Şuşanın işğalından 17 il keçir
Ermənistanın
işğalçılıq siyasətinin nəticələri
XX əsrin 80-ci illərinin
ikinci yarısında Sovetlər İttifaqında yenidənqurma
adı altında bir sıra dəyişikliklər baş
verdi. Belə bir şəraitdə ermənilər özlərinin
yaxın və uzaq xaricdəki himayədarlarının köməkliyi
ilə “Böyük Ermənistan” ideyasını həyata
keçirmək üçün yenidən Azərbaycanın
Dağlıq Qarabağ bölgəsinə dair ərazi
iddiaları irəli sürdülər.
Hər dəfə
Qarabağa dair ərazi iddiaları kənardan, məhz Ermənistanın
təbliği, təhriki və təzyiqi ilə ortaya
atılırdı. Heç şübhəsiz, ermənilərin
bu ərazi iddiaları birdən-birə deyil, Yerevanda, Moskvada və
Qərbdə olan himayədarları tərəfindən hələ
xeyli əvvəl diqqətlə və hərtərəfli plan
əsasında hazırlanmışdı.
Sovet dövründə
mərkəzi hakimiyyət orqanlarının himayədarlığı
ilə Azərbaycan əleyhinə məqsədyönlü
şəkildə təbliğat kampaniyası
aparılmış və nəticədə mənfi ictimai
fikir formalaşdırılmışdı. Erməni
ideoloqları və onların ilhamvericiləri Azərbaycanın
tarixi, sosial-iqtisadi inkişafı haqqında faktları
açıq-aşkar saxtalaşdıraraq bütün ittifaq
miqyasında yaymışdılar.
1988-ci il hadisələri
başlayanda ilk vaxtlar vəziyyəti son dərəcə gərginləşdirməyə,
ictimai rəyi öz tərəflərinə çəkməyə
çalışan erməni siyasətçiləri və
onların mərkəzi ittifaqdakı himayədarları tərəfindən
vilayətin iqtisadi geriliyi pərdəsi altında
Dağlıq Qarabağın Ermənistana birləşdirilməsi
üçün uzun müddətdən bəri
hazırlanmış plan üzrə Xankəndində və
Yerevanda davamlı tətillər keçirilərək, müəssisələr
dayandırılır və kütləvi mitinqlər təşkil
edilirdi.
Azərbaycana
qarşı açıq-aşkar ərazi iddialarını pərdələyərək,
münaqişənin əsas səbəbinin guya DQMV-nin
sosial-iqtisadi problemlərinin olması barədə erməni
siyasətçiləri və onların arxasında
dayananların bu tezisin əsassızlığını
akademik Z.Səmədzadə konkret faktlara və rəqəmlərə
istinadən ifşa etmişdir. Azərbaycan SSR Dövlət
Statistika İdarəsinin 1988-ci ilin əvvəllərinədək
olan vəziyyəti əks etdirən rəqəmlərə nəzər
saldıqda, doğrudan da, sosial-iqtisadi inkişafın bir
sıra sahələrində DQMV nəinki Azərbaycanı, hətta
Ermənistanı da qabaqlayırdı. Eyni zamanda, SSRİ Nazirlər
Sovetinin sosial inkişaf üzrə Bürosunun sədrinin
birinci müavini V.P.Laxtin “İzvestiya” qəzetinin 25 mart 1988-ci
il tarixli nömrəsində bildirmişdi ki, “Dağlıq
Qarabağ Vilayəti mənzillə təminat sahəsində
Azərbaycanın digər bölgələrini orta hesabla 1,4 dəfə
geridə qoyur. Bir sıra başqa göstəricilər
üzrə də vilayətdəki vəziyyət hər iki
müttəfiq respublikadakından yaxşıdır”.
