AZƏRBAYCANÇILIQ
VƏ AZƏRBAYCANŞÜNASLIQ, ƏLİYEVÇİLİK
VƏ ƏLİYEVŞÜNASLIQ
Hər hansı ideya və
ya ideoloji sistem o zaman şüurlarda özünə möhkəm
yer tuta, uzun zaman insanlığa xidmət edə bilir ki, cəmiyyət
onu elm kimi qavrasın - bunun üçünsə, intellektual-
ideoloji həyatın təcrübəsi göstərir ki,
üç şərt vacibdir:
1) ideya və ya ideoloji
sistem, bu və ya digər miqyasda, praktikadan irəli gəlməli,
ona dayanmalıdır;
2) elmi təfəkkürün
ümumbəşəri texnologiyaları əsasında
qurulmalı, sözün geniş mənasında ənənəvi
elmi dillə formalaşdırılmalı, izah və şərh
olunmalıdır.
3) humanist olmalı, cəmiyyətə,
insanlığa xidmət etməlidir.
Azərbaycan
xalqının ümummilli lideri, türk dünyasının və
ümumən dünyanın böyük siyasi mütəfəkkirlərindən
biri olan Heydər Əliyevin yarım əsrdən artıq bir
dövrdə irəli sürdüyü, uğrunda mübarizə
apardığı (və həyata keçirdiyi) ideyaların
(əliyevçiliyin) bütöv, mükəmməl və
sistemli bir elm (əliyevşünaslıq) səviyyəsinə
qaldırılması üçün hər cür şərtlər
(şərait) mövcuddur.
Əliyevçilik
ictimai təcrübədən irəli gəlməsi, milli
olduğu qədər də ümumbəşəri elmi təfəkkür
modelləri və ya sxemləri ilə ifadə oluna bilməsi
və humanizmi, insanlığa xidmət etməsi, yəni elmə
çevrilə bilmək imkanlarının genişliyi ilə
diqqəti çəkir; ikincisi, ümummilli liderin müəllifi
olduğu ideyalar illər keçdikcə daha da zənginləşir,
ehtiva coğrafiyasını daha da genişləndirir və
dünyanın siyasi- ictimai fikir tarixində öz danılmaz
yerini müəyyənləşdirir; nəhayət, əliyevçiliyin
elmi-metodoloji tədqiqi get- gedə daha ardıcıl xarakter
daşımağa başlayır.
Etiraf etmək
lazımdır ki, əliyevçilik yalnız müasir azərbaycançılıq
olaraq qalmadı, eyni zamanda, azərbaycançılığın
bir ideologiya olaraq düzgün təfsirində həlledici rol
oynadı.
Azərbaycan haqqında
müxtəlif mənşəli, müxtəlif xarakterli mənbələrin
verdiyi bu və ya digər dərəcədə elmi məlumatlar
qədim dövrlərdən başlasa da, azərbaycanşünaslıq
kifayət qədər mükəmməl bir elm olaraq XX əsrin
30-cu illərində formalaşmışdır. Azərbaycanşünaslığın
meydana çıxması Azərbaycanda elmi təfəkkürün
inkişafı ilə yanaşı (bəlkə də daha
çox) azərbaycançılıq
dünyagörüşünün təşəkkülü
ilə bağlı olmuşdur ki, bu da özünü
milli-ictimai təfəkkürün müxtəlif sahələrində
göstərmişdir. XIX əsrin sonu, XX əsrin əvvəllərindən
etibarən azərbaycanlı mütəfəkkirlər
türklük, müsəlmanlıq və müasirlikdən
ibarət bir məmləkət barəsində
düşünməyə (hətta döyüşməyə!)
