Aktual müsahibə
Milli-mənəvi dəyərlərimizə teleməkanda
daim böyük ehtiramla yanaşmalıyıq
Qloballaşan dünyanın qlobal vəzifələrindən
biri də yeni tip cəmiyyət quruculuğudur ki, bu da,
bütövlükdə, kütləvi informasiya vasitələri
və artıq özünü kütləvi informasiya institutu
kimi tanıdan televiziya qarşısında əvvəllər
araşdırılmamış yeni prinsipial tələblər
qoyur. Televiziyanın zəngin imkanları müasir dünyada
ondan müəyyən funksional məsələlərin həllini,
məsələn, təkcə ayrı-ayrı fərdlərin
yox, bütün cəmiyyətin informasiya tələbatının
yerinə yetirilməsini tələb edir.
XX əsrin sonu və XXI əsrin əvvəllərindən
başlayaraq televiziyaların fəaliyyət istiqamətlərində
kommersiya maraqlarından irəli gələn müəyyən
sapınmalar başladı və qısa bir zaman içində
cəmiyyətin daxilində haqlı narazılıqlar
başladı. Əgər bütün televiziya auditoriyası
cəmiyyətin ayrılmaz tərkib hissəsidirsə,
onların baxdıqları proqramlar ümumi dəyərlər
sistemini inkişaf etdirməli və istənilən destruktiv
tendensiyalara qarşı çıxmalı idi. Bəs nə
baş verdi? Bu proses Azərbaycanın efir məkanında
hansı neqativ halların meydana çıxması ilə səciyyələndi?
Azərbaycan ictimaiyyətini narahat edən bu və bir çox
digər suallar Azərbaycan Respublikası Prezident
Administrasiyasının rəhbəri, akademik Ramiz Mehdiyevin
oktyabrın 2-də “Azərbaycan” qəzetində dərc
edilmiş “Azərbaycanın efir məkanı: problemlər və
vəzifələr” məqaləsində ətraflı və
dolğun cavabını tapmışdır.
Müsahibimiz Milli Məclisin deputatı,
yazıçı-dramaturq Hüseynbala MİRƏLƏMOVLA
söhbətimizdə məqsəd məqalədə
qalıdırılan problemlərə münasibət bildirmək
və kütləvi-mədəni kommunikasiya vasitəsi olan
televiziyanın inkişaf perspektivləri haqqında fikir
mübadiləsi aparmaqdır.
— Hüseynbala müəllim,
akademik Ramiz Mehdiyevin məqaləsində açıqlanan
fikirlərin cəmiyyətdə böyük əks-səda
doğurmasını təbii qəbul edirsinizmi? Sizcə, bu,
dövlətin cəmiyyətin mənəvi və mədəni
həyatına biganə olmadığını göstərən
faktdır, yoxsa filosof alimin xalqın mənəvi taleyi
üçün keçirdiyi narahatlıq?
— Etiraf etmək
lazımdır ki, Azərbaycan Respublikası Prezident
Administrasiyasının rəhbəri, akademik Ramiz Mehdiyev “Azərbaycanın
efir məkanı: problemlər və vəzifələr” məqaləsi
ilə biz ziyalıların, ədəbiyyat və sənət
adamlarının çoxdan deməyə borclu olduğu
problemləri kompleks şəkildə təhlil edib
ictimaiyyətin müzakirəsinə çıxardı.
İctimaiyyətin reaksiyası isə, təbii ki, başqa
cür ola bilməzdi və ictimaiyyət onu narahat edən, mən
deyərdim, hətta qəzəbləndirən televerilişlərə
dövlət səviyyəsində tənqidi yanaşma görəndə,
sözsüz, bunu alqışlamalı idi.
Amma gəlin razılaşaq ki, məqalə
ilə yaxından tanışlıq zamanı televiziya və cəmiyyət
münasibətlərinə daha çox fəlsəfi
baxışın və yanaşmanın şahidi olursan. Aydın məsələdir ki, real olaraq televiziya
nümayiş etdirdiyi proqramlarla ilk nöbədə insanların
estetik zövqünü tərbiyə etməyə, etik-əxlaqi
normaları təlqin etməyə, təkcə ayrıca bir cəmiyyətin
deyil, bütün bəşəriyyətin mədəni-mənəvi
dəyərlərini tanıtmağa borcludur. Filosof alim bu gün bir çox Azərbaycan televiziya
kanallarının nəinki buna xidmət etmədiyini, əksinə,
onların bir çox verilişlərinin heç bir “ictimai əhəmiyyət
kəsb etməyən mövzulara həsr” olunduğunu, müəyyən
mənada cəmiyyətdə neqativ tendensiyaların
yayılmasına istiqamət verdiyini, gənclərin və
yeniyetmələrin zövqünü,
dünyagörüşünü korladığını, təlim-tərbiyəsinə
mənfi təsir etdiyini" konkret faktlar və arqumentlərlə
göstərir.
