Azərbaycanın ixrac potensialının səmərəli
reallaşması prioritet istiqamətlərdən biridir
Ölkəmizin sosial-iqtisadi inkişafı getdikcə
dinamik xarakter alır. Əsası ümummilli liderimiz Heydər
Əliyev tərəfindən qoyulmuş islahatların
ardıcıllıqla davam etdirilməsi, yeni neft
strategiyasının uğurla həyata keçirilməsi nəticəsində
Azərbaycan Respublikası ümumi inkişaf tempinə görə
dünyada lider mövqeyinə çıxmışdır. Ölkədə
dövlət tərəfindən azad sahibkarlığın,
özəl bölmənin inkişafına hərtərəfli
qayğı göstərilməsi təşəbbüskarlığa
və iqtisadi fəallığa geniş meydan
açmış, insanlarda qurub-yaratmaq əzmini gücləndirmişdir.
Sahibkarlığın
hüquqi bazasının formalaşdırılması nəticəsində
ölkədə iqtisadi sərbəstlik üçün
geniş imkanlar yaranmış, iş adamlarının normal fəaliyyəti
təmin olunmuşdur. İndi respublikamıza ən müasir
texnika və avadanlıqlar gətirilir, texnoloji proses
günün tələbləri səviyyəsində tamamilə
yenidən qurulur. Məhz bunun nəticəsidir ki, hazırda Azərbaycanda
rəqabət qabiliyyətli, alıcı zövqünü
oxşayan mallar istehsal olunur. Həmin mallar isə daxili bazarda
öz yerini getdikcə möhkəmləndirməklə bərabər,
bir sıra xarici ölkələrə də ixrac edilir.
Azərbaycan məhsulunun
xarici bazara çıxarılması, ixrac imkanlarının
genişləndirilməsi məsələsi “Azərbaycan Respublikası
regionlarının sosial-iqtisadi inkişafı Dövlət
Proqramı”nda (birinci və ikinci) və regionların
sosial-iqtisadi inkişafı ilə bağlı qəbul
edilmiş digər sənədlərdə də öz
geniş ifadəsini tapmışdır.
Mütəxəssislərin
fikrincə, Azərbaycanda qeyri-neft sektorunun inkişafına
yönəlmiş tədbirlərin kompleks şəkildə həyata
keçirilməsi ixracyönümlü məhsulların
istehsalını sürətləndirən müvafiq iqtisadi
mexanizmlərin tətbiqi əsasında mümkündür.
Ölkənin ixrac potensialının inkişaf etdirilməsi, Azərbaycan
malları və xidmətlərinin xarici bazarlara
çıxarılması, bunun üçün əlverişli
şəraitin yaradılması, ölkə
iqtisadiyyatının dünya iqtisadiyyatına səmərəli
inteqrasiyasını təmin etmək üçün tədbirlərin
həyata keçirilməsi qarşıdakı illərdə
prioritet istiqamətlərdən olacaqdır.
Ölkənin ixrac
potensialının səmərəli rellaşması, daxili
bazarda sağlam rəqabət mühitinin formalaşması,
istehlakçıların hüquqlarının
qorunmasının təmin edilməsi, standartlaşdırma və
metrologiya sahələrinin beynəlxalq tələblərə
uyğunlaşdırılması məqsədilə özəl sektorda
ixracın stimullaşdırılması və ixrac
mallarının çeşidinin artırılması, milli
istehsalçıların xarici bazarlarda mövqelərinin
möhkəmləndirilməsi, maraqlarının müdafiəsinin
gücləndirilməsi istiqamətində müvafiq tədbirlərin
həyata keçirilməsi nəzərdə tutulur. Bundan başqa, ticarət, iaşə və məişət
sahələrində xidmət səviyyəsinin daha da yüksəldilməsi
və ÜTT prinsipləri çərçivəsində
daxili bazarın qorunmasına ciddi əhəmiyyət verilməsi,
haqsız rəqabət hallarına qarşı mübarizənin
gücləndirilməsi və rəqabətin
inkişafı ilə bağlı tədbirlərin
reallaşdırılmasına sahibkarların və
istehlakçıların cəlb olunması, istehlak
mallarının keyfiyyətinə və təhlükəsizliyinə
nəzarətin gücləndirilməsi diqqət mərkəzində
saxlanılacaqdır.