Buna baxmayaraq, 1988-ci il
martın 24-də “Dağlıq Qarabağ problemi”ni həll etmək
üçün Sov. İKP MK və SSRİ Nazirlər Soveti
“1988-1995-ci illərdə Azərbaycan SSR Dağlıq
Qarabağ Muxtar Vilayətinin sosial-iqtisadi inkişafının
sürətləndirilməsi tədbirləri haqqında” qərar
qəbul etdi. Lakin baş verən sonrakı hadisələr
DQMV-nin sosial-iqtisadi geriliyi barədə erməni siyasətçiləri
və onların mərkəzdəki himayədarlarının
irəli sürdükləri bu saxta tezisin yalnız bəhanə,
əsas məqsədin isə Ermənistanın Azərbaycana
qarşı ərazi iddiasında olduğunu göstərdi.
Münaqişənin
başlanğıcında Azərbaycan ümid edirdi ki, məsələ
mərkəzi hakimiyyət orqanları tərəfindən ədalətlə
həll olunacaq. Lakin təcavüzkarla təcavüzə məruz
qalanın eyni tutulması nəticəsində bu günədək
həllini tapmayan münaqişənin əsası qoyuldu. Sovet
rəhbərliyinin məsələyə vaxtında və
prinsipial qiymət verməməsi, Ermənistanın ərazi
iddialarının əsassız olmasının göstərilməməsi
əvvəl Əsgəranda, sonra isə ermənilər tərəfindən
xüsusi plan əsasında hazırlanmış Sumqayıtda
baş verən faciəli hadisələrə gətirib
çıxartdı.
Artıq ilin ikinci
yarısında vəziyyət o qədər mürəkkəbləşdi
ki, DQMV-nin azərbaycanlı əhalisinə qarşı
silahlı təcavüz oldu. Belə ki, avqustun axırı və
sentyabrın əvvəllərində Kərkicahan və
Xocalı üzərinə ermənilərin kütləvi
hücumu baş verdi. Sentyabrın 18-də ermənilər Xankəndində
yaşayan 15 minə qədər azərbaycanlını şəhərdən
zorakılıqla çıxardılar, onların evləri
yandırıldı, özlərini isə Şuşa və ətraf
rayonlara köçməyə məcbur etdilər.
1988-ci il sentyabrın
21-də DQMV-də xüsusi vəziyyət elan edildi və
qadağan saatı qoyuldu. Lakin xüsusi vəziyyətin tətbiq
olunması da DQMV-də və Ermənistanda
zorakılığın qarşısını ala bilmədi.
Mərkəzi ittifaq orqanlarının hadisələrə birtərəfli
yanaşması nəticəsində Dağlıq Qarabağ və
Ermənistanda yaşayan azərbaycanlılar hərbi təcavüzə
məruz qalmaqla yanaşı, kütləvi şəkildə
öz doğma yurdlarından çıxarıldılar.
1989-cu il yanvarın 12-də
SSRİ Ali Soveti Rəyasət Heyəti DQMV-də və onun ətrafında
millətlərarası münasibətlərin gərginliyinin
davam etməsi ilə əlaqədar olaraq və bunun
qarşısını alıb regionda vəziyyəti sabitləşdirmək
məqsədilə Dağlıq Qarabağın Azərbaycan
SSR tərkibində Muxtar Vilayət statusunu saxlamaqla DQMV-də
xüsusi idarə formasının tətbiq edilməsi
haqqında fərman qəbul etdi. Həmin fərmanla DQMV-də
bilavasitə SSRİ-nin ali dövlət hakimiyyəti və
idarə orqanlarına tabe olan Xüsusi İdarə Komitəsi
yaradıldı.
Xüsusi İdarə
Komitəsi “millətlərarası münasibətlərin daha
da kəskinləşməsinin qarşısını almaq və
bu regionda vəziyyəti sabitləşdirmək” adı
altında yaradılsa da, fərmanda göstərilənlərin
əksinə olaraq bu komitənin fəaliyyətdə
olduğu müddətdə DQMV-də vəziyyət daha da kəskinləşmişdi.
