Xatırlama
Sənətini həyatı qədər sevirdi
Mənə elə gəlir ki, müasir
tamaşaçının 50-70-ci illərdə
yaradılmış filmlərimizi tərif etmələrinin
real səbəbləri var. Bu səbəblər
çoxdur, lakin fikrimcə onlardan ən əsası bu idi ki,
həmin filmlərdə milli adət-ənələrimiz
çox təbii formada canlandırılıb. Yəni, bu filmlərdə
xalqımızın təbii durumu, insanların milli kökə
bağlılığı çox uğurlu əks etdirilib.
Digər səbəb isə bu filmləri yaradan rejissorların
əksəriyyətinin dahi rus rejissoru E.Eyzenşteynin bilavasitə
rəhbərlik etdiyi Moskva kino məktəbinin yetirmələri
olması idi. Azərbaycan milli kino sənətinin korifeylərindən
olan kinorejissor Hüseyn Seyidzadə də həmin məktəbin
məzunu idi və onu başqalarından fərqləndirən
xüsusiyyət isə öz xalqına hədsiz
bağlılığı idi.
H.Seyidzadənin
yaradıcılığını tədqiq etmək istiqamətində
elə bir qiymətli monoqrafiya hələ ki, yazılmayıb.
Amma Hüseyn müəllimin yaradıcı irsi əsl mənada
məktəbdir. Bu sənətkarın hərtərəfli
öyrənilməsi bir tərəfdən kino tariximizin
araşdırılması, digər tərəfdən isə
xalqın mənəvi yaddaşının yeni nəslə
çatdırılması baxımından əhəmiyyətlidir.
Əlbəttə, bu
kinoşünasların işidir. Biz isə bu yazıda
böyük sənətkarı doğum günü ərəfəsində
sadəcə xatırlamaq istəyirik.
Hüseyn Seyidzadə 1910-cu il
oktyabr ayının 19-da İrəvanda doğulub. Atası
tanınmış tacir idi. Tale minlərlə azərbaycanlı
kimi bu ailənin də başına min bir müsibət gətirib.
Ermənilərin tənələrindən
cana doymuş Seyidzadələr ailəsi əvvəl Tbilisiyə,
sonra isə Bakıya köçməli olub. Rejissorun
bacısı Zəhra Seyidova söhbətlərdə deyirdi
ki, “biz Bakıya köçəndə Hüseyn
üçüncü sinifdə oxuyurdu. Dərsi
buraxırdı, kinoya qaçırdı, pulu olmayanda, seansdan
sonra stullar arasında gizlənib, o biri seansa da baxırdı.
O elə uşaqlıqdan kinoya bağlanmışdı. Tale də
onu kinoya gətirdi. Hətta, anam Ruqiyyə ilə məni də
kinofabrikə aparıb, “Əlsizlər” filminə çəkdirmişdi”.
Zəhra xanım deyirdi ki, Hüseynlə bağlı
bütün ağrıları mən də
yaşamışam. Hüseyn başqaları kimi xoşbəxt
yaşamaq istəyirdi. Ancaq haqsızlığı
bağışlamazdı. Bütün qəlbi, mənəviyyatı
ilə, bir də öz sənəti ilə bu xalqa
bağlı idi.
Hüseyn Seyidzadə Moskvada
Ümumittifaq Dövlət Kinematoqrafiya İnstitutunu
bitirmişdi. Görkəmli sənət korifeylərindən
Sergey Eyzenşteyndən, Mixail Rommdan, Lev Kulicanovdan sənətin
sirlərini öyrənmişdi. Sonra yenidən Bakı həyatı,
yaradıcılıq ziqzaqları başlandı.
Müharibənin
qızğın dövrü olsa da, Bakı kinostudiyasında
filmlərin çəkilişi davam etdirilirdi. Hüseyn
Seyidzadə müharibədən əvvəl rejissor Niyazi Bədəlovla
“Ayna” adlı filmin çəkilişlərinə başlamışdı.
Müsahibələrindən birində Hüseyn müəllim
bu filmlə bağlı suala belə cavab vermişdi: “Yaman
yaralı yerimə toxundunuz. Bu filmin başına elə oyun
açmadılar ki, o, film olsun. Allah mərdiməzara lənət
eləsin. Yaxşı deyiblər ki, qonşu qonşu olsa,
bağ çəpəri neyləyər. Bundan sonra Niyazi ilə
belə qərara gəldik ki, “Ayna”nın materiallarından
istifadə edib müharibə mövzusunda yeni bir film çəkək.
