Efir məkanında milli-mənəvi dəyərlərimiz qorunmalıdır

 

Televiziya həyatımızın güzgüsüdür. Onunla bağlı Prezident Adminstrasiyasının rəhbəri, fəlsəfə elmləri doktoru, akademik Ramiz Mehdiyevin “Azərbaycan” qəzetinin 2 oktyabr 2009-cu il tarixli sayında verilmiş “Azərbaycanın efir məkanı: problemlər və vəzifələr” adlı analitik materialı ictimaiyyət tərəfindən böyük maraqla qarşılanmışdır. Bu, təsadüfi deyildir. Çünki tamaşaçılar neçə illərdir ki, efir məkanında ciddi şəkildə nəzərə çarpan çatışmazlıqlardan, teleradiolardakı neqativ halların milli-mənəvi dəyərlərimizə mənfi təsirindən narahatlıq hissi keçirirlər.

 

Düzdür, bu barədə ara-sıra da olsa, bəzi mətbuat orqanlarında ziyalı sözünə, rəyinə rast gəlinirdi. Amma etiraf edək ki, bu, məsələnin həllinə o qədər də müsbət təsir göstərmirdi. Fikrimcə, nüfuzlu şəxsin, problemə analitik yöndən yanaşmağı bacaran bir ziyalının münasibət bildirməsinə zəruri ehtiyac yaranmışdı. Akademik Ramiz Mehdiyevin adı çəkilən məqaləsi bu baxımdan vaxtında atılmış addımdır.

Universitet müəllimi, eləcə də xanəndə kimi məni Ramiz müəllimin materialında sadalanan efir çatışmazlıqları uzun illər idi ki, düşündürürdü: 50 milyonluq azərbaycanlının efirinə yad, bayağı verilişlərin yol tapmasının, səviyyəsiz aktyor və rejissor işinə meydan açılmasının, jurnalistikadan, efir mədəniyyətindən, Azərbaycan dilinin zənginliyindən bixəbər şəxslərin aparıcılıq etməsinin səbəbi nədir? Bəlkə teleradio qurumlarına rəhbərlik edənlər axşamlar əyləşib verilişlərə baxmırlar?.. Bəli, bu sualların ətrafında çox düşünmüşəm. Ölkəmizdə gedən ictimai-siyasi, sosial-iqtisadi, mədəni proseslər barədə zəif, bəsit radio informasiyalarını eşidəndə, bu səpkidə televiziya materiallarına baxanda təəssüflənmişəm. Aparıcıların dilimizə sayğısız münasibətindən hiddətlənmişəm, narahatlığımı dilə gətirmişəm. Cavablar təxminən eyni olub: gəncdirlər, təcrübəsizdirlər. Əcəb məntiqdir! Məgər radio, televiziya sınaq, təcrübə meydanıdır ki, uğursuz eksperiment aparılsın, dilimiz korlansın, mədəniyyətimiz cılızlaşdırılsın?

Efir məkanı müqəddəs olmalıdır. Xalqımızın milli-mənəvi dəyərləri burada qorunmalı, yaşadılmalıdır. Radio, televiziya qurumlarına daxil olan hər bir şəxs bu hissi, duyğunu daxilində yaşatmalıdır...

Bayaq qeyd etdiyim kimi, aparıcılar dilimizin qayda-qanunlarına hörmətlə yanaşmalı, efir və nitq mədəniyyətinə yiyələnməlidirlər. Bu barədə akademik Ramiz Mehdiyev çox haqlı şəkildə qeyd edir: “Televiziya kanallarında aparıcı problemi kəskindir. Bir çox hallarda aparıcıların peşəkarlıq səviyyəsi, nitqi standartlara uyğun gəlmir. Bəzi proqramların, xüsusən də əyləncə xarakterli verilişlərin aparıcıları jurnalistikadan uzaq, efir mədəniyyəti, peşəkarlığı aşağı olan şəxslərdir. Bir sıra aparıcıların telejurnalistika sahəsində təcrübəsizliyi, qeyri-peşəkarlığı haqlı olaraq cəmiyyətdə narazılıq doğuran məsələdir”. Bəli, hörmətli akademik tamaşaçı narahatlığını düzgün dəyərləndirir. Bu anda telekanalların birində seyr etdiyim bir mənzərə gözlərim önündə canlanır – uzun illər aktyorluq etmiş və bu sahədə heç bir uğur qazana bilməyən şəxs aparıcısı olduğu verilişdə qonağa belə bir sual verir: – Siz gənc mütəxəssissiniz, yəqin ki, xarici ölkələrlə ulaşmaq, təcrübə qazanmaq istərdiniz. Bunun üçün nə fikirləşirsiniz?..

