Şəxsiyyət, sənətkar və zaman
Xeyirxah əməlləri ilə həmişə
yaşayacaqdır
Bəzən elə olur ki, ilk baxışda qəzetin
hasilə gəlməsində çox önəmli əməyi
olan adamın adını — imzasını oxucu görmür. Qəzetin
ümumi görünüşü ayrı-ayrı
materialların başlıqlarının üzə çıxarılması,
müəyyən ştrixlər, rubrikalar, tənqidi
yazılara çəkilmiş karikaturalar diqqətimizi konkret
yazıya yönəltsə də, bu cəlbedici elementlərin
müəllifini tanımır, yazının müəllifinin
imzasına baxıb qəlbimizdə minnətdarlıq hissi ilə
bir daha qəzeti gözlərimiz önündə tutaraq təkrarən
yazıya nəzər yetirir, bizim diqqətimizi bu yazıya cəlb
edən qrafik cizgilərə, karikatura və portretə nəzər
salır və onların müəllifinin imzasını
görmürük. Qəzetçilər bilir ki, bunlar tərtibatçı
rəssamın işləridir, lakin konkret halda oxucu onu
tanıya bilmir və burada sənətkar bir növ kölgədə
qalır.
Ayrı-ayrı dövrlərdə
mətbuat orqanlarının yubileyləri ərəfəsində
bu illər ərzində qəzetdə dərc olunmuş
yazılar təhlil olunur. Müəlliflər
xatırlanır, tərtibatçı rəssamın fəaliyyətinə
bir çox hallarda yenə diqqət yetirilmir.
Əvvəllər
“Kommunist” adlanan, mənə çox doğma olan qəzetin
1931-ci ildən 1987-ci ilədək, habelə yubiley nömrələrini
vərəqlədikdən sonra bu qənaətə gəldim.
Qırx ildən
artıq əmək fəaliyyətim qəzet nəşriyyat
və poliqrafiya ilə bağlı, habelə, müəyyən
dövr ərzində sinkoqrafiya sahəsinə rəhbərlik
etmiş adam kimi qətiyyətlə deyə bilərəm ki,
qəzetlərimiz ofset çapına keçənə qədər
olan dövrdə qəzet rəssamının işi çox məsuliyyətli və
ağır bir iş idi.
Bu yazı da
ömrünün 51 ilini “Kommunist” qəzetinə həsr
etmiş son dərəcə mehriban, həssas və incə qəlbə
malik sənətkar, mənim həyatımda xüsusi rolu
olmuş gözəl insan, Azərbaycan Respublikasının
xalq rəssamı Hüseyn Əlirza oğlu Əliyev
haqqında olacaq.
Hüseyn müəllimlə ilk
tanışlığımız 1979-cu ildə
“İşıq” nəşriyyatında istehsalat şöbəsində
işlədiyim vaxtlarda olmuşdu.
Bu şöbədə yenicə
işə başlamışdım. Bir gün saçları
dümağ olan ağsaqqal bir kişi əlində qovluq
otağa girib salam verdi. Tez ayağa durub yer göstərdim,
oturmadı. Mən rəssam Hüseyn Əliyevəm, – dedi.
Plakatının çapının nə üçün
gecikdiyinin səbəbini soruşanda doğrusu cavab verməkdə
çətinlik çəkdim. Qeydiyyat dəftərinə
baxıb “Kommunist” nəşriyyatındadır, yəqin ki, bu
yaxınlarda çap olunacaq, – dedim. Cavabım onu qane etmədiyindən
otaqdan çıxdı. Bir neçə dəqiqədən
sonra direktorumuz daxili telefonla məni yanına
çağırdı. Hüseyn müəllim də orada idi.
Direktor məni Hüseyn müəllimə təqdim edərək
istehsalat şöbəmizin təzə rəisidir, mətbəədən
bura gətirmişik, inanırıq ki, tezliklə çap məsələləri
ilə bağlı çətinlikləri aradan qaldıracaq,
– dedi. Sonra isə mənə müraciətlə: – Hüseyn
müəllim bizim hörmətli müəlliflərimizdəndir.
Onun çəkdiyi plakatla və ümumiyyətlə
hazırda istehsalatda olan plakatlarla Mərkəzi Komitə də
maraqlanır. Məhsul yığımı
yaxınlaşır. Əmək qəhrəmanlarından bəhs
edən bu əsərlərin ən qısa zamanda çap
olunmasına nail olmalıyıq, – dedi.
