Əsas Qanunumuz dövlətin fəaliyyətini və cəmiyyətin
həyatını yüksək səviyyədə tənzimləyən
mükəmməl sənəddir
Müstəqil Azərbaycanın tarixindəki
çoxsaylı bayram və əlamətdar günlərin hər
biri daim həm xalq, həm də dövlət tərəfindən
yüksək qiymətləndirilir. Ancaq elə əlamətdar
günlər vardır ki, insanlar həmin günlərin milli
tariximizdəki daha əlamətdar hadisələrlə
bağlı olduğunu məxsusi qeyd edirlər. Azərbaycanın
ilk müstəqil dövlət yaratdığı 28 may və
70 illik Sovet imperiyasından qurtulduğumuz, bir əsrdə ikinci
dəfə dövlət müstəqilliyi
qazandığımız 18 oktyabr tarixləri bizim
üçün nə qədər əzizdirsə, 1995-ci il
noyabrın 12-si də məhz o qədər ehtiramla
xatırlanan gündür. Çünki həmin gün
müstəqil Azərbaycan dövləti özünün ilk
milli Konstitusiyasını qəbul etmişdir.
Bu sənəd Azərbaycan xalqı tarixində ilk milli Əsas Qanun kimi böyük hörmətə və ehtirama layiqdir. Çünki 1918-ci ildə əldə etdiyimiz dövlət müstəqilliyinin ömrü qısa olduğuna görə o zaman Konstitusiya qəbul edə bilməmişdik. Daha doğrusu buna regionda gedən ictimai-siyasi proseslər imkan verməmişdi. Ona görə də “Azərbaycan Konstitusiyası” adıyla tarixə düşən ilk analoji dövlət sənədimiz 1921-ci ildə — Sovet Azərbaycanı dönəmində qəbul edilən Konstitusiya olmuşdur. Bu barədə və ümumiyyətlə, XX əsrdə beş dəfə qəbul edilmiş Azərbaycan Konstitusiyası haqqında aşağıda söz açacağıq. Hələlik isə beynəlxalq aləmdə müstəqil Azərbaycana böyük nüfuz qazandıran 1995-ci il Konstitusiyası barədə bir neçə kəlmə qeyd edək.
Maraqlıdır ki, Azərbaycan
tarixində iki Konstitusiya xalqın, mətbuatın və elmi
ictimaiyyətin yaddaşında “Heydər Əliyev
Konstitusiyası” kimi qalmışdır. Bunlardan birincisi 1978-ci
il Konstitusiyası idi ki, orada Heydər Əliyev Kremlin
çoxsaylı təzyiqlərinə baxmayaraq Sovet Azərbaycanının
dövlət dilinin Azərbaycan dili olduğunu sübut edən
müddəanın yazılmasına nail olmuşdu. İkinci
Konstitusiya isə indi haqqında söhbət açmaq istədiyimiz
1995-ci il Konstitusiyasıdır ki, həmin Əsas Qanun da
bilavasitə ulu öndərimizin şəxsi təşəbbüsü
və iştirakı ilə hazırlandığına,
çoxsaylı xarici və daxili maneələrin dəf edilməsindən
sonra qətiyyətlə qəbul edildiyinə görə
insanlar arasında “Heydər Əliyev Konstitusiyası” kimi
tanınır.
1991-ci ilin payızında
özünün ikinci müstəqilliyinə qovuşan Azərbaycan
dövləti sözün həqiqi mənasında
böyük məhrumiyyətlər, problemlər, ən
başlıcası dövlət müstəqilliyimizi
gözü götürməyən xarici qüvvələrin
çoxsaylı təzyiqləri ilə üz-üzə
qalmışdı. Müstəqilliyin ilk illərində
ölkəyə rəhbərlik edən Ayaz Mütəllibov
da, onu silah gücünə devirib hakimiyyətə gələn
AXC-Müsavat iqtidarı da bu problemləri həll edə bilməzdi.
Çünki Mütəllibov bu problemlərin xalqa yox, Moskvaya
sərf edən şəkildə həllinə
çalışırdısa, onu əvəzləmiş
iqtidarın nümayəndələri siyasi diletantlıq
ucbatından vəziyyəti daha da düyünə salırdılar.
