Azərbaycanın iqtisadi qüdrəti getdikcə artır
Bütün dünyanı bürüyən və
artıq mütəxəssislərin fikrincə, səngiməkdə
olan qlobal maliyyə böhranı Azərbaycana elə də
bir ciddi təsir göstərməmişdir. Bunun səbəbləri
barədə Dünya Bankının Bakı bürosunun rəhbəri
Q.Yedjeyzak belə demişdir: “Azərbaycan şanslı ölkələrdəndir
ki, qlobal maliyyə böhranı ona çox az təsir
etmişdir. Bu ölkədə nə alıcılıq
qabiliyyətinə, nə də müəssisələrin vəziyyətinə
qlobal maliyyə böhranı əhəmiyyətli dərəcədə
təsir edə bilməmişdir. Əvvəla, ona görə
ki, Azərbaycanın iri maliyyə ehtiyatları var.
İkincisi, burada bank və müəssisələrin borclanma
səviyyəsi o qədər də yüksək deyildir. Üçüncüsü,
Azərbaycanda bank-maliyyə sistemi ilə bağlı
çevik siyasət yeridilir. Şübhəsiz ki,
bütün bunlar da səmərəsiz qalmır...”.
Onu da xatırladaq ki,
qlobal maliyyə böhranı yenicə başlayan dövrdə
Beynəlxalq Valyuta Fondunun hesabatında bildirilirdi ki, böhran
Azərbaycanın güclü iqtisadi vəziyyətdə
olması səbəbindən bu ölkəyə elə də
ciddi təsir göstərməyəcəkdir. Hesabatda həmçinin
Azərbaycan Mərkəzi Bankının maliyyə tənzimlənməsi
və likvidlik vəziyyətinin
yaxşılaşdırılması istiqamətində
apardığı siyasət təqdir olunurdu. Banklarda faiz dərəcələrinin
aşağı salınmasının vaxtında
atılmış düzgün addım olduğu da vurğulanırdı.
Ötən müddət
göstərdi ki, Azərbaycan dünyanın bir çox
ölkələrindən fərqli olaraq qlobal maliyyə
böhranının təsirlərindən effektiv müdafiə
olunan dövlətlər sırasındadır. Bu fikri 2009-cu
ilin yanvar-avqust aylarında sosial-iqtisadi inkişafla
bağlı makroiqtisadi göstəricilər də təsdiqləyir.
Dövlət Statistika Komitəsinin
məlumatına görə, 2009-cu ilin yanvar-avqust aylarında
ötən ilin müvafiq dövrü ilə müqayisədə
5 faiz, yaxud müqayisəli qiymətlərlə 1,4 milyard manat
çox əlavə dəyər istehsal olunmuş və onun
ümumi həcmi 20,6 milyard manata çatmışdır.
ÜDM-in 63,5 faizi məhsul istehsalı sahələrində, o
cümlədən 49,3 faizi sənaye müəssisələrində,
7,9 faizi inşaat kompleksində, 6,3 faizi isə aqrar bölmədə
istehsal olunmuşdur.
Orta hesabla adambaşına 2341,3
manatlıq (2912,1 ABŞ dolları) ÜDM istehsal olunmuş və
2008-ci ilin yanvar-avqust ayları ilə müqayisədə 3,7
faiz artmışdır.
Ev təsərrüfatlarında sənaye
məhsulu istehsalı ilə məşğul olanların,
habelə hüquqi şəxs yaratmadan fiziki şəxs kimi fəaliyyət
göstərənlərin işi də nəzərə
alınmaqla ilin əvvəlindən 13,6 milyard manatlıq, yaxud
2008-ci ilin yanvar-avqust ayları ilə müqayisədə 3,9
faiz çox sənaye məhsulu istehsal olunmuşdur.
Ölkədə inşaat işlərinin
həyata keçirilməsi üçün səkkiz ay ərzində
bütün maliyyə mənbələrindən əsas
kapitala 4,6 milyard manat məbləğində vəsait yönəldilmiş,
onun 3,2 milyard manatı tikinti-quraşdırma işlərinin
yerinə yetirilməsinə sərf olunmuşdur. İstifadə
edilmiş kapital qoyuluşunun 82,1 faizini, yaxud 3,7 milyard
manatını daxili investisiyalar, 8161 milyon manatını xarici
investisiyalar təşkil etmişdir.