Mənə elə gəlir ki, Azərbaycanın
mövcud telekanallarının mənəvi mühitimizdə
yaratdığı diskomfort artıq çoxdan belə ciddi və
sosial-fəlsəfi araşdırmaya ehtiyac duyurdu. Bu, bir də onu göstərdi ki, dövlət
xalqın milli-mənəvi dəyərlərinin qorunması,
onun gələcəyi olan gənc nəslin mənən
sağlam vətəndaş kimi böyüməsi işini
heç zaman diqqətdən kənarda qoymur.
— Sırf
telekanalların fəaliyyətinə keçməzdən əvvəl,
çox istərdim, belə bir paralelə münasibətinizi
bildirəsiniz – ədəbiyyat və cəmiyyət, televiziya
və cəmiyyət. Üstün və fərqli cəhətlər
hansılardır, onların cəmiyyətin
inkişafındakı rolunu necə dəyərləndirərdiniz?
— Ədəbiyyat
uzun əsrlər yaşı olan tarixi keçmişin sosial, mədəni,
mənəvi informasiyasını bu günümüzə
daşıyan bir mədəniyyət növü kimi, cəmiyyətin
qərinələr boyu baxıb düzləndiyi, tərbiyə
aldığı, formalaşdığı, əxlaq, zövq
öyrəndiyi, kamilləşdiyi bir yaradıcılıqdır. İstər
şifahi xalq ədəbiyyatının xəzinəsi, istər
klassik ədəbiyyat, istərsə də müasir ədəbiyyat
həmişə cəmiyyətin mənəvi
dünyasının zənginləşməsinə xidmət
edib. Lakin bununla belə onun özü də daim ictimai nəzarət
altında olub. Yəni ədəbiyyatda baş verən proseslərə
cəmiyyət biganə qalmayıb.
Ona görə də
ədəbiyyat yaranar-yaranmaz ədəbi tənqid meydana gəlib
və bu ədəbi tənqid ədəbiyyatın, ədəbi
mühitin cəmiyyətə, xalqa, tərəqqiyə xidmət
etməsi istiqamətində formalaşmasına yardım edib.
Şübhəsiz, ədəbiyyatın, elə incəsənətin
özünün də dəyəri təkcə ədibin, sənətkarın
istedadı ilə deyil, eyni zamanda, əsərin ictimai məzmunu
ilə şərtlənib və şərtlənir.
Televiziyaya gəldikdə,
bir faktı qabaqcadan etiraf etməliyik ki, sözün həqiqi
mənasında, televiziyaların fəaliyyəti əslində
heç zaman araşdırma, qiymətləndirmə və tənqid
mövzusu olmayıb. Ən azından Azərbaycanda ara-sıra
mətbuatda çap olunan bəzi yazıları istisna etməklə
mən buna rast gəlməmişəm.
Hər halda mənə elə gəlir ki, akademik Ramiz Mehdiyevin
“Azərbaycanın efir məkanı: problemlər və vəzifələr”
məqaləsi bu səpkidə olan ilk mükəmməl
yazıdır. Burada dərin təhlil, fəlsəfi
yanaşma və həm də ciddi, obyektiv tənqid var.
Sizə qəribə gəlmirmi
ki, bütün yaradıcılıq sahələrinin tənqidçiləri
olduğu halda, yarandığı bir əsrə yaxın bir
dövrdə teleradio tənqidçiləri olmayıb. Axı ədəbiyyatdan fərqli olaraq
televiziyanın yerinə yetirməli olduğu funksiyalar daha
geniş, üzərinə düşən vəzifələr
daha ciddidir. Ölkədə və dünyada baş verən
hadisələr haqqında əhalini məlumatlandırmaq –
informasiya çatdırmaq funksiyası, əhalinin maariflənməsi,
biliklərin populyarlaşması və mədəniyyətin
yayılması – mədəni maarifləndirmə
funksiyası, xidmətin təşkili və istirahətin təmin
olunması, emosional gərginliyi aradan qaldırmaq, əyləndirmək
– xidmət, əyləndirmə funksiyası; əhalinin əqidə və baxışlarının təbliği
– tərbiyələndirici, nəhayət, dövlət
tapşırıqlarının həlli naminə cəmiyyətin
həmrəyliyinin və səfərbərliyinin təşkili
– sosial inteqrasiya və siyasi səfərbərlik funksiyası.