Nəticədə hər iki iqtidar müstəqil Azərbaycan
dövlətini xaos, anarxiya girdabına çevirmişdi. Bir tərəfdən
də öz himayədarları tərəfindən şirnikləndirilən
işğalçı ölkə Azərbaycanın
bütün guşələrində qan tökməyə girəvə
gözləyirdi. Belə bir zamanda xalqa Heydər Əliyev
siyasi dühasının köməyi lazım idi. Xalqın
istəyi, tanrının qisməti və ulu öndərin
heç zaman öz xalqını darda qoya bilməmək
keyfiyyətinin nəticəsində Heydər Əliyev yenidən
siyasi hakimiyyətin olimpinə qayıtdı. Onun
Naxçıvandan Bakıya gəldiyi gün türkiyəli
ekspertlər yazırdılar ki, Azərbaycanın ikinci
dövlət müstəqilliyi uzunömürlü olacaq. Bu
fikir səsləndiriləndə Heydər Əliyevin hələ
heç bir səlahiyyəti yox idi. Ancaq xalq ona
inanırdı.
Xalqın inamı nəticəsində
yenidən hakimiyyətə gələn ulu öndərin
ölkədə həyata keçirdiyi tədbirlər barədə
çox yazılıb, dəfələrlə söz
açılıbdır. Ölkədə daxili sabitlik təmin
edildi, cəbhədə atəşkəs haqqında sənəd
imzalandı, Xəzərin Azərbaycan sektorundakı
karbohidrogen ehtiyatlarının müştərək işlənməsi
üçün dünyanın aparıcı neft şirkətlərinin
yaratdığı konsorsiumla “Əsrin müqaviləsi”
adlandırılan nəhəng neft sazişi imzalandı, Azərbaycana
xarici investisiya axını təmin edildi, ilk parlament
seçildi və sairə. Ancaq Avropa politoloqları
yazırlar ki, Heydər Əliyevin birinci prezidentliyi
dövründə əldə etdiyi ən böyük nailiyyət
ölkənin ilk Konstitusiyasının qəbul edilməsi idi.
Çünki məhz bu Konstitusiyanın mətni göstərirdi
ki, Azərbaycan dövləti həqiqətən sivil,
demokratik və dünyəvi dövlət quruculuğu kursu
götürmüşdür. Çox sonralar avropalılar
açıq şəkildə etiraf edirdilər ki, onlar bu
Konstitusiyanın qəbul edilməsinədək keçmiş
sovet rəhbərlərindən olan Heydər Əliyev tərəfindən
bu sənəddə demokratik dəyərlərə, xüsusən,
əsas insan hüquq və azadlıqlarının
qorunmasına elə böyük önəm verilib. Hətta
bizim Əsas Qanunumuzun bir çox Avropa ölkələrinin
analoji sənədlərinə nisbətən daha mükəmməl,
daha əhatəli olduğunu söyləyənlər də
tapıldı. Bu məsələni daim diqqət mərkəzində
saxlayan ulu öndər 2002-ci ilin avqustunda Konstitusiyaya bəzi əlavə
və dəyişikliklər edilməsi üçün
ümumxalq səsverməsi (referendum) keçirilməsinə
nail oldu. Əsas Qanunumuza edilən əlavə və dəyişikliklər
onu daha da təkmilləşdirdi və ölkədə insan
hüquq və azadlıqlarının daha mükəmməl
şəkildə qorunmasına zəmin yaratdı. Yeri gəlmişkən,
bu istiqamətdə ikinci mühüm addım bu ilin mart
ayında atıldı. Azərbaycan Respublikasının
Konstitusiyasına bəzi əlavə və dəyişikliklər
edilməsi üçün keçirilən referendum Əsas
Qanunumuzun müasir dünya standartlarına
uyğunlaşdırılması, xüsusən, yuxarıda
qeyd etdiyimiz kimi, insan hüquq və azadlıqlarının
dünya təcrübəsi səviyyəsində qorunması
üçün reallaşdırılmış mühüm
siyasi dövlət tədbiri idi.
Bir sözlə, həm ulu öndər
Heydər Əliyev, həm də onun siyasi kursunu uğurla davam
etdirən Prezident İlham Əliyev dövlətin Əsas
Qanununun ölkə vətəndaşlarının və
dövlətin mənafeləri baxımından daim təkmilləşdirilməsinin
qayğısına qalıblar. Ümumilikdə isə Azərbaycan
Konstitusiyası mövcud olduğu 88 ildə müxtəlif təzyiqlərə
və sıxıntılara məruz qalsa da,
bütövlükdə möhtəşəm bir təkmilləşmə
prosesindən keçib. İndi məhz bu proses barədə
söz açmaq istəyirik. Yeri gəlmişkən, qəzetimizin
ötən saylarından birində dövlət
bayrağımız barədə söz açarkən
olduğu kimi indi də mötbər bir mənbəyə –
Prezident kitabxanasının əməkdaşlarının
hazırladığı www.preslib.az elektron nəşrinə
müraciət edirik.
