Heydər
Əliyev və azərbaycançılıq
Heydər Əliyev Azərbaycan
tarixinin yetişdirdiyi ən nadir simalardan biri, türk
dünyasının və ümumən, sivil dünyanın
qüdrətli şəxsiyyətidir. Tarixə Azərbaycan
xalqının ümummilli lideri kimi daxil olmuş bu əvəzolunmaz
insan liderlərə məxsus ən ali keyfiyyətlərə
malik idi. Tanrı ona hər bir üstünlüyü bəxş
etmişdi: yaraşıqlı boy-buxun, təbəssüm və
sərtliyi sintez edən sima, gələcəyi dəqiq müəyyənləşdirən,
tarixin nizamını təmin edən təfəkkür, parlaq
natiqlik məharəti, qüdrətli siyasi iradə,
güclü dövlətçilik duyğusu, çevik idarəetmə
məharəti, insanların qəlbinə yol tapmaq, xalqın
qüdrətinə arxalanmaq bacarığı! Bir sözlə,
Heydər Əliyev qalibiyyət əzmilə yaşayan və
dövləti cəsarətlə idarə edən möhtəşəm
bir şəxsiyyət idi. Bu gün Azərbaycan Prezidenti
İlham Əliyev atasından əxz etdiyi nadir şəxsiyyətlərə
məxsus bu keyfiyyətləri şərəflə
daşıyır və böyük əzmlə dövlət
idarəçiliyinə tətbiq edir, tarixin yeni tələblərinə
uyğun olaraq təkmilləşdirib inkişaf etdirir. Azərbaycanın
dünyadakı nüfuzlu, vüsətli siyasi və iqtisadi
yüksəlişi sübut edir ki, İlham Əliyev qalibiyyət
əzmini dövlət idarəçiliyinin sarsılmaz baş
xətti kimi inadkar bir inamla qoruyub saxlayır.
Ümummilli lider Heydər
Əliyev Azərbaycan üçün çox böyük
tarixi nailiyyətlər, tarixi uğurlar və tükənməz
dövlətçilik təcrübələri — müstəqil
Azərbaycan, əbədi azadlıq qoyub getdi. Onun milli-mənəvi
taleyimiz, gələcəyə doğru inkişafımız
üçün yadigar qoyduğu sərvətlərdən
biri də azərbaycançılıq ideologiyası idi. Akademik
Ramiz Mehdiyevin sözləri ilə desək, “Azərbaycançılıq
təliminin Heydər Əliyev tərəfindən irəli
sürülən və həyata keçirilən dövlətçilik
konsepsiyası ilə vəhdət halında, beynəlxalq
miqyasda artıq qərarlaşmış olan başlıca
ideoloji kurslarla müqayisəli şəkildə təhlil
edilməsinə müasir mərhələdə böyük
ehtiyac vardır”.
Heydər Əliyev
müstəqillik dövrünün dövlət
ideologiyasını formalaşdırarkən XX əsr
ziyalılarının əsərlərində milli ideya kimi
türkçülüklə paralel olan azərbaycançılığı
yeni tarixi şəraitdə milli dövlətçilik
ideologiyası kimi sistemə saldı, ümummilli ideya,
dünya azərbaycanlılarının ideologiyası, milli
birlik təlimi kimi əsaslandırdı. Bu zaman iki cəhət
əsas götürüldü: Azərbaycan Demokratik
Cümhuriyyətinin dövlətçilik ənənələrinə
tarixən düzgün yanaşıldı; Azərbaycan
ziyalılarının ana dili uğrunda əsrin önlərindəki
fikir mücadilələri əxz olundu.
Hakimiyyətdə
olduğu bütün dövrlərdə Heydər Əliyev Azərbaycan
dilini milli mənliyin baş məsələsi kimi diqqət mərkəzində
saxlayıb. Hələ 1978-ci ildə, totalitar ideologiyanın təzyiqi
altında Heydər Əliyev böyük cəsarət
göstərərək Azərbaycan dilini dövlət dili
kimi Azərbaycan SSR-in yeni Konstitusiyasına daxil etdi. Sonralar o,
bu təhlükəli tarixi məqamı belə
xatırlayırdı: “Yadımdadır, 1978-ci ildə biz Azərbaycanın
Konstitusiyasına Azərbaycan dilinin dövlət dili olması
haqqında maddə daxil edəndə, Moskvadan bizim
başımıza nə qədər oyunlar
açıldı, nə qədər təzyiqlər göstərildi.
