Xəzər Dəniz Neft Donanması – 60
Donanma Azərbaycanın neft sənayesinə mühüm
töhfələr vermişdir
Azərbaycanın neft və qaz ehtiyatlarının əsas
hissəsi Xəzər dənizindəki yataqlarda yerləşir.
Xəzərin müxtəlif dərinliklərindəki neft və
qaz yataqlarının kəşfi və işlənilməsində
dəniz nəqliyyatı mühüm rol oynayır. Dəniz
şelfində axtarış-kəşfiyyat işlərinin
aparılmasını, nəhəng özüllərin
quraşdırılmasını, sualtı boru kəmərlərinin
çəkilməsini müxtəlif təyinatlı gəmilərin
iştirakı olmadan təsəvvür etmək mümkün
deyildir. Elə ötən əsrin ortalarından açıq
dənizdə neft çıxarılmasına
başlanıldığı andan bu günədək Xəzərin
mavi sularında üzən həmin gəmilərin xidmətindən
dönə-dönə istifadə olunub. Bir sözlə, bu il
60 illik yubileyini qeyd edən Xəzər Dəniz Neft
Donanmasının ölkəmizin dəniz neft sənayesinə
yüksək səviyyədə xidmət göstərən gəmiləri
və bacarıqlı mütəxəssisləri vardır...
Məlumat
üçün bildiririk ki, keçmiş SSRİ Neft Sənayesi
Nazirliyinin 4 noyabr 1949-cu il tarixli əmri ilə yaradılan Xəzər
Dəniz Neft Donanmasının balansında ilk vaxtlar
“Pirallahı” və “Stalinneft” trestlərindən və dəniz
nəqliyyatı kontorundan alınmış 66 ədəd
kiçik həcmli gəmi və üzən qurğu olub. Üzən
heyətin sayı isə 700 nəfər təşkil edib.
Ötən əsrin 50-ci ilində donanmanın tərkibindəki
gəmilər vasitəsilə dənizin yalnız 17-20 metrə
qədər dərinliklərində kəşfiyyat və
inşaat işləri aparmaq mümkün idi.
1949-cu il noyabr ayının 7-də
“Neft Daşları” yatağında ilk quyu fontan vurduqdan və
burada böyük həcmdə neft ehtiyatı aşkar
olunduqdan sonra həmin sahədə hasilatı artırmaq məqsədilə
geniş miqyaslı işlərə başlanıldı. Bu məqsədlə
keçmiş İttifaqın gəmiqayırma zavodlarına Xəzər
Dəniz Neft Donanması üçün müxtəlif təyinatlı
gəmilərin tikintisinə sifarişlər verildi. Əldə
olunan gəmilərin Bakı gəmi təmiri zavodlarında
modernləşdirilməsinə başlanıldı. “Xəzərtanker”dən
alınmış “İzmail” neftdaşıyan lixteri və
“Tula” çay gəmisi modernləşdirilərək kran gəmiləri
kimi istismara buraxıldı. Bir il sonra donanmaya kran, sərnişin,
yedək, geoloji-kəşfiyyat və s. təyinatlı gəmilərin
alınmasına başlanıldı. Həştərxanın
“Krasnıye Barriyadı” zavodundan 20 tonluq kran, 50 nəfərlik
sərnişin, 300 at gücü olan yedək gəmilərinin,
Nijni - Novqorod şəhərindən 40 tonluq kran, Sankt -
Peterburq şəhərindən 600 at gücündə yedək
və yanğınsöndürən gəmilərinin, Sosnovka
şəhərindən kiçik həcmli xidməti və
dalğıc katerlərinin alınmasını buna misal
göstərmək olar. 1965-ci ildə Nijni - Novqorodun “Krasnoe
Sormovo” zavodunda tikilən 250 ton yükqaldıran “Koroğlu”
kran gəmisi istismara verildikdən sonra dənizin 60 metr dərinliyinədək
yerlərdə inşaat işlərinin aparılmasına imkan
yarandı. 1960-1970-ci illərdə Bakıda və Polşada
tikilən kiçik sərnişin və Volqoqradda inşa edilən
600 nəfərlik “Babazadə” və “Volqoqrad” gəmilərinin
istismara verilməsi ilə donanmanın sərnişin
daşınmasına olan tələbatı tam ödənildi.
