Bal - minbir dərdin dərmanı
Apardığımız müşahidələrdən
görünür ki, arıçılar arı cinslərinin
yaxşılaşdırılması işində də zəngin
təcrübə toplamışlar. Arı cinsinin
yaxşılaşdırılması üçün, hər
şeydən əvvəl, arıların seçilməsi və
çarpazlaşdırılması işinin təşkili
xüsusi əhəmiyyət kəsb edir. Arıçılar
damazlıq arıları seçərkən onların nəslinə
ciddi fikir verirdilər. Əgər seçilmiş
arının nəsli yüksək məhsuldarlığa malik
olubsa, onun beçələrindən də yüksək məhsul
əldə edilirdi.
Hələ qədim
zamanlardan arıların saxlanması və onlara qulluq edilməsində
arıçıların zəngin empirik təcrübəsi
olmuşdur. Onlar arının “dilini” yaxşı bilmiş,
arıçılıqdan baş çıxarmış,
ballı bitkilər, arı xəstəlikləri və
ziyanvericilər haqqında məlumatlı olmuşlar. XIX əsrin
sonu, XX əsrin əvvəllərində Qafqaz İpəkçilik
Stansiyasının Nuxa şöbəsinin işçiləri
Nuxa qəzasında, habelə ətraf rayonlarda təcrübəli
arıçı mütəxəssislərdən Əhməd
Rəsulov, Məmmədəli Xəlifəzadə, Əsəbəli
Ələkbərov, Əbdürrəhman Əfəndiyev,
Hacı Vədid Hacızadə və başqaları ilə birlikdə
geniş iş aparmış, arı xəstəliklərinə,
xüsusilə çürüməyə qarşı
mübarizədə xeyli tədbir görmüşdülər.
Həm də onlar təsərrüfatın bu sahəsinə
dair elmi məsələlərlə də
maraqlanmışlar. Hətta 1912-ci ildə “Ramkalı Dadan
üsulu ilə qayrılan təknədə arını nə
cür bəsləmək lazımdır” kitabı nəşr
edilmişdir. Bu kitab arılara düzgün qulluq etməyə
dair biliyin yayılmasında yerli arıçılar
üçün ilk elmi-praktik vəsait olmuşdur.
Arı saxlamaq
qaydalarının düzgün təşkili,
arıxanaların quruluşu, pətək növləri,
arıların bal ehtiyatı olan sahələrə
köçürülməsi, arı ailələrinin
qış tədarükü qayğıları, arı xəstəliklərinə
qarşı xalq üsulu ilə müalicə tədbirləri,
beçətutma və s. sahələrdə kəndlilərin
qazandıqları təcrübələr ənənəvi
arıçılıq təsərrüflarının
inkişafında mühüm rol oynamışdır.
Arıçılığın
məhsuldarlığını artırmaqda ən
mühüm şərtlərdən biri arıları yeni,
kifayət qədər gül-çiçək, şirə
olan sahələrə köçürməkdir. Hələ
qədim zamanlarda insanlar vəhşi arıları meşələrdən
ağac koğuşları ilə birlikdə öz
yaşayış yerlərinin yaxınlığına
köçürərkən arıların yeni sahədə
topladıqları balın keyfiyyəti və miqdarı
onların diqqətini cəlb etmişdi. Çox ehtimal ki, bu
xüsusiyyət qədim arıçılarda arıların
bir ballı bitki sahəsindən başqa yerə
köçürülməsi fikrini yaratmışdı.
Köçürmənin vaxtında, həm də mütəşəkkil
surətdə keçirilməsi, arıçılqdan
alınan gəliri daha da artırır. Balakən rayonunda
apardığımız müşahidələr göstərir
ki, bu zaman hər pətəkdən 2,3, hətta 4 dəfə
bal götürmək mümkün olur, bu da arı ailələrinin
artmasına, çoxlu bal, mum, güləm toplanmasına
kömək edir. Odur ki, arıçılar bu təcrübədən
əsrlər boyu istifadə etmiş və bu sahədə zəngin
təcrübə toplamışlar. Arıları bir yerdən
başqa yerə köçürməklə, arı ailəsinə
əlavə yem verməklə təcrübəli
arıçılar arı xəstəliklərinin
qarşısını almağa da
çalışmışlar.
