Prezident İlham Əliyevin
sosiomədəni müasirləşmə
kursu və elmi elitanın qarşısında duran vəzifələr
Prezident
İlham Əliyevin ölkənin sosiomədəni müasirləşdirilməsi
və əsaslı transformasiyası kursu milli ideologiyaya tələbat
doğurur. Təbii ki, bu ideologiyanın istiqamətinin və əsas
əxlaqi dəyərlərinin təməlini Azərbaycanın
ümummilli lideri Heydər Əliyev qoymuşdur. Ulu öndərin
siyasi kursunu uğurla davam etdirən Prezident İlham Əliyevin
ölkədə elmin yenidən təşkil edilməsi
üzrə komissiyanın yaradılması haqqındakı sərəncamı
dövlətimizin bu məsələlərə xüsusi diqqət
yetirdiyinə dəlalət edir. Azərbaycan Respublikası
Prezidentinin Administrasiyasının rəhbəri, akademik Ramiz
Mehdiyev özünün bir çox əsərlərini həmin
problemlərin tədqiqinə və həlli yollarının
araşdırılmasına həsr edib. Akademik R. Mehdiyevin
“Zaman haqqında düşünərkən və elitanı
transformasiya edərkən: varislik və innovasiyalılıq”
adlı yeni əsəri bu mənada xüsusi aktuallıq kəsb
edir. Bu əsəri həm də Fəlsəfə, Sosiologiya və
Hüquq İnstitutu üçün sosial sifariş kimi dəyərləndirmək
olar. Bu sifarişi lazımi səviyyədə yerinə yetirmək
üçün kollektiv öz məsuliyyətini dərindən
dərk etməli və buna zəmin yaradılmalıdır.
Bu
gün AMEA-nın Fəlsəfə, Sosiologiya və Hüquq
İnstitutunun kollektivi üçün ölkənin ideoloji həyatına
öz töhfəsini vermək, müasir dövrün
ayrı-ayrı təmayüllərinin milli ideologiya kontekstində
işlənməsi ilə məşğul olmaq, Azərbaycanın
inkişafı üçün mümkün riskləri
aşkar etmək və nəzərə almaq, milli
ideologiyanın yayılması və onun inkişafı
işində ictimaiyyətçi alimlərin fəaliyyətini
əlaqələndirmək olduqca vacibdir.
Məsələn,
ölkə üçün ən vacib, əhəmiyyətli
elmi mövzu və istiqamətləri tədqiq etmək,
istedadlı, yaradıcı gənc alimlərin yetişdirilməsinə
nail olmaq, bilavasitə cəmiyyət, təhsil, mədəniyyət...
problemləri ilə məşğul olan sosial institut və
nazirliklərlə əlaqələr yaratmaq və s. Ən
mühüm mövzular sırasında milli ideologiyanın
strukturunun tədqiqi, Azərbaycanda milli elitalar və orta sinif
nəzəriyyələrinin işlənməsini misal göstərmək
olar.
Milli
azərbaycançılıq ideologiyası problemləri
ölkədə milli elitaların, o cümlədən,
intellektual elitanın təşəkkülü məsələləri
ilə sıx bağlıdır. Etiraf etmək lazımdır
ki, burada fəlsəfənin üzərinə böyük vəzifələr
düşür. Elitalar haqqında keçmiş təsəvvürlərin
yenidən dərk edilməsi tələb olunur. Əlbəttə,
cəmiyyəti bu gün fəlsəfədən başqa
sosiologiya, siyasi elmlər və digərləri də öyrənir.
Lakin onlar heç də həmişə buna nail ola bilmirlər.
Onu da qeyd edək ki, sosioloji tədqiqatlar aparmaq
üçün bu elmlər əlavə maliyyələşdirmə
tələb edir. Həm də bu tədqiqatlar yalnız konkret
informasiya verir, təcrübədən alınan məlumatları
təhlil etmək üçün işə fəlsəfə
cəlb edilməlidir.