Bu tanışlıqdan sonra
Hüseyn müəllimlə birgə “Kommunist” nəşriyyatına
getməyi qərarlaşdıq ki, gedib birbaşa yerində məsələni
həll edək. O vaxtlar indiki çap texnologiyaları
olmadığından və habelə respublikada rəngli
işlər cəmi iki mətbəədə icra
olunduğundan bu sahədə böyük çətinliklər
var idi. Ona görə də bir sıra hallarda plakatların
çapını sürətləndirmək
üçün müəllifin — rəssamın
razılığı ilə bir rəngi digəri ilə əvəzləməli
olurduq.
“Kommunist” nəşriyyatının
direktoru o vaxtlar görkəmli poliqrafçı gözəl
insan nəsillikcə bu sahədə çalışanlardan
olan Nazim Əhmədov idi. O, bizi çox hörmətlə
qarşıladı və təkcə Hüseyn müəllimin
deyil, başqa bir rəssamın da plakatının iki gün ərzində
çap olunmasına tapşırıq verdi.
O gündən sonra Hüseyn
müəllimlə olduq dost. “Kommunist” nəşriyyatının
mətbəəsində direktorla texnoloq və çap sexinin
rəisi ilə apardığım söhbət onun xoşuna
gəlmiş, məni bu sahənin mütəxəssisi kimi
tanımışdı. Arabir “İşıq” nəşriyyatına
gələr, bədii tərtibat şöbəsində
işini bitirdikdən sonra mənimlə də
görüşər və işdən sonra emalatxanasına dəvət
edərdi.
İlk vaxtlar onun yanına direktor
Fərhad Fərəcovla gedərdik. Həftədə ən
azı iki dəfə getməsəydik zəng edər, bizim
üçün darıxdığını, narahat
olduğunu, onu unutduğumuzu deyərdi. Direktorun evi uzaqda
olduğundan o, az-az gələr, mən isə Hüseyn müəllimin
emalatxanasına yaxın ərazidə
yaşadığımdan tez-tez gedərdim. Emalatxananın
qapısı həmişə açıq olardı, çox
vaxt heç qışda da bağlamazdı. Yanına gedəndə
boş dayandığını görməzdik, həmişə
işləyərdi.
Emalatxanasında çəkdiyi
bir neçə tablosu, xüsusilə “Zəhmli torpaq”, “Nəğməli
torpaq” və “Sülhsevər torpaq” adlandırdığı
“triptix”ini çox sevərdi. Qartalın ilanı
caynağına alaraq göyə qaldırmasını əks
etdirən “Səmada əlbəyaxa”, “İlandağ” lövhəsi
və son vaxtlar çəkdiyi “Qisas” əsərləri həmişə
göz önündə olar, onlardan danışmağı
xoşlayardı.
Hüseyn müəllim vətəninin
hər qarışını sonsuz məhəbbətlə sevər
və əsərlərində əks etdirərdi. Biz onunla
birgə Göygöldə, Kəpəz dağının ətəklərində,
Göygölün üstündəki dağın ən
yüksək yerlərində olmuşuq. O vaxt
“İşıq” nəşriyyatı “Azərbaycan təbiəti”
adlı nəfis bir albom nəşr etmişdi. Albomun üz
qabığında Göygölün son dərəcə
gözəl bir mənzərəsini əks etdirən şəkil
çap olunmuşdu. Hüseyn müəllim bu mənzərə
– şəklə vurulmuşdu. Biz Göygöldə olarkən
o mənzərəni lentlə almış fotoqraf da bizimlə
bir yerdə idi. Hüseyn müəllim fotoqrafdan xahiş etdi
ki, onu o mənzərənin çəkildiyi yerə
aparsın. Bu yer dağın lap yuxarısında idi.
Yaşının yetmişi ötməsinə baxmayaraq, bizimlə
bərabər yüksəkliyə qalxdı, orada bir neçə
eskiz çəkdikdən sonra aşağı endik. Hüseyn
müəllimin Göygöllə bağlı seriya mənzərə
şəkilləri var.
1979-cu ildə Hüseyn müəllimlə
qatarla Lənkərana məhsul bayramına getmişdik. O, Lənkərana
getməyi də çox xoşlayırdı. Ulu öndər
Heydər Əliyev də məhsul bayramında iştirak
edirdi. Hüseyn müəllim məni özündən kənara
qoymurdu. Bütün tədbirlərdə bir yerdə olurduq. Səhər
tezdən başlayan tədbirlər — ayrı-ayrı təsərrüfatlarda
olmaq, yeni obyektlərin açılışı, təntənəli
bayram şənliyi və ziyafət məclisi gecə
yarıya kimi davam etsə də, Hüseyn müəllimin
yorulduğu hiss olunmurdu. Daima şux görünürdü.