Ancaq biz bu təzyiqlərə dözdük”.
Heydər Əliyevin azərbaycançılıq
təlimində dövlətçiliyimizin və ideoloji
düşüncəmizin tarixi ənənələri səylə
nəzərə alınır. Bununla belə, onun
konsepsiyasında tarixiliklə müasirliyin nəzəri vəhdəti
əsas yer tutur ki, bu da həmin təlimin gələcəyə
yönəlməsini təmin edir. Onun dünya azərbaycanlılarının
birinci qurultayındakı nitqi (10 noyabr 2001-ci il) azərbaycançılığın
tarixi proqram sənədidir. Buradakı əsas müddəalara
nəzər salaq: “Azərbaycan dövlət müstəqilliyini
əldə edəndən sonra azərbaycançılıq
aparıcı ideya kimi həm Azərbaycanda, həm də
bütün dünyada yaşayan azərbaycanlılar
üçün əsas ideya olubdur. Biz həmişə bu
ideya ətrafında birləşməliyik. Azərbaycançılıq
öz milli mənsubiyyətini qoruyub saxlamaq, milli-mənəvi
dəyərlərini qoruyub saxlamaq, eyni zamanda, onların
ümumbəşəri dəyərlərlə sintezindən,
inteqrasiyasından bəhrələnmək və hər bir
insanın inkişafının təmin olunması deməkdir”.
Böyük tarixi şəxsiyyət
təkcə böyük ideoloq və dövlət xadimi yox, həm
də tarixin, cəmiyyətin gedişatını fəhmlə
təyin edən mütəfəkkir idi. “Əsrin müqaviləsi”
adı ilə tarixə daxil olmuş beynəlxalq neft sazişləri
belə tarixi uzaqgörənliyin əyani nümunəsidir. “Əsrin
müqaviləsi” ilə ümummilli lider həm müstəqil
Azərbaycanın iqtisadi strategiyasını müəyyənləşdirdi,
həm də müstəqil dövlət ideologiyası olaraq
azərbaycançılığın iqtisadi təməllərini
formalaşdırdı. Bununla da Heydər Əliyev azərbaycançılığı
dövlətçiliyə tətbiq etdi, azərbaycançılığa
əsaslanan milli dövlət yaratdı, xalqda dövlətçilik
hissini formalaşdırdı. Məhz onun sayəsində xalqda
dövlətə inam hissi, taxt-taca hörmət gücləndi.
Mətləbdən uzaqlaşmadan deyək ki, ulu öndərin
azərbaycançılıq təliminin təməlində məhz
Azərbaycan dili dayanır. Azərbaycan dilini bilmədən azərbaycançı
olmaq mümkün deyil.
Azərbaycançılıq
ideologiyası ittihadçılığın əsas prinsiplərindən
biri olaraq ünsiyyət birliyini nəzərdə tutur. Belə
birlik isə ana dili, Azərbaycan dili vasitəsi ilə baş
tutur. Elə buna görə də Heydər Əliyev dönə-dönə
deyirdi: “Hər bir millətin dili onun üçün çox
əzizdir. Bizim üçün Azərbaycan dili, ana dilimiz həddindən
artıq əzizdir. Çünki çox illər ana dilimiz,
Azərabycan dili həyatımızda geniş yer ala bilməmişdir.
Amma buna baxmayaraq, hər bir azərbaycanlı dilin qorunub
saxlanılmasında az da olsa, çox da olsa, xidmətlərini
göstərmişdir. Xüsusən bizim
yazıçılarımız, ədəbiyyatşünaslarımız,
şairlərimiz o ağır dövrdə Azərbaycan dilinin
yaşamasında böyük xidmətlər göstərmişlər.
