Düzgün iqtisadi strategiya Azərbaycanı regionda lider
dövlətə çevirmişdir
(əvvəli qəzetimizin 16 oktyabr tarixli sayında)
Bazar iqtisadiyyatı infrastrukturlarının
inkişafında son illər dövlətin gördüyü
işlər hər birimizin gözü qarşısında
baş vermişdir. Azərbaycan Respublikasının
sosial-iqtisadi inkişafının strateji xətti, onun
reallaşma istiqamətləri ulu öndərimiz Heydər Əliyev
tərəfindən müəyyən edilmişdir. Xalqımızın
ümummilli lideri 10 il ərzində iqtisadi idarəetmənin
bu və ya başqa sahələrinin inkişafı və tənzimlənməsi
üzrə yüzlərlə qanun imzalamış, onlarla fərman
və sərəncam vermişdir. Əlbəttə,
başlıca məsələ onların kəmiyyətində
yox, ölkənin sosial-iqtisadi inkişafı üçün
əhəmiyyətindədir. Həmin sənədlərin
ölkənin sosial-iqtisadi vəziyyətinə təsiri üçün
əsas meyar ümumi daxili məhsulun (ÜDM) dinamikası ola
bilər. Heydər Əliyevin başladığı işlərin
uğurlu davamçısı Prezident İlham Əliyev
ölkədə görüləsi işləri yeni keyfiyyət
halına gətirdi. Dünya proseslərinin təhlili əsasında
iqtisadi inkişafa yeni dinamika verdi.
Dünyanı iqtisadi
böhranın bürüdüyü 2009-cu ildə ÜDM
istehsalı tənəzzülə
uğradığı,ipoteka və qimətli kağızlar
sistemi bir-birinin ardınca müflisləşdiyi halda Azərbaycanda
ÜDM-in artımı 4,1 faiz, qeyri-neft sektorunda isə 14 faiz
olmuşdur. 2009-cu ilin birinci rübündə ixracın
artımı 20 faiz, orta aylıq əmək haqqı 20 faiz
artmışdır. Uğurların səbəbini təkcə
neft və qaz istehsalında axtarmaq düzgün olmazdı. Başlıcası
uğurlu iqtisadi siyasət yeridilməsindədir. Aparılan
struktur və idarəetmə islahatlarına görə Azərbaycan
dünyada öncül yerdədir. Dünyanın maliyyə
institutları Dünya Bankı, BVF Azərbaycanı bir
nömrəli islahatçı dövlət hesab edirlər.Uğurlar
iqtisadi, siyasi islahatlarda, sosial-siyasi stabilliyin qorunub
saxlanılması və daha da möhkəmlənməsində
olmuşdur. Əlverişli investisiya mühitinin
yaradılması, investisiya qoyuluşunun səmərəli təşviqi
xarici investisiyaların Azərbaycana axımının
artmasına səbəb olmuşdur. 2009-cu ildə dəyəri
300 milyon avrodan çox yeni sement zavodunun təməlqoyma mərasimi
olmuşdur. Sosial infrastruktur sahələri daha sürətlə
inkişaf etmişdir. Yolların salınması, Heydər Əliyev
Fondunun birbaşa köməyi ilə 2 mindən çox məktəb,
yüzlərlə xəstəxana, idman kompleksləri, mədəniyyət
ocaqları, turizm obyektləri tikilib istifadəyə verilmişdir.
Dünya iqtisadiyyatını tənəzzülün
bürüdüyü dövrdə yeni körpülərin,
elektrik stansiyalarının tikilməsi, alternativ enerji mənbələrindən
istifadə edilməsi, qeyri-neft sektorunun üstün
inkişafı nəticəsində 1996-2003-cü illərdə
Azərbaycanda ÜDM istehsalının orta artım tempi
müntəzəm olaraq yüksəlməkdə davam
etmişdir.
Rabitə və
informasiya texnologiyaları sisteminə investisiyaların cəlb
olunması sahəsində daha aktiv fəaliyyət göstərilmişdir.
Rabitə və İnformasiya Texnologiyaları Nazirliyinin dəstəyi
ilə Mingəçevirdə müasir elektron
avadanlıqları istehsal edən “KÜR” MMC
yaradılmış, universal telekommunikasiya xidmətlərinin
təşkili üçün məqsədyönlü
işlər görülmüşdür. 2008-ci ildə həyata
keçirilmiş tədbirlər nəticəsində 544
yaşayış məntəqəsinin tam telefonlaşdırılması
başa çatdırılmış, onların 136-sı
simsiz rabitə xidməti dairəsinə daxil edilmiş, 318-i
peyk rabitəsi avadanlıqları vasitəsi ilə
telefonlaşdırılmış, 19-da elektron ATS-lər
quraşdırılaraq istifadəyə verilmiş, 14-ü
radiotelefonlarla, 57-si yaxın ATS-lərdən fiziki xətlər
vasitəsilə telefonlaşdırılmışdır.
Rabitə və
İnformasiya Texnologiyaları Nazirliyinə yardım məqsədilə
ABŞ Ticarət və İnkişaf Agentliyi arasında qrant
sazişi imzalanmış, nazirliyin sturukturunun təkmilləşdirilməsi
və müstəqil tənzimləyici qurumun
formalaşması üzrə təkliflərin
hazırlanması üçün ekspert şirkəti
seçilmiş və müvafiq işlərə
başlanmışdır.