Xanbulandakı qonaq evinin qarşısında qurumuş bir dəmirağacının
çox qəribə şəkildə bir-birinə
sarılmış və fiqur şəklində olan
budağı yerə basdırılmışdı. Hüseyn
müəllim onu “maral ağac” adlandırdı. Bu “maral
ağac” adlandırdığı budağın əvvəlcə
yataq otağımızdan, sonra isə yanından eskizlərini
çəkdi. O vaxt respublikanın tanınmış foto
ustası, foto profesoru adı almış Hüseyn Hüseynzadə
də bizimlə səfərdə idi. Hüseyn müəllimin
və mənim ayrı-ayrılıqda bu ağacın
önündə şəklimizi slayda çəkmişdi. Biz
hər dəfə onunla Lənkəranda olanda bizim evimizə və
qaynatamgilin evinə gedərdi. Doğrudur, Lənkəranda
olduğumuz dövrdə rayonun rəhbərləri və
Hüseyn müəllimin burada olan çoxsaylı dostları
işi elə planlaşdırdılar ki, biz başqa yerdə
çörək yeməyək. Ancaq bir dəfə mənim
xahişimlə Hüseyn müəllim bizim evdə anamın
bişirdiklərini yemiş və çox bəyənmişdi.
Qalan vaxtlarda evimizə gələndə xahiş edərdi ki,
heç kəsi narahat etmək lazım deyil. Quyumuzun suyundan
bir stəkan içər, sonra meyvə ağaclarının
arasında gəzişər, öz əlilə bir və ya
iki meyvə dərər və sağollaşıb gedərdik.
Gecələmək üçün bizə “Xanbulan” dəryaçasının
sahilində yerləşən qonaq evində yer vermişdilər.
Qonaq evində Hüseyn müəllimin çəkdiyi bir
neçə tablo asılmışdı. Bir dəfə də
bizə Qızılağac qoruğundakı qonaq evində yer
vermişdilər. Hüseyn müəllim burada da eskizlər
çəkmişdi.
Lənkərandan Bakıya adətən
avtomobillə qayıdar, yolda ayaqüstü Cəlilabadda
olardıq. Cəlilabad RPK-nın birinci katibi sosialist əməyi
qəhrəmanı İbrahim Qurbanov idi. İbrahim müəllim
Hüseyn müəllimin xətrini çox istəyirədi. O
vaxtlar təkcə Cəlilabad rayonu bütün Ermənistandan
artıq üzüm məhsulu istehsal edirdi. Hüseyn müəllimlə
birgə üzüm sahələrinə gedər, əmək
qəhrəmanları ilə görüşərdik.
Hüseyn müəllimin üzümçülərə həsr
etdiyi plakat da çox ehtimal ki, bu görüşlərin nəticəsində
yaranmışdı. Cəlilabad muzeyində — Cəlilabaddakı
qonaq evində və şəkil qalereyasında Hüseyn
müəllimin bir çox şəkilləri sərgilənirdi.
Hüseyn Əliyev dostluq etdiyi, hörmət bəslədiyi
insanları axtarmağı sevirdi. Cəlilabaddan
Bakıya qayıdarkən Salyanda burada maşın-traktor
istehsalat birliyinin rəisi ədəbiyyat adamı, duzlu hekayələr
müəllifi, gözəl ailə və təsərrüfat
başçısı həlim bir insan olan Aslan Qəhramnovla
görüşməyi də unutmaz, bir saatlığa da olsa
evlərinə gedər, hal-əhval tutar, bir stəkan
çay içib yola düşərdi. Bir neçə dəfə
Neftçalada sosialist əməyi qəhrəmanı Nuruş
Əliyevin qonağı olmuşduq. Hüseyn müəllim
heç nədə gözü olmayan, nəfsi tox adam idi.
Onun yanına gələnlər
dost münasibəti saxladığı adamlar içində ən
gənci mən idim. Kiminləsə bərkdən
danışsa da mənimlə həmişə mülayim və
mehriban danışardı.
Bir həftə
yanına getməyəndə gecə saat on ikidə də olsa
evimizin qapısını döyər, içəri girər,
uşaqları soruşar, dolanışığımızla
maraqlanardı. Uşaqlar oyaq olanda onun qabağına
qaçar, o, da baba məhəbbətilə onların
başına əl çəkər və təbəssümlə bizdən
arylıardı.
Ötən əsrin
səksəninci illərində mənzil problemim
yaranmışdı. Hüseyn müəllim məsələni
bilmiş və bununla bağlı Bakı Şəhər
Soevtinin sədri Nəcməddin Əhmədovun yanına
getmiş və mənim problemimin həll etməyi ondan
xahiş etmişdi.