Bu, kifayət qədər mühüm iyerarxiyadır.
Ona görə də
mənə elə gəlir ki, televiziyanın əsas problemlərindən
biri ondan ibarətdir ki, ədəbiyyatşünaslıqdan,
teatrşünaslıqdan, kinoşünaslıqdan fərqli
olaraq o, televiziya tənqidini, televiziya nəzəriyyəsini
yaratmadı. Yəni, bəşəriyyətin
varlığının ən mühüm sahələrindən biri intellektual baxımdan, nəzarətdən
kənarda qaldı - bu çox qorxuludur.
Bəlkə, elə bu səbəbdəndir
ki, bu gün bizim tamam başqa televiziyalarımız var,
başqa nəsil böyüyüb. Amma yaxın xarici ölkələrdə
aparılan tədqiqatlar göstərir ki, əhalinin
televiziyaların cəmiyyətdəki funksiyaları və vəzifələri
barədə fikirləri dəyişilməyib. Yenə
insanların şüurunda televiziyanın əsas
funksiyaları əvvəlki kimi qalır. Amma
çox təəssüflər olsun ki, bir-iki telekanal istisna
olmaqla, insanın mənəvi aləminə çox
güclü təsir imkanları olan Azərbaycan
telekanallarının əksəriyyəti öz üzərlərinə
düşən funksiya və vəzifələrin az bir hissəsini
belə yerinə yetirmir.
Akademik Ramiz Mehdiyev çox haqlı olaraq yazır: “Azərbaycan televiziya və radio kanallarının monitorinqi göstərir ki, maarifləndirici, məlumatlandırıcı və əyləncə funksiyaları arasında ciddi disbalans yaranmışdır, peşəkarlıq, yaradıcılıq, yeniliklərin tətbiqi, milli-mənəvi dəyərlərin qorunması kimi məsələlər teleradio rəhbərlərini o qədər də maraqlandırmır”. Təbii ki, bütün bunlar televiziyaların sosial cavabdehliyi problemini ortaya qoyur.
— Müşahidələriniz zamanı bir tamaşaçı, bir siyasi xadim və ədəbiyyat adamı kimi televiziya verilişlərində sizi daha çox razı salmayan nədir?
— Əslində, cəmiyyət nəyi qəbul etmirsə mən də onu qəbul etmirəm, nədən narazıdırsa, mən də ondan narazıyam, onu narahat edən nədirsə, məni də narahat edən odur. Başqa cür ola bilməz, çünki mən də cəmiyyətin bir üzvüyəm. Qaldı intellektual yanaşmaya, əlbəttə, daha çox müşahidə olunan televiziya verilişlərinin insanların sosial davranışlarının modelləşdirilməsinə yönələn tendensiyası ciddi narahatlıq doğurur.
Bu gün televiziyaların
başlıca məqsədi reallığı virtuallıqla əvəz
etmək, hadisələri, gerçəklikləri, şəxsiyyətləri
öz istəklərinə uyğun təqdim etməkdir. Onlar
insanları öz yaratdıqları gözəgörünməz
ruhlar dünyasına aparır, insanlar ruhların
yaşadıqları həyatı və hadisələri
yaşamağa başlayırlar. Axı televiziya nə qədər
yaxşı, müsbət obrazları, həm də real
obrazları ekrana gətirirsə, bir o qədər fərdi və
sosial rifahın zənginləşməsinə xidmət edir.
Nə qədər bayağı, stereotip obrazları ekranlara gətirirsə,
bir o qədər mədəni və sosial deqradasiyaya xidmət
və yardım edir. Məsələn, ATV-nin,
ANS-in ekranlarında canfəşanlıq edən, ədəbi
dili bir kənara qoyub jarqonlardan yeri gəldi-gəlmədi
istifadə edən əyləncəli proqramların
aparıcıları, gerçəkdə yetkin şüuru
olmayan bəzi tamaşaçılar üçün
zövqün, davranışın və ədəb
qaydalarının az qala müəlliminə
çevrilirlər. Nəzərdən qaçırmaq olmaz ki,
ali təhsili olmayan gənclər, xüsusilə gənc
qızlar televiziyaya daha çox bağlıdırlar. Bu da
ondan irəli gəlir ki, teleekran onlar üçün
dünyaya əsas və yeganə pəncərədir.
