Azərbaycan Konstitusiyası insan hüquq və
azadlıqlarının əsas təminatçısıdır
Hər il noyabr ayının 12-si müstəqil Azərbaycanda
Konstitusiya Günu rəsmi dövlət bayramı kimi qeyd
olunur. 14 il əvvəl ümummilli lider Heydər Əliyevin təşəbbüsü
və bilavasitə rəhbərliyi altında hazırlanaraq
referendum yolu ilə qəbul edilmiş müstəqil Azərbaycan
Respublikasının ilk milli Konstitusiyası xalqın dövlətçilik
iradəsinin, suverenliyinin təcəssümünə
çevrilən fundamental hüquqi sənəd olmaqla cəmiyyətin
ictimai-siyasi institutlarının fəaliyyətini, dövlətin
idarəçilik sistemini tənzimləyir. Əsas Qanunda həmçinin
Azərbaycan xalqının hüquqi, dünyəvi dövlət
qurmaq, ədalətli iqtisadi və sosial qaydalara uyğun olaraq
hamının layiqli həyat səviyyəsini təmin etmək,
bəşəri dəyərlərə sadiqlik göstərərək
bütün dünya xalqları ilə dostluq, sülh, əmin-amanlıq
şəraitində yaşamaq və bu məqsədlə
qarşılıqlı fəaliyyət göstərmək
niyyəti təcəssüm olunmuşdur.
Əsas Qanunun ideya müəllifi
Müstəqil
yaşamaq haqqını təmin etmiş hər bir ölkədə
Konstitusiya təkcə dövlətçiliyin hüquqi
bazasını yox, həm də xalqın milli inkişaf
prioritetlərini müəyyənləşdirən, dövlət
idarəçiliyinin çevik və işlək mexanizmlər
əsasında həyata keçirilməsini təmin edən
fundamental hüquqi sənəddir. Konstitusiya dövlət
qanunlarının təməl prinsiplərini müəyyən
edən Əsas Qanun olmaqla hökumətin fəaliyyətini
nizamlayır, insanların çəmiyyətdə və
biri-birinə münasibətdə əxlaqi
davranışlarını qaydaya salır. Azərbaycan 1991-ci
ilin 18 oktyabrında dövlət müstəqilliyini elan edərək
beynəlxalq birliyin tamhüquqlu üzvünə
çevrildikdən sonra demokratik cəmiyyətin atributu olan,
xalqın iradəsinin ifadəsi kimi qanunların aliliyini təmin
edən, hüquqi, dünyəvi dövlət quruculuğunu, ədalətli
iqtisadi və sosial qaydalara uyğun olaraq hamının layiqli həyat
səviyyəsini təmin edən yeni milli Konstitusiyanın qəbulu
ciddi vəzifə kimi qarşıda dayanırdı. Bu, ilk
növbədə, totalitar rejimdən liberal cəmiyyətə
transfer olunmaq istəyən Azərbaycanda keyfiyyətcə yeni
dövrün tələblərinə cavab verən demokratik
hüquq sistemi formalaşdırmaq, dövlətin inkişaf
perspektivlərini xalqın iradəsinin təcəssümü
olan Konstitusiya ilə müəyyənləşdirmək zərurəti
ilə şərtlənirdi.
1991-1993-cü illərdə
hakimiyyətdə xalqımızın etimad göstərdiyi
siyasi qüvvənin olmaması dövlət idarəçiliyi
mexanizmlərinin formalaşmasında ciddi maneəyə
çevrilməklə yanaşı, daxili böhranın, vətəndaş
itaətsizliyinin, xaos və anarxiyanın yaranmasına rəvac
vermiş, qanunçuluğun və hüquq qaydalarının
təminatı, vətəndaşların azad, təhlükəsiz
yaşamaq hüququnun reallaşdırılması, ən nəhayət,
ictimai asayişin qorunması sahəsində əsaslı
problemlər yaratmışdı.