Bəri başdan hörmətli
oxucuların nəzərinə çatdıraq ki, bu elektron nəşr
Azərbaycanda qəbul edilmiş iki İstiqlal Bəyannaməsi,
bir Müstəqillik Haqqında Konstitusiya Aktı və beş
Konstitusiyanın tam mətninin eyni ünvanda cəmləşdirildiyi
ilk və hələlik yeganə nəşrdir. Burada
bütün sənədlər olduğu kimi verilib. Hətta,
müasir mətnyığma texnologiyası ilə uyğun gəlməyən
mətnlərin foto-surəti verilib ki, bu da əsas məqsədə
— dünyanın istənilən nöqtəsində yaşayan
soydaşlarımıza milli tariximizin mühüm tərkib
hissələrindən olan bu sənədlərin məhz
olduğu kimi çatdırılması istəyinə xidmət
edir. Üstəlik, bu sənədi xarakterizə edən
peşəkar tarixçi şərhinə də yer
ayrılıb.
Qeyd etdiyimiz kimi, Azərbaycanın
ilk Konstitusiyasının qəbul edilməsi barədə qərar
1921-ci il mayın 6-da Ümumazərbaycan Sovetlər
Qurultayında qəbul edirlmişdir. 15 günlük müzakirələrdən
sonra məhz qurultay nümayəndələri tərəfindən
qəbul edilmiş ilk Konstitusiyamız 5 bölmə, 15 fəsil
və 104 maddədən ibarət idi. O dövrün siyasi
quruluşu və hakimiyyətin təşkili qaydası,
seçkilərin keçirilməsi, dövlət rəmzləri
(gerb və bayraq) və bir çox məsələlərin
öz əksini tapdığı ilk Konstitusiyamız
insanların bərabərlik hüququnu təsbit etsə də
bəzi kateqoriyadan olan şəxsləri seçki
hüququndan məhrum edirdi. Bu isə tam təbii idi.
Çünki Azərbaycan da digər ölkələr kimi
çar üsul-idarəsindən yenicə azad olmuşdu və
üstəlik bu ölkədə demokratik dövlət də
qurulub dağıdılmışdı. Ona görə də
birbaşa hamıya səsvermə hüququnun verilməsi o
dövr üçün yolverilməz hesab olunurdu. İlk
Konstitusiya Azərbaycan Mərkəzi İcraiyyə Komitəsinin
sədri Muxtar Hacıyev, MİK üzvləri Səməd
Ağa Ağamalıoğlu, Teymur Hüseynov, Mir Bəşir
Qasımov, Nəriman Nərimanov, Əli Heydər Qarayev və
başqaları tərəfindən imzalanan qərarla qüvvəyə
minmişdir.
1927-ci il martın 26-da Beşinci
Ümumazərbaycan Sovetlər Qurultayında Azərbaycanın
ikinci Konstitusiyası qəbul edildi. Bunun üçün
mühüm zərurət yaranmışdı. Çünki
ötən 6 il ərzində həm SSRİ, həm də
ZSFSR (Zaqafqaziya Sovet Federativ Sosialist Respublikası)
yaranmış, Azərbaycan bu qurumlara daxil olmuş, ölkə
ərazisində Naxçıvan Muxtar Sovet Sosialist
Respublikası və Dağlıq Qarabağ Muxtar Vilayəti təşkil
edilmişdi ki, bu amillər Əsas Qanunda öz əksini
tapmalı idi. Üstəlik dövlət strukturunun inzibati-ərazi
bölgüsündə bir sıra dəyişikliklər
edilmişdi. Doğrudur, 1925-ci ilin martında Azərbaycan
Konstitusiyasına bir sıra dəyişiklik və əlavələr
edilmişdi. Ancaq zaman yeni Konstitusiyanın qəbulunu tələb
edirdi.