Komitənin sədri A.İ.Volski vəziyyəti sabitləşdirmək
deyil, əksinə, gərginləşdirmək siyasəti
yürütdü. Onun fəal “səyləri” nəticəsində
az müddət ərzində vilayətin idarə və müəssisələrinin
demək olar ki, hamısı Azərbaycanın tabeliyindən
çıxarılaraq mərkəzin tabeliyinə
keçirildi. Bütün sənədlərdə DQMV Azərbaycanın
tərkibindən çıxarılmışdı. Belə
ki, o dövrdə SSRİ Plan Komitəsinin hesabat sənədlərində
Dağlıq Qarabağ əslində onaltıncı müttəfiq
respublika kimi, əlahiddə göstərilirdi. Vilayət
İcraiyyə Komitəsinin binasının üzərində
dalğalanan Azərbaycan bayrağı
çıxarılıb Ermənistanın bayrağı
sancılmışdı. Hər gün Xankəndi -Yerevan
marşrutu üzrə təyyarələr 22 dəfə reysə
çıxırdı.
Bu dövrdə Xankəndindən
qovulmuş azərbaycanlıların öz doğma ev-eşiklərinə
qayıtmasına nəinki təminat yaradılmadı, əksinə,
vilayətin azərbaycanlılar yaşayan kəndləri
Xüsusi İdarə Komitəsinin “köməkliyi” ilə məqsədəuyğun
şəkildə boşaldıldı. Ümumiyyətlə,
A.İ.Volskinin “ciddi qayğısı” sayəsində vilayət
demək olar ki, Azərbaycan hökumətinin nəzarətindən
çıxmışdı.
1989-cu ilin
axırlarında Qarabağda vəziyyət olduqca
acınacaqlı idi. Xüsusi İdarə Komitəsi A.Volski
başda olmaqla Moskvanın göstərişi əsasında,
Ermənistanın iradəsi ilə antiazərbaycan fəaliyyətini
davam etdirirdi. Azərbaycanlıların ermənilər tərəfindən
vilayətdən çıxarılması və təcavüzə
məruz qalması respublikada Xüsusi İdarə Komitəsinin
fəaliyyətinə qarşı böyük narazılıq
yaratmışdı. Sovet rəhbərliyinin baş verən
hadisələrə laqeyd münasibəti, Dağlıq
Qarabağın Ermənistana birləşdirilməsi tələbinin
vaxtında Azərbaycanın ərazi bütövlüyünə
və suverenliyinə qəsd kimi qiymətləndirilməməsi
yaranmış vəziyyəti daha da
ağırlaşdırdı.
Dağlıq
Qarabağda vəziyyətin belə bir gərgin anında Ermənistan
SSR Ali Soveti 1989-cu il dekabrın 1-də Azərbaycanın
suverenliyini kobud surətdə pozaraq DQMV-nin Ermənistan SSR-lə
birləşdirilməsi haqqında Konstitusiyaya zidd qərar qəbul
etdi. 42 gün ərzində DQMV-nin müəssisələri
Ermənistanın müvafiq nazirlik və idarələrinin
tabeliyinə verildi. Birbaşa Sovet rəhbərliyinin fəaliyyətsizliyi,
bəzən isə açıq himayədarlığı sayəsində
DQMV iqtisadiyyatının və digər sahələrinin
faktiki olaraq Azərbaycandan ayrılması və Ermənistana
birləşdirilməsi baş verdi. Bütün rayon partiya
komitələri Ermənistan KP-nın tərkibinə daxil
oldu. Azərbaycanın bütün dövlət atributları
(bayrağı, gerbi, himni və s.) dəyişdirildi və
DQMV ərazisində Ermənistanın bayrağı və
gerbi qaldırıldı. Ermənistan rəhbərliyi və
erməni separatçıları mərkəzin bəzi dairələrinin
köməkliyi ilə vilayətdə əsl mənada
Dağlıq Qarabağın iqtisadi, ictimai-siyasi və mədəni
cəhətdən mənimsənilməsi prosesi
aparırdılar.
