İdeologiya və onun prinsipləri
Keçən əsrin sonlarına qədər Azərbaycanda
məhz Azərbaycana məxsus hansısa bir ümumi
ideologiyanın olmasından bəhs etmək çox çətindir.
Əgər Azərbaycanın son iki yüz illik tarixinə nəzər
salsaq, o müstəqil dövlət, müstəqil ölkə
kimi mövcud olmadığına görə müstəqil
ideologiyaya da malik olmamışdır. XIX əsrin əvvəllərindən
başlayaraq Azərbaycanın Rusiya və İran tərəfindən
iki hissəyə parçalanması məhz Azərbaycana məxsus
olan müstəqil bir ideologiyanın işlənib
hazırlanmasına imkan verməmişdir. Lakin şimalda iki
dinin üz-üzə, qarşı-qarşıya durması,
rus ziyalıları və əsasən ziyalı məmurları
ilə və onların vasitəsilə Avropa və dünya
elm və mədəniyyətilə tanışlıq
şimalda maarifçilik və sekulyarizasiya ideyalarının
yaranmasına və formalaşmasına, sosial tərəqqinin
meyarlarının axtarışlarına səbəb
olmuşdur.
M.F.Axundovun bütün
varlığı, düşüncə tərzi Azərbaycan
xalqının tərəqqi yollarını axtarmaqdan, bunun
üçün bütün islam və xristian
dünyasını öyrənməkdən, təhlil və
sintez etməkdən ibarət olmuşdur. O, qəti müəyyən
etmişdir ki, tərəqqi maarif, elm və siyasi azadlıqdan
keçir. Bunun üçün ilk növbədə mərasimləşmiş,
hadisələşmiş, mövhumatlaşmış, cismani həyat
səviyyəsinə enmiş və əslində müqəddəsliyini,
ülviliyini itirmiş din və ona əsaslanan dini
şüuru təhlil və tənqiddən keçirmək
lazım idi və Axundov da bu işi yerinə yetirmişdir. Təəssüf
ki, sovet dövrünün tədqiqatçıları
M.F.Axundovun ideologiyasını ateist ideologiya kimi qələmə
vermişlər. Halbuki həm ümumiyyətlə,
varlığın, həm də ictimai varlığın etik,
estetik, iqtisadi, siyasi, hüquqi, elmi və s. komponentlərini
özündə vəhdət halında birləşdirən
bu ideologiya bütövlükdə tərəqqi
ideologiyası idi. Onun ateizmi heç də bolşevik ateizmi
olmayıb, sekulyarizasiyaya əsaslanan qərb ateizmi idi. “Kəmalüddövlə
məktubları”nın sonuncu fikri bunu açıq və
aydın şəkildə göstərir: “Müəllif istəmir
ki, xalq ateist olsun, dinsiz və imansız olsun.
Müəllifin məqsədi
islam dininin əsr və zəmanəyə müvafiq olaraq
protestantizmə (yəni dinin və onun total
hökmranlığının aradan qaldırılması)
möhtac olduğunu göstərməkdir”. “Kəmalüddövlə
məktubları”nın yazılmasından altı il sonra (1871)
Mirzə Yusif xana yazdığı məktubda isə oğlu Rəşidin
əsl bir müsəlman ziyalı olacağı ilə fəxr
etdiyini söyləyir və Allahdan ona və dostunun oğluna
xoşbəxtlik dilədiyini bildirir. O, insanın bu
dünyada xoşbəxt və azad yaşamasına xidmət edən
dini qəbul edir və bunun üçün islamı məqbul
sayır. “Mən külli ədyanı puç və əfsanə
hesab edirəm” fikrinə gəldikdə isə bu fikir daha
çox din pərdəsi altında törədilən
qırğın və qətllərə qarşı, fanatizmə
qarşı olan üsyan idi. Həm mülki tarixi, həm də
dinlərin tarixini gözəl bilən Mirzə Fətəli
bundan yan keçə bilməzdi. Məgər Şərqin və
Azərbaycanın elm və mədəniyyətinə
böyük töhfələr vermiş olan filosofların: M.Həllacın
(922), Ə.Zəncaninin (1168), M.Təbrizinin (1247),
Ş.Sührəverdinin (1147), F.Nəiminin (1401), İ.Nəsiminin
(1417) qətlləri din pərdəsi altında
mövhumatçılar tərəfindən yerinə yetirilməmişdimi?