1937-ci ildə qəbul edilmiş
üçüncü Konstitusiya əvvəlki analoji sənədlərdən
bir neçə cəhətdən fərqlənirdi. Burada
“İctimai quruluş”, “Vətəndaşların əsas
hüquq və vəzifələri”, “Naxçıvan MSSR-in
ali dövlət hakimiyyəti orqanları”, “DQMB-nin dövlət
hakimiyyəti orqanları”, “Məhkəmə və prokurorluq”
adlı fəsillər də var idi. 14 fəsil və 155 maddədən
ibarət bu Konstitusiya iqtisadi sahədə cəmiyyətin
sinfi quruluşunda və milli qarşılıqlı
münasibətlərdə əmələ gəlmiş əsaslı
dəyişikliklərlə yadda qaldı. Bu Konstitusiyada da
bayraq və gerb haqqında söhbət açılsa da
Dövlət Himni barədə maddə yoxdur.
www.preslib.az elektron nəşrinin
müəllifləri yazırlar ki, XX əsrin 60-cı illərinin
sonunda kommunizm cəmiyyətinə sürətli keçid
ideyası tədricən iflasa uğramış, 70-ci illərin
əvvəllərində “inkişaf etmiş sosializm” cəmiyyəti
üçün Əsas Qanunun işlənib
hazırlanması zərurəti ortaya
çıxmışdı. Uzunmüddətli müzakirələrdən
sonra SSRİ-nin üçüncü Konstitusiyası 1977-ci il
oktyabrın 7-də qəbul edildi. 1978-ci il aprelin 21-də Azərbaycan
Respublikası Ali Sovetinin növbədənkənar yeddinci
sessiyasında isə respublikamızın sayca
dördüncü Konstitusiyası qəbul edildi. 11 bölmə,
22 fəsil və 185 maddədən ibarət bu Əsas Qanunun
özündən əvvəlki qanunlardan bir sıra prinsipial fərqləri
var idi. İlk dəfə idi ki, Konstitusiyada insanların
sağlamlığının mühafizəsi hüququ, mənzil
hüququ, mədəniyyət nailiyyətlərindən istifadə
etmək hüququ, ən başlıcası,
yaradıcılıq azadlığı təsbit edilirdi.
Özündən əvvəlki Konstitusiyadan fərqli olaraq
1978-ci il Konstitusiyasında təkcə Respublika Ali Sovetinin
deyil, Ali Sovetin Rəyasət Heyətinin, Nazirlər Sovetinin,
eləcə də Naxçıvan Ali Sovetinin, Respublika Ali Məhkəməsinin
də qanunvericilik hüququ təsbit edilirdi. Bu Əsas Qanunda
artıq Azərbaycan Dövlət Himni barədə də maddə
vardır. Dövlət Himninin sözləri və musiqisi Ali
Sovetin Rəyasət Heyəti tərəfindən təsdiq
edilirdi. Himnin son variantında mətnin müəllifləri
Süleyman Rüstəm, Səməd Vurğun və Hüseyn
Arifdir. Himnin musiqisi isə Üzeyir Hacıbəyova məxsus
idi.
1995-ci il noyabrın 12-də qəbul
edilmiş müstəqil Azərbaycanın ilk Konstitusiyası
barədə (bu, Azərbaycan dövlətinin sayca beşinci Əsas
Qanunudur) yuxarıda qısa da olsa söz açdıq.
Xüsusilə xatırlatmalı məqam ondan ibarətdir ki,
bu Əsas Qanunda Azərbaycanın dövlət quruculuğunun
əsasları müəyyən edilmiş, respublikamız
demokratik, hüquqi, dünyəvi bir dövlət kimi ilk dəfə
olaraq insan hüquqlarının prioritet olduğunu və
hakimiyyət bölgüsünü özünün gələcək
inkişaf yolu kimi seçmişdir. 1978-ci il
Konstitusiyasından fərqli olaraq yeni Konstitusiyada qanunvericilik
hüququ ancaq Milli Məclisə verilir. Bir palatalı parlament
olan Milli Məclisin əsas funksiyası qanun
yaradıcılığı ilə məşğul
olmaqdır.
Müstəqil Azərbaycanın
ilk Konstitusiyasının qəbul olunduğu gün —
noyabrın 12-si hər il Azərbaycan Respublikasının
Konstitusiyası Günü kimi qeyd olunur.
İttifaq MİRZƏBƏYLİ
Xalq qəzeti.- 2009.- 15 noyabr.- S. 3.