...Hər şey aydındır. Aparıcı-aktyor özünü səviyyəli, hərtərəfli göstərmək üçün qondarma ifadə işlədir və tamaşaçıda ikrah dolu gülüş oyadır...

İndi Azərbaycan efirində muğam sənətinə yetərincə yer verilməsi fərəh doğurur. AzTV və İTV-də “Muğam saatı” və “Muğam albomu” kimi sevilən, baxılan konsert proqramları müntəzəm verilir. Təbiətin qoynunda çəkilmiş bu tip film-konsertlər də, nüfuzlu münsiflərin iştirakı ilə təşkil olunan muğam müsabiqələri də musiqi zövqü olan hər kəsin ürəyindən xəbər verir. Azərbaycanın 1-ci xanımı Mehriban Əliyevanın muğamın dünya mədəni irs siyahısına daxil edilməsinə nail olması, paytaxtımızda ayrıca Muğam mərkəzinin açılması, beynəlxalq muğam festivalının keçirilməsi çox təqdirəlayiqdir. AzTV-də professor İlham Rəhimlinin muğam ifaçılarına həsr etdiyi veriliş-oçerklər, İTV-də “Ovqat”, “Körpü”, “Bir mahnının tarixçəsi”, “Gecənin aydınlığı” kimi ibrətamiz, maarifləndirici proqramlar çox baxımlıdır. Təəssüf ki, eyni xoş sözləri digər telekanallar barədə söyləməyə çətinlik çəkirəm.

Ulu öndər Heydər Əliyevin böyük müdrikliklə müəyyənləşdirdiyi azərbaycançılıq ideologiyası milli-mənəvi, əxlaqi dəyərlərə bağlı azərbaycanlı obrazı yaratmağa xidmət etdiyi halda, telekanallarda bu prosesin sanki əksinə yönəlmiş dağıdıcı dalğaya rast gəlirik. Telekanalların daha çox gəlir əldə etmək, qazanmaq niyyəti əgər cəmiyyətin sağlam düşüncə tərzinin, mənəvi ovqatının, gənc nəslin psixologiyasının, ümumən mənəvi idealların ucuzlaşmasına gətirib çıxarırsa, buna heç bir halda haqq qazandırmaq olmaz.

Efirdə bayağı formada göstərilən şou verilişlər cəmiyyətdə sosial çətinlikləri olan insanların narazılığına səbəb olmaqla yanaşı, asan yolla pul qazanmaq həvəsinə düşən müəyyən gənclərin psixikasına da mənfi təsir göstərir. Şou-biznesin asan yolla pul qazanmağa imkan verən, firavanlığa aparan bir vasitə kimi ictimai şüura sırınması xüsusilə dözülməz haldır! Təəssüflər olsun ki, bu dolayı təbliğat həyata yetkin baxışı hələ formalaşmayan gənc nəslin dünyagörüşündə mənfi izlər də buraxır. Bu gün səsi oldu-olmadı, “SMS” yarışı üzərində köklənən musiqi müsabiqələrinə düşmək, “ulduza” çevrilib varlanmaq eşqi ilə bəzi telekanalların qarşısında az qala baş yaran gəncləri və yeniyetmələri görmək, doğrudan da, xoşagəlməz mənzərədir. Onların böyük əksəriyyətini həmin verilişlərə istedadları deyil, nəyin bahasına olursa-olsun şou-biznes nümayəndəsinə çevrilmək istəkləri gətirib çıxarır.

Telekanallarda yayımlanan xəbərlərin ümumi məzmununu əks etdirən titrlərdə Azərbaycan dilinin normaları kobud surətdə pozulur. Sözlərin yazılışında səhvlərə, ciddi qrammatik yanlışlıqlara yol verilir. Qaçan sətirlərlə canlı efirə verilən xəbərlərdə də bu cür səhvlərə tez-tez rast gəlmək mümkündür. Fikrimizcə, telekanalların xəbər verilişlərinə rəhbərlik edən peşəkar jurnalistlərin bu vəziyyəti aradan qaldırmaq üçün bir qədər diqqətli olması yetərlidir. Son illər bəzi telekanalların milli mentalitetə və əxlaqa vurduğu ən böyük zərbələrdən biri də qaçan sətirlər vasitəsilə SMS-lərin yayımlanmasıdır. Bəri başdan bildirək ki, əsasən elan və reklam xarakteri daşıyan, gəlir əldə etməyə hesablanan bu SMS-lərin bir saatda 12 dəqiqədən artıq yayımlanması “Reklam haqqında” Azərbaycan Respublikası Qanununun tələblərinə ziddir. Prezident Administrasiyasının rəhbəri akademik Ramiz Mehdiyev bu məsələyə də xüsusi toxunaraq yazır: “Həmin SMS-lərin məzmunu ciddi tamaşaçını narahat etməyə bilməz. Müşahidələr göstərir ki, qaçan sətirlərdə günün istənilən saatında qeyri-etik, milli-mənəvi dəyərlərə zidd məzmuna malik informasiyalar verilir”.