1991-ci ildən
Qarabağın dağlıq hissəsində baş verən
hadisələrin gərginliyi get-gedə artırdı. Artıq
ictimai-siyasi vəziyyət böyük fəlakətin
yaxınlaşmasından xəbər verirdi. 1991-ci ilin
iyun-dekabr aylarında erməni silahlı qüvvələrinin
Xocavəndin Qaradağlı və Əskəran rayonunun
Meşəli kəndinə hücumu nəticəsində 12 nəfər
öldürüldü, 15 nəfər isə yaralandı. Həmin
ilin avqust və sentyabr aylarında Şuşa-Cəmilli,
Ağdam-Xocavənd və Ağdam-Qaradağlı
avtobuslarının erməni silahlı dəstələri tərəfindən
atəşə tutulması nəticəsində 17 nəfər
həlak oldu, 90 nəfərə qədər azərbaycanlı
yaralandı. 1991-ci il oktyabrın sonunda və noyabr ayı ərzində
Qarabağın dağlıq hissəsindəki 30-dan çox
yaşayış məntəqəsi, o cümlədən
Tuğ, İmarət-Qərvənd, Sırxavənd, Meşəli,
Cəmilli, Umudlu, Qaradağlı, Kərkicahan və s. bu kimi
digər strateji əhəmiyyətə malik kəndlərimiz
ermənilər tərəfindən yandırıldı,
dağıdıldı və talan edildi.
Şuşanın Xankəndindən
keçən telefon-rabitə xətləri noyabrın 24-dən
kəsilmiş, şəhər və azərbaycanlılar yaşayan
kəndlər tamamilə ətraf aləmdən təcrid
olunmuşdu. Nəticədə, Xocalı və Şuşa
mühasirədə qalmışdı. Dekabrın 2-nə
keçən gecə əsasən rus hərbçilərinin
idarə etdiyi zirehli texnika növləri, o cümlədən
döyüş maşınları ilə təmin olunmuş
Ermənistan ordusu Xankəndi tərəfdən Kərkicahan qəsəbəsinə
hücum edərək, oranı işğal etdi. Şuşadan
isə əlavə kömək göndərmək
qeyri-mümkün idi. Çünki rus hərbçiləri
Şuşadan Kərkicahana gedən yolu
bağlamışdılar. Eyni zamanda, Şuşa şəhərinin
özü də hər gün erməni mövqelərindən
intensiv top və raket atəşinə tutulurdu.
Ümumiyyətlə,
1988-1991-ci illərdə, yəni hadisələrin
başlanğıcından SSRİ-nin süqutuna qədər
olan dövrdə ittifaqın hakim dairələri tərəfindən
himayə edilən Ermənistan Azərbaycana qarşı
açıq-aşkar təcavüzkarlıq siyasəti yeritmiş,
nəticədə dinc sakinlər qətlə yetirilmiş,
yaşayış məntəqələri
dağıdılmış, talan edilmiş və
yandırılmışdır. Bu illər ərzində
Dağlıq Qarabağda ermənilər tərəfindən
törədilmiş 2559 toqquşma, 315 silahlı basqın,
1388 atəşə tutma halları qeydə alınmışdır
ki, bunların da nəticəsində 514 nəfər həlak
olmuş, 1318 nəfər yaralanmışdır.