2009-cu ilin yanvar-avqust aylarında əhalinin
hər bir nəfərinə düşən gəlirləri
keçən ilin müvafiq dövrü ilə müqayisədə
11,2 faiz artaraq 1655,3 manata çatmış, onun 66,9 faizi son
istehlaka, 10,1 faizi vergilərin, sosial sığorta və
könüllü üzvlük haqlarının ödənilməsinə,
23 faizi əmanətlərin və kapitalın
artırılmasına sərf olunmuşdur.
Əhalinin həyat səviyyəsini
xarakterizə edən digər bir göstərici — muzdla işləyənlərin
orta aylıq əmək haqqı ilin əvvəlindən
ötən səkkiz ay ərzində 16,7 faiz artaraq 298 manata
çatmışdır. Eyni zamanda yanvar-iyul aylarında sənaye
müəssisələrində işləyənlərin orta
aylıq əmək haqqı 446,1 manat, inşaat kompleksində
447,6 manat, nəqliyyatda 360 manat, rabitədə 438,2 manat
olmuşdur.
Maliyyə Nazirliyinin məlumatlarına
əsasən yanvar-iyul aylarında dövlət büdcəsinə
5,7 milyard manat məbləğində vəsait daxil
olmuşdur.
Bu vaxt ərzində dövlət
büdcəsindən 5,3 milyard manat və ya keçən ilin
müvafiq dövründə olduğundan 3,3 faiz çox vəsait
xərclənmiş, 432,7 milyon manat məbləğində,
yaxud ÜDM-in 2,5 faizi qədər profisit
yaranmışdır. Büdcə xərclərinin 2,3 milyard
manatı və ya 42,9 faizi iqtisadiyyatın inkişafına,
688,3 milyon manatı (13 faiz) təhsilə və 617,9 milyon
manatı (11,7 faiz) əhalinin sosial müdafiə və sosial təminatına
yönəldilmişdir. Büdcədən xərclənmiş
vəsaitin 31,5 faizi və ya 1,7 milyard manatı əmək
haqqı, pensiya və müavinətlərin ödənilməsinə
sərf olunmuşdur.
İqtisadiyyatın dinamik
inkişafı sosial sahəyə də öz müsbət təsirini
göstərir. Bu, ölkənin istehlak bazarında da
müşahidə edilir. Dövlət Statistika Komitəsinin məlumatına
görə, bu ilin yanvar-iyul ayları ərzində istehlak
bazarında əhaliyə satılan malların və göstərilən
xidmətlərin həcmi 9,5 faiz artaraq 8559,5 milyon manata
çatmışdır. Artımın 69,4 faizi pərakəndə
əmtəə dövriyyəsinin, 30,6 faizi əhaliyə
göstərilən pullu xidmətlərin real həcminin
artması hesabına yaranmışdır.
İstehlak bazarında pərakəndə
əmtəə dövriyyəsinin və əhaliyə
göstərilən pullu xidmətlərin xüsusi çəkiləri
müvafiq olaraq 76 faiz və 24 faiz təşkil etmişdir.
Yanvar-iyul aylarında özəl sektorun ticarət və xidmət
fəaliyyəti genişlənərək
istehlakçıların alıcılıq tələbatının
ödənilməsində önəmli yer tutmuşdur. Hesabat
dövründə əhalinin alıcılıq qabiliyyətinin
yüksəlməsi müşahidə olunmuş, ticarət və
xidmət şəbəkələrindən hər bir ölkə
sakini hər ay orta hesabla 138,5 manatlıq və ya 14,3 manat
çox istehlak malları almış və pullu xidmətlərdən
istifadə etmişdir.
Yanvar-iyul aylarında
istehlakçılara göndərilmiş (ixrac da daxil olmaqla)
3,5 milyon ton neft məhsullarının 60 faizi daxili bazarın tələbatının
ödənilməsinə yönəldilmiş, 40 faizi isə
ixrac olunmuşdur.
Hesabat dövründə pərakəndə
ticarət və iaşə şəbəkələrində
əhaliyə 6505,5 milyon manatlıq və ya 2008-ci ilin
müvafiq dövründəkindən 8,5 faiz çox istehlak
malları satılmış və iaşə xidmətləri
göstərilmişdir.
Bütün bunlar sosial sahədəki
irəliləyişi, müsbət dəyişikliyi aydın
göstərir. Əhaliyə göstərilən xidmətlərlə
yanaşı, təhsil, mədəniyyət, səhiyyə və
idmanda, sözün əsl mənasında, böyük
dönüş yaranmışdır. Bu dinamika ölkənin
sosial-iqtisadi strategiyasının, Prezident İlham Əliyevin
uzaqgörən siyasətinin imzaladığı müvafiq
proqramların, fərman və sərəncamların uğurla
həyata keçirilməsinin məntiqi nəticəsidir.