Arıçılıqdan
yüksək məhsul əldə edilməsi, bal
arılarının gümrah və normal inkişafı, həmçinin
qüvvətli arı ailələri əldə edilməsi məqsədilə
arıçılar arıların qışlamasına
qayğı ilə yanaşmış, arıların
qışdan müvəffəqiyyətlə
çıxmasına arıçılığın əsası,
bünövrəsi kimi baxmışlar. Arı itkisinə yol
verməmək, qışlamanı düzgün təşkil
etmək üçün kifayət qədər şirə
saxlanması əsas şərtdir. Təcrübəli
arıçılar qışdan çıxmış
arıları erkən yazda, yığım olmayan vaxtlarda
sağlamlaşdırmaq məqsədilə onlara şirə
hazırlayıb verirdilər.
Balın kəsilməsi
xalq meterologiyası ilə müəyyən edilirdi.
Toplanılan etnoqrafik materiallardan məlum olur ki, kəndəlaş
bitkisinin çiçəkləri qaralanda (avqustun əvvəllərində)
əhali bal kəsməyə başlardı. Xalq təcrübəsinə
görə bu dövrədək arılar lazımi qədər
şirə toplaya bilirdi. Arıçılar belə hesab edirlər
ki, balın həmin vaxtdan tez kəsilməsi əlverişli
deyildi, çünki bal hələ yetişməmiş olur, həm
də bu müddətdə arı ailəsində
arıların sayı olduqca çox olur, bu da bal kəsilməsi
işini çətinləşdirir. Kəndalaşın
gülləri qaralan vaxt isə arı ailəsində
arıların sayının azalması bal kəsilməsi
işini nisbətən asanlaşdırır. Bu qaydaya Azərbaycanın,
demək olar ki, bütün arıçılıq bölgələrində
əməl edilirdi. Lənkəran-Astara bölgəsində isə
bal kəsilməsinə taxil biçinindən sonra, təxminən
iyulun ikinci yarısında başlanılırdı.
Azərbaycanda müxtəlif
keyfiyyətli və dadlı, ağ, sarı,
qırmızımtıl rəngli ətirli bal əldə
edilir. Arıçılar dağ balına, dadına, ətirliliyinə
və cana faydalılığına görə yüksək
qiymət verirlər.
Balın dadı
başlıca olaraq arının hansı çiçəkdən
şirə çəkməsindən asılıdır.
Qocaman arıçılar nəql edirlər ki,
arıçı balı (şirəni) baldan seçməyi
bacarmalıdır. Əsl arıçı
barmağını bala batırıb, onun ətrindən
arının hansı çiçəkdən şirə
çəkməsini müəyyən edə bilir.
Təbii balın bir
çox növü gözəl dadı ilə fərqlənir.
Təmiz balın özünəməxsus ətri və
dadı olur. Xalq təcrübəsi sübut etmişdir ki,
balın xarlanması onun təbii olduğunu göstərən
əlamətlərdən biridir. Süni şəkildə
saxtalaşdırılmış bal duru olur, xarlanmır.
Yaşlı arıçılar söyləyirlər ki,
balın yetişməsi müddəti (şan möhürlənənədək)
16-23 gün davam edir.
Hələ çox qədimlərdən
Azərbaycanda baldan müxtəlif növ mürəbbə, bəkməz,
riçal bişirmişlər. Baldan sirkə də
almış, dadlı və ətirli şərbət də hazırlamışlar.
Baldan müxtəlif növ şirniyyat məhsulları
hazırlanmasında geniş istifadə edilirdi. Qonşu Şərq
ölkələrində şöhrət qazanmış
Bakı, Şəki, Naxçıvan, Gəncə, Quba
paxlavasına, Ordubad ballıqayğanağına şirə əvəzinə
bal hopdururdular. Quba bükməsini, Şamaxı
ballıbadısını, Zaqatala qurabiyyəsini və
şirniyyat məmulatlarının şirəsini baldan
hazırlayırdılar. Şirvan qatlamasının, Ordubad
ruletinin, qozluburmanın içini hazırlamaq
üçün qoz, bal və ədviyyatdan istifadə edirdilər.