Hərçənd bunların hamısı Allahı, Peyğəmbəri,
Quranı müqəddəs sayan, halal həyat tərzi
keçirən adamlar idi. Eləcə də
Xaç (səlib) yürüşləri (1096-1270) ilə
böyük qırğınlar törədən, N.Kopernikin
başının üstündən Domokl qılıncı
kimi sallanın, C.Brunonu tonqalda yandıran, Q.Qalileyi ev
dustağı edən və onlarla elm və mədəniyyət
xadimlərini zəlil edən xristian
mövhumatçılığına necə hörmət etmək
olardı. Buna görə də M.F.Axundov bu dinlərin
heç birini onların mövhumatı ilə bir yerdə qəbul
etmirdi. O, bir müsəlman kimi, mövhumatdan təmizlənmiş,
tərəqqiyə, inkişafa, insanın və insan
düşüncəsinin azadlığına xidmət edə
biləcək islamı qəbul edirdi. Buna
görə də Axundovun ateist olduğunu söyləmək
Azərbaycanın tərəqqisinə, elminin, mədəniyyətinin,
düşüncəsinin inkişafına gətirdiyi yeniliklərə
kölgə salmaq, onu başa düşməmək, yaxud
başa düşmək istəməməkdir. M.Fətəli
Azərbaycan ideologiyasının
başlanğıcıdır, ilkin mərhələsidir.
Sonradan bu işi C.Məmmədquluzadə, M.Ə.Sabir, Ə.Haqverdiyev,
N.Nərimanov, Ə.Hüseynzadə, M.Ə.Rəsuzladə və
başqaları davam etdirmişlər.
Müstəqil Azərbaycan ideologiyasının
tam halda işlənilməsi 1993-cü ildən, Heydər Əliyevin
Azərbaycana rəhbərlik etməyə
başladığı dövrdən başlayır. Buna qədər
olan təşəbbüslər isə tarixdən məlum
olan səbəblərə görə yarımçıq
qalmışdır. Bu xüsusilə cümhuriyyət
dövrünə (1918-1920) aiddir. Keçən müddət ərzində
bu istiqamətdə xeyli axtarışlar aparılmış və
müəyyən nəticələr əldə edilmişdir.
Böyük zəkaya malik siyasi xadim olan Heydər Əliyev dəyərli
və istiqamətləndirici fikirlər söyləmişdir. Xüsusilə 2001-ci il oktyabrın 17-də Azərbaycan
Respublikasının dövlət müstəqilliyinin 10-cu
ildönümünə həsr olunmuş təntənəli
mərasimdəki və 2001-ci il noyabrın 10-da Dünya Azərbaycanlılarının
I qurultayındakı nitqləri, eləcə də “Azərbaycan
XXI əsrin və üçüncü minilliyin
ayrıcında. Yeni 2001-ci il, yeni əsr və
üçüncü minillik münasibətilə Azərbaycan
xalqına müraciəti” həm tarixin qiymətləndirilməsi,
həm müasirlik, həm də gələcəyi görmə
baxımından böyük məzmun və əhəmiyyət
kəsb edir. Ümumiyyətlə, Heydər Əliyevin ideya-nəzəri
və siyasi irsinin öyrənilməsi milli Azərbaycan
ideologiyasının hazırlanmasının əsaslarını
təşkil edir.
İdeologiya dedikdə
insanların bütövlükdə gerçəkliyə olan
münasibətlərinin ümumiləşdirilmiş və həm
də sadə, anlaşıqlı şəkildə ifadə
olunmuş əqli və mənəvi-ruhi dəyərlər
sistemi nəzərdə tutulur. İdeologiya insanların
düşüncə, fəaliyyət və həyat tərzini
istiqamətləndirən mənəvi enerji və qüvvədir.
İnsanın istək və arzularının həyata
keçməsi, reallaşması imkanının olması
inamıdır. Bu imkanın gerçəkliyə çevrilməsi
isə insanın fəaliyyət potensialını işə
salmasıdır. Bunun üçün görünə bilən,
müşahidə olunan, reallaşması mümkün olan
işartılar olmalıdır. Çünki ideologiya
hazırda yaşanan bu günü nəzərə almaqla, həm
də sabahkı günə, gələcəyə, perspektiv
imkanlara əsaslanmalıdır.