1992-ci ilin mayında
silahlı yolla iqtidara yiyələnən AXC-Müsavat
cütlüyünün bir illik hakimiyyəti dövründə
ölkədəki vəziyyət daha da gərginləşmiş,
vətəndaşların təhlükəsiz yaşamaq kimi təbii
hüququnun təminatında ciddi problemlər
yaranmışdı. Qanunçuluğun kövrək xarakter
daşıması, hüquq-mühafizə orqanlarının
üzərinə düşən vəzifələri həyata
keçirə bilməməsi son nəticədə ictimai həyatın
müxtəlif sahələrində hərc-mərcliyin baş
alıb getməsinə, cinayətkar ünsürlərin
mütəşəkkil fəaliyyətinə, qanunsuz
silahlı qruplaşmaların cövlan etməsinə
münbit şərait formalaşdırmış, daxildə
qeyri-sabit və təhlükəli vəziyyətə səbəb
olmuşdu. Respublikada qanunçuluğun, hüquq
qaydalarının son dərəcə zəif olması,
dövlət idarəçiliyinin iflic vəziyyətə
düşməsi, ayrı-ayrı siyasətçilərin
“könüllü döyüşçü” adı
altında qanunsuz silahlı dəstələr yaratması nəticə
etibarı ilə hakimiyyətdə olan qüvvələrin
iflasını daha da sürətləndirirdi. Bir tərəfdən
ayrı-ayrı məmurların dövlətin o zamankı rəhbərinə
tabe olmaması nəticəsində hakimiyyət
böhranının dərinləşməsi, digər tərəfdən
isə ölkənin cənubunda və şimalında
separatçıların məkrli niyyətlərlə baş
qaldırması, Ermənistanla sərhəddə Azərbaycan
torpaqlarının müdafiəsinin taleyin ümidinə
buraxılması, daha sonra Gəncə hadisələri ölkədəki
vəziyyəti dalana gətirib çıxarmışdı. Belə
bir şəraitdə AXC-Müsavat cütlüyü hakimiyyətini
qoruyub saxlamaq üçün yeni parlament seçkilərinin
keçirilməsinə hər vəchlə mane olur, yeni
konstitusiyanın qəbuluna tələsmirdi. Əsas Qanunun qəbulunun
süni şəkildə gecikdirilməsi həm də o
zamankı hakimiyyətin səbatsızlığı, ölkənin
gələcək iqtisadi, siyasi, hüquqi inkişaf hədəfləri
haqqında konkret təsəvvürlərə malik olmaması
ilə bağlı idi.
1993-cü ilin iyununda
ölkədəki hakimiyyət böhranının kulminasiya
zirvəsinə çatması və silahlı
qarşıdurmanın yaranması isə ölkədəki hərc-mərcliyin,
anarxiya mühitinin, o zamankı iqtidara qarşı total
inamsızlığın məntiqi sonluğa yetişməsi
idi. Belə bir şəraitdə vəziyyəti sabitləşdirmək
iqtidarında olmayan AXC-Müsavat cütlüyü acizanə
bir şəkildə ulu öndər Heydər Əliyevi
Bakıya dəvət etdi. Xalqın təkidli istəyi ilə
hakimiyyətə gələn ümummilli lider qısa müddətdə
vəziyyəti sabitləşdirdi, siyasi sabitliyi, vətəndaş
həmrəyliyini təmin etdi, hüquqi və demokratik
dövlət quruculuğu istiqamətində qətiyyətli
addımlar atmağa başladı. Ulu öndər
yaxşı bilirdi ki, Azərbaycan dövlətinin gələcək
inkişaf prioritetlərinin düzgün müəyyənləşdirilməsi,
iqtisadi, siyasi, hüquqi islahatlara etibarlı zəmin
yaradılması, bir sözlə, uzunmüddətli inkişaf
strategiyasının reallaşdırılması
baxımından ölkədə yeni dövrün tələblərinə
cavab verən Konstitusiyanın qəbuluna ehtiyac var. Bu
Konstitusiya həm də inkişaf etmiş dövlətlərin
təcrübəsini və milli maraqları, ölkənin
özünəməxsus xüsusiyyətlərini, milli-mənəvi
dəyərləri unikal formada özündə əks etdirən
hüquqi sənəd olmalı idi.
Dövlətçiliyə
qarşı yönəlmiş qəsdlərin
qarşısı alındıqdan sonra 1995-ci il mayın 2-də
Milli Məclisin iclasında ümummilli lider Heydər Əliyevin
sədrliyi ilə Azərbaycan Respublikasının
Konstitusiyasını hazırlayan Dövlət Komissiyası təşkil
edildi. Həmin qərarla komissiyanın tərkibi sədr
müavinindən və 32 üzvdən ibarət müəyyənləşdirildi.
İşin həcmi, əhəmiyyəti nəzərə
alınmaqla, o cümlədən ayrı-ayrı vətəndaşlar,
təşkilatlar və dövlət orqanları tərəfindən
daxil olan təkliflərin dərindən öyrənilməsi
məqsədilə komissiyanın 1995-ci il 5 iyun tarixli qərarı
ilə işçi qrup yaradıldı. Həmin iclasda
çıxış edən ümummilli lider Heydər Əliyev
Konstitusiyanın xalqın və dövlətin taleyində
müstəsna əhəmiyyətini nəzərə alaraq
deyirdi: “Biz elə bir layihə hazırlamalı və nəhayət,
elə bir Konstitusiya qəbul etməliyik ki, o, müstəqil
Azərbaycan Respublikasının demokratik prinsiplər əsasında
uzun müddət sabit yaşamasını təmin edən əsas
qanun, tarixi sənəd olsun. Hakimiyyət bölgüsü, –
ali icra, qanunvericilik, məhkəmə hakimiyyəti – bunlar
hamısı xalqın iradəsinə söykənməli,
seçkilər yolu ilə təmin olunmalıdır”.