Hüseyn müəllim çox
gözəl ailə başçısı və valideyn idi.
Hüseyn müəllimin şəxsiyyəti, insanlara gözəl
münasibəti, qayğıkeşliyi və vətənpərvərliyindən
çox danışmaq olardı.
Mən istərdim
ki, bir qədər də bu böyük insanın ümumi
yaradıcılığından, “Molla Nəsrəddin” jurnalı
ilə əməkdaşlığı, 50 ildən artıq
çalışdığı “Kommunist” qəzetində bu qəzetin
əlavəsi “Kirpi”dəki fəaliyyəti və əməkdaşlarla
münasibətindən söhbət açım.
Hüseyn Əliyevin ümumi rəssamlıq
— yaradıcılıq fəaliyyəti çoxşaxəlidir.
Doğma Azərbaycanı qarış-qarış
gəzən sənətkarın rəngkarlığı mənzərə
rəsmlərində Bakı-Abşeron, Gəncə,
Naxçıvan, Zəngəzur, Lənkəran,
Yardımlı, İsmayıllı, Kəlbəcər-Laçın,
bir sözlə, bütün ölkənin gözəllikləri
əks olunmuşdur. Bahar, şəfəq, dağlar, dəniz
və meşə onun sevdiyi mövzular idi. Əsrarəngiz təbiətimizin
vurğunu olan sənətkar ekologiya mövzusu ilə də
bağlı bir sıra diqqətyaşayan əsərlər
yaratmışdır.
1927-ci ildə rəssamlıq
texnikumuna qəbul olunan Hüseyn Əliyevin mətbuatdakı
ilk çıxışı 1929-cu ildə “Molla Nəsrəddin”
jurnalının 2-ci nömrəsində çap olunmuş
“Şuşada pioner düşərgəsi”, yaxud “İran
qoşunu” adlı karikatura ilə başlanmış və bu
dərgidə aktual mövzularda bir sıra əsərləri
çap
olunmuşdur.
1952-ci ildən
1987-ci ilə qədər “Kirpi” jurnalı ilə
yaradıcılıq əlaqələrində olan rəssamın
bu dərgidə “elmdə tənəzzül”, “tənqidi
boğanlarla mübarizə”, “dövlət malını
tanıyanlar”, “alkoqolizm”, “Məhsul yığımının
pis təşkil olunması” və sair mövzularda onlarla
karikaturaları dərc
olunmuşdur.
Hüseyn Əliyevin “Kommunist” qəzetindəki
ilk çıxışları 1931-ci ildə siyasi karikatura ilə
başlamış, sonralar müxtəlif mövzular və
janrlarda davam etmişdir. Rəssamın qəzetdə çap
olunan ilk siyasi karikaturaları Yaponiyanın Mancuriyaya təcavüzü,
müharibə, böhran və sülhün keşiyində
mövzularında, habelə, faşizmin tənqidinə yönəlmiş
əsərlər olmuşdur.
Portret janrı rəssamın
yaradıcılığında önəmli yer tutur. 1935-ci
ildə Leninqrad rəssamlıq məktəbinin qrafika
şöbəsini bitirən rəssam ona doğma olan
“Kommunist” qəzetinə qayıdır və burada 50 ildən
artıq qəzetin tərtibat şöbəsinin müdiri və
baş rəssam vəzifəsində çalışmış, sərgilərdə
iştirak etmişdir. Portret janrında çəkdiyi
bir sıra şəkillər çox önəmlidir. 1938-ci
ildə Mirzə Fətəli Axundovun portretinə görə
incəsənət komitəsinin keçirdiyi müsabiqədə
birinci yeri tutaraq qalib adını qazanır və 3000 manat
pulla mükafatlandırılır. Ötən əsrin 30-cu
illərinin sonlarında çəkdiyi Mirzə Ələkbər Sabirin, Əbdürrəhim bəy
Haqverdiyevin, Cəlil Məmmədquluzadənin, Cəfər
Cabbarlının, İvan Krılovun, Aleksandr Puşkinin əmək
qəhrəmanlarından Bəsti Bağırova və
Şamama Həsənovanın portretləri sənətkara
şöhrət gətirir. Hüseyn Əliyevin portret
janrında çəkdiyi tanınmış adamların, alimlərin,
sənət və zəhmət adamlarının şəkillərinin
sayı onlarladır və bunların demək olar ki,
hamısı mətbuatda çap olunmuşdur. Onun tələbəlik
illərində və sonrakı dövrlərdə müxtəlif
yerlərdə qrafika üslubunda və sulu boya ilə çəkdiyi
ayrı-ayrı insanların portretləri böyük maraq
doğurur. Sənətkar bu əsərlərində
insanların daxili aləmini üzünün cizgilərində
və gözlərində əks etdirməkələ
onların xarakterini üzə çıxarmışdır.