İdeologiya bütövlükdə
vətəndaş cəmiyyəti quruculuğundan
çıxış etməlidir ki, o, müxtəlif sosial
qrupların, partiyaların, ictimai qurumların
ideologiyasından yüksəkdə dura bilsin, onun
postulatları və ümumi istiqaməti hamını təmin
etsin. Bu ideologiya ayrılıqda hansısa bir partiyanın
ideologiyası olmasın. Çünki heç də
bütün cəmiyyət tərəfindən qəbul
olunmayan hər hansı bir partiyanın ideologiyası hakim
ideologiyaya çevrildikdə, yaxud hakim ideologiya kimi elan edildikdə
o artıq heç də bütün cəmiyyət tərəfindən
qəbul olunmur. Cəmiyyətə zorla sırınır və
bu da həmin ideologiya ilə cəmiyyət arasında özgələşməyə
gətirib çıxarır. Bolşevik-kommunist
ideologiyası buna ən tutarlı misaldır.
İdeologiya bütövlükdə
vətəndaş cəmiyyəti ideologiyası kimi
çıxış etdikdə isə cəmiyyətin hər
bir üzvü belə ideologiyada öz yerini və ümidlərini
görə bilir. Belə ideologiya reallıqdan uzaq olan qondarma
faktlar və uydurmalardan ibarət olmayıb, həyatın nəbzi
ilə həmahəng işləyən canlı ideologiya olur.
O, doğrudan da mütəşəkkillik, səfərbərlik
funksiyasına malik olur və bu funksiyanı yerinə yetirir.
Belə funksiyanı yerinə yetirə bilməyən ideologiya
isə müxtəlif fikirlərin necə gəldi
yığıldığı anbarı xatırladır.
İdeologiya həm
dini etiqadı, həm də müasir elmin nailiyyətlərini
özündə vəhdət halında birləşdirən,
hər ikisi üçün “nəyin naminə” sualına
cavab verə bilən humanizmə, hər şeyin insanın
cismani və ruhi-mənəvi varlığının
rahatlığına və zənginliyinə xidmət edə
bilən ideyalara əsaslanmalıdır.
Bu fikirdən göründüyü kimi, ideologiya yalnız
siyasi məqamları özündə ehtiva edən siyasi
ideologiyadan ibarət deyildir. Hərçənd siyasi ideologiya
özünü daha qabarıq halda büruzə vermək, diqqəti
daha çox cəlb etmək xüsusiyyətinə malikdir. Lakin vətəndaş cəmiyyətində siyasi
ideologiya cəmiyyətin ümumi mənəvi-ideoloji
düşüncəsinin məzmununu təşkil edən
komponentlərdən biri olmalıdır. Çünki cəmiyyətin
əksər hissəsi üçün onların
yaşadıqları cəmiyyətin adları: kapitalizm,
sosializm, sosial kapitalizm, demokratiya və s. maraqlı deyil.
Onlar üçün maraqlı odur ki,
yaşadıqları cəmiyyət yaxşı cəmiyyət
olsun və bu cəmiyyətdə rahat yaşaya bilsinlər. Əlbəttə,
burada vətənpərvərlik, dövlətçilik və
qanunlara hörmət cəmiyyətin ümumi marağından
çıxış edən sosiallıqla vəhdət təşkil
etməlidir. Elə olmamalıdır ki, bu
keyfiyyətlər müəyyən bir təbəqəyə
aid olsun, başqa bir təbəqə isə işdə bundan
kənarda qalaraq, yalnız sözdə bunlardan bəhs etsin.
İdeologiya o zaman pas atıb yararsız hala düşür
ki, o işə, fəaliyyətə deyil, söz oyununa
çevrilir. Buna görə də əxlaq və qanun
ideologiyanın indikatorları kimi çıxış edir. Əgər
bunlar gündəlik praktik həyatda işləyirsə
ideologiya özlüyündə hamı üçün eyni məzmunda
olur, yaxud legitim sosial ideologiyaya çevrilir.
Bunun
üçün vətəndaş cəmiyyəti ideyası
ilə yanaşı hər bir ölkənin, xalqın tarixi və
mədəniyyəti ilə vəhdətdə olan pozitiv
xüsusiyyətləri nəzərə almaq və onları
sintez edərək vahid bir bütövlük yaratmaq
lazımdır. Bu bütövlük isə söz sərxoşluğuna,
yaxud daha gözəl sözlər seçməyə, söz
oyununa deyil, gündəlik həyatda yerinə yetirilən,
hamı tərəfindən görünən və hiss olunan
praktik işə çevrilməlidir. Vətəndaş
cəmiyyəti isə hər hansı bir qondarma abstraksiya,
utopiya olmayıb, real surətdə mövcud olması,
qurulması, formalaşması mümkün olan bir gerçəklikdir.