Bütövlükdə isə ötən 20 il ərzində
donanmaya 336 ədəd müxtəlif təyinatlı gəmi və
üzən qurğu alınmışdır. Bunlar isə əsasən
kran, sərnişin, yedək, dalğıc, geoloji-kəşfiyyat,
yanğınsöndürən gəmilər, kiçik yedək
və xidmət katerləri, barjlardan ibarət idi.
Ötən əsrin 70-ci illərində
neftin dənizin daha dərin yerlərindən istehsal edilməsi
donanma üçün daha geniş texniki imkanlara malik
güclü gəmilərin alınmasını vacib edirdi. O
zamanlar SSRİ-nin gəmiqayırma zavodlarında belə gəmilərin
tikilməsi təcrübəsi olmadığından
neftçıxarmaya tələb edilən xüsusi təyinatlı,
böyük gücə malik gəmilərin tikilməsi xarici
ölkələrdə həyata keçirilməli idi.
Ümumilli liderimiz Heydər Əliyevin respublikamıza rəhbərliyə
gəlməsi ilə, bir çox sahələrdə olduğu
kimi, bu məsələnin də həllinə imkan yarandı.
Gəmilərin xarici ölkə firmalarında inşası isə
böyük məbləğdə valyutanın
ayrılmasını tələb edirdi. Bu məsələ
Heydər Əliyevin böyük səyi və qətiyyəti
ilə öz həllini tapdı. Belə ki, 1973-cü ildə
Hollandiyada sualtı neft və qaz xətlərinin inşası
üçün “Süleyman Vəzirov” borudüzən gəmisi
tikildi. Bu gəmi dənizin dərinliyi 195 metrə qədər
olan sahələrində sualtı boru xətlərinin çəkilməsini
təmin etdi. Bundan əlavə, Norveçdə gücü
7040 at gücündə olan üç ədəd təchizat
gəmisi tikildi və istismara verildi.
1978-ci ildə Fransada tikilmiş və
200 metrə kimi dərinlikdə işləmək
üçün sualtı dalğıc kompleksi ilə təchiz
olunmuş “Əli Əmirov” geoloji-kəşfiyyat gəmisi,
iki il sonra isə Almaniyada inşa edilmiş 2500 ton
yükqaldıran kran gəmisi donanmanın sərəncamına
verildi.
1980-ci illərin əvvəllərindən
“Günəşli” yatağının mənimsənilməsinə
başlanması ilə əlaqədar Bakı Dərin Dəniz
Özülləri Zavodunda hazırlanan platformanın dayaq
bloklarının və neft qurğularının həmin sahəyə
nəql edilməsi və quraşdırılması
üçün xüsusi təyinatlı üzən vasitələr
tələb olunurdu. Bundan əlavə, quraşdırma işlərinin
aparılması üçün 1980-cı ildə istismara
verilmiş 2500 ton yük qaldıran “Azərbaycan” kran gəmisinin
mövcudluğuna baxmayaraq, dayaq bloklarını və digər
yükləri “Günəşli” yatağına daşıyan
barjlar da lazım idi. Ulu öndər Heydər Əliyevin
köməyi və səyi nəticəsində qısa
müddətdə Almaniyada 18 min ton yükgötürən
özüboşaldan STB-1 barjı və Fransada iki ədəd
2000 ton yükgötürən TMİ tipli barj inşa edilib Azərbaycana
gətirildi. Bununla da “Günəşli” yatağında
genişmiqyaslı inşaat işlərinin aparılmasına
imkan yarandı.