başlamış, təsəvvürlərində
yaratdıqları həmin məmləkəti - Azərbaycanı
ilk dəfə 1918-1920-ci illərdə bütün
reallığı ilə gördükdən sonra onların
düşüncələri (və döyüşləri,
mücadilələri) daha konkret, daha məqsədyönlü,
daha elmi xarakter almışdır. Bununla belə, qeyd etmək
lazımdır ki, haqqında söhbət gedən dövrdə
azərbaycançılıq dünyagörüşü Azərbaycanda
geniş yayılmış müxtəlif ideologiyaların
ardıcıl təzyiqinə məruz qaldığı,
olduqca gərgin ideya münaqişələri gedişində
formalaşdığı üçün daxili ziddiyyətlərdən,
yaxud metodoloji eklektikadan xilas ola bilməmişdir. XX əsrin
20-ci, 30-cu illərində, yəni azərbaycanşünaslığın
bir elm olaraq konturlarının sürətlə müəyyənləşdiyi
dövrdə ideoloji münaqişələr bu və ya digər
dərəcədə aradan qalxsa da, vulqar sosiologizm, sovet “beynəlmiləlçiliyi”
həmin elmin bir sıra əsas problemlərinin (xüsusilə
etnogenez probleminin) düzgün həllinə imkan vermədiyi
kimi, azərbaycançılıq
dünyagörüşünün təşəkkülü
prosesinə də mane olmağa başladı. Beləliklə,
bir tərəfdən, milli-ictimai (intellektual!) təfəkkür
azərbaycanşünaslığın elmi əsaslar üzərində
yüksəlməsini tələb edir, digər tərəfdən,
siyasi-ideoloji şərait obyektiv araşdırmalara mane olur,
elmi həqiqətləri müxtəlif “konsepsiyalar”
arxasında gizlətməyə çalışırdı. XX
əsrin 20-ci, xüsusilə 30-cu illərində azərbaycançılıq
dünyagörüşünə özünəməxsus bir
emosionallıq, romantik vüsət gəldi ki, bu, bizim fikrimizcə,
həmin dünyagörüşünün sosial-siyasi
perspektivliliyini göstərirdi.
Həm azərbaycançılıq
dünyagörüşünün, həm də azərbaycanşünaslıq
elminin XX əsrin 30-cu illərində müəyyənləşmiş
əsas prinsipləri sonrakı onilliklərdə, demək olar
ki, dəyişmədi, yalnız 70-ci illərdən müəyyən
“etirazlar” doğurmağa başladı ki, bu “etirazlar” da
müxtəlif formalarda təzahür edirdi. Ümumiyyətlə,
keçən əsrin (və minilliyin) sonlarına qədər
həm azərbaycançılıqda, həm də xüsusilə
azərbaycanşünaslıqda mübahisəli məsələlər
mübahisəsiz məsələlərdən müqayisə
edilməyəcək qədər çox olmuşdur. Odur ki,
bu barədə bəhs edərkən əksəriyyətin ilk
cəhddən qəbul edəcəyi fikirlər söyləmək
nəinki çətin, hətta, qeyri- mümkündür-
olduqca müxtəlif mülahizələrlə, eyni fakt üzərində
qurulmuş bir-birinə əks nəzəriyyələrlə
qarşılaşmaq, həqiqəti məhz mübahisələrdən
çıxarmaq lazım gəlir ki, bu da azərbaycanşünaslığın
polemik xarakterli, əsasən problemlərdən ibarət bir
elm olmasını şərtləndirir.
...Azərbaycanşünaslığın
formalaşmasında türkoloqlar, iranşünaslar,
qafqazşünaslar, semitoloqlar, demək olar ki, eyni dərəcədə
iştirak etmişlər, ona görə də həmin elm sahələri
üzrə mütəxəssislərin çox zaman biri digərini
tamamilə inkar edən mülahizələri azərbaycanşünaslıqda
sinkretik (və “beynəlmiləl!”) bir “sistem” təşkil
edir.
Əlbəttə, beynəlmiləl,
ümumbəşəri dəyərlərə hörmət hər
bir xalqın mükəmməlliyini, mədəni səviyyəsinin
yüksəkliyini göstərir; bununla belə, hər
hansı xalqı zorla beynəlmiləlləşdirmək ona
heç bir “hüquq”, yaxud nüfuz gətirməz, əksinə,
həmin xalqı öz kökündən, tipologiyasından
ayırıb dünya proseslərinin önündə gedənlərin
kölgəsinə çevirər. XX əsrdə Azərbaycanda
geniş yayılmış bir sıra kvazibeynəlmiləlçi
konsepsiyalara əsaslansaq, onda gərək
özümüzü konqlomerat bir etnik hadisə hesab edək,
tarix isə heç zaman belə bir şey
yaratmamışdır.
Azərbaycanşünaslığın
ən mühüm problemi, heç şübhəsiz, Azərbaycan
xalqının mənşəyi (etnogenezi) problemidir ki, 30-cu
illərdən başlayaraq o, müxtəlif şəkillərdə
“həll edilmişdir”.