Bu və ya digər çatışmayan cəhətlərə,
yaxud bir cəmiyyətdə məqbul sayıla bilən, digərlərində
isə yolverilməz olan xüsusiyyətlərə baxmayaraq, vətəndaş
cəmiyyəti müasir dövrdə hələlik alternativi
olmayan bir cəmiyyətdir və bu cəmiyyət yalnız
demokratik dəyərlər əsasında yarana bilər. Vətəndaş cəmiyyətinin hər hansı
bir totalitar, avtoritar və s. cəmiyyətdən fərqini isə
aşağıdakı antinomiyalar vasitəsilə göstərmək
olar: yalan-həqiqət, müstəqil düşüncə -
zorla yeridilən rəsmi ideologiya; vicdan–göstəriş; vətəndaş
cəsarəti – qorxu; könüllü
birləşmə- məcburilik; bərabərliyə əsaslanan
həmrəylik–iearxik asılılıq, daxildən yaranan
düşüncə və fəaliyyət–əmr, göstəriş
gözləmə; öz qüvvə və ağlına
inanma– sərəncam və qadağalara sözsüz tabe olma;
razılaşma–əmr; plüralizm–totalitar monizm;
tolerantlıq–dözümsüzlük; özünütəşkil–zorakı
təşkilatçılıq; şüurlu
nizamlılıq–kortəbii tabe olma. Vətəndaş cəmiyyəti
insanların asılılığının
olmadığı, cəmiyyətin şaquli deyil,
üfüqi istiqamətdə təşkil olunduğu bir cəmiyyətdir.
Burada dövlət piramidası yalnız dövlətin öz
strukturuna aid olur. Dövlət cəmiyyətə xidmət
edir, onu öz zorakılığı ilə əzmir. Cəmiyyət isə dövlətin
qayğısına ehtiyac hiss etdiyi və bu qayğının
vacibliyini başa düşdüyü üçün
dövləti qoruyur, ona hörmət edir. Çünki
dövlətin gördüyü işlərin
düzgünlüyünü başa düşür və
ona inanır. Dövlətin xalqa xidmət etməsi və
buna görə də xalqın öz dövlətitni
qoruması ümumiyyətlə ölkənin bütün
istiqamətlərdə inkişafına gətirib
çıxarır. Sosial-siyasi həyatda hamı
üçün eyni olan qəti imperativlər yaranır.
Burada dövlətdən azadlıq dövlət vasitəsilə
azadlığa çevrilir.
Yalnız hansısa
bir totalitar, yaxud diktatura rejimində onun saxlanılması
üçün yalnız ona xidmət edən bir ideologiya
uydurmaq və bütün insanlara təbliğ və təlqin
etmək, qəbul etməyənləri isə müxtəlif
yol və üsullarla məhv etmək olar. Məzmun, forma və mahiyyətindən
asılı olmayaraq az və ya çox dərəcədə
demokratiyaya meyilli olan cəmiyyətlərdə isə bu
mümkün deyildir. A.Toynbinin dediyi kimi, demokratiya nə qədər
dolaşıq bir sistem olsa da, hər halda, burada az və ya
çox dərəcədə fikir azadlığı,
plüralizm vardır. Fikir azadlığı olmayan cəmiyyət
isə bataqlığa çevrilmək təhlükəsi
qarşısında qalır və adətən belə cəmiyyətlərə
qapalı cəmiyyətlər də deyilir. Burada
fikir müxtəlifliyini, tənqidi düşüncəni
yalnız və yalnız bir istiqamətə yönəldilmiş
tərif əvəz edir və bu tərif artıq konyunkturaya
çevrilir, bəsitləşir və adamlarda qıcıq, mənfi
emosiya yaratmağa başlayır. Özlüyündə
ambivalent məzmuna malik olmasından asılı
olmayaraq Marks, Engels və Lenin kimi sosial-siyasi düşüncə
sahiblərinin söylədikləri hətta bəzi
yanlış fikirlərin də
ehkamlaşdırıldığı, mütləq həqiqət
kimi qələmə verildiyi və buna görə haqlı
olaraq qıcıq yaratdığı bolşevik-kommunist
hakimiyyəti dövründə biz bunun şahidi olmuşuq.