Televiziyasız onlar çox şey itirərlər, ancaq
haqqında danışdığımız televiziyalardan
onların qazandığı da bir şey deyil.
Ona görə də
televiziya özünün institusional gücünü, məsuliyyətini
dərk etməli, elə forma və məzmun tapmalıdır
ki, özünün yüksək təyinatına uyğun gəlsin.
Özünün ruhuna uyğun, televiziyada doğma mühit
tapan yüngül əyləncədən imtina etmək o demək deyil ki, əyləncənin
bütün növlərindən imtina etmək
lazımdır. Məxsusi olaraq yalnız yaxşı
zövqün naminə, bu günlər çox tez-tez əyləncə
adı altında ekrana çıxarılan zəhlətökən
vulqar verilişlərdən xilas olmaq lazımdır. Kim nə
deyir desin - bu, həqiqi tamaşaçının istədiyi
bir şey deyil. Bunun özü yüksək mədəniyyət
və əxlaq üçün təhlükə mənbəyinə
çevrilir.
— Hüseynbala
müəllim, ictimaiyyət, cəmiyyət arasında daha
çox narazılıq doğuran da məhz bu
televiziyaların hazırladıqları əyləncəli
şou proqramlar, onların aparıcıları, bura dəvət
olunan adamlar və təbii ki, onların ekran
davranışları, intellektual səviyyələri ilə
bağlıdır.
Sizcə, heç bir ictimai əhəmiyyət
daşımayan, mən deyərdim, əslində, cəmiyyətin
mənəvi aləminin, zövqünün, əxlaqının
korlanmasına xidmət edən belə primitiv, əksər
hallarda vulqar səciyyə daşıya şou verilişlərin
Azərbaycanın bir çox telekanallarının
ekranlarını zəbt etməsi nədən irəli gəlir?
— Akademik Ramiz Mehdiyevin məqaləsində
bu suala çox dolğun və sərrast cavab verilmişdir:
“Göründüyü kimi, özəl teleradio qurumları
bir qayda olaraq biznes fəaliyyəti göstərir və daha
çox gəlir əldə etmək məqsədi
güdürlər... Təbii ki, burada yalnız biznes
maraqları üstünlük təşkil edir, SMS və digər
vasitələrlə gəlir əldə etməkdən
söhbət gedə bilər... Bu, aktyor və müğənnilər,
şou-biznes nümayəndələrinin də maraqlarına
uyğundur, onların imiclərini yüksəltməyə,
daha çox reklam olunmağa ehtiyacları var”.
Bütün
dövrlərdə kölgədə olan “yalançı incəsənət”in
bu şəkildə geniş və kütləvi təqdimatının
arxasında, şübhəsiz, milli maraqlar yox, televiziya
sahibkarlarının şəxsi, maddi maraqları dura bilər.
Özəl televiziya rəhbərləri – yəni biznes
adamları, əslində, əyləncəyə bu prizmadan yanaşırlar:
tamaşaçı istəyir, tamaşaçıya istədiyini
vermək lazımdır. Bu, milli düşüncə tərzinə
uyğun gəlməyən, heç bir cavabdehlik, məsuliyyət
daşımadan ortaya qoyulan mövqedir. Onların əyləncə
funksiyası konsepsiyası tamaşaçını
manipulyasiya etməyə yer qoymur.
Unutmaq olmaz ki, əyləncə
özü də mənəvi, estetik, psixoloji və sosial
mahiyyət daşıyır. Əyləncə, şou adı
altında bu gün yüngül, vulqar mədəniyyətin hər
addımda ekranları zəbt etməsi yüksək mədəniyyət
və incəsənət üçün də böyük təhlükə
yaradır. Əslində hazırkı durumu, televiziya
kanallarının əyləncə xarakterli verilişlərinin
həqiqi əyləncəyə, mənəvi-estetik, psixoloji
və sosial mahiyyət daşıyan incəsənətə
vulqar yürüş kimi dəyərləndirmək
lazımdır. Vaxtında qarşısı alınmayan
bu bəla müəyyən bir mərhələdən sonra
elitar mədəni əyləncə səviyyəsinə
qalxacaq. Hər halda bu günün özündə
belə bəzi üzdəniraq şoumenlər bunu belə də
təqdim edirlər. Ən qorxulusu isə ondan ibarətdir ki,
hazırda bu vulqar əyləncələr gənc nəslin mədəniyyətə,
incəsənətə zövqünü
formalaşdırır. Xalqımız və ali mədəni
irsimiz üçün bundan böyük təhlükə ola
bilməz.