Nüfuzlu
hüquqşünasların, o cümlədən cəmiyyətin
görkəmli ictimai-siyasi və elm xadimlərinin daxil
olduğu komissiya ulu öndərin rəhbərliyi altında gərgin
işlədi, Konstitusiyanın hər bir müddəası ətrafında
geniş müzakirələr, diskussiyalar aparıldı. 6 ay
sürən ictimai müzakirələrdən sonra 1995-ci ilin 12
noyabrında müstəqil Azərbaycanın ilk
Konstitusiyasının referendum yolu ilə qəbulu
çağdaş tariximizin mötəbər hadisələrindən
biri olmaqla, ulu öndərin Azərbaycan dövlətçiliyi
qarşısındakı ən mühüm xidmətlərindən
sayılır. Böyük strateq Konstitusiyanın hər bir
müddəasını şəxsən nəzərdən
keçirir, dövlətin gələcək taleyi, demokratik
imici baxımından bu işə son dərəcə məsuliyyətlə
yanaşırdı. Ulu öndər sonralar
çıxışlarında bu barədə deyirdi: “Bu sənədin
hazırlanmasına xeyli vaxt sərf etmişəm. Haqqım
var ki deyəm, çox zəhmət çəkmişəm.
Hər bir kəlmənin, hər bir sözün mənasını
dəfələrlə araşdırmışam. Onun bu
gün, gələcək üçün nə qədər əsaslı
olmasını dəfələrlə təhlil etmişəm.
Mən çox rahatlıq hissi ilə bu layihənin altına
imza atıram və bu layihəyə görə tam cavabdeh
olduğumu bəyan edirəm”.
İnsan hüquqlarının təminatçısı
1995-ci il
Konstitusiyasının əsasında hakimiyyətin yeganə mənbəyi
kimi xalqın tanınması, ölkənin
bütövlüyünün qorunması, hakimiyyətlərin
bölünməsi prinsipinə ciddi riayət olunması, insan
hüquq və azadlıqlarının dövlətin ali məqsədi
kimi bəyan edilməsi, beynəlxalq hüququn milli
qanunvericilik üzərində üstünlüyü kimi
hüquqi dövlət və vətəndaş cəmiyyəti
quruculuğuna imkan verən mütərəqqi ideyalar
dayanmışdır. Öz müqəddəratını sərbəst
və müstəqil həll etməyi və öz idarəetmə
formasını müəyyən etməyi Azərbaycan
xalqının suveren hüququ kimi tanıyan Konstitusiya Azərbaycan
dövlətini demokratik, hüquqi, dünyəvi, unitar
respublika elan etmişdir. Əsas Qanun ənənəvi
hüquqi dövlət ideyalarını özündə ehtiva
etməklə yanaşı, bu ideyaların inkişaf meyillərini
də nəzərə almış, onları özünəməxsus
milli dəyərlər və təsdiq olunmuş müasir
yanaşmalarla zənginləşdirmişdir.
Ümumilikdə, Azərbaycan
Respublikası Konstitusiyasının hüquqi fəlsəfəsində
bir ali məqsəd – insan və vətəndaş
hüquqlarının və azadlıqlarının təminatı
məramı dayanır. İnsan şəxsiyyətinin
toxunulmazlığı, onun həyat və
sağlamlığının qorunması, layiqli həyat səviyyəsinin
təmini, humanizm və insanpərvərlik prinsipləri Azərbaycan
Respublikası Konstitusiyasının başlıca mahiyyətini
təşkil edir. 5 bölmədən, 12 fəsil, 158 maddədən
ibarət olan Azərbaycan Konstitusiyasının 48 maddəsinin
və yaxud üçdə birinin sırf insan hüquq və
azadlıqları ilə bağlı olması ümummilli
liderin yüksək daxili demokratizmini, insanpərvərliyini bir
daha təsdiqləyir. Konstitusiyada əksini tapmış
strateji məqsədlər, ilk növbədə, hüquqi
islahatları və insan hüquqlarının qorunması
prinsipinin real həyatda tətbiqini zəruri etmişdir.
Azərbaycan Konstitusiyanın bəzi
maddələrinin qısaca şərhi fonunda onun nə dərəcə
liberal və demokratik hüquqi sənəd olduğu, insan
hüquqlarına etibarlı təminat yaratdığı tam təsdiqini
tapır. Məsələn, Əsas Qanunun birinci maddəsində
göstərilir ki, “Azərbaycan Respublikasında dövlət
hakimiyyətinin yeganə mənbəyi Azərbaycan xalqıdır”.