Mən bu gün böyük iftixar hissi ilə deyə bilərəm
ki, Azərbaycan dili XX əsrdə böyük inkişaf yolu
keçmişdir. İndi baxın bizim dilimiz nə qədər
zəngindir, nə qədər məlahətlidir, nə qədər
şirindir və bütün fikirləri ifadə etməsi
üçün nə qədər söz ehtiyatlarına
malikdir.
Biz Azərbaycanda Azərbaycan
dilinin hakim olmasını, Azərbaycan dilinin getdikcə
inkişaf etməsini təmin edəcəyik".
Göründüyü
kimi, ümummilli lider “Azərbaycan dili” sözlərini təkrar
etməkdən doymur, əksinə, onu dilə gətirməkdən
dərin zövq alır, milli qürur duyurdu. Bu, hər
şeydən öncə onun dilimizə məhəbbətindən
irəli gəlirdi. O, dünya azərbaycanlılarına
üzünü tutub deyirdi ki, siz hər biriniz
yaşadığınız ölkənin dilini bilməlisiniz,
o ölkənin adət-ənənələrini mənimsəməli
və ona hörmət etməlisiniz. Amma bununla belə harada
yaşamağınızdan asılı olmayaraq Azərbaycan
dilini unutmamalı, onu yaşatmalı və inkişaf etdirməlisiniz.
Heydər Əliyev nəinki dilimizi sevir, həmçinin daim
onun tərəqqisi üçün, bütün dünyada
nüfuzunun qorunması üçün səylə
çalışırdı.
Qüdrətli şəxsiyyət
Azərbaycan dilinin, tarixinin ədəbiyyat və mədəniyyətinin
yeni — azərbaycançılıq məfkurəsi ilə dərkinin
metodologiya və strategiyasını formalaşdırdı. Bu
baxımdan “Dövlət dilinin tətbiqi işinin təkmilləşdirilməsi
haqqında” Azərbaycan Respublikası Prezidentinin 18 iyun 2001-ci
il tarixli fərmanı və “Azərbaycan əlifbası və
Azərbaycan dili gününün təsis edilməsi
haqqında” Azərbaycan Respublikası Prezidentinin 9 avqust 2001-ci
il tarixli fərmanı böyük tarixi-siyasi əhəmiyyətə
malik sənədlər idi. Bu tarixi sənədlər artıq
yeni əsrin və üçüncü minilliyin əvvəllərində
ana dili uğrunda mübarizənin dövlət səviyyəsində
milli müstəqillik uğrunda mübarizənin — azərbaycançılığın
tərkib hissəsi kimi əks etdirən dövlət
proqramaları — böyük strategiyanın təməl
faktları idi.
Azərbaycan dili bu
gün dərin fikirləri ən incə çalarlarınadək
olduqca aydın bir şəkildə ifadə etmək qüdrətinə
malik dillərdəndir. Göründüyü kimi, burada
ideologiyanın tarixi-siyasi funksiyası ilə dilin rolu
arasında uyğunluq öz əksini tapır. İdeologiyanın
vəzifəsi gələcəyi yaratmaqdır. Prezidentin fərmanında
xalqın gələcəyi həm də onun dili, zəngin dil
mədəniyyəti ilə əlaqələndirilir. Burada
böyük tarixilik duyğusu ilə qeyd olunur ki, “XX
yüzillik Azərbaycan ədəbi dilinin ən sürətli
tərəqqisi və çiçəklənməsi
dövrüdür. Ədəbi dil məsələsi hələ
əsrin əvvəllərindən ictimai-siyasi mübarizənin
tərkib hissəsi olmuşdur”. Heydər Əliyevin milli
ideologiya konsepsiyasında da XX əsrin məhz bu tarixi ənənəsi
əsas yer tuturdu. Dil yalnız bir mənəviyyat problemi,
filoloji fikir məsələsi deyil, azərbaycançılıq
fəlsəfəsinin təməl problemi idi. O, dilin taleyinə
millətin və dövlətin taleyi kimi baxır,
böyük inamla belə qənaətə gəlirdi ki,
“Müstəqil Azərbaycan Respublikasının gələcəyi
üçün ən əsas vasitələrdən biri ana
dilimizin, dövlət dilimizin inkişaf etdirilməsidir”.