Türkoloqlar türk,
iranşünaslar İran, qafqazşünaslar, bu və ya digər
qeyd-şərtlə də olsa, Qafqaz (Alban)
başlanğıcını əsas götürmüş, nəticə
etibarilə mürəkkəb bir “metodoloji mənzərə”
yaranmışdır. Odur ki, bu gün Azərbaycan dilinin, ədəbiyyatının,
mədəniyyətinin təşəkkül tarixi barədə
əsaslı (əksəriyyətin qəbul edəcəyi) bir
fikir söyləmək olduqca çətindir; artıq
mövqeyini möhkəmlətmiş “konsepsiyalar” mövcuddur
ki, hər biri yeganə düzgün fikir sayılmaq
iddiasındadır.
Qədim dövrlərdən
başlayaraq Azərbaycanda və həmhüdud regionlarda
müxtəlif mənşəli etnoslar (qafqazlılar,
iranlılar, türklər və b.) yaşayırlar - onlar
öz dillərini, etnoqrafik xüsusiyyətlərini indiyə
qədər qoruyub saxlasalar da, ölkədə aparıcı
etnokulturoloji mövqe ilk orta əsrlərdən etibarən Azərbaycan
türklərinə məxsusdur. Məsələ
burasındadır ki, həmin türk etnosları Azərbaycana
müəyyən bir dövr ərzində tədricən gəlib
məskunlaşmış, xalq olaraq məhz burada (Azərbaycanda!),
qeyri-türk etnoslarının əhatəsində
formalaşmışlar. Müasir Azərbaycan dilinin, xüsusilə
şimal regionlarında hun-qıpçaq tayfa dillərinin
elementlərinin mövcudluğu bunu təsdiq edir. Buraya həmin
regionlarda bu günə qədər mühafizə olunan bir
sıra qədim hun-qıpçaq antropoloji, etnoqrafik,
etnopsixoloji göstəricilərini də əlavə etmək
olar.
Azərbaycanda qədim
etnik birliklər, heç şübhəsiz,
olmuşdur-bunların əsasən Qafqaz, İran, yaxud
(Hind-İran) mənşəli olmalarını da inkar etmək
çətindir. Lakin orta əsrlər boyu formalaşan Azərbaycan
xalqı türk mənşəlidir, türk etnik-mədəni
sisteminin üzvi tərkib hissəsidir, Azərbaycanın
müxtəlif etnik mənşəli qədim mədəniyyətlərinin
varisidir: ingilislər kimi, fransızlar kimi, almanlar kimi, ruslar
kimi...
Azərbaycanın
türkləşməsi ölkənin etnik tarixi
üçün elə bir həlledici hadisədir ki, onu təfsilatı
ilə öyrənmədən Azərbaycanda gedən etnik
proseslərin mahiyyətini dərk etmək çətindir.
Məsələnin
mahiyyəti isə ondan ibarətdir ki, Azərbaycanda türklərin
sayı artdıqca yerli əhali ölkənin əsasən
dağlıq regionlarına təcrid olunurlar. Çünki
türklər çöl həyatına adət etmişdilər
...Və onların böyük mənəvi mədəniyyətinin,
yüksək dövlətçilik təcrübəsinin
mövcudluğu artıq süqut dövrü keçirən
qeyri- mütəşəkkil yerli əhalidən nəyisə
öyrənməyi mümkünsüz edirdi. Xüsusilə
oğuz türkləri Azərbaycanın qədim tarixinə
tamamilə laqeyd idilər. Hər şeydən əvvəl,
ona görə ki, İslamı qəbul etmiş, onun
qılıncı missiyasını öz üzərlərinə
götürmüş oğuz türkləri üçün
hər hansı tarixin elə bir əhəmiyyəti yox idi,
onların özlərinin tarix yaratmaq dövrü idi...
Türklər Azərbaycanda
və həmhüdud regionlarda nə qədər böyük
ictimai-siyasi nüfuza malik olsalar da, Qafqaz, İran və b.
etnosları bilavasitə sıxışdırmadılar. Ümumiyyətlə,
onlar Qərbdən Şərqə doğru
yayıldıqları böyük bir dövrdə heç bir
etnosa qarşı düşmənçilik münasibəti
göstərməmiş, əksinə, özünü yerli
hesab edən xalqlarla sıx əlaqələr yaratmağa
çalışmışlar. Lakin hər yerdə olduğu
kimi, Azərbaycanda da passionarlıq dövrünü artıq
keçirmiş qeyri-türk mənşəli müxtəlif
etnoslar özlərini nəinki türklərdən, hətta həmtayfalarından
belə təcrid etməyə meylli olmuşlar. Məsələn,
Qafqazlılardan udilər, buduqlar, xınalıqlar.., İran
etnoslarından talışlar, tatlar... bu cür
özünütəcridə nümunə ola bilərlər. Onlar
sosial-mədəni, iqtisadi-təsərrüfat əlaqələrinə
çox sonralar cəlb edilmişlər.