1992-ci ilin əvvəllərindən
başlayaraq Ermənistan ordusu bir-birinin ardınca yuxarı
Qarabağda azərbaycanlılar yaşayan sonuncu
yaşayış məntəqələrini də
işğal etdilər. Belə ki, fevral ayının 12-də
Şuşanın Malıbəyli və Quşçular kəndləri
Ermənistan silahlı qüvvələri tərəfindən
zəbt olundu. Hücum zamanı 100-dən çox azərbaycanlı
öldürülmüş, 140-dan çoxu yaralanmış və
əsir götürülmüşdür. Bu qanlı hadisələr
Rusiyanın 366-cı motoatıcı alayının
iştirakı ilə həyata keçirilmişdir. Fevralın
13-dən 17-dək isə ermənilərin Xocavənd rayonunun
Qaradağlı kəndinə hücumu nəticəsində 92
nəfər öldürülərək silos quyusuna
atılmış, 117 nəfər kənd əhalisi girov
götürülmüş və sonradan onların 77 nəfəri
amansızlıqla qətlə yetirilmişdir.
1992-ci il fevralın 25-dən
26-na keçən gecə Ermənistan silahlı qüvvələri
Xankəndində yerləşən Rusiyanın 366-cı
motoatıcı alayının 180 nəfər hərbi mütəxəssisi
və ağır texnikanın iştirakı ilə Xocalı
şəhərinə hücum edərək şəhəri yerlə-yeksan
etdilər. Çoxsaylı ağır texnika ilə şəhər
tamamilə dağıdıldı, yandırıldı və
insanlar xüsusi qəddarlıqla qətlə yetirildi. Bu
soyqırım nəticəsində 613 nəfər
öldürüldü, 487 nəfər şikəst oldu, 1275
nəfər əsir götürüldü və 150 nəfər
itkin düşdü.
Xocalıya hücum
zamanı 366-cı motoatıcı alayın 3-cü batalyonunda
50-dən çox erməni zabiti və giziri iştirak
etmişdir. Xocalı soyqırımında izləri itirmək
üçün 1992-ci il martın 2-də ruslara məxsus olan
366-cı motoatıcı alay Gürcüstanın Vaziani şəhərinə
köçürüldü, martın 10-da isə marşal
Şapoşnikovun əmri ilə həmin alay ləğv edilərək
tərkibi başqa alaylara paylandı. Xocalı erməni-rus
birləşmiş qüvvələri tərəfindən ələ
keçirildikdən sonra aydın idi ki, növbəti həmlə
Şuşaya olacaq. Ermənilər bunu gizlətmir, şəhərin
hücumla alınmasına və dəhliz açmaq
üçün Laçının tutulmasına
açıq-aşkar hazırlıq görürdülər. Şuşanın
strateji mövqeyi Azərbaycanın bu qədim şəhərinin
qısa müddətdə asanlıqla ələ keçirilməsi
ehtimalını heçə endirirdi. Lakin Şuşanı ələ
keçirmək üçün ermənilər ən
qatı cinayətlərə əl ataraq
torpaqlarımızı kənd-kənd işğal edir,
Şuşaya doğru irəliləyirdilər. Şuşanın
itirilməsi Azərbaycan üçün nə demək idi?
Tarixə nəzər salsaq, Şuşanın nə qədər
siyasi və hərbi-strateji əhəmiyyətə malik
olmasının bir daha şahidi oluruq.
Mart ayı da
Şuşa ətrafında gedən ağır
döyüşlərlə müşahidə olundu. Aprelin
ortalarından başlayaraq, Şuşa
yaxınlığında ermənilərin zirehli texnikası,
saysız-hesabsız canlı qüvvəsi toplanırdı. Aprelin
24-də ermənilərin Şuşaya hücumu gözlənilirdi.
Belə ki, ermənilər aprelin 29-da Şuşa ətrafında
Hacı talası və Daşaşıran adlanan ərazilərə
güclü hücuma keçdilər. Bütün bu
hücumlar ermənilərin artıq mühasirə vəziyyətində
olan Şuşaya doğru irəliləməsindən xəbər
verirdi. May ayının 7-dən 8-nə keçən gecə
Şuşa dörd tərəfdən “qrad”, “kristal” tipli raketlər,
top, tank, PDM, ZDM, pulemyot və avtomatlarla güclü atəşə
tutuldu. Atəş səhərə qədər davam etdi. Səhər
tezdən ermənilər Xankəndi, Şuşikənd və
Kərkicahan istiqamətlərindən piyadalarla hücuma
keçdilər. Şəhər ayın 8-i axşama qədər
müdafiə olunsa da, tank və zirehli maşınların
köməyi ilə ermənilər əvvəl
Şuşanı, sonra isə Kosalar və Şırlan kəndlərini
ələ keçirdilər.