Bütövlükdə isə
1980-1991-ci illər ərzində uzaq xarici ölkələrdə
tikilmiş 40-2500 ton yükqaldıran 17 ədəd kran,
gücü 4000-8000 at gücündə olan 23 ədəd təchizat,
12 ədəd sərnişin, 9 ədəd
yanğınsöndürən, 4 yedək, 1 ədəd 18 min
ton yükgötürən özüboşaldan barj, 1 ədəd
300 metrə qədər dərinlikdə borudüzən və
1 ədəd 300 metr dərinlikdə sualtı dalğıc
işi aparan 82 gəmi alınmışdır.
Ümummilli liderimiz Heydər Əliyevin
rəhbərliyi ilə işlənib hazırlanmış yeni
neft strategiyasının təməlini təşkil edən “Əsrin
müqaviləsi”nin icrası ilə əlaqədar “Azəri”,
“Çıraq” yataqlarında və “Günəşli”
yatağının dərinlikdə yerləşən hissəsində
tikinti-quraşdırma və mənimsəmə işlərinin
aparılması da məhz donanmanın yuxarıda göstərən
gəmilərindən bir çoxunun köməyi ilə həyata
keçirildi. Bu işlərin icrası isə 2500 ton
yükqaldıran “Azərbaycan” kran, “İsrafil Hüseynov”
borudüzən, “Akademik Tofiq İsmayılov” dalğıc,
“Nefteqaz”, “Om”, “Aura”, “Lütoqa” və “İrgiz” tipli təchizat
gəmiləri, 2000-18000 ton yükgötürən barjlar və
s. üzən vasitələrlə təmin olundu.
Donanmanın fəaliyyətə
başlamasının ilk anlarından gəmilərə təmir
və texniki xidmətin göstərilməsi üçün
müvafiq təmir bazalarının yaradılması da
gündəlikdəki əsas məsələlərdən
idi. Bu məqsədlə 1953-1955-ci illərdə Bakıda gəmi
təmiri zavodu tikilib istismara verildi. Dəniz nəqliyyat
kontorlarının kiçik gəmilərinin təmiri
üçün isə gəmi təmiri emalatxanaları təşkil
edildi. Bundan əlavə, ötən əsrin 80-ci illərində
zavod üçün qaldırıcı qüvvəsi 4500,
5000 və 15000 ton olan üzən dokların alınması və
istismara daxil edilməsi ilə donanma gəmilərinin
sualtı hissəsinin təmirinə olan tələbat da tam
ödənildi.
ARDNŞ-in Xəzər Dəniz
Neft Donanması balansında olan gəmilər vasitəsilə
Xəzər dənizinin istənilən dərinliklərində
tikinti-quraşdırma, nəqliyyat-yedək, geoloji-kəşfiyyat,
təchizat və s. işləri həyata keçirmək
mümkündür. İndi donanmanın balansında müxtəlif
təyinatlı, 70 layihə üzrə 257 gəmi var. Onlar isə
23 kran, 34 sərnişin, 22 təchizat, 5 yedək, 13
dalğıc, 10 mühəndis-geoloji və mühəndis-geofiziki,
6 sudaşıyan, 8 yanğınsöndürən, 2 sualtı
borudüzən, 2 metanoldaşıyan, 7 liman-yedək, 3 yanacaq
daşıyan, 5 barj və 117 müxtəlif təyinatlı
kater və köməkçi gəmilərdir.