Azərbaycanda yaşayan
qeyri- türk mənşəli müxtəlif etnoslar, xalqlar
yalnız Azərbaycan türkcəsi əsasında deyil, eyni
zamanda (və bəlkə də daha çox) Azərbaycan
türklərinin tarixi birləşdiricilik missiyası əsasında
ünsiyyətə girib Azərbaycan xalqını, Azərbaycan
cəmiyyətini təşkil edirlər. Bu hadisə artıq
kifayət qədər zəngin tarixə malikdir... Və həmin
tarixə, onun uğurlarına qarşı
çıxanların aqibəti göstərdi ki, Azərbaycan
xalqı etnik tərkibcə mürəkkəb olsa da, kifayət
qədər bütöv, mütəşəkkildir. Lakin bir
sıra etnik, mədəni problemlər vardır ki, onlar
ardıcıl olaraq həll edilməli, həm Azərbaycan
türklərinin, həm də Qafqaz, İran mənşəli
etnosların etnoqrafiyasına, adət-ənənələrinə
hörmətlə yanaşılmalı, milli münaqişə
ocaqlarının yaradılmasına yol verilməməlidir. Müşahidələr
göstərir ki, sivilizasiyanın yüksək səviyyədə
inkişaf etdiyi regionlarda belə bu və ya digər dərəcədə
narazı etnik hisslər müxtəlif formalarda münaqişələr
törətməyə qadirdir.
Azərbaycanlılar,
başqa sözlə, Azərbaycan türkləri, məlum
olduğu kimi, Azərbaycan Respublikası ilə yanaşı,
İranda, Türkiyədə, Rusiyada, Gürcüstanda və
s. yerlərdə yaşayırlar. Belə bir faktı
xatırlatmaq kifayətdir ki, İranda (Cənubi Azərbaycanda)
yaşayan azərbaycanlılar Azərbaycan
Respublikasının əhalisindən üç-dörd dəfə
çoxdur, digər ölkələrdə daimi yaşayan azərbaycanlıların
sayı isə yüz minlərlə, hətta milyonlarladır.
Ümumiyyətlə, dünyada əlli milyona qədər azərbaycanlı,
yaxud Azərbaycan türkü mövcuddur ki, onlar eyni bir etnik,
kulturoloji tarixin hadisəsidir. Bununla belə, etiraf etmək
lazımdır ki, əlaqəsi intensiv olmayan müxtəlif
regionlarda, müxtəlif dövlətlərin ərazilərində
yaşamış azərbaycanlıların etnik
psixologiyasında, həyat tərzlərində, ictimai-siyasi
dünyagörüşlərində, dillərində və
s. müəyyən fərqlər yaranmağa
başlamışdır. Bunlar xalqın, millətin
bütövlüyünə mənfi təsir göstərən,
onun etnik, kulturoloji kompleksini zədələyən hadisələrdir.
Azərbaycan Respublikasının dünya azərbaycanlılarının
birliyi uğrunda başladığı mübarizə,
heç şübhəsiz, böyük ictimai-siyasi əhəmiyyətə,
geniş perspektivə malikdir.
Azərbaycanşünaslıq
nə dilçilik, nə ədəbiyyatşünaslıq, nə
mədəniyyətşünaslıq, nə də
tarixşünaslıqdır. Onun (azərbaycanşünaslığın)
işi həmin elmlərin hər birinin, eləcə də bir
sıra digər elmlərin faktlarından, nəticələrindən,
ümumi müddəalarından istifadə etməklə Azərbaycan
(və Azərbaycan xalqı!) haqqında ümumi elmi təsəvvür
yaratmaqdan, Azərbaycanın (və Azərbaycan
xalqının!) dünyadakı universal mövqeyini müəyyənləşdirməkdən
ibarətdir. Elə etnososial, etnokulturoloji əlamətləri
müəyyənləşdirməkdən ibarətdir ki,
onların məhz Azərbaycana (və Azərbaycan xalqına!)
