Oxşar dəyərlərin gen qaynağı-geneoloji nəzəriyyə
Dünya xalqları özlərinin çoxəsrlik
inkişaf və tərəqqi tarixində bir çox
dünyagörüşləri formalaşdırmış,
şüurlu fəaliyyətinin müxtəlif pillələrində
yaşadığı dünyanın dərki ilə
bağlı müşahidə və qənaətlərini bədii
sistem halına salıb özündən sonrakı nəsillərə
ərmağan etmişdir. Bu ənənə qədim
insanların hansı antropoloji tipə məxsus olmasından,
dünyanın hansı qitəsində və ölkəsində
yaşamasından asılı olmayaraq mütəmadi şəkildə
yüksələn xətt üzrə davam etmiş, insan
düşüncəsi üçün ənənəvi olan
dərketmə modellərini formalaşdırmışdır.
Bu gün həmin modellərin konkret olaraq hansı zaman kəsimində,
hansı silsilə ardıcıllığı ilə
yaranmasına qəti şəkildə hökm vermək
mümkün olmasa da onların yaranma və tərəqqi
imkanlarını reallaşdıran iki başlıca amil öz
inkaredilməzliyində qalmaqdadır. Birincisi, vəhşilik
dövrünü başa vurub yeni həyata başlayan
insanın şüurlu fəaliyyətinin bir çox amillərlə
şərtlənən yüksəlişi, ikincisi isə
insanın danışıq aparatının yaranmasından
sonrakı mərhələdə — fövqəlbəşər
qüvvələrin qarşılıqlı təmasında,
müxtəlif mənşəli hərəkət və əmək
vərdişləri çevrəsində nitq və
danışıq vərdişlərinə yiyələnməsidir.
Bu iki
yaradıcılıq funksiyalarını əldə edənə
qədər insanın bütün mədəni nailiyyətləri
onun kamil antropoloji strukturunun formalaşmasına təkan
vermişdirsə, həm də ondan sonrakı mərhələdə
qazandıqları yeni mədəni dəyərlər silsiləsini
formalaşdırmaq istiqamətində
sıralanmışdır. Özünün minilliklərlə
şərtlənən təkamül tarixində insanın
adı ilə bağlı çox böyük kəşflər,
ictimal-iqtisadi formasiyaların qovşağında insan zəkasının
cahanşümül nailiyyətləri əldə edilmiş,
texniki tərəqqinin qızıl dövrü
yaşanmış, zaman-zaman inkişaf edib yeraltı,
yerüstü dəyərlərin və səma ənginliklərinin
sirlərinin özünəməxsus şəkildə
aşkarlanmasını reallaşdırmışdır. Ancaq
bütün bunlarla yanaşı, insanın tarixi yüksəlişi
ilə daim vəhdətdə olan, onun hər
gününün, ayının, ilinin mənəvi yüksəlişini
şərtləndirən bir-birindən fərqli, neqativ və
pozitiv dəyərlər də yaranıb
formalaşmışdır. Onlar rekonstruksiyalara, assimilyasiyalara
uğrayaraq diferensiallaşmış və dünya
xalqları üçün bir çox cəhətdən
ümumi, müştərək dəyərlər kimi
biçimlənib bu günə gəlib
çatmışdır. Bütün xalqlar üçün
bir çox cəhətdən oxşar, bənzər və
müştərək olan bu dəyərlər onların bir
kökdən qopub ayrıldığını, dünyanın
qloballaşmaya doğru istiqamətlənən yeni tarixi
nizamında bir daha həmən kökə qayıtma
ehtimalını gücləndirməkdədir. Bu isə ibtidai
insanın yaratdığı mədəni dəyərlərin
ona bəxş edilmiş fövqəlbəşər qaynaqdan
— İnsan nəsli üçün bir çox cəhətdən
müştərək olan nəsil şəcərəsindən
baş alıb gəldiyini əks etdirməklə
yanaşı, insan antropoloji strukturunun fövqəlbəşər
mahiyyətli olması ilə bağlı düşüncəyə
yenidən baxmağı, etnik yaddaşın bir çox
tarixi-funksional xüsusiyyətlərini etnopsixoloji baxımdan
araşdırmağı gündəmə gətirir. C.Freyzer
yazırdı ki. “Antik ədəbiyyatın kəşfi
gözləri açılmış humanistlər
üçün bir yenilik idi; onların qarşısında qədim
dünyanın elə bir füsunkar mənzərəsi
göründü ki, beləsi orta əsrlərdə sükutu
yalnız zənglərin təntənəli səsi ilə
pozulan monastrdakı rahibin təsəvvürünə də gələ
bilməzdi. İbtidai insanların həyatı isə bizi
yalnız iki xüsusilə istedadlı irqin deyil,
bütövlükdə bəşəriyyətin inamları,
adətləri, həyat təcrübəsi və idealları
ilə tanış edən elmlərin əsasında durur”.