Azərbaycanda XX1 əsrin
tələblərinə cavab verən müasir informasiya və
kommunikasiya infrastrukturunun yaradılması dövlət
qurumları, qeyri-hökumət təşkilatlarının dəstəyi
ilə Rabitə və İnformasiya Texnologiyaları Nazirliyi nəzdində
yaradılması nəzərdə tutulmuşdur.
Dövlət Proqramı
çərçivəsində görülən işlər
nəticəsində respublikanın ümumi telefon şəbəkəsi
rəqəmləşdirilmişdir. 2008-ci ildə 43 ATS
rekonstruksiya olunaraq müasir elektron ATS-lərlə yeniləşdirilmişdir.
Beləliklə, respublikanın ATS-lərinin, elektron ATS-lərlə
əvəzlənməsi 80 faiz təmin edilmişdir. Bunlardan əlavə,
Siyəzən (Azərbaycan), Aktau (Qazaxıstan) istiqamətində
Trans-Avropa-Asiya magistralının tikintisi üzrə Hökumətlərarası
Əməkdaşlıq Protokolu imzalanmışdır. Eyni
zamanda, alternativ istiqamətdə Bakı-Türkmənbaşı
optik dənizaltı kabel xəttinin tikintisi üçün
hazırlıq işlərinə başlanmışdır.
Azərbaycan internet xəttindən
istifadəyə görə Yaponiya, Cənubi Koreya, Tayvan,
Sinqapur kimi ölkələrlə bir səviyyəyə
yaxınlaşmaqdadır. Blokada şəraitində yaşayan
Naxcıvan MR ərazisində yüksək sürətli
internet sisteminin işə salınması üçün tədbirlər
görülmüşdür. Dövlət özəl
televiziya verilişlərinin peyk vasitəsi ilə verilməsini
təmin etmişdir. Hazırda Azərbaycanın regionun
informasiya mərkəzinə çevrilməsi üzrə gərgin
iş gedir.
İKT Azərbaycanın
iqtisadiyyatı, istehsalı, ticarəti, pul dövriyyəsi, səhiyyə
sisteminə, elmin-təhsilin inkişafına geniş tətbiq
olunur. Azərbaycan Prezidenti İlham Əliyevin rəhbərliyi
altında “Elektron Azərbaycan” Dövlət Proqramı inamla həyata
keçirilir.
Respublikamızda bazar münasibətləri
ardıcıl olaraq genişlənir. Azərbaycan
iqtisadiyyatında struktur dəyişiklikləri aparılır
və iqtisadi artım baş verir. İqtisadi inkişafın
bu mərhələsində dövlət təkmil struktur,
investisiya siyasəti yeritməklə iqtisadi inkişafa fəal
təsir edir. Dünya təcrübəsi göstərir ki, bu
mərhələdə dövlət əsaslı vəsait
qoyuluşunun həcmi ən azı ÜDM-in 3 faizi nisbətinə
çatdırılmalıdır. (Azərbaycan
Respublikasının 1997-ci il büdcəsində dövlət
investisiya xərcləri 108 milyon manat təsdiq edilmişdir.
O, 1997-ci ildə ÜDM-in cəmi 0,6 faizini təşkil
edirdi.) 2008-ci ildə əsaslı vəsait
qoyuluşlarının dövlət büdcəsi xərclərinə
nisbəti 43,4 faiz müəyyən edilmişdir. Bu,
investisiya xərclərinin 2007-ci ilə nisbətən bir
milyard 40,7 milyon manat və ya 39,3 faiz artımı deməkdir.
2008-ci ildə dövlət
büdcəsindən aparılan investisiya xərclərinin
ÜDM-ə nisbəti 27,2 faizdən çox olmuşdur. Xarici
investisiya qoyuluşlarını da nəzərə alsaq 2009-cu
ildə ölkə iqtisadiyyatına bütün mənbələr
hesabına investisiya qoyuluşlarının səviyyəsi
indiyə kimi görünməmiş səviyyəyə
yüksəlmişdir.
Xatırladırıq ki, sürətli
iqtisadi tərəqqi üçün bütün mənbələr
hesabına iqtisadiyyata investisiya qoyuluşunun ÜDM-ə nisbəti
beynəlxalq təcrübənin göstərdiyi kimi, 30-35 faiz
olmalıdır. Bazar münasibətlərinə keçidin
birdən-birə ümumi tarazlıq və iqtisadiyyatda yüksək
səmərəlilik yaratması mümkün deyil.
İnkişaf etmiş bazar iqtisadiyyatı ölkələrində
belə həm ümumi disproporsionallıq, həm də
aşağı səmərəlilik mümkündür.
Dünya təcrübəsi bunu təstiq edir. Azərbaycan
iqtisadiyyatı bazar iqtisadiyyatına keçid
dövrünü yaşadığından burada Qərbi
Avropa ölkələrinə nisbətən iqtisadiyyatın
dövlət tənzimlənməsinə daha çox zərurət
vardır.
