Azərbaycan Respublikasının Konstitusiyasına
əlavə və dəyisikliklər xalqın
iradəsinin ifadəsidir
Azərbaycan Respublikasının Konstitusiyası
xalqımızın iradəsini
əks etdirən ən mühüm dövlət sənədidir.
Konstitusiyada dövlət
quruluşu normativ hüquqi aktlar əsasında təsbit edilmiş, dövlət və cəmiyyət qarşısında duran bütün məqsəd və vəzifələr əsaslandırılmışdır. Bura hakimiyyətin nümayəndəli dövlət
orqanları tərəfindən
həyata keçirilməsi,
xalqın, o cümlədən
milli azlıqların hüquq bərabərliyi,
demokratik hüquq və azadlıqların müntəzəm olaraq genişləndirilməsi kimi
prinsiplər daxildir.
Konstitusiya ölkədə mövcud
olan qanunvericiliyin hüquqi sistemidir və ali hüquqi
qüvvəyə malikdir.
Qanunvericiliyin bütün
normativ hüquqi aktları, müəssisə,
idarə və təşkilatlar tərəfindən
verilən hüquqi qüvvəli aktlar (əmr və sərəncamlar) konstitusion
normativ aktlara uyğun olmalıdır.
Qüvvədə olan Azərbaycan
Respublikasının Konstitusiyası
əvvəlki konstitusiya
təcrübəsini ümumiləşdirmək
yolu ilə müasir dövrün tələblərinə cavab
verən yeni məzmunlu ictimai quruluşun demokratik prinsipləri əsasında
xalqın təşəbbüskarlıq
ruhuna uyğun olaraq tərtib edilmişdir.
Vətəndaşların mövcud hüquqi aktlara münasibəti dövlətimiz
inkişafı, ictimai
siyasi həyatda gedən proseslərə uyğun olaraq dəyişir və təkmilləşir. Belə
ki, vətəndaşlar
zaman keçdikcə ictimai hadisələrə,
yaxud qanunverci orqan tərəfindən qəbul edilmiş qanunlara öz münasibətini bildirir və bu istiqamətdə
bəzi hüquqi aktların təkmilləşməsi
haqqında təkliflərlə
çıxış edir.
Faktlara müraciət edək: Məlumdur ki, hüquqi anlayışların
mahiyyəti bütün
ictimai siyasi sistemlərdə eyni deyildir. Cəmiyyətin hüquqi ideyaları dəyişdikcə konstitusion
hüquqi aktlar da insanların iradəsinə uyğun olaraq inkişaf edir. Əsaslı inkişaf bir ictimai iqtisadi formasiyanın digəri ilə əvəz olunması şəraitində
baş verir. Azərbaycanda da belə bir inkişafın
şahidi olduq. Bütün bunların
real nəticəsi olaraq
bir çox hüquqi aktlar öz qüvvəsini itirdi. Qeyd etməliyik
ki, Sovetlər dövründə valyuta əməliyyatı qaydalarını
pozma, sahibkarlıq fəaliyyəti ilə məşğulolma, alveretmə
kimi əməllər
ictimai təhlükəli
əməl hesab edildiyi halda, həmin fəaliyyət növləri hazırda mövcud olan konstitusion qanunların əsasını təşkil
edir.
Qeyd edilənlərə əsasən,
keçid dövründə
sosialist təsərrüfat
sisteminin dağılması
ilə bağlı qanunlarda sürətli keyfiyyət dəyişiklikləri
baş vermişdi. Sosial nəzarətin zəifləməsi qanunçuluğun
pozulmasına gətirib
çıxarmışdı. Sonralar vətəndaşların
hüquqi təfəkkür
fəaliyyətinin nəticəsi
olaraq qanunda yaranmış neqativ hallara, boşluğa, qanunçuluq rejimindən
yayınma hallarına
tənqidi münasibət
yaranmışdır.
Konstitusion hüquqi aktların iradəvi xassəyə malik olması onda özünü göstərir ki, hüquqi münasibətlərdən
irəli gələn idraki proseslərlə iradə aktı qarşılıqlı əlaqədə
olsun. Məhz yeni hüquqi aktların yaranmasının
əsas şərti hüquqi təfəkkürün
yaratdığı yeni
ideyanı (hüquqi aktı) iradə aktı vasitəsi ilə gerçəkləşdirməkdən
ibarətdir.
Materialist
ideologiyaya görə,
hüququn iradəvi cəhətinə hakim sinfin
iradəsi kimi baxılır. Hakim sinif, eyni zamanda hüququn
yaradıcısıdır. O dövrdə hüququn ümumxalq iradəsini əks etdirməsi haqqında reallıqdan uzaq olan qeydlər
var idi. Əslində, ancaq siyasi hüquqi hakimiyyətə sahib olan vətəndaşlar öz
hüquqlarını yarada
bilərdilər. Beləliklə,
sovet dövləti heç bir vaxt xalqın siyasi hakimiyyət orqanı olmamış və heç vaxt xalqın iradəsini ifadə etməmişdir. Ona görə də ölkədə baş verən siyasi-iqtisadi böhran 90-cı illərdə
özünü göstərdi.