Oxşar dəyərlərin
meydana çıxmasını təkcə sivilizasiyanın
sonrakı inkişaf mərhələlərində axtarmaq,
bununla bağlı nəzəri baxışlara rövnəq
vermək meylləri Amerikanın kəşfindən, burada
yaşayan hindu aborigenlərinin aşkarlanmasından sonra
öz əvvəlki inkişaf tempi ilə irəliləyə
bilmədi. Çünki meydana yeni baxışlar
çıxdı, oxşarlıqları ilə səciyyəvi
olan mifoloji düşüncəyə daha arxaik detal kimi
yanaşılmağa başlandı. XVI əsrin böyük
fransız filosofu Mişel de Montenin (1533-1592) yaradıcılığında
bu baxışlar ilk dəfə sistemli şəkildə şərh
edildi. Yunan mifologiyasından fərqli olaraq, daha erkən
mifoloji təsəvvürlər aşkarlandı ki, onların
mühüm bir qismi ibtidai insanın vəhşilik
dövrünün ilkin mədəni dəyərləri kimi
qiymətləndirilməyə başladı. Oxşarlıqlar
isə bu dəyərlərin özlərinin başlıca məzmununda
əks olunurdu. Bir-biri ilə qohumluğu, mədəni-iqtisadi əlaqəsi
olmayan etnosların mifoloji təfəkküründə bənzərliklərin
silsiləsi intəhasız idi. Bu yaradıcılıq ənənəsi
sonrakı inkişafın demək olar ki, bütün mərhələlərində
öz təkamülü və tərəqqisi prosesində həm
də nəzərəçarpacaq
sıçrayışlarla əlamətdar idi.
Oxşarlıq, eynilik, bənzərlik
dünya elmini iki yüz ildən artıqdır ki,
düşündürür. Cəmiyyətdə oxşar
insanlar olduğu kimi, mədəni dəyərlər içərisində
də oxşar əhvalatlar, süjetlər, motivlər, əsatir
və əfsanələr də mövcuddur. Bu
oxşarlıqlar uzun zaman kəsimində dünya antropologiya,
tarix, etnoqrafiya, sosiologiya, psixologiya və ən nəhayət,
folklorşünaslıq elmlərinin də diqqətini cəlb
etmişdir.
Süjet
oxşarlıqları, tarixi-mədəni dəyərlərin
bənzərliyi mürəkkəb, ziddiyyətli və
geniş diskusiyalı bir problemə çevrilmişdir. Bu oxşarlıqların öyrənilmə
tarixində onları xalqların tarixi qohumluq əlaqələri,
mədəni-tarixi iqtibas, etnopsixoloji görüşlər və
sairlə bağlı izah edən məktəblərin adı
bu gün də öz nüfuzunu saxlamaqdadır. Ancan
onların heç biri oxşar mədəniyyətlər
probleminə qəti aydınlıq gətirə bilməmişdir.
Hər məktəb mövzuya öz yanaşması ilə
yadda qalmış, beləliklə, məsələyə qəti
şəkildə nöqtə qoyulmamış, problemin tədqiqi
imkanları, nəzəri və praktiki mülahizələr
meydanı son yüzillikdə demək olar ki, açıq
qalmışdır. İrəli sürülən
bütün mülahizələr küll halında
folklorşünaslığın tarixini əks etdirən
mülahizələr kimi təqdim edilmişdir.