Bir neçə ilin
islahatçılıq təcrübəsi göstərir ki,
bazar əgər belə demək mümkünsə hər
şeyi öz qaydasına qoymaq xassəsinə qadir deyil. Təcrübənin
göstərdiyi kimi bu mexanizmlər kortəbii surətdə
yarana bilməzdi. Onu cəmiyyət şüurlu surətdə,
dövlətin fəal iştirakı ilə yaradır.
Öz-özünə “ilkin kapital yığımı” nəticəsində
feodalizmdən kapitalizmin yaranması mümkündür. Qalan
proseslərin formalaşmasında dövlət xüsusi rol
oynamalıdır. Burada, ilk növbədə, nəyi və
necə tənzimləmək, habelə orada prioritetləri necə
müəyyən etmək və diqqəti onların
nizamlanmasına nə cür yönəltmək məsələləri
həll edilməlidir. Bu suallara düzgün cavab vermək
üçün əvvəl iqtisadiyyatın mövcud vəziyyəti
müəyyən edilməli, sonra məqsədyönlü
iqtisadi artıma nail olmaq yolları
formalaşdırılmalıdır.
Bu gün pul-kredit siyasəti
inflyasiya yaranmasına imkan vermədən istehsalı
stimullaşdırmağa yönəldilməlidir. Tədavüldəki
pul kütləsini eləcə də dövlətin xərclərini
azaltmaq hesabına maliyyə sabitliyi yaratmaq səmərəli
deyil. Dünya elmi və təcrübəsi 30-cu illərdə
bu fikrin yanlış olduğunu sübut etmişdir. ABŞ
prezidenti Q. Quverin dövlət xərclərini inadla azaltmaq
siyasəti 30-cu illər böhranı ərəfəsində
ölkə iqtisadiyyatını uçurum həddinə
çatdırdı. ABŞ-ın sonrakı prezidentləri bu
acı təcrübədən düzgün nəticə
çıxardılar. Monetarist siyasətin tərəfdarları
ilə əhatə olunmuş R. Reyqan 1980-1981-ci il
böhranında dövlət xərclərini artırmaq və
vergiləri optimal həddə endirmək siyasəti yeritdi. Həmin
vaxt yaranan büdcə kəsiri sanki Amerikanı partlatmaq həddinə
çatmışdı. Lakin bunun əksinə olaraq 80-ci illərdə
ABŞ iqtisadiyyatının uzun müddətli yüksəlişi
baş verdi. İnflyasiya isə əhəmiyyətli dərəcədə
azaldı.
Büdcəni fəallaşdırmaq
siyasətinin qaydaları çox da mürəkkəb deyil. Məlumdur
ki, dövlət xərclərinin artımı (və ya vergilərin
optimal həddə endirilməsi) ÜDM-in stabil artımına
xidmət edir, yəni müəssisələrin və əhalinin
pula tələbatının artması üçün zəncirvari
reaksiya yaradır. Bunun inflyasiya yaranmasına təsir edəcəyi
nəzərə alınmalıdır. Lakin
aşağıdakı şərtlərə əməl
edildiyi şəraitdə inflyasiya baş verməsinin
qarşısı tamamilə alına bilər.
Birincisi, əmtəə kütləsini
artırmaq üçün hazır ehtiyatlar kifayət qədər
olmadığı şəraitdə dövlət xərclərinin
sıçrayışlı artımına yol verilməməlidir.
İkincisi, hər
cür dövlət xərclərini artırmaq deyil, yalnız
o xərcləri artırmaq məqsədəuyğun olardı
ki, o istehsalın multiplikativ (dəfələrlə)
artımına şərait yaratsın.
Üçüncüsü, malların alınmasına, xərclərin
artımına adekvat məhsul istehsalının artımına şərait
yaradılmalıdır. O da öz növbəsində
istehsalın artımına, müəssisənin mənfəətinə,
işcilərin əmək haqqı səviyyəsinə, bir
sözlə, bütün iqtisadi göstəricilər sisteminə
səmərəli təsir edə bilər. Bu Avropa ölkələrinin
təcrübəsində geniş istifadə olunan metoddur.
C.M.Keynsin əsərlərində
“az inflyasiyalı stimullaşdırma” metoduna geniş yer
verilir. Bu gün Qərbdə V.Leontyevin təklifləri ilə
“xərclər və məhsul buraxılışı
artımı” metodunun istehsala ən səmərəli tətbiqini
həyata keçirmək üçün fəal iş
aparılır. Bu metodun Azərbaycanda tətbiqi
üçün geniş imkanlar olduğu
unudulmamalıdır. İnfrastruktur sahələrində
görülən işlər respublikada iqtisadi fəallığı
artırmaq üçün nə qədər gərgin iş
görüldüyünə sübutdur. Bu nöqteyi-nəzərdən
dövlətin infrastruktur sahələrinin inkişafına əsaslı
vəsait qoyuluşlarını artırması ümumi
iqtisadi inkişafa xidmət edir. Elə Azərbaycanın
öz təsərrüfatçılıq təcrübəsində
də buna sübutlar çoxdur. Xərclərin
dəfələrlə artımı məhsul
istehsalının adekvat artımı ilə nəticələnərsə,
o gəlirlərin dəfələrlə artımına, vergi
bazasının genişlənməsinə, dövlət
büdcəsinə daxilolmaların artımına təsir
edir. Bu şəraitdə dövlət xərclərinin
artımı büdcə kəsirinin qısa müddətli
artımına, iqtisadi yükslişin sürətlənməsinə
təsir edər.