Yaxın gələcəkdə sənaye
sahəsində əsas məqsədlərdən biri
regionlardakı mövcud sənaye müəssisələrinin
fəaliyyətinin bərpası və yenidən
qurulmasından, yeni müəssisələrin
yaradılmasından ibarət olacaqdır. Burada kənd təsərrüfatı
məhsullarının emalı müəssisələrinin bərpasına
və ixrac potensialının artırılmasına xüsusi
diqqət göstəriləcəkdir. Sənaye
sektorunda əsas məqsədə nail olmaq üçün sənayenin
qeyri-neft sektorunun inkişaf istiqamətlərinin müəyyənləşdirilməsi,
rəqabətədavamlı sənaye məhsullarının
istehsalının dəstəklənməsi və
ixracyönümlü istehsal sahələrinin
yaradılmasının təşviqi, dövlət mülkiyyətində olan və ya səhmlərinin nəzarət
zərfi dövlətə məxsus sənaye müəssisələrinin
sağlamlaşdırılması və özəlləşdirilməsi,
özəlləşdirmədən sonra müəssisələrin
fəaliyyətinin dəstəklənməsi, istehsalın texnoloji
cəhətdən yenidən qurulması, ixtisaslı
kadrların hazırlanması və s. tədbirlərin
reallaşdırılması nəzərdə tutulur.
Xatırladaq ki, son illər kənd
təsərrüfatı məhsullarının ixracı ilə
bağlı bir sıra işlər
görülmüşdür. Bu məsələnin daha da
dinamik xarakter alması üçün ikinci regional Dövlət
Proqramında (2009-2013-cü illər) da bir sıra
mühüm tədbirlərin həyata keçirilməsi nəzərdə
tutulmuşdur. Belə ki, kənd təsərrüfatı
məhsullarının istehsalı, tədarükü və
emalı sahələrində sahibkarlıq fəaliyyətinin
dəstəklənməsi, torpaqların texniki uçotunun
elektron formatda aparılmasının, bonitirovkasının,
iqtisadi qiymətləndirilməsinin və xəritələşdirilməsinin
təmin edilməsi aqrar-sənaye kompleksi
müəssisələrinə, fermer təsərrüfatlarına
dövlət maliyyə yardımı göstərilməsi,
aqrotexservis xidmətləri şəbəkəsinin genişləndirilməsi,
kənd təsərrüfatı məhsulları
istehsalçıları tərəfindən istehsal olunan məhsulların
daxili və xarici bazarlarda satışının gücləndirilməsi
qarşıda ən mühüm vəzifə kimi
qoyulmuşdur.
Yeri gəlmişkən,
onu da qeyd edək ki, yuxarıda sadalanan məsələlər
birinci regional Dövlət Proqramında (2004- 2008-ci illər)
da öz ifadəsini tapmış və həmin istiqamətlər
üzrə reallaşdırılan tədbirlər müsbət
nəticələrlə müşahidə edilmişdir. Bunu Dövlət Statistika Komitəsinin
son məlumatından da aydın görə bilərik. Belə ki, bu ilin yanvar-sentyabr ayları ərzində
Azərbaycan 24150,1 dollarlıq (54956,6 ton) təzə tərəvəz,
45604,1 dollarlıq (54564,7 ton) təzə meyvə, 17798,7
dollarlıq (4239,2 ton) çay, 67263,9 dollarlıq (28114,2 ton) bitki
yağları, 65823,3 dollarlıq (1205 ton) şəkər,
14133,2 dollarlıq (14412,9 ton) pambıq lifi ixrac etmişdir.
Bundan başqa,
sözügedən dövrdə respublikadan kənara 2957,3
dollarlıq (3199,7 ton) meyvə və tərəvəz konservləri,
12434,0 dollarlıq (17688,2 ton) meyvə və tərəvəz
şirələri, 9468,3 dollarlıq (6822,2 ton) pambıq
parça ipliyi, 23022,8 dollarlıq (26629,6 ton) polietilen, 11299,8
dollarlıq (24029,3 ton) metal künclüklər və şvellerlər və s.
göndərilmişdir.