Hüseyn Əliyev bir sıra dövlət xadimlərinin
portretlərini böyük sənətkarlıqla işləmişdir.
Rəssamın “Kommunist” qəzetindəki fəaliyyətini
tədqiq edərkən onun yaradıcılığını
bütövlükdə və ardıcıllıqla deyil, ayrı-ayrı
illərin təxminən üçdə biri qədərini əhatə
edə bildim və onun ümumi yaradıcılığı təbii
ki, qəzet və ya jurnal səhifəsinə
sığan deyil. Rəssamın
yaradıcılığında önəmli yerlərdən
birini hərbi vətənpərvərlik mövzusu tutur.
Hüseyn müəllim bu haqda
uzun illər sonra belə yazır: “Müharibə başlananda
“Kommunist” qəzeti redaksiyasında rəssam işləyirdim. Qəzetin
redaktoru Rza Quliyev məni yanına çağırıb dedi:
— Hüseyn, qərara gəlmişik ki, ayda dörd dəfə
“Döyüş vərəqəsi” buraxaq. Plakat və karikaturalar
hazırlamaq sənin öhdənə düşür. O
vaxtdan “Döyüş vərəqəsi” üçün
plakat və karikaturalar çəkməyə başladım.
“Kommunist”in bu əlavəsi oxucular tərəfindən maraqla
qarşılanır, döyüşçülərimizi qələbəyə
ruhlandırırdı.”
Mənim bu vərəqələrin
nəşrindən xəbərim yox idi. Hüseyn
müəllimin “Kommunist” qəzetində çap olunmuş bu
yazısını oxuduqdan sonra, arxivdən döyüş vərəqələrini
axtarıb tapdım və sonra rəssamın bu vərəqələrdə
çap olunmuş neçə-neçə plakat və azərbaycanlı
Sovet İttifaqı qəhrəmanlarının portretlərini
gördüm. Böyük vətən müharibəsi
illərində əksər plakatlarda ümumiləşdirilmiş
sovet adamının obrazı çox vaxt rusofil əks olunsa
da, Hüseyn müəllimin plakatlarında azərbaycanlı
obrazı canlandırılması ilə fərqlənir.
Oxucular üçün maraqlı olacağını nəzərə
alaraq, bir neçə plakatın adını çəkmək
istərdim: “Silah başına”, “Vətən uğrunda”,
“Uşaqlarımızın qatillərini amansızcasına məhv
edək!”, “Vətənə verdiyimiz hər manat nemes
işğalçılarına zərbədir” və s. Hüseyn müəllim bu illərdə
döyüşlərdə qəhrəmanlıq göstərən
Azərbaycan oğullarının portretlərini işləyir,
qəzetin tərtibatı ilə gecə-gündüz məşğul
olmaqla yanaşı, arada bir iki günlüyə rayonlara gedərək
buradakı əmək qəhrəmanlarının da portretlərini çəkərək qəzetdə
çap etdirməklə zəhmətkeşləri daha
böyük nailiyyətlərə ruhlandırırdı.
1942-43-cü illərin İsmayıllı rayonunda və digər
yerlərdə çəkilmiş əmək qəhrəmanlarının
portretləri diqqət çəkəndir.
Hüseyn müəllim sülhsevər
adam idi. Onun bü mövzuda iki maraqlı əsəri bizə
məlumdur. Birini 1981-ci ildə yağlı boya
ilə işləyirdi və bir neçə ay bu əsər
üzərində çalışdı. Əsəri “Dostluq
meridianı” adlandırmışdı. Burada sovet dövlətinin
rəhbəri Leonid İliç Brejnevin Hindistanın baş
naziri İndira Qandi ilə telefonla danışması əks
olunmuşdu. Hər ikisinin üzündə sakitlik, əmin-amanlıq
və bu əmin-amanlığı qorumaq qayğısı
duyulur. Haqqında bəhs etdiyimiz plakat Hüseyn müəllimin
yaradıcılığının sonuncu on ilinə
düşür. Rəssam oxşar mövzunu ötən əsrin
60-cı illərinin əvvəllərində
Sovet-Macarıstan dostluğuna həsr etmişdi və bu
sülhsevərlik cizgiləri rəssamın müxtəlif
janrlarda çəkdiyi əsərlərdə öz əksini
tapmışdır. Yeri gəlmişkən, bir olayı diqqətə
çatdırmaq istərdim. Bir dəfə Hüseyn müəllim
ailəsi ilə dəniz kənarındakı bağların
birində dincələrkən bir ağ göyərçin
onların başının üstündə dövrə
vuraraq Hüseyn müəllimin başına qonur. Hamı
quşun bu hərəkətinə təəccüb edir. O,
daxilən-mənən sülhsevər olduğundan
sülhün simvolu olan göyərçin məhz onun
başına qonmuşdu. Hüseyn müəllim quşun onun
başına qonmasını əks etdirən şəkil də
çəkmişdi.