Ulu öndər təkcə
dövlətçiliyə, milli ideologiyaya deyil, ümumən
mənəvi mədəniyyətin tarixi taleyinə dil
prizmasından nəzər salırdı. Çünki dil
milli-mənəvi varlığın ifadəsidir, dilin
inkişafı milli şüurun dirçəlişini əks
etdirir, milli-mənəvi özünüdərk ana dilinə
münasibətdən başlanır. “Dil xalqın
böyük sərvətidir. Ədəbi dilin tərəqqisi
olmadan mənəvi mədəniyyətin tərəqqisi
mümkün deyildir”. Bu sözlərdə böyük
dövlət xadimi və mütəfəkkirin mənəvi mədəniyyətə
— ədəbiyyata, incəsənətə münasibəti
ifadə olunub. Heydər Əliyev çox gözəl bilirdi
ki, Şərqin, türk-islam dünyasının, xüsusən
də Azərbaycanın bütün fəlsəfi təlimləri
əsasən bədii ədəbiyyata bağlı olub onun bətnindən
boy atmışdır. Ona görə də azərbaycançılıq
fəlsəfəsini formalaşdırarkən o, Azərbaycan ədəbiyyatına
sistemli şəkildə istinad edirdi. Əvvəla, budur ki, Azərbaycanda
hakimiyyətin ilk günlərindən (1969), hələ bundan əvvəl
DTK-nın rəhbəri olarkən Heydər Əliyev ədəbiyyatı,
mədəniyyəti, hər şeyi dövlətçiliyə
tabe etməyə nail oldu. Başqa sözlə desək, Azərbaycanın
tarixi taleyi ilə bağlı bütün fikirlərə
dövlətçilik mənafelərindən nəzər
salmağa başladı. Dövlət rəhbərləri
arasında ilk dəfə məhz ümummilli lider ədəbiyyatla
cəmiyyətin münasibətlərini sahmana saldı. Yazıçının
tarixi qiymətini verməyin dövlət mexanizmini
hazırladı və şəxsi təcrübədə əyaniləşdirdi.
Müdrik şəxsiyyət
“Kitabi Dədə Qorqud”, M.Füzuli və “Manas” haqqında fərmanları
və fikirləri ilə ədəbiyyat vasitəsilə
türk birliyini yaratmağın yolunu göstərdi...
Azərbaycançılıq
fəlsəfəsinin tərkib hissəsi kimi Heydər Əliyevin
ədəbiyyat konsepsiyasının əsasında tarixilik və
müasirliyin vəhdəti dayanır. Azərbaycan
yazıçılarının VII qurultayındakı (12 iyun
1981) “Ədəbiyyatın yüksək borcu və amalı”
adlı tarixi nitqində deyirdi: “Yazıçı sözü
xalqın əməllərinə uyğun gəlməlidir. Gerçəkliyin
bədii inikasının başlıca obyekti müasirlikdir...
Azərbaycan tarixinin bir çox parlaq səhifələri bədii
ədəbiyyatda layiqincə əks etdirilməmişdir...
tarixi simaların obrazları yaradılan və tariximizin
çox mühüm dövrləri tərənnüm olunan ədəbi
əsərlər ən yüksək səviyyədə
yazılmalıdır. Bunlar çox mühüm, artıq deyək
ki, mürəkkəb mövzulardır. Belə
mövzuların öhdəsindən yalnız yüksək
istedadlı, dərin bilikli sənətkarlar gələ bilərlər.
Buna görə də tarixi mövzuda əsər yaratmağa
girişməzdən əvvəl ədib öz qüvvə və
imkanlarını götür-qoy etməli, böyük və
ciddi hazırlıq işi aparmalıdır”.