Konstitusiyanın 4-cü maddəsində
vurğulanır ki, xalqın seçdiyi səlahiyyətli
nümayəndələrdən başqa heç kəsin
xalqı təmsil etmək, xalqın adından danışmaq
və xalqın adından müraciət etmək hüququ
yoxdur. 6-cı maddəyə görə isə Azərbaycan
xalqının heç bir hissəsi, sosial qrup, təşkilat
və ya şəxs hakimiyyətin həyata keçirilməsi
səlahiyyətini mənimsəyə bilməz. Həmin maddənin
2-ci bəndində hakimiyyətin mənimsənilməsi xalqa
qarşı ən ağır cinayət kimi xarakterizə
olunur.
Hüquqi dövlətin
mühüm prinsipi kimi dəyərləndirilən hakimiyyət
bölgüsü isə Azərbaycan Konstitusiyasının
7-ci maddəsinin III hissəsində birbaşa təsbit
olunmuşdur. Azərbaycan Respublikasının
Konstitusiyasında qanunverici, icra və məhkəmə
hakimiyyətlərinin səlahiyyətləri, hüquq və vəzifələri
dəqiq müəyyən edilmişdir.
Əsas Qanunun 24-cü maddəsinin
1-ci bəndində isə qeyd olunur ki, “Hər kəsin
doğulduğu andan toxunulmaz, pozulmaz və ayrılmaz
hüquqları vardır”. Azərbaycan dövləti
ölkə ərazisində yaşayan bütün vətəndaşların
toxunulmazlıq hüququnu tanıyır və bu hüququn
qorunmasına təminat verir. Şübhəsiz, bu
azadlıqlar sərhədsiz deyildir – həmin maddənin 2-ci bəndində
bildirilir ki, “Hüquqlar və azadlıqlar hər kəsin
cəmiyyət və başqa şəxslər
qarşısında məsuliyyətini və vəzifələrini
də özündə ehtiva edir”. Yəni hər bir vətəndaşın
hüquq və azadlıqları digər vətəndaşın
hüquq və azadlıqlarının başladığı
yerdə qurtarır. Heç bir şəxsin öz
hüququndan istifadə edərək digərlərinin
hüquqlarını pozmasına yol verilmir.
Əsas Qanunun 25-ci maddəsində
isə hər bir şəxsin qanun və məhkəmə
qarşısında bərabərliyi prinsipi təsbit
edilmişdir. Bu müddəanın 2-ci bədində
göstərilir ki, dövlət irqindən, milliyətindən,
dinindən, dilindən, cinsindən, mənşəyindən, əmlak
vəziyyətindən, qulluq mövqeyindən, əqidəsindən,
siyasi partiyalara, həmkarlar ittifaqlarına və digər
ictimai birliklərə mənsubiyyətindən asılı
olmayaraq hər bir şəxsin hüquq və
azadlıqlarının bərabərliyinə təminat verir.
Bununla yanaşı, Konstitusiyamız insan və vətəndaş
hüquqlarını və azadlıqlarını, irqi, milli,
dini, dil, cinsi, mənşəyi, əqidə, siyasi və
sosial mənsubiyyətə görə məhdudlaşdırmağı
qəti şəkildə qadağan edir.
Konstitusiyanın
keçid müddəalarında Azərbaycan dövlətinin
demokratik cəmiyyətə inteqrasiyası ilə əlaqədar
olaraq, bir sıra demokratik hüquqi islahatların həyata
keçirilməsi öhdəlik kimi qəbul edilmiş və
bu öhdəliyin yerinə yetirilməsi yönündə bir
sıra mühüm addımlar atılmışdır. Bu baxımdan son
illərdə bir sıra konstitusiya qanunlarının qəbulunu
xüsusi qeyd etmək olar. Konstitusiyanın 95-ci maddəsinin IV
hissəsində göstərilir ki, bu maddənin birinci hissəsinə
Konstitusiya qanunu ilə əlavələr edilə bilər.
156-cı maddədə isə Azərbaycan
Respublikasının Konstitusiyasına əlavələrin qəbul
edilməsi qaydası əksini tapmışdır. Həmin
maddənin I bəndinə görə, Azərbaycan
Respublikası Konstitusiyasına əlavələr Azərbaycan
Respublikasının Milli Məclisində 95 səs
çoxluğu ilə Konstitusiya qanunları şəklində
qəbul edilir. Konstitusiya qanunları Azərbaycan
Respublikası Konstitusiyasının ayrılmaz hissəsidir və
Azərbaycan Respublikası Konstitusiyasının əsas mətninə
zidd olmamalıdır.
Xatırlatmaq yerinə
düşər ki, 28 dekabr 2001-ci il tarixli “Azərbaycan
Respublikasının İnsan hüquqları üzrə
Müvəkkili (Ombudsman) haqqında”, 24 dekabr 2002-ci il tarixli
“Azərbaycan Respublikasında İnsan hüquq və
azadlıqlarının həyata keçirilməsinin tənzimlənməsi
haqqında”, 24 dekabr 2002-ci il tarixli “Azərbaycan
Respublikasının Milli Məclisinin Azərbaycan
Respublikasının Nazirlər Kabinetinə etimad məsələsinin
həll edilməsi hüququnun əlavə təminatları
haqqında”, 5 dekabr 2006-cı il tarixli “Beynəlxalq cinayətlərə
görə məsuliyyət müəyyən edən qanunun
qüvvəsinin geriyə şamil olunması haqqında”
konstitusiya qanunları Milli Məclisdə Əsas Qanuna əlavə
kimi qəbul edilməklə, ölkədə insan hüquq və
azadlıqlarının daha etibarlı təminatı məqsədindən
irəli gəlmişdir.