Hətta iş o yerə çatmışdı ki, adamlar bəzən
oturub zəhmət çəkərək onların əsərlərini
oxumadan, öyrənmədən ümumi kontekstdən
çıxarılmış müxtəlif sitatlarla öz
işlərini yola verməyə
çalışırdılar. Təki, bu klassiklərin
adı çəkilsin və müxtəlif fikirləri səslənmiş
olsun. Onsuz da onlarla razılaşmamaq, harada isə tənqid etmək
olmaz. Elə buna görə də 1980-cı illərin
sonu və 90-cı illərin əvvəllərində
düşünülmədən, götür-qoy edilmədən,
birdən-birə sərbəst bazar və liberal demokratiyaya
gedildiyi üçün ölkənin siyasi, iqtisadi və mənəvi-ideoloji
həyatında xaos, özbaşınalıq yarandı. Hər
şey birdən-birə çökdü və
boşluq əmələ gəldi. Əvvəl mövcud olan hər
şey pislənilməyə başladı. Jurnalistlər əvvəlki
dövr haqqında tez-tez “naftalin qoxusu verən” ifadəsini
işlətməyə başladılar. Belə
çıxırdı ki, əvvəlki dövrdə kolxoz və
sovxozlarda olan heyvandarlıq, quşçuluq fermalarından da,
traktor və kombaynlardan da naftalin iyi gəlir və
hamısını söküb dağıtmaq lazımdır. Bu, bolşevik hakimiyyətinin ilkin dövrlərində,
hətta əvvəlki dövrdən qalan dəmir
yollarını belə sökməyi təklif edən
proletkultçuluğun astar tərəfi, 1980-cı illərin
sonu və 1990-cu illərin əvvəllərindəki
neoproletkultçuluq idi. Rus politoloqu A.V.Lukin haqlı
olaraq bu hadisəni ədalətsizliyə qarşı
nadanlıq kimi səciyyələndirir. Siyasət
fəlsəfəsinin tanınmış nümayəndələrindən
olan R.Darendorf isə göstərir ki, sosializmin (əlbəttə,
söhbət sovet sosializmindən gedir)
dağıldığı ilk vaxtlar hətta cəmiyyətin
idarə olunmasının ən universal prinsipləri belə
totalitarizm kimi qələmə verilərək dağıdılır
və cəmiyyətdə anomiya, yaxud idarəolunmanın
bütün normalarının pozulması hadisəsi baş
verir.
Belə hadisələr siyasi və
ideoloji vakuumun yaranmasına səbəb olur. Belə
vakuumlar həmişə əsasən tarixin bir dövrdən
başqa bir dövrünə keçid prosesində baş
verir və bu prosesin xarakteri ilə müəyyən olunur. Əgər
keçid tədrici yolla gedirsə, dəyişkənlik də
tədricən baş verir və nə cəmiyyət, nə də
insanlar birdən-birə sosial-siyasi və mənəvi-ideoloji
boşluğa düşürlər. Dəyişkənlik
gözlənildiyindən daha sürətlə baş verirsə,
adamlar isə bu sürəti dərk etməyə, başa
düşməyə, onun səbəblərini
aydınlaşdırmağa belə macal tapa bilmirlərsə,
düşüncə həyatın dəyişkənlik
sürətindən geri qalırsa, o zaman
çaşqınlıq və boşluq yaranır. Hətta
intellektual elita belə baş verməkdə olan hadisələri
araşdırmaqdan, onlara tənqidi təhlil verməkdən
daha çox hadisələrin təsiri altına
düşür və ümumi axın onları da özü
ilə aparır. Onlar dəyişkənlikdə sabitliyi
görə bilmirlər.
Ümumiyyətlə, tarixin
dönüş dövrlərində yeni yaranan cəmiyyət
hələ mutant halında olur. Yəni orada hansısa bir
formalaşmış vektor olmur. Belə halda olan cəmiyyət
müxtəlif vektorlar üzrə gedə bilər.
Aydınlıq olsun deyə burada bir məsələni də
qeyd etməyə ehtiyac hiss olunur. Postsovet məkanında bu və
ya digər spesifik cəhətlərə baxmayaraq müstəqillik
əldə etmiş ölkələrin demək olar ki,
hamısında eyni, yaxud oxşar proseslər baş
vermişdir. Buna görə də hazırda
yaşadığımız keçid dövrünə məxsus
olan problemlərdə də ümumi bir uyğunluq
görünməkdədir. Bunların hamısında cəmiyyəti
birləşdirə, bütövləşdirə biləcək,
onu istiqamətləndirə və səfərbər edə
biləcək ideyalar sistemi, yaxud ideologiya axtarılmaqdadır.