mənsubluğu bir kompleks olaraq şübhə
doğurmasın... Lakin bir məsələ də var ki,
bütün bunlar Azərbaycanın (və Azərbaycan
xalqının) mədəni-mənəvi, siyasi-ideoloji mənafeyinə
xidmət etməlidir. Halbuki bir sıra hallarda bu və ya digər
etnos, xalq məhz həmin etnosu, xalqı “idarə etmək”,
onun daxili işlərinə qarışmaq, gələcəyini
hansısa lobbi, yaxud missioner maraqları baxımından “həll
etmək” üçün öyrənilir. Bu cür kvaziazərbaycanşünaslıq,
yaxud antiazərbaycanşünaslıq böyük elmin tələblərinə
cavab vermək iqtidarında olmasa da, müəyyən elmi- nəzəri,
praktik problemlər yaradır ki, biz son illərdə belə
problemlərlə dəfələrlə
qarşılaşmalı olmuşuq. Məsələn, Azərbaycandakı
etnik münasibətləri, dini problemləri, bir sıra
sosial-iqtisadi məsələləri və s. öyrənib,
ölkədə ictimai harmoniyanı pozmaq, etnososial
destabilizasiya yaratmaq iddiasına düşmüş, hətta
bəzi hallarda buna nail olmuşlar.
Sual olunur: azərbaycanşünaslığın
metodoloji “qida mənbəyi” rolunda daha çox hansı elm sahəsi
çıxış edir — türkologiya,
iranşünaslıq, semitologiya, yaxud qafqazşünaslıq?
Şübhəsiz, türkologiya!...
Azərbaycan
xalqının tarixini dərindən öyrəndikcə
türkologiya azərbaycanşünaslığın nəinki
metodoloji “qida mənbəyi”nə, bütövlükdə
kontekstinə çevrilir. Və bizim fikrimizcə, azərbaycanşünaslıq
getdikcə daha çox türkologiyanın üzvi tərkib
hissəsi olacaqdır. Bununla belə, nə
iranşünaslığı, nə semitologiyanı, nə
qafqazşünaslığı azərbaycanşünaslıqdan
ayrı təsəvvür etmək mümkün deyil. Azərbaycanşünaslığın
elə problemləri vardır ki, həmin elm sahələrinin
bilavasitə iştirakı olmadan keçinmək olmaz.
Və ümumiyyətlə,
türkologiya ilə yuxarıda haqqında söhbət gedən
elm sahələrinin (iranşünaslıq, semitologiya,
qafqazşünaslıq və s.) əməkdaşlığı
ənənəvi xarakter daşıyır, yalnız azərbaycanşünaslıqla
məhdudlaşmır. Bununla belə, təcrübə
göstərir ki, həmin elm sahələri Azərbaycan dili, ədəbiyyatı,
mədəniyyəti ilə türkoloji kontekstdən kənar
olaraq “sərbəst” elmi nəticələr çıxararkən,
bir qayda olaraq, ciddi səhvlərə yol verirlər. Məsələn,
böyük Nizaminin yaradıcılığı ilə uzun
müddət yalnız iranşünaslığın məşğul
olması bunu göstərdi. Şairin
yaradıcılığının qədim türk mənbələri
bütünlüklə diqqətdən kənarda
qaldığından onun təbliğ etdiyi fəlsəfi-estetik
ideyaların tarixi kökləri indiyə qədər müəyyənləşdirilməmiş
qalmışdır. Qədim türk eposu,
tanrıçılıq dünyagörüşü, Əl-Fərabi
ət-Türkinin fəlsəfi görüşləri barədə
aydın təsəvvürə malik olmayan bir iranşünas
üçün Nizaminin poetikası, demək olar ki,
anlaşılmazdır.
Azərbaycan elmi, mədəniyyəti
orta əsrlərdə üç dildə - türk, ərəb
və fars dillərində yaranmışdır; bu isə o deməkdir
ki, azərbaycanşünaslıqda türkologiya, semitologiya və
iranşünaslıq birinci növbədə mətnşünaslıq
xidməti göstərmək üçündür,
qafqazşünaslığın bu baxımdan funksiyası
xeyli məhdud olub, yalnız bir neçə mübahisəli
“alban yazısı” üzərində düşünməkdən
ibarətdir. Lakin nə semitologiya, nə
iranşünaslıq, nə də qafqazşünaslıq Azərbaycan
mənbələri üzərində işləyərkən
mətnşünaslıq işindən kənara çox
çıxmamalıdır. Müşahidələr göstərir
ki, həmin sahələr öz funksiyasını “genişləndirib”
mətnşünaslıq fəaliyyətindən kənara
çıxarkən azərbaycanşünaslığa
qeyri-elmi mülahizələr gətirir, onun elmi-metodoloji əsaslarını
sarsıdır.