Son illər müasir dünya
standartlarına cavab verən çoxsaylı sosial obyektlərin
— səhiyyə, təhsil, idman, nəqliyyat, rabitə
infrastrukturlarının, qaçqınlar üçün qəsəbələrin
salınması, bir sözlə, ölkəmizin
abadlaşdırılması və inkişafı ilə
bağlı mühüm obyektlərin tikintisi, bu obyektlərin
istismara verilməsi xalqın rifahının daha da
yaxşılaşdırılması məqsədi
daşıyır. Reallaşdırılan
sosialyönümlü layihələr, həyata keçirilən
möhtəşəm tədbirlər eyni zamanda əhalinin
hakimiyyətə inamını daha da gücləndirir. Son
beş il ərzində orta aylıq əmək haqqı 3,3 dəfə
artaraq 75 manatdan 250 manata, təyin olunmuş aylıq
pensiyanın orta məbləği 3,4 dəfə artaraq 24
manatdan 80 manata, əhalinin pul gəlirləri 4,1 dəfə
artaraq 9,4 milyard manata, adambaşına düşən pul gəlirləri
isə 3,9 dəfə artaraq 272 manatdan 1060 manata
çatmışdır. Eyni zamanda, bu illər ərzində
ölkədə minimum əmək haqqı 10,9 dəfə
artaraq 5,5 manatdan 60 manata bərabər olmuş, tələbələrin
təqaüdləri 10 dəfə artmış, dövlət
büdcəsi üzrə əməyin ödənişi
fondunun məbləği 3,9 dəfə artaraq 191 milyon manatdan
741 milyon manata, əsas sosial müavinətlərə yönəldilən
vəsaitlərin məbləği isə 1,6 dəfə
artaraq 76,2 milyon manatdan 128 milyon manata
çatdırılmışdır.
Son altı ay ərzində sosial
islahatlar da uğurla davam etdirilmiş, insanların sosial şəraitinin
yaxşılaşdırılması istiqamətində
mühüm addımlar atılmışdır. Artıq
ölkədə ünvanlı sosial yardım alanların
sayı 800 minə çatmış və orta hesabla hər
bir ailəyə 100 manat yardım göstərilmişdir ki, bu
da çətin vəziyyətdə yaşayan insanların
sosial vəziyyətinin yaxşılaşdırılması
üçün Azərbaycan dövləti tərəfindən
həyata keçirilən sosial tədbirlərin bir hissəsidir.
Bu müddətdə əhalinin pul gəlirləri 19 faiz, orta əmək
haqqı təxminən 15 faiz artmışdır.
Regionların sosial-iqtisadi inkişafı, yeni iş yerlərinin
yaradılması istiqamətində tədbirlər davam
etdirilmişdir. Nəticədə ötən altı ay ərzində
35 min yeni iş yeri açılmışdır ki, bunlardan da
25 mini daimidir.
Ötən il başlayan qlobal
maliyyə-iqtisadi böhranın nəticəsində neftin qiymətinin
büdcədə nəzərdə tutulduğu 70 dollara nisbətən
real olaraq 40-50 dollara düşməsinə, ticarət
dövriyyəsinin, habelə bank və qeyri-bank kreditləşməsinin
kəskin azalmasına baxmayaraq, əvvəlki illərdə
yaradılmış zəngin potensial hesabına ölkə
iqtisadiyyatının dayanıqlığı qorunub
saxlanılmış, 3,6 faiz artım əldə edilmişdir.