Qarabağın
dağlıq hissəsində yerləşdirilmiş Ermənistan
silahlı qüvvələrinin bölmələri digər
erməni terrorçu dəstələri ilə birlikdə Azərbaycan
Respublikasının ərazisində növbəti cinayət
törədərək, yuxarı Qarabağda azərbaycanlıların
yaşadığı sonuncu yaşayış məntəqəsi
olan Şuşa şəhərini işğal etdilər. Vaxtilə
33 gün mühasirədə qalan, lakin təslim olmayan
Şuşanın belə qısa müddətdə süqut
etməsinin əsas səbəbi şəhərin müdafiə
qabiliyyətinin zəif olması idi. Şuşadakı
mövcud qüvvələr və onların hərbi
hazırlığı ermənilərlə müqayisədə
çox zəif idi. Doğrudur, Şuşada müəyyən
qədər hərbi texnika və canlı qüvvə var idi. Şuşaya
hücum ərəfəsində şəhərdə 2 ədəd
tank, 3 ədəd PDM, 4 ədəd ZDM, 1 ədəd qrad raket
qurğusu, 3 tabor və 700 döyüşçü olsa da,
onlardan 400 nəfəri ezamiyyətə
buraxılmışdı. Ermənilərin öz məlumatlarına
görə isə Şuşaya hücumda 100-ə qədər
zirehli maşın və tank, 11 min nəfər canlı
qüvvə iştirak etmişdi. Ermənilər tərəfində
xaricdən gətirilmiş
muzdlular da döyüşürdülər.
Beləliklə, ən
müasir texnika hesabına 289 kvadratkilometr ərazisi, 24 000 nəfər
əhalisi, 1 şəhər və 30 kənddən ibarət
olan Şuşa rayonu Ermənistan silahlı qüvvələri
tərəfindən işğal edildi. Şuşa uğrunda
döyüşlərdə 155 nəfər şəhid oldu,
167 nəfər isə yaralandı. Ermənilər tərəfindən
əsir götürülmüş və Şuşa türməsində
saxlanılan 114 nəfər azərbaycanlı sonradan xüsusi
qəddarlıqla qətlə yetirildi.
1992-ci il mayın 8-də
İranın təşəbbüsü ilə Tehranda Azərbaycan
və Ermənistan rəhbərləri arasında üçtərəfli
görüş keçirildi. Sonralar aydın oldu ki,
görüş zamanı Azərbaycan-Ermənistan sərhədi
boyu və Qarabağın dağlıq hissəsində atəşin
dayandırılmasından erməni tərəfi əslində
başqa məqsəd güdürmüş. Məhz bu
görüş Ermənistana beynəlxalq ictimaiyyətdən
öz niyyətlərini gizlətmək üçün
lazım idi. Heç şübhəsiz ki, Ermənistan rəhbərliyi
hazırlanmış hücum əməliyyatından əvvəlcədən
xəbərdar olmuşdur. Çünki Şuşanın
işğalı Ermənistan rəhbərliyinin Tehranda
danışıqlar apardığı, atəşi
dayandırmağı tələb etdiyi vaxtla üst-üstə
düşür və bağlanan sülh müqaviləsi
mürəkkəbin quruduğu ana qədər qüvvədə
qalmışdır. Bununla yanaşı, ermənilər həmişə
olduğu kimi, hücum ərəfəsində bütün dünyaya
Şuşadan Xankəndinə güclü hücumlar edilməsi
barədə dezinformasiya yaymışdılar.
