Kürdəmirdə orta əsr şəhər mədəniyyətinə
aid tapıntılar
Şəhərgah yazılı mənbələrdə
adı çəkilən Azərbaycan şəhərlərindən
hansının qalığıdır?
Azərbaycan ərazisində “Şəhərgah”
adı ilə bəlli olan bir neçə orta əsr
yaşayış yeri mövcuddur. Onlardan biri Kürdəmir
rayonunun Ərəbqubalı kəndi yaxınlığında
yerləşir. Keçən əsrin 70-ci illərində
şoranlaşmanın qarşısını almaq məqsədilə
meliorativ tədbirlər görülərkən və
pambıq əkini üçün sahələr şumlanarkən
həmin ərazidə çoxsaylı maddi mədəniyyət
nümunələri üzə çıxıb. Kənd
sakinlərinin dediyinə görə, o zaman bir çox nadir
tapıntılar, o cümlədən qızıl pul dəfinələri
ayrı-ayrı şəxslər tərəfindən talan
edilib.
Əfsuslar olsun ki,
Kürdəmirdə hamının eşitdiyi, bildiyi, hətta
baş vermiş talanlarla bağlı yerli hüquq- mühafizə
orqanlarının müvafiq araşdırmalar aparmış
olduğu bu olay barədə vaxtında aidiyyatı elmi idarələrə,
o cümlədən Elmlər Akademiyasına məlumat verilməyib.
Arxeoloqlar bütün bunlardan yalnız 80-ci illərin əvvəllərində
Mədəniyyət Nazirliyi xətti ilə ölkə ərazisindəki
abidələrin qeydiyyatı aparılarkən xəbər
tutublar. Belə ki, o zaman Kürdəmir rayonunun arxeoloji abidələrinin
qeydiyyatını aparan arxeoloq-alimlər Fazil Osmanov və Fərhad
İbrahimov yerli sakinlərin məlumatları əsasında
Şəhərgahda olmuş, ərazini gəzmiş, oradan
xeyli miqdar yerüstü material toplayaraq AMEA-nın “Xəbərlər”ində
(1981, N: 2) çap etdirmişlər. Həmin materiallar əsasında
isə Azərbaycan Sovet Ensiklopediyasına Şəhərgah
haqqında yığcam məlumat daxil edilmişdir. O vaxtdan
etibarən Şəhərgah “yerli əhəmiyyətli” abidə
kimi Kürdəmir Rayon Mədəniyyət və Turizm
İdarəsi tərəfindən qorunur.
Torpaq islahatı aparılarkən
digər sahələr kimi, Şəhərgah ərazisi də
Ərəbqubalı kənd sakinləri arasında
bölüşdürülüb. İndi həmin insanlar
onlara düşən pay torpaq sahəsindən müxtəlif
məqsədlər üçün istifadə edirlər: kimi
örüş, kimi də əkin məqsədilə. Məsələn,
2009-cu ildə fermerlərin əksəriyyəti Şəhərgah
ərazisində bostan əkib. Bu məqsədlə ərazi
növbəti dəfə şumlanarkən və becərilərkən
də təbiidir ki, orada çoxlu maddi mədəniyyət
nümunələri üzə çıxıb.
Qoyunçuluqla məşğul olan sakinlər də, demək
olar ki, ilboyu həmin ərazidədirlər. Onlar da ərazini
gəzərkən az qala hər gün nə isə
tapırlar. Bu səbəbdəndir ki, həm sahəni əkib-becərən,
həm də qoyunçuluqla məşğul olan Ərəbqubalı
sakinlərinin əksəriyyətinin Şəhərgahdan
tapdıqları təsadüfi tapıntılardan ibarət
şəxsi kolleksiyası var. Bu insanlar müxtəlif vaxtlarda
əldə etdikləri tapıntıların bir qismini Kürdəmir
diyarşünaslıq muzeyinə, bir qismini həmyerliləri
professor Rafael Hüseynovun rəhbərlik etdiyi Nizami adına
Azərbaycan Ədəbiyyatı muzeyinə təqdim ediblər.