Kim nə deyir desin,
vulqarlıq – bu, heç də tamaşaçının istədiyi
bir şey deyil. Ən azından ona görə ki, orta statistik
tamaşaçı mövcud deyil, əksinə müxtəlif
zövqlü, müxtəlif inkişaf səviyyəsi olan
çoxlu tamaşaçı var. Bununla yanaşı, onların
hamısının ümumi müsbət bir xarakterik cizgisi var
– yaxşını qəbul etmək bacarığı.
Xüsusən də pis bir şey təklif etməyəndə.
Məsələnin
digər qorxulu bir tərəfi də bu vulqar əyləncəli
verilişlərin, şouların, nümayiş olunan əxlaqsız
səhnələrlə dolu filmlərin gənc nəsildə
insanlığın xüsusi göstəricilərindən
olan xəcalət, həya-abır hissələrini, əxlaqi
dəyərləri
məhv etməsidir. Ekrana bütün sərhədləri
pozan belə verilişlərin yol tapması o anlama gətirib
çıxarır ki, telekanal sahibləri
tamaşaçılar haqqında Berhauz Skipperdən elə də
fərqli düşünmürlər. Çünki B.Skipper
özünün “Azadlığın və ləyaqətin o
tayında” əsərində açıqcasına
“şəxsiyyət azadlığı” və ləyaqət
haqqında köhnəlmiş miflərlə" xudahafisləşməyə
çağırır, belə şeylərin ümumiyyətlə
mövcud olmadığını deyir, yalnız “bioloji
orqanizm”in varlığını iddia edirdi. Nə
qədər sərt səslənsə də, bu qənaət
özəl telekanalların təqdim etdiyi bir çox
verilişlərin məzmunundan doğur. Çünki bu
verilişlər sözün həqiqi mənasında, millətimizin,
xalqımızın mənəvi və əxlaqi dəyərlərinin
devalvasiyasını “təmin edən” vasitəyə
çevrilib.
Məsələyə dövlət
rəhbərliyi tərəfindən ciddi tənqidi yanaşma
da bir daha onu göstərir ki, artıq bütün çərçivələr
dağıdılmış, bütün sədlər
keçilmişdir.
Yeri gəlmişkən,
bir faktı da qeyd edim ki, dünyanın əksər ölkələrində,
yer üzündə milyardlarla insanın ağlını və
düşüncəsini əlindən alan bədheybət bir əjdahaya
çevrilmiş televiziyaların fəaliyyəti çox
ciddi müzakirələrə yol açıb. Çünki
yaşlı nəsil, gənclər bir yana, hələ formalaşmamış
uşaq psixikasına və orqanizminə televiziyanın təsiri
daha qorxulu hal almışdır. Rusiyanın məşhur
psixoloqlarından biri Sergey Obraztsov hələ neçə illər
əvvəl belə bir müdrik fikri daim təlqin edirdi ki,
yeddi yaşına qədər uşaqlara zorakılıq, qəddarlıq,
amansızlıq, heyvanlar və xüsusilə insanlarla qaba rəftarı
əks etdirən səhnələr göstərmək
olmaz. Görkəmli psixoloq yaxşı bilirdi ki, uşaq qəlbi,
uşaq beyni maqnit kimidir, ətrafda baş verənləri,
ekranda, səhnədə gördüklərini dərhal
özünə çəkir. Yaddaşlara yazılan bu eybəcərliklərin,
zorakılıq, amansızlıqların bir gün işə
düşüb əks təsir göstərməyəcəyinə
heç kim zəmanət verə bilməz.
Mənə elə
gəlir ki, xalqın gələcəyi olan gənclərin,
yeniyetmələrin və xüsusilə uşaqların mənəvi
və əxlaqi tərbiyəsini bu televiziyaların
inhisarına vermək çox pis nəticələr verəcək
və sonradan bunu düzəltmək asan olmayacaq.
— Bu gün
tamaşaçıların əsas müzakirə
mövzularından biri də bu televiziyaların proqram siyasəti
və yorucu, bezdirici reklam nümayişi üslubudur. Mən belə düşünürəm ki, hər
bir televiziya kanalı özünün proqram siyasətini
formalaşdırmalı, efir boşluğunu doldurmaq
üçün bezdirici, yorucu təkrarçılıqdan əl
çəkməlidir. Əslində, bu primitivlik o anlama gətirib
çıxarır ki, televiziyaların bütün proqram siyasəti
yalnız reklam nümayişindən qazanc əldə etmək
məramına xidmət edir...