Əgər söhbət
makroiqtisadi inkişafa dərhal təsirdən gedirsə, onda
investisiya layihəsi seçilməsinə tamamilə başqa
münasibət lazım olacaqdır. Bu cür kapital
qoyuluşunda tezliklə nəticə verən müəssisələr
əsas götürülməlidir. Buna rəqabət
qabiliyyətli, ixrac yönümlü məhsullar
istehsalını sürətlə artıran (neft və
qeyri-neft məhsulları və s.) və tələbat
çox olan istehlak şeyləri istehsalına aid emal müəssisələri
yaradılmasına vəsait xərci misal ola bilər.
Əhali istehlak şeylərini
nağd pulla aldıqları üçün kütləvi
istehlak malları istehsalını artırmağa vəsait
qoyluşu (həm ərzaq, həm də qeyri-ərzaq
malları) tezliklə kassa ödənişi verir. Büdcə
vəsaitinin uzunmüddətli və qısamüddətli
istiqamətlərə sərfi isə artıq təsərrüfatçılıq
vəzifəsidir.
Bu məqsədlər üçün
büdcə vəsaiti sərfi, həmçinin milli
istehsalçıları qorumaq zərurətindən irəli
gəlir. Dövlət vəsaitini xarici avadanlıqlar
almağa yönəltmək əmtəə və qiymətlərin
artmasının qarşısını almağa təsir etməklə
yanaşı, öz resurslarını investisiyaya yönəldilməsi
imkanlarını məhdudlaşdırmamalıdır. Milli
iqtisadiyyata himayədarlıq siyasəti nəzəri cəhətdən
sərbəst bazar iqtisadiyyatı prinsiplərinə ziddir.
Lakin unudulmamalıdır ki, ölkənin bazar iqtisadiyyatı
yolu ilə inkişafı üçün həmişə və
xüsusilə, keçid dövründə düşünülmüş
milli iqtisadiyyatın inkişafına himayədarlıq siyasəti
yeridilə bilər. Dünya təcrübəsi buna
sübutdur. Məşhur şüar, “ Amerika məhsulları
alın” şüarını 30-cu illərdə irəli
sürən ölkə sonralar sərbəst beynəlxalq ticarət
hərəkatına başcılıq etmişdir.
Milli iqtisadiyyata
himayədarlıq siyasəti yeritmədən Yaponiyanın
İkinci Dünya müharibəsində
dağılmış sənayesini bərpa etmək və
sonradan onu dünyanın sənaye cəhətdən ən
inkişaf etmiş ölkələrdən birinə
çevrilməsini (dünyanın 2-ci sənaye dövləti
olması) təmin
etmək mümkün olmazdı.
Xaricdən alınan maliyyə
kreditlərinin “qeyri inflyasiya xarakterli” olmasını
inadkarlıqla sübut etməyə cəhd göstərməyin
reallıqdan uzaq olduğu unudulmamalıdır. DQK-nın
satışı, BVF-nin kreditləri dövriyyəyə yeni
pul nişanları buraxılışına baza rolunu
oynayır. Onlar inflyasiyaya, büdcə kəsirini Milli
Bankın aşağı faizli kreditləri hesabına
örtülməsinə nisbətən heç də az “biganə”
deyillər. Hamıya məlumdur ki, xaricdən hər cür
valyuta idxalı və onun ölkə daxilində xərclənməsi
dövlətin Milli Bank vasitəsilə nağd pul
emissiyası və bank krediti pul təklifini artırır.
Xarici kreditlər yalnız investisiya məqsədlərinə
yönəldildikdə qeyri-inflyasiya xarakterli olur. Dövlətin
prioritet vəzifəsi - əmtəə istehsalının
artımını, o cümlədən fiskal və kredit
metodları ilə stimullaşdırmaq və artan pul kütləsinin
əmtəə dövriyyəsinə xidmət etməsini təmin
etməkdir. Həm də ona görə ölkədə bank
islahatı aparılmalı, hər şeydən əvvəl
müəssisə və təşkilatlar, bütövlükdə
hüquqi və fiziki şəxslərə kredit faizinin dərəcəsi,
hesablaşmalara xidmət xərcləri tənzimlənməlidir.
Bazar iqtisadiyyatına keçid şəraitində
sahibkarlıq fəaliyyətinin makroiqtisadi tənzimlənməsi
təkcə islahatlaşdırmada, sahibkarlıqda radikal
addımlar atmaqda deyil, habelə bütövlükdə
iqtisadiyyatın yeni prinsiplər əsasında
inkişafına, ölkədə iqtisadi və siyasi stabilliyə
nail olmağın vacib şərtidir.