Eramızdan əvvəl
III-I minilliklərdə Azərbaycanda etnik münasibətlər,
mədəniyyət, sosial-siyasi proseslər barədə
mötəbər sözü həmişə
qafqazşünaslar, iranşünaslar demişlər, daha əvvəlki
dövrlər barəsində isə son illərdə
türkoloq-altayşünaslar daha çox danışmağa
başlamışlar.
Azərbaycanın
dövlət müstəqilliyi qazandığı, müasir
dünya ilə əlaqələrinin yaranıb inkişaf
etdiyi müasir dövrdə azərbaycanşünaslığın
iqtisadi, sosioloji və politoloji aspektlərinin diqqəti daha
çox cəlb etməsi ənənəvi problemlərin
unudulması hesabına deyil. Azərbaycanşünaslığın
bir elm kimi tədqiqat hüdudları genişlənir, problemləri
daha çox sosial praktikanın tələblərinə
uyğunlaşır, təhlil metodları inkişaf edib zənginləşir.
Və nəticə etibarilə, ənənəvi problemlərə
baxışın texnologiyası da təkmilləşir.
Azərbaycanda milli
dövlət quruculuğu prosesi sürətləndikcə azərbaycanşünaslığın
problemləri daha bütöv, kompleks halında, biri digəri
ilə qarşılıqlı əlaqədə qoyulur ki, bu,
həmin problemlərin əsaslı şəkildə həlli
üçün geniş ideoloji imkanlar açır... Azərbaycanşünaslıq
yalnız elmi-nəzəri, yaxud akademik bir sistem deyil, həm də
get-gedə daha geniş yayılmaqda, Azərbaycan
Respublikasının dövlət siyasətinə,
dünyanın müxtəlif ölkələrində, təxminən
500 min kvadratmetrlik ərazisi olan tarixi Azərbaycanda məskunlaşmış
azərbaycanlıların dünyagörüşünə
çevrilməkdə olan azərbaycançılıq
ideologiyasının elmi-metodoloji əsasıdır.
Son 15 ildə Heydər Əliyev
haqqında yazılmış yüzlərlə publisistik, bədii
və s. kitabları, minlərlə bu tipli məqalələri
nəzərə almasaq (əslində, həmin əsərlərdə
də müəyyən elmi mülahizələr tapmaq
mümkündür) əliyevşünaslığın bu
günə qədərki əsas mənbələrini
aşağıdakı şəkildə qruplaşdırmaq
olar:
1) ümummilli liderin
öz əsərləri, xüsusilə nəşri mütəmadi
davam edən “Heydər Əliyev. Müstəqilliyimiz əbədidir”
çoxcildliyi ;
2) elm adamlarının
(filosof, tarixçi, hüquqşünas, iqtisadçı,
filoloq, sənətşünas və b.) əliyevçiliyə
həsr olunmuş əsərləri, xüsusilə akademik
Ramiz Mehdiyevin fundamental araşdırmaları;
3) ictimai- siyasi xadimlərin,
bir qayda olaraq, əliyevçiliyə bütövlükdə,
yaxud ümumi şəkildə baxmaq təcrübəsi verən
yazıları;
4) bu və ya digər
elm sahələrinə, xüsusilə ictimai elmlərə həsr
olunmuş monoqrafiya, yaxud dərsliklərdə əliyevçiliklə
bağlı istinadlar, mülahizələr;
5) Heydər Əliyevin
yaratdığı Yeni Azərbaycan Partiyasının
keçirdiyi müxtəlif səciyyəli konfranslarda
edilmiş məruzələr, çıxışlar və
s.