Donanma kollektivinin
qarşısında duran başlıca vəzifələrdən
biri də istehsalat — maliyə planlarına əməl etməklə
yanaşı, dənizdə neftçıxarmanın
bütün prosesləri ilə məşğul olan
neftçilərə lazımi səviyyədə xidmət
göstərməkdən ibarətdir. Kollektiv bu sahədə
olan bütün sifarişləri də vaxtında və
keyfiyyətlə yerinə yetirir. Təkcə onu demək kifayətdir
ki, 2008-ci ilin ikinci yarısında və cari ilin ilk ayları ərzində
donanmanın gəmiləri vasitəsilə “Ümid”
yatağında platformanın inşası üçün tələb
olunan nəqliyyat, inşaat və təchizat işləri
uğurla həyata keçirilmişdir. Bu işlər “Azərbaycan”
və Şıxlinski” kran, təchizat və digər gəmilərlə
icra edilmişdir. Bundan əlavə, Neft Daşlarında 2415
saylı, “Abşeron”da 660 saylı platformaların
inşası və digər böyük həcmli işlər
də donanma gəmilərinin köməyi ilə
görülmüşdür.
Hazırda donanmanın gəmiləri
Xəzərin Azərbaycan sektorunda neft-qazçıxarma ilə
məşğul olan xarici firmaların sifarişlərini
keyfiyyətlə yerinə yetirir və bu iş gələcəkdə
də davam etdiriləcək. 2008-ci il və cari ilin 8 ayı ərzində
donanmanın gəmiləri Xəzər dənizinin Rusiya
Federasiyasına, Qazaxıstana və Türkmənistana aid
sektorlarında fəaliyyət göstərən firmaların
sifarişlərini də vaxtında və keyfiyyətlə
yerinə yetirmişdir. Bu işlərin icrasına isə
“Aura”, “Andoqa”, “Vadim Seyidov”, “Lutoqa”, “İlqar Poluyev”, “Ehram
Xalıqov”, “Nerça”, “Nefteqaz-58” və s. təchizat,
”İsrafil Hüseynov” sualtı borudüzən, “General
Şıxlinski” və “Ramiz Hacıyev” kran, “Zöhrab Vəliyev”
geoloji-kəşfiyyat gəmiləri və TMİ — 6 barjı
cəlb edilmişdir.
Donanmanın qarşısında
duran tələblərin layiqincə yerinə yetirilməsinin əsas
şərtlərindən biri də gəmilərin daimi texniki
saz vəziyyətdə saxlanılmasıdır. Bu məqsədlə
isə gəmilər vaxtlı-vaxtında təmir olunmalı,
registrin baxışına hazırlanaraq təqdim edilməli və
üzməyə icazə sənədləri
alınmalıdır. Hazırda donanma rəhbərliyi hər
bir gəminin vaxtında təmir edilməsini, registr
baxışına təqdim olunmasını daimi nəzarətdə
saxlayır. Təkcə onu demək kifayətdir ki, 2009-cu ilin
8 ayı ərzində 55 gəmi təmir edilərək
istismara verilmişdir. Təmirdən çıxan və
istismar olunan hər bir gəmi Beynəlxalq Dəniz Təşkilatının
(İMO) və Dəniz Gəmiçilik Registrinin tələblərinə
cavab verən müasir elektroradionaviqasiya, xilasedici və normal
istismarı təmin edən digər avadanlıqla təmin
olunmuşdur.
Donanmanın rəhbərliyi gəmilərin
təhlükəsiz istismarının təmin edilməsi
üçün kadr hazırlığını da daimi nəzarətdə
saxlayır. Üzən heyətin hər bir üzvü
tutduğu vəzifəyə uyğun təhsil almış,
kurslar keçmiş və bu barədə onlara müvafiq sənədlər
verilmişdir.
... Ölkəmizin neft-qaz sənayesi
böyük inkişaf perspektivlərinə malikdir. Xəzər
dənizinin Azərbaycan sektorundakı işlənmədən
kənarda qalmış strukturlarının istismara cəlb
edilməsi, eləcə də yeni-yeni neft-qaz
yataqlarının açılması perspektivləri isə
daim yeniləşməkdə olan 60 yaşlı Xəzər Dəniz
Neft Donanması İdarəsinin də
qarşısınıda yeni üfüqlər açır...
Mirbağır YAQUBZADƏ
Xalq qəzeti.- 2009.- 4 noyabr.- S. 6.