Dövlət milli
iqtisadi təhlükəsizlik strategiyasını müəyyənləşdirməklə,
fiskal və monetar siyasət yeritməklə, habelə
birbaşa təsiretmə alətləri və mexanizmlərindən
istifadə etməklə sahibkarlıq fəaliyyətinin
makroiqtisadi tənzimlənməsini təmin edə bilər. Bu, ilk növbədə,
ölkədə maliyyə stabilliyi yaradan, inflyasiya tempini
normal həddə salan, iqtisadiyyatda pul “aclığı”
yaranmasının qarşısını alan, ÜDM-in fiziki
komponentlərinin dövranı və dövriyyəsi
üçün zəruri olan pul kütləsinin dövriyyədə
olmasını təmin edən siyasət yeritməklə tənzimlənə
bilər. XX1 əsrdə respublikamızın sosial-iqtisadi vəziyyəti
xeyli dərəcədə bu siyasətin arqumentliliyi, onun
reallaşması üçün zəruri vasitələr və
alətlərdən istifadənin səmərəliliyi ilə
müəyyən olunacaqdır.
Beynəlxalq təşkilatların
analitik təhlili qarşıdakı əsrdə işsizliyin
artımının iqtisadi inkişafı üstələyəcəyini
göstərir. Xüsusilə, gənclər və
qadınlar arasında işsizliyin artması,
bütövlükdə məşğulluq məsələsi
XX1 əsrin ən mühüm problemlərindən birinə
çevirə bilər. Əmək qabiliyyətli əhalinin hər
5 nəfərindən biri işsiz olan ABŞ, Yaponiya, Fransa,
Kanada kimi inkişaf etmiş ölkələrdə
işsizlərin artmaqda davam etməsi dünya ekspertlərinin
fikirlərini təsdiq edir.
Beynəlxalq təşkilatların
və dünyanın ən nüfuzlu mütəxəssilərinin
fikrincə, XX1 əsrdə işsizlik problemi dövlət
himayəsinə əsaslanan kiçik və orta müəssisələrin
inkişafı ilə həll edilə bilər. Yeni
əsrdə iqtisadi möcüzələrə nail
olunacağı ehtimal olunan Asiya-Sakit okean regionunda — Yaponiyada,
Çin Xalq Respublikasında, Sinqapurda, Cənubi Koreyada,
Tayvanda və s. investisiyaların iri istehsala qoyuluşu ilə
kiçik sahibkarlığın inkişafına istiqamətləndirilməsi
arasında balans yaradılmasına böyük əhəmiyyət
verilir.
Kiçik sahibkarlıqda bir
iş yerinin dəyəri iri sənaye müəssisələrinə
nisbətən 10 dəfə az, elmi-texniki yeniliklərdən
istifadəyə həssaslıq isə dəfələrlə
yüksəkdir. Mobil struktura əsaslanan iqtisadi
fəaliyyətin bu sahəsi külli miqdarda mərkəzləşdirilmiş
maliyyə vəsaiti tələb etmədən ölkənin
potensial imkanlarını təsərrüfatçılıq
dövriyyəsinə cəlb etməyə, minlərlə yeni
iş yerləri yaratmağa, milli məhsullar istehsalını
artırmağa, sağlam rəqabətin
inkişafına, qiymətlərin aşağı düşməsinə
və deməli, xalqın güzəranının
yaxşılaşmasına xidmət edə bilər.
Birləşmiş Millətlər
Təşkilatı ekspertlərinin məlumatına görə,
inkişaf etmiş bazar iqtisadiyyatı ölkələrində
əhalinin 50 faizi sahibkarlıq fəaliyyəti ilə məşğul
olur və onlar ümumi daxili məhsulun 60 faizini istehsal edirlər.
1996-cı ildə Azərbaycanda məhsul
istehsalının 40-45 faizi iqtisadiyyatın qeyri - dövlət
bölməsində yaradılmışdır. 2008-ci ildə
Azərbaycan iqtisadiyyatında qeyri-dövlət sektorununun
payı 80 faizə çatmış, 2009-cu ildə isə
84-85 faizə çatacaqdır. Elmi-texniki nailiyyətlərin
formalaşması, sınaqdan çıxarılması və
tətbiqi üçün özünəməxsus meydan olan
kiçik müəssisələrin inkişafı bir sıra
problemlərin, ilk növbədə, maliyyə probleminin həllini
tələb edir. O, həm büdcə vəsaiti,
məqsədli kreditlər, kommersiya banklarının
uzunmüddətli kreditləri və s. hesabına, həmçinin
sahibkarların daxili imkanları - mənfəəti,
amortizasiya ayırmaları, pul yığımları və s.
hesabına həll edilə bilər. 1997-ci ilin dövlət
büdcəsində kiçik sahibkarlığa güzəştli
şərtlərlə kredit verilməsi üçün bir
milyon manat ekvivalentində vəsait ayrılmışdısa,
2007-ci ildən sonra hər il 80 milyon manatdan çox vəsait
ayrılır.
Azərbaycanda
sahibkarlığı stimullaşdırmaq siyasəti daha da
gücləndirilir, taxıl əkən fermer təsərrüfatlarına
hər hektar üçün 80 manat vəsit verilir. Beynəlxalq
maliyyə institutlarının sahibkarlığı
stimullaşdırmaq məqsədilə ayırdıqları vəsaitlərdən
maksimum səmərəli istifadə edilməsi
üçün daha səmərəli nəzarət mexanizmləri
tətbiq olunur.