Razılıq hissi ilə deməliyəm ki, Ərəbqubalı
kəndinin ayrı-ayrı sakinləri bu il Şəhərgah ərazisində
tədqiqat apardığımız müddətdə bizə
də xeyli maddi mədəniyyət nümunəsi təqdim
etmişlər. Hansı ki, abidənin tarixini öyrənmək
baxımından həmin eksponatların olduqca mühüm elmi
əhəmiyyəti var. Amma elə insanlar da var ki, onlar təsadüfən
tapdıqları maddi mədəniyyət nümunələrini
hələ ki, üzə çıxarmırlar. Camaat
arasında belələrinin əntiq (antikvar) əşya alveri
ilə məşğul olan dəllarlarla əlbirlik etdiyinə
dair söz-söhbətlər də yayılmaqdadır. Bir
sözlə, Kürdəmirdə, xüsusən də Ərəbqubalı
kəndində yerli sakinlərin Şəhərgaha
marağı böyükdür. Həm də əhalinin əksəriyyətini
abidənin tarixi, bəzi işbazları isə oradan
tapılan və yaxud da tapıla biləcək dəfinə və
nadir əşyalar kolleksiyası maraqlandırır. Kürdəmir
Rayon İcra Hakimiyyəti, habelə mədəniyyət və
turizm idarəsi rəhbərliyinin rayon ərazisindəki tarixi
abidələrin, o cümlədən Şəhərgah abidəsinin
qorunması, təbliği və tədqiqi işinə həssas
münasibətini xüsusi olaraq qeyd etmək istərdim. Şəhərgah
abidəsində ilkin arxeoloji tədqiqatlara başlamaq məqsədilə
Kürdəmirdə olarkən rayon rəhbərliyinin və
ziyalıların çoxdandır ki, arxeoloq-alimlərin yolunu
gözlədiklərinin bir daha şahidi olduq. Rayon mədəniyyət
və turizm idarəsinin rəisi Vaqif Alıyev digər işlərini
bir kənara qoyaraq Şəhərgaha getməkdə bizə
şəxsən özü bələdçilik etdi. İcra
başçısı Fəxrəddin Məlikovun
tapşırığı ilə Ərəbqubalı kəndinin
icra nümayəndəsi və bələdiyyə sədri
Şəhərgahda tədqiqat apardığımız
müddətdə bizə kömək və
qayğılarını əsirgəmədilər.
Şəhərgah ərazisi
hamarlanarkən və şumlanarkən üzə
çıxan maddi mədəniyyət nümunələrinin
yayıldığı ərazi təqribən 50 hektara qədər
sahəni əhatə edir. Bu il ilk dəfə olaraq AMEA-nın
Arxeologiya və Etnoqrafiya İnstitutunun arxeoloji ekspedisiyası
tərəfindən orada kəşfiyyat xarakterli
axtarışlar aparılıb. Qazıntı işləri ilə
paralel olaraq abidənin sərhədləri, ərazinin
topoqrafiyası, coğrafi koordinatları, ətrafdakı
yaşayış məntəqələri ilə
mümkün əlaqələri öyrənilib. Məlumat
üçün bildirək ki, Şəhərgah abidəsi
Bakı-Kürdəmir şose yolundan 14 kilometr cənubda,
Kür çayından 20 kilometr şimalda, Girdiman
çayının Kürə töküldüyü ərazidən
təqribən 8-10 kilometr şərqdə düzənlik ərazidə
yerləşir. Cənub istiqamətdə olan Cavad kəndi
(Sabirabad rayonu) ilə Şəhərgahı 18 kilometrlik məsafə
ayırır. Yerli sakinlərin məlumatına görə
yaxın keçmişə qədər Şəhərgahın
şimal tərəfindən Qarasu çayı
keçirmiş. Qarasu Türyançay, Göyçay və
Girdiman çaylarının uzun illər ərzində aran
Şirvan ərazilərində Kürə çatmadan ətrafa
yayılaraq itməsi və yenidən yeraltı sular şəklində
üzə çıxması nəticəsində əmələ
gəlmiş su hövzəsi kimi başa düşülməlidir.