Hüseyn müəllim işlədiyi
kollektivin üzvləri ilə həmişə gözəl
münasibətdə olub. Mən uzun illər
“Kommunist” qəzetində müxbir, şöbə müdiri,
redaktor müavini və redaktor işləmiş,
respublikanın əməkdar jurnalisti Heydər Əliyev məktəbinin
yetirməsi rəhmətlik Rəşid Mahmudovla 20 ilə
yaxın dostluq, ata-bala münasibətində olmuşam.
Tez-tez görüşər və hər
görüşümüzdə “Kommunist” qəzetinin
ayrı-ayrı dövrləri və burada çalışan
adamlardan danışardıq. Hüseyn müəllimin
işindən söhbət düşəndə həmişə
razılıq hissi ilə onu xatırlayır, özündən
əvvəlki redaktorların — Rza Quliyevin, Əli Vəliyevin,
Xasay Vəzirovun və Ağababa Rzayevin ona xüsusi hörmətindən
danışardı. Deyirdi ki, Hüseyn müəllimin rəhbərlik
etdiyi bədii tərtibat şöbəsi 3-cü mərtəbədə
yerləşirdi, başqa bir rəssam və retuşorla bir
yerdə əyləşirdilər. Mən redaksiyanı təmir
etdirəndə pilləkənin üstündə kiçik
bir otaq var idi. Onu təmir etdirib Hüseyn müəllim
üçün kabinet düzəltdirdim, ancaq telefon çəkdirilməsinə
razılıq vermədi.
Telefon məsələsini
30 ilə yaxın onun tabeliyində işləmiş,
özünü onun yetişdirməsi, tələbəsi
adlandıran, hazırda “Azərbaycan” qəzetinin foto
müxbiri işləyən Fərman müəllim də təsdiqlədi
və Hüseyn müəllimi belə xatırladı: “Nizami Gəncəvinin ayaq
üstə çəkdiyi portretini otağından
asmışdı. Divarlar bütövlükdə onun çəkdiyi
şəkillərlə bəzədilmişdi. Onun
otağına girəndə “Kommunist” qəzetinin keçdiyi
yolun şahidi olmaqla, özünü rəssamın sərgisində
hiss edirdin. Hüseyn müəllimə heç bir redaktor bir
sözü iki dəfə deməmişdi. Hər hansı bir
tapşırığı səylə, yüksək səviyyədə
və vaxtında yerinə yetirərdi. Fotoqraflara
verilən tapşırığın bizim tərəfimizdən
hansı səviyyədə yerinə yetirilməsinə nəzarət
edər, şəkillərin qəzet səhifəsi
üçün seçilməsində öz təkliflərini
verər, əmək qəhrəmanlarının portretləri,
tikinti meydançalarını, əkin və
yığımı əks etdirən şəkillərin
çəkilməsində hansı məsələlərə
diqqət yetirilməsini onlara səylə başa salardı”.
Hüseyn müəllim
“Kommunist” qəzetində tərtibat şöbəsinin
müdiri, baş rəssam işləməklə bərabər,
bir vaxtlar özünün təhsil aldığı Əzim Əzimzadə
adına Respublika Rəssamlıq məktəbində də
foto sənətinin incəliklərindən dərs demişdi.
Fərman Bağırov dedi ki,
Hüseyn müəllim çox mehriban, sakit və təvazökar,
tabeçiliyində olanlara qarşı qayğıkeş və
mərhəmətli bir insan idi. Redaksiyaya gələn
adamların şəkillərini çəkməzdən və
habelə çəkilişə getməzdən əvvəl
həmişə ondan məsləhət alardıq. Heç kəsin
qəlbinə dəyməzdi. Şöbə müdiri
olduğu halda, şəhər və daxili telefonun
fotolaboratoriyaya qoyulmasını təkid etmişdi. Zəng etmək
üçün bizim otağa gələrdi. Ailə vəziyyətimizlə
maraqlanar, dəyərli məsləhətlər verərdi.
Redaksiyada ən yüksək qonorarı Hüseyn müəllim
alırdı. Yardım üçün ona müraciət edənlərə
heç vaxt yox deməzdi.