İnkişaf etmiş dünya
dövlətlərində məşğuliyyət
formasından asılı olaraq sahibkarlıq fəaliyyətinə
vergilərin differensiallığı təmin olunur. Məcmu
vergilər vasitəçilik kommersiya strukturlarına nisbətən
istehsal sahələrinə ən aşağı səviyyədə
müəyyən olunur. Bu kapitalın tədavül dairəsindən
istehsal sahələrinə axınını
stimullaşdırmaq məqsdi daşıyır.
Respublikada kreditlərə faiz dərəcəsinin
və vergi dərəcələrinin müəyyən edilməsində
istehsal və tədavül sferaları arasında
differensiallığın olmaması, neqativ nəticələrə
səbəb ola bilər. Azərbaycanda mənfəət
vergisinin dərəcəsi istehsalçıya da,
kommersiyaçıya da 22 faizdir. Bu, sahibkarlıq fəaliyyəti
ilə məşğul olanların əksəriyyətinin tədavül
dairəsinə axınına, pul vəsaitinin vasitəçi,
kommersiyaçı strukturlarda cəmləşməsinə səbəb
olur. Pul tədavül dairəsindən çıxmır və
yeni inflyasiya burulğanı yaradan vasitəyə çevrilir.
Antiinflyasiya tədbirlərinin həyata keçirilməsində
bu amilin roluna kifayət qədər qiymət verilməsi
iqtisadi artıma, inflyasiyanın qarşısını almağa
təsir edərdi.
Vergi siyasətində
differensiallıq təmin olunmalı, mənfəətdən
vergi, əmlak vergisi və s. sahəsində yeridilən siyasət
sahibkarlığın inkişafını
stimullaşdırmağa daha fəal istiqamətləndirilməlidir.
Milli
sahibkarlığın inkişafında prioritet istiqamətlərin
müəyyən edilməsi, əsaslandırılmış
perspektivli layihələrin dövlət büdcəsindən
məqsədli maliyyələşməsinin təmin edilməsi,
sahibkarlığın inkişafına hüquqi baza
yaradılması, respublikada sahibkarlıq subyektlərində
işlərin fəallaşmasına, iqtisadi artımın daha da sürətlənməsinə
təsir edə bilər.
Dövlətin iqtisadi
funksiyasını reallaşdırmasında büdcə siyasəti
xüsusi rol oynayır. Konstitusiyaya əsasən Nazirlər
Kabineti həm “Azərbaycan Respublikası dövlət büdcəsinin
layihəsini hazırlayır”, həm də “dövlət
büdcəsinin icrasını təmin edir”. Dövlət
büdcəsinin tətbiq edilməsi haqqında, ölkə
Prezidentinin fərmanlarında büdcə xərclərinin
bölüşdürülməsinin əsas hissəsi Azərbaycan
Respublikası Nazirlər Kabinetinə həvalə edilir. Təbii ki, bu bölgünün səmərəliliyindən
dövlət büdcəsinin iqtisadi inkişafa, iqtisadi
artıma stimullaşdırıcı təsiri, habelə
xalqın rifahı üçün zəruri sosial tədbirlərin
həyata keçirilməsi çox asılıdır.
Nazirliklərə və digər
mərkəzi icra hakimiyyəti orqanlarına rəhbərlik edən
Nazirlər Kabineti maliyyə-kredit və pul siyasətinin
reallaşmasını, dövlətin iqtisadi
proqramlarının həyata keçirilməsini və s. təmin
edir. Bir sözlə, iqtisadiyyatın cari vəziyyəti və
operativ idarə edilməsinin ən güclü
rıçaqları Nazirlər Kabinetinin səlahiyyətidir.
Təcrübə göstərir
ki, dövlət investisiyasının Nazirlər Kabineti tərəfindən
aparılan bölgüsü və maliyyələşdirilməsində
əsassız ləngimələrə yol verilməməlidir.
Büdcədən maliyyələşdirilən
obyektlərin siyahısı və onlara ayrılan vəsaitlərin
bölgüsü yeni maliyyə ilinə kimi aparılmalı,
həmin obyektlər üzrə dəqiqləşdirmə isə
ilin birinci rübündə, ən geci ikinci rübdə təsdiq
edilməlidir. Onsuz ləngimələrin
qarşısını almaq, yarımçıq qalmış
zəruri obyektlərin inşasını başa
çatdırmaq mümkün deyil.
Nazirlər Kabinetinin və digər
icra strukturlarının operativ fəaliyyət göstərməsini
təmin etməklə həmin problemi operativ həll etmək
üçün fəal tədbirlər görülür.
Radikal struktur və idarəetmə
islahatları aparmadan, lüzumsuz idarəçilik və
paralel strukturları aradan qaldırmadan dövlət büdcəsinin
formalaşması, bölgüsü və istifadəsində əsaslı
dəyişiklik aparmaq, idarəetmə xərclərini optimal
həddə endirmək mümkün deyil.
İxracın strukturunda istehsal təyinatlı
yanacaq - xammal 90 faiz təşkil edir. “Azərbaycan
Respublikasında xarici ticarətin səmərəliliyinin
artırılması tədbirləri haqqında” Azərbaycan
Respublikası Prezidentinin fərmanında (1996-cı ildə)
barter əməliyyatlarının məhdudlaşdırılması
mqsədəuyğun hesab edilmiş, yalnız zəruri hallarda
Nazirlər Kabinetinin icazəsi ilə onun aparılmasına
icazə verilmişdir.
