Yaradıcı ömrün səhifələri
İncəsənət tariximizin
elə görkəmli
nümayəndələri olub ki,
onlar sənətdə böyük
bir epoxa yaratmışlar. Bu sənətkarların özləri bu gün aramızda olmasalar
da, yaratdıqları əsərlər nəsillərin
mənəvi yaddaşına əbədi həkk olmuş,
onlara həyat bəxş
etmişdir.
Belə sənətçilər
incəsənətimizin bütün sahələrində vardır. Elə ədəbiyyatda
da, rəssamlıqda da, musiqidə də, teatr və kinoda da.
Teatr və kino
nisbətən yeni sənət
sahələri olsa da,
Azərbaycanda bu sənətlərin
korifeyləri çoxdur. Onlardan biri də rejissor və aktyor Rza Təhmasibdir.
Rza Təhmasib Naxçıvanda dünyaya
gəlmişdir. Elə uşaqlıqdan sənətə-teatra
meyli olub. 16 yaşında ikən
Tbilisidə “Müsəlman Artistləri İttifaqı”nın teatr
truppasında fəaliyyətə
başlayan gənc Təhmasib 1920-ci ilədək Tbilisi,
İrəvan, Naxçıvan teatrlarında aktyorluq və rejissorluq etmişdir. 1920-ci ildən isə
bu müqtədir sənətkarın yaradıcılığı Azərbaycan Dövlət
Akademik Dram Teatrı ilə bağlı olmuşdur.
1922-1924-cü illərdə bu
teatrda bədii rəhbər,
1937-1938-ci və 1953-1959-cu illərdə isə direktor kimi fəaliyyət
göstərmişdir. Milli teatr
ənənələrinin yaranmasında, Azərbaycanda
realist teatrın formalaşmasında Rza Təhmasib yaradıcılığının əhəmiyyəti
həqiqətən əvəzsizdir. Və bu
gün ötən əsr teatr və kino
tariximizin səhifələrini
vərəqləyəndə Rza Təhmasib irsinin izləri aydın görünür.
Teatr tariximizdə oynanılan elə
bir klassik Azərbaycan və dünya ədəbiyyatı nümunəsi
yoxdur ki, Rza Təhmasib aktyor və rejissor kimi bu tamaşalarda
işləməmiş olsun. Onun
yaradıcılığı epoxal xarakterlidir, təxminən bir
əsrə yaxın dövrdə
bu istedadlı sənətkarın ömür yolu teatr və kinomuzun inkişafına xidmətdə keçmişdir. Aktyor kimi yaratdığı İsgəndər (“Ölülər”), İblis və Arif
(“İblis”), Şeyx Sənan (“Şeyx Sənan”), Qacar (“Ağa Məhəmməd
şah Qacar”), Süleyman (“Həyat”), Koşkin
(“Lyubov Yarovaya”), Strijin (“Eskadranın məhvi”),
Karl Moor (“Qaçaqlar”) kimi rollar klassik teatrımızın ən
layiqli sənət nümunələrindən
olmuşdur. Rza Təhmasibin Cəfər Cabbarlı yaradıcılığına böyük simpatiyası olmuşdur. Dəfələrlə bu
nəhəng dramaturqun
əsərlərini səhnəyə qoymuş,
müxtəlif rolları ifa etmişdir. Aydın, Elxan, Balaş, Hacı Əhməd,
İmamyar, general-qubernator
kimi Cabbarlı personajlarını xüsusi
istedadla səhnədə
canlandırmışdır. Rejissor kimi
ilk müstəqil işi Cəlil Məmmədquluzadənin
“Ölülər” əsəri olub. O dövrün mətbuatında onun quruluşunda “Ölülər” yeni teatr, yeni sənət nümunəsi
kimi qiymətləndirilirdi. “Ölülər” onun rejissor kimi
formalaşmasında mühüm və
əhəmiyyətli rol
oynadı. “Şeyx Sənan”
(1931), “Sevil” (1934), “Özgə uşağı” (1936), “Madrid” (1938), “Vəfa” (1943), “Hacı Qara” (1958) kimi tamaşaları Rza Təhmasibin rejissorluq məharətinin ən layiqli nümunələri idi.
Ümumiyyətlə,
ötən əsrin 60-cı illərinə qədər Rza Təhmasib milli teatrımızın təşkilatçısı və yaradıcısı kimi onun inkişafının
təminatçılarından biri idi.
Azərbaycan teatr sənətinin
böyük bir dövrü Rza Təhmasib
yaradıcılığı ilə bağlı olmuşdur.
Rza Təhmasibin sənətə
gəldiyi vaxt Azərbaycan
kinosunun yenicə yaranmağa
başladığı bir dövrə təsadüf
edirdi. Bu kinomuzun elə bir dövrü idi ki,
onun inkişafını məhz teatr xadimlərimizin, rejissor
və aktyorlarımızın iştirakı olmadan təsəvvür etmək mümkün deyildi. Bir çox klassik
teatr xadimlərimiz həmin dövrdə kinomuzun ağırlığını öz çiyinlərində daşıdılar. Onlardan
biri də Rza Təhmasib idi. Bu böyük
sənətkar 1937 -ci
ildə Ümumittifaq Dövlət
Kinematoqrafiya İnstitutunun
rejissorluq fakültəsini bitirmiş
və elə həmin
il də Bakı studiyasında “Ordenli Azərbaycan” sənədli
filmini çəkmişdi.