Qüdrətli şəxsiyyət
təkcə ədəbiyyatı, mədəniyyəti izah və
şərh etmir, ədəbiyyata, mədəniyyətə təsir
edir, onu yeni ideyalara, milli və dövlətçilik taleyi ilə
bağlı istiqamətə yönəldirdi. Onun ədəbiyyat
konsepsiyasında istedada böyük önəm, ədəbiyyatın
əbədiyyətinə qüdrətli inam var. Hələ
1975-ci ildə Azərbaycanda sovet ədəbiyyatı günləri
münasibətilə söylədiyi nitqdə ədəbi
irsi hər şeydən uca tutaraq deyirdi: “Tarixin bir-birinə
qovuşduğu əsrlər bir çox xalqların oğul və
qızlarını qızğın məhəbbətlə tərənnüm
edən Nizami dühasının ölməz əsərlərini,
Füzulinin insanpərvərlik və xeyirxahlıq dolu
misralarını, Nəsiminin fəlsəfi fikirlə zəngin
lirikasını, Xaqaninin məhəbbət və iztirab tərənnüm
edən poemalarını, Vidadi və Vaqifin xalq
yaradıcılığı çeşməsindən
qidalanan ölməz şeirlərini bizə gətirib
çatdırmışdır. Tarix tələbkar
imtahançıdır. Hökmdarlar, saray əyanları,
zülmkarlar unudulub getmişlər. Azərbaycanın
böyük mütəfəkkir və humanist şairləri təravətdən
düşməyən misraları ilə bu gün də
öz hikməti və insanpərvərlik ruhu ilə
dünyanı heyran qoyur. Onlar xalqın azadlığı və
səadəti haqqında öz dərin fikirlərini və
sönməz arzularını əsrlərdən, nadanlıq,
dini fanatizm, milli əsarət və ictimai ədalətsizlik
zülmətindən keçirərək nəsillərə
bəxş etmişlər”.
Göründüyü
kimi, bu konseptual fikirdə də bədii ədəbiyyat milli
istiqlalın, xalqın azadlıq və səadətinin fikir
carçısı kimi dəyərləndirilir. Çünki
Heydər Əliyevin azərbaycançılıq
ideologiyası milli istiqlal nəzəriyyəsi idi. Bu
ideologiyanın formalaşmasında mədəniyyətin roluna
da ilk növbədə məhz istiqlalçılıq
kontekstində nəzər salırdı. Belə hesab edirik ki,
mədəniyyət və ideologiya eyni məqsəddə — gələcəyi
formalaşdırmaq kimi tarixi bir məqamda birləşir. Əgər
təhsil ideologiyanın təbliğ funksiyasını ifadə
edirsə, mədəniyyət təlqin vəzifəsini öz
üzərinə götürür. Mədəniyyətin
başlıca vəzifəsi xalqda vətən əxlaqı tərbiyə
etməkdir. Azərbaycan kimi polietnik cəmiyyət
üçün bu, xüsusilə vacibdir.
Ulu öndər öz
dövlət siyasətini, ideoloji fikirlərini həyata
keçirərəkən, Azərbaycan xalqını
özünə və dünyaya tanıtdırmaq
üçün mədəniyyət amilindən bacarıqla
istifadə edirdi: “Xalq bir neçə xüsusiyyətləri
ilə tanınır, sayılır və dünya xalqları
içərisində seçilir. Bu xüsusiyyətlərdən
ən böyüyü mədəniyyətdir”. O, mədəniyyəti
xalqı irəli aparan, onu tarixdə yaşadan, xalqı zənginləşdirən
qüdrətli bir vasitə hesab edirdi. Xüsusilə
qloballaşan dünyaya çıxış üçün
mədəni inteqrasiyanın imkanları böyükdür. Cəmiyyətdə
mənəvi deformasiyaları vaxtında aradan qaldırmaq,
xalqın özünə və dövlətə
inamını, mənəvi tarazlığı qorumaq
baxımından mədəniyyətə böyük önəm
verməsi Heydər Əliyevin siyasi lider kimi tarixi uzaqgörənliyi
idi. Mədəniyyətə bir körpə kimi atalıq
qayğısı göstərir, onu insanlığın mənəvi
varlığı üçün qorumağı lazım
bilirdi: “Mədəniyyət başqa aləmdir. Mədəniyyət
uşaq kimidir, həmişə tumar və qayğı istəyir.
O, həssasdır: əlinin tumarı, ürəyinin
qayğısı azca azalan kimi, o hiss edir, küsür, inciyir.
Siyasi rəhbər, dövlət xadimi bunu bilməlidir, bir an
yadından çıxarmamalıdır”.