Zamanın diktə etdiyi dəyişikliklər
Hüquq cəmiyyətin
iradəsinin sanksiyalaşdırılmış forması
olduğundan, ictimai həyatın ən müxtəlif sahələrində
özünü göstərən yeniliklər onun xarakterində
təkmilləşmə və müasirləşməni
obyektiv zərurət kimi ortaya çıxarır. Eləcə də
iqtisadi inkişaf tempinə adekvat olaraq insanların
demokratik-siyasi şüurunda baş verən kardinal dəyişikliklər
cəmiyyətin hüquqi bazasının əsasını,
istinad mənbəyini təşkil edən Konstitusiyada bir
sıra əlavə və dəyişikliklərin edilməsinə
obyektiv tələbat yaradır. Bu baxımdan Azərbaycan
Konstitusiyasına hələ 2002-ci ilin 24 avqustunda ümumxalq
referendumu ilə edilmiş bir sıra əlavə və dəyişikliklər
cəmiyyətin sosial sifarişindən, ictimai münasibətlər
sisteminin xarakterindən irəli gəlirdi.
Həmin vaxt
Konstitusiyaya ümumxalq referendumu əsasında edilmiş
prinsipial dəyişikliklər proporsional seçki sisteminin ləğvini,
fövqaladə hallarda Prezident səlahiyyətlərinin
Baş nazirə keçməsini, eləcə də Prezident
seçkilərinin nəticələrinin sadə səs
çoxluğu (l50+1 faiz) prinsipi ilə hesablanmasını,
habelə hökumətin Milli Məclis qarşısında illik
hesabatla çıxış etməsini, siyasi partiyaların ləğvi
səlahiyyətlərinin Konstitusiya Məhkəməsindən
alınaraq ümumi yurisdiksiyalı məhkəmələrə
verilməsini, alternativ hərbi xidmət növünün
formalaşdırılmasını, Respublika Prokurorluğuna və
Ali Məhkəməyə qanunvericilik təşəbbüsü
ilə çıxış etmək səlahiyyətinin verilməsini,
vətəndaşlara Konstitusiya Məhkəməsinə
birbaşa müraciət etmək imkanının
yaradılmasını nəzərdə tuturdu. Bu dəyişikliklər
mahiyyət etibarilə insan və vətəndaş
hüquq-azadlıqlarının konstitusion təminatını
gücləndirməyə xidmət etməklə
yanaşı, eyni zamanda, hakimiyyət qolları arasında
hüquqi tarazlığın təmin olunmasına yönəlmişdi.
Həmin dəyişikliklərdən
əvvəl 105-ci maddə Azərbaycan Prezidenti vaxtından əvvəl
vəzifədən getdikdə onun səlahiyyətlərinin
Milli Məclisin sədrinə keçməsini nəzərdə
tuturdu. Konstitusiyaya edilmiş dəyişikliyə
görə fövqəladə hallarda Prezidentin səlahiyyətlərinin
Baş nazirə keçməsi hakimiyyət bölgüsü
prinsipi baxımından daha məntiqəuyğun idi.
Çünki həm Prezident, həm də Baş nazir icraedici
hakimiyyətin nümayəndələri olduğundan, birincinin
hansısa səbəbdən öz vəzifəsini icra
edə bilməməsi halında səlahiyyətlərin
icraedici hakimiyyətin digər nümayəndəsinə verilməsi
məntiqi və qanunauyğundur. Bu qanunauyğunluq həm də
hakimiyyət bölgüsü haqqında nəzəriyyələrin
diqtə etdiyi tələblərdən irəli gəlir.
Hakimiyyətin icraedici, qanunverici və məhkəmə orqanları
arasında bərabər surətdə bölünməsi
prinsipinin qorunub saxlanılması demokratik dövlətin əsas
atributlarından hesab olunur. Milli Məclis rəhbərinin həm
qanunverici, həm də icraedici hakimiyyətin səlahiyyətlərini
müvəqqəti də olsa, öz əlində cəmləşdirməsi
isə istər-istəməz hakimiyyətin iki qanadı
arasında tənzimləmə prosesini çətinləşdirirdi.
Təsadüfi deyildir ki, həmin dəyişikliklər
istər Azərbaycan cəmiyyətində, istərsə də
beynəlxalq səviyyədə dəstəklənərək
zamanın tələbindən irəli gələn müsbət
dəyişikliklər kimi xarakterizə edilmişdir.