Kür çayına paralel istiqamətdə olan Qarasu
Göyçay, Ucar və Kürdəmir rayonları ərazisindən
keçməklə Hacıqabul gölünə
tökülüb. Hacıqabul rayonu ərazisindəki Qarasu
toponimi də sözsüz ki, eyni adlı çayın
adından götürülüb. Sovet hakimiyyəti illərində
ərazidə pambıq və taxıl əkini sahələrinin
genişləndirilməsi və bu səbəbdən meliorativ
tədbirlərin miqyasının artması nəticəsində
Qarasu tamamilə quruyaraq yoxa çıxmışdır. Lakin
ayrı-ayrı yerlərdə bu çayın yatağı,
onun üzərindəki körpü və keçid məntəqələri
bu günədək qalmaqdadır.
Tarixən insanlar yaşayış
məntəqələri, o cümlədən şəhərlər
salarkən, bir qayda olaraq, su mənbələri olan ərazidə
yer seçirdilər. Bu cəhətdən Şəhərgahın
Kür, Girdiman və Qarasu çaylarının
qovşağında salınması da, əlbəttə təsadüfi
olmamışdır. Yəni, insanların yaşaması,
işləməsi, təsərrüfat yaratmaları
üçün əlverişli su mənbəyi olmasaydı,
sözsüz ki, həmin ərazidə şəhər
salınmazdı.
Şəhərgahın təbii-coğrafi
xarakteristikasından bəhs edərkən onu da deyək ki,
keçən əsrin 50-ci illərindən etibarən şərq-qərb
istiqamətində qazılmış dərin kanal və
şimal-cənub istiqamətində qazılmış “dren” —
xəndəklər ərazini bir neçə hissəyə
parçalayıb. Həmin kanal və xəndəklər
qazılarkən və sonralar onların içərisi təkrar-təkrar
təmizlənərkən Şəhərgahın tarixini
özündə əks etdirən çoxlu tikinti və istehsalat
qalıqları, habelə digər maddi-mədəniyyət
nümunələri üzə çıxıb. Əfsuslar
olsun ki, bu halda da aidiyyatı orqanlara məlumat verilməyib və
tapıntılar dağıdılıb, talan edilib. Bununla belə,
ekspedisiya üzvləri tərəfindən ərazi öyrənilərkən
kanal və xəndəklərin kəsdiyi yerlərdən
XII-XIII əsrlərə aid çoxlu maddi mədəniyyət
nümunələri toplanılıb. Diqqəti çəkən
odur ki, təqribən 50 hektarlıq ərazinin, demək olar
ki, hər yerində çoxsaylı tikinti qalıqları və
istehsalat ocaqlarının izlərinə təsadüf edilir.
Hansı ki, bütün bunlar abidənin dövrünü və
sərhədlərini müəyyən etmək
baxımından çox mühüm elmi əhəmiyyət kəsb
edir.
Ekspedisiya tərəfindən ərazinin
yerüstü parametrləri diqqətlə öyrənildikdən
sonra abidənin cənub-qərb tərəfində, kanal
keçən ərazidən təqribən 50-60 metr şimalda
yoxlama qazıntısı qoyuldu. Yerüstü materialların
çoxluğu və rəngarəngliyi həmin ərazidə
tikinti və istehsalat ocaqlarının
sıxlığından xəbər verirdi. Öyrənilən
sahədə dərinlik 35-40 santimetrə çatdıqda
ayrı-ayrı nöqtələrdə bişmiş kərpicdən
hörülmüş divar qalıqları üzə
çıxdı. Qazıntı sahəsi tədricən divar
qalıqlarının çıxdığı istiqamətlərə
doğru genişləndirildi. Beləliklə,
qazıntının ümumi sahəsi 160 kvadratmetrə
çatdırıldı. Dərinə düşdükcə
tikintinin ümumi mənzərəsi də tam şəkildə
aydınlaşdı. Nəticədə 5 otaq, 9 vanna, 2
buxarı, 1 ocaq — kürə və 3 qapı yeri olmaqla möhtəşəm
bir hamam kompleksi aşkara çıxarıldı. Tikintinin
şərq-qərb istiqamətində olan şimal
divarının uzunluğu 11,5 metr, salamat qalmış hissədə
hündürlüyü 1,6 metr, şimal-cənub istiqamətdə
olan şərq divarının uzunluğu 13,5 metr, salamat
qalmış hissədə divarın hündürlüyü
2,1 metrdir. Abidənin konstruksiyasından
göründüyü kimi, hər birinin sahəsi təqribən
9-11 kvadratmetr olan vanna otaqlarının üstü
ayrı-ayrılıqda tağvari formada örtülüb.