Türk
dünyasının lideri Heydər Əliyev fenomenal
yaddaşa, parlaq nitq qabiliyyətinə, dərin zəkaya malik
bir şəxsiyyət idi. O, hansı sahədən
danışırsa danışsın, həmin sahəni
qaldırır, əhəmiyyətini yüksəldir, onun
tarixi dəyərini güclü məntiqlə əsaslandırırdı.
O, neftdən danışanda deyirdi ki, Azərbaycanın tarixi
taleyi üçün neftdən önəmli bir şey yoxdur,
tarixdən elə danışırdı ki, bu fikri tarix
haqqında söyləməli olurdun. Mədəniyyətlə
bağlı ulu öndərin fikirlərini oxuyanda da belə nəticəyə
gəlirsən ki, onun azərbaycançılıq təlimi,
dövlət ideologiyası və siyasəti üçün
mədəniyyətdən vacib amil yoxdur. Bu, hər şeydən
əvvəl onun mədəniyyətə, ədəbiyyata, dilə,
xalqın mənəvi varlığını əks etdirən
sənətə məhəbbətindən irəli gəlirdi.
Məsələn, o, teatr sənəti haqqında deyirdi: “Teatr
müqəddəs yerdir, tərbiyə ocağıdır. Orada
çalışanlar fədakardırlar, fədaidirlər...
Teatr xadimləri tamaşaçıya bir söz demək
üçün, mədəni səviyyəsini yüksəltmək
üçün, irəliləyişimizə mane olanlara
qarşı mübarizəyə qaldırmaq üçün
nə qədər çalışırlar. Heç kim bilmir
ki, artist səhnəyə çıxıb rolu
tamaşaçı qarşısında oynadığı
vaxta kimi nə qədər həyəcan keçirir. Mən həmişə
teatra yaxın və bağlı olmuşam. Bu, ötəri
hiss deyil, içimdən gələn bir məhəbbətdir.
Teatrı çox sevirəm. Teatra məhəbbət mənim
içimdədir. İncəsənətin, o cümlədən
kino və teatrın təsiri və tərbiyə qüvvəsi
çox böyükdür. Bu qüvvədən bacarıqla
istifadə etmək həmişə vacibdir”.
Heydər Əliyev
özü bu ecazkar qüvvədən, sənətin kütlə
psixologiyasına təsir imkanlarından öz dövlət
siyasətini həyata keçirərkən bacarıqla istifadə
edirdi. Ümumiyyətlə, bir xalqı dünyada tanıtmaq
üçün incəsənət və idmandan yaxşı
vasitə yoxdur. Xüsusilə musiqi, teatr, kino və idmanın
çevik növləri xalq haqqında, ölkə haqqında
başqa xalqlarda çox fəal təsəvvür yaradır,
müxtəlif rejimli, müxtəlif dilli millətləri və
ölkələri siyasətsiz belə bir-birinə
yaxınlaşdırır.
Tarixdə bir çox
liderlər kino sənətindən siyasi-ideoloji məqsədlərlə,
ən çevik və kütləvi təsir vasitəsi kimi
istifadə etmişlər. Azərbaycan kino sənətinə
münasibətində müdrik şəxsiyyətin
böyük bir qayğıkeşliyi var. Sovet imperiyası
çökdükdən sonra həmişə Moskvadan
asılı olmuş kino sənətimiz böhrana
düşmüş, iqtisadi çətinliklər
ucbatından “Azərbaycanfilm” bağlanmaq təhlükəsi
ilə üz-üzə dayanmışdı. Belə bir
dövrdə — 2000-ci il avqust ayının 18-də ümummilli
lider 1898-ci il avqustun 2-də ilk kinoseansın nümayiş
etdirildiyi günü Azərbaycan kinosu günü — kino
işçilərinin peşə bayramı olaraq, Azərbaycan
kinosu gününün təsis edilməsi haqqında sərəncam
imzaladı.
Bu sərəncamla bərabər
onun inamla dediyi fikirlər milli kino sənətimizi öz məcrasına
qaytardı: “Kino bizim xalqımızın salnaməsidir. Azərbaycan
kinosunda dəyərli əsərlər yaradılıb. Bunu
heç cürə unutmaq olmaz. Kinomuzun tarixi və bu sahədə
əldə etdiyimiz nailiyyətlər bizim milli sərvətimizdir.