Konstitusion islahatların keyfiyyətcə yeni mərhələsi
2002-ci ilin 24 avqust referendumundan
sonra Azərbaycanda baş verən ictimai-siyasi, iqtisadi və
hüquqi inkişafın miqyası barədə dolğun təsəvvür
formalaşdırmaq, bu sahədə özünü göstərən
yenilikləri əhatə etmək çətindir. Azərbaycan Prezidenti İlham Əliyevin son 6 illik rəhbərliyi
altında respublikamız bir çox inkişaf etmiş
dövlətlərin onilliklər boyu keçdiyi inkişaf mərhələlərini
sürətlə adlamış, iqtisadi tərəqqi, demokratikləşmə,
insan hüquq və azadlıqlarının, vətəndaş
cəmiyyəti təsisatlarının təminatı
sahəsində böyük uğurlara imza atmışdır.
Ümumi daxili məhsulun sürətli artımı, cəmiyyətdə
orta təbəqənin mövqelərinin möhkəmlənməsi,
insan hüquq və azadlıqlarının müdafiəsi
mexanizmlərinin daha da təkmilləşdirilməsinə, habelə müasirləşdirilməsinə
xidmət edən məhkəmə-hüquq
islahatlarının keyfiyyətcə yeni mərhələyə
qədəm qoyması, ən başlıcası,
siyasi-hüquqi və iqtisadi islahatların biri-birindən təcrid
edilmədən həyata keçirilməsi 2009-cu ilin 18 mart
referendumunun hansı səbəblərlə şərtləndiyini
bir daha əyani şəkildə göstərir. Azərbaycan Respublikası Konstitusiyasına əlavə
və dəyişikliklərlə bağlı
keçirilmiş bu referendumla Əsas Qanuna obyektiv tələbatdan
irəli gələn əlavə və dəyişikliklərin
edilməsi respublikamızın mütərəqqi inkişaf
xüsusiyyətlərindən irəli gələrək onun
beynəlxalq aləmdə demokratik dəyərlərə,
insan hüquqlarına sadiq dövlət kimi tanınması,
nüfuz və mövqelərinin möhkəmləndirilməsi
məqsədi daşımışdır. Səsvermə
hüququna malik seçicilərin 71,08 faizinin Azərbaycan
Konstitusiyasının 29 maddəsinə təklif edilən
bütün əlavə və dəyişiklikləri dəstəkləməsi
bu mütərəqqi prosesə olan əsaslı ictimai
inamı bir daha nümayiş etdirmişdir.
Azərbaycan
Respublikası Konstitusiyanın 29 maddəsinə edilmiş 41 əlavə
və dəyişikliyin böyük qisminin respublikamızda
insan və vətəndaş hüquq və
azadlıqlarının daha etibarlı təmini məqsədinə
xidmət etdiyi bir sıra müddəaların qısa şərhinə
nəzərən tam təsdiqini tapır. Məsələn,
12, 15 və 17-ci maddələrə təklif edilən əlavələr
xalqın layiqli həyat tərzinin təmin edilməsini
dövlətin ali məqsədi kimi təsbit edir, ölkədə
həyata keçirilən sosialyönümlü siyasətə,
habelə uşaq hüquqlarının daha etibarlı
qorunmasına, uşaq əməyinin istismarına qarşı
konstitusiya təminatını gücləndirməklə, bir
sıra yeni normalara konstitusion status verir.
Konstitusiyanın
32-ci və 50-ci maddələrinə edilmiş dəyişikliklər
isə hər bir vətəndaşın şəxsi və
ailə toxunulmazlığının daha etibarlı təmini
məqsədi daşıyır. 32-ci maddəyə edilən əlavələrlə,
qanunla nəzərdə tutulan hallardan başqa, şəxsi və
ailə həyatına müdaxilə, eləcə də şəxsin xəbəri
olmadan və ya etirazına baxmadan izlənilməsi, video və
foto çəkilişinə, səs yazısına və digər
bu cür hərəkətlərə məruz qoyulması
qadağan olunur. Eyni zamanda, qanunla müəyyən
edilmiş hallar istisna olmaqla, hər kəsin onun haqqında
toplanmış məlumatlarla tanış olmasına, barəsində
toplanmış və həqiqətə uyğun olmayan, tam
olmayan, həmçinin qanunun tələbləri pozulmaqla əldə
edilmiş məlumatların düzəldilməsini və ya
çıxarılmasını tələb etmək hüququna təminat yaradılır. 50-ci
maddənin III hissəsində yer alan əlavə ilə “Hər
kəsin hüquqlarını pozan və ya mənafeyinə xələl
gətirən, kütləvi informasiya vasitələrində dərc
edilən məlumatı təkzib etmək və ya ona cavab vermək
hüququna təminat verilir”.
