Müqəddəs
mənəvi dəyərlərimizə münasibətimiz necədir?
Dostluq,
qardaşlıq, bərabərlik, həmrəylik, birlik. Bu sözlərə
sovet dönəmində tez-tez rast gəlirdik. Bu kəlmələr
şüara cevrildiyindən, o vaxtın yeniyetmələri və
gəncləri kimi bu sözlərin fərqinə az varırdıq. Robot kimi təkrar
edir, “ura!” qışqırırdıq. İndi
deyəcəksiniz ki, niyə axı bu sözlər, məhz
müstəqil Azərbaycanda yaşadığımız bir
dövrdə yadıma düşdü. Bunun
səbəbləri var.
Vaxt var idi
dünyada iki ictimai-siyasi formasiya hökm sürürdü. Zamanların
sınağından keçən kapitalizm və 60–70
yaşı olan sosializm. Uşaq idim, hələ
bunların fərqinə varmadığım ücün
atamdam tez-tez soruşurdum: Kapitalizm nədir, sosializm nə? Atam uşaq dili ilə cavab verirdi ki, sosializmin qanunu
budur ki, “istəsən də, istəməsən də səni
yaşadacağam”. Kapitalizm deyir ki,
bacarırsan yaşa, bacarmırsan öl". Amma bir tərəfdən sosializmdə daha cox işlənən
“İşləməyən dişləməz”, “Cəfa cəkərsən,
səfa görərsən” məsəlləri daha cox kapitalizm
qanunlarına uyğun gəlirdi. İndi
deyəcəksiniz ki, mənim siyasi iqtisad, elmi kommunizm fənləri
yadıma düşüb. Yada sala-sala sizin də
yaddaşınızı təzələmək! Bazar iqtisadiyyatına keçid dövründə bu
məsəllərin doğruluğuna mən də inanıram.
Amma bunun mənəviyyatımıza bu qədər
dərin təsirini heç ağlıma da gətirməzdim.
Dəbdəbəli toy və dəbdəbəli
yas mərasimləri məni cox düşünməyə
vadar edir.
Məqalənin
əvvəlində “bərabərlik” sözünü işlətməyim
əbəs deyildi. Bu söz daha cox sosial ədalət
prinsipini təsdiqləyir. Əslində isə
insan həyatda iki dəfə bərabər olur. Bir dünyaya gələndə, bir də dünyadan
köçəndə. Doğulanda
oğlan-qız olmasından asılı olmayaraq, bir palatada
qoyulur, öldükdən sonra isə qəbiristanlıqda
cinsindən, qohumluğundan asılı olmayaraq yanaşı
torpağa basdırılır. Hər
şeyi bir tərəfə qoyub mən yas mərasimlərindən
danışmaq istəyirəm. Cünki
ölüm hər bir insanın başına gəlir. Bazar iqtisadiyyatı bu sahədə də bərabərliyi
pozub.
Bir anlıq
situasiyanı göz önündə canlandırmaq istəyirəm. Fərz edək
ki, əziz bir adamın ölüb. Dərdin qalır bir
yana, ilk növbədə, qəbir yeri
tapmaq problemi gəlir durur göz önündə. Məscidə
gedərək islam adətlərinə əməl
etmək istəyirsən. Tabut, cənazə,
xüsusi maşın, pul axtarırsan. Qohum-əqraba
kömək edir, bəziləri də borca girir. Nəhayət, dəfn mərasimini bir təhər
başa catdırırsan. Onu da qeyd edək ki, dövlət
tərəfindən qanuna əsasən bu proseslərin
aparılmasına az da olsa vəsait
ayrılır, bu faktdır. Amma o da faktdır
ki, dəbdəbəli mərasim keçirilir və xərclər
ayrılan vəsaiti qat-qat üstələyir. Qapına adalar gəlir, evinsə darısqal. Gedib çadır danışırsan. Çadır quranlar isə əvvəlcə sənin
qarşına böyük bir “menyu” siyahısı qoyurlar.