Kompleksin içərisi təmizlənərkən
vanna otaqlarının hamısının döşəmə
hissəsində qalınlığı 40-50 sm təşkil edən
qum təbəqəsi qeydə alınmışdır.
Qazıntı hələlik kiçik miqyasda
aparıldığından qum təbəqəsinin yaranma səbəbi
barədə konkret fikir söyləmək çətindir. Yəni,
qeyd olunan qum təbəqəsinin hamamın istifadəçiləri
tərəfindən bilərəkdən və məqsədli
şəkildə yaradılması ilə bərabər, onun ərazini
sel sularının basması nəticəsində əmələ
gəlməsi ehtimalını da nəzərdən
qaçırmaq olmaz.
Hamam kompleksin bünövrə
hissəsi yonulmuş mədən daşından, divarların
qalan hissəsi isə müxtəlif ölçülü
bişmiş kərpiclərdən istifadə olunmaqla
hörülüb. Tikintidə əsasən 22x22x4; 24x24x5;
26,5x27,5x6.5; 27.5x27x7; 34,5x37,5x9 sm ölçülü
bişmiş kərpiclərdən istifadə olunub. Tək-tək
hallarda isə daha iri ölçülü kərpiclərə
də təsadüf olunur. Belə kərpiclərdən birinin
uzunluğu 40,5 sm-dir. Hamam-kompleksin şimal- cənub istiqamətində
olan şərq divarında 24 cərgə kərpic işlədilib.
Tikintidə bərkidici material kimi kirəc məhlulundan istifadə
olunub.
Kompleksdə aşkar edilmiş
qapı yerlərinin hamısında şlüz qapılarda
olduğu kimi, hər iki tərəfdən içəriyə
doğru cıxıntısı var. Şərti olaraq 1
nömrəli otaq kimi qeydə alınmış vanna
otağının şimal-qərb küncündə üzərində
oturmaq üçün nəzərdə tutulan tumba
(uzunluğu 56, eni 41, hündürlüyü işə 36 sm)
aşkar edilib. Otaqlardan birinin qapı yerinin sağında və
solunda buxarı yerləri olduğu müəyyənləşdirilib.
Uzun müddət istifadə olunduğundan hər iki
buxarının divarları yanaraq hisdən qaralıb.
Görünür, həmin buxarılar binanın içərisinin
qızdırılmasına xidmət edib. İstifadə olunan
suyun qızdırılması məqsədilə isə
kompleksin cənub tərəfindəki nisbətən iri həcmli
ocaq-kürədən (uzunluğu 197, eni 57 sm) istifadə
olunduğu güman edilir. Ocaq-kürənin ətrafındakı
üç ədəd kiçik vanna, çox ehtimal ki,
uşaqların çimizdirilməsi, yaxud da pal-paltar
yuyulması məqsədinə xidmət edib. Həmin
vannaların uzunluğu 80-100 sm, eni 70-87 sm, dərinliyi isə
65-75 sm-dir. Onlara bitişik vəziyyətdə olan nisbətən
iri vannanın uzunluğu 162, eni 91, dərinliyi isə 61 sm-dir.
Qeyd olunan vannalardan ikisi ocaq-kürənin şərq, digər
ikisi isə qərb tərəfindədir. Xüsusi olaraq vanna
otaqları kimi istifadə olunduğu güman edilən
otaqlardakı vannalar isə həcmlərinin nisbətən iri
olması ilə diqqəti cəlb edir. Həmin vannallar
binanın əsas divarlarında olmaqla kərpicdən
hörülüb. Uzunluğu 220-235, eni 58-66, dərinliyi isə
75-80 sm təşkil edən bu vannaların daxili divarı təkqat
kərpicdən, digər hissələri isə bir neçə
qat kərpicdən hörülüb. Vannaların hamısının
yeri və divarları səliqə ilə suvanıb. İri
vannaların dördü də xüsusi borularla bir-biri ilə
əlaqəlidir. Onlardan birincisi dolduqdan sonsa su ikinci, sonra
üçüncü, daha sonra isə dördüncü
vannaya axır. Qazıntı işlərinin gedişi
zamanı vanna otaqlarından və bilavasitə iri vannaların
içərisindən insanların çimərkən istifadə
etmiş olduqları çeşidli su qabları və
onların sınmış hissələri tapılıb.