Bu ilin birinci yarısında dövlət büdcəsinin mədaxili
4 milyard 862 milyon manat və ya 93,4 faiz yerinə yetirilmişdir
ki, bu da ötən ilin eyni dövrü ilə müqayisədə
52 milyon manat və ya 1,1 faiz çoxdur. Bu müddətdə
vergi daxilolmaları proqnozu 80,8 faiz icra edilmiş və dövlət
büdcəsinə 1 milyard 627 milyon manat vəsait daxil
olmuşdur. Vergi daxilolmalarının 1 milyard 165 milyon
manatı və ya 71,6 faizi qeyri-neft sektorunun payına
düşür ki, bu da ötən ilin müvafiq
dövrünə nisbətən 119 milyon manat və 11,4 faiz
çoxdur. Altı ay ərzində büdcəyə
gömrük daxilolmaları proqnozuna 100,1 faiz, yaxud ötən
ilin eyni dövrü ilə müqayisədə 76 milyon manat və
yaxud 13,4 faiz çox əməl edilmişdir.Bütün
bunların nəticəsində ilin birinci yarısının
icmal büdcəsinin gəlirləri 5 milyard 865 milyon manat, xərcləri
isə 5 milyard 144 milyon manat olmuşdur. Hesabat dövründə
bütün əsas investisiya layihələrinin,
proqramların həyata keçirilməsi davam etdirilmiş və
bu məqsədlə dövlət büdcəsindən 1
milyard 675 milyon manat vəsait yönəldilmişdir. Bundan da
124 milyon manat sosial-mədəni və məişət təyinatlı
obyektlərin tikintisinə və yenidən qurulmasına, o
cümlədən 29 milyon manat təhsil müəssisələrinə,
32 milyon manat mədəniyyət müəssisələrinə,
24 milyon manat idman müəssisələrinə sərf
edilmişdir.
Bu ilin ötən aylarında
infrastruktur sahələrin yenidən qurulması istiqamətində
də tədbirlər davam etdirilmişdir. Bakı
Metropoliteninin yeraltı nəqliyyat obyektlərinin, məcburi
köçkünlər üçün yaşayış qəsəbələrinin
inşası, Samur-Abşeron suvarma sisteminin yenidən
qurulması, Oğuz—Qəbələ—Bakı su kəmərinin,
Bakı—Tbilisi—Qars dəmir yolunun tikintisi sürətləndirilmişdir.
Bu, eyni zamanda Azərbaycan iqtisadiyyatının stabil şəkildə
inkişaf etdiyini, mühüm layihələrin icrasında
heç bir fasilənin yaranmadığını göstərir.
Bu gün respublikamızda yol
şəbəkəsi yenidən qurulur, müasirləşdirilir.
Bu barədə Prezident İlham Əliyev demişdir: “...Azərbaycanda,
Bakıda tikilən yollar həm rahatlığı ilə fərqlənir,
həm də gözəlliyi ilə. Bu iki komponent birləşəndə
həm insanların normal yaşaması üçün, hərəkət
etməsi üçün yaxşı şərait
yaradılır, həm də ki, zövqlə tikilmiş
gözəl körpülər, yol qovşaqları göz
oxşayır”.
Yolların
abadlaşdırılması ilə yanaşı, paytaxtın,
rayonların siması da dəyişir, gözəlləşir.
Bu işə dövlət başçısı xüsusi
diqqətlə yanaşır. Hazırda ölkəmizə gələn
qonaqlar da son illər respublikamızın hədsiz dərəcədə
müasirləşdiyini, bu baxımdan inkişaf etmiş
dövlətlərlə bir sırada dayandığını
vurğulayırlar. Bununla əlaqədar Prezident İlham Əliyevin
bir fikrinə diqqət yetirək: “Bakının və digər
şəhər və rayonların abadlıq işlərinə
bundan sonra da diqqət göstəriləcəkdir. Bakı bu
gün dünyanın ən gözəl şəhərlərindən
biridir. Bu, birmənalı belədir və hər bir Azərbaycan
vətəndaşı bunu qürur hissi ilə deyə bilər.
Bakının tarixi simasını saxlamaq, bərpa etmək
şərtilə yeni müasir infrastrukturun yaradılması, əlbəttə
ki, şəhərimizə əlavə gözəllik verir.
Bizim tarixi yerlərimiz — İçərişəhər bu
gün öz tarixi simasını özünə qaytarır.
Görülən tədbirlər nəticəsində
İçərişəhər YUNESKO-nun, demək olar ki,
qara siyahısından çıxarılıbdır. Eyni
zamanda, orada təmir-bərpa işləri ancaq tarixi irsimizi nəzərə
almaqla aparılmalıdır. İçərişəhər,
eyni zamanda, turistlər üçün də rahat yer
olmalıdır və turizmi inkişaf etdirmək
üçün orada əlavə infrastrukturun
yaradılması da nəzərdə tutulur. Ancaq orada
yaradılan, inşa edilən hər bir obyekt ümumi tarixi
irsimizə uyğun şəkildə olmalıdır”.
Vaqif BAYRAMOV
Xalq qəzeti.- 2009.- 14 oktyabr.- S. 1.