Lakin bu ideologiyanın prinsip və postulatları
hələ müəyyənləşdirilə bilmədiyindən
onun özü də formalaşdırılmamışdır.
Çünki burada, hər şeydən əvvəl, cəmiyyətin
sosial strukturu, maraq və dəyərlər, eləcə də
düşüncənin məzmunu arasındakı fərqlərlə
vahid bir ideologiya qurulması arasında ziddiyyət əmələ
gəlir. Məsələn, indiki Rusiyada XIX əsrdə
olduğu kimi, yenə də slavyanofillərlə qərbçilər,
eləcə də marksistlərlə millətçilər,
liberallarla monarxistlər arasında mübahisələr gedir.
Bəzən də bunlar qarışıq halda olur. Məsələnin
çətinilinin də mahiyyəti elə bundadır. Sosial fəlsəfənin
klassiklərindən biri olan E.Dürheym məsələnin bu
cəhətinə xüsusi diqqət yetirirdi. Həmrəyliyin
əldə edilməsinə gəldikdə isə o, fərdi
qabiliyyətlərin müxtəlifliyi və bu müxtəlifliklə
hər bir fərdin razılaşmasını ilkin postulat kimi
qəbul edirdi. Beləliklə, sosiologiya üçün fəlsəfi
nəzəriyyələrin yaranmadığı mövqeyindən
çıxış edən Dürheymin ən
aşağı səviyyəli individi (fərdi) belə, az
qala filosof səviyyəsində düşünməyi
bacarmalı idi. Bu isə real deyil.
İstər tarixi, istərsə
də müasir təcrübə göstərir ki, ideologiyalar
müxtəlif cür qurula bilər. Bunları əsasən
iki qrupa bölmək olar: 1) müəyyən bir tarixi situasiya
ilə əlaqədar olaraq yaranan ideologiyalar. Bunlara
müharibə aparan ölkənin, eləcə də kəskinləşmiş
sosial ziddiyyətlərin daşıyıcıları olan
müxtəlif sosial qurumların bir-birinə qarşı duran
ideologiyaları misal ola bilər. 2) Hər hansı bir cəmiyyətin
bütövlükdə ardıcıl ikişafını təmin
edən ideologiyalar. Belə ideologiya vətəndaş cəmiyyəti
ideologiyasıdır və öz başlanğıcını
C.Lokkdan götürür. Lokk isə vətəndaş cəmiyyəti
ideyasını T.Hobbsun məşhur “Bellum omnium kontra omnies”
(hamının hamıya qarşı müharibəsi) tezisinə
qarşı irəli sürmüşdür. Sonradan bu ideya
İ.Kant, G.Hegel və başqaları tərəfindən daha
da inkişaf etdirilmişdir. Vətəndaş cəmiyyətini
və onun ideologiyasını qəbul etməyən marksizm isə
Hobbsun tezisində dəyişiklik edərək onu hakim və
məzlum sinif arasındakı müharibə, birinin digərini
məhv etməsinin zəruriliyi kimi təqdim etmişdir. Bizdə
vətəndaş cəmiyyəti ideologiyasının işlənilməməsinin
və onun bugünkü çətinliyinin mühüm səbəblərindən
biri də elə budur. Çünki biz uzun müddət marksizm
ideologiyasının hakimliyinə məruz qalmışıq.
Vətəndaş cəmiyyəti
ideologiyası sosial cəmiyyət, sosial dövlət, qanunun
aliliyi və halallıq anlayışları ilə
bağlı olduğundan özündə həm
reallığı, onun hadisə və proseslərinə olan
münasibətlər sistemini, həm də dini etiqadı birləşdirir.
Beləliklə, vətəndaş
cəmiyyətində fikir müxtəlifliyi hamı
üçün eyni dərəcədə əhəmiyyətli
olan daha geniş və universal, qəti və şərti
imperiativlər çərçivəsində mövcud olur.