Ssenarini İmran Qasımov yazdı. Baş rola Leyla Bədirbəylini
dəvət etdik. “Ayna”da əsas rola onu çəkməli
idik. Hətta çəkirdik də. Sonradan filmi “Sovqat”
adlandırdıq və 1943-cü ildə çəkib
qurtardıq”. Bu filmdə müharibəyə sovqat göndərən
insanların böyük vətənpərvərlik
duyğularından söhbət açılır.
1956 -cı ildə Bakının
kinoteatrlarında ekrana “O olmasın, bu olsun” filmi çıxarıldı.
Film çox uğurlu alınmışdı. 1970-ci ildə
belə bir məlumat verilmişdi ki, film 40 xarici ölkəyə
satılmışdır. Onlar arasında İran, İraq,
Yuqoslaviya, Yaponiya, Avstriya, ABŞ, İsveçrə və
Macarıstan kimi ölkələr var idi.
Hüseyn Seyidzadə filmdə
böyük məsuliyyətlə işləmişdi.
Çünki o yaxşı bilirdi ki, Üzeyir
yaradıcılığına başqa cür münasibət
ola bilməz. Amma filmə qarşı çıxanlar da oldu.
Qəzetlərdə dərc olunan resenziyalarda ciddi tənqidi
fikirlər öz əksini tapırdı. bunlar isə
Hüseyn müəllimi narahat etmirdi. O vaxtın çox
prestijli kino nəşrlərindən olan “Sovetskiy ekran”
jurnalı yazırdı ki, “bu kino əsərində səhnənin
dar çərçivəsi cəsarətlə genişləndirilmiş
və tamaşaçıların gözü önündə
həyatın, məişətin, adətlərin geniş mənzərəsi
açılmışdır”.
60-cı illərdə studiyada
çox qəribə bir qalmaqal yarandı. Mahiyyət bundan
ibarət idi ki, şair Novruz Gəncəli, Alla Axundova və
Hüseyn Seyidzadənin birgə yazdıqları
“Yaşayın, qızlar” ssenarisinin ona məxsus olduğunu
iddia edirdi. O, məhkəməyə müraciət edərək,
bu ssenarinin onun 1961-ci ildə “Azərbaycan” jurnalında dərc
edilmiş “Bizim sahildə” adlı əsərindən
oğurlandığını bildirir və ssenarinin çəkilişinin
saxlanılmasını tələb edirdi.
Uzun məhkəmə çəkişmələrindən
sonra Alla Axundova ssenarinin müəllifi kimi təsdiq olundu, elə
Hüseyn Seyidzadənin iştirakı ilə. Filmi isə
rejissor Eldar Quliyev çəkdi. Bu çəkişmələr
Hüseyn Seyidzadəni xeyli sarsıtdı. Buna baxmayaraq, o yenə
də öz sənəti uğrunda mübarizəsini davam
etdirdi. Sonrakı mübarizə isə “Dəli Kür” filmi ilə
bağlı oldu.
Bu filmin də taleyi Hüseyn
Seyidzadənin öz taleyi kimi ağrılı olub. 1969 -cu ildə
İsmayıl Şıxlının eyniadlı romanı əsasında
yazılmış ssenari ekranlaşdırıldı və
1970 -ci ildə film ekranlara çıxarıldı. “Dəli
Kür” Moskvada senzuranın qəzəbinə tuş oldu.
Aşağıda filmdən çıxarılan epizodları
diqqətə çatdırırıq.Qubernator Cahandar
ağaya deyir ki, canişin onun torpağında ov etmək istəyir.
Ya torpağı satın, ya da bağışlayın. O isə
cavab verir ki, torpağı nə satarlar, nə də
bağışlayarlar. Cavabında qubernator deyir: “Baxarıq!”.
Sonra kazaklar Cahandar ağanın üstünə göndərilir.