Biz bu sərvəti qoruyub saxlamalıyıq. Tariximizdir, ədəbiyyatımızdır
— kinomuz. Bunlar bir-biri ilə sıx surətdə
bağlıdırlar. Kinonu, kinematoqrafiyanı, kino sənətimizi
yaşatmaq lazımdır. Şübhəsiz ki, bizim kino sənətinin
on illərlə yaranmış böyük bir kollektivinin
dağıdılmasına imkan vermək olmaz. Eyni zamanda, gərək
hər birimiz bu ağır dövrə dözək.
İnanıram ki, bu ağır dövrün də
ömrü uzun olmayacaqdır. Biz bu dövrü keçib gedəcəyik,
mən gələcəyə nikbin baxıram”.
Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti kimi Heydər Əliyev azərbaycançılıq
ideologiyasını formalaşdırarkən çoxəsrlik
milli-mənəvi dəyərlərin qorunmasına, dövlət
siyasətində ehtiva olunmasına ciddi diqqət yetirirdi. Bəyanatlarından
birində ölkədəki demokratiyadan sui-istifadə edənlərə
müraciətlə deyirdi: “Hər xalqın öz adət-ənənəsi
var, öz milli-mənəvi və dini dəyərləri var. Biz
öz milli-mənəvi dəyərlərimizlə, öz dini
dəyərlərimizlə, adət-ənənələrimizlə
fəxr edirik. Əgər insan mənsub olduğu millətin
milli-mənəvi dəyərlərini anlaya bilmirsə, yaxud
onları qəsdən təhrif edirsə, əgər vəziyyət
o dərəcəyə çatırsa ki, hətta Azərbaycanın
dini rəhbəri təhqir olunur, onda təbiidir ki, bu bizi
narahat etməlidir. ...Biz Azərbaycanda demokratiyanın
bütün tələblərini tətbiq etmişik, edəcəyik
də. Ancaq Azərbaycanın milli-mənəvi dəyərlərinə
qarşı, Azərbaycanın milli mentalitetinə
qarşı yönəldilmiş hərəkətlərin
hamısının qarşısı alınacaqdır”.
Ümumiyyətlə,
ulu öndər dinin tarixdə və cəmiyyətdəki mənəvi-
saflaşdırıcı roluna, insanlarda inam, iman və əqidə
formalaşdırmaq imkanlarına xüsusi diqqət yetirir, dəyişməz
ehkamlar sistemi olan dini ideologiyadakı yerini həssaslıqla təyin
edir. Hələ 1993-cü ildə fəlsəfi-ictimai
fikirdə belə bir qənaət formalaşmışdı
ki, “Azərbaycançılıq” xalqımızın
çox əzab-əziyyətlərdən sonra
yaratdığı tarixi dəyərdir, real müstəqilliyə
nail olmaq, vahid, bölünməz, unitar Azərbaycanı
qoruyub saxlamaq vasitəsidir. Bu gün “azərbaycançılıq”
milli həyatın ahəngdarlığının çoxəsrlik
ənənəsi, diyarımızda yaşayan bütün millətlərin
və etnik qrupların qardaşlığı, birgə fəaliyyəti
və qarşılıqlı təsirinin tarixi, ümumi
taleyi, Azərbaycanın bütövlüyünü qorumaq
uğrunda onların birgə mübarizəsinin tarixi təcrübəsidir"
(Ramiz Mehdiyev.Azərbaycan: tarixi irs və müstəqillik fəlsəfəsi.
Bakı, 2001, s.208).
Heydər Əliyevin
tarixi şəxsiyyət kimi möhtəşəmliyi bunda idi
ki, o, təkcə müstəqil Azərbaycan dövlətini
deyil, həm də real tarixin özünü idarə etməli
oldu. Tarixi hərəkətə gətirmək, onu idarə
etməklə o, tarixdə şəxsiyyətin həlledici rol
oynadığını, marksist fəlsəfənin iddia etdiyi
kimi, tarixi kütlələrin deyil, liderlərin
yaratdığını öz fəaliyyəti ilə əyaniləşdirməyə
nail oldu. Onun azərbaycançılıq nəzəriyyəsi
nadir tarixi şəxsiyyətlərə məxsus belə bir
imkana istinad edir.