Sosiologiya,
siyasi elmlər və kulturologiya tədqiqat metodikaları və
araşdırmalar vasitəsilə alınmış konkret
material təqdim edirlər, lakin bu məlumatları yalnız fəlsəfə
müqayisə edə, ümumiləşdirə və
perspektivləri göstərə bilər. Konkret məlumatlar,
təcrübə elə biliklər verir ki, onlar dərk
olunmadan həmin təcrübənin hüdudlarından kənara
çıxa bilməz. Sosiologiya, siyasi elmlər və
kulturologiya... tədqiqat obyektini kəmiyyət cəhətdən
səciyyələndirən məlumatlar verir və yalnız fəlsəfə
onları keyfiyyətcə yenidən, başqa cür dərk
edə bilər. Hər bir filosofun bu cür işə qadir
olmadığı isə başqa məsələdir.
Bu kontekstdə onu da qeyd edək ki,
kəmiyyət göstəricilərini müqayisə etməyə,
müxtəlif elmlərin verdiyi məlumatlardan faydalanmağa,
yalnız fəlsəfə qadirdir. Bu mənada o, siyasi tədqiqatçılar,
kulturoloqlar və s. üçün də
anlaşıqlıdır.
Sosial fəlsəfə və
bütövlükdə, fəlsəfə ictimai elmlər
arasında əlaqələndirici kimi çıxış edə
bilirsə, deməli, milli azərbaycançılıq
ideologiyasının tərkib hissəsi olan müasirləşmə
ideologiyasının inkişafına da kömək edə bilər.
Etiraf
edək ki, bizdə ideologiyanı “yanlış şüur”
hesab edən ”ideologiyasızlaşdırma" təmsilçiləri
hələ çoxdur. Keçən əsrin 60-cı illərində
amerikalı filosof D. Bell ideologiyanının sonunun
çatdığını elan etmişdi. Lakin sonradan o,
kapitalizmin mədəni ziddiyyətlərindən
yazırdı, bu isə, şübhəsiz, ideologiyanın
dövlətin və ictimai həyatın ən mühüm
hissəsi olaraq qaldığının etirafı demək idi.
İdeologiyanı tənqid edənlər öz məsləklərini
qalan vətəndaşlara sırımağa başlayan kimi
onların özləri müəyyən ideologiyanın
nümayəndələrinə çevrilirlər.
Amma
söhbət bundan getmir. Bu gün institusional fəlsəfə
Azərbaycanın modernləşməsi fəlsəfəsinin,
azərbaycançılıq ideologiyasının işlənib
hazırlanması işinə öz töhfəsini verə
bilər və verməlidir. Bunlar müasir Azərbaycan fəlsəfəsinin
zəruri tərkib hissələridir. O, kütləvi
şüur, elitalar, xalq, fərd, cəmiyyətin sosial
strukturu və s. məfhumların tədqiqi və həm də
ideologiyanın özünü tükəndirməməsi, fərdi
və yaradıcılığı boğmaması
üçün bu anlayışlar arasında sərhədlərin
araşdırılması və müasirləşmə
şəraitində lazımi davranış nümunələrinin
təbliği və yayılması ilə məşğul
olmalıdır.
İnstitutumuzda
çalışan alimlərin əksəriyyəti bu məsələlərlə
fəal surətdə məşğul olmaq əzmindədir. Lakin
söhbət yalnız ideologiyanın inkişaf etdirilməsindən
və yayılmasından getmir. Müasir dövrə və gələcəyə
istiqamətlənmiş ideologiya dövlət və vətəndaşların
mənəvi və ictimai tələbatlarını ödəmək
niyyətindədirsə, onda həll etməli, cavab verməli
olduğu problem, tələb və ziddiyyətlərin
(antinomiyaların) təhlilinin zəruriliyini dərk etməlidir.