Son illərdə Azərbaycanda
milli mədəniyyətlərin qlobal dünyaya təqdim edilməsi
sahəsində yeri gəldikcə, oxşar mədəniyyətlərin
rolu və əhəmiyyəti, onların mənşəyi, məzmunu
və perspektivləri barədə dəyərli tədqiqatların
yarandığı müşahidə edilir. Milli mədəniyyətlərin,
iqtisadiyyatların qloballaşma mərhələsində qlobal
dünyaya çıxarılma metodologiyasının işlənib
hazırlanması mədəni dəyərləri qiymətləndirən
yeni yanaşma forma və meyarlarını fəallaşdırmışdır.
Akademik R.Mehdiyevin milli mədəniyyət və
iqtisadiyyatın qloballaşma mərhələsinə təqdim
olunma dövründə qarşıya çıxan
çoxsaylı problemlərə yüksək elmi-nəzəri
səviyyədə yanaşma yollarını geniş və
perspektivli tədqiqat obyekti kimi təqdim etməsi
bütövlükdə mədəni dəyərlərə
yeni yanaşmanın vacibliyini gündəmə gətirmişdir:
“İndi bəşəriyyət qlobal transformasiyalar
dövründə yaşayır, formasiya paradiqmalarının
əvəzlənməsi, “Tofflerin üçüncü
dalğasının” başlanması, elmi-texniki tərəqqinin
yüksəlişi və nəhayət, milli dövlətin
rolunun zəifləməsi və transmilli korporasiyaların əhəmiyyətinin
güclənməsi — bütün bunların hamısı
müasir insanın, cəmiyyətin və “dövlət”,
“dövlətçilik” kimi şərh etdiyimiz siyasi strukturun
simasını digər parametrlərlə birlikdə
köklü şəkildə dəyişdirilir. Nəsillər
bir vaxtlar bizim olduğumuz kimi, ideologiyalaşdırılmış
olmayacaqdır. Bununla yanaşı, o da aydındır ki, bir
neçə onillikdən sonra dövlət də öz vətəndaşları
üçün bizdə olduğu qədər müqəddəs
anlayış olmayacaqdır”.
Təbii ki, baş verən bu yeni
proseslər təzə ölçülər, qəliblər,
münasibətlər, görüşlər doğuracaq, mədəniyyətlərarası
fərqləri demək olar ki, aradan qaldıracaq, oxşar dəyərlər
və ona əsaslanan mədəniyyətlər cəmiyyətdə
mədəni istiqamətlərin başlıca göstəricisinə
çevriləcəkdir.
Bütün bunlar isə oxşar
dəyərlərin dünya xalqlarının müəyyən
tarixi inkişafı prosesində vahid bir nəhrdən — gen
qaynağından yaranıb və müəyyən mərhələdə
yenidən vahid dəyərlərə qovuşacağı
ehtimalını artırır.
Oxşar mədəniyyətlərə
bu sonuncu elmi yanaşma da məhz həmən kontekstdə
meydana gəlmiş, süjet oxşarlıqlarına sistemli nəzəri
baxışlar yeni eksperimentlərlə təsdiqlənmişdir.
Bir neçə il ərzində davam edən bu eksperimentlər
dünya xalqlarının folklor süjetləri üzərində
aparılmış və oxşarlıqların tarixi səbəblərinin
xalqların gen birliyi, nəsil, şəcərə
ümumiliyi əsasında yarandığını təsdiq
etməyə imkan vermişdir.
Geneoloji nəzəriyyə —
oxşar mədəniyyətlərə (dünya
xalqlarının folklor süjetləri
oxşarlıqlarına) yeni elmi baxışdır.
Problemin özünəməxsus
mənşəyi, öyrənilmə tarixi və inkişaf mərhələləri
vardır. Çen nəzəriyyəsi əslində mədəni
dəyərlərdəki oxşarlıqların yeni öyrənilmə
yoludur. Bu nəzəriyyə də təbii ki, uzun yüzilliklərin
tədqiqat yekunlarına, son onilliklərdə
aparılmış eksperimentlərin nəticələrinə
əsaslanır. Şübhəsiz ki, nəzəriyyənin
formalaşdırılmasında geneoloji tədqiqatların
çoxsaylı və çoxçeşidli baza
materialları, dünya elminin ən son nəzəri mülahizələri
əsas götürülmüşdür.
Azad NƏBİYEV,
AMEA-nın müxbir üzvü, professor
Xalq qəzeti.- 2009.- 5 noyabr.- S. 8.