Günün istənilən vaxtında canlı olaraq yayımlanan, məzmunu ciddi yoxlanılmadan efirə buraxılan bu SMS elan və yazışmaların məzmunu tamaşaçını hiddətləndirməyə bilməz. Azərbaycan tamaşaçısı bu üzdəniraq elanlarda bir-birilə tanış olmaq üçün yer təyin edənlərdən tutmuş müxtəlif ev əşyalarını, hətta böyrəyini satmaq istəyənlərə qədər müxtəlif adamlara rast gəlir. Nə yaxşı ki, artıq ATV kanalının rəhbərliyi akademik Ramiz Mehdiyevin son məqaləsindən sonra efirdə onlayn SMS-ləri və daha bir neçə şou xarakterli verilişi dayandırmaq barədə qərar qəbul edib.

Ciddi problemlərdən biri də telekanallarda nümayiş olunan reklamlarla bağlıdır. Mən Azərbaycanda çəkilən bir çox reklamların mövzu, ideya baxımından bəsit, primitiv olmasının, tamaşaçıda əks reaksiya doğurmasının üzərində xüsusi dayanmaq istəmirəm. Əsas problemlərdən biri budur ki, həmin reklam çarxlarının əksəriyyətində ədəbi dilin normaları pozulur, leksikonumuza uyğun gəlməyən əcaib sözlər, ifadələr işlədirlər. Məsələn, “Sprite” sərinləşdirici içkisinin reklamında - “Susuzluğuna etibar et”, “Cacobs - monarx” qəhvəsinin reklamında - “Zövqətir qüvvəsi”, “Snickers” şokoladının reklamında - “Dayanma, snikerslə”, “Bounty” şokoladının reklamında isə “Cənnət həzzi” kimi ifadələr buna əyani misal ola bilər...

Mən telekanallarda efirə buraxılan filmlərə də münasibət bildirmək istərdim. Bir sıra telekanallarda neçə illərdir ki, cənubi Amerika xalqlarının əxlaqına, məişətinə xas filmlər nümayiş etdirilir və əlbəttə ki, bu filmlərin gənclərimizin tərbiyəsində mühüm rol oynamasından söhbət belə gedə bilməz. Telekanallarda elə filmlər göstərilməlidir ki, həm milli-mənəvi dəyərlərimizin ziddinə olmasın, həm də bu, gənc nəslin kamil şəxsiyyət kimi formalaşmasına zəmin yaratsın. Digər tərəfdən milli dəyərlərə köklənən Azərbaycan filmlərinin az-az nümayiş etdirilməsinin, yaxud tele şirkətlərin maarifləndirici sənədli filmlər hazırlamağa həvəssiz olmalarının səbəbini də başa düşmək çətindir...

Bu gün ölkəmiz müharibə şəraitindədir. Torpaqlarımızın 20 faizi işğal altındadır. Təxminən 1 milyon soydaşımız qaçqın və məcburi köçkün həyatı yaşayır. Yaxşı ki, AzTV və İTV bu mövzunu daim diqqətdə saxlayır. Digər telekanallarda da hərbi-vətənpərvərlik ruhlu verilişlərin sayı artırılmalı, Azərbaycanın tarixi, mədəniyyəti, ədəbiyyatı, adət-ənənələri ilə bağlı proqramlara üstünlük verilməlidir. Təəssüf ki,, efir məkanında başqa mənzərənin şahidi oluruq: səviyyəsiz, heç bir məna-məzmun kəsb etməyən, dinləyici-tamaşaçı zövqünü korlayan şit, bayağı mahnılar oxudulur. Bir-iki kanalı nəzərə almasaq, digərlərində muğamlarımıza, klassik musiqi nümunələrimizə az yer verilir. Təzə peyda olmuş, dünyagörüşü, zövqü, necə deyərlər, başa düşülməyən “bəstəkarların” əttökən “bəstələrinə” meydan verilir. Şübhəsiz ki, bu da mənəvi-əxlaqi dəyərlərə, onun yaşadılmasına mənfi təsir göstərir...

Elə edək ki, televiziyalar həyatımızı əyri güzgüdəki kimi göstərməsin.

 

 

Ruzə İBİŞOVA,

Azərbaycan Dövlət Mədəniyyət

və İncəsənət Universitetinin müəllimi, xanəndə

 

Xalq qəzeti.- 2009.- 7 noyabr.- S.  7.