və Şirin” (Şirin və Məryəm), Cəfər
Cabbarlının “Od gəlini” (Solmaz) faciələrində
oynadığı mürəkkəb
obrazların səhnə
təfsiri olduqca cazibədar idi.
Onun realist faciə rolları — Süleyman Sani Axundovun “Eşq və intiqam”ında Zöhrə, Səməd Vurğunun “İnsan”ında Səhər, Qeybulla Rəsulovun “Qarabağ əfsanəsi”ndə Günəş rolları
aktrisaya böyük şöhrət gətirmişdi.
Aktrisanın romantik-dramatik üslubda
yaratdığı Gülbahar
(“Müsibəti-Fəxrəddin”,
Nəcəf bəy Vəzirov), Xuraman (“Vaqif”, Səməd Vurğun), Afaq (“Nizami”, Mehdi Hüseyn), Oliviya (“On ikinci gecə”,
Vilyam Şekspir), Cenevrə (“Dərin köklər”, Ceyms Qou və Arno
D’Nyusso), Nataşa (“Şərqin səhəri”,
Ənvər Məmmədxanlı), Reyhan (“Cavanşir”, Mehdi Hüseyn) və müəyyən mənada
Hermiona (“Qış nağılı”, Vilyam Şekspir) kimi rolları bu gün də hörmət və məhəbbətlə xatırlanır.
Bununla yanaşı aktrisa Sona, Yaxşı (“1905-ci ildə” və “Almaz”, Cəfər Cabbarlı), Həyat, Maral (“Həyat” və “Közərən ocaqlar”, Mirzə İbrahimov), Məhmənə
banu (“Məhəbbət
əfsanəsi”, Nazim Hikmət), Sevgili (“Ana ürəyi”, İslam Səfərli), (“Aslan yatağı”, Məmmədhüseyn Təhmasib),
Reyhan (“Qardaşlar”, Rəsul Rza) obrazlarını böyük ustalıqla yaratmışdır. Bundan
başqa aktrisa psixoloji-dramatik rolların da mahir ifaçısı
olmuşdur.
Aktrisa “Azərbaycanfilm”in istehsalı olan bir neçə filmdə çox maraqlı rollar yaradıb. “Bir ailə” filmində Leyla, “Onu bağışlamaq olarmı?”da Laçın, “Mən rəqs edəcəyəm” kinolentdə Mahmudun anası, “İnsan məskən salır”da Ana rollarına çəkilib. Qızı Vəfa Fətullayeva da Akademik Teatrın tanınmış aktrisalarından olub və 42 yaşında dünyasını dəyişib. Hökumə Qurbanova iki çağırış Azərbaycan SSR Ali Sovetinin deputatı olub. 17 iyun 1943-cü ildə Azərbaycan Respublikasının əməkdar artisti, 24 may 1960-cı ildə xalq, 2 mart 1965-ci ildə SSRİ xalq artisti fəxri adlarına layiq görülüb. 1988-ci il noyabr ayının 2-də Bakıda vəfat edib. Fəxri Xiyabanda dəfn olunub.
Bu gözəl aktrisanın işıqlı xatirəsini xalqımız heç zaman unutmayacaq.
M.MÜKƏRRƏMOĞLU,
“Xalq qəzeti”
Xalq qəzeti.- 2009.- 18 iyun.- S. 7.