Bu hadisə BMT Nizamnaməsini
və ATƏT-in prinsiplərini mütəmadi şəkildə
kobud şəkildə pozaraq Qarabağın dağlıq hissəsini
zorla Ermənistana ilhaq etməyə çalışan Ermənistan
hökumətinin beynəlxalq hüquq normaları ilə bir
araya sığmayan və təcavüzkar siyasətinə
sadiq qaldığını bir daha təsdiq etdi. Şuşanı
ələ keçirməklə Ermənistan bu problemi
yalnız hərbi-taktiki baxımdan həll etmiş oldu. Problemin
siyasi həlli isə getdikcə dərinləşərək
çətin məcraya salındı. Məhz
Şuşanın işğalı sonralar digər Azərbaycan
ərazilərinin itirilməsində əsas rol oynadı.
Azərbaycanın qədim
musiqi və mədəniyyət mərkəzi Şuşa
şəhərinin işğalından sonra erməni hərbi
qüvvələri Şuşa-Laçın yolunu
bağlayaraq birbaşa Ermənistan Respublikası ərazisindən
Laçın şəhərini güclü top atəşinə
tutdular. Erməni hərbi qüvvələrinin məqsədi
işğal etdikləri Azərbaycan torpaqlarında möhkəmlənmək,
Qarabağın dağlıq hissəsini Ermənistan
Respublikasına birləşdirmək üçün
onların arasında dəhliz açmaq idi. Bu yolda iki
respublikanın arasında yerləşən Azərbaycan şəhəri
– Laçın əsas maneə idi. Şuşa işğal
edildikdən az sonra, ermənilər qısa müddət ərzində,
yəni mayın 18-də Laçın şəhərini də
zəbt etdilər. Nəticədə 1385 kvadratkilometr ərazisi,
71 000 nəfər əhalisi və 120 kəndi olan
Laçın rayonu Ermənistan silahlı qüvvələri
tərəfindən işğal olundu.
Beləliklə, “öz
müqəddəratını təyin etmək”
ideyasını reallaşdırmaq adı altında Azərbaycanın
Dağlıq Qarabağ bölgəsıni Ermənistanla birləşdirən
dəhliz silah gücünə ələ keçirildi. Laçının
işğalı müharibənin Dağlıq Qarabağ
hüdudlarından çıxdığını və Ermənistanın
hərbi işğalçılıq niyyətinin
böyük olduğunu göstərdi. Ermənilərin
“humanitar dəhliz” adlandırdığı bu yol ilə
Dağlıq Qarabağa külli miqdarda silah, döyüş
sursatı və hərbi qüvvə gətırildi.
Nəticədə
1993-cü il ərzində Ermənistanın ərazi
iddiası obyekti olan Dağlıq Qarabağ bölgəsinin
(4,4 min kvadratkilometr) hüdudlarından kənarda yerləşən
və onun ərazisindən 4 dəfə böyük olan Kəlbəcər,
Ağdam, Füzuli, Cəbrayıl, Qubadlı və Zəngilan
bölgələri Ermənistan sılahlı qüvvələri
tərəfindən işğal edildi. Azərbaycanın
işğal olunmuş ərazılərindən 1 milyondan
çox əhali (ümumi əhalinin 15%-i) öz
torpağında qaçqın vəziyyətinə
düşdü, 900-ə yaxın yaşayış məntəqəsi
dağıdıldı, talan edildi və yandırıldı. Hazırda
Azərbaycan ərazisinin 20 %-dən çox (17 min
kvadratkilometr) hissəsi Ermənistan silahlı qüvvələri
tərəfindən işğal olunmuşdur.