Etiraf etmək
lazımdır ki, dahi ictimai- siyasi xadim, dövlət qurucusu və
mütəfəkkir nə qədər böyük ideyalar
müəllifi olduğunu bilsə də,
sağlığında həmin ideyaların elmi-metodoloji
baxımdan işlənməsi, ümumiləşdirilməsinə
çalışmamış, özünəməxsus bir təvazökarlıqla
bu zəruri məsələni gələcəyin (və gənc
nəslin) öhdəsinə buraxmışdır. Ona
yaxşı məlum idi ki, yalnız həyata keçmiş
ideyalarının deyil, gələcəkdə həyata
keçəcək ideyalarının da dərindən öyrənilməsi
milli (və ümumbəşəri) zərurətə
çevriləcəkdir. Və onu da etiraf etmək
lazımdır ki, Heydər Əliyevin intellektual- elmi
dühasına yüksək qiymət verən Azərbaycan
alimləri keçən əsrin 90-cı illərinin
ortalarından başlayaraq, əliyevşünaslığın
fundamentində dayana biləcək dəyərli fikirlər
söyləmiş, onun yeni keyfiyyətdə müəllifi
olduğu azərbaycançılıq ideologiyasının
analitik təhlilini verməyə
çalışmışlar. Həm Azərbaycan əliyevşünaslığının
inkişafında, həm də onun dünya miqyasına
çıxmasında ümummilli liderin vəfatından sonra fəaliyyətə
başlamış Heydər Əliyev Fondu böyük işlər
görmüş, hətta bu sahədəki genişmiqyaslı
fəaliyyətlərin koordinasiyası təcrübəsini də
vermişdir, Və heç şübhəsiz, Heydər Əliyev
Fondunun həmin təcrübəsi yaxın zamanlarda öz
işinə başlayacaq Heydər Əliyev Mərkəzi
üçün çox faydalı olacaqdır.
Bizim fikrimizcə, əliyevşünaslığın
strukturunu, əsasən, aşağıdakı məsələlər
təşkil edir ki, onların hər biri ayrıca tədqiqat
sahəsi olub çoxlu sayda mütəxəssislərin birgə
fəaliyyətini, əməkdaşlığını tələb
edir:
I. Heydər Əliyevin
elmi tərcümeyi- halı.
II. - Sovet dövründə
Azərbaycan Respublikasının iqtisadi, sosial- siyasi və mədəni-
mənəvi inkişafı uğrunda mübarizəsi;
- milli azadlıq və
dövlət müstəqilliyi uğrunda mübarizə (1988-
1993);
- milli (və müstəqil)
dövlət quruculuğu uğrunda mübarizə (1993- 1997);
- milli dövlətçiliyin
möhkəmləndirilməsi uğrunda mübarizə (1997-
2003).
III. — Heydər Əliyev
və Azərbaycanın dünyaya inteqrasiyası, yaxud xarici
siyasəti;
— Heydər Əliyev və
Azərbaycanın öz ərazi bütövlüyü
uğrunda mübarizəsi;
— Heydər Əliyev və
türk dünyası.
IV. —
Tarixşünaslıq görüşləri;
—
hüquqşünaslıq görüşləri;
— iqtisadi
görüşləri;
— sosioloji
görüşləri;
— mədəniyyətşünaslıq
görüşləri;
— dilçilik
görüşləri;
— elmi- pedaqoji görüşləri
və s.
V. — Heydər Əliyevin
siyasətçi üslubu;
— dövlət idarəçiliyi
üslubu;
— natiqlik məharəti.
VI. — Heydər Əliyevin
ictimai- siyasi xadim üslubunun milli və ümumbəşəri
kökləri, mənbələri;
— Azərbaycanda Heydər
Əliyev məktəbi; miqyası, üslub rəngarəngliyi;
— Heydər Əliyev idarəçiliyi,
xüsusilə dövlət quruculuğu təcrübəsinin
davamı.
VII. — Müasir mərhələdə
(2003- cü ildən sonra) Azərbaycanda Heydər Əliyev
ideyalarının həyata keçirilməsi prosesi;
— Heydər Əliyev
ideyalarının inkişafı;
— İlham Əliyevin idarəçilik,
dövlət (və millət) quruculuğu fəaliyyəti: ənənə
və novatorluq.
VIII. — Əliyevçilik
Azərbaycan ictimai- siyasi fikir tarixinin üzvi tərkib hissəsi
kimi;
— əliyevçilik
müasir dünya ictimai-siyasi, ideoloji fikir texnologiyaları
kontekstində;
IX. Əliyevçiliyin
metodoloji məsələləri.
X. Əliyevşünaslığın
təbliğat və tədris-metodika məsələləri.