“Yəqin ki, hüzürə gələnlərə
cay verəcəksiniz? Çayın yanında nə
olsun? Limon, halva, şəkərcörəyi, badambura, ləbləbi,
noğul-araxis, şəkər-araxis, tumlu, yoxsa tumsuz xurma,
marmelad və sairə. Ağız silməyə salfetka. Meyvələrdən armud, alma, apelsin, mandarin, tumlu və kişmişi
üzüm. Mineral sular. Yaydırsa
hökmən soyuducu lazımdır. Çadır
böyükdür, mollanın boğazına güc
düşməsin deyə gücləndirici mikrafon. Yeməyə nə olsun? Aş,
yanında iki növ qarası qaysı- kişmişi. Salatı,
göyərtisi, Gəncə dovğası, motal pendiri, təndir
cörəyi”...
Ölü yiyəsi
bilmir öz dərdinə qalsın, yoxsa bütün
bunların tədarükünü görsün. Fikirləşir: edim,
yoxsa etməyim. Bu zaman Rüfət Əhmədzadənin
“Qonşudan qalma dala” şeiri düşür yada (əslində, o başqa
mənada yazmışdı). Sonra, “Axı mənim
mərhum anam və ya atam, qardaşım, arvadım,
uşağım kimin ölüsündən əskikdir?” məntiqi
sualı gəlir ortalığa. Ən nəhayət isə,
“Qohum-qonşu nə deyər?” deyərək borca-xərcə
girib razılıq verirsən. Çadıra girəndə dəbdəbəni
görüb fikirləşirsən ki, qız evinə “həri”yə
gəlmisən, yoxsa yasa? Özü də deyəsən
razıdırlar, yoxsa ortaya bu qədər şirni-mirni
düzməzdilər. Yeməklərə baxırsan, toy
süfrəsi yada düşürr. Bircə
arağı-şampanı çatışmır. Amma yox, cəld
tərpənənlər də var, mineral su butulkasında araq
gətirənlər də olur. Hərdən hüzr yeri
olduğunu unudub, sanki tost da deyirlər: “Ruhu şad olsun.
Yaxşı kişiydi, yeyib-içən oğlan idi”. Bu yerdə
Aqşin Babayevin AzTV-də efirə gedən teletamaşası
yada düşür. Deyəcəksiniz ki, axı imkanı
olanlar da var, onları bu siyahıya niyə qatırsan? Ehsandı da,
qoy versinlər. Demaqoqluq eləmə, de: “Allah qəbul eləsin!”. İmkanı olanlar bu
siyahıya aid deyillər. Məsələ
burasındadır, imkansız da ona baxıb pis nümunə
götürür, borca girib öz vəziyyətini daha da
ağırlaşdırır. Aeroportda,
vağzalda, turizm şirkətlərində VİP deyilən
bir termin var. Ölmədik bu günü də
gördük."Yas sənayesi" o qədər inkişaf
edib ki, indi VİP, SUPER çadırlar, VİP, SUPER yas mərasimləri
meydana gəlib. Yas mərasiminin hüzn əhval-ruhiyyəsi
həm də rəngdə hiss olunur. VİP çadırlar isə
“Dədə Qorqud” filmində oğlu olanlar ücün qurulan ağ rəngdədir. Necə deyərlər,
dəbdəbə. Elə bilməyin ki,
işlər bununla bitir. Əsla... Qəbiristanlığa
gəlirsən. Yaxınlaşırlar ki,
“Ay ölü yiyəsi, qəbirin ətrafında bir az yer var,
cox yox - 100 kvadrat metr. Götür,
peşman olmazsan. Bir anlıq öz
ölümün və bundan sonra əmələ gələn
cətinliklər gəlib durur göz önündə. Uşaqların əziyyət cəkməməsi
ücün işini ehtiyatlı tutmağa qərar verirsən.