— Etiraf edim ki, televiziya mətbəxinin
incəliklərinə o qədər də dərindən bələd
deyiləm. Ancaq özəl telekanallarımızın hansı
proqram siyasəti ilə işlədiklərinə bələd
olmaq üçün elə böyük mütəxəssis
olmağa da ehtiyac yoxdur. Siz, bəlkə də, problemi “xaotik”
ifadənizlə bir az yüngülləşdirdiniz. Mən belə
qənaətdəyəm ki, telekanallarımızın
ümumiyyətlə heç bir proqram siyasəti yoxdur. Yeganə
siyasət kommersiya maraqlıdır və hər şey bunun
üstündə qurulur.
Bir faktı qeyd edim, bəzən
3-4 kanalda, eyni vaxtda eyni bir müğənninin, şou-biznes
nümayəndəsinin və ya hər hansı sahədə
bir ekspertin ekrana çıxması artıq onu göstərir
ki, dediyimiz o proqram siyasəti yoxdur və yox kimidir.
Reklama gəldikdə isə deməliyəm
ki, istehlakçı reklamları, şübhəsiz
olmalıdır. Əslində, özəl telekanalların əsas
maliyyə mənbəyi reklamdadır. Reklam
çarxının hər saniyəsi telekanala gəlir gətirdiyi
kimi, istehlakçıya da məhsul satışından gəlir
gətirir. Amma unutmaq olmaz ki, şəxsi tələbatları
“mühüm sosial” amilə çevirən istehlak reklamı
şəxsiyyətin əsarətə alınmasına və
mənən yoxsullaşmasına xidmət edir. Ona görə
də reklamların teleproqramlarda yeniləşdirilməsi də
xüsusi peşəkarlıq və diqqət tələb edir.
Tamaşaçıları hövsələdən
çıxaran reklamların bolluğudur. Təsəvvür
edin, bəzən maraq kəsb edən bir filmin və ya
proqramın nümayişi zamanı, 5-8 hətta bəzən
10 dəqiqədən artıq reklam fasiləsi olur. Bax, onda
televiziya kanallarının proqram siyasətinin əsas mahiyyəti
üzə çıxır.
— Hüseynbala müəllim,
telekanallarımızda hansı verilişlərə daha çox
yer ayrılmasını arzulayırdınız? Bu gün
ekranlardan qeybə çəkilən mövzular, reallıqlar
hansılardır?
— Gəlin səmimi
etiraf edək ki, real həyatımızda baş verən hadisələrin,
cəmiyyətdə, sosial həyatda olan problemlərin
varlığına kütləvi informasiya vasitələri və
xüsusilə bu sahənin lideri olan televiziya hüquq verir. İnformasiya
varsa, hadisə var, informasiya yoxdursa, demək, hadisə də
yoxdur. Siz bunu daha
yaxşı bilirsiniz.
Torpaqlarının
20 faizi işğal altında qalan, 1 milyona yaxın
qaçqını olan ölkənin televiziyalarında nə
vaxt qaçqın probleminin ağrı-acısını, mənəvi,
psixoloji sarsıntılarını, işğal
faktının insanların vətəndaşlıq, vətənpərvərlik
heysiyyatına
vurduğu ağır zərbənin dərin təhlilini verən
verilişləri gördünüz!
Min bir zəhmətlə
salınan qaçqın və köçkün şəhərciklərində
yaşayanların sevincini və bu sevincin içindəki həsrəti
və niskili nə vaxt qaçqınlıq ömrünün
ağrı-acısını bilməyən həmvətənlərimizə
nümayiş etdirən verilişlərə baxdınız? Yəqin bilirəm
ki, xatırlaya bilməyəcəksiniz.
Bəs cəmiyyət
və mühit, əxlaq və mənəviyyat, estetik dəyər
və zövq, keçmiş və bu gün, şəxsiyyət
və zaman haqqında bəşəri düşüncə
sahibi olan ziyalılarımızı, elm
adamlarımızı, siyasi xadimlərimizi, parlaq və
nüfuzlu şəxsiyyətləri necə,
ekranlarımızda tez-tezmi görürsünüz? Yenə cavabınız,
uzun düşüncələrdən sonra “yox” olacaq.