Burada şərti imperativlər isə bu və ya digər
situasiya ilə bağlı olaraq meydana çıxan məsələlərin
həlli yollarının tapılması ola bilər. Bu isə
hər şeyə qanun və vicdanlı yanaşma yolu ilə
ola bilər. Qanunun və əxlaqi dəyərlərin müqəddəs
və ali sayılmadığı bir sosial məkan və
zamanda vətəndaş cəmiyyətindən bəhs etmək
mümkün deyildir. Sual oluna bilər ki, bəs din harada
qaldı? Din hər şeydən əvvəl əxlaqdır,
mənəviyyatdır. Əxlaqın və mənəviyyatın
özünün də qəti və şərti imperativləri
var və bu imperativlər vətəndaş cəmiyyəti
üçün digər sosial prinsiplərlə vəhdət
təşkil edir. Beləliklə, vətəndaş cəmiyyəti
digər sosial mahiyyətli mənəvi dəyərlərlə
dini mahiyyətli mənəvi dəyərləri sintez edir,
tamlaşdırır və vahid dəyərlər sistemi
yaradır. Din vətəndaş cəmiyyətinin üzərində
dayandığı dayaqlardan birinə çevrilir. Buna görə
də din, dini etiqad, dini ibadət, ayin və ənənələr
heç də hansısa bir hadisəyə yox, şəxsiyyətin
daxili ehtiyaclarından yaranan pozitiv əhəmiyyətli hadisəyə
çevrilir. O, hər bir şəxsin öz istəyi,
düşüncə səviyyəsi və imkanları
hüdudunda olmalıdır. Azərbaycanlı
müsəlman üçün din Allah, Peyğəmbər və
Quranın surə və ayələri ilə yanaşı, həm
də praktik anlayış olan halallıqla bağlı halda qəbul
olunmalıdır. Çünki gündəlik praktik
anlayış olan halallıq işləmirsə, əvvəlki
anlayışlar da öz müqəddəsliyini, əhəmiyyətini
itirməyə başlayır. Məhz halallıq
anlayışı özündə həm qanuniliyi, həm də
əxlaqi- mənəvi keyfiyyəti birləşdirir. Yalnız şəxsi mənfəət
üçün deyil, həm də ictimai mənfəət səciyyəli
nəyi isə öyrənmək, işləmək,
çalışmaq, halal zəhmətdən əldə edilən
gəlirlə ləyaqətlə yaşamaq islami dəyərlərin
əsaslarını təşkil edir və bu islami dəyərlər
həm də dünyəvi dəyərlərdir. Allah insana ona görə ağıl və necə
yaşamağın qaydalarını vermişdir ki, o, öz
ağlı və zəhməti ilə elə bu dünyada da cənnət
yarada bilsin. Əlbəttə, bu imkanın gerçəkliyə
çevrilməsi üçün ağlı işlətmək
və zəhmət çəkmək lazımdır.
Çünki cənnətin özü də ilahi ağıl
və zəhmət nəticəsində yaranmışdır.
Burada M.Füzulinin təsvir etdiyi kimi rindlik də, zahidlik də
yalnız tənbəllik, kütlük fəlsəfəsidir.
İdeologiya anlayışı
öz məzmunu və bu məzmunu təşkil edən
elementlər, yaxud komponentlər baxımından mürəkkəb
struktura malikdir. Buraya ayrı-ayrılıqda iqtisadi, siyasi,
hüquqi, etik, estetik, dini, son vaxtlar isə həyatın,
yaşayışın ciddi amillərindən birinə çevrilmiş
ekoloji və qloballıqdan ibarət ümumi
dünyagörüşü və dünyaya baxış məsələləri
daxildir. Bu məsələlər hamısı
bir yerdə vətənpərvərliyə, məhz
yaşadığın vətəndə gözəl həyat
qurmaq, yaratmaq və əksər hallarda vətənin təbii
gözəlliyini, sərvətlərini tərifləmək
deyil, vətəndə sosial gözəllik, rahat və
firavan yaşanan cəmiyyət qurmağa gətirib
çıxarmalıdır. Bu vətəni göz bəbəyi
kimi qorumaq duyğusu, iradəsi aşılanmalıdır.
Göründüyü kimi, söhbət kortəbii vətənpərvərlikdən
deyil, şüurlu düşünülmüş və dərk
olunmuş vətənpərvərlikdən gedir. Kortəbii vətənpərvərlik çox vaxt
yerliçilik, regionçuluq əhval-ruhiyyəsi yaradır.
Şüurlu vətənpərvərlik isə Azərbaycançılıq
duyğusu, sevgisi yaradır və burada Azərbaycanın hər
bir guşəsi, hər bir nöqtəsi adamları ilə bir
yerdə doğmalaşır, əzizləşir. O,
doğrudan da vətənləşir, sən isə bu vətənin
vətəndaşı olursan. Əsl mənada vətəndaş
olmadan vətəndaş cəmiyyəti də ola, yaxud qurula
bilməz.