Xalq rəssamı Rafiq Mehdiyevin
atası Mahmud Mehdiyev uzun illər “Kommunist” qəzetində
işləməklə partiya təşkilatı katibi olub.
Rafiq müəllim 60 il bundan əvvəlki tarixi xatırlayaraq
dedi: “12-13 yaşlarım olardı. Tez-tez atamın yanına
gedərdim. Hüseyn müəllim onda tərtibat şöbəsinin
müdiri, qəzetin baş rəssamı idi. Qəzetdə ən
yüksək maaşı Hüseyn müəllim
alırdı. Atam partiya təşkilatı katibi olduğundan
üzvlük haqqı cədvəlində
görmüşdüm ki, redaktor 300 manat Hüseyn müəllim
isə hamıdan çox 960 manat alıb. Məndə rəssam
olmaq həvəsi yarandı. Atama dedim ki, Hüseyn müəllimdən
mənə rəssamlığı öyrətməyi
xahiş etsin. Atam məni Hüseyn müəllimin
otağına apardı, gülə-gülə, — ay Hüseyn
müəllim bu, uşaq da sizin kimi rəssam olmaq istəyir, —
dedi. İndi olmasın, rəhmətlik Hüseyn müəllim
əlini başıma çəkib bir vərəq və qara
karandaş verərək, “bir şey çək görüm”
– dedi. Çəkdiyim şəklə baxıb gülümsədi,
sonra karandaşı kağızın üzərindən
götürmədən dovşan, quş və alma şəkli
çəkdi. Mən uşaq marağı ilə onun bu şəkilləri
asanlıqla necə çəkdiyinə heyran-heyran
baxırdım. Hüseyn müəllim mənə: –
“Darıxma, vaxt gələcək sən məndən də
yaxşı çəkməyi öyrənəcək,
böyük rəssam olacaqsan”, – dedi. Hüseyn müəllimin
sözləri məndə böyük ruh yüksəkliyi
yaratdı. Daha həvəslə və səylə onun
tapşırıqlarını yerinə yetirir, çoxlu
şəkillər çəkməyə
çalışırdım. O da hər dəfə məni tərifləyib,
həvəsləndirirdi. O illərdə camaatın maddi durumu
çətin idi. Hamı yaxşı işləyib yüksək
əmək haqqı almağa çalışırdı.
Etalon gözümün önündə idi. Bir
gün atamın yanına gedəndə çəkdiyim şəkilləri
Hüseyn müəllimə göstərdikdə yerindən
durub əlimdən tutaraq məni redaksiyanın
yaxınlığında yerləşən Əzim Əzimzadə
adına rəssamlıq məktəbinə apardı. Məktəbin
direktoru sonralar sənətşünaslıq elmləri doktoru,
professor olmuş, çox mehriban və gözəl insan,
əsl pedaqoq, rəhmətlik Mürsəl Nəcəfov idi.
Direktor Hüseyn müəllimi böyük hörmətlə
qarşılayıb yer göstərdi. Sonra mənə tərəf
dönüb Hüseyn müəllim, – deyəsən, bu cavan
oğlan rəssam olmaq istəyir. Hüseyn müəllim mənim
çəkdiyim 10-15 şəkli Mürsəl müəllimə
göstərərək — bu oğlan yaxşı qrafik rəssam
olacaq, bizim partkom Mahmudun oğludur – deyə, məni direktora təqdim
etdi. Mürsəl müəllim çəkdiyim şəkillərə
diqqətlə baxdıqdan sonra, – başlanğıc
üçün pis deyil, – dedi. Əslində direktordan bu qiyməti
almağım Hüseyn müəllimin zəhməti idi. O, məni öyrətməsəydi,
işıq-kölgə, dərinlik və
qabarıqlığı əks etdirən cizgiləri çəkmək
qaydalarını mənə başa salmasaydı, Mürsəl
müəllim mənim işlərimi bəyənməz və
yəqin ki, bu gün xalq rəssamı olmazdım.
Bugünkü uğurlarım üçün ilk növbədə
Allaha və rəssamlıqda ilk müəllimim Hüseyn Əliyevə
borcluyam.
Hüseyn müəllimlə
40 ilə yaxın bir müddətdə bir yerdə işləmiş
və dostluq etmiş ağsaqqal dostumuz, respublikanın əməkdar
jurnalisti Kazım Ələkbərov onu çox zəhmətkeş
bir adam kimi xatırlayıb deyir ki, Hüseyn müəllim
redaksiyada heç kəsin işinə qarışmazdı, nə
vaxt otağına
girsəydin, nə isə çəkdiyini və ya hansısa
şəklin bərpası ilə məşğul olduğunu
görərdin. Mənim də bir qədər rəssamlıq
qabiliyyətimin olduğunu bildiyindən çox vaxt çəkdiyi
şəkilləri, karikaturaları, plakatların eskizlərini,
ilk və son variantlarını mənə göstərər
və rəyimi bilmək istərdi. Hər hansı bir şəkillə
bağlı iradımı bildirdikdə, ya şəklə
düzəliş edər, ya da konkret izahatlar verərdi. Bəzən
də cırıb tullayar, təzəsini çəkərdi.