Həm də 1996-cı ildə
respublikadan 200 milyon dollarlıq barterlə ixrac olunmuş
malların əvəzinə, respublikaya cəmi 120 milyon məhsul
gətirilmişdir. Barterlə ixrac edilmiş 80 milyon
dollarlıq məhsul respublikaya qayıtmamışdır. Bu,
respublikamızda həmin dövrdə bir ayda istehsal edilmiş
ümumi daxili məhsula bərabər idi. Xarici
iqtisadi fəaliyyət nəticəsində əldə
edilmiş valyuta sərvətləri şəklində gəlirlərin
gizlədilməsi, onların Azərbaycan Respublikası
hüdudlarından kənara qanunsuz olaraq
çıxarılması Azərbaycan Respublikasının
cinayət qanunvericiliyinə uyğun olaraq cəzalandırılır.
Hələ bu idxalın səbəbləri
araşdırılmamış, təqsirkarlar müəyyən
edilməmiş və məsuliyyətə cəlb
olunmamışlar.
Büdcə dövlətin sadəcə
olaraq gəlir və xərclərin uçotu, hesabatı
deyil, dövlətin iqtisadi siyasətini
reallaşdırmağın ən güclü alətidir. Bütün dünya ölkələrində belədir,
mülkiyyətinin 80 faizi özəl olan ölkələrdə
də. Bu ən mühüm, qlobal proqramların dövlətin
birbaşa və ya dolayı iştirakı ilə həll
edildiyi, dünya təcrübəsində təsdiqlənən
faktdır.
Başlıcası, əlbəttə,
büdcə mədaxilini formalaşdırmaqdır. Məlum
olduğu kimi, mədaxilsiz bölgü mümkün deyil.
Bölünən olmadan bölmək, yenidən bölmək
və istifadə etmək mümkün olmadığı kimi.
Dünyanın əksər
ölkələrində büdcə mədaxilində
iştirak hər kəsin vətəndaşlıq borcudur. Bu borca əməl etməyənlərə, qanunla
qadağan olunmamış hər hansı fəaliyyətdən
yaranan, əldə olunan qazancdan büdcə
qarşısında öhdəliklərini yerinə yetirməyənlərə,
vəzifəsindən, ictimai mənsubiyyətindən asılı
olmadan ən sərt qanunlar tətbiq edilir. Nəticədə,
ABŞ konqresmenlərinin dedikləri kimi “bir ölümdən,
bir də vergidən yayınmaq, heç kəsə müyəssər
olmur”. Azərbaycan Respublikası Prezidentinin müəyyənləşdirdiyi
iqtisadi siyasət strategiyası və onun sistemlə
reallaşdırılması büdcə mədaxilinin son illər
3 dəfəyə qədər artımı ilə nəticələnmişdir.
“İstehsal, xidmət,
maliyyə-kredit fəaliyyətinə dövlət nəzarətinin
qaydaya salınması və əsassız yoxlamaların
qadağan edilməsi barədə” (17 iyul 1996-cı il),
“İqtisadiyyatda qarşılıqlı hesablaşmalarda
yaranmış vəziyyətin aradan qaldırılması və
maliyyə intizamının möhkəmləndirilməsi tədbirləri
haqqında” (24
sentyabr 1996-cı il) və digər fərmanları, sərəncamları
ölkənin sosial-iqtisadi inkişafında
dönüşün əsasını qoydu.
Bu sənədlərdə
dövlətin iqtisadi strategiyasını
reallaşdırmağın hüquqi bazası, onların
icrasının alətləri və mexanizmləri öz əksini
tapdı. O, dövlətin iqtisadi funksiyalarının qanunlar,
normativ aktlarla reallaşdırmağın, bütün
imkanları xalqın rifahına yönəltməyin bariz ifadəsi oldu.
Dövlət
başçısının sistem xarakterli daxili və xarici
siyasəti, iqtisadi əməkdaşlığa, investisiya
qoyuluşlarına qarant olması, respublikanın sosial-iqtisadi
inkişafı üçün böyük əhəmiyyəti
olan müqavilələrin bağlanması ilə nəticələndi.
İqtisadi, sosial və siyasi əhəmiyyətini bir
çoxlarının vaxtında anlaya bilmədiyi və ya anlamaq istəmədiyi
bu uzaqgörən siyasət artıq öz konkret nəticələrini
verməkdədir.
Heç bir
mübaliğəsiz deyirik ki, ulu öndərimizin təşəbbüsü
ilə vaxtında bu müqavilələr bağlanmasaydı,
indi onların bəzisini reallaşdırmaq qeyri-mümkün
olardı. Ölkə Prezidenti uzaqgörən siyasət yeritməklə
hadisələrin və proseslərin sonrakı gedişini əhəmiyyətli
dərəcədə qabaqladı, bir sıra ölkələri fakt
qarşısında qoydu, Azərbaycan Respublikasının
qanuni mənafelərinin reallaşmasını təmin etdi. Göstərilən müqavilələr
bağlanması Xəzər dənizinin Azərbaycan sektorunda
təbii ehtiyatları təsərrüfatçılıq
dövriyyəsinə cəlb etmək və onları
xalqımızın mənafeyinə xidmət etməyə
yönəltməklə uzunmüddətli problemlərin həllinə
zəmin yaratdı. Bu cənab Prezidentin strateji məqsədləri
özündə ifadə edən iqtisadi siyasət yeritməsinə
əyani misaldır. Belə misalları çox misal gətirmək
olar.