Bu millətin haqqında salnamə
filmlər çəkiləsi qəhrəmanları, hər an
ölümlə üzləşən və cəsarət
mücəssiməsi olan zabiti, əsgəri, bu ölkənin
iqtisadi potensialını zənginləşdirən əmək
qəhrəmanı, sahibkarı yoxdurmu? Onları necə,
ekranlarda tez-tezmi görürük? Təbii ki, yenə yox, yox.
Bəs nə görürük? “Yağ kimi”də, “10 lar”da, “ATV maqazin”də,
“Performans”da, “Maşın şou”da, “Kim, harda, necə”də,
“Dostum”da, “Ulduzlu Xəzər”də, “Ay Zaur”da, “Günəbaxan”da,
“Toylar kraliçası”nda, “Bazar+”da və daha nələrdə
eyni üzlər, eyni çək-çevirlər,
dava-dalaşlar, qeybətlər, hətta təhqirlər
və daha hansı eybəcərliklər.
Məhz buna görə tam məsuliyyətlə
demək olar ki, televiziyalar cəmiyyətimizə dərin “mədəni
avitaminoz” bir mərhələ yaşadırlar. Hörmətli
akademikimiz Ramiz Mehdiyev haqqında
danışdığımız məqalədə haqlı
olaraq qeyd edir ki, “Bu gün Azərbaycanın aparıcı
kanallarının maraqsız, bayağı, mənasız
verilişləri nəinki ölkənin daxilində, həmçinin
peyk vasitəsilə dünyanın ayrı-ayrı bölgələrinə
yayımlanır. Xaricdə Azərbaycan kanallarına baxan
soydaşlarımızda, xaricilərdə ölkəmiz
haqqında hansı təsəvvür yaradırıq? Biz
onlara ölkəmizdə gedən ictimai-siyasi, sosial-iqtisadi, mədəni
proseslər haqqında hansı məlumatı veririk? Teleradio
qurumlarının rəhbərləri unutmalı deyillər
ki, televiziya və radio təkcə daxili ictmai rəyi
formalaşdırmır, həm də ölkənin
simasını nümayiş etdirir, onun haqqında təsəvvür
yaradır” .
Amma təəssüflər olsun
ki, unudurlar. Təsəvvür edin, 1993-2000-ci illər
ərzində ümummilli lider Heydər Əliyev yeni müstəqillik
qazanmış, lakin az qala dünyadan təcrid edilmiş, tam
informasiya blokadası şəraitində yaşayan Azərbaycanı
bu vəziyyətdən çıxarmaq üçün nə
qədər böyük səy və əmək sərf etdi.
Xarici ölkələrə səfərləri
zamanı xalqımızın düşdüyü vəziyyəti,
onun potensialını, milli -mənəvi dəyərlərini
tanıtmaq üçün bu böyük dahiyə bəzən
saatlarla danışmaq, arqumentlər, faktlar göstərmək,
inandırmaq lazım gəlirdi. Ancaq o yorulmur, usanmır,
əksinə, öz simasında xalqını, millətini
bütün dünyaya tanıdırdı.
Bu siyasət ondan sonra bu fenomen
şəxsiyyətin ləyaqətli davamçısı və
varisi, respublika Prezidenti cənab İlham Əliyev tərəfindən
davam etdirilir. Son beş ildə Azərbaycanın
milli-mədəni xəzinəsini, xalqımızın
zövqünün və ruhunun göstəricisi olan incəsənətini,
folklorunu, musiqisini yorulmadan və çox böyük
uğurla bəşəriyyətə təqdim edən, bununla
da dünyanı qarış-qarış fəth edən Milli
Məclisin deputatı, Heydər Əliyev
Fondunun prezidenti, YUNESKO və İSESKO-nun xoşməramlı
səfiri Mehriban xanım Əliyevanın fəaliyyətindən,
milli təəssübkeşliyindən, əsl vətəndaş
qürurundan, xalqına, millətinə sevgisindən niyə
nümunə götürməsinlər bizim teleradio rəhbərləri?
Axı milləti, xalqı belə
nümunələrə yönəltmək lazımdır ki,
Azərbaycan sürətlə qloballaşan dünyada
özünün milli-mənəvi simasını, özünəməxsusluğunu
qoruyub saxlaya bilsin.
— Sizin fikirlərinizlə
razılaşmamaq olmur. Ancaq televiziyaların bu vəziyyətdən
çıxması, onların öz gerçək vəzifə
və funksiyalarına xidmət etməsi üçün nə
təklif edərdiniz? Cəmiyyətdə ən müxtəlif
fikirlər, hətta senzura tətbiq etmək kimi sərt təkliflər
irəli sürülür.