Bundan başqa, digər bir epizod da filmdən kənar edilib. Nökərlər gəlib Cahandar ağaya deyirlər ki, kazaklar mal-qaranı aparıb, özümüzü də döydülər. Cahandar ağa isə kazaklara deyir ki, bu sizin ata-baba torpağınızdır? Onlar isə: “Deyəsən, könlündən Sibir keçir” - deyirlər. Cahandar ağa kazakların başçısını qamçı ilə döyür. Sonra atışma başlayır. O, kazakların beşini öldürür. Onu vururlar. Cahandar ağa özünü suya atır, bununla da film qurtarırdı. Finalda “Ana Kür” mahnısı oxunurdu. Bütün bunlar filmdən çıxarılmışdı. Rejissor çox səy göstərmişdisə də, filmi tam şəkildə xilas edə bilməmişdi. Çünki imperiya öz qaniçən xislətini göstərməyə imkan verə bilməzdi.
Film uzun zaman bu epizodlarsız ekranlarda göstərildi. Lakin xalq yazıçısı İsa Hüseynovün ciddi səyi nəticəsində 90-cı illərin ortalarında televiziya vasitəsilə həmin epizodlar ekranda canlandırıldı və filmin ilkin nüsxəsi tamaşaçılara təqdim olundu.
Gözəl filmdir “Dəli Kür”. Burada xalqımızın adət-ənələri, milli mənəvi dəyərlərimizə çox hörmətlə yanaşma tərzi var. Cəmiyyət dəyişir, insanlar dəyişir, köhnələr öz əməllərindən əl götürməyə məcbur edilir. “Dəli Kür” filmi bizim kino tariximizin çox qiymətli əsərlərindəndir və öz müəllifinə əsl şöhrət qazandırıb.
Ümumiyyətlə, Hüseyn
Seyidzadə mübariz sənətkar idi. O, sözünü
açıq deməyi xoşlayırdı. Çoxları isə
bunu sevmirdilər “Qatır Məmməd” filmini ilk dəfə
çəkməyə başlayanda açıqca demişdi
ki, niyə ssenarini ruslar yazmalıdır. Sonra isə filmi
yarımçıq qoymuşdu. Bütün filmlərində
milli xüsusiyyətləri qorumağa
çalışırdı. İstəyirdi ki, filmlərimizdə
xalqın mənəvi ruhu olsun, onun taleyinin ağrıları
əks etdirilsin.
“Yenilməz batalyon” filminin
ssenarisini Qılman İlkin özünün “Qalada üsyan”
romanın motivləri əsasında yazmışdı.
Hüseyn Seyidzadə bu filmi ekranlaşdırarkən onun ilkin
adını “Qalada üsyan” kimi saxlamışdı. O öz
filminə Moskvanın, Leninqradın, Kiyevin görkəmli
aktyorlarını dəvət etmişdi. O, operator Xan Babayevlə
birgə işləyirdi. Amma filmin çəkilişləri
başa çatmamış operator Xan Babayev vəfat etdi. Onun
assistenti Rasim İsmayılov çəkilişləri davam
etdirdi.
Film xalqlar dostluğu haqqında,
inqilabi mübarizə haqqında idi. Çox mürəkkəb
çəkilişlər aparmaq lazım gəlirdi. Rejissor bu
çətinliklərin öhdəsindən gələ bildi.
Filmdə epizodik rol ifaçısı mərhum aktyor Muxtar
Avşarov deyirdi: “Seyidzadənin çəkdiyi filmlərin əksəriyyəti
Azərbaycan torpağının, Azərbaycan xalqının mənəvi
gözəlliyini təmsil edir. O, öz yurdunu, öz
xalqını həddindən artıq sevirdi. Elə bu filmdə
də bunu aydın hiss etmək olur”.
H.Seyidzadə “Koroğlu”nu da
çəkmişdi, “Qayınana”nı da.
Göründüyü kimi, Hüseyn müəllim həm qəhrəmanlıq
janrında, həm də dramatik janrlarda filmlər çəkirdi.
Bu böyük sənətkar
1979-cu il iyunun 2-də Bakıda vəfat etmişdir.
Əməkdar incəsənət
xadimi Hüseyn Seyidzadə kino sənətimizin aparıcı
rejissorlarından idi. Onun filmləri bu gün də sevilə-sevilə
baxılır.
M.MÜKƏRRƏMOĞLU
Xalq qəzeti.- 2009.- 16 oktyabr.- S. 8.