Müxtəlif növ halva, quymaq, xəşil bişirərkən
bal işlədirdilər. Mərasim halvasını, adətən,
balla çalırdılar.
Mum da qədim zamanlardan
azərbaycanlıların məişətində xüsusi yer
tutmuşdur. Ondan gəmiqayırmada, gön-dəri
istehsalında istifadə edilmişdir. Mumdan hazırlanan
şam əsrlər boyu evlərdə çıraq kimi
işlədilmişdir. Başmaqçılar, pinəçilər
xam sap və kəndirin möhkəmliyini, elastikliyini
artırmaq üçün ona mum çəkmişlər.
İptoxumada, qaytan hazırlanmasında da mumdan istifadə
etmişlər.
Orta əsrlərdən
Azərbaycanın Gəncə, Şəki, Şamaxı, Təbriz.
Naxçıvan, Basqal və s. sənət mərkəzlərində
ipəkçiliyin inkişafı ilə əlaqədar ipək
parçalara basma üsulu ilə naxış vurarkən mum
işlədirmişlər.
Məişətdə
mis qabların (parça, güyüm, satıl və s.)
yırtığını tutmaq üçün mumdan istifadə
etmişlər. Xırda ehtiyacları ödəməklə
yanaşı, mum azərbaycanlıların hələ qədimdən
məşğul olduqları təsərrüfat sahələrində
(metallurgiyada, həmçinin üzümçülük və
balıqçılıqda, calaq işində və s.) də
mühüm yer tutmuşdur.
Xalqımız balı
min bir dərdin dərmanı hesab etmiş, ondan xalq təbabətində
geniş istifadə etmişlər. Qədim zamanlardan
yaraların müalicəsində, xüsusilə ağız
boşluğundakı yaralar, habelə yanıqlar xalq
arasında balla müalicə edilir. Balıq yağı ilə
bal qarışığı xüsusən gec sağalan
yaraların müalicəsinin dərmanıdır. Xalq təbabətində
qara ciyər, ürək xəstəliyinin müalicəsində,
ümumi zəifliyin, başgicəllənməsinin
qarşısının alınmasında bal ən
yaxşı dərmandır. Məhz ona görə də xalq
arasında deyirlər ki, bal yeyənin gözünə
işıq gələr. Həzm prosesinə yaxşı təsir
göstərdiyindən mədə-bağırsaq xəstəliklərində
bal yeməyi məsləhət görürlər.
Xalq təbabətində
arı mumu ilə də müalicə qədim zamanlardan
geniş yayılmışdır. Loğmanlar yel azarı,
qığırdaqlaşma və sınıqlarda mum işlətmişlər.
Yaşlı arıçıların söylədiyinə
görə, keçmişdə oynaqlarda, əzələlərdə
yel xəstəliyi olanda özlərini arının
sancması ilə sağaldırdılar.
Xalqımızın təsərrüfat
məişətində arıçılığın
geniş yer tutması ilə əlaqədar
arıçılar arasında bir sıra adətlər və
ayinlər də mövcud olmuşdur. Arıçı kəndlilər,
bir qayda olaraq, mal-qara olan yerdə, yaxud natəmiz sahədə
arı saxlamazdılar. Kəndlilər öz pətəklərini
kənar adamlardan gizlin saxlayırdılar, arıların
sayını başqalarına söyləməz, onları tərifləməzdilər.
Guya pətəklərin qədəri məlum olsaydı,
göz dəyə bilərdi. Bəzi arıçılar
arıxananın dörd tərəfinə çəpər
çəkir, yaxud qamışla hörüb palçıqla
suvayırdılar ki, kənar şəxslər görməsin.