Nəzərə almaq lazımdır ki, vətəndaşlarımızın
şüuru bir çox hallarda qonşu ölkələr tərəfindən
hədəf seçilir və bu fakt ictimaiyyətimizi narahat
etməyə bilməz.
Qloballaşma şəraitində
informasiya kanalları açıqdır, bu, müasir
dövrün, milli və suveren demokratiyanın tələbidir.
Lakin bununla belə, ideya və xarici siyasət sahəsində
rəqiblərə ideoloji müqavimət göstərmək
lazımdır. Başqa sözlə, bütün fəlsəfə
və ideologiyanın qarşılıqlı münasibətləri
problemləri Azərbaycan gerçəklikləri kontekstində
fəlsəfə tərəfindən izah edilməlidir. Əlbəttə,
elmi günün tələblərinə müvafiq olaraq,
müasir idarəetmə metodlarını tətbiq etməklə
islah etmək lazımdır. Bu qlobal vəzifənin yerinə
yetirilməsində təkcə elmin özü, ideologiya və
ya cəmiyyət deyil, həm də mədəniyyət, təhsil
sistemi maraqlıdır. Və məhz bu kontekstdə ideologiya və
fəlsəfənin vəzifələri aydın olur.
Qeyd etdiyimiz kimi, bizdə azərbaycançılıq
və iqtisadi modernləşmə, liberallaşma, sosiomədəni
dəyişikliklər, tarixi-mədəni-simvolik dəyərlər
sırasını və s. ehtiva edən müasirləşmə
ideologiyası mövcuddur. Fəqət, çox vaxt ideologiya
barəsində fikir yürüdərkən filosof, sosioloq və
politoloqlarımızın bir çoxu diskussiyaların,
müasir dövrün ideoloji problemlərinin müzakirə
edilməsinin əhəmiyyətini kifayət qədər dərk
etmir. Onlar daha çox tarix məsələləri ilə məşğul
olmaq istəyirlər. Söz yox, tarix böyük əhəmiyyətə
malikdir, onun şübhə doğurmayan ideoloji aspektləri
vardır, amma ideoloji kontekstdə onu dövlətin müasir vəzifələri
nöqteyi-nəzərindən tədqiq etmək lazımdır.
Əgər
son dövrlərin ən görkəmli Qərb
filosoflarının əsərlərinə diqqət yetirsək
görərik ki, onların əksəriyyəti müasir
dövrün, çağdaş ideoloji həyatın mürəkkəbliklərini,
çətinliklərini, ən son təmayülləri
aşkar etməyə, olduğu kimi açıb göstərməyə
çalışır. Məsələn, F. Fukuyamanın məşhur
“Tarixin sonu” əsəri liberal ideologiyanın təşəkkülünün
xüsusiyyətlərinə, onun müasir aləmdə
üstünlük təşkil etməsinin səbəblərinə
həsr olunmuşdu. Amma onun sonrakı əsəri
“Böyük uyğunsuzluq” kitabı liberal ideologiyanın zəif
cəhətlərinin üzə çıxarılması ilə
bağlı idi. Fukuyamanın ideologiyaya
yanaşmasındakı bu fərqi vurğulamaqda məqsədimiz
qloballaşma və müasirləşmənin ictimai, siyasi, mədəni
və iqtisadi proseslərin inkişafına necə təsir
etdiyini göstərməkdir. Müasir
dövr ideologiya problemlərinə diqqətin
artırılmasını tələb
edir.