İclaslarda belə bloknot və karandaşından
ayrılmaz, danışanlara qulaq asmaqla bərabər, nəsə
çəkərdi. Ciddi müzakirəyə səbəb
olan məsələlərin həllində ümumi fikrə gəlmək
çətin olduğu məqamlarda söz alıb
danışar və elə bir təklif edərdi ki, hamı
onunla razılaşardı. Partiya iclaslarında həm əvvəlki,
həm də sonrakı dövrlərdə hər
hansı bir məsələ ilə bağlı
özünün mövqeyi olardı. Rəşid Mahmudovun
yerinə redaktor təyin olunmuş Ramiz Əmədovun təqdimatında
hamıdan sonra söz alıb çıxış etdi. Təzə
gələn redaktora müraciətlə – “Mən bu redaksiyada
on beşdən artıq redaktorla işləmişəm, hərənin
öz metodu, redaksiya əməkdaşlarına münasibəti
müxtəlif olub. Kimisi müxbirlərlə
yumruqla danışıb, hökm edib, kimisi də şirin
sözlə, xoş baxışla münasibət qurub.
Şahidi olmuşam ki, həmişə əməkdaşlarla
mehriban münasibətdə olub, onların qayğısına
qalan, müdafiə edən redaktorların işi yaxşı
olub. Həm də qəzet maraqlı və oxunaqlı
olub, xalqın və rəhbərliyin hörmətini
qazanıb. Yumruqla danışanlar burada çox durum gətirməmiş,
nə kollektivin, nə də rəhbərliyin hörmətini
qazana bilməmişlər. Siz də gəlmisiniz, xoş gəlmisiniz,
kollektivlə xoş münasibətdə olsanız, işləriniz
uğurlu olar”. Hüseyn müəllim belə adam idi.
Xalq rəssamı, dövlət
mükafatı laureatı Kamil Nəcəfzadə deyir ki, –
“Uzun illər Hüseyn müəllimlə qonşuluqla bərabər
dostluq münasibətlərində olmuşuq. Hüseyn müəllimin
emalatxanasının qapısı həmişə
açıq olardı. Emalatxanaya gələndə birinci rəhmətlik
Hüseyn müəllimlə görüşərdim. Heç
olmayıb ki, onu boş dayanmış görüm. Həmişə
ayaq üstə molbertin qarşısında dayanaraq hansısa
peyzajın və plakatın üzərində işlədiyini
görərdik. Heç vaxt heç nədən şikayətlənməz,
heç kəsin işinə qarışmazdı. Çox zəhmətkeş
bir sənətkar idi”.
“Kommunist” qəzetinin
1947-87-ci illər ərzində çıxan bir çox
nömrələrini vərəqrəyərkən, SSRİ və
Azərbaycan SSR xalq rəssamları, dövlət
mükafatları laureatları, dünya şöhrətli rəssamlarımız
Mikayıl Abdullayev, Tahir Salahov, Böyükağa Kazımzadə,
Toğrul Nərimanbəyov, Maral Rəhimzadə və digər
sənətkarlarımızın, əmək qəhrəmanları,
sənət adamlarının portretləri və digər
mövzularda çəkdiyi bir sıra əsərlərinin
ilk dəfə burada çap olunduğunu gördükdə və
bütün bu işlərin məhz Hüseyn Əliyevin təşkilatçılığı
və vasitəçiliyi ilə başa gəldiyini öyrəndikdə,
onun ruhuna bir daha uca Allahdan rəhmətlər dilədim.
Hüseyn müəllim Allah tanıyan adam idi. Birinin
haqsızlıq etdiyini görəndə deyirdi ki, bəs
Allahdan qorxmursan?!
Hər vaxt yaxşılıq etməyə
hazır olan, başqalarının xeyirxahlığına
çalışan zəhmətkeş insanlar, xüsusən də
sənətkar adamlar heç vaxt unudulmur. Hüseyn Əliyev
onu sevənlər tərəfindən həmişə
xatırlanır.
Hacı Mehman FƏRZULLAYEV,
“Qanunçuluq” jurnalının
böyük redaktoru
Xalq qəzeti.- 2009.- 1 noyabr.- S. 6.