Yurd həsrətindən
qaynaqlanan vüsal ümidli poeziya
...Qocalı-cavanlı gündə,həftədə-bir
doluşardıq Əvəz müəllimin köhnə
“Volqa”sına–haydı, düşərdik yola. Səfərimiz
Sumqayıtın fəhlə yataqxanalarına, məktəblərinə,
klublarına, fabrik-zavodlarına idi. Əvəz müəllim
sükan arxasında şəstlə oturub sanki yolun kələfini
dolağa yığa-yığa axırına çıxar,
bizi aparıb oxucularla ğörüşə
çatdırardı. Özü də yolboyu əzbərdən o qədər şeir
deyərdi ki, yaddaşına heyrət edərdik. Elə ğörüşlərdə də bu keyfiyyətinə
görə seçilər
və daha çox alqış qazanardı.
Sinədəftərlikdə
təkdi Əvəz müəllim. Elə indi,
yaşının 70-i ötən çağında da elədir.
Bu günlərdə o, mənə “Kövsər” nəşriyyatında
yenicə çapdan çıxmış “Sənə
sözüm var” adlı kitabını təqdim edəndə
25-30 il əvvəlki o qaynar ədəbi mühiti bir daha
xatırladım. Və gördüm ki,uca boylu, dağ
vüqarlı müəllim-şairin saçlarına qar
düşsə də, yenə həmin şax görkəmində,
həmin şux ovqatındadır.
Əvəz Mahmud Lələdağın
şeirləri klassik poeziyamızın kökü üzərində
pöhrələnib. Ona ğörə də nəfəsində
Aşıq Alının, Dədə Ələsğərin
ruhunu yaşadır. Zəngəzur qubarlı şair erməni
işğalına məruz qalmış qədim yurd yerlərimizdən
bir dağın adını özünə təxəllüs
seçib və beləliklə də özünü Zəngəzurun
canlı bir parçasına çevirib.
Əsasən qoşma və
gəraylılar ötən Lələdağın yaradıcılıgına
doğma, unudulmaz yerlərin bədii lövhələrini həsrətini
çəkdiyi dağ, çay və yaylaqların adları
ilə birlikdə yaratması xarakterikdir. O, sanki bununla vətən
toponimikasından bir adın belə unudulmamasına
çalışır:
İşıqlıdağ,
qurban olum daşına,
Qayalıqda bircə
salın olaydım.
Şux gözəllər
dolananda başına,
Gül-çiçəkli,
yastı yalın olaydım.
Şeirlərində ənənəsinə
sadiq qalan Əvəz müəllim vətən həsrətini
sızıltılarla deyil, yurdun yaralarına məlhəm
olmaq istəyi ilə ifadə etməyə
çalışır.Məmməd Araza yazdığı
şeirdəki kimi:
Vətən mənə oğul deməz,
Ona candan pay verməsəm.
Torpaq məndən üz döndərər,
Harayına hay verməsəm.
Qarğa-quzğun meydan acar,
Qartal kimi qıy verməsəm.
Əvəz müəllim uzun illərdən bəri yaşadığı, alman dili müəllimi, məktəb direktoru olduğu Sumqayıt kimi modern infrastrukturlu, kimya şəhərinin “xarüqə”lərini tərənnüm etməklə bərabər, bütün ruhu, varlığı ilə elə əvvəlki dağlılığında qalıb, bulaq suyu kimi saf, orman havası kimi sərin, kövşən kimi ətirli həsrət nəğmələri pıçıldayır.Yaxşı mənada, bax, belə bir ikili dünyası var ağsaqqal qələm dostumuzun. Kitabın redaktoru Hafiz Rüstəm yazdığı ön sözündə bu barədə dəqiq müşahidəsini ortaya qoyub: “Ə.M.Lələdağ həm müasir, müstəqil, çiçəklənən Azərbaycanın, həm də bir hissəsi tarixi xəyanətkar, kəmfürsət ermənilər tərəfindən qəsb edilmiş Azərbaycanın sevinc və iztirablarının,ümid və həsrətlərinin, fərəh və duyğularının əxlaqi-estetik tərcümanıdır”. – Bu,onun kökə bağlılığına dəlalət edən bir cəhətidir:
Əvəz Lələdağ
da tək yazır dərdi,
Kim arayır dərdi,kim yozur dərdi,
İçimdə ğöynəyən
Zənğəzur dərdi
Dilimdə alovlu söz ğətirmişəm...
Bəzi şeirlərində taleyin ağrı-acılarından bəhs edən şair:
“İynəyə
sap edib zəmanə məni,
aparıb tuşlayıb
yamana məni”,
“Yolumun düyünü hələ
açılmır”,
“Bu çağımda qəm sursatı daşıdım”,
– deyərək kövrəlsə də, anındaca özünü toparlayıb döyüş ruhunu ğöstərə bilir:
Hanı mənim yel qanadlı yel atım?
Qırğı kimi yalmanına əl atım.
Gəl-gəl deyir hay-haraylı elatım,
Çəkir dərgahına o dağlar məni.
Şair inanır ki, ğün ğələcək, doğma yerlərə qovuşacaq:
Ağdü mənim ağ günümün ağası,
Köhnə arxla ğəlib bir də axa su.
Bir açıla Salvartının yaxası,
Gedəm çıxam Lalayurdun qaşına...
“İnamım var, gələcəkdir el sənə”, “Yanğımı söndürər qarı Göyçənin” kimi şeirləri el ruhundan qidalanan, əriş-arğac ilmələrdən hörülən gözəl poetik nümunələrdir:
Doğma anasıdır mavi ğöy çənin,
Yanğımı söndürər qarı Göyçənin,
Yarı Zəngəzurun, yarı Göyçənin
Sədəfli sazının sorağındayam...
Kitabda müəllifin şeirləri ilə bərabər, beş poeması da yer alıb. Onların arasında siyasi lirika da, xatirə-nəğmələr də, ibrətamiz əxlaqi-psixoloji ruhda yazılan diqqətəlayiq nümunələr də var.
...Ürək çırpıntılarının şəkilləri olan şeirlərindən ibarət yeni kitabı ilə hərbi hissələrdən birinə, əsğər balaların ğörüşünə gedən Əvəz Mahmud Lələdağ onlara həm də... dərs dediyi qızların saf duyğulu, ovqat yaradan,ümid artıran, inam ğücləndirən ətirli məktublarını aparmıışdı.Belə bir addımı yalnız şair qəlbli, gənclik həvəsli incəruh sahibi ata bilərdi. Əsğərlər ətirli məktubları alıb oxuduqca şair də baxıb duyğulanırdı.
Heç şübhəsiz, həmin ğecə onun işığı bir xeyli sönməyib və çırağından ağ vərəqlərə işıq zolağı kimi parlaq misralar düşüb.
Əli NƏCƏFXANLI
Xalq qəzeti.- 2009.- 14 noyabr.- S. 7.