Bu
mənada yaxın zamanlarda institutumuzun kollektivi milli
ideologiyanın bəzi mühüm problemlərinin işlənməsi
üçün iki layihə hazırlamağı qərara
almışdır. Layihənin biri gənc alimlərimiz tərəfindən
hazırlanır. Digəri isə təcrübəli filosof,
sosioloq, hüquqşünas və politoloqlarının
iştirakı ilə. Hələlik bu layihələr şərti
olaraq “Azərbaycanın sosiomədəni müasirləşdirilməsi
kursu və milli ideologiya” adlanır. Əlbəttə, milli
ideologiyanın mətbuat səhifələrində, televiziya
kanallarında yayılması məsələləri ilə də
fəal surətdə məşğul olmaq, həmin
mövzuya həsr olunmuş konfrans keçirməyi nəzərdə
tuturuq. İmkandan istifadə edərək, elitalar barəsində
də bir neçə söz demək istəyirəm. Milli
ideologiya problemləri milli elita problemləri ilə sıx
bağlıdır. İdeologiyanın keyfiyyəti, onun
yaşamağa qabilliyi, davamlılığı elitanın nə
dərəcədə peşəkar, vətənpərvər
və dövləti təfəkkürə malik olmasından
asılıdır.
Bu
kontekstdə akademik Ramiz Mehdiyevin yeni əsərində elitaların
xaricdən (kənardan) formalaşdırıla bilməsi və
indiki elitanın ilk dəfə olaraq “...öz
varlığını milli xüsusiyyətlərin xarakterinə
uyğun olaraq təşkil etməsi” haqqında fikri xüsusi
əhəmiyyət kəsb edir.
İkincisi,
transformasiyanın indiki mərhələsində yalnız
elitanın keyfiyyəti dövlətin inkişafını və
ölkənin demokratikləşməsini təmin edir. Demək
olar ki, bu tezis ölkənin alimləri, ictimaiyyəti
üçün demokratiyanın dərk olunmasında irəliyə
doğru sıçrayışdır. Bizdə bir
çoxları hələ də əmindirlər ki, demokratiya
yalnız xalq hakimiyyəti və seçkilər deməkdir və
bunun həm də peşəkarlıq, seçmə və
seçkili vəzifələrə təyin etmək
meyarları olduğunu, keyfiyyətli menecerləri seçə
bilmək, insanları peşəkarlıq keyfiyyətlərinə
görə vəzifəyə təyin etmək
bacarığı olmadan demokratiyanın inkişafa qadir ola
bilməyəcəyini unudur və ya bilmirlər. Demokratiyanın
inkişafı üçün hakimiyyət vertikalı vətəndaşların
siyasi iştirakından, vətəndaş cəmiyyətinin
inkişafından heç də az əhəmiyyət kəsb
etmir.
Üçüncüsü,
Azərbaycan, akademik Ramiz Mehdiyevin yazdığı kimi, “cəmiyyətin
total transformasiyası” şəraitindədir, buna görə
də sabitliyi qoruyub saxlayaraq dəyişikliklərdə bir
ölçü tapmaq lazımdır. O, cəmiyyət və
dövlətin mərhələli müasirləşməsi və
transformasiyasının əsas şərtidir. Onsuz əsaslı
transformasiya mümkün deyil, lakin onu elitaların təfəkkürünün
innovasiyalılığı ilə birləşdirmək
lazımdır.
Dördüncüsü, cəmiyyətin
köklü islahatları idarəetmə məsələləri,
iqtisadiyyat, demokratiya və dəyərlər arasındakı əlaqələrlə
bağlıdır.
Təbii
ki, akademik Ramiz Mehdiyevin yeni əsərində elitaların
inkişafı mövzusunun əsas tərəfləri,
demokratiyanın inkişafının Azərbaycan konteksti və
mərhələsi üçün onun əhəmiyyəti,
transformasiya və modernləşmə ideologiyasının
inkişafında əks olunmasının zəruriliyi məsələlərinə
də toxunulub. Biz isə, yalnız milli ideologiya, professional
etika, ölkənin elitasının, o cümlədən elmi
elitasının məsuliyyəti məsələlərinə
xüsusi diqqət yetirilməsini nəzərdə tuturuq.