1988-1993-cü illərdə
Ermənistanın hərbi təcavüzü nəticəsində
20 000 nəfər azərbaycanlı həlak olmuş, 100 000 nəfərdən
çoxu yaralanmış, 50 000 nəfər isə müxtəlif
dərəcəli xəsarət alaraq əlil olmuşdur. Münaqişə
dövründə 4853 nəfər itkin düşmüş,
onlardan 1357 nəfəri əsirlikdən azad edilmiş, 783 nəfəri
isə hələ də Ermənistanda əsirlikdədir. Beynəlxalq Qırmızı
Xaç Komitəsinin
məlumatına görə
439 nəfər əsirlikdə
ölmüşdür.
Torpaqlarına təcavüz
olduqdan sonra da, Azərbaycan Respublikası bütün vasitəçilik
missiyalarından imtina etməyərək, problemin BMT və ATƏT
prinsipləri çərçivəsində həllinə tərəfdar
olduğunu bir daha nümayiş etdirdi. 1992-ci il mayın 31-də
Romada ATƏT-in Minsk qrupunun danışıqları
seriyasından ilkin mərhələ başlandı. Romada 11
ölkənin – ABŞ, Türkiyə, Rusiya, Fransa, İtaliya,
İsveç, Çexiya, Slovakiya, Belarus, Azərbaycan və
Ermənistan nümayəndələrinin iştirakı ilə
keçirilən görüş bir növ Dağlıq
Qarabağa dair Minsk konfransına hazırlıq məqsədi
daşıyırdı. Lakin Ermənistan ordusunun Şuşa və
Laçını işğal etməsi sülh
missiyasını öz üzərinə
götürmüş Minsk konfransının keçirilməsi
yolunda maneəyə çevrildi.
Buna baxmayaraq, Azərbaycan
dövləti beynəlxalq təşkilatların, xüsusilə
də münaqişəni dinc vasitələrlə nizama salmaq
üçün vasitəçilik missiyasını öz
üzərinə götürmüş ATƏT-in Minsk qrupunun
sülhyaratma təkliflərinə hörmətlə
yanaşaraq onun işində müntəzəm və əməli
şəkildə iştirak edir. Lakin münaqişə
başlayandan keçən dövr ərzində aparılan
danışıqlarda təcavüzkar Ermənistan öz
qeyri-konstruktiv mövqeyindən geri çəkilmir.
Ümummili liderimiz Heydər
Əliyevin siyasi kursunu uğurla davam etdirərək 2003-cü
ildə Azərbaycan Prezidenti seçildiyi ilk gündən Ermənistan-Azərbaycan,
Dağlıq Qarabağ münaqişəsinin nizama
salınmasına xüsusi diqqət yetirən cənab
İlham Əliyev bu məsələdə yalnız
respublikamızın milli və dövlətçilik
maraqlarını daim üstün tutduğunu nümayiş
etdirmişdir. Azərbaycan Prezidenti bütün xarici səfərlərdə,
eləcə də Bakıda keçirdiyi çoxsaylı
görüşlərdə Ermənistanın hərbi təcavüzü
məsələsini daim önə çəkərək Azərbaycan
xalqının öz torpaqlarının işğalı ilə
heç zaman razılaşmayacağını, ehtiyac
yarandığı halda, hərbi əməliyyatların
başlanmasına qərar verəcəyini
vurğulamışdır. Eyni zamanda, dövlət
başçısı cənab İlham Əliyev
münaqişənin yalnız beynəlxalq hüquq
normaları əsasında respublikamızın ərazi
bütövlüyünün təmin edilməsi şərtilə
dinc vasitələrlə nizama salınmasının tərəfdarı
olduğunu bildirməklə yanaşı, beynəlxalq təşkilatların
bu sahədə səylərini gücləndirməsinin zəruriliyini
bəyan etmişdir.
Elçin ƏHMƏDOV,
Azərbaycan Respublikasının Prezidenti
yanında Dövlət İdarəçilik
Akademiyası
Beynəlxalq münasibətlər və xarici siyasət
kafedrasının dosenti, siyasi elmlər namizədi
Xalq qəzeti.- 2009.- 9 may.- S. 15