Sövdələşmə də bundan sonra
başlanır. Hasar daş üzlük
olsun, yoxsa qranit? Döşəməsi nədən olsun?. Bəlkə hələ əvvəldən
qəbir yerlərini hazır qoyaq. Üstünü
pilətə ilə bağlayaq? Bu təkliflərin
qabağında isə aciz qalırsan. Cünki
insanın qorxduğu yeganə şey ölümdür.
Sonra sənə sinə
daşlarının nümunəsini göstərirlər: Mərmər,
qranit, büst, heykəl, qorelyef, barelyef, fotoəks: “Bir
yanğılı şeir tapıb
onu da sinə daşına yazarıq”, – deyə minnət də
qoyurlar. Belə getsə, 200 ildən sonra Azərbaycanda
boş yer qalmayacaq, mərmər, qranit bəzənmiş qəbiristanlıq
baş alıb gedəcək. Bəs bərabərlik?
Axı ölüm insanın həyatda son bərabərliyidir.
Bu yerdə
çoxlarınız deyəcəksiniz ki, tənqid eləməyə
nə var e... Hünərin var
çıxış yolunu göstər. Müşahidələrimin
yekunu olaraq fikirlərimi sizinlə bölüşürəm:
— Əgər dövlət dəfn
mərasimi ücün rəsmi pul ayırırsa, bu
ölü yiyəsinə verilməməlidir. Bu
vəsait ölünün yuyulduğu, kəfənləndiyi,
kirayəyə tabut, cənazə verilən məscidlərin
hesabına köcürülməlidir.
— ehsan
verməyə imkanı olan şəxslər bunun əvəzinə
uşaq evlərinə, əlil və şikəst olanlara,
yataq xəstələrinə, qocalara yardım edə bilərlər.
— çadır
quraraq yolları bağlamamaq üçün ərazi üzrə
xeyir-şər evləri yaradıla bilər. Təzə
tikilən evlərdə bunu nəzərə almaq olar.
— hüzr
mərasiminə gələnin qabağına ancaq cay və
halva qoyula bilər.
— kəndlərdə
və şəhərlərdə eynitipli qəbiristanlıqlar
yaradıla, hər ölü üçün bərabər
yer və standart başdaşı qoyula bilər.
Yasdan sonra toydan
danışmaq hec yerinə düşməsə də, bu sahədə
də yersiz israfçılığa yol verilməsi məqbul
sayıla bilməz. Birinci, şadlıq evləri
tikilərkən akustika qaydalarına riayət
olunmalıdır. Toydan çıxanda
hamının başı ağrıyır. Salonda akustika yaratmaq əlavə xərclər tələb
etdiyindən, çoxları buna əməl etmir. Digər tərəfdən, qonaqlar nə qədər
tez durub qaçsalar, axı şadlıq evinin yiyəsinə
xeyirdir. Təamlara əl dəyilməz.
Süfrənin isə pulu artıqlaması ilə
ödənilib.
Yenə də
soruşacaqsınız ki, bəs çıxış yolunu nədə
görürsən? Çıxış yolunu toy və dəfn
mərasimləri haqqında vahid qaydaların işlənib
hazırlanmasında görürəm. Bundan
sonra bəlkə hər şey yoluna düşə. Məsələn, mən Naxçıvanda tətbiq
edilən qaydaların tam tərəfdarıyam. Mərasimlərin keçirilməsində qayda
yaratmaqla, Naxçıvan camaatı dinimizə, adət-ənənələrimizə
böyük diqqət və hörmətlə
yanaşdığını bir daha sübut etdi. Və bu təcrübənin Azərbaycanın digər
bölgələrində, o cümlədən, Bakıda da
yayılmasına böyük ehtiyac var.
Mahir İMANVERDİYEV.
Xalq qəzeti.-2008.-30
noyabr.-S.8.