Hazırda
yaşadığımız tarix postsovet, yaxud keçid
dövrü adlanır. İstər elmi, istərsə də
kütləvi ədəbiyyatda, eləcə də KİV-də
müxtəlif fikirlər söylənilir. Bunlar
aşağıdakılardır: kapitalizmə keçid
dövrü, demokratiyaya keçid dövrü, postindustrial cəmiyyətə
keçid dövrü, sosial kapitalizmə keçid
dövrü və s. Mənim fikrimcə, bu vətəndaş
cəmiyyətinə keçid dövrü olmalıdır.
Çünki vətəndaş cəmiyyəti yuxarıda
göstərilənlərin hamısının ən
yaxşı, ən pozitiv, ən yararlı cəhətlərini
özündə ehtiva edir. Bu cəmiyyətin ideologiyası əvvəldə
göstərilən universal dəyərlər əsasında
qurula bilər və bu dəyərlər hüdudunda fikir
müxtəlifliyi, plüralizm də mövcud ola bilər.
Burada plüralizm yalnız siyasi müstəvidə deyil,
ümumfəlsəfi məzmunda götürülür. Elmdə
olduğu kimi. Məlumdur ki, istər məntiqi, istərsə
də eksperiment baxımından hələ özünün
birmənalı həllini tapmayan problemlər haqqında həmişə
müxtəlif ideyalar, nəzəriyyələr, hipotezalar
olur. Tədqiqatların, elmi araşdırmaların sonrakı
pillələrində isə bunlardan hər hansı biri
sübut olunaraq qəbul edilir, yaxud bu və ya digər cəhəti
yeni elmi ideya və nəzəriyyəyə daxil edilir.
İndi bizdə milli ideologiya, azərbaycançılıq
ideologiyası, dövlətçilik ideologiyası kimi
anlayışlardan istifadə olunur. Ayrı-ayrı
nüansların olmasına baxmayaraq əslində bunların
hamısı eyni məzmun daşıyır və heç kim
bunların hansı birini isə kənara atmaz. Əgər
milli ideologiya anlayışına nəzər salsaq burada
“millilik” anlayışı diqqəti daha çox cəlb edir.
Bizdə belə bir yanlış təsəvvür
mövcuddur ki, milli dedikdə hansısa bir etnik tərkib, yaxud
xalq nəzərdə tutulur. Hansı ki, millət hər
hansı bir ölkədə yaşayan, həmin ölkənin
vətəndaşı olan əhalinin siyasi birliyidir, yaxud onun
müstəqil və vahid dövlət halında birləşməsidir.
Millət homogen və geterogen, yaxud eyni və müxtəlif
xalqların birliyindən yarana bilər. Çünki o vahid
dövlət vasitəsilə yaranan siyasi birlikdir. Dövlət
dili isə bu siyasi birlikdə daha ağır çəkiyə
malik olan xalqın dili olur, bu tarixi qanunauyğunluqlardan biridir və
bütün dünyada qəbul olunmuşdur.
Əsas məsələ
ideologiyanın adı deyil, qarşıya qoyulan məqsədi,
düşünülmüş halda reallaşdırmaq istiqamətində
ardıcıl olaraq görülən, yerinə yetirilən
işlərdir. Bu isə azərbaycançılığı
da, milliliyi də, dövlətçiliyi də özündə
birləşdirən vətəndaş cəmiyyəti
ideologiyası ola bilər. Əlbəttə, bu, Azərbaycan vətəndaş
cəmiyyəti ideologiyası, yaxud Azərbaycanda vətəndaş
cəmiyyəti quruculuğu ideologiyası olmalıdır.
Bu ideologiyanın əsas bazası isə Azərbaycan
Konstitusiyasının müqəddəs sayılması və
onun gündəlik praktik fəaliyyətdə şəksiz
yerinə yetirilməsi olmalıdır. Konstitutsiya dövlətin
də, cəmiyyətin də ümumi ruhuna çevrilməlidir.
Dövlət vətəndaşının
azadlığının və müstəqilliyinin qarantı
kimi çıxış etməlidir. Dövlət strukturunda
işləyənlər isə dövlətin konstitutsion
qanunlarını müqəddəs tutmaqla və qanun dairəsində
işləməklə ölkə vətəndaşlarına
nümunə verməlidirlər. Dövlət
qanunçuluğun və mənəvi-əxlaqi dəyərlərin
indikatoru kimi çıxış etməlidir.
Aydın ŞİRİNOV,
professor
Xalq qəzeti.- 2009.- 18 oktyabr.- S. 4.