İlkin tədqiqatlara əsasən
aşkar olunmuş kompleksin şəhərin elitar təbəqəsi
üçün nəzərdə tutulan hamam-sağlamlıq
ocağı olduğu ehtimal edilir. Abidə xronoloji cəhətdən
XII əsrə və XIII əsrin I yarsına aiddir. Tədqiqatlar
nəticəsində müəyyən olunub ki, XIII əsrin
ortalarında şəhər geniş miqyaslı
dağıntıya və yanğına məruz qalıb və
bu səbəbdən də həmişəlik olaraq süqut
edib. Çox güman ki, şəhər əvvəlcə
monqolların birinci hücumu, daha sonra isə Cəlaləddinin
ordusu tərəfindən yandırılaraq
dağıdılıb.
Azərbaycan ərazisində ilk dəfədir
ki, XII-XIII əsrlərə aid belə möhtəşəm
hamam-kompleks aşkara çıxarılıb. Bu kompleks bir
sıra əlamətlərinə görə XX əsrin
ortalarında Bakıda və digər müsəlman şəhərlərində
istifadə edilən hamam komplekslərə çox bənzəyir.
Bu kompleks bəzi əlamətləri etibarı ilə həm
də XIX-XX əsrlərdə fəaliyyətdə olan
sağlamlıq komplekslərinə bənzəyir. O komplekslərə
ki, insanlar orada ayrı-ayrı xəstəliklərin
profilaktikası ilə bağlı vanna qəbul edir və
müxtəlif prosedurları icra edirdilər. Bütün
bunlar isə Azərbaycan şəhərlərində hələ
700-800 il bundan öncə səhiyyə-sanitariya mədəniyyətinin
kifayət qədər yüksək səviyyədə
olduğundan xəbər verir.
Şəhərgah ərazisində
aparılmış kiçikmiqyaslı arxeoloji
qazıntılar nəticəsində olduqca zəngin və rəngarəng
çeşidli maddi mədəniyyət qalıqları
aşkar edilərək tədqiq olunub. Bu tapıntılar əsasən
daş, dəmir, mis, şüşə və gildən
hazırlanmış əmək alətləri, məişət
və bəzək əşyalarından ibarətdir.
Tapıntılar içərisində təyinatı hələlik
elmə tam şəkildə bəlli olmayan sferekonus tipli qablar
çoxluq təşkil edir. Görünür, bəzi tədqiqatçıların
da güman etdiyi kimi, hərbi əməliyyatlar zamanı
içərisinə xüsusi partlayıcı maddələr
tökülən həmin əşyalardan həqiqətən
mərmi kimi istifadə olunub.