Son illər Azərbaycan xarici
ölkələrdən enerji daşıyıcıları
idxal edən ölkədən onu ixrac edən ölkəyə
çevrilmişdir. Bu, hər şeydən öncə,
neft-qaz sektorunun sürətli inkişafı ilə
bağlıdır. Düzdür, Azərbaycan hökumətinin
iqtisadi siyasətinin prioritet istiqamətini qeyri-neft sahələrinin
tərəqqisi, dirçəlməsi təşkil edir. Lakin
bununla belə, neft amili milli iqtisadiyyatın inkişafı
üçün ən vacib amillərdən biri kimi
qalmaqdadır. Ona görə də neftin qiymətinin
147 dollardan 3 dəfə aşağı düşməsinə
baxmayaraq, ölkəmizdə 2009-cu ildə irimiqyaslı neft
layihələrinin və sazişlərdə nəzərdə
tutulmuş tədbirlərin icrası ən uğurlu nəticələrdən
biri olmuş və Azərbaycanın sosial-iqtisadi
inkişafında mühüm rol oynamışdır. Bu
ilin yanvar-oktyabr ayları ərzində ötən ildəkindən
12,1 faiz çox və ya 42,3 milyon ton neft, 2,8 faiz çox,
yaxud 13,5 milyard kubmetr qaz hasil edilmişdir. Sözügedən
dövrdə Azərbaycan Beynəlxalq Əməliyyat Şirkəti
(ABƏŞ) tərəfindən 35,2 milyon ton neft və ya 15,2
faiz çox, 8243,6 milyon kubmetr və ya 14,6 faiz çox əmtəəlik
təbii qaz hasil olunmuşdur. Eyni zamanda, bu sahədə fəaliyyət
göstərən müştərək müəssisələr
xam neft hasilatını 1,3 faiz artırmışlar.
Onu da xatırladaq
ki, bu ilin yanvar-sentyabr ayları ərzində Heydər Əliyev
adına Bakı—Tbilisi—Ceyhan ixrac neft boru kəməri vasitəsilə
27,3 milyon ton, 2006-cı ildən — Ceyhan limanı istismara veriləndən
oktyabr ayına kimi isə 100 milyon tondan artıq neft
ötürülmüşdür. Gündəlik nəqletmə
gücü bir milyon barel olan Bakı—Tbilisi—Ceyhan neft kəmərinin
texniki və texnoloji tədbirlər nəticəsində
ötürücülük qabiliyyəti 20 faiz artmış və
hazırda gün ərzində kəmər vasitəsilə
1,2 milyon barel neftin nəqli üçün imkan
yaranmışdır. Bu ilin doqquz ayı ərzində
ixrac olunan qazın həcmi də 4 milyard 267 milyon kubmetrə
çatmış və Cənubi Qafqaz boru kəməri vasitəsilə
Türkiyəyə 3 milyard 530 milyon kubmetr, Gürcüstana isə
278 milyon kubmetr qaz nəql edilmişdir.
Ölkəmizin elektrik
stansiyalarında ildə orta hesabla 20,2 milyard kilovatt/saat
artıq elektrik enerjisi istehsal olunur. Bu da respublikada elektrik
enerjisinə olan tələbatı tam təmin edir.
Müasir “Şimal”
elektrik stansiyasının istismara verilməsi və
respublikanın müxtəlif bölgələrində modul
tipli elektrik stansiyalarının tikilməsi, sistem əhəmiyyətli
elektrik veriliş xətlərinin və yarımstansiyaların
quraşdırılması energetika sahəsində yeni
yüksəlişin başlanğıcını qoymuşdur. Artıq iki ildir ki, Azərbaycan
elektrik enerjisi ixrac edən ölkəyə
çevrilmişdir. Hazırda ölkəmiz tərəfindən
Rusiya, İran və Türkiyəyə elektrik enerjisi ixrac
olunur...
Göründüyü kimi, Azərbaycan
ayrı-ayrı ölkələrə enerji
daşıyıcıları ixrac edir. Bu ixracın yaxın gələcəkdə
daha da artırılacağı gözlənilir. Əlbəttə,
belə bir məqsəd dövlətimiz qarşısında
duran ən mühüm vəzifələrdən biridir. Bununla
bağlı ölkə Prezidenti İlham Əliyev
çıxışlarının birində demişdir: “...Bizim
ətrafımızda yerləşən bölgələrdə
enerji resurslarımıza böyük tələbat vardır.
Mən bir daha demək istəyirəm ki, bölgəmizdə
yerləşən ölkələrdə həm qaz, həm də
neft hasilatı Azərbaycandan bir neçə dəfə
çoxdur. Amma reallıq ondan ibarətdir ki, biz bu ölkələrə
neft, qaz və elektrik enerjisi satırıq. Nəyin
hesabına? Görülən işlərin, infrastruktur layihələrinin,
düzgün iqtisadi siyasətin və strateji
baxışların hesabına. Həm taktiki gedişlər
aparılır, eyni zamanda, məqsəd var və biz o məqsədə
doğru gedirik. O məqsəd ondan ibarətdir ki, Azərbaycan
iqtisadiyyatı güclənsin. Əlbəttə ki,
iqtisadiyyatımız gücləndikcə bizim siyasi
imkanlarımız da genişlənir”.