Ümumiyyətlə,
ideologiya tarixin gedişi ilə meydana çıxaraq, həmin
gedişi təsdiq edən və bu gedişin sonrakı istiqamətlərini
müəyyənləşdirən, həmin prosesdə
xalqın rolunu təyin edən, ona tarixi bəraət
qazandıran ən parlaq və obyektiv ideyaların sistemi və
məntiqi məcmusudur.
Azərbaycançılıq
ideologiyasının fəlsəfi təlim kimi sistemə
salınması və müstəqil Azərbaycan dövlətçiliyinə
tətbiqi dövlət idarəçiliyində zəngin təcrübəsi
olan böyük şəxsiyyətin tarixi xidmətidir. Böyük
nəzəri-tarixi ənənələri olsa da, azərbaycançılıq
yeni siyasi dövrün ifadəsi, yeni təfəkkür mərhələsinin
fəlsəfəsi kimi formalaşmışdır.
Heydər Əliyevin yeni
tarixi dövrdə — 15 iyun 1993-cü ildən etibarən
apardığı müstəqil Azərbaycanın dövlət
siyasətinin əsasında məhz azərbaycançılıq
ideologiyası dayanırdı. Müdrik şəxsiyyətin
ideyalarının əzmkar davamçısı, Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti İlham Əliyev bu siyasətin
tarixi rolundan bəhs edərkən demişdir: “Azərbaycan rəhbərliyinin
apardığı siyasət yeganə düzgün siyasətdir.
Bunu həyat da sübut etmişdir. Azərbaycan çox
böhranlardan şərəflə
çıxmışdır. Vətəndaş müharibəsi
və cəmiyyətin parçalanması təhlükəsindən
qurtarmışdır. İndi Azərbaycanda sabitlikdir,
güclü iqtisadiyyat vardır, demokratikləşdirmə
yolunda çox işlər görülür. Buna görə
də mən qəti əminəm ki, hazırda yeridilən xətt
davam etdirilməlidir... İndiki siyasət bir çox onilliklər
üçün nəzərdə tutulmuş siyasət
olmalıdır. Əks halda, Azərbaycan yenə də
hansısa hərc-mərcliyə məruz qala bilər”. Bu sətirlərdə
Heydər Əliyev siyasətinə, onun ideologiyasına
qüvvətli inam və İlham Əliyevin qalibiyyət əzmi
ifadə olunur. Bu gün bütün dünyada azərbaycançılığın
ən böyük qarantı Azərbaycanın və hər
bir azərbaycanlının Prezidenti İlham Əliyevdir.
Böyük dövlət
xadimi çətin tarixi-siyasi situasiyalardan asanlıqla baş
çıxaran, polad kimi möhkəm siyasi iradəyə malik
lider, tarixin gedişatını öncədən görməyi
və istiqamətləndirməyi bacaran böyük strateq idi.
O, Azərbaycan xalqı və müstəqil dövlətçiliyimiz
üçün zəngin nəzəri irs və qüdrətli
tarixi təcrübə, idarəçilik təcrübəsi
qoyub getmişdir. Onun dərin məzmunlu tarixi irsində Azərbaycana
bağlanmayan, Azərbaycanın milli və tarixi taleyini əks
etdirməyən bir fikir belə tapmaq mümkün deyil. Çünki
azərbaycançılıq onun təkcə əməllərində
deyil, qəlbində və zəkasında, onun içində
— daxili-mənəvi varlığında, əzəmətli
şəxsiyyətində idi.
Zaman keçdikcə
ümummilli lider Heydər Əliyevin şəxsiyyəti daha
möhtəşəm görünür, qoca tarix inadkar bir
inamla onun cahanşümul əməllərini, dövlətçilik
ideallarını və azərbaycançılıq nəzəriyyəsini
təsbiq edir.
Nizaməddin ŞƏMSİZADƏ,
filologiya elmləri doktoru,
professor
Xalq qəzeti.- 2009.- 5 may.- S. 4.