71 və 72-ci maddələrə
edilən əlavə və dəyişiklik hər kəsin cəmiyyət
və başqa şəxslər qarşısında məsuliyyətini,
vəzifələrini, hüquq və azadlıqlarının
qanuni çərçivələrini müəyyən edir.
71-ci maddəyə edilən əlavəyə görə, “Hər kəsin
hüquq və azadlıqları bu Konstitusiyada və qanunlarda
müəyyən edilmiş əsaslarla, habelə digərlərinin
hüquq və azadlıqları ilə məhdudlaşır”.
Şübhəsiz, yalnız tam, aydın və demokratik cəmiyyətdə
zəruri məhdudiyyətlərin qanunla müəyyənləşdirilməsindən
sonra insan hüquqlarının səmərəli
reallaşdırılması mümkündür. Bu,
baxımdan təklif olunan əlavə də demokratik cəmiyyət
quruculuğunun meyarlarına tamamilə uyğundur. 72-ci maddə
isə hansısa vətəndaşın üzərinə
Konstitusiya və qanunlarda nəzərdə tutulmayan vəzifələrin
qoyulmasını birmənalı qadağan edir.
Konstitusiyanın
67-ci, 125-ci, 129 və 131-ci maddələrinə edilmiş əlavələr
məhkəmə təcrübəsi ilə bağlı bəzi
hüquqi normalara konstitusion statusun verilməsi baxımından
təqdirəlayiqdir. 67-ci maddəyə (Tutulan, həbsə
alınan və cinayət törədilməsində ittiham
edilənlərin hüquqları) edilən dəyişikliyə
görə “cinayət törədilməsində ittiham edilənlər”
ifadəsinin “təqsirləndirilənlər” sözü ilə
əvəz edilməsi təqsirsizlik prezumpsiyasının
(Konstitusiyanın 63-cü maddəsi) mahiyyətindən irəli
gəlir. 67-ci maddəyə edilən digər əlavədə
göstərilir ki, “Cinayət törədilməsində
təqsirləndirilən hər kəs məhkum edilməzdən
əvvəl dinlənilməlidir”. Cinayət Prosessual
qanunvericiliyində əksini tapmış bu hüququn
Konstitusiyada da təsbit edilməsi təqsirləndirilən
şəxsin mənafeyinə hesablanmış mütərəqqi
yenilikdir.
125-ci maddəyə edilən əlavəyə
görə “Məhkəmə icraatı həqiqətin müəyyən
edilməsini təmin etməlidir”. Yəni məhkəmənin
həqiqəti müəyyən etməkdən başqa məqsədi
olmamalı, çıxarılan qərar ədalətə,
qanuna, obyektivliyə söykənməlidir. 129-cu maddəyə
olunan əlavələr isə məhkəmə qərarlarının
icrasının məcburiliyi ilə bağlı müddəaya
konstitusion təminatı gücləndirir. Həmin əlavəyə
əsasən, “Məhkəmə qərarının icra
olunmaması qanunla müəyyən edilmiş məsuliyyətə
səbəb olur”. Bu dəyişiklik məhkəmə
qərarlarının təsir gücünün və səmərəliliyinin
daha yüksək səviyyədə təminatına, məhkəmə
qərarlarının icrası sahəsində bəzi problemli
məqamların tamamilə aradan qaldırılmasına xidmət
edir. Bundan başqa, 130 və 131-ci maddələrə
edilən əlavələrlə Konstitusiya Məhkəməsi
və Ali Məhkəmənin qərarlarının rəsmi mətbuatda
dərc edilməsi Konstitusiyada əksini tapır.
Azərbaycan
Konstitusiyasının 75-ci maddəsinə edilən əlavədə
isə göstərilir ki, “Dövlət rəmzlərinə
hörmətsizliyin nümayiş etdirilməsi qanunla müəyyən
edilmiş məsuliyyətə səbəb olur”. Azərbaycan xarici sərmayədarlar, əcnəbi
iş adamları üçün açıq ölkə
olduğundan belə bir əlavənin Konstitusiyada əksini
tapması son dərəcə vacib və aktual məsələdir.
Ölkə vətəndaşları ilə yanaşı,
respublikamızda fəaliyyət göstərən və
yaşayan hər bir əcnəbinin Azərbaycanın
dövlət rəmzlərinə hörmətlə
yanaşması vacibdir.
Konstitusiyanın 96-cı maddəsinə
görə, Azərbaycan Respublikasının seçki
hüququ olan 40 min nəfər vətəndaşına
qanunvericilik təşəbbüsü hüququ verilmişdir.
Bu mühüm dəyişiklik vətəndaşların mənafeyinə
xidmət edən qanun layihələrinin birbaşa Milli Məclisin
müzakirəsinə çıxarılmasına və qəbuluna
real imkanlar yaradır.