Ölkəmizdə hazırda
ixracın genişləndirilməsi, ixrac mallarının
çeşidinin artırılması da diqqət mərkəzində
saxlanılır. Artıq respublikamız
“Ümumiləşdirilmiş Preferensiyalar Sistemi+” Proqramına
(“GSP+”) qoşulmuşdur. Ölkəmizin “GSP+” proqramına
daxil edilməsi Azərbaycan üçün təqribən
7200 mal mövqeyi üzrə Avropa İttifaqı bazarlarına
güzəştli şərtlərlə ixrac imkanı
yaradır ki, bu da respublikamızın ixrac potensialının
genişləndirilməsi və ixracın strukturunun
diversifikasiyası baxımından əhəmiyyətlidir.
Ölkəmizdə ixracın
artırılması məqsədilə “GSP+” proqramından
daha geniş istifadə olunması Avropa İttifaqının
Azərbaycanla bağlı siyasətinin prioritet istiqamətlərindəndir
və bu sahədə hazırda bir sıra tədbirlər həyata
keçirilməkdədir. Belə tədbirlərdən biri də
“GSP+” proqramı ilə bağlı sahibkarların məlumatlandırılmasıdır.
Bu məqsədlə noyabr ayında İqtisadi İnkişaf
Nazirliyi Avropa İttifaqı ilə birgə “Azərbaycan
sahibkarlarının Avropa İttifaqına güzəştli
şərtlərlə ixrac imkanları” mövzusunda seminarlar
keçirmişdir. Tədbirdə iqtisadi
inkişaf, kənd təsərrüfatı, sənaye və
energetika nazirliklərinin, Dövlət Gömrük Komitəsinin,
Standartlaşdırma, Metrologiya və Patent üzrə Dövlət
Komitəsinin, Sahibkarlar (İşəgötürənlər)
Təşkilatları Milli Konfederasiyasının,
Naxçıvan Muxtar Respublikasının İqtisadi
İnkişaf Nazirliyinin və muxtar respublikanın
Sahibkarlar Konfederasiyasının nümayəndələri, eləcə
də sahibkarlar iştirak etmişlər.
Seminarlarda Azərbaycanda
yaradılmış əlverişli biznes mühiti və
ölkəmizin ixrac potensialı barədə ətraflı məlumat
verilmiş, qeyri-neft məhsullarının xarici bazarlara
çıxarılmasında “GSP+” Proqramının əhəmiyyəti
vurğulanmışdır. Qeyd edilmişdir ki, “GSP+”
Proqramının tətbiqi Azərbaycan məhsullarının
xarici bazarlara ixracının asanlaşdırılması və
ölkəmizin dünya iqtisadiyyatına inteqrasiyası
baxımından vacibdir.
Avropa
İttifaqının mütəxəssisləri “GSP+” Proqramı
ilə bağlı tədbir iştirakçılarını
məlumatlandırmış, mənşə
sertifikatının verilməsi “GSP+” sisteminin əsas
xüsusiyyətləri, sistemin ölkənin biznes ictimaiyyətinə
potensial faydası barədə təqdimat keçirilmiş,
sahibkarların sualları cavablandırılmışdır.
Göründüyü
kimi, regionlarda qeyri-neft sektorunun davamlı inkişafı, yeni
müəssisələrin və iş yerlərinin
yaradılması, kommunal xidmət və sosial infrastruktur təminatının
həcminin, keyfiyyətinin yüksəldilməsi,
sahibkarlıq mühitinin daha da
yaxşılaşdırılması, investisiya siyasətinə
mühüm əhəmiyyət verilməsi,
iqtisadiyyatın bütün sahələrinə investisiya
qoyuluşu imkanlarının genişləndirilməsi,
investorlar üçün azad rəqabət mühitinin
formalaşdırılması ölkəmizin iqtisadi qüdrətini
artırmaqla yanaşı, ixrac potensialının daha səmərəli
reallaşdırılmasına şərait yaradacaqdır.
Vaqif BAYRAMOV,
Məqalə Azərbaycan
Respublikasının
Prezidenti yanında Kütləvi
İnformasiya
Vasitələrinin
İnkişafına Dövlət Dəstəyi
Fondunun keçirdiyi müsabiqəyə
təqdim edilir.
Xalq qəzeti.- 2009.- 26 noyabr.- S. 3.