Müharibənin
qızğın dövründə - 1941-ci ildə Rza Təhmasib “Səbuhi” filminin çəkilişlərinə
başladı. Film 1943 -cü ildə
tamamlandı. Bu, Rza Təhmasibin bədii kino sahəsində ilk rejissorluq işi idi. Böyük mütəfəkkir Mirzə
Fətəli Axundovun həyat
və yaradıcılığından bəhs edən bu filmdə İsmayıl Dağıstanlı, Leyla Bədirbəyli,
Hüseynqulu Sarabski, Ağadadaş Qurbanov, Möhsün Sənani, Mustafa Mərdanov
kimi böyük sənətkarlar çəkilmişdi. Ancaq onun kinoda
rejissor kimi ən uğurlu işi – “Arşın mal alan” kinokomediyası milli kinomuzun ən layiqli nümunələrindəndir və
60 ilə yaxındır ki, bu
film dünya ekranlarını dolaşmaqdadır. Filmin
uğurlu taleyinin bir səbəbi də rejissorların güclü aktyor ansamblı yarada bilmələrində
idi. Leyla Bədirbəyli,
Rəşid Behbudov, Lütfəli
Abdullayev, Münəvvər Kələntərli,
İsmayıl Əfəndiyev, Mirzəağa Əliyev və digər
korifeylər filmin müvəffəqiyyət
qazanmasında mühüm rol oynadılar. Rza Təhmasib bu filmə Nikolay Leşşenko ilə birgə quruluş vermişdi. Film müharibənin çox ağır illərində
çəkilirdi. O, xatirələrində yazırdı: “Müharibənin ağır
illərində biz filmi
Moskvaya təhvil verməyə aparmışdıq...
Deyirdilər ki, bu vurhavurda “Arşın mal alan” yeridir?” Sən demə,
film də elə məqamında çəkilibmiş. Baxışdan iki gün sonra
film Moskvanın ekranlarına buraxıldı. Üç gün sonra isə 18 kinoteatrdan “Arşın mal alan”ın sədası gəldi”.
Bu, ilk növbədə yaradıcı qrupun nailiyyəti idi. Ən başlıcası isə öz
xalqını sevən, onun adət-ənənələrinə
yaxından bələd olan,
Azərbaycan aktyorlarının
imkanlarını gözəl bilən və sənətə böyük məhəbbətlə
gələn Rza Təhmasibin xidmətləri idi. Və filmin Dövlət
mükafatı alması da elə
onun yaradıcılığına, əməyinə verilən
yüksək qiymət idi. R. Təhmasib 1950-ci
ildə A.Zarxi və
M.Xeyfitslə birlikdə “Bakının işıqları”,
1959-cu ildə Mikayıl Mikayılovla “Mahnı belə yaranır” filmlərinə
quruluş verib.
Kinoda ilk sərbəst
rejissor işi isə “Onu bağışlamaq olarmı”?
filmi oldu. Bu film 1959-cu ildə istehsal olunmuşdu və rejissor həllinə görə diqqəti çəkən, maraqlı film idi. Filmin
ssenarisini rejissorun
qardaşı, görkəmli filoloq-alim M.Təhmasib yazmışdı. Bu kino əsəri qarışıq
janrların vəhdətindən yaranmışdı. Burada
ailə-məişət
epizodları, kriminal elementlər, poetik məqamlar çoxdur. Mehdi Məmmədov, Həsənağa Salayev, Hökumə Qurbanova kimi nəhəng aktyorların kinoya gətirilməsi R.Təhmasibin xidmətləri idi.
Rza Təhmasibin həm də
aktyor kimi kinomuzda yadigarları var.
1947-ci ildə istehsal olunmuş “Fətəli Xan” filmində ona Ağası xan rolu
həvalə edilmişdi.
Kinomuzda onun ən layiqli aktyor işi isə “Qanun naminə” filmində
yaratdığı Qaloş obrazıdır. Bu
obraz öz xarakterinə və ifa üslubuna görə kino tariximizin nadir qəhrəmanlarındandır. Hər dəfə
bu filmə tamaşa edəndə Rza Təhmasibin ifasında yeni çalarlar görürsən, aktyor Qaloşun ifası üçün klassik
aktyor məktəbi ənənələrindən
məharətlə bəhrələnmişdi.
Bütün mənalı ömrünü Azərbaycan
teatrının, kino sənətimizin
inkişafına və tərəqqisinə həsr
etmiş xalq artisti, Dövlət mükafatı laureatı Rza
Təhmasib ömrünün son illərində pedaqoji fəaliyyətlə məşğul olmuş, Azərbaycanda yeni rejissor və
aktyor nəslinin yetişməsində mühüm rol
oynamışdır. Onun yetirmələri
bu gün müstəqil
ölkəmizin teatr və kino sənətinin
tərəqqisi keşiyindədirlər. Bu böyük incəsənət xadiminin sənət tariximizdəki xidmətləri heç
zaman unudulmayacaq .
M.Mükərrəmoğlu
Xalq qəzeti.- 2009.- 24 oktyabr.- S. 8.