Bu sahələrin hər
biri üzrə son on ildə müəyyən əsərlər
yazılmış, maraqlı mülahizələr söylənmiş,
hətta müəyyən ümumiləşdirmələr
aparılmışdır, lakin ümummilli liderin, Azərbaycanın
dünyaya verdiyi təfəkkür (və əməl!)
dahisinin gördüyü tarixi işlər, irəli
sürdüyü (və həyata vəsiqə verdiyi!)
ideyalarla müqayisədə bunlar hələ ancaq
başlanğıc, ilkin uğurlu addımlar sayıla bilər.
Nəzərə alsaq ki, əliyevşünaslığın
(və əliyevçiliyin ) bir sıra əsas müddəaları
hələ də orta məktəblərin, universitetlərin tədris
proqramlarında tələb olunan səviyyədə ehtiva
olunmamış, regionlarda kifayət qədər yüksək
zövqlə tikilmiş Heydər Əliyev muzey-mərkəzlərinin
təbliğat arsenalına daxil edilməmiş, müəyyən
uğurlu cəhdlərə baxmayaraq dünyanın elmi- ictimai
fikir, intellekt mərkəzlərinə
çatdırılmamışdır və s., onda nəinki
görüləcək işlərin, hətta
görülmüş işlərin belə metodiki xarakterinə,
metodoloji səviyyəsinə, cəmiyyətin, xüsusilə
gənclərin dünyagörüşünə təsir
mexanizmlərinə hər dəfə yenidən baxmaq lazım
gəlir. Dünyanın qloballaşdığı, ideya- fikir
alternativliyinin mövcud olduğu və hər sahədə
mövqelərin tez- tez dəyişdiyi dövrdə
bütöv bir millətə azadlığın (və tərəqqinin)
üfüqlərini açmış ideyaların mühafizəsi,
geniş miqyasda ictimai elmi dərki olduqca zəruridir.
Zənnimizcə, əliyevçilik
ən azı aşağıdakı üç kontekstdə
öyrənilməlidir:
1) böyük liderin,
dövlət xadiminin siyasi tərcümeyi-halı kontekstində;
2) dövrün hadisələri
kontekstində;
3) Azərbaycanın gələcək
taleyi kontekstində.
Lakin həmişə nəzərə
almaq lazımdır ki, həmin kontekstlər bir-biri ilə
sıx əlaqədədəir, biri digərində ehtiva
olunur, belə ki, Heydər Əliyevin siyasi tərcümeyi-halı
dövrün hadisələrindən, bu hadisələrlə
birlikdə Azərbaycanın gələcək taleyindən
ayrılmazdır. Və onu da nəzərə almaq
lazımdır ki, əliyevçilik hərəkətdə
olan azərbaycançılıqdır - xalqımızın
və dövlətçiliyimizin ən yeni tarixinin (və
perspektivlərinin) ideologiyasını verməklə əvəzsiz
metafizik dəyər daşıyır... Bununla yanaşı əliyevşünaslığın
bir problemi də dövrün müxalif ideyalarının, daha
doğrusu, iddialarının öyrənilməsindən ibarətdir
ki, həmin problem diqqətdən kənarda qalarsa, əliyevçiliyin
hansı mübarizələr mühitində
formalaşması kimi mühüm məsələ unudular.
Heç də o qədər
kiçik olmayan problemlərdən biri də elm
adamlarının əliyevşünaslığın
a) milli və ümumbəşəri;
b) humanist və ya
demokratik;
c) fərdi və ya
ictimai məzmununu Azərbaycan cəmiyyətinin
anlayacağı bir dillə çatdırması zərurətidir.
Elmi-intellektual mühitimizin adət etdiyi kanonlarla, xüsusilə
marksist- metodoloji texnologiyalarla əliyevşünaslığı
dərk (və izah) etmək mümkün olmayacaqdır. Bu
istiqamətdə də akademik Ramiz Mehdiyevin təklif etdiyi
üsullara önəm vermək ehtiyacı hiss olunur...
Əlbəttə, əliyevşünaslığın
bir elm kimi inkişafı Azərbaycanın ictimai- siyasi fikir
tarixinin müasir mərhələsi olan əliyevçiliyin
bir ideologiya kimi inkişafına istinad edir.
Nizami CƏFƏROV,
professor, Azərbaycanda
Atatürk Mərkəzinin müdiri,
AMEA-nın müxbir üzvü,
əməkdar elm xadimi,
Milli Məclisin deputatı
Xalq qəzeti.- 2009.- 7 may.- S. 2.