Belə ki, məlum olduğu kimi, qanunlar işləmədi və ictimai təhlükəli əməllərin sayı
artdı. Bütün
bunların əsas səbəblərindən biri
qanunların real şəraitə
uyğun gəlməməsində
idi.
Hazırda xalqın iradəsini
təmsil edən dövlət hakimiyyət strukturu möhkəmlənir
və demokratik əsaslara uyğun inkişaf etmiş qanunlar yaranır. Konstitusion hüquqların
inkişafı nəticəsində,
yəni onun təkmilləşməsi ilə
bağlı ictimai iradə formalaşır. Vətəndaşlar cəmiyyətin
aktiv həyatını
təmin etməyə
başlayır. Bunsuz qanunların sosial bazasını möhkəmləndirmək
mümkün deyildir.
Konstitusion hüquqların təsiri
altında vətəndaş
özünün dövlətdə
siyasi və hüquqi münasibətlərin
subyekti olduğunu dərk edir, öz hüquq və vəzifələrini
həyata keçirərkən
qanun çərçivəsində
fəaliyyət göstərmək
imkanı qazanır. Fikrimizin təsdiqi kimi, Azərbaycan Respublikasının Konstitusiyasının
bəzi maddələrinə
təklif olunan əlavə və dəyişikliklərin bir
neçəsinə müraciət
edək: “Azərbaycan
Respublikasının Konstitusiyasına
əlavələr və
dəyişikliklər edilməsi
haqqında” Azərbaycan
Respublikasının Referendum Aktı layihəsinin 17-ci maddəsində uşaqlarla
bağlı qeyd edilir ki, valideynləri
və ya qəyyumları olmayan, valideyn qayğısından
məhrum uşaqlar dövlətin himayəsindədir.
Uşaqları onların
həyatına, sağlamlığına
və mənəviyyatına
təhlükə törədə
bilən fəaliyyətə
cəlb etmək qadağandır. 15 yaşına
çatmamış uşaqlar
işə götürülə
bilməzlər. Uşağın
hüquqlarının həyata
keçirilməsinə dövlət
nəzarət edir.
Konstitusiyanın 39-cu maddəsi “Sağlam
ətraf mühitdə
yaşamaq hüququ” adlanır. Həmin maddəyə əlavələrdə
qeyd edilir ki, “Heç kəs ətraf mühitə, təbii ehtiyatlara qanunla müəyyən edilmiş
hədlərdən artıq
təhlükə törədə
və ya zərər vura bilməz”. “Dövlət ekoloji tarazlığın
saxlanılmasına, yabanı
bitkilərin və vəhşi heyvanların qanunla müəyyən edilmiş növlərinin
qorunmasına təminat
verir”.
Referendum
Aktının “Azərbaycan
Respublikası Prezidenti
seçkilərinin əsasları”
adı altında verilmiş 101-ci maddəsində
təklif edilən varianta əsasən, “Müharibə şəraitində
hərbi əməliyyatların
aparılması Azərbaycan
Respublikası Prezidenti
seçkilərinin keçirilməsini
mümkün etmədikdə
Azərbaycan Respublikası
Prezidentinin səlahiyyət
müddəti hərbi
əməliyyatların sonunadək
uzadılır. Bu barədə
qərar seçkilərin
(referendumun) keçirilməsini
təmin edən dövlət orqanının
müraciətinə əsasən
Azərbaycan Respublikasının
Konstitusiya Məhkəməsi
tərəfindən qəbul
edilir”.
Doğrudan da, müharibə
şəraitində prezident
seçkilərinin keçirilməsinə
ehtiyac yoxdur. Ona görə ki, müharibə prezidentin əvvəlki dövrlərdəki fəaliyyəti
zamanı baş verdiyi üçün o, öz siyasi və hərbi qüdrətini tam qələbə
çalanadək, yəni,
xalqın iradəsi gerçəkləşdirilənədək müharibəni davam etdirməlidir.
Yaxud, təsəvvür edək
ki, Azərbaycan Respublikasının Prezidenti
Ali Baş Komandan olaraq döyüş əməliyyatlarını müvəffəqiyyətlə
həyata keçirdiyi
bir vaxtda başqa bir şəxs prezidentlik səlahiyyəti əldə
edir. Bu səbəbdən
də, çox güman ki, ölkə daxilində baş verən siyasi gərginlik artacaq və bunun nəticəsi olaraq sonrakı döyüş əməliyyatlarının
müvəffəqiyyətinə bel bağlamaq çətindir. Ona görə də inamla demək olar ki, Konstitusiyaya
əlavə və dəyişikliklərin əhəmiyyəti
danılmazdır və
onların ümumxalq səsverməsində təsdiqlənəcəyinə
şübhə etmirəm.
“Azərbaycan Respublikası
Konstitusiyasına əlavələr
və dəyişikliklər
edilməsi haqqında”
Azərbaycan Respublikasının
Referendum Aktının layihəsinin
tərtib edilməsi və onun xalqın
müzakirəsinə verilməsini
vaxtında atılmış
addım hesab edirəm. Konstitusiyaya edilmiş əlavə və dəyişiklikləri
bəyənirəm.
Fikrət NƏBİYEV
Xalq qəzeti.-2009.-15 mart.-S.6.