Bu, eyni zamanda arıları “yaman gözdən” (bədnəzərdən)
qorumaq məqsədilə də icra edilirdi.
Xalq arasında “Bal tutan
barmaq yalar” atalar sözü və zərbi-məsəllərin
yayılması göstərir ki, xaıqımız balı
qida məhsulu kimi yüksək qiymətləndirmişdir.
Bal təzə ailə
quranlar üçün xeyir-bərəkət, şirin
ömür, mehribançılıq rəmzi hesab edilir. Toy
günü təzə gəlin evinə qədəm basarkən
onun qarşısına bir kasa bal çıxarırlar. Gəlin
də barmaqlarını bala batırıb qapının
üst çərçivəsinə sürtərmiş,
sonra isə balı oğlan uşağına yedirdirdilər.
Bu yolla gəlinə ailə həyatının şirinliyi
arzulanır, bal kimi şirin ömür, şirin övlad diləyirdilər.
Arıçı kəndlilər
arıları həmişə sevmiş, onların
möcüzəli aləmini maraq və diqqətlə izləmişlər.
El arasında bal arılarını zəhmətsevərliyin,
qeyrətliliyin rəmzi adlandırırlar. Çox işləyən,
çalışan adam haqqında belə deyirlər: “O, bir an
dayanmır, arı kimi işləyir”. Fərsiz, gərəksiz
adam haqqında belə deyirlər: “Biəməl alim balsız
arıya bənzəyir”. Tutarlı, məntiqli, şirin dilli
adam haqqında isə adətən, “Ağzından bal
süzülür”, — deyirlər.
Balın tərkibində
insanın zehni və fiziki gücünü artıran, görmə
qabiliyyətini yaxşılaşdıran, eləcə də bir
sıra xəstəliklərin qarşısını alan və
onun müalicəsinə güclü təsir göstərən
maddələr vardır.
Bütün yuxarıda
deyilənlərdən bir daha aydın olur ki, Azərbaycanın
əhalisi tarixən maldarlıq və əkinçiliklə
yanaşı, yardımçı təsərrüfat sahəsi
kimi arıçılıqla da məşğul olmuşdur. Və
arıçılıq xüsusilə dağ və dağətəyi
bölgələrdə məskunlaşan əhali
üçün daha səciyyəvi xarakter
daşımışdır. Məhz bu ənənəviliyi nəzərə
alaraq arıçılığı inkişaf etdirmək
üçün son illərdə Azərbaycan ərazisində
arıçılıq təsərrüfatının bərpası
işində bir sıra kompleks tədbirlər həyata
keçirilmiş, müəyyən təşkilati
addımlar atılmış, azad sahibkarlığın,
xüsusi mülkiyyətin, kiçik biznesin inkişafı
üçün geniş imkanlar yaradılmış və
yeni-yeni arıyetişdirmə müəssisələri təşkil
olunmuşdur.
Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti cənab İlham Əliyevin təşəbbüsü
ilə 2009-cu il fevralın 2-də Azərbaycan
Respublikasında arıçılığın təşkilinin,
bal arılarının yetişdirilməsinin,
çoxaldılmasının, mühafizəsinin, onlardan bitkilərin
tozlanmasında istifadə edilməsinin hüquqi və iqtisadi əsaslarını
müəyyən edən “Arıçılıq haqqında”
Qanun qəbul edilmişdir. İnanırıq ki, bu qanun
arıçılığın inkişafında daha
böyük rol oynayacaq, bal arıları cinslərinin
artırılması, bərpası, mühafizəsi,
genofondunun qorunub saxlanılması, eyni zamanda
arıçılığın maddi-texniki bazasının
möhkəmləndirilməsi, arıçılıq sahəsində
çalışan mütəxəssislərin
hazırlanması və ixtisaslarının
artırılması sahəsində dövlət siyasətinin
həyata keçirilməsi üçün işlək
hüquqi sənəd olacaqdır.
Tofiq BABAYEV,
tarix elmləri namizədi,
əməkdar mədəniyyət işçisi
Xalq qəzeti.- 2009.- 21 iyun.- S. 7.