— Ciddi, intellektual
tamaşaçı narahatlığından doğan bu fikirləri
təbii qəbul edirəm. Ancaq senzuranın tətbiqi geriyə
atılan bir addım olar və mən bununla razı deyiləm.
Akademik Ramiz Mehdiyevin qeyd etdiyi kimi, “Azərbaycanda
azad kütləvi informasiya vasitələrinin yaranması
hüquqi dövlət və vətəndaş cəmiyyəti
quruculuğunun əsas şərtlərindən biri kimi qəbul
olunmuşdur və daim dövlətin diqqət mərkəzindədir”.
Bu, müstəqilliyin
verdiyi ən dəyərli töhfələrdən biridir və
ümummilli liderimiz Heydər Əliyev də söz
azadlığını, mətbuat azadlığını cəmiyyətin
demokratik inkişafının təmin olunmasında
mühüm element kimi dəyərləndirirdi. Lakin azadlığın, müstəqilliyin
hüdudları var, o, sərhədsiz deyil və mövcud
hüquqla tənzimlənir. Digər tərəfdən, cəmiyyətin
özünün mənəvi, əxlaqi dəyərlərinin
cızdığı bir çərçivə var.
İndiki şəraitdə,
respublika kütləvi informasiya vasitələrinin, o cümlədən,
televiziyanın fəaliyyətindən bu nəticəyə gəlmək
olar ki, söz azadlığı artıq abstraksiyaya
çevrilməkdədir. Əslində, başlıca maraq pul
qazanmaqdır. Ona görə də kütləvi informasiya
vasitələrinin çap məhsullarından fərqli olaraq,
televiziyalar yaradıcılıq axtarışlarından daha
çox, yorulmadan məhz qazanc axtarışındadırlar.
Müdriklər müəllimi
Konfutsi deyirdi ki, “düzəlməsi mümkün olan şey səhv
deyil. O şey səhvdir ki, onu düzəltmək
mümkün deyil”. Mənə elə gəlir ki,
bugünkü informasiya cəmiyyətində televiziyanı
ictimai həyatın həqiqi universal institutuna çevirmək
üçün instutisional dəyişikliklər
aparılmasına ehtiyac var. Hörmətli akademikimiz Ramiz
Mehdiyev məqaləsində bu məsələyə
münasibətini bildirib və təkliflərini verib. Zənnimcə,
televiziyaların ümumi bir ictimai şurasının
yaradılması və ona müəyyən imtiyazlar verilməsi
də pis olmazdı. Şuranın məqsədi heç də
teleproqramların senzurası yox, efirə gedəndən sonra
onların müzakirəsi və qiymət verilməsi
olardı.
Belə bir layihə
Rusiyada da geniş müzakirə olunur. Əlbəttə, əsas
məsələ bu şuraya kimlərin daxil olmasıdır. Əgər
şura obyektivlik göstərərsə, ictimai rəyə təsir
imkanları olacaq və televiziya kanalları öz proqram siyasətlərini
göstərilən tələblərə uyğun
qurmağa, ictimai rəyi nəzərə almağa məcbur olacaqlar. Beləcə,
televiziyaların sosial məsuliyyətsizliyini
tamaşaçı qarşısında məsuliyyət əvəz
edəcək.
Bir mühüm məqam da
telekanallarda çalışan yaradıcı kadrların,
aparıcıların peşəkarlıq səviyyəsinin
artırılmasıdır. Akademik Ramiz Mehdiyev bu sahədə
bir sıra xarici ölkələrdə televiziya akademiyalarının
fəaliyyət göstərdiyini qeyd edir.
Düşünürəm, bizim də bu təcrübədən
yararlanmağımız ancaq ümumi işin xeyrinə
olardı.
Söhbətimizin
yekununda bildirmək istəyrəm ki, milli-mənəvi dəyərlərimiz
üçün təhlükə yaradan televiziya verilişlərinin
müzakirəyə çıxarılması artıq cəmiyyətin
özünüqorumaq instinktinin hələ də güclü
olduğunu göstərən amildir. Mən əminəm ki, cəmiyyət
bunun sayəsində problemi yoluna qoyacaq.
— Maraqlı müsahibə
üçün təşəkkür edirik.
Söhbəti qələmə aldı: İlqar RÜSTƏMOV
Xalq qəzeti.- 2009.- 17 noyabr.- S. 4.