Keçid dövründə iqtidar
etikası və siyasi elita şüuru problemi birdən-birə
aktual olmur. Keçmiş sovet məkanı ölkələrində
sovet hakimiyyətinin dağılması hakimiyyət prinsipinin
səbatsızlığı dövrünü doğurdu. Dövlət
prinsipinin özünün sabitləşməsi, dövlətə
inamın bərpa olunması dövrünü tələb
etdi. İndi sabitlik və nisbi firavanlıq dövründə
bəzi adamların əvvəlcədən sezdiyi bir şey
aydın oldu: özü-özlüyündə iqtisadiyyat və
pul qüdrətli, güclü, demokratik, hüquqi və sivil
dövlət yaratmır və hətta fərdi xoşbəxtliyi
belə təmin edə bilmir.
Lakin
indi müasirləşmə və sosiomədəni
transformasiya dövründə bu məsələnin tədqiqi
transformasiya prosesinin təmayüllərini, istiqamətini və
dəyərlərə, etimada, ideologiya və etikaya olan tələbatı
aşkar etməyə imkan verəcək. Aydındır ki,
ideologiya həmişə etik dəyərlər, hakimiyyətlə
dialoq əsasında yaradılmış olur. Əlbəttə,
transformasiya yalnız bazar iqtisadiyyatına keçid, dövlət
kapitalizminin qurulması ilə məhdudlaşdırıla və
dövlətin ədalətli, demokratik, hüquqi və sivil
olması zəruriliyinə təfavütsüz ola bilərdi. Lakin
bir halda ki, Azərbaycanın lideri əsaslı transformasiyaya —
cəmiyyət həyatının bir çox tərəflərinin,
onun siyasi mədəniyyətinin dəyişdirilməsinə,
hüquqi dövlətin və vətəndaş siyasi mədəniyyətinin
formalaşdırılmasına çalışır, onda, təbii
ki, qeyri-maddi, etik, ideoloji, fəlsəfi və s. amillərin nəzərə
alınmasına indi daha diqqətli yanaşmaq lazımdır.
Sosiomədəni müasirləşmə
o deməkdir ki, cəmiyyət mürəkkəbləşir,
onu müxtəlif qruplar təşkil edir və cəmiyyətin
ədalətli quruluşu barədə fərqli əxlaqi təsəvvürlərə
malik olan müxtəlif qruplarını idarə etməyə
qadir təcrübəli, bilikli idarəetmə mütəxəssisləri
mövcud olmalıdır. Mürəkkəb cəmiyyəti
idarə etmək üçün elitanın olması zəruridir.
Siyasi elitaya çevrilən hakimiyyət bu əsaslı
transformasiyanı həyata keçirə bilər. Çünki
elitalar ayrılmaz surətdə, daim professional əhəmiyyətliliklə
və ölkə, cəmiyyət, dövlət lideri
qarşısında məsuliyyətlə bağlıdır. Əgər
iqtidarın elitaya necə çevrildiyi barədə suala cavab
elitanın dövlətin hakim dairələrindəki adamlardan
ibarət və buna görə də onların daha varlı və
nüfuzlu olduğunu deməklə məhdudlaşırsa, onda
qeyd etmək lazımdır ki, bu cür iqtidar elitaya
çevrilmir, deməli, cəmiyyət ənənəvi cəmiyyət
olaraq qalacaqdır.
Akademik
Ramiz Mehdiyevin haqlı olaraq qeyd etdiyi kimi, elita elə hakimiyyətdir
ki, o, peşəkar yararlılığının cəmiyyətdə
şübhə doğurmadığı adamları
mühüm mövqelərə təyin edir, başqa sözlə,
iqtidarın elitaya çevrilməsi prosesi onun nə dərəcədə
professional tamamlanması, peşəkarlıqla nə qədər
bağlı, nə dərəcədə məsuliyyətli və
əxlaqi olmasından asılıdır.
İlham MƏMMƏDZADƏ
Xalq qəzeti.-2009.-17
mart.-S.3.