Axtarışlar zamanı
toplanmış zəngin keramika məmulatı da
özünün forma zənginliyi və orjinal dekor
çalarları baxımından diqqəti cəlb edir. Bunlar əsasən
cızma üsulu, habelə müxtəlif boyalardan istifadə
olunmaqla nəfis bəzədilmiş kasa və boşqab tipli
qablardır. Məişət əşyalarının bəzədilməsində
nəbati və həndəsi elementlərin mürəkkəb
kombinasiyasından məharətlə istifadə olunub. Sirli
qablar üzərində bəbir, ceyran və quş təsvirlərinə
tez-tez təsadüf olunur. Şəhərgah
materiallarını fərqləndirən özəl cəhətlərdən
biri də onların bəzədilməsində ərəb əlifbasının
hərflərinə bənzər ornamentlərdən nisbətən
çox istifadə olunmasıdır. Daxili səthi şahmat
xanalarına bənzər təsvirlərlə bəzədilmiş
kasa tipli qablar tapıntılar içərisində xüsusi
qrup təşkil edir. Yeri gəlmişkən qeyd edək ki,
axtarışlar zamanı üzərində ərəb əlifbası
ilə yazısı olan əşyalara da təsadüf olunub. Əfsuslar
olsun ki, daha çox gil qablara məxsus fraqmentlər üzərində
olan bu natamam yazıları oxumaq mümkün
olmamışdır. Hamam- kompleksdəki vanna otaqlardan birinin
qapı yerindən tapılmış sınıq vəziyyətdə
olan daş kitabə parçası üzərindəki
yazını da hələlik mütəxəssislər oxuya
bilməmişlər. Sözsüz ki, üzərində
yazı və yazıyabənzər ornamenti olan
tapıntılar Şəhərgah sakinlərinin, o cümlədən
orada çalışan bənnaların və dulusçu
ustaların mükəmməl yazı mədəniyyətinə
malik olduğundan xəbər verir. Arxeoloji tədqiqatlar nəticəsində
Şəhərgah ərazisindən XII əsrin sonu — XIII əsrin
əvvəllərində Şirvanşahlar tərəfindən
zərb olunmuş sikkələr və sikkə kəsilməsi
üçün istifadə olunan xam material da tapılıb.
Bu isə həmin sikkələrin yerli zərbxanalarda kəsildiyinə
dəlalət edir.
Şəhərgahın
bütün əlamətlərinə görə, Azərbaycanın
mühüm orta əsr şəhərlərindən biri
olduğu şəksizdir. Amma məhz hansı şəhərin
qalıqları olduğu hələ ki, elm üçün
sirr olaraq qalmaqdadır. Doğrudur, bəzi tədqiqatçılar
onun orta əsr ərəb mənbələrində adi çəkilən
Şirvan şəhərinin qalıqları olduğunu ehtimal
edirlər. Məsələ burasındadır ki, orta əsr mənbələrinin
Şirvan şəhərinin coğrafi koordinatları ilə
bağlı məlumatları xeyli dərəcədə
ziddiyyətli olduğundan yuxarıda söylənilən
ehtimalın dürüstlüyünə o qədər də
güvənmək olmur. Xatırladaq ki, orta əsr ərəb
müəlliflərinin qeydlərində Sirvanın həm
Şamaxı ilə Dərbənd arasında, həm də
Kür və Araz çaylarının qovuşduğu yerlə
Xəzər dənizi arasındakı ərazidə
olduğuna dair məlumatlar mövcuddur. Nəhayət,
Şirvanı Şabranla eyniləşdirənlər də
vardır. Deyilənlərə onu da əlavə edək ki,
orta əsr mənbələrində adı çəkilən
Cavad və Muğan şəhərlərinin lokalizəsi ilə
bağlı da tarixçi və arxeoloq alimlər tərəfindən
hələlik son söz deyilməyib. Bu isə o deməkdir ki,
Şəhərgahın Cavad və ya Muğan şəhərlərinin
qalıqları olduğuna dair ehtimalı da nəzərdən
qaçırmaq olmaz. Abidənin Muğan düzünə
bitişik ərazidə olması və yaxınlıqda Cavad
adı ilə bəlli olan yaşayış məntəqəsinin
mövcudluğu da bu ehtimallar üzərində
düşünməyə əsas verir.
Son olaraq onu da bildirək ki, Şəhərgahın
da, digər şəhər və şəhər tipli iri
yaşayış məntəqələrinin də
yazılı mənbələrdə adı çəkilən
hansı yaşayış məntəqəsinin
qalıqları olduğunu müəyyənləşdirməyin
çox sadə, həm də son dərəcə etibarlı
bir usulu var. O da həmin ərazilərdə sistemli və
genişmiqyaslı arxeoloji tədqiqatlar aparılmasından
ibarətdir. Belə olarsa, tariximizin bir çox qaranlıq məqamları
ilə bağlı suallara aydınlıq gətirilmiş olar.
Bütün bunların isə əlahəzrət zamana və
bir də türk qardaşlarımızın təbirincə
desək, paraya ehtiyacı var.
Qafar CƏBİYEV,
tarix elmləri doktoru
Xalq qəzeti.- 2009.- 7 noyabr.- S. 5.