İqtisadiyyatda mütərəqqi
meyllərin baş verdiyi real faktdır. Onun başlıca
faktoru bövlət başcısının gərgin səyi
ilə respublikada ictimai-siyasi sabitliyin təmin
olunmasıdır. Onu pozmaq üçün
müxtəlif təxribatlara əl atanlar olsa da, məhz
ölkə Prezidentinin müdrik siyasətilə respublikada
qorunub saxlanılan və möhkəmlənən siyasi stabillik,
eləcə də icra sturuktrları qarşısında
dövlət başcısının proqram xarakterli vəzifələr
qoyması iqtisadi fəaliyyətin digər sahələrində
işlərin canlanmasına təsir etmişdir.
Dövrün tələbindən
irəli gələn fəal iqtisadi siyasət yeridilməsi və
onun reallaşması üçün sistem xarakterli tədbirlər
görülməsi nəticəsində 1996-cı ildə sənaye
istehsalında gerləməni dayndırmaq mümkün
olmuş, kənd təsərrüfatı məhsulları
istehsalında isə
3 faiz artıma nail olunmuşdur. O, büdcə mədaxilinin
formalaşmasında da irəliləyişlərin əsasını
təşkil etmişdir.
Büdcə mədaxili kəmiyyətinin
ölkənin real imkanlarına uyğunluğu
üçün meyar onun ümumi daxili məhsula nisbətidir.
1996-cı ildə Azərbaycanda büdcə mədaxilinin
ÜDM-ə nisbəti 17,5 faiz
proqnozlaşdırıldığı halda, 14,8 faiz icra olunmuşdur.
Yığılmış vergilərin ÜDM-ə nisbəti
isə 14 faiz proqnozlaşdırıldığı halda, 12
faiz icra edilmişdir. Bu, inkişaf etmiş dünya ölkələrinin
göstəricilərindən 2-3 dəfə
aşağıdır.
1993-1994-cü illərdə
büdcə mədaxilinin ÜDM-ə nisbəti
Bolqarıstanda 30, Polşada 33, Macarıstanda, Çexiyada və
Slovakiyada 43-44 faiz olmuşdur. Bu nisbətin inkişaf etmiş
bazar iqtisadiyyatı ölkələrində - İsveçdə,
Danimarkada, İrlandiyada 50-55 faiz, İngiltərədə,
İtaliyada, Fransada, Hollandiyada, Belçikada 50 faiz, ABŞ-da,
Türkiyədə, Yaponiyada 30-35 faiz olmuşdur. Bu ölkələrdə
məcmu vergilərin hesablanmasında fərqlər olduğu, əlbəttə,
nəzərə alınmalıdır.
Bir-biri ilə bağlı olan
iqtisadi islahatların radikallaşdırılmasını və
pul-kredit sferasının tənzimlənməsini paralel
aparmadan dinamik sosial-iqtisadi inkişafa nail olmaq mümkün
deyil. Bunun üçün pul-kredit, büdcə-vergi
sferalarının koordinasiya olunmuş inkişafı təmin
olunmalıdır. Onsuz iqtisadiyyatın pul-kredit və real
sferalarının inkişafında disproporsionallıqları
aradan qaldırmaq mümkün deyil.
Milli iqtisadiyyatın
inkişafı, ÜDM-in fiziki komponentlərinin dövranı
və dövriyyəsini təmin edən nisbətdə
nağd və qeyri-nağd ( M 2) pul kütləsi
olmalıdır. Həm də pula olan tələb ÜDM-ə
düz mütənasib olaraq dəyişilməlidir. Dünya
ölkələrinin təcrübəsi göstərir ki, M 2
aqreqatının ÜDM-ə nisbəti 50-70 faiz olduqda real
iqtisadiyyatın inkişafına stimullaşdırıcı təsir
edə bilir. Bu nisbətlər Avropa ölkələrində
70-80 faizdir. ABŞ-da isə (o dünya pulu rolunu
oynadığı, dövlətlərin ehtiyat valyutası olduğu
üçün belədir) 100-120 faiz təşkil edir.
Respublikamızda illik inflyasiya
tempi 1993-1994-cü illərdə 1600 -1800 faiz idi. 1997-ci ilin
birinci yarısında respublikamızda aylıq orta inflyasiya
0,5-0,6 faizə enmişdir. Bu, Azərbaycanda inflyasiyanı
boğmaq siyasəti ilə təmin olunmuşdur. ÜDM-in
azaldığı, istehsalın tənəzzülü şəraitdə
inflyasiya tempinin aşağı salınması deyilənlərə
sübutdur.
Səttar SƏFƏROV,
Azərbaycan Respublikasının
Prezidenti
yanında Dövlət İdarəçilik
Akademiyasının
professoru, iqtisad elmləri doktoru
Xalq qəzeti.- 2009.- 22 oktyabr.- S. 3.