Konstitusiyanın
101-ci maddəsinin (Azərbaycan Respublikası Prezidenti
seçkilərinin əsasları) V hissəsinin yeni redaksiyada
qəbulu da ümumən respublikamızın hazırkı
dinamik inkişafı ilə şərtlənərək hər
bir vətəndaşın aktiv seçki hüququnun səmərəli
təminatı baxımından xüsusi aktuallıq kəsb edir. Bu dəyişikliklə
bir şəxsin iki dəfədən artıq təkrarən
Azərbaycan Respublikasının Prezidenti seçilməsinə
qoyulmuş məhdudiyyət aradan qaldırılır.
Ümumiyyətlə, bir şəxsin
iki dəfədən artıq prezident seçilməsinə məhdudiyyətin
qoyulması və yaxud belə bir məhdudiyyətin olmaması
müasir dövrdə dövlətin demokratikliyini kölgə
altına alan amil kimi dəyərləndirilə bilməz. Siyasi hakimiyyətin legitimliyi də qətiyyən bu
amillərlə şərtlənməyib xalqın azad
seçim hüququna, demokratik, şəffaf və azad
seçkilərə əsaslanır. 2008-ci ilin 15 oktyabr
seçkiləri göstərdi ki, Azərbaycanda siyasi hakimiyyətin
tamamilə legitim və hüquqi yolla
formalaşdırılması üçün münbit seçki
qanunvericiliyi, demokratik mühit mövcuddur. Belə olan halda
hansısa namizədin prezident seçkilərində iki dəfədən
artıq təkrarən iştirakı Azərbaycanın
demokratik yolla inkişafına heç bir maneə yaratmır.
Konstitusiyanın
101-ci maddəsinin V hissəsinə olunan dəyişikliyə
görə “Müharibə şəraitində hərbi əməliyyatların
aparılması Azərbaycan Respublikası Prezidenti seçkilərinin
keçirilməsini mümkün etmədikdə Azərbaycan
Respublikası Prezidentinin səlahiyyət müddəti hərbi
əməliyyatların sonunadək uzadılır. Bu barədə qərar
seçkilərin keçirilməsini təmin edən dövlət
orqanının müraciətinə əsasən Azərbaycan
Respublikasının Konstitusiya Məhkəməsi tərəfindən
qəbul edilir”. Konstitusiyada əksini tapan bu dəyişiklik
eyni zamanda Milli Məclis seçkilərinə də şamil
edilir. Əsas Qanunun 84-cü maddəsinin (Azərbaycan
Respublikası Milli Məclisinin səlahiyyət müddəti)
I hissəsinə edilmiş əlavəyə görə
“Müharibə şəraitində hərbi əməliyyatların
aparılması Azərbaycan Respublikasının Milli Məclisinə
seçkilərin keçirilməsini mümkün etmədikdə
Azərbaycan Respublikası Milli Məclisinin
çağırışının səlahiyyət müddəti
hərbi əməliyyatların sonunadək uzadılır. Bu
barədə qərar seçkilərin (referendumun)
keçirilməsini təmin edən dövlət
orqanının müraciətinə əsasən Azərbaycan
Respublikasının Konstitusiya Məhkəməsi tərəfindən
qəbul edilir”.
Konstitusiyanın
101-ci maddəsinin beşinci hissəsinə və 84-cü maddəsinin
birinci hissəsinə edilmiş dəyişikliklər
müharibə şəraitində ölkədə prezident və
parlament seçkilərinin keçirilməsi aktiv
döyüş əməliyyatlarının aparılması
üzündən mümkün olmadığı halda tətbiq
edilir. Bu da
müharibə şəraitində ölkənin milli təhlükəsizlik
maraqlarının qorunması, müdafiə qabiliyyətinin təmin
olunması zərurətindən irəli gəlir. Bütün bunlar deməyə əsas verir ki, ötən
14 il ərzində Konstitusiya öz həyatı
gücünü, humanist, dinamik və realist bir sənəd
olduğunu sübut etmişdir. Əsas Qanunun əhatə
etdiyi bütün sahələrdə – hüquqi dövlət
quruculuğu, bazar iqtisadiyyatı prinsiplərinin tətbiqi,
siyasi həyatın demokratikləşdirilməsi,
insan haqlarının və azadlıqlarının təmin
olunması və sair ilə bağlı mühüm irəliləyişlər
baş vermişdir. Ölkəmizdə demokratik prinsiplər və
dəyərlər, insan hüquq və azadlıqları getdikcə
daha dolğun və real məzmun kəsb edir, vətəndaşların əsas
hüquqlarının müdafiəsinin milli mexanizmləri təkmilləşdirilir,
bu sahədə beynəlxalq təşkilatlarla səmərəli
əməkdaşlıq həyata keçirilir. Ölkəmiz
dünya dövlətləri içərisində öz
müstəqil siyasəti, inkişaf perspektivləri,
potensialı və dövlət idarəçiliyinin
effektiv təşkili ilə seçilir.
Rafael CƏBRAYILOV,
Milli Məclisin deputatı
Xalq qəzeti.